هدایت شده از مَن ماتَ علی حُبِّ آلِ محمدِِ ماتَ شهیداََ
استاد سلام
شب عالی بخیر
استاد برا یه جوون که تازه مستقل شده داریم کمک جمع میکنیم خونه بسازیم
فعلا داریم مصالح تهیه میکنیم
او کانال بزارید دوستان هرچقد تو توانشون هست کمک کنن
دستتون دردنکنه🌹
مطالبِ طلبگی (وافی)
🔴 یکی از طلبه ها ده ملیون تومن فوری و ضروری می خواد یک ماهه تا اول تیر با ضمانت من
دو نفر هم نفری ۵ ملیون بدهند عالیه
هدایت شده از طه
طه:
تاملی بر آثار فلسفی و عرفانی مرحوم ملاصدرا
به قلم:
حسن طالبیان شریف
*************************
مرحوم ملاصدرا، فیلسوفی است که دارای آثار و تالیفات متعدد علمی است.
در مباحث فقهی، وی را اخباری می دانند در برابر اصولی .
از نظر مباحث فلسفی، ابتدا معتقد به اصالت ماهیت بود و آن را مصداق برهان می دانست و در اصالت ماهیت، به قطع رسیده بود و مبانی فلسفی خود را بر آن اساس بنا نهاده بود و قرآن و روایات را نیز بر مبنای اصالت ماهیت، توجیه و تفسیر می کرد.
سپس از عقیده به اصالت ماهیت برگشت و معتقد به اصالت وجود شد. در اصالت وجود نیز به وجود واحد و تشکیکی معتقد شد.
پس از مدتی از این عقیده نیز برگشت و از تشکیک در وجود، به وجود واحد اطلاقی و وحدت شخصی وجود معتقد شد.
او، درباره معاد، به معاد مثالی معتقد گشت.
ملاصدرا معتقد بود که پس از مرگ انسان ، نفس او ، از خودش بدنی اختراع و ایجاد می کند و همان بدن است که در قیامت، حاضر خواهد شد. به تعبیر دیگر، از بدن جسمانی عنصری در قیامت، خبری نیست.
آیت الله شیخ محمد تقی آملی، معتقد بود معادی که ملاصدرا قائل است، معاد جسمانی قرآنی نیست و ملاصدرا، همان معاد روحانی را می گوید به عبارت اخفی.
بوعلی سینا، مدعی بود من نمی توانم معاد قرآنی را با استدلال عقلی صرف، اثبات کنم.
ملاصدرا، او را ناتوان ذکر کرد و بعد مدعی شد: من، می توانم.
و مقدمات فلسفی چیند تا بعد بتواند با استفاده از این مباحث، معاد جسمانی عنصری قرآنی را ثابت نماید ولی در مقام عمل، با اینهمه ادعا، باز هم نتوانست.
ای کاش مانند رئیس العقلا و رئیس الفلاسفه، اقرار می کرد که نمی توانم. ملاصدرا، خودش را از بوعلی سینا در مباحث الهیات خاص فلسفه، ملاتر می دانست؛ به این نیز قناعت نکرد و بلکه مدعی شد بوعلی سینا در مباحث طبیعات، خوب بحث می کند ولی در مباحث الهیات، تبلد ذهنه. ذهنش کند می شود و به تعبیر دیگر کودن می شود. حالا نظریات ملاصدرا در مباحث طبیعیات و...، مخدوش اعلام شده و دیگر از فلک پوست پیازی و... خبری نیست و ابطال شده است.
ملاصدرا، متاثر از عرفان و تصوف محی الدین عربی است و اشتباهات او را نیز تکرار نموده است.
نظریات خاص فلسفی و عرفانی ملاصدرا، محل تامل و مناقشه بزرگان و محققین است؛ در عین حال خود ملاصدرا به صحت آنها، قطع داشت و با همان مبانی مخدوش و غیر مسلم و غیر برهانی به شرح آیات قرآن و روایات پرداخت.
شرح اصول کافی ملاصدرا نیز بر همان مبانی فلسفی است.
مرحوم علامه طباطبایی، معتقد بود ملاصدرا، تلاش نمود بین فلسفه و عرفان و دین، جمع کند و آنها را با یکدیگر تطبیق نماید ولی موفق نشد. و هر چه تلاش در این زمینه بیشتر شده است، ناسازگاری ، بیشتر می شود و از هم دورتر می شوند.
علامه طباطبایی در ابتدای تفسیر المیزان، مدعی شده: فلاسفه و عرفا، نظرات خود را به قرآن، تحمیل نموده اند نه آنکه بخواهند نظرات خود را از قرآن بگیرند.
مهمترین کتاب ملاصدرا، اسفار است که مبانی فلسفی خود را در آن بیان نموده است.
آیت الله بروجردی، در اصفهان، فلسفه از جمله متن کتاب اسفار ملاصدرا را نزد میرزا جهانگیرخان قشقایی فرا گرفت به گونه ای که می توانست آن کتاب اسفار را تدریس نماید. در سوابق تدریسی آیت الله بروجردی، تدریس فلسفه از جمله اسفار ملاصدرا، گزارش شده است. آیت الله بروجردی، بر اسفار ملاصدرا مسلط بود. ایشان مدعی بود در کتاب اسفار ملاصدرا، مبانی نادرست تصوف و درویشی وجود دارد. و اگر کسی بخواهد اسفار ملاصدرا بخواند، ابتدا عقاید و معارف صحیح اسلامی را فرا بگیرد تا توان تشخیص درست از نادرست مبانی اعتقادی را داشته باشد تا به لغزش و انحراف اعتقادی مبتلا نشود.ایشان می فرمود: در اصفهان، طلبه ای دیدم که کتاب اسفار در دست داشت و در اثر مطالعه آن، منحرف شده بود و مدعی بود که «من خدا هستم». آیت الله بروجردی پس از اقامت در قم و پذیرش زعامت حوزه علمیه قم و مرجعیت و مرجعیت شیعه، از تدریس اسفار ملاصدرا توسط علامه طباطبایی، جلوگیری نمود و قصد داشت شهریه طلابی که در درس اسفار ایشان، شرکت می کنند،قطع کند که با تدبیر و میانجیگیری برخی از فضلای آندوران مانند آیت الله منتظری ، این مساله، منتفی شد. علامه طباطبایی نیز درس اسفار خود را تعطیل کرد و به جای آن شفا تدریس نمود.
برخی از بزرگان مانند آیت الله العظمی میلانی، با اینکه با اسفار ملاصدرا، مانوس بوده و به آن، احاطه داشتند ولی با نظریات خاص فلسفی عرفانی ملاصدرا مخالف بودند.این جمله از آیت الله میلانی، معروف است که من جز بسم الله الرحمن الرحیم اسفار، به چیز دیگری از آن، اعتقاد ندارم. البته این معنایش این نیست که اگر آیات قرآن و روایات معتبر اهلبیت و حرفهای درست علمی نیز در آن باشد، با آن مخالف باشندبلکه منظور فلسفه خاص ملاصدرا است. مانند اینکه در یک اتاق، مردانی باشد و بخواهی بگویی یک مرد درست و حسابی و متشخص در آن نیست
هدایت شده از طه
، می گویی لا رجل فی الدار.از آیت الله حاج سید محمد علی میلانی آقازاده آیت الله العظمی میلانی پرسیدم:
آیا پدر شما ، به معاد مثالی و وحدت وجود ملاصدرا، معتقد بود؟ فرمودند: خیر.
پرسیدم:
آیا محی الدین عربی را قبول داشتند و تایید می نمودند؟
فرمودند: خیر.
به محیی الدین، ارادتی نداشتند.». این نکته نیز مخفی نماند که مرحوم
آیت الله العظمی میلانی،به اسفار مسلط بوده ،و این کتاب را تدریس نموده بودند.در عین حال، اعتقادی به آن نداشتند.
از مرحوم حجه الاسلام والمسلمین مدرسی از علمای فاضل مقیم مشهد شنیدم که آیت الله العظمی میلانی،اعتقادی به محی الدین عربی نداشت و شنیدم این جمله را از ایشان که مقابل کسی که از محی الدین عربی، دفاع می کرد، فرمود:
من، مانند محی الدین عربی، از خودم نمی بافم.
آیت الله خویی نیز با اینکه با اسفار، مانوس بود و به نقلی،تدریس نموده بود،با عقاید فلسفی و عرفانی بالاخص نظرات خاص ملاصدرا، مخالف بود.
مرحوم علامه آیت الله شیخ مجتبی قزوینی نیز به مبانی فلسفه و عرفان مسلط بود و این مبانی را نزد اساتید فن این علوم مانند آقا بزرگ حکیم، فرا گرفته بود و کتب فلسفه مشا مانند اشارات، شفا و کتب فلسفه ملاصدرا مانند عرشیه، مشاعر، اسفار را تدریس و نقد علمی نموده بود. ایشان، مبانی 11گانه فلسفه ملاصدرا را تبیین و سپس نقد علمی نموده بود.مبانی فلسفی در شرح اصول کافی ملاصدرا را نیز تدریس و نقد نموده بود.
استاد محمد رضا حکیمی فرمودند: با برخی از فضلا مانند حضرات آیات آقایان سید محمود مجتهدی، سید جعفر سیدان و.... در درس اسفار آیت الله شیخ مجتبی قزوینی شرکت می کردیم. یک روز آیت الله العظمی میلانی، کاری با آیت الله شیخ مجتبی قزوینی داشتند و شخصا منزل ایشان آمدند در حالی که ایشان، در حال تدریس اسفار ملاصدرا بود. استاد به آقای میلانی، فرمودند: اگر اجازه بدهید درس اسفار را تمام کنم بعد در خدمت شما باشم. آقای میلانی، اجازه دادند و درس اسفار حاج شیخ مجتبی قزوینی را گوش دادند. بعدا به من فرمودند: عجب درس پاکیزه ای داشتند و مسلط بر اسفار بودند. من شنیده بودم که ایشان، فلسفه را رد می کنند. به ایشان گفتم: اگر به شما گفتند همین طوری دست و پا شکسته درس فلسفه می گویند تا آن را رد کنند، اشتباه است. ایشان، اول، حق مطلب علمی را در تدریس، ادا می نمایند بعد نقد علمی می کنند. آقای میلانی، دوباره از تدریس اسفار ایشان،تعریف کردند.
شاگردان فاضل و برجسته آیت الله شیخ مجتبی قزوینی مانند حضرات سید محمود مجتهدی، سید عباس سیدان، سید جعفر سیدان، استاد محمد رضا حکیمی و... نیز در درسهای فلسفه آیت الله شیخ مجتبی قزوینی از جمله اسفار ملاصدرا شرکت و با نقد مبانی فلسفی ملاصدرا از جمله در اسفار، آشنا شدند.
استاد محمد رضا حکیمی می فرمود: تسلط من بر اسفار ملاصدرا تا آنجا بود که اگر کسی، سوالی از اسفار داشت، می گفتم: کتاب را ببند تا من از حفظ برای تو توضیح دهم.
به نقد کتب فلسفی ملاصدرا از جمله اسفار، آگاه بود.
آیت الله سید محمود مجتهدی نیز سالها به تدریس کتب فلسفی همراه با نقد آن، در حوزه مشهد، اشتغال داشت؛ از جمله کتب فلسفی ملاصدرا مانند اسفار را تدریس و موارد نقد آن را نیز بیان می نمود.
از ایشان شنیدم که فرمود:
من بیش از 30سال مدرس فلسفه هستم. حرفهایی ملاصدرا در بحث وحدت وجود و... زده، می گویم انشالله متوجه نبوده چه چیزی می گوید و الا اگر متوجه بوده، کارش مشکل می شود.
استاد سید جعفر سیدان دامت برکاته نیز با کتب فلسفی از جمله کتب فلسفی ملاصدرا، مانوس و به نقد کتب فلسفی از جمله اسفار ، اشتغال دارند. استاد سیدان، مبانی 11گانه فلسفی ملا صدرا را مطرح و نقد کرده اند.
آیت الله شیخ مسلم ملکوتی، اسفار را نزد میرزا مهدی آشتیانی در قم، فرا گرفت. بعد به مشهد آمد و در درس معارف آیت الله میرزا مهدی اصفهانی شرکت نمود.
ایشان می فرمود:
میرزا مهدی اصفهانی، بر فلسفه و عرفان به اندازه لازم و کافی، مسلط بود. فلسفه را می فهمید و رد می کرد. ایشان غالبا در درس، مطالبی از حفظ از اسفار می گفت و خیلی تند،آن را رد می کرد.
منابع مقاله:
*شرح حال و ارای فلسفی ملاصدرا تالیف استاد سید جلال الدین آشتیانی
*خرده گیران حکمت متعالیه
تالیف استاد هادی مکارم
*تفسیر المیزان
تالیف علامه طباطبایی
*گفتگو با استاد محمد رضا حکیمی و مراجعه به آثار و تالیفات علمی ایشان مانند مکتب تفکیک، عقل سرخ، اجتهاد و تقلید در فلسفه، معاد جسمانی و حکمت متعالیه و....
*نوشته های استاد محمد رضا حکیمی در کتاب متاله قرآنی
*گفتگو با آیت الله سید محمد علی میلانی، آیت الله سید فاضل میلانی، حاج سید علی اصغر میلانی
*کتاب متاله قرآنی تالیف محمدعلی رحیمیان فردوسی
*گفتگو با شاگردان آیت الله شیخ مجتبی قزوینی:
استاد حاج سید جعفر سیدان، حاج شیخ محمد حکیمی، مرحوم حاج حیدر رحیم پور ازغدی و...
هدایت شده از طمطام
اهل دنيا از كَهين و از مَهين
لَعنةُ الـلّهِ عَليهِم أجمعين
1.33M
غیبت حضرت ولي عصر صلوات الله علیه
۳- حکمتهای غیبت.
(۵خروج ودایع مومنین )
استاد شاه رجبیان
هدایت شده از مَن ماتَ علی حُبِّ آلِ محمدِِ ماتَ شهیداََ
استاد سلام
شب عالی بخیر
استاد برا یه جوون که تازه مستقل شده داریم کمک جمع میکنیم خونه بسازیم
فعلا داریم مصالح تهیه میکنیم
او کانال بزارید دوستان هرچقد تو توانشون هست کمک کنن
دستتون دردنکنه🌹
هدایت شده از Abbasi.lawresearcher
سلام
وقت شما بخیر
غالب این به اصطلاح کمک ها، القای ضعف و ترویج فرهنگ مفت خوراندن هست.
چه دلیلی داره کسی که تازه بسم الله گفته، به جای اینکه روی پای خودش و با کار و تلاش و کوشش، زندگیش رو بسازه، صدقه خورش کنیم؟ مگه همه از روز اول خونه دارند؟
چرا بجای فرهنگ یاد گیری ماهیگیری، فرهنگ ذلیل و خفت آور، ماهی خوراندن رو ترویج می کنیم؟!
هدایت شده از مَن ماتَ علی حُبِّ آلِ محمدِِ ماتَ شهیداََ
استاد درجواب این برادر عزیزمون بگو طرف الان هیچ جایی نداره بخوابه نه پدر داره نه مادر نا فامیل
فعلا بزار یه الونک براش بسازیم زنش تو کوچه نخوابه بعد درمورد ادب یاددادن و اموزشهای تربیتی ایشون صحبت میکنیم
ممنونم 🌹
برای کسانی که می خواهند همسفرِ مجازیِ من باشند👇
https://eitaa.com/joinchat/526582568C78fb5bd419
🔴تصمیم دارم تا نهم تیر و مشخص شدنِ قطعیِ رئیس جمهورِ آینده، درباره کاندیداها سکوت پیشه کنم🔴
May 11
هدایت شده از پیمان رکن الدینی
از شما ملتمسانه خواهش میکنم در این موقعیت حساس کنونی، ما رو رها نکنید.
ما به شدت سر درگمیم.
من حاضرم برای بازگشتتان و توصیه های هدایتگرانه اتان، اعضای کانال را به دیانت دعوت کنم.
هدایت شده از ***
استاد لطفا در خواست آقای رکن الدینی را قبول بفرمایید و بعد از حضور در دیانت به میزبانی ایشان و صرف معجون، رکبی به ایشات زده و هر تصمیمی که خواستید ولو سکوت تا ایام انتخابات رو اخذ بفرمایید...👨🦯
ان شاء الله
ساعت ۱۲ ظهرِ
یکشنبه دهم تیر
در آبمیوه دیانت
مهمانِ جناب رکن الدینی❤️خواهیم بود
هدایت شده از علی مهدی نژاد
سلام ساعت 12 دم اذان ظهر هست
يوقت دیگ بینداز
هدایت شده از رضا طادی
آقای رکن الدینی یکبار هم وعده چلوکباب در رستوران مرتضوی را داده بودند
هدایت شده از علی شیاسی
میخوان تا اذان شد به بهانه نماز اول وقت فرار کنند که خرجشون زیاد نشه
لذا همه اعضای کانال قبل از ساعت ۱۲ در محل حاضر باشند که قبل از متواری شدن میزبان سفارش داده باشند.
با توجه به این که اذان ظهرِ دهم تیر، ۱۲ و ده دقیقه است، لذا به دوستانی که از ۱۲ تا ۱۲ و ده دقیقه حضور پیدا کنند، آب طاابی داده می شود
و سپس برای نماز به مسجد سلماسی یا رفعت می رویم 💪💪💪
مطالبِ طلبگی (وافی)
ان شاء الله ساعت ۱۲ ظهرِ یکشنبه دهم تیر در آبمیوه دیانت مهمانِ جناب رکن الدینی❤️خواهیم بود
ولی صبر کنید🤔
پیمانجان در متنش نوشته است:
[من حاضرم برای بازگشتتان و توصیه های هدایتگرانه تان، اعضای کانال را به دیانت دعوت کنم.]
و این یعنی اگر سکوت خود را نشکنم از دیانت خبری نیست😔
هدایت شده از مهرداد
جناب وافی اگر بنا دارید کانال رو تعطیل کنید دیگه این بهانهها چیه؟
یبار سیاست رو کنار میگذارید
یبار دیگه سکوت تا بعد انتخابات
یبار دیگه....
راستش رو بگید پیشنهاد بهتری در رابطه با کار مدیریتی دارید؟؟؟😂
هدایت شده از ***
پیشنهاد میشود ابتدائا بیعانهی بخشی از پول دیانیت گرفته شود، بعد شروع به سخن گفتن نمایید...👨🦯
به هر حال پیمان می تونه در روز موعود بهانه بیاره که: من گفتم به شرطی آبمیوه می دمکه کانال از حالت سکوت خارج بشه
کاش یکی پیدا می شد که بابت سکوت، آبمیوه می داد
هدایت شده از کپر نشین
فراخوان ۲۱۵
کمک هزینه اجاره خانه برای یه خانواده سید که پدر خانواده کارگری ضعیف و بیمار و مادر خانواده مبتلا به بیماری صعب العلاج است و دو دختر مشغول تحصیل دارند.
کل :۱۲/۰۰۰سهم ۱۰/۰۰۰تومانی
6273817010194383
🇮🇷گروه جهادی جوادالائمه علیه السلام
@kaparneshin
.
هدایت شده از علی مهدی نژاد
سید هادی حسینی:
سلام علیکم یه طلبه ی سید خانمش پابه ماه کولر شون خراب شده نگهدارسالمندند میگند ازگرما خفه شدیم به دادمون برس
لطفا به خیرین بسپرید طلبه ازاد دستش معلول زنش مشکل اعصاب داره حامل هست مادرزنش باهاشه تو یه اتاق نه متری می پزند