👆 👆 👆
#شماره_جدید
#مجله_اطلاع_رسانی_علمی_قرآنی
#خبرنامه_بینالمللی_مطالعات_قرآنی_و_حدیثی
4⃣1⃣ چهاردهمین شماره پیوسته خبرنامه (الکترونیکی) بینالمللی مطالعات قرآنی و حدیثی/ بهار سال ۱۴۰۲ از سوی انجمن قرآنپژوهی حوزه علمیه قم تهیه و منتشر گردید.📇
♻️ موضوعات خبرنامه:🔰
❇️ معرفی مهم ترین مراکز استشراق بین المللی
❇️ کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای (حفظه الله)
❇️ همایش ملی قرآن و سلامت معنوی
❇️ همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم
❇️ جدیدترین اخبار قرآنی انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه و مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث و سایر مراکز علمی
💠 🔆 🌐 🔆 💠
❇️ واحدهای جامعةالمصطفی داخل و خارج کشور و نیز مراکز قرآنی و حدیثی حوزوی ودانشگاهی میتوانند پیشنهادخود را برای مشارکت در خبرنامه و ثبت به عنوان مراکز مشارکت کننده و درج اخبار قرآنی وحدیثی به نام خود به آدرس خبرنامه ارسال کنند:
📥 quran.pajuhesh@imam.miu.ac.ir
☎️ از طریق ایتا با شماره: 09196643968
حجتالاسلام دکتر باقر ریاحیمهر
👇 🔰 👇 🔰
مجله اطلاع رسانی علمی قرآنی 05-1.pdf
13.9M
👆 👆 👆
#فایل_متنی_خبرنامه
#خبرنامه_بینالمللی_مطالعات_قرآنی_و_حدیثی
4⃣1⃣ چهاردهمین شماره پیوسته خبرنامه (الکترونیکی) بینالمللی مطالعات قرآنی و حدیثی/ بهار سال ۱۴۰۲ از سوی انجمن قرآنپژوهی حوزه علمیه قم تهیه و منتشر گردید.📇
📔 💠 آدرس خبرنامه ارسال کنند: 🔰
🆔➡️ quran.pajuhesh@imam.miu.ac.ir
☎️ از طریق ایتا باشماره: 09196643968
حجتالاسلام دکتر باقر ریاحیمهر
🔸 🔸 🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴شب زیارتی امام حسین(ع)
🍃باز محرم شد و ایام تو ...
🍃نام تو تسبیح و مناجات ما ...
▪️ #6_روز_تا #محرم
🌷 #صلی_الله_علیک_یا_اباعبدالله
🌙 #شب_جمعه
✅ «کلمات امامان: شیخ صدوق و توسعه گفتمان حدیثی شیعه دوازده امامی» نام کتابی است که جورج وارنر، شیعه پژوه جوان غربی نگاشته و قرار است یک تا دو ماه دیگر (نوامبر و دسامبر 2021) توسط انتشارات معروف آی بی توریس (I. B. Tauris) عرضه شود.
✅ جورج وارنر فارغ التحصیل و مدرس دانشگاه سواس (SOAS) انگلستان که از معروفترین مراکز علمی فعال این کشور است، بوده و اکنون همکار تحقیقاتی در موضوع مطالعه مذاهب غرب آسیا در مرکز مطالعات مذهبی Ruhr-Universität Bochum در کشور آلمان است.
✅ به احتمال زیاد کتاب وارنر برگرفته و در ارتباط با رساله دکتری او در دانشگاه سواس است. او تز دکتری را با عنوان «تصور حجت: حجت و نیابت در آثار شیخ صدوق» در سال 2016 در این دانشگاه دفاع کرده است.
✅ موضوع کتاب چنانکه در عنوان آن هویداست، در مورد نقش شیخ صدوق در فرآینده توسعه گفتمان حدیثی تشیع در آغاز غیبت کبری است؛ دورانی که به بیان وارنر، قرار است شیعیان در آن دوران "تنها از طریق متن کلمات و اعمال امامان و بدون حضور فیزیکی ایشان مذهب خود را حفظ کنند." جالب است که نویسنده در این کتاب در نگاه دوگانه عقل گرا-حدیث گرا به علمای شیعه در آن دوران مناقشه می کند و به عللی می پردازد که به ماندگاری کتب صدوق همچون من لا یحضر، علل الشرائع و کمال الدین در میان شیعیان انجامید.
✅ وارنر دو مقاله قابل توجه دیگر هم در همین راستا دارد: 1- "تبیین نماز: حدیث و باطن گرایی در کتاب علل الشرائع شیخ صدوق" 2- "بودا یا یوزاسف؟ تصاویری از امام غائب در کمال الدین شیخ صدوق".
✅ خواندن مقاله دوم را به عزیزانی که به نگاه مستشرقان به مهدویت علاقمندند توصیه می کنم
┏⊰🌼🌸🌺⊱━━━─━━┓
❖ ﷽ ❖
┗━━─━━━⊰🌸🌺🌼⊱┛
📚 📙 📚
🛅 #دانلود_کتاب_علمی_رایگان 📥 📫
🌐 💠 🛅
✳️ شما میتوانید کتابهای مدنظر خود را از سایت LibGen به آدرس http://gen.lib.rus.ec/ دانلود نمایید. ✅
💠 تقریباً هر کتاب علمی و دانشگاهی را میتوانید در اینجا بیابید. مخصوصا اگر یکی دو سالی از انتشار آن گذشته باشد.❇️
📚 با داشتن نام کامل کتاب، نام نویسندگان یا شماره بینالمللی کتاب میتوانید از این سایت کتابهای تخصصی خود را دانلود کنید. 🖨
💻 فرمت کتابهای موجود در این کتاب pdf یا djvu بوده و برای نمایش کتاب دریافتی ممکن است به نرمافزار مخصوص نیاز داشته باشید. دانلود کتاب دانشگاهی و دانلود کتاب علمی از این سایت معمولاً رایگان است. 💸
🌐 کانال رسمی قرآن و مستشرقان
🆔https://eitaa.com/ovvffhj
✅ پرسش های خود را با ما مطرح نمایید:
🌐 @Mohammad_baqir_riahi
☎️ 09196643968
◼اعمال امشب- شب اول ماه محرم◼
◾برای امشب سه نماز وارد شده که یکی از این نمازها این است*
◾دو رکعت نماز در هر رکعت بعد از حَمد، یازده مرتبه سوره توحید خوانده میشود*
◾از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) روایت شده: هرکه این دو رکعت نماز را در این شب بجا آورد و فردایش را که اولین روز سال است روزه بدارد، مانند کسی است که همهی طول سال را همواره کار خیر کرده و در آن سال محفوظ باشد و اگر بمیرد به بهشت میرود*
(منبع:مفاتیح الجنان در اعمال شب اول محرم)
◾وقت خواندن این نماز در کل شب است{از بعد از خواندن نماز مغرب تا قبل از اذان صبح}*
◾از خداوند متعال می خواهیم توفیق خواندن این نماز را در امشب و نیز روزه گرفتن در فردا که روز اول ماه محرم و آغاز سال جدید۱۴۴۴هجری قمریست به همه ما عنایت فرماید*
#صلی_الله_علیک_یا_أباعبدالله #محرم #امام_حسین علیهالسلام
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾باز اين چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است◾
#صلی_الله_علیک_یا_أباعبدالله #محرم #امام_حسین علیهالسلام
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
👆 👆 👆
💠 امام حسین(علیه السلام) و قرآن 💠
♻️ انتشار مجموعه مباحث کتاب «قرآن و امام حسین(ع) و امام حسین(ع) و قرآن» در قالب عکسنوشته، مناسب جهت ارسال در فضای مجازی در کانال «قرآن و امام حسین(ع)» به نشانی:
🔵 https://eitaa.com/quran_hosein 🆔
✅ اخلاق، گفتار، رفتار امام حسین(ع) در رابطه با قرآن
◀️ کاری از مرکز تخصصی امام علی بن ابیطالب(ع)
⬅️ تقدیم به همه علاقهمندان، ارادتمندان و عاشقان حضرت ابی عبد الله(ع)
37.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 معرفی وبسایت پیکرهٔ عربی قرآن (The Quranic Arabic Corpus)
این سایت یک پروژهٔ بزرگ زبانشناسی قرآن است که به بررسی و تجزیهوتحلیل متن قرآن میپردازد و شامل متن کامل قرآن به همراه ترجمه به چندین زبان، اطلاعات پیرامون واژهها و ساختارهای دستوری مورداستفاده در قرآن، استخراج اطلاعات و آمارهای مرتبط با کلمات و آیات قرآن و همچنین امکاناتی برای جستجوی متن قرآن با استفاده از واژهها و یا الگوهای دستوری مختلف است.
این پروژه بهعنوان یک منبع مهم برای محققان و پژوهشگران درزمینۀ قرآن، زبانشناسی و ادبیات اسلامی شناختهشده است.
🔸 آدرس سایت :
🌐 https://corpus.quran.com/
The Quranic Arabic Corpus - Word by Word Grammar, Syntax and Morphology of the Holy Quran
🔰 بخشهای اصلی معرفی شده در این ویدئو:
00:00 مقدمه
00:32 واژه به واژه
01:49 فرهنگنامهٔ قرآن
04:11 ترجمهٔ انگلیسی قرآن
04:57 درختوارهٔ ساختار نحوی آیات قرآن
06:08 هستانشناسی (آنتولوژی) مفاهیم قرآن
08:27 مستندات و توضیحات
10:58 دستور زبان قرآن
📌منبع: انعکاس
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
▫️▫️▫️▫️
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحقیقات انجام شده پزشکی روز بر اثراث گریه و سینه زنی بر حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام که تا کنون نمی دانستیم کلیپ را چندین مرتبه با آرامش و دقت گوش دهید و برای دیگران هم ارسال کنید ارسال آن ان شاءالله صدقه ای ماندگار خواهد بود
🔰مروری بر نخستین کتاب «مقتلنگاری امام حسین(ع)» به زبان انگلیسی
🔹کتاب «The Shiʽi Islamic Martyrdom Narratives of Imam al-Ḥusayn: An Introduction » (مقدمهای بر مقاتل شیعی امام حسین(ع)) به قلم محمدرضا فخر روحانی اخیراً توسط انتشارات کمبریج اسکالرز پابلیشینگ در استراتفورد آپان تاین، در انگلستان، منتشر شده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#معرفی_فصل_کتاب
📚 پیام محمد [ص] در مکه: انذار، آیات، و معجزات
✍️ یوری روبین
📚Muhammad’s message in Mecca: warnings, signs, and miracles
✍️ uri rubin
2010
🔶 یوری روبین در این نوشتار که فصل دوم کتاب همنشین کمبریج محمد [ص] (The Cambridge Companion to Muhammad) را تشکیل می دهد، به گزارشهای قرآنی و پساقرآنی مرتبط با معجزه شق القمر پرداخته است و تلاش دارد تفاوت رویکرد مورخین و محدثین، در تصویر جنبه فوق بشری پیامبر (ص) را نشان دهد.
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#معرفی_مقاله
💠 محمد بالان (Mohamad Ballan) استاد دانشگاه شیکاگو در مقاله اخیر خود که در سایت آکادمیا منتشر ساخته، به بررسی دیدگاه جاناتان براون در کتاب Misquoting Muhammad: The Challenge and Choices of Interpreting the Prophet's Legacy پرداخته است
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
Review_of_Jonathan_A_C_Brown_Misquoting.pdf
145.7K
📚متن مقاله محمد بالان (Mohamad Ballan) استاد دانشگاه شیکاگو در بررسی دیدگاه جاناتان براون
فرهنگ روش
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنوشتهای فرهنگ مهروش
تحلیل آگوستوس نورتون از عاشورا
فرستۀ اول از سه فرسته.
در فرستههای پیشین توضیح دادم غربیان ـــ بعد از آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی 1357ش دانستند مراسم عاشوراء شیعیان را باید از حیث کارکردهای سیاسی آن جدی گرفت و مطالعه کرد ـــ نخست از حدود دهۀ 1360-1380ش به مطالعۀ معنای تاریخی آیینهای عاشورا پراختند. ازآنپس پابهپای توسعۀ مهاجرت شیعیان به کشورهای غربی، مطالعاتی دربارۀ آیینهای عاشورایی در حواشی جامعۀ غرب نیز دنبال شد. اکنون در ادامۀ این بحث میخواهیم از آن بگوییم که در مرحلۀ بعد، یعنی بعد از مطالعۀ آیینهای عاشورایی در حواشی فرهنگ غربی، به مطالعۀ آیینهای عاشورایی در جوامع شیعی توجه نمودند.
اینگونه، از نیمۀ دهۀ 1380ش مطالعاتی با تمرکز روی شیوههای عزاداری شیعیان در بومهای کهن شیعهنشین صورت گرفت. این امر میتوانست نتیجۀ دو علت باشد: نخست اینکه تحرکات سیاسی شیعیان در سطح جهانی چنان گسترده شده بود که چنین مطالعهای را ضروری میکرد؛ و دیگر اینکه خواهناخواه مطالعات عاشوراپژوهانه اکنون به مرحلهای رسیده بود که توسعۀ آن محتاج غوری عمیقتر در فرهنگ شیعی و نظری از نزدیکتر به آن بود.
یک مطالعه ـــ از این قبیل ـــ کوشش قومنگارانۀ آگوستوس ریچارد نورتون ـــ استاد گروه انسانشناسی و روابط بینالملل در دانشگاه بوستون ـــ است؛ محققی که از حدود 1980م/ 1360ش دربارۀ لبنان مطالعه میکند و کتب و مقالاتی دربارۀ رفتارهای سیاسی شیعیان لبنان دارد. نورتون در مقالهای با عنوان «آیین، خون و هویت شیعیان: عاشورا در نبطیۀ لبنان» (1384ش) میخواهد مراسم شیعیان شهر 35,000 نفری نَبَطیّه در جنوب لبنان را بررسی کند؛ مراسمی مرکب از اجزائی سنتی و نو که هرچند عالمان مختلف معاصر شیعه و گرایندگان به تفسیر امروزین اسلام با اجزاء سنتی آن مخالف اند، آن اجزاء همچنان به بقاء خود ادامه میدهند (نک: نورتون، 147).
نورتون دربارۀ منطقۀ نبطیه توضیح میدهد که به تحمل انواع دیدگاه های سیاسی و تنوعی فرهنگی بسی بیشتر از آنچه بیگانگان تصور کنند شهرت دارد (ص 142). شیعیان و مسیحیان در آن ساکن، و شیعیان مفتخر اند که با مسیحیان روابطی نیکو دارند، هرگز اقلیت مسیحی منطقه را از خود نرنجانده، و حتی در مخاطرات از منافع و کلیساهای مسیحیان حفاظت نمودهاند (همانجا). نورتون میگوید بسی پیش از آنکه با ظهور دولت صفویه در ایران شهرهایی مثل مشهد و نجف و شیراز و اصفهان مرکز تشیع باشند نبطیه و البته کل منطقۀ جبلعامل لبنان منطقهای کهن در تاریخ تشیع بوده، و بااینحال در دوران معاصر جایگاهی حاشیهای پیدا کرده است (ص 140).
نورتون توضیح میدهد شیعیان از گذشتههای دور برای امام حسین (ع) عزاداری میکردهاند و اکنون نیز هرجا شیعیان هستند، حتی در دریای کارائیب، مراسم عزاداری عاشورا برپا میشود (ص 144). شیعیان نیز مثل برخی فرقههای مسیحی شیوههایی برای آزار جسم را در عزاداری پی میگیرند و برخی از این شیوهها رواج گستردهای در مناطق مختلف دارد (همانجا). بااینحال، عزاداری عاشورا مثل آیینهای هر دین دیگری از شیوهها و رسوم محلی نیز تأثیر میپذیرد (همانجا).
این میان، شیعیان نبطیه پیش از این هم البته رسومی برای عزاداری داشتهاند و به خاطرش با مخالفت عثمانیها مواجه میشدهاند؛ اما مراسم عزاداریای که اکنون سنتی دانسته میشود هم سابقهای کمتر از 100 سال دارد و نتیجۀ اشاعۀ فرهنگی رسومی است که یک شیعۀ اهل بَعْلَبَکّ در سال 1938م/ 1317ش از نجف با خود به این منطقه آورده، و با اشاعۀ آن توانسته است شیعیان پراکنده را دارای هویتی جمعی کند و خود نیز ریاستی مذهبی بر ایشان و قدرتی سیاسی در لبنان بیابد (ص 141). اکنون هم گروه سیاسی حزبالله لبنان مراسم خود را با جمعیتی 500,000 نفری در اطراف همان حسینیه و با تکیه بر همان رسومی برپا میکند که احمد حاجخَنساء یعنی همان مهاجر شیعۀ بعلبکّی بنا نهاد (ص 141).
بااینحال، از حدود سال 1990م/ 1370ش مراسم دستهروی و زنجیرزنی و قمهزنی در خیابانها هم رایج شده است (همانجا). اینمیان، عالمان لبنانی معاصر که طرفدار جنبش حزبالله اند اکثر رفتارهای رایج در این عزاداریهای خیابانی را نمیپسندند و آنها را مایۀ وَهن تشیّع میدانند (ص 147). بااینحال، برخی روحانیان نیز هستند که چنین شیوههایی را میپسندند و خاصه در ترویج آن فرصتی برای رقابت با حزبالله لبنان و تثبیت هویت شیعیان [در مقام مقابله با اهل سنت منطقه] میجویند (همانجا).
بقیه در فرستۀ دوم.
@FarhangeRvesh
فرهنگ روش
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنوشتهای فرهنگ مهروش
تحلیل آگوستوس نورتون از عاشورا
فرستۀ دوم از سه فرسته.
ادامه از فرستۀ اول.
در عمل هم با همۀ مخالفتهای روشنفکرانه این شیوهها از میان نرفتهاند (ص 141). نورتون ظاهراً میخواهد بداند چنین اجتماع پیچیدهای از پیروان اندیشههای مختلف چه کارکردهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و دینی دارد، پیروان هر یک از آداب کهن یا نو چه آرمانی را دنبال میکنند، و چه عواملی سبب میشوند شیوههای کهنی که اکنون بسی در معرض نقد اسلامگرایان شیعۀ لبنانی قرار دارند هنوز به بقاء خودشان در جامعه ادامه دهند.
نورتون در مقام توضیح شیوۀ عزاداری در نبطیه میگوید این مراسم از جهاتی با عزاداریهای رایج در دیگر مناطق شیعهنشین متفاوت است. مثلاً زنها متنوع لباس میپوشند (ص 143) و نصب پردههای سیاه با شعارهای مختلف، در قیاس با تهران، بسی رایجتر است (ص 144). راهاندازی دستههای عزاداری علاوه بر عاشورا در سوم و نهم محرم نیز دنبال میشود (ص 143). مرثیهخوانی را نیز هم در خانهها پی میگیرند و هم برای آن عصرها به حسینیه میروند (ص 145).
عزاداری سنتی شیوههای مختلفی دارد و البته قمهزنی و شبیهخوانی رایجترین است. قمهزنی را یک ایرانی به نام ابراهیم میرزا در نیمۀ دوم سدۀ 19م/ 13ش به نبطیه آورد و از حدود 1906م/ 1285ش با گسترش حضور ایرانیان در منطقه جدیتر دنبال شد. عثمانیها که چنین شیوهای را نوعی اعلام حضور سیاسی ایرانیان در منطقه میانگاشتند با آن مبارزه کردند؛ اما پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی دوباره مراسم ازسرگرفته شد. نوحهخوانیهای فارسی هم از اواسط دهۀ 1920م/ 1300ش به عربی ترجمه شد و این بر توسعۀ حضور در مراسم افزود (ص 148).
شرکت در مراسم قمهزنی اختیاری است و نباید پنداشت همۀ عزاداران در شیوههای خشنی مثل قمهزنی مشارکت میکنند (ص 144). بااینحال، حتی پدران فرزند خود را به چنین مشارکتی تشویق مینمایند. برخی حتی از راههای دور، مثلاً از کشور گابون، خود را به مراسم میرسانند (ص 148). بعضی افراد که بهداشتیتر اند با خودشان تیغ میآورند یا میخرند؛ بقیه از خود آرایشگر حاضر در صحنه تیغ میخواهند. آرایشگر بریدگیهایی در بالای پیشانی ایشان پدید میآورد و خون از بدنشان سرازیر میشود (ص 150).
مقامات محلی و روحانیان نوگرا نسبت به احتمال خطر انتقال عفونتهای خونی هشدار میدهند؛ اما کسی جدی نمیگیرد (ص 151). آنها معتقد اند که تاکنون گزارشی ناشی از آسیبدیدگی دائمی قمهزنان شنیده نشده است (ص 147). این هشدارها تأثیری نیز در اشتیاق عموم به مراسم ندارد (ص 151). حتی برخی نوزادان را هم قمه میزنند (ص 147).
نورتون دربارۀ شبیهخوانی ــ یا به قول مردم نبطیه: تمثیلیه ــ توضیحاتی مفصل میدهد. ازجمله، میگوید شبیهخوانیهای سنتی از یک سال تا سال دیگر گاه داستانهای متنوعی را دربر میگیرد و بیشتر خوانشی آزاد از ماجراهای مختلف کربلا ست. بههرروی، شکل سنتی نمایشنامه بسیار تأثیرگذار است و حتی افرادی با دیدن آن از شدت اندوه بیهوش میشوند (ص 153).
نکتۀ مهم اینجا ست که در سالهای اخیر نگرشها به عزاداری و فلسفه و هدف آن تغییر محسوسی پیدا کرده است. شماری از عالمان شیعۀ نوگرا با رویکردهای سیاسی ظاهر شدهاند که تفاسیری سیاسی و غیرسنتی از عزاداری عاشورا بازمینمایند: محمد مهدی شمسالدین، محمد حسین فضلالله، سیدحسن نصرالله و امثال ایشان (ص 146-147). اینان میگویند باید از عاشورا درس جنبش سیاسی گرفت و با نظر به آن الگویی برای انقلاب فکری پیدا کرد؛ نه اینکه با رفتارهایی که خلاف شرع نیز هستند سبب وهن عاشورا در نگاه مردمان جهان شد (ص 147).
بااینحال، عالمانی هم هستند که رویکردی سنتی دارند و حتی در مقام رقابت با روحانیان شیعۀ سیاسی و نوگرا بر شیوههای سنتی اصرار میورزند و از آنها دفاع میکنند (ص 147). گرچه ظاهراً دیدگاه اقشار سنتی کمتر در جامعه رسانهای میشود، مردم کوچه و بازار عمیقاً به نگرش آنها پایبندی دارند و حتی بهصراحت میگویند «اسلام واقعی در کتابها نیست؛ بلکه در این مراسم است!» (همانجا).
بقیه در فرستۀ سوم.
@FarhangeRvesh
فرهنگ روش
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنوشتهای فرهنگ مهروش
تحلیل آگوستوس نورتون از عاشورا
فرستۀ سوم و پایانی.
ادامه از فرستۀ دوم.
سازمانهای سیاسی وابسته به شیعیان نوگرا مثل حزبالله لبنان مردم را تشویق میکنند به جای قمهزنی خون خود را اهداء کنند. آنها امکاناتی نیز برای این کار فراهم آوردهاند (ص 149). نوگرایان با کمک یکی از ثروتمندان منطقه برای مشارکت فعال زنان در عاشورا در دهۀ 1990م/ 1370ش نیز مرکزی تأسیس کردهاند که از نگاه زنان شیعۀ جوان فعالیتهایش هرگز با آنچه در محافل زنانۀ سنتی پیشین دنبال میشد قابلقیاس نیست (ص 146). مؤسسان باور داشتهاند که تأسیس چنین مرکزی برای عزاداری زنان بزرگترین نیاز جامعۀ ایشان است (همانجا). همچنان که مردان نسل جدیدِ نبطیه در حسین (ع) الگوی رفتار سیاسی میجویند، زنان جوان هم زندگی زینب (س) را الگوی خود قرار دادهاند (همانجا). این شواهد همه نشان میدهد که معنای عاشورا برای نسل جدید از مردم نبطیه تغییر یافته است (همانجا).
بااینحال، تغییرات هرگز شکل خصمانهای ندارد و گروههای مختلف با هم رقابتی در عین دوستی و همکاری دارند. مثلاً، قمهزنان برای اهداء خون میآیند (ص 149)، مردان و زنان جوان بعد از مراسم با هم صمیمانه گفتگو میکنند و میخندند (ص 150)، فروشندگان خیابانی به مردم تیغ و آبمیوه و تراکت و لباسهای عزاداری وارداتی از ایران میفروشند (ص 145)، عاشورا زمانی برای صرف وقت با خانواده و دوستان است و افرادی تا نیمهشب در تهیۀ غذاهای رایگان ــ مثل هریسه (هلیم) بومی منطقه و قیمۀ وارداتی از نجف ــ و توزیع آن همکاری میکنند (ص 150).
پلیس لبنان هم اغلب حضوری صمیمانه دارد و بهندرت میان پلیس با عزاداران درگیری پیش آمده است. طرفداران جنبش امل و حزبالله نیز گرچه گاه با هم دچار درگیریهای جزئی در برگزاری مراسم شدهاند، و مثلاً یک بار شبکۀ تلویزیونی المنار ــ وابسته به حزبالله ــ پخش زندۀ مراسم قمهزنی طرفداران جنبش ملیگرا و سنتیتر اَمَل را به خاطر همین درگیریها متوقف کرده است، نوعاً تعاملی دوستانه دارند (ص 149).
گرچه نورتون تصریح نمیکند، ظاهراً باور دارد سبب اصلی این صمیمیت احساس وجود دشمن مشترک است: همگی با نفرت از نیروهای اسرائیلی پر شدهاند؛ نیروهایی که گاه در مراسم عاشورا نیز تصادفاً با عزاداران درگیر شدهاند (ص 153). شیعیان نبطیه با هر فکری در کلیت مراسم عزاداری عاشورا مقابله با یزید زمان یعنی اسرائیل میبینند. آنها در این زمینه خاصه از خشونتهای اسرائیل، اشغال منطقۀ نبطیه در 1982م/ 1361ش و شکستهای سازمان آزادیبخش فلسطین متأثر شدهاند و از انقلاب اسلامی ایران هم سرمشق میگیرند (ص 142).
اینگونه، نورتون میخواهد نتیجه بگیرد که مراسم کنونی عاشورا شیوهای برای به چالش کشیدن نظم موجود جهانی است: تا چند دهه پیش از این مراسم محرم در لبنان وضع سیاسی موجود را تثبیت و تأیید میکرد و سکون را آموزش میداد؛ چنانکه نیم قرن پیش، اِمْرِز پیترز ، مردمشناس مشهور، روستایی شیعهنشین در جبل عامل را مطالعه کرد و دریافت شبیهخوانی شیوهای محافظهکارانه است و نظم موجود را به چالش نمیکشد (ص 153-154). اکنون اما مراسم عاشورا جلوۀ بارز سیاستزدگی شیعیان است؛ نظم موجود را به چالش میکشد و میخواهد با ظلم درافتد. رهبران سیاسی جنبشهای امل و حزبالله نیز در شرایط فعلی میتوانند از این وضع بیشترین بهره را ببرند و احساسات عمومی را به نفع خود مهار کنند. رهبران مذهبی شیعه نیز در شرایط کنونی از امام حسین (ع) الگویی برای کنشگری سیاسی و توانمندسازی خود برای هدفی بزرگ بازمینمایند (ص 154).
مخالفتهایی که هنوز در برابر این رویکردها دیده میشود و به بقاء سنتهای کهن میانجامد هم نشانۀ دو چیز است: یکی تعدد مراجع فکری و پراکندگی قدرت مرجعیت شیعی در دوران معاصر، و دیگری، تنوع تفاسیر از اینکه چهگونه میشود مسلمانی بهینه بود (همانجا). گویی نورتون میخواهد بیسروصدا به سیاستگذاران قدرتهای بزرگ جهانی اعلام کند بهترین راه برای مهار قدرت سیاسی شیعیان سرمایهگذاری روی همین گروههای فکری سنتی است.
پایان.
@FarhangeRvesh
Richard Agustus Norton, “Ritual, Blood and Shiite Identity: Ashura in Nabatiyya. Lebanon,” The Drama Review 49, no.4 (Winter 2005), pp.140-155
💠 #حدیث_روز💠
🔳 تسلیتگفتن در روز عاشورا 🔳
▪️ از امام باقر(علیه السلام) پرسیده شد که در روز عاشورا، چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: «بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”»
▪️ «خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده زیاد گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ع)، خونخواهی او برمی خیزند.»
📚 مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص ۷۷۲.
✍روز #عاشورا روز حزن آل الله را به محضر مبارک حضرت بقیه الله امام زمان حجت بن الحسن المهدی عجل الله فرجه، تسلیت میگوییم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#سلام_بر_حُســــــــــــــــــــــــــین
📎#محرم
📎#کربلا
📎#اباالفضل_العباس_علیه_السلام
#صلی_الله_علیک_یا_أباعبدالله #محرم #امام_حسین علیهالسلام
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈