#معرفی_مقاله
💠 محمد بالان (Mohamad Ballan) استاد دانشگاه شیکاگو در مقاله اخیر خود که در سایت آکادمیا منتشر ساخته، به بررسی دیدگاه جاناتان براون در کتاب Misquoting Muhammad: The Challenge and Choices of Interpreting the Prophet's Legacy پرداخته است
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
Review_of_Jonathan_A_C_Brown_Misquoting.pdf
145.7K
📚متن مقاله محمد بالان (Mohamad Ballan) استاد دانشگاه شیکاگو در بررسی دیدگاه جاناتان براون
فرهنگ روش
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنوشتهای فرهنگ مهروش
تحلیل آگوستوس نورتون از عاشورا
فرستۀ اول از سه فرسته.
در فرستههای پیشین توضیح دادم غربیان ـــ بعد از آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی 1357ش دانستند مراسم عاشوراء شیعیان را باید از حیث کارکردهای سیاسی آن جدی گرفت و مطالعه کرد ـــ نخست از حدود دهۀ 1360-1380ش به مطالعۀ معنای تاریخی آیینهای عاشورا پراختند. ازآنپس پابهپای توسعۀ مهاجرت شیعیان به کشورهای غربی، مطالعاتی دربارۀ آیینهای عاشورایی در حواشی جامعۀ غرب نیز دنبال شد. اکنون در ادامۀ این بحث میخواهیم از آن بگوییم که در مرحلۀ بعد، یعنی بعد از مطالعۀ آیینهای عاشورایی در حواشی فرهنگ غربی، به مطالعۀ آیینهای عاشورایی در جوامع شیعی توجه نمودند.
اینگونه، از نیمۀ دهۀ 1380ش مطالعاتی با تمرکز روی شیوههای عزاداری شیعیان در بومهای کهن شیعهنشین صورت گرفت. این امر میتوانست نتیجۀ دو علت باشد: نخست اینکه تحرکات سیاسی شیعیان در سطح جهانی چنان گسترده شده بود که چنین مطالعهای را ضروری میکرد؛ و دیگر اینکه خواهناخواه مطالعات عاشوراپژوهانه اکنون به مرحلهای رسیده بود که توسعۀ آن محتاج غوری عمیقتر در فرهنگ شیعی و نظری از نزدیکتر به آن بود.
یک مطالعه ـــ از این قبیل ـــ کوشش قومنگارانۀ آگوستوس ریچارد نورتون ـــ استاد گروه انسانشناسی و روابط بینالملل در دانشگاه بوستون ـــ است؛ محققی که از حدود 1980م/ 1360ش دربارۀ لبنان مطالعه میکند و کتب و مقالاتی دربارۀ رفتارهای سیاسی شیعیان لبنان دارد. نورتون در مقالهای با عنوان «آیین، خون و هویت شیعیان: عاشورا در نبطیۀ لبنان» (1384ش) میخواهد مراسم شیعیان شهر 35,000 نفری نَبَطیّه در جنوب لبنان را بررسی کند؛ مراسمی مرکب از اجزائی سنتی و نو که هرچند عالمان مختلف معاصر شیعه و گرایندگان به تفسیر امروزین اسلام با اجزاء سنتی آن مخالف اند، آن اجزاء همچنان به بقاء خود ادامه میدهند (نک: نورتون، 147).
نورتون دربارۀ منطقۀ نبطیه توضیح میدهد که به تحمل انواع دیدگاه های سیاسی و تنوعی فرهنگی بسی بیشتر از آنچه بیگانگان تصور کنند شهرت دارد (ص 142). شیعیان و مسیحیان در آن ساکن، و شیعیان مفتخر اند که با مسیحیان روابطی نیکو دارند، هرگز اقلیت مسیحی منطقه را از خود نرنجانده، و حتی در مخاطرات از منافع و کلیساهای مسیحیان حفاظت نمودهاند (همانجا). نورتون میگوید بسی پیش از آنکه با ظهور دولت صفویه در ایران شهرهایی مثل مشهد و نجف و شیراز و اصفهان مرکز تشیع باشند نبطیه و البته کل منطقۀ جبلعامل لبنان منطقهای کهن در تاریخ تشیع بوده، و بااینحال در دوران معاصر جایگاهی حاشیهای پیدا کرده است (ص 140).
نورتون توضیح میدهد شیعیان از گذشتههای دور برای امام حسین (ع) عزاداری میکردهاند و اکنون نیز هرجا شیعیان هستند، حتی در دریای کارائیب، مراسم عزاداری عاشورا برپا میشود (ص 144). شیعیان نیز مثل برخی فرقههای مسیحی شیوههایی برای آزار جسم را در عزاداری پی میگیرند و برخی از این شیوهها رواج گستردهای در مناطق مختلف دارد (همانجا). بااینحال، عزاداری عاشورا مثل آیینهای هر دین دیگری از شیوهها و رسوم محلی نیز تأثیر میپذیرد (همانجا).
این میان، شیعیان نبطیه پیش از این هم البته رسومی برای عزاداری داشتهاند و به خاطرش با مخالفت عثمانیها مواجه میشدهاند؛ اما مراسم عزاداریای که اکنون سنتی دانسته میشود هم سابقهای کمتر از 100 سال دارد و نتیجۀ اشاعۀ فرهنگی رسومی است که یک شیعۀ اهل بَعْلَبَکّ در سال 1938م/ 1317ش از نجف با خود به این منطقه آورده، و با اشاعۀ آن توانسته است شیعیان پراکنده را دارای هویتی جمعی کند و خود نیز ریاستی مذهبی بر ایشان و قدرتی سیاسی در لبنان بیابد (ص 141). اکنون هم گروه سیاسی حزبالله لبنان مراسم خود را با جمعیتی 500,000 نفری در اطراف همان حسینیه و با تکیه بر همان رسومی برپا میکند که احمد حاجخَنساء یعنی همان مهاجر شیعۀ بعلبکّی بنا نهاد (ص 141).
بااینحال، از حدود سال 1990م/ 1370ش مراسم دستهروی و زنجیرزنی و قمهزنی در خیابانها هم رایج شده است (همانجا). اینمیان، عالمان لبنانی معاصر که طرفدار جنبش حزبالله اند اکثر رفتارهای رایج در این عزاداریهای خیابانی را نمیپسندند و آنها را مایۀ وَهن تشیّع میدانند (ص 147). بااینحال، برخی روحانیان نیز هستند که چنین شیوههایی را میپسندند و خاصه در ترویج آن فرصتی برای رقابت با حزبالله لبنان و تثبیت هویت شیعیان [در مقام مقابله با اهل سنت منطقه] میجویند (همانجا).
بقیه در فرستۀ دوم.
@FarhangeRvesh
فرهنگ روش
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنوشتهای فرهنگ مهروش
تحلیل آگوستوس نورتون از عاشورا
فرستۀ دوم از سه فرسته.
ادامه از فرستۀ اول.
در عمل هم با همۀ مخالفتهای روشنفکرانه این شیوهها از میان نرفتهاند (ص 141). نورتون ظاهراً میخواهد بداند چنین اجتماع پیچیدهای از پیروان اندیشههای مختلف چه کارکردهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و دینی دارد، پیروان هر یک از آداب کهن یا نو چه آرمانی را دنبال میکنند، و چه عواملی سبب میشوند شیوههای کهنی که اکنون بسی در معرض نقد اسلامگرایان شیعۀ لبنانی قرار دارند هنوز به بقاء خودشان در جامعه ادامه دهند.
نورتون در مقام توضیح شیوۀ عزاداری در نبطیه میگوید این مراسم از جهاتی با عزاداریهای رایج در دیگر مناطق شیعهنشین متفاوت است. مثلاً زنها متنوع لباس میپوشند (ص 143) و نصب پردههای سیاه با شعارهای مختلف، در قیاس با تهران، بسی رایجتر است (ص 144). راهاندازی دستههای عزاداری علاوه بر عاشورا در سوم و نهم محرم نیز دنبال میشود (ص 143). مرثیهخوانی را نیز هم در خانهها پی میگیرند و هم برای آن عصرها به حسینیه میروند (ص 145).
عزاداری سنتی شیوههای مختلفی دارد و البته قمهزنی و شبیهخوانی رایجترین است. قمهزنی را یک ایرانی به نام ابراهیم میرزا در نیمۀ دوم سدۀ 19م/ 13ش به نبطیه آورد و از حدود 1906م/ 1285ش با گسترش حضور ایرانیان در منطقه جدیتر دنبال شد. عثمانیها که چنین شیوهای را نوعی اعلام حضور سیاسی ایرانیان در منطقه میانگاشتند با آن مبارزه کردند؛ اما پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی دوباره مراسم ازسرگرفته شد. نوحهخوانیهای فارسی هم از اواسط دهۀ 1920م/ 1300ش به عربی ترجمه شد و این بر توسعۀ حضور در مراسم افزود (ص 148).
شرکت در مراسم قمهزنی اختیاری است و نباید پنداشت همۀ عزاداران در شیوههای خشنی مثل قمهزنی مشارکت میکنند (ص 144). بااینحال، حتی پدران فرزند خود را به چنین مشارکتی تشویق مینمایند. برخی حتی از راههای دور، مثلاً از کشور گابون، خود را به مراسم میرسانند (ص 148). بعضی افراد که بهداشتیتر اند با خودشان تیغ میآورند یا میخرند؛ بقیه از خود آرایشگر حاضر در صحنه تیغ میخواهند. آرایشگر بریدگیهایی در بالای پیشانی ایشان پدید میآورد و خون از بدنشان سرازیر میشود (ص 150).
مقامات محلی و روحانیان نوگرا نسبت به احتمال خطر انتقال عفونتهای خونی هشدار میدهند؛ اما کسی جدی نمیگیرد (ص 151). آنها معتقد اند که تاکنون گزارشی ناشی از آسیبدیدگی دائمی قمهزنان شنیده نشده است (ص 147). این هشدارها تأثیری نیز در اشتیاق عموم به مراسم ندارد (ص 151). حتی برخی نوزادان را هم قمه میزنند (ص 147).
نورتون دربارۀ شبیهخوانی ــ یا به قول مردم نبطیه: تمثیلیه ــ توضیحاتی مفصل میدهد. ازجمله، میگوید شبیهخوانیهای سنتی از یک سال تا سال دیگر گاه داستانهای متنوعی را دربر میگیرد و بیشتر خوانشی آزاد از ماجراهای مختلف کربلا ست. بههرروی، شکل سنتی نمایشنامه بسیار تأثیرگذار است و حتی افرادی با دیدن آن از شدت اندوه بیهوش میشوند (ص 153).
نکتۀ مهم اینجا ست که در سالهای اخیر نگرشها به عزاداری و فلسفه و هدف آن تغییر محسوسی پیدا کرده است. شماری از عالمان شیعۀ نوگرا با رویکردهای سیاسی ظاهر شدهاند که تفاسیری سیاسی و غیرسنتی از عزاداری عاشورا بازمینمایند: محمد مهدی شمسالدین، محمد حسین فضلالله، سیدحسن نصرالله و امثال ایشان (ص 146-147). اینان میگویند باید از عاشورا درس جنبش سیاسی گرفت و با نظر به آن الگویی برای انقلاب فکری پیدا کرد؛ نه اینکه با رفتارهایی که خلاف شرع نیز هستند سبب وهن عاشورا در نگاه مردمان جهان شد (ص 147).
بااینحال، عالمانی هم هستند که رویکردی سنتی دارند و حتی در مقام رقابت با روحانیان شیعۀ سیاسی و نوگرا بر شیوههای سنتی اصرار میورزند و از آنها دفاع میکنند (ص 147). گرچه ظاهراً دیدگاه اقشار سنتی کمتر در جامعه رسانهای میشود، مردم کوچه و بازار عمیقاً به نگرش آنها پایبندی دارند و حتی بهصراحت میگویند «اسلام واقعی در کتابها نیست؛ بلکه در این مراسم است!» (همانجا).
بقیه در فرستۀ سوم.
@FarhangeRvesh
فرهنگ روش
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
روزنوشتهای فرهنگ مهروش
تحلیل آگوستوس نورتون از عاشورا
فرستۀ سوم و پایانی.
ادامه از فرستۀ دوم.
سازمانهای سیاسی وابسته به شیعیان نوگرا مثل حزبالله لبنان مردم را تشویق میکنند به جای قمهزنی خون خود را اهداء کنند. آنها امکاناتی نیز برای این کار فراهم آوردهاند (ص 149). نوگرایان با کمک یکی از ثروتمندان منطقه برای مشارکت فعال زنان در عاشورا در دهۀ 1990م/ 1370ش نیز مرکزی تأسیس کردهاند که از نگاه زنان شیعۀ جوان فعالیتهایش هرگز با آنچه در محافل زنانۀ سنتی پیشین دنبال میشد قابلقیاس نیست (ص 146). مؤسسان باور داشتهاند که تأسیس چنین مرکزی برای عزاداری زنان بزرگترین نیاز جامعۀ ایشان است (همانجا). همچنان که مردان نسل جدیدِ نبطیه در حسین (ع) الگوی رفتار سیاسی میجویند، زنان جوان هم زندگی زینب (س) را الگوی خود قرار دادهاند (همانجا). این شواهد همه نشان میدهد که معنای عاشورا برای نسل جدید از مردم نبطیه تغییر یافته است (همانجا).
بااینحال، تغییرات هرگز شکل خصمانهای ندارد و گروههای مختلف با هم رقابتی در عین دوستی و همکاری دارند. مثلاً، قمهزنان برای اهداء خون میآیند (ص 149)، مردان و زنان جوان بعد از مراسم با هم صمیمانه گفتگو میکنند و میخندند (ص 150)، فروشندگان خیابانی به مردم تیغ و آبمیوه و تراکت و لباسهای عزاداری وارداتی از ایران میفروشند (ص 145)، عاشورا زمانی برای صرف وقت با خانواده و دوستان است و افرادی تا نیمهشب در تهیۀ غذاهای رایگان ــ مثل هریسه (هلیم) بومی منطقه و قیمۀ وارداتی از نجف ــ و توزیع آن همکاری میکنند (ص 150).
پلیس لبنان هم اغلب حضوری صمیمانه دارد و بهندرت میان پلیس با عزاداران درگیری پیش آمده است. طرفداران جنبش امل و حزبالله نیز گرچه گاه با هم دچار درگیریهای جزئی در برگزاری مراسم شدهاند، و مثلاً یک بار شبکۀ تلویزیونی المنار ــ وابسته به حزبالله ــ پخش زندۀ مراسم قمهزنی طرفداران جنبش ملیگرا و سنتیتر اَمَل را به خاطر همین درگیریها متوقف کرده است، نوعاً تعاملی دوستانه دارند (ص 149).
گرچه نورتون تصریح نمیکند، ظاهراً باور دارد سبب اصلی این صمیمیت احساس وجود دشمن مشترک است: همگی با نفرت از نیروهای اسرائیلی پر شدهاند؛ نیروهایی که گاه در مراسم عاشورا نیز تصادفاً با عزاداران درگیر شدهاند (ص 153). شیعیان نبطیه با هر فکری در کلیت مراسم عزاداری عاشورا مقابله با یزید زمان یعنی اسرائیل میبینند. آنها در این زمینه خاصه از خشونتهای اسرائیل، اشغال منطقۀ نبطیه در 1982م/ 1361ش و شکستهای سازمان آزادیبخش فلسطین متأثر شدهاند و از انقلاب اسلامی ایران هم سرمشق میگیرند (ص 142).
اینگونه، نورتون میخواهد نتیجه بگیرد که مراسم کنونی عاشورا شیوهای برای به چالش کشیدن نظم موجود جهانی است: تا چند دهه پیش از این مراسم محرم در لبنان وضع سیاسی موجود را تثبیت و تأیید میکرد و سکون را آموزش میداد؛ چنانکه نیم قرن پیش، اِمْرِز پیترز ، مردمشناس مشهور، روستایی شیعهنشین در جبل عامل را مطالعه کرد و دریافت شبیهخوانی شیوهای محافظهکارانه است و نظم موجود را به چالش نمیکشد (ص 153-154). اکنون اما مراسم عاشورا جلوۀ بارز سیاستزدگی شیعیان است؛ نظم موجود را به چالش میکشد و میخواهد با ظلم درافتد. رهبران سیاسی جنبشهای امل و حزبالله نیز در شرایط فعلی میتوانند از این وضع بیشترین بهره را ببرند و احساسات عمومی را به نفع خود مهار کنند. رهبران مذهبی شیعه نیز در شرایط کنونی از امام حسین (ع) الگویی برای کنشگری سیاسی و توانمندسازی خود برای هدفی بزرگ بازمینمایند (ص 154).
مخالفتهایی که هنوز در برابر این رویکردها دیده میشود و به بقاء سنتهای کهن میانجامد هم نشانۀ دو چیز است: یکی تعدد مراجع فکری و پراکندگی قدرت مرجعیت شیعی در دوران معاصر، و دیگری، تنوع تفاسیر از اینکه چهگونه میشود مسلمانی بهینه بود (همانجا). گویی نورتون میخواهد بیسروصدا به سیاستگذاران قدرتهای بزرگ جهانی اعلام کند بهترین راه برای مهار قدرت سیاسی شیعیان سرمایهگذاری روی همین گروههای فکری سنتی است.
پایان.
@FarhangeRvesh
Richard Agustus Norton, “Ritual, Blood and Shiite Identity: Ashura in Nabatiyya. Lebanon,” The Drama Review 49, no.4 (Winter 2005), pp.140-155
💠 #حدیث_روز💠
🔳 تسلیتگفتن در روز عاشورا 🔳
▪️ از امام باقر(علیه السلام) پرسیده شد که در روز عاشورا، چگونه به همدیگر تسلیت بگوییم؟
حضرت فرمودند: «بگوئید:
“أعظَمَ اللهُ اجورَنا بمُصابِنا بِالحُسَینِ وَ جَعَلَنا و ایّاکُم مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَع وَلیّهِ الامامِ المَهدیِّ مِن آلِ مُحَمَّدٍ(ع)”»
▪️ «خداوند اجر ما را به سبب مصیبتی که از حسین به ما رسیده زیاد گرداند و ما و شما را از کسانی قرار دهد که در کنار ولی دم او، امام مهدی از خاندان محمد(ع)، خونخواهی او برمی خیزند.»
📚 مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ص ۷۷۲.
✍روز #عاشورا روز حزن آل الله را به محضر مبارک حضرت بقیه الله امام زمان حجت بن الحسن المهدی عجل الله فرجه، تسلیت میگوییم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#سلام_بر_حُســــــــــــــــــــــــــین
📎#محرم
📎#کربلا
📎#اباالفضل_العباس_علیه_السلام
#صلی_الله_علیک_یا_أباعبدالله #محرم #امام_حسین علیهالسلام
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
💢فراخوان مقاله درباره کتاب "مریم در قرآن"
⬅️ دانشگاه ادیان و مذاهب قم با همکاری دانشگاه بن آلمان همایشی دو روزه درباره نقد و بررسی کتاب “مریم در قرآن” نوشته کلاوس فون اشتوش و مونا ططری برگزار می کند.
⬅️ قرار است با حمایت دانشگاه ادیان و مذاهب(قم) و پیگیری دانشگاه بن (آلمان) مقالات برگزیده این همایش در قالب کتاب به صورت مجموعه مقالات در سری شناخته شده بریل با عنوان «مساهمات در الهیات تطبیقی» به چاپ برسند. برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید.
⬅️ گفتنی است دانشگاه ادیان و مذاهب از نویسندگان برگزیده تحت شرایطی حمایت مالی می کند.
🔰برای اطلاعات بیشتر با این آدرس تماس بگیرید(دکتر زهرا محققیان):
👉z.mohaghegh@gmail.com
👉https://www.ctsi.uni-bonn.de/en/news/events/cfc-mary-in-the-quran
#معرفی_فصل_کتاب
📚 کتاب شعر عربی: تجربه زیبایی شناختی در ادبیات کلاسیک عربی
Arabic Poetics: Aesthetic Experience in Classical Arabic Literature
📚 فصل 5: نظم، شگفتی و اعجاز قرآن
Nazm, Wonder, and the Inimitability of the Quran
✍️ لارا هارب (Lara Harb) دانشگاه پرینستون
🔗 صفحه شخصی نویسنده در سایت آکادمیا:
https://princeton.academia.edu/LaraHarb
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#معرفی_کتاب
🔰 برای آشنایی با فهرستی از مهمترین تحقیقات قرآنپژوهان غربی در دوره معاصر آثار خوبی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:
1️⃣ Encyclopaedia of the Qur’ān, edited by Jane Dammen McAuliffe (Leiden: Brill, 2001–2006)
2️⃣ The Blackwell Companion to the Qur’ān, edited by Andrew Rippin, Malden, MA–Oxford: Wiley-Blackwell, 2006, 2017
3️⃣ The Cambridge Companion to the Qur’ān, edited by Jane D. McAuliffe, Cambridge: Cambridge University Press, 2006
4️⃣ The Oxford Handbook of Qur’anic Studies,
edited by Mustafa Shah and Muhammad Abdel Haleem, Oxford: Oxford University Press, 2020
5️⃣ The Routledge Companion to the Qur’an, edited by George Archer, Maria M. Dakake, and Daniel A. Madigan, London–New York: Routledge, 2022
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👇👇👇
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
💎 انتشار مقالهای جدید از مرتضی کریمینیا در مجلهٔ نسخههای اسلامی بریل:
اوراق و مصاحف قرآنی منسوب به امام علی و سایر امامان شیعه: انجامهٔ جعلی یا اصالت تاریخی؟
Karimi-Nia, M. (2023). The Qurʾānic Codices and Fragments Ascribed to Imām ʿAlī and Other Shīʿa Imāms: Forged Colophons or Historical Truths?. Journal of Islamic Manuscripts, 14(2-4), 396-441.
🔵 چکیده:
نزدیک به هزار سال است که نسخههای خاصی از قرآن به شخصیتهای برجسته اسلامی مانند امام علی و سایر امامان شیعه نسبت داده شده است. اگرچه هیچ مدرکی از سه قرن نخست دال بر صحت این انتسابها یافت نشده، اما امروزه در سراسر جهان بهویژه در مناطق شیعهنشین، قریب به دویست نسخه خطی کامل و یا ناقص منتسب به دستخط امامان شیعه یافت میشود. این مقاله پس از مروری تاریخی بر این پدیده و دستهبندی انواع مصحفهای منسوب به امامان، شواهدی برای رد این انتسابها ارائه میکند و نشان میدهد که انجامهٔ این نسخهها جعلی است. بخش آخر مقاله، شامل جدولی مشتمل بر دویست نسخه خطی قرآنی منسوب به امامان شیعه است که در کتابخانهها و موزههای سراسر جهان نگهداری میشود.
⬇️ دریافت صفحات اولیهٔ مقاله
⭐️ نسخهٔ اولیهٔ این مقاله پیش از این به فارسی در مجلهٔ آینهٔ پژوهش منتشر شده بود (برای مطالعهٔ این مقاله به کانال نویسنده رجوع کنید).
⭐️ به زودی، نسخهٔ کاملتری از این مقاله، در قالب مقدمهٔ چاپ فاکسیمیلهٔ «مصحف مشهد» با عنوان انگلیسی: «Codex Mashhad: An Introduction to its History and Contents» و عنوان عربی: «مصحف المشهد الرضوي: تاریخه وخصائصه» به کوشش انتشارات موسسة آلالبیت (قم، ۲۰۲۳) منتشر خواهد شد. (برای معرفی بیشتر «مصحف مشهد رضوی»، به اینجا رجوع کنید)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#اطلاعرسانی
#نشست_علمی
#هتک_حرمت_به_ساحت_مقدس_قرآن_کریم
✅ مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، مدرسه عالی علوم قرآن با دیگر مراکز علمی به مناسبت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم نشست های علمی و بصیرتی برگزار می کند:
🔰سخنرانان:
🔶️ ۱_ جناب آقای دکتر حمید رضا طوسی ( استادیار جامعه المصطفی العالمیه )
🔷️ با موضوع: هتک حرمت کتب آسمانی از منظر حقوق بین المللی
🔶️ ۲- جناب آقای دکتر محمد حسن احمدی ( دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات دانشگاه فارابی)
🔷️ با موضوع:
ابتکار تاسیس IQP پارلمان مستقل بین المللی قرآنی با حضور نمایندگانی از کشورهای مسلمان و مجامع علمی و ترویجی قرآن کریم
🔶️ ۳- جناب آقای دریسا دیاموتونه( دانشجوی دکتری رشته قرآن و مستشرقان جامعه المصطفی)
🔷 با موضوع: بررسی هتک حرمت به قرآن کریم در کشور فرانسه
⏰ زمان : سه شنبه ۲۴/ ۵/ ۱۴۰۲ ساعت: ۱۰ الی ۱۲
🏛مکان : فلکه جهاد- مجتمع امام خمینی ره- مجتمع قران و حدیث- طبقه دوم سالن شهید عارف الحسینی (ره)
✍ نکته مهم: حضور طلاب محترم مدرسه عالی علوم قرآن بویژه تمام دوره ها و گرایش ها مقطع دکترای رشته قرآن و مستشرقان الزامی میباشد .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
The Jews Say the Hand of God is Chained Q5.64.pdf
974K
مقاله شری لوین با عنوان «قالت الیهود ید الله مغلولة: آیه ۶۴ سورۀ مائده به عنوان پاسخی به یک پیوت سروده شده توسط ربّی العازار هیکالیر»
Shari L.Lowin (2019), "The jews say the hand of god is chained: Q.5:64 as response to a Midrash in a piyyut by R. El'azar ha-kallir", Journal of Quranic Studies 21.2, 108-139
#دانلود_کتاب
📚 القراءة السريانية - آلارامية للقرآن الكريم (دراسة نقدية لآراء كريستوف لكسنبرغ)
✍️ تأليف : أمير حسين فراستي
إشراف : الدكتور محمود كريمي
📥 لینک دانلود رایگان کتاب: https://iicss.iq/files/files/5c202rv.pdf
🔰 يتناول أهمّ دعاوى لكسنبرغ في مجال لغة القرآن والخطّ العربيّ، ويعالج دعاويه الواردة في الفصلين الرابع عشر والخامس عشر من كتابه أنموذجًا؛ محاولًا الإجابة على الأسئلة الآتية:
ما هي أهمّ دعاوى لكسنبرغ وأدلَّته في إثبات نظريَّته عن القرآن؟
هل تتلائم نتائج الكتاب مع التراث الإسلاميّ؟
هل هذه النتائج مدعومة بمنهج علم اللسانيَّات، وهل كان المؤلِّف مصيبًا في توظيف هذا المنهج أو لا؟
ويتألَّف الكتاب من فصلين رئيسين؛ هما:
- الفصل الأوَّل: تطرّق فيه الباحث إلى أركان نظريَّة لكسنبرغ، مع الاستفادة من معطيات علم الآثار ونتائجه وما قاله المستشرقون وعلماء الساميَّات عن تاريخ العرب قبل الإسلام؛ لتقويم مدى صحَّة ما ادَّعاه لكسنبرغ عن تاريخ مكَّة وأصل الخطّ العربيّ.
- الفصل الثاني: يدرس فيه الباحث أنموذجين من تعديلات لكسنبرغ على قراءة القرآن وفهمه، وسيأتي التوضيح لاختيارهما. وقد قُدِّمت في هذا الفصل أدلَّة من التراث الروائيّ الإسلاميّ، وكذلك من تفاسير العلماء المسلمين، إلى جانب أشعار العرب في الجاهليَّة، مضافًا إلى دراسة فيلولوجيَّة لبعض مفردات القرآن، فضلًا عن آراء المستشرقين في مزاعم لكسنبرغ والردّ عليها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
#تازههای_نشر
📚«خلافت خدا در اندیشه و کتاب مقدس اسلامی: به سوی نظریه قرآنی کارکرد وجودی انسان»
✍️چاوکی لاظهر
⭕️ روتلج 2023
"Vicegerency in Islamic Thought and Scripture: Towards a Qur'anic Theory of Human Existential Function"
Chauki Lazhar
PUB: Routledge 2023
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
👆 👆 👆
#اطلاعرسانی
#نشست_علمی
#محکومیت_هتک_حرمت_به_ساحت_قرآن
✅ مدرسه عالی علوم قرآن مجتمع عالی قرآن و حدیث، با همکاری دیگر مراکز علمی قرآنی کشور به مناسبت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم، نشستهای علمی و بصیرتی برگزار میکند:
🎙 ارائه دهندگان:🔰
🔶️ ۱_ حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسن زمانی
✍ با موضوع: (نقش جامعه المصطفی در جلوگیری از هتک حرمت به قرآن کریم)
🔶️ ۲- حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا شاهین ( استاد جامعه المصطفی العالمیه )
✍ با موضوع: بررسی ابعاد هتک حرمت به قرآن کریم از دیدگاه کتب عهدین
⏰زمان : دوشنبه ۳۰/ ۵ / ۱۴۰۲ - ساعت۱۰ تا ۱۲
🕌 مکان: سالن شهید صدر
(میدان جهاد - مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، مجتمع عالی قرآن و حدیث - طبقه همکف سالن شهید صدر(ره))
♦️ تذکرات مهم:
✳️ با توجه به هتک حرمت قرآن کریم در روزهای اخیر و ضرورت دفاع از ساحت مقدس و نورانی قرآن کریم:
1⃣📣 شرکت طلاب مدرسه عالی علوم قرآن در این نشست الزامی است (بویژه طلاب رشته قرآن و مستشرقان)
2⃣📣 برای شرکتکنندگان «گواهی حضور در نشست علمی» صادر خواهد شد و در پرونده پژوهشی آنها ثبت میگردد.
✨ مدرسۀعالیعلومقرآن ✨
مجتمعآموزشعالیقرآنوحدیث
#آرشیو_اخبار
💠 محمد روستوم، استاد مطالعات اسلامی دانشگاه کارلتون کانادا در همایش «مطالعات میان رشتهای قرآن کریم با تاکید بر روششناسی» گفت: از روششناسی مطالعات قرآنی غربیها راضی نیستم چراکه آنها به معنای قرآن توجهی ندارند. اگر درباره معانی قرآن تحقیق و تفحصی صورت نگیرد روش ارزشی ندارد. البته اکنون گامهایی برداشته شده تا روشهای مطالعات قرآنی به سمت معناگرایی برود.
🌐 منبع: خبرگزاری کتاب ایران
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🏷 در باب ساختار قرآن
▫️با تأکید بر اندیشۀ میشل كویپرس
▫️همراه با دیباچهای از میشل کویپرس
▫️نویسنده: دکتر محمود مکوند
▫️تهران: نگارستان اندیشه / ۱۴۰۲
▫️رقعی / شومیز / ۳۸۰ صفحه / ۲۶۰ هزار تومان
بخشی از دیباچه میشل کویپرس بر کتاب پیش رو:
قصد آن دارم که بر وجه آموزشی برجسته کتاب در جای جای آن تأکید کنم؛ فصل ها و پاراگراف های متوالی به خوبی تلخیص و گزارش می شوند و در برابر دیدگان قرار می گیرند، و در صورت لزوم، در پایان بازخوانی می شوند. نویسنده از تکرار نمی هراسد، او به مثابه معلمی جوان می داند که تکرار راز آموزش است، و با وجود اینکه پژوهش وی کاملا تخصصی است، با زبانی ساده و دلنشین خواندن آن را آسان می کند... .
بی تردید کتاب حاضر در میان خوانندگان فارسی زبانی که دوستدار پژوهش های جاری در باب نظم و انسجام متن قرآن هستند، علاقه زیادی را بر خواهد انگیخت.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🔸 كويبرس و التحليل البلاغي في استكشاف نظم النص القرآني
🔸 The Composition of the Qur’an
🔸 Nazm al-Qur’ân. By Michel Cuypers. Gabalda, 2012. and Les traditions sur la constitution du muḥaf de ʿUthmān. By Viviane Comerro
🔸Michel Cuypers Papers
Institut Dominicain d'Études Orientales (IDEO), Qur'anic studies, Faculty Member
Qur'anic Hermeneutics+1
Born in 1941. Researcher in Islamology at IDEO (Dominican Institute for Oriental Studies, Cairo)
🔸 حوار ميشيل كويبرس وعبدالرحمن أبو المجد حول نظم القرآن المذهلة (شبكة الالوكة)
🔸 جمهرة أبحاث كويبرس على أكاديمي
🔸ﺑﻴﻦ ﻛﺘﺎبي ﻧﻈﻢ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ﻟﻤﻴﺸﻴﻞ ﻛﻮﻳﺒﺮﺱ، ﻭﺍﻷﺣﺎﺩﻳﺚ ﺣﻮﻝ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﻣﺼﺤﻒ ﻋﺜﻤﺎﻥ ﻟﻔﻴﻔﻴﺎﻥ ﻛﻮﻣﻴﺮﻭ
🔸البلاغة السامية للقرآن
🔸Re-analyzing the Structure of Surah al-'Alaq Using Semitic Rhetorical ...
#ميشيل_كويبرس
#أعمال_إستشراقية
#نظم_القرآن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
📚 #معرفی_کتاب
🔺 تفسیر قرآن با کتاب مقدس (تفسیر القرآن بالکتاب): خوانش کتاب مقدس عربی در تفاسیر ابن برجان و البقاعی
🔺 Interpreting the Qurʾān with the Bible (Tafsīr al-Qurʾān bi-l-Kitāb): Reading the Arabic Bible in the Tafsīrs of Ibn Barraǧān and al-Biqāʿī
👈🏻نویسنده: R. Michael McCoy III
👈🏻 انتشارات: BRILL
👈🏻 سال انتشار : (2020)
👈🏻شابک: 9789004445819
نویسنده در این کتاب دو مفسر کمتر شناخته شده اما فاضل در حوزه قرآن و کتاب مقدس را کنار هم مینشاند: معتبر «ابوالحکم عبدالسلام بن الاشبیلی» (م. ۵۳۶ / ۱۱۴۱) معروف به «ابن برّجان»، و قاری القراء «ابراهیم بن عمر بن حسن البقاعی» (م. ۸۸۵ / ۱۴۸۰). در این مطالعه تطبیقی که شامل تحلیل نسخههای خطی و تفسیر کلامی است، یک هرمنوتیک نیرومند پدیدار میشود که نشان میدهد چگونه روش ابن برجان موسوم به «نظم القرآن» و نظریه البقاعی موسوم به «علم مناسبات القرآن» الهامبخش خوانشهای این دو نفر و تفسیرشان از کتاب مقدس عربی بود. با توجه به اینکه هر دو مفسر از مرزهای معتبر کاربرد کتاب مقدس در روزگارشان عبور کردهاند، شباهتهای موجود در هرمنوتیک قرآنیشان و رویکردشان به متون بایبلی شگفتآور است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
┏⊰🌼🌸🌺⊱━━━─━━┓
❖ ﷽ ❖
┗━━─━━━⊰🌸🌺🌼⊱┛
🔰پژوهشگران محترم جهت ارسال مقالات علمی خود به سایت
http://qkh.journals.miu.ac.ir
مراجعه نموده و برای دریافت راهنمایی بیشتر با شماره 09196643968 تماس حاصل فرمایید.
🌐کانال رسمی قرآن و مستشرقان
🆔https://eitaa.com/ovvffhj
💠#حدیث_روز💠
☑️ سالگرد شهادت امام عسکری ع☑️
🌼 امام حسن عسکری علیه السلام:
🍃 «إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَهَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّهِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.»
🍃 «خداوند تبارك و تعالى حجّت خود را با همه چيز از ديگر خلايقش متمايز كرده و آشنايى به زبانهاى گوناگون و نَسَبها و لحظات وفات و رويدادها را بدو بخشيده است و اگر چنين نمىبود، ميان حجّت و كسى كه حجّت براى آنان تعيين شده است، تفاوتى نبود.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 الکافی، ج ۱، ص ۵۱۹، ح ۱۱
🏴🏴🏴 شهادت مظلومانه یازدهمین أختر تابناک امامت و ولایت، حجت حق الهی، اب المهدی حضرت امام #حسن_عسکری (علیهالسلام) را بر ساحت مقدس حضرت ولیعصر(عجاللهتعالیفرجهالشریف) و محبان خاندان عصمت و طهارت تسلیت باد🏴🏴🏴
PE_Volume 15_Issue 60_Pages 107-130.pdf
827.8K
🖋📑نقد و بررسی نگاه مستشرقان به مسئله جانشینی امام یازدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت امیلی گرتویل عکاس و مستندساز انگلیسی از حس و حالش در راهپیمایی اربعین و حضور در حرم امام حسین (ع) برای اولین بار
#حب_الحسین_یجمعنا
💎 معرفی کتاب «مولد النبی: دینداری مناسکی در میان اهل سنت» اثر ماریون هلمز کتز
Katz, Marion H. (2007), The Birth of The Prophet Muhammad: Devotional Piety in Sunni Islam (1st ed.), Routledge.
❌✔️ به کوشش: مهدی فهیمی
میلاد پیامبر اسلام [ص] فراتر از یک رویداد مهم و تاریخی، از اهمیت دینی(چه در وجه اعتقادی، چه در وجه عبادی) و اجتماعی بالایی برخوردار است. این کتاب با پیوند مطالعات اسلامی با مردمشناسی تاریخی در پی ترسیم تصویری چندوجهی، واضح و مستند از موضوع است و تحلیلی انتقادی از مناسک جشن مولد النبی از قرون میانی تا دوران مدرن ارائه میدهد.
ایدهای که نویسنده در صدد دفاع از آن برآمده این است که منشأ جشن میلاد در کنشی نوآورانۀ توسط یک مرجع قابلشناسایی یافت نمیشود، بلکه بهعنوان ادغام تدریجی مجموعهای از روایات و شیوههای عمل به آموزههای دینی که در نهایت به هم نزدیکشده و فرمی متفاوت، بسیار منعطف و جذاب از مناسک را شکلدادهاند تبیین میشود.
اثر پیشِ رو این انگاره که جشن مولد النبی اساساً توسط سلسلههای حاکم بنیانگذاریشده را به چالش میکشد و استدلال میکند که مولد النبی توسط طیف وسیعی از افراد پرورش داده شده است که قدرت سیاسی نداشتهاند. در این راستا توضیح میدهد که سلسله فاطمیان، جشن مولد النبی را به عنوان یک مناسبت دولتی برگزار میکردند. در دوران میانی اسلام شخصیتهای برجسته اهلسنت نیز مراسم مولد النبی را برگزار میکردند که. این جشنها احتمالاً از مصر فاطمی به مناطق دیگر گسترش یافته است. با این حال، نویسنده تأکید میکند که جنبههای خاص و مناسک جشن میلاد و همچنین روایات مولد النبی، با سنت شیعه امامیه پیوندهای نزدیکتری دارد. جشن میلاد در میان شیعیان به پیش از ظهور جشنهای میلادی که فاطمیان داشتند بازمیگردد؛ این موضوع ریشه در سنت غنی و عمیق احادیث عبادی تشیع دربارۀ میلاد پیامبر [ص] و ائمه [ع] دارد.
⬇️دریافت گزارش و معرفی کتاب
✔️ ماریون هلمز کتز دانشآموخته دکتری از دانشگاه شیکاگو و استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه نیویورک است. علاقهمندی پژوهشی او درباره مسائل احکام، جنسیت و مناسک اسلامی است. او از اساتید مدعو در سومین مدرسه تابستانی انعکاس بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 آخرین اخبار و اطلاعات درباره قرآنپژوهی در جهان معاصر 👈
🍀 کانال رسمی قرآن و مستشرقان:
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃
🆔 https://eitaa.com/ovvffhj
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃