eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
31.5هزار دنبال‌کننده
745 عکس
418 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
[شرایط قسم] مسأله ۲۶۷۱ قسم چند شرط دارد (۱): اوّل: کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر می‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بالغ شدن سفیه نباشد (۲) و حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد) و از روی قصد و اختیار قسم بخورد (۳)، پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست (۴) و کسی که مجبورش کرده‌اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد (۵) قسم بخورد دوم: کاری را که قسم می‌خورد انجام دهد باید حرام و مکروه نباشد و کاری را که قسم می‌خورد ترک کند، باید واجب و مستحب ّ نباشد و اگر قسم بخورد که کار مباحی را بجا آورد باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نیز اگر قسم بخورد کار مباحی را ترک کند باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباشد سوم: به یکی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند «خدا» و «اللّه» و نیز اگر به اسمی قسم بخورد که به غیر خدا هم می گویند ولی به قدری به خدا گفته می‌شود که هر وقت کسی آن اسم را بگوید، ذات مقدّس حق ّ در نظر می‌آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد صحیح است بلکه اگر به لفظی قسم بخورد که بدون قرینه، خدا به نظر نمی‌آید ولی او قصد خدا را کند بنا بر احتیاط باید به آن قسم عمل نماید. چهارم: قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد کند صحیح نیست ولی آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است پنجم: عمل کردن به قسم برای او ممکن باشد و اگر موقعی که قسم می‌خورد ممکن باشد و بعد تا آخر وقتی که برای قسم معین کرده عاجز شود یا برایش مشقّت داشته باشد، قسم او از وقتی که عاجز شده به هم می‌خورد (۱۵). (۱) (مکارم): هرگاه کسی با شرایط ذیل قسم یاد کند باید به قسم خود عمل نماید وگرنه کفّاره دارد:.. (۲) (مکارم): باید سفیه نباشد.. (۳) (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی)، (بهجت)، (سیستانی): کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و از روی قصد و اختیار قسم بخورد.. (خوئی)، (تبریزی): کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و از روی قصد قسم بخورد.. (۴) (مکارم): قسم خوردن بچه و دیوانه.. (۵) (گلپایگانی)، (صافی): بی اختیار.. (سیستانی): بی قصد یا بی اختیار.. (۶) (زنجانی): اوّل: کسی که قسم می‌خورد باید ممیّز و عاقل باشد و از روی قصد و اختیار قسم بخورد، پس قسم خوردن غیر ممیّز و دیوانه و مست و کسی که مجبورش کرده‌اند درست نیست ولی اگر کسی که مجبورش کرده‌اند بعداً قسمی را که خورده اجازه دهد، صحیح خواهد شد، و نیز اگر در حال عصبانی بودن بی قصد یا بی اختیار قسم بخورد صحیح نیست، و قسم بچه ممیّز بدون اذن یا اجازه ولی ّ صحیح نیست. (۷) (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): کاری را که برای ((خوئی): انجام) آن قسم می‌خورد.. (۸) (بهجت): و قسم بر ترک امری که راجح است، هر چند دنیوی باشد، منعقد نمی‌شود و متعلق قسم با رجحان بطور قطع کفایت می‌کند ولی انعقاد قسم در امر متساوی الطرفین، یعنی مباح، مبنی بر احتیاط است. [پایان شرط دوم] (۹) (سیستانی): یا ترک کند، چنانچه آن فعل یا ترک از نظر عقلا رجحان داشته باشد یا برای شخص او مصلحتی دنیوی داشته باشد، قسمش صحیح است. [پایان شرط دوم] (۱۰) (خوئی)، (تبریزی): باید انجام آن بهتر از ترکش نباشد.. 🅿️ @p_ahkaam
✅ ادامه شرایط قسم سلام کفاره انواع قسم هایی که به ان عمل نمیشه رو میشه بگید ؟؟؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام احکام قسم خوردن [مخالفت با قسم و کفاره] مسأله ۲۶۷۰ اگر قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند (۱) چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد (۲) یعنی یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند (۳) و اگر اینها را نتواند باید سه روز، روزه بگیرد (۴) . (۱) (بهجت): انسان می‌تواند با قسم خوردن، انجام کاری را که مطلوب شارع است و یا ترک کاری را که نهی شده است، بر خود واجب کند. اگر قسم بخورد کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا سیگار نکشد.. (۲) (سیستانی)، (زنجانی): گناه کرده است، و باید کفّاره بدهد.. (۳) (گلپایگانی)، (صافی): یک بنده آزاد کند، یا ده مسکین را اطعام کند یا ده فقیر را بپوشاند.. (۴) (خوئی)، (گلپایگانی)، (صافی)، (تبریزی)، (سیستانی)، (زنجانی): و باید روزه پی در پی باشد. (مکارم): مسأله هر گاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد؛ ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید و اگر توانایی بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (فاضل): مسأله قسم دو نوع است: الف: قسم برای انجام یا ترک کاری در آینده. ب: قسم برای اثبات یا نفی چیزی. الف: اگر قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند، چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد، یعنی یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پی در پی، روزه بگیرد. ب: کسی که برای اثبات یا نفی چیزی قسم می‌خورد، اگر حرف او راست باشد قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ می‌باشد ولی کفاره قسم را ندارد. ولی اگر برای اینکه خودش یا مسلمان دیگری را از شر ظالمی نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشکال ندارد بلکه گاهی واجب می‌شود امّا اگر بتواند توریه کند یعنی: موقع قسم خوردن طوری نیّت کند که دروغ نشود بنا بر احتیاط واجب باید توریه نماید؛ مثلًا اگر ظالمی بخواهد کسی را اذیت کند و از انسان بپرسد که او را ندیده‌ای؟ و انسان یک ساعت قبل او را دیده باشد، ولی بگوید او را ندیده‌ام به این قصد که از پنج دقیقه پیش ندیده‌ام. 🅿️ @p_ahkaam .
✅ادامه شرایط قسم (فاضل): مسأله الف: قسم کسی شرعاً اعتبار دارد که: ۱ بالغ باشد. ۲ عاقل باشد. ۳ با اختیار و قصد باشد. ۴ اگر نسبت به امور مالی قسم می‌خورد، سفیه و مفلس نباشد. بنا بر این قسم کودک یا دیوانه یا کسی که مجبور است قسم بخورد، یا از فرط عصبانیت نمی‌فهمد چه می‌گوید، اعتباری ندارد و همین طور قسم کسی که سفیه یا ورشکسته است و حاکم شرع او را از تصرّفات مالی منع کرده، اعتباری ندارد. ب: اگر قسم می‌خورد کاری را انجام دهد یا ترک کند؛ ۱ باید شرعاً بد نباشد. ۲ باید شرعاً خوب باشد. ۳ اگر قسم بخورد کار مباحی که شرعاً نه خوب است نه بد انجام دهد یا ترک کند، باید طبق قسم خود عمل کند و اگر قسم بخورد که کاری را که فعلًا خوب است انجام دهد ولی هنگام انجام آن کار، شرعاً از جهاتی بد شود قسم او به هم می‌خورد و لازم نیست آن را انجام دهد. ج: ۱ قسم را باید با زبان و لفظ صریح بیان کرد. ۲ قسمی اعتبار دارد که یکی از اسماء خداوند متعال باشد مثل خدا یا اللّه. ۳ اگر به برخی از اوصاف خدای سبحان قسم بخورد که معمولًا از آن صفت، خدای سبحان اراده می‌شود یا قرینه‌ای به کار ببرد که مراد او را بفهماند، قسم صحیح است. ۴ شخص لال، اگر با اشاره قسم بخورد، قسم او صحیح است، ولی کسی که می‌تواند سخن بگوید قسم او با اشاره صحیح نیست. ۵ قسم به مقدّسات دیگر مثل قرآن و پیامبر و ائمّه اطهار علیهم السلام احکام قسم را ندارد. د: قسم در صورتی صحیح است که انسان توانایی انجام آن را داشته باشد و اگر هنگام قسم خوردن بتواند آن کار را انجام دهد و هنگام عمل از انجام آن ناتوان شود یا برای او مشقّت داشته باشد، عمل به آن لازم نیست و قسم به هم می‌خورد. کاری را که عهد می‌کند که انجام دهد، نیز همین حکم را دارد، یعنی اگر هنگام عمل غیر مقدور شود، لازم نیست آن را انجام دهد. 🅿️ @p_ahkaam
سلام وقتتون بخیر بنده مبلغی پول خمس دارم چه مقدار از اون رو میتونم به سادات نیازمند و چه مقدار به دفتر مرجع تقلیدم پرداخت کنم؟ باتشکر مقلد رهبری هستم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ سلام بزرگوار در مورد خمس و سهم سادات از دفتر مرجع خود اجازه بگیرید شماره دفتر مراجع در کانال وجود دارد👇 https://eitaa.com/p_ahkaam/9960 🅿️ @p_ahkaam
سلام و خدا قوت خدمت شما مرجع حضرت خامنه ای ، بنده از ارث ژنیتیکی انگشتان دست و پایم گوشه می‌کند و منظورم از ارث ژنیتیکی این است که داییم ،خواهرم،خاله ام و دختر خاله ام اینگونه انگشتان دست و پایشان گوشه میکرده و من هم همین‌گونه هستم و حتی بد تر و تازه دو عمل جراحی نیز انجام دادم ولی کارساز نبود وبعد از چند هفته دوباره گوشه کردند و نمی‌دانم چکنم ! و با هر ضربه ی کوچک خون می‌آید و حتی در پوستم خون ها فرو می رود و یعنی خون ها پاک نمی شود و بعضی وقت ها خیلی سخت پاک می‌شود خواستم بدانم که اگر انگشت پا و یا دستم خونی باشد وضو و نمازم صحیح است لطفا زود جواب بدید با تشکر میدانم که اگر خونی باشد اشتباه است اما ان خون ها در پوستم فرو رفتند و سخت پاک می شوند ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام محل مسح باید پاک باشد غیر از انگشت کوچک می توانید روی انگشتان پا که خونی نیست مسح کنید 🅿️ @p_ahkaam
با سلام و احترام و خسته نباشید خدمت شما، مرجع حضرت اقا درس بنده در مدرسه خوب است و در طول سال تقلب به کسی نرسانده ام ولی در اخر سال که امتحان نهابی داشتیم جای من پیش یکی از زورگو ترین همکلاسی هایم افتاده که درس هایش نیز بد است، من بسیار ترسو هستم و مجبور کی شدم به او تقلب برسانم چون اگر اینکار را نمی کردم او ابروی من را می ریخت و حتی با من دعوا میکرد، امتحان اول را بسیار بسیار به او تقلب رساندم و امتحان دوم را به معلم خود گفتم که جای من را عوض بکند ولی نکرد و دوباره تقلب و امتحان سوم مدیر مدرسه حضور داشت و او از تقلب رساندن من به همکلاسیم با خبر شد و امتحان چهارم به بعد جای مرا عوض کردند حال می خواهم بدانم حکم ان س روز تقلب رساندن چیست و من باید چکنم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام تقلب کردن و تقلب رساندن حرام است اگر امکان جبران نیست استغفار کنید از هشتک زیر بیشتر مطالعه کنید 🅿️ @p_ahkaam
سلام خسته نباشید چگونه باید لباس و فرشی که جنب بهش خورده باشه رو پاک کرد آیا با شستن در لباس شویی لباس پاک میشه؟! آیا با ریختن آب روی فرش پاک میشه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام تماس فرد جنب با چیزی موجب نجس شدن آن نمیشود. در صورتی که منی فرد جنب با چیزی برخورد کند، آن چیز نجس می‌شود و با آب قابل تطهیر است از لینک‌های زیر میتوانید در مورد تطهیر فرش نجس و حکم تطهیر ماشین لباسشویی مطالعه داشته باشید. حکم تطهیر ماشین لباسشویی تطهیر فرش 🅿️ @p_ahkaam
سلام اگر دانشجو معلم مشکل خاصی نداشته باشه و هفته اخردانشگاه نره و از حق غیبت استفاده کنه با توجه به اینکه حقوق میگیره حقوقش مشکل پیدا میکنه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام این موارد تابع قوانین است و بستگی دارد. بله اگر فرضا به استاد اجازه ۲ غیبت در ماه داده میشود و از طرفی شرطی هم تعیین نکرده‌اند که مثلا فقط در صورت وجود مشکل حق استفاده از این غیبت را دارد، این اشکال ندارد. خلاصه این مسائل را باید طبق قانون بسنجید. 🅿️ @p_ahkaam
سلام خسته نباشید. ببخشید من یه نفر رو میشناسم که میگه من اصلا روزه نمیگیرم ولی کفاره اش رو میدم. با اینکه مشکلی هم نداره ولی میگه نمیخوام روزه بگیرم. ایا فقط کفاره کافیه؟ و کس دیگه ای هم هست که میگه من بعضی روزه هام رو که نمیتونم بگیرم دیگه قضا شون رو نمیگیرم. آیا این درسته؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام ۱-روزه واجب است و اصلا جایز نیست که بدون عذر روزه گرفته نشود تا کفاره تعلق گیرد، و نیز با پرداخت کفاره روزه ساقط نمیشود. ۲-خیر، اگر کسی به سبب عذر مثلا بیماری روزه نمیگیرد باید بعد از اتمام بیماری تا قبل از رمضان سال آینده قضای روزه‌هایش را بگیرد و روزه‌ها ساقط نمیشود؛ البته اگر بیماری وی تا چند سال طول بکشد سپس بهبود یابد فقط قضای سال آخر را بجا بیاورد و سال های قبل برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. بله یکسری از افراد فقط برای هر یک روز یک مد طعام به فقیر میدهند و لازم نیست قضا بجا بیاورند مثل افرادی که به سبب پیری روزه گرفتن برایشان مشقت دارد و بعد از ماه رمضان هم نمی‌توانند قضای روزه ها را بجا آورند؛ اینها بحثشان جداست با افرادی که بعد از چند روز مریضی بهبود پیدا میکنند و از قضای روزه ها غافل میشوند. 🅿️ @p_ahkaam
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام من در مورد غسل کردن زیر دوش شک داشتم اینکه اگر زیر دوش غسل کنیم و مقداری آی به گردن یا طرف دیگر بدن هم بریزد غسل باطل است یا اینکه اگر در زیر دوش تمام قسمت یک طرف زیر آب نرود چی ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام لطفا سوالات را واضح بیان فرمایید اگر منظورتان این است که هنگام شستن یک طرف بدن مثلا آب به طرف دیگر ریخته شود، این اشکال ندارد اما بخش دوم سوالتان منظورتان این است که دچار وسواس هستید و فکر میکنید آب به بدنتان نمیرسد؟ توضیحات در فیلم 🅿️ @p_ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد دانلود نظریه بطالت اجتماعی نشان می دهد که چگونه احساس مسئولیت در قبال دیگران در جمع کاهش پیدا می کند. ❀✾••┈┈•❀🕊◍⃟♥️🕊❀✾••┈┈• 📚 کانال پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر کشور 👇👇👇👇👇 🔶https://eitaa.com/imaroof
سلام وقت بخیر ببخشید پاسخ به شبهات و توهین به ائمه معصومین سرکلاس(پیرو قضیه امر به معروف و نهی از منکر) چه واجب شرعی هست زمانی که میدونیم کسی هدایت نمیشه؟ (یا اینکه ما نمیتونیم تضمین کنیم که از چهل نفر ، هیچکس هدایت نمیشه! ولی برای ابروی خودمون سکوت میکنیم در صورتی که توهین صریح شنیدیم. سکوت جایز بوده؟) ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سوال مشابه پرسش:امروزه در مجامع عمومى مشاهده مى شود كه خانم ها حجاب اسلامى را رعايت نمى كنند. مثلا فروشندگان برخى مغازه ها برخى كارمندان دولتى و غيردولتى معلمان و … با توجه به اينكه براى رفع نيازهاى مادى معنوى نياز به حضور در اجتماع و ارتباط با اين گونه افراد داريم به نظر شما راه حل مناسب چيست؟ آيا حضور خود در اجتماع را كمتر كنيم؟ آيا اكثريت جامعه را امر به معروف كنيم(كه دشوار و در بعضى موارد غيرممكن است) به هر حال لطفا موضوع را برايم روشن كنيد پاسخ: حضور انسان به جهت نيازهاى متعدد او، درجامعه ضرورى است، ودر اين حضور، خواه نا خواه وبه عبارتى خواسته يا ناخواسته منكرات وانحرافات را مشاهده خواهد كرد. حال كاهش اين حضور در اجتماع وبه اصطلاح گوشه نشينى وخلوت گزينى ومواجه نشدن با انواع ناهنجارى ها وبدحجابى ها وبى حجابى ها ويا انجام فريضه امر به معروف ونهى از منكر، دو گزينه ودوانتخاب پيش روى شماست كه گزينش هر يك از آنها داراى مزايا وپيامد هايى است كه ارزيابى وسنجش وانتخاب آنها بستگى به نظر خود شما دارد… غزالى مى گوييد: هر كه با مردمان مخالطت (معاشرت) كند از مشاهده منكرات خالى نباشد. پس اگر هيچ نگويد معصيت بود، و اگر انكار كند متعرض انواع ضرر باشد. و بسيار باشد كه براى خلاص از آن، معصيتها ارتكاب بايد كرد كه بزرگتر از آن باشد كه در ابتدا از آن باز داشته شده است، و در عزلت [كاهش حضور در اجتماع‏] از آن خلاص است، و فرو گذاشتن آن سخت است و قيام نمودن بدان [امربه معروف ونهى ازمنكر] دشوار… [از اين رو] لازم مى آيد كه در مواضع منكر حاضر نشود، و عزلت گزيند تا منكر نبيند، و جز به حاجتى مهم يا واجب بيرون نيايد.». (خوارزمى، محمد ترجمه‏احياءعلوم‏الدين جلد ۲ ص ۶۹۱) ازجمله گناه ومفسده اى كه از حضور در چنين اجتماعاتى، عايد انسان مى شود، ترك كردن وخوددارى كردن از امر به معروف و نهى از منكر- درصورت فراهم بودن شرايط آن- مى باشد ادامه در لینک زیر👇👇👇 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @p_ahkaam