❓متن پیام
سلام و عرض ادب ،خانواد ه ای هستم مذهبی ،،،وخانمی دارم که کل زندگیش را به این خانه وان خانه جهت ارایه نهج البلاغه می گذراند و در خانه هم تمام اموراتش را با تلفن همراه و نماز و نهج البلاغه می گذراند ،،،اما متاسفانه در امورات نظافت منزل ،،و کارهای خانه ،اعم از پخت و پز و شستن و غیره هیچ کاری نمی گند ،وبا دو فرزندم هم دوست است ،اما متاسفانه فرزند دخترم مسایل حجاب را به خوبی رعایت نمی کنند و خانمم هم هیچی نمی گوید ،صحبتها و مکالمات زیادی با همسرم داشته ام اما کو ،گوش شنوا ،،،،حوصله درگیری را هم ندارم ،،،خیلی احساس خستگی و تنفر دارم ،،طوریکه از ایمان و اعتقاد همسرم دیگر بد بین شده ام ،لطفا راهنمایی نمایید
✅ پاسخ
در وهله ی اول عرض میکنیم، قاعده ی اولیه در بر خورد با اعضای خانواده، حاکمیت صفا و صمیمیت همراه با رفق و مدارا می باشد،که خوشبختانه از لحن سوالتان رعایت این مهم بر می آید.
اما با عرض پوزش در این کانال به مسائل شرعی پاسخ داده میشود.
شما به راهنمایی توسط مشاورین مذهبی خانواده نیاز دارید، لطفا سؤال خود را از آنجا پیگیری کنید.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام
سلام دوتا سوال داشت ۱ وقتی سجده آخر نماز را انجام میدیم کمی طولانی تر از بقیه سجده ها انجام میدیم اگه درحالی که سکوت کردیم تو دلمون با خدا فارسی مناجات کنیم اشکال داره؟؟؟۲ وقتی اذان واقامه میگیم درحالی که هنوز نماز رو نبستیم میتونیم حرف بزنیم؟
✅ پاسخ
۱) سکوت در نماز اگر طولانی شود به گونه ای که اگر کسی ببیند بگوید نماز نمیخواند، موجب باطل شدن نماز میشود.
۲) حرف زدن بین اجزاى اذان و اقامه مکروه است (مگر ذکر خدا) و اگر در بین اقامه باشد اعاده آن، مستحب است. البته اگر حرف زدن بین اذان و اقامه خیلى طول کشد، به طوریکه صورت آنها به هم خورد، (موجب باطل شدن اذان و اقامه شده) و برای درک ثواب آنها لازم است دوباره از سر گرفته شود.
#سکوت_در_نماز
#صحبت_در_اقامه
📚منبع و مطالعه بیشتر
📚منبع و مطالعه بیشتر ۲
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام
سلام
در چه صورت حرام ابدی باطل میشود
✅ پاسخ
حرام ابد باطل شدنی نیست.
و اگر زن و مردی به یکدیگر حرام ابد شوند همانطور که از این اسم بر میآید نمیتوانند با یکدیگر ازدواج کنند.
#حرام_ابد
📚منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وقت بخیر. اگر مردی در آمد داشته باشد ولی از دادن نفقه به همسر و فرزندان خود کوتاهی کند و بگوید که تا آخر برج نمی رسانم، آیا می توان بدون اذن همسر به اموال ایشان دست زد؟
✅ پاسخ
زنی که از شوهر اطاعت میکند اگر مطالبه خرجی کند و شوهر ندهد (میتواند جهت الزام شوهر بر پرداخت نفقه به حاکم شرع و اگر ممکن نباشد به عدول مؤمنین و اگر آن هم ممکن نباشد به فُسّاق مؤمنین مراجعه نماید و چنانچه الزام شوهر بر دادن نفقه ممکن نباشد میتواند در هر روز به اندازه خرجی آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار باشد که معاش خود را تهیّه کند، در موقعی که مشغول تهیّه معاش است اطاعت شوهر بر او واجب نیست
#نفقه
📚منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام
ضمن عرض سلام و ادب
به مبلغی که ما یکسال با حذف ضروریات و مایحتاج اصلی زندگی روزمره، جهت رهن منزل پس انداز میکنیم خمس تعلق میگیرد؟
ویا اینکه به سپرده ای که باسود آن اجاره خانه پرداخت میشود
خمس تعلق میگیرد؟
✅ پاسخ
در خصوص پول رهن مراجع بزرگوار فرموده اند:
آيات عظام امام و سيستانى: خمس دارد و هر زمان دريافت شد يا دريافت آن ممكن باشد، بايد فورا خمس آن را بپردازد.
آيات عظام بهجت، تبريزى، فاضل و وحيد: چنانچه بدون پول رهن، نياز مسكن او تأمين نمى شود، خمس ندارد و هر زمان آن را باز پس گرفت و نيازى به آن نداشت و از مخارج سال زياد آمد، خمس دارد.
آيه اللّه خامنه اى: هنگامى كه براى اين منظور نياز دارد، پرداخت خمس آن واجب نيست؛ ولى هر زمان آن را بازپس گرفت، بايد خمس آن را بدهد؛ مگر آنكه براى اجاره در جاى ديگر به آن نياز داشته باشد.
آيات عظام مكارم و صافى: پول «رهن» جزء مؤونه است و خمس ندارد؛ ولى اگر آن را باز پس گرفت و نيازى به آن نداشت، بنابر احتياط خمس آن را بپردازد.
آيه اللّه نورى: اگر نتواند خانه را از راه ديگرى اجاره كند، به مبلغ مذكور خمس تعلق نمى گيرد.
اما در خصوص خمس سپرده و سود آن از دفاتر مراجع عظام پاسخ های زیر دریافت گردید:
دفتر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی):
نسبت به اصل سپرده، اگر از درآمد کسب باشد، سر سال خمسى خمس دارد و نسبت به سود آن، اگر تا سر سال خمسى صرف در مؤونه نشود، متعلق خمس است.
دفتر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
چنانچه سال بر آن بگذرد و مصرف نشود خمس دارد.
دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
خمس اصل مال را باید پس از گذشت یکسال بدهد اما حضرت ایة الله العظمى سیستانى در خصوص سودهاى بانکهاى دولتى در کشورهاى اسلامى اجازه تصرف در نصف سود را بشرط صدقه دادن نصف دیگر آن به فقراى متدین می دهند.
#خمس_رهن
#خمس_سپرده
#خمس_سود_سپرده
📚منبع و مطالعه بیشتر
📚منبع و مطالعه بیشتر ۲
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام
سلام خدا قوت من چند ساله صندوق خانوادگی دارم که مبلغی بعنوان پس انداز کسی که میخواد عضو شود در صندوق میگذارد وهر ماه هم مبلغی اضافه میشه واین مبلغ مال خود فرد هست هرزمان بخواد میتواند بگیرد ومن بعداز ۴ماه وام میدهم .اوایل من کارمزد نمیگرفتم ولی چند ساله که مبلغ یک درصد از وامی که به اعضا داده میشود بعنوان کارمزد از وام گیرنده دریافت میشه .این راهم بگویم که هر عضوی بخواهد افتتاح حساب کند من این موضوع را بهش میگم وبا اطلاع ورضایت کامل وارد گروه میشه ومن چندین روز باید زمان برای دریافت مبالغ پرداختی وامها وپاسخگویی به اعضا صرف کنم .آیا یک درصدی که من میگیرم اشکال شرعی داره ؟البته گاها اشتباهی هم رخ میدهد وصندوق کسر میاوردومن باید جوابگو باشم .لطفا راهنمایی بفرمایید
✅ پاسخ
آيات عظام امام، خامنه اى، فاضل، مكارم و نورى: گرفتن بهره وام – زياد باشد يا كم حرام است ؛ هر چند به اسم كارمزد باشد. اما اگر آنچه گرفته مى شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد (به مقدار متعارف)، با توافق دو طرف اشكال ندارد.
آيات عظام بهجت، تبريزى، سيستانى، صافى و وحيد: گرفتن كارمزد حرام است ؛ هر چند آنچه كه گرفته مى شود، در حقيقت براى مخارج صندوق و حقوق كارمندان باشد.
#کارمزد
📚منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وقت بخیر.ببخشیددرموردسقط جنین سوال داشتم ک حکمش چیه.
خانم راضی ب سقط نیس اماهمسرشون اصرار ب سقط دارن دراین صورت خانم بایدچیکارکنه
✅ پاسخ
سقط جنین حرام و از گناهان کبیره است و مرتکب آن باید توبه کند و کفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد. دیه آن هم از قرار زیر می باشد:
جنین از وقتى که در رحم قرار مى گیرد، به مدت 40 روز، نطفه است. و دیۀ اسقاط آن در این مدت 20 مثقال شرعى طلاى سکه دار است که هر مثقال، هیجده نخود مى باشد، پس از آن، 40 روز علقه یعنى خون بسته شده است و دیۀ آن 40 مثقال است، بعد، 40 روز مضغه یعنى پارۀ گوشتى است، که دیۀ آن 60 مثقال است. (که مجموع چهار ماه مى شود) پس از آن به صورت استخوان مى شود. و دیۀ آن 80 مثقال است. بعد گوشت روییده و صورتبندى مى شود، و دیۀ آن 100 مثقال است. و همین که روح در آن دمیده شد، چنانچه پسر باشد دیۀ او هزار مثقال و اگر دختر باشد 500 مثقال شرعى طلاى سکه دار است. و در تمام این صور، اگر عوض هر یک مثقال طلا، ده درهم نقره بدهند کافى است و اگر زن حامله از روى عمد کارى کند که جنین او سقط شود باید دیۀ آن را به تفصیلى که بیان شد به وارث جنین بپردازد و خود او از این دیه ارث نمىبرد، بلى چنانچه ورثۀ جنین، او را عفو کنند دیه ساقط مى شود ولى در جنینى که روح دمیده شده، کفاره قتل بر او واجب است.
اما در هر حال تا زنده به دنیا نیامده باشد مطلقاً قصاص ندارد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
سقط جنین شرعاً حرام است و در هیچ حالتى جایز نبوده و توبه جدى از آن لازم است و باید دیه سقط جنین پرداخت شود که اگر علقه باشد دیه آن چهل دینار است و اگر مضغه باشد شصت دینار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دینار است و دیه به وارث جنین با رعایت طبقات ارث پرداخت مىشود ولى وارثى که مباشر سقط جنین بوده از آن، سهمى ندارد.دینار شرعى معادل سکه طلا به وزن یک مثقال شرعى (6 /3 گرم) مىباشد و قیمت آن را مىتوان از بازار بدست آورد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
انداختن حَمْل پس از انعقاد نطفه ، جایز نیست و دیه وکفاره (دو ماه روزه متوالی) دارد ، مگر این که باقى ماندن حمل براى مادر ضرر جانى داشته باشد ، یا مستلزم حرج شدیدى باشد که معمولاً تحمل نمىشود ، که در این صورت قبل از دمیدن روح و جان گرفتن جنین اسقاط آن جایز است ، و بعد از آن مطلقاً جایز نیست . و اگر مادر حمل خود را بیاندازد ، دیه آن بر مادر واجب است ، و باید آن را به پدر یا دیگر ورثه اش بپردازد . و اگر پدر حمل را بیاندازد ، دیهاش بر او واجب است ، و باید آن را به مادر بپردازد . و اگر پزشک این عمل را انجام دهد، دیه بر او واجب است ، مگر اینکه وارث ببخشد، هر چند اسقاط جنین به درخواست پدر و مادر باشد. و کافى است در دیه جنین پس از جان گرفتن آن پرداختن پنج هزار و دویست و پنجاه مثقال نقره ، اگر جنین پسر باشد، و نصف این مقدار اگر دختر باشد. و ـ بنابر احتیاط واجب ـ دیه جنینى که در رحم بمیرد نیز همین مقدار است . و اگر جنین جان نداشته باشد در صورتى که نطفه باشد کافى است در دیه آن یکصد و پنج مثقال نقره و اگر خون بسته باشد دویست و ده مثقال ، و اگر گوشت باشد سیصد و پانزده مثقال ، و اگر استخوان داشته باشد چهارصد و بیست مثقال ، و اگر اعضا و جوارحش کامل باشند پانصد و بیست و پنج مثقال . و ـ بنابر احتیاط واجب ـ فرقى بین پسر و دختر در فرض جان نداشتن نیست .و دمیده شدن روح در نطفه در ماه چهارم است مگر اینکه توسط دستگاه های جدید غیر از آن ثابت گردد.
نظر سایر مراجع در لینک زیر
#سقط
#سقط_جنین
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام خداقوت. ۱. ایا نشستن کامل بعد از سجده واجبه؟ یعنی اگر کسی بعد از هر سجده روی پنجه پاش بصورتی که زانوهاش روی زمینه بشینه نمازش صحیح نیست؟
۲. اگر تا الان به این صورت نماز میخوندم باید همه رو قضا کنم؟
✅ پاسخ
نشستن بین دو سجده در نماز –واجب یا مستحب- واجب است؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول، باید نشست تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رفت؛ پس اگر این کار عمدا ترک شود، نماز باطل است، ولی ترک سهوی آن، نماز را باطل نمیکند.
اگر اینگونه نشستن صدق کند ایرادی ندارد
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، آیا نشستن بعد از سجده دوم واجب است.
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نشستن بین دو سجده واجب مىباشد؛ یعنى بعد از تمام شدن ذکر سجده اول باید بنشینید تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود و اگر سهواً ترک شود، مانعى ندارد ولى اگر عمدى باشد، نماز باطل مىباشد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
بله واجب است و ترک عمدی آن موجب بطلان نماز می شود.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
نشستن بین دو سجده لازم است و ترک عمدی موجب بطلان نماز است و ترک سهوی موجب سجده سهو است.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
نمازگزار باید بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند و پس از آنکه بدن او آرام گرفت، به سجده دوم برود و ترک عمدی موجب بطلان نماز است.
#نماز
#سجده
📚 منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
سلام ببخشید خواستم بپرسم که نگاه کردن به فیلم های ترکی که دارای صحنه بوس و بغل و گاهی بالا تنه مردهایی که در فیلم برهنه است، بدون تحت تاثیر قرار گرفتن و مطمئن بودن از خود و برگرداندن روی خود از این صحنه ها
جائز است؟
مقلد رهبر هستم.
#فیلم_خارجی
#فیلم_ترکی
#فیلم
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام بعداز خواندن سوره توحید در رکعت دوم آیا کسی که پشت سر امام جماعت نماز میخواند میتواند صدا را بلند کند که دیگران متوجه شوند وبگوید برای قنوت کذالک الله ربنا و
آیا نمازش صحیح است چون صدای امام جماعت به مامومین نمیرسید ومیکروفن هم خراب است ومکبر نیست .
ودرغیر سوره توحید برای امام جماعت و ماموم گفتن کذالک الله ربی یا ربنا چه حکمی دارد تشکر
✅پاسخ
اگر جهت مطلع شدن سایرین باشد اشکال ندارد البته نباید به حدی بلند باشد که به صورت داد و فریاد باشد، فقط همین مقدار که صدا آشکار باشد کافی است، و معمولاً این مقدار از آشکار کردن صدا، به حدی نیست که موجب مزاحمت برای دیگران شود.
2. سورۀ توحید دارای مضامین بلندی است که به نوعی شناسنامه خداوند است، در این سوره خداوند را به توحید و بینیازی معرفی میکند؛ لذا عبارت «کذلک الله ربّی» تأکید و اعترافی است از طرف قاری و خواننده که خداوند همین گونه است که این سوره مبارکه معرفی میکند.
در روایتی آمده است که امام باقر(ع) بعد از قرائت سورۀ توحید، میفرمود: کذلک الله ربّی؛ یعنی خدای من همانگونه است که در این سوره بیان شده است.
لذا فقها در باب قرائت سوره توحید در نماز گفتهاند: مستحب است بعد از خواندن سورۀ «قل هو اللّٰه احد»، یک، یا دو، یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ ربّى» یا سه مرتبه «کَذَلِکَ اللّٰهُ رَبُّنٰا» بگوید.
پس گفتن این عبارت مخصوص رکعت دوم و قبل از قنوت نیست و در هر رکعت که سورۀ توحید خوانده شود، مستحب است بعد از آن این عبارت گفته شود.
#قنوت
#کذالک_الله
📚منبع و مطالعه بیشتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام و ادب
مبالغی که بابت تهیهی غذا در هیئت توسط مردم اهدا میشه، اگه زیاد بیاد میشه در امورات دیگهی هیئت هزینه کرد؟ مثلا برای مهدکودک هیئت، اسباب بازی تهیه کرد.
✅پاسخ
اگر فقط به نییت تهییه غذا پرداخت کرده اند باید در همان امر مصرف شود اما اگر صرفا به نیت کمک به هیئت بوده می توانید در موارد فوق الذکر مصرف کنید
#هیئت
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام ایاگفتن ذکرسمع الله وذکربه هول الله قوه درنافله عشابایدحتمابگویم جون نمازبصورت نشسته هست
✅پاسخ
ذکر بحول الله را به عنوان ورود نخواند ولی سمع الله لمن حمده را در حال نشسته هم می تواند بخواند.
#نمازنشسته
🅿️ @P_Ahkaam