eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
31.2هزار دنبال‌کننده
739 عکس
416 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام ما ی فامیل داریم که کارهای نامتعارف انجام میدن مثل بهم زدن خانواده ها همه هم خبر دارن اگر در جمع از اینها حرف زده بشه غیبتش میشه ✅ پاسخ با سلام  و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی «غيبت» يعني پشت سر ديگران بدگويي كردن و سخن ناخوشايند گفتن است. اين تعريف با شمول و عمومي كه دارا است، ‌شامل انواع غيبت، بهتان، تهمت، فحش و حتي ذكر عيوب آشكار نيز مي‌شود، حال آن كه هر يك از اين‌ها در اصطلاح تعريف خاصي داشته و از نظر شرعي داراي احكام ويژه اي است و همه ‌آن‌ها از مصاديق غيبت به شمار نمي‌روند. بنابراين مفهوم غيبت در لغت مفهومي است اعم از غيبت مصطلح و در احاديث نيز گاهي به همين معنا (مفهوم عام) اطلاق شده است. امّا غيبت در اصطلاح به اين معنا است كه شخص از عيب برادر ديني اش مطلع شود و در حالي كه آن فرد از بيان عيب ناراحت مي‌شود، آن را براي ديگري بازگو كند،خواه آن عيب و نقص در بدن شخص باشد مثل اين كه بگويي فلاني كور يا كوتاه يا بلند است، يا در صفات و اقوال و اخلاق شخص باشد، مثل اين كه بگويي بد اخلاق يا رياكار است و... اين‌ها غيبت محسوب مي‌شوند. بنابراين غيبت به معناي بدگويي كردن پشت سر ديگران و عيب را آشكار كردن است. غيبت حرام و از گناهان كبيره است. ذكر محاسن و خوبي‌هاي افراد به عنوان تعريف و تمجيد آن‌ها غيبت نيست، هر چند از افشاي خوبي‌هاي خود ناراحت شوند. البته در اين صورت "آزار" حساب مي‌شود كه حكم جداگانه اي دارد. از روايات بر مي‌آيد كه غيبت سه ركن دارد: 1ـ نخست اين كه سخني را پشت سر كسي بگويد؛ 2- ذكر عيوب پنهان باشد؛ 3- اگر غيبت شونده آن را بشنود ناراحت شود. از رسول اكرم (ص) روايتي نقل شد كه حضرت در تعريف غيبت فرمود: «ذكرك اخاك بما يكره». مقصود از «يكره» در اين حديث، اين نيست كه آن چه را فقط برادرت خوش ندارد، ذكر كني؛ بلكه منظور، امري است كه به طور طبيعي و نزد عامه ناخوشايند باشد، زيرا خداوند متعال راضي نيست آبروي مؤمن در اجتماع بريزد. پيامبر اكرم (ص): ان الله تبارك و تعالي فوض الي المؤمن كل شي‏ء الا اذلال نفسه. خداوند بلند مرتبه همه چيز، جز ذليل كردن نفس را به مؤمن تفويض كرده است. بنابراين از روايت مي‌توان برداشت كرد كه اگر مؤمن، عيب برادر مؤمن خود را كه ناپسند تلقي مي‏شود، پشت سرش بگويد و آن فرد هم راضي باشد، رضايتش موجب برداشته شدن حرمت اين عمل نمي‏شود. در توضيح يكي ديگر از شروط غيبت بايد عرض كنم: عيب و نقصي در غياب فرد بازگو شود كه از مردم پوشيده بوده است؛ بنابراين اگر فردي به داشتن عيبي نزد مردم معروف باشد، آن نزد كسي كه از آن آگاهي دارد، حرام نيست. حضرت موسي بن جعفر(ع) فرمود: كسي كه پشت سر شخصي چيزي را يادآور شود كه همه مردم مي‏دانند، غيبت نيست و اگر كسي پشت سر شخصي نقص يا عيبي را بگويد كه مردم نمي‏دانند، غيبت است. مورد ديگر اينست كه غيبت شنونده داشته باشد؛ پس اگر انساني تنها نشسته باشد و از روي ناراحتي يادآور عيوب ديگري شود، چون شنونده ندارد، رفتار او حرام نيست و غيبت به شمار نمي‌رود 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام شبتون بخیر،کاش هشتگ هاتون رو درکانال سنجاق کنید،چون هرکی یجوری سرچ میکنه،یا بعضی سوال ها گاهی متفاوت هست ولی جوابش یکیست وممکنه هشتگ ها فرق کنه،،ممنونتون میشیم اگه ازاین به بعد هشتگ ها سنجاق بشه ✅پاسخ با سلام ان شاالله اگر فرصتی ایجاد شود لینک سوالات مهم و پرتکرار را از اول آماده و در کانال خواهم گذاشت تا شاید کمی از سوالات تکراری و مشابه کمتر شود ممنون از پیشنهادتون ولی آنقدر سوالات مشابه پاسخ داده شده حتی اگر همون کلمه مورد نظر را هم سرچ کنید به پاسخ خواهید رسید. ان شاالله به زودی لینک سوالات پرتکرار آماده و ارسال می شود 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: باعرض سلام و ادب، خداوند توفیقات شما را در انجام امورخیر مضاعف گرداند، و امیدواریم پاداشتان را از دستان مبارک حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام دریافت کنید. چندسؤال از احکام پرسیدم با این که پاسخ مشابه در کانال نبود پاسخی دریافت نکردم لطفا این پرسشم را پاسخ دهید خداخیرتان دهد ۱. پیشنهاد: افرادی که در اثر نفخ شکم دچار مشکل برای وضو و نماز هستند به عرضشان می‌رسانیم مشکل یبوست را حل کنند مشکلشان رفع می‌شود ۲: سؤال: سوره‌های جفتی (دوتایی) در قرآن کدامند و در نماز چگونه آنها را بخوانیم؟ ۳. آیا درنماز می‌توانیم فقط یکی‌ از اون سوره‌های جفتی را بخونیم؟ مرجع: آیت الله سیستانی ✅ پاسخ دو سوره «فیل و قریش (ایلاف)» و نیز دو سوره «ضحی و انشراح (الم نشرح)» که اگر به عنوان سوره در نماز خوانده شوند باید با هم خوانده شوند یعنی سوره فیل و قریش با هم و نیز سوره ضحی و انشراح با هم خوانده می شوند. پس خواندن سوره فیل یا قریش هر کدام به تنهایی و نیز خواندن سوره ضحی و انشراح هر کدام به تنهایی کافی نیست و کفایت از سوره نمی کند. البته باید توجه داشت که سوره دوم با «بسم الله الرحمن الرحیم» باید خوانده شود؛ یعنی بسم الله الرحمن الرحیم نباید بین دو سوره حذف شود، چون یکی از آیات سوره و جزء آن است و بدون آن سوره ناقص است سوال مشابه و نظر مراجع مختلف کدام سوره‌ها از قرآن هستند اگر بعد از حمد شروع کنیم باید تا آخر سوره را بخوانیم؟ 2. گفته می‌شود خواندن هر یک از سوره‌های «فیل»، «قریش»، «ضحی» و «انشراح» در نماز به تنهایی کافی نیست، آیا این مطلب صحیح است؟ 1. اگر نمازگزار بعد از حمد، مشغول خواندن سوره توحید (قل هو اللّه احد)، یا سوره کافرون (قل یا ایها الکافرون) شود، نمی‌تواند آن‌را نیمه کاره رها کند و سوره دیگرى بجاى آن بخواند. ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى به جاى سوره «جمعه» و «منافقین»، یکى از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده، می‌تواند آن‌را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند.[1] 2. سوره‌های «ضحى» و «انشراح» یک سوره حساب می‌شود و سوره «فیل» و «قریش» نیز یک سوره. پس نمازگزار نمی‌تواند هر کدام از آنها را به تنهایى در یک رکعت نماز بخواند، بلکه بعد از خواندن  سوره حمد و سوره «فیل» لازم است سوره «قریش» را بخواند؛ و همین‌گونه است حال دو سوره «الضحى» و «انشراح» که اگر نمازگزار سوره «ضحى» را در نماز خواند، لازم است سورۀ «انشراح» را نیز با آن بخواند.[2] حال اگر نمازگزار - از روی جهل به مسئله - یکی از این سوره‌ها را به تنهایی بخواند، اگر در یادگیرى مسأله کوتاهى نکرده باشد، نماز او صحیح است.[3] ✅ضمائم: در استفتایی که صورت گرفت، پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت پرسش دوم، چنین است:[4] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): سوره‌ی «فیل» و «ایلاف» در حکم یک سوره‌اند، و خواندن یکی از آن دو بعد از حمد کافی نیست. همچنین سوره‌ی «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): به احتیاط واجب کافی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): سوره «فیل» و «ایلاف» یک سوره حساب می‌شود و همچنین سوره «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خواندن سوره های مذکور در سوال به تنهایی کافی نیست و باید جمعا و به همراه بسمله واقع در وسط خوانده شود. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
✅ متن پیام: سلام در سایت ... که برای ... هستش ، گزینه ای هست به اسم ردمظالم ... ایا میتونیم اونجا رد مظالم مون رو پرداخت کنیم ؟؟ ✅ پاسخ با سلام بنده از این سایت و اعتبار آن اطلاعی ندارم اما اگر مقدار رد مظالم زیاد باشد باید از دفتر مرجع خود اجازه بگیرید در صورت رضایت می توانید در جایی که میخواهید هزینه کنید. شماره دفتر مراجع در کانال سنجاق شده است. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام خسته نباشید یکی از دوستانم که رنگ پوست سبزه داشت از کرمی استفاده کرد و رنگش پوستش کمی سفید شد منم رنگ پوست صورتم به همین صورت.. گاهی هم احساس بدی میکنم وقتی میگن سیاه یا سبزه میخواستم بدونم استفاده از این کرم گناه؟؟؟؟خودم حس بد یا عذاب وجدان دارم در چیزی که خدا افریده دست بزنم از یه طرف خیلی دوست دارم تحول پیدا کنم... آیا جایز؟؟؟ ✅ پاسخ با سلام بله استفاده از اینگونه وسایل اشکالی ندارد ولی اگر به گونه ای باشد که بعد از زدن کرم، زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود. استفاده از کرم جهت روشن تر شدن رنگ پوست و .. ایرادی ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: ❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر الان یهویی یادم افتاد چند سال پیش وقتی دانش اموز ابتدایی بودم ،معلممون بهمون کتاب داد و قرار بود اون رو از ما پس بگیره ، اما من چون سن م کم بود و از اون کتاب خوشم اومده بود کتاب رو پس ندادم . فکرکنم اون کتاب برای یکی از بچه هابود الان من باید چیکار کنم ؟ مبلغ کتاب هم خیلی ناچیزه فک کنم چیزی حدود ۵۰۰ یا هزار تومان ، اما الان یهو یادم افتاد ،الان باید من چیکار کنم ؟ باید ردمظالم بدم؟ ممنون از شما ✅ پاسخ با سلام اگر آن شخص را می شناسید و کتاب مورد نظر موجود و یاقابل خریدن است باید برگردانید یا رضایت بگیرید. اما اگر دسترسی ندارید و امکان پیدا کردن آن شخص هم نیست هزینه را به تا توجه به نرخ متوسط تورم ، پرداخت کنید 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: خانمی که همسرش فوت کرده ،مال چدانی ازش به ارث نمانده این خانم مهرش را می تواند از پدر شوهرش طلب کند ✅ پاسخ با سلام خیر مهریه به عهده شخص است و نمی توانید از پدر ایشان بگیرید جز اینکه به آنها بگویید و خودشان با رضایت بخواهند پرداخت کنند. و یا اینکه در زمان عقد ایشان پرداخت مهریه فرزند را برعهده گرفته باشد. در غیر اینصورت پدر شوهر دینی جهت پرداخت مهریه همسر فرزندش ندارد 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: عشق به همجنس خود حکمش چیست؟ ✅ پاسخ با سلام ارتباط دو انسان همجنس با یکدیگر در حد گفتگو و داشتن ارتباطی صحیح و منطقی مشکلی نداشته، بلکه وجود دوست باایمان دارای ثمرات بسیاری است و می‌تواند انسان را در کسب فضایل اخلاقی به خوبی یاری رساند، ولی فراتر از حد دوستی و تبدیل آن به عشق و علاقه‌ی جنسی، به هیچ‌‌وجه در راستای آموزه‌های دینی نیست و چه بسا منجر به ارتکاب حرام شود. بنابراین هر چه زودتر باید به چنین ارتباطی پایان داد. در همین راستاست که ائمه اطهار(ع) مردم را حتی از انجام رفتارهایی بازداشته‌اند که به خودی خود حرام نبوده، ولی مقدمات گناه را فراهم می‌آورند. در اسلام دوستی و برادری و محبت نسبت به دیگران اهمیت بسزایی دارد، تا جایی که پیامبر اسلام(ص) بعد از هجرتشان به مدینه بین اصحابشان عقد اخوّت و برادری برقرار نمودند. داشتن دوست با ایمان و ارتباط معقول و مشروع با او می‌تواند انسان را در کسب فضایل اخلاقی بسیاری یاری برساند؛ به همین دلیل می‌بینیم برای این رفاقت و برادری، شرایطی مانند خوش‌‌خلقی، صداقت، ایمان، و ... بیان شده است 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشید خدا قوت اجرتون با خانم حضرت زهرا یه سوال داشتم من صیغه موقت بودم بنا به دلالیلی صیغه رو شوهرن فسخ کرد در طی این مدت من یه رابطه نامشروع داشتم خواستم ببینم دوباره مبخوام با اون همسرم که صیغه موقت بود عقد موقت کنم باید عده نگه دارم ؟ چون اگه رابطه نانشروعدنمبکردم نیاز نبود عده نگه دارم ✅ پاسخ بله باید عده نگه دارید . زنا در عدّه عقد موقّت مسلّماً حرام است، ولى موجب حرمت ابدى آن زن نمى شود؛ بنابراین اجراى صیغه عقد پس از گذشت عدّه اشکال ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر من می‌خوام اپیلاسیون بکینی انجام بدم پیش یک خانم ، .... آیا ایراد دارد حکمش چیست ✅ پاسخ با سلام دیدن قسمت های خصوصی بدن حتی توسط هم جنس حرام است اما قسمت های دیگر بدن اشکال ندارد. سؤال: آیا رفع موهای زائد (اپیلاسیون) تمام بدن، حتی شرمگاه توسط همجنس جایز است؟ جواب: اگر توسط همجنس انجام شود و موجب مفسده نباشد در غیر عورت اشکال ندارد، اما در شرمگاه که مستلزم لمس و نگاه حرام است، جز توسط همسر، جایز نیست. دلایل ، مجوز انجام گناه نیست . 🅿️ @P_Ahkaam
✍ امام باقر عليه السلام: 🔻 زمانی بر مردم می‌‌آید که امام و پیشوای آنان غیبت می‌‌کند؛ پس خوشا به حال کسانی که در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند. 📚 بحارالأنوار: ج ۵۲، ص ۱۴۵ وقت نماز است 🅿️ @p_ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وقت بخیر من سال ۹۷ یک کتاب کوچکی درحد مجله از نماز خانه دانشگاه برداشتم برای مطالعه بعد دیگه یادم نمیاد سر جاش گذاشتم یانه الان حکمش چیه باید چجوری این دین رو پرداخت کنم ؟ ✅ پاسخ اگر یقین ندارید که کتاب را برداشته اید , وظیفه ای ندارید . 🅿️ @p_ahkaam