eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
28.7هزار دنبال‌کننده
693 عکس
401 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | متن پیام: سلام خدمت شما ببخشید میخاستم بگم شما کانالی کتاب درباره احکام دینی باشه که من بتونم یاد بگیرم چون ۱۵ سالمه و میخام یه چیزی باشه درباره احکام دینی بخوانم و بدانم شما کتابی کانالی سراغ دارید معرفی کنید؟ ممنون ✅ پاسخ با سلام کتاب احکام نموداری آقای فلاح زاده رو‌میتونید مطالعه کنید کتاب خوب و با زبان ساده بیان شده 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام بنده مدیر یکی از رستوران های تهران هستم در غذاها معمولا مقدار ... ✍️سلام با دفتر مرجع تقلیدتان تماس بگیرید. شماره تماس مراجع در لینک ذیل موجود است https://eitaa.com/p_ahkaam/122
❓متن پیام: سلام وقت بخیر من یه کتاب وقفی برای اموات ازکسی گرفتم خواستم بدونم اگه من این کتاب قرآن و بخونم ثوابش فقط برای اون میره یا برای اموات خودمون هم میره من باید چه جوری نیت کنم تا اموات خودم هم شاد باشن چون من همش نمیتونم یه بار برای اون بخونم یه بار برای مادر تازه گذشتم بخونم لطفاً راهنمایی کنید ممنون ✅ پاسخ با سلام کتاب وقف شده است برای نیت واقف، که ثوابی که از اهدا کتاب میبرد به اموات منظورین خود برسد. اما در مورد ثواب شما از قرائت، به هر نیتی که دارید انشاالله واصل میشود‌ و لازم نیست دو بار قرائت کنید. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: با سلام من مدتیه درگیر وسواس بودم الان شدیدتر شده جوری که دیگه مرز بین فکر و خیال در من از بین رفته یعنی دیگه قدرت تشخیص فکر از واقعیت برام سخت شده روانشناس هم رفتم گفتن افراد وسواسی به مرور این قدرت تشخیص رو از دست میدند و این خیلی بده حالا سوال من اینه که من بیشتر وقتا فکر میکنم کاری رو انجام دادم که باعث نجس شدن جایی یا چیزی یا حتی خودم شده ولی خب نمیتونم تشخیص بدم این فکر بوده فقط یا واقعیت داشته حالا تکلیف من چیه و اگه واقعا کاری کرده باشم ولی هنوز مردد باشم بین فکر و واقعیت وظیفه ای دارم یا نه؟ و همچنین از همه ی عزیزان خواهش میکنم برای من و همه ی افراد درگیر این بیماری دعا کنن که دوباره سلامتی روح و روانمون رو بدست بیاریم ممنون ✅ پاسخ با سلام طبق فرمایش آیت الله سیستانی حفظه الله تعالی: به شخص وسواس نصیحت می شود که خود را اصلاح کرده تا از این بیماری خلاص شود و این امر طی دو مرحله میسر میگردد: اول: باید توجه داشته باشد که این حالت از لحاظ عقلی و شرعی مذموم می باشد زیرا شخص از حالت میانه روی و اعتدال خارج می گردد و بدون اینکه هیچ نفعی داشته باشد توانائیها و نیروی انسان را به هدر می دهد. هرگز وسواس نوعی پرهیزگاری محسوب نمی گردد و در شرع مبین اسلام این امر ستایش نشده، بلکه وسواس نوعی اختلال در درک و فهم فرد می باشد که ناشی از ضعف در نفس و اراده می باشد و همانطور که در احادیث شریفه آمده است ، تسلیم شدن به وسوسه های شیطان خبیث است ، پس اگر انسان این را به خوبی درک کند و حقیقت این امر برایش معلوم شود نوبت به مرحله دوم می رسد. مرحله دوم: باید انسان تلاش فراوان کند که بتواند بر نفس خود غلبه داشته باشد و قدرت تصمیم گیری را به دست خود بگیرد و نگذارد که شیطان او را بازی داده و فریب دهد ، و عزم راسخ داشته باشد که خداوند متعال اورا بر عدم اعتنا به احتمالات و وسوسه ها سرزنش نخواهد کرد ، و اگر شک کند – مثلا - که آب به جایی از بدن خود رسیده یا نه به شک خود اهمیتی ندهد و بنا را بر آن بگذارد که تطهیر حاصل شده همچونانکه عادتا چنین می گردد ، و هرچه بی اعتنایی او به این شک ها تکرار گردد تسلط تخیل و وسوسه ضعیف تر می شود ، تا اینکه شیطان از او مأیوس گردد و شخصی معتدل در مراعات طهارت و نجاست شود و مطمئن باشد که اگر وارد این مسیر شود و بنا را بر مبارزه با این وسواس بگذارد پیروز می گردد و پروردگار متعال او را یاری می نماید و حیله شیطان را ضعیف می نماید. خداوند کریم می فرماید: ( همانا کید و حیله شیطان ضعیف است). 📚منبع و مطالعه بیشتر... 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: اگر در تبلیغ دین و بحث با کفار،جایی کم آوردیم میتونیم به جعل روایت،مغالطه،سفسطه و تهمت رو بیاریم؟ ✅ پاسخ باسلام خیر، درست است که در جدل، میتوان از قضایای غیر یقینی استفاده کرد ولی به این معنا نیست که از مغالطه و جعل بتوان استفاده کرد. در آیه 46 سوره «عنکبوت» آمده است. خداوند مى فرماید: (با اهل کتاب، جز به روشى که از همه بهتر است مجادله نکنید)؛ «وَ لاتُجادِلُوا أَهْلَ الْکِتابِ إِلاّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» هدف از بحث و مجادله، برترى جوئى و تفوّق طلبى و شرمنده ساختن طرف مقابل نیست، بلکه هدف، تأثیر کلام و نفوذ سخن در اعماق روح طرف است، و بهترین راه براى رسیدن به این هدف همین شیوه قرآنى است. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام من ۱۷, سالمه یه مشکلی که دارم اینه نیاز به خود ار...یی ندارم ولی انجام میدم دلیلش هم این هست که میگم مثلا اگر یکبار اینکار را انجام دهم در درس و ورزش خیلی خوبم ولی شد یکبار یا سه بار من بدبختم یا هیچی نمیشم.لطفا جوابمو بدید اینکار اصلا با اسلام مطابقت خاصی دارد یا ن اصلا تایید میشه ؟ کمک کنید لطفاً جواب بدید خودمم خسته شدم ✅ پاسخ باسلام بزرگوار؛ این عمل از گناهان کبیره است و کم و زیاد ندارد، و به طور کل باید ترک شود. این عمل نه تنها تاثیری مثبتی بر بدن ندارد بلکه اثرات جبران ناپذیری در روح و جسم انسان باقی می گذارد . 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: آیا در نماز فرد کثیرالشک اگر شک کرد کلمه ای را اشتباه تلفظ کرره کرده و کلمه را احتیاطا تکرار کند نمازش باطل است؟ ✅ پاسخ باسلام خیر باطل نیست. اما اگر در تلفظ کلمات قرائت یا ذکر، کثیرالشک است نباید به شک خود اعتنا کند. اگر میداند اشتباه میخواند باید طرز صحیح را از کارشناس مربوطه فرا بگیرد، و اگر طرز صحیح ادا کردن حروف و کلمات را میداند و در آن کثیرالشک شده است، نباید به شکهای خود اعتنا کند.(حتی اگر فکر میکند اشتباه ادا میکند، صحیح است) 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: حکم کشیدن چک،در صورتی که اطمینان محض داریم که نمیتونیم پاس کنیم چیه؟! ✅ پاسخ باسلام اگر یقین دارد که چک پرداخت نمیشود، صدور چک جایز نیست. زیرا فریب و حیله در معامله میباشد. 🅿️ @P_Ahkaam
🌺 شرایط غیبت و جواز آن ❓متن پیام: سلام کسی ک کارایی کردن بامون بد باشه روش حرف بزنیم بگیم اینکار واینطوره آیا گناهه یا غیبت محسوب میش ✅ پاسخ با سلام شرایط تحقق غیبت: ۱. فردی که از او غیبت می شود در جمع حاضر نباشد. ۲. آن سخن عیب و نقص محسوب شود. ۳. این عیب از عیوب پنهان باشد. ۴. فرد از شنیدن آنچه در موردش گفته می شود کراهت داشته باشد. برخی از مصادیق استثنائات و موارد غیبت های مجاز عبارتند از: ۱.دادخواهی از ظالم ۲. نهی از منکر ۳. پرسش و استفتا ۴. دانشمند نمایان ۵. متجاهر به فسق و چند مورد دیگر. 📚 مطالعه بیشتر... 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: باسلام وعرض ادب خدمت شما کارشناس محترم من نمازقضازیاددارم راستش چندماهی میشه ننازمومیخونم خیلیم مشتاقمو خداروشکرمیکنم حالاسؤالم اینه نمازقضاهای *هروعصرموبایدهمون بعدازنمازظهروعصربخونم یا هرموقع هرجندرکعت به نیبت هرنمازم بخونم؟ ✅ پاسخ با سلام إنشاالله توفیقاتتون روزافزون باشد. چگونگى نماز قضا : نماز قضا را بايد به همان صورت كه قضا شده به‌جا آورد. اگر شكسته قضا شده، شكسته و اگر به صورت تمام قضا شده، تمام به‌جا آورند. اگر نماز ظهر و عصر بوده آهسته، واگر صبح و مغرب و عشا بوده مردان بلند بخوانند. زمان به‌جا آوردن نماز قضا : خواندن نماز قضا محدود به زمان خاصّى نيست ودرهر ساعتى از شبانه روز مى‌توان آن را به‌جا آورد. البتّه بايد درخواندن آن‌كوتاهى نشود، ولى واجب نيست آن را فوراً به‌جا آورد، مگر آنكه يك يا دو نماز قبل از آن قضا شده باشد كه احتياط واجب اين است كه پيش از نماز همان روز آن را قضا كند. ترتیب بین انها لازم نیست مگر بین نماز ظهر و عصر و بین مغرب و عشاء. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خوردن هشت تا و خرچنگ حرامه ؟ اخیرا فضای مجازی خیلی تبلیغ میکنه ✅ پاسخ با سلام بله خوردن خرچنگ و هشت پا حرام است هشت‌پا و خرچنگ حرام است. بر اساس منابع دینی، در بارۀ حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت، ضوابط کلی و معیارهای متعددی وجود دارد؛ مثلاً برای حیوانات خشکی، یک سری ضوابط بیان شده، برای موجودات دریایی قانون دیگر، و برای پرندگان ... . معیاری که برای حلال بودن گوشت آبزیان بیان شده، این است که دارای پولک(فلس) باشند. در روایتی محمد بن مسلم از امام باقر(ع) پرسید: برای ما ماهی می‌آورند که قشر(پولک) ندارد. امام فرمود: «هر ماهی که قشر دارد، بخور و هرچه که قشر ندارد نخور». منظور از قشر یا لایه، همان فلس و پولک است، چنان‌که در روایات آمده است. مراجع عظام تقلید هم با استفاده از این روایات به بیان احکام آبزیان پرداخته‌اند. آنها می‌گویند: آنچه از روایات به دست می‌آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی‌شود؛ یعنی خوردن آن حرام است، مگر آن نوع از ماهی که پولک(فلس) داشته باشد. البته، میگو از این قائده‌ی کلی استثنا شده است. در مورد حلیت میگو روایت خاصی وجود دارد که: «خوردن آن اشکال ندارد و میگو نوعی از ماهی است». میگو از نظر نوع و جنس، اگرچه فلس‌دار نیست، ولی از نظر حکم در حکم ماهی فلس‌دار است و خوردن آن اشکال ندارد. به عبارت دیگر، این نوع از حیوان دریایی به جهاتی که فعلا بر ما معلوم نیست و لو این‌که فلس نداشته باشد، استثناء شده و در روایات حکم به حلیت آن گردیده است. همچنین در مورد حرمت خرچنگ روایت خاصی داریم که: «خوردن جرّی(نوعی ماهی) و لاک پشت و خرچنگ حرام است». بنابر این؛ لابستر، هشت‌پا و... تحت قائده‌ی کلی حرمت باقی می‌مانند. گفتنی است؛ صرف حرام بودن چیزی نمی‌تواند مانعی برای خرید و فروش و یا صید آن باشد؛ چرا که حرمت خوردن چیزی، یک مسئله است و خرید و فروش آن مسئله‌ای دیگر. چه بسا چیزی خوردن و یا آشامیدن آن حرام باشد، ولی خرید و فروش آن اشکال نداشته باشد، مانند خون که خوردن آن حرام است، ولی به جهت منافع دیگر می‌توان به خرید و فروش آن اقدام کرد. بنابر این، خرید و فروش لابستر، صدف دریایی، و ... در بازار، اگر برای خوردن نباشد، بلکه به جهت استفاده از منافع دیگر عقلایی باشد، جایز است. و لابستر، صدف دریایی، و ... چه بسا دارای منافع دیگر عقلایی باشند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام و خداقوت معده ام مشکل رفلاکس دارد میدانم(یقین دارم) اگر پشت سر هم چند روز روزه بگیرم بیماری ام بدتر میشود اما یقین هم دارم اگه به فاصله سه روز یکبار روزه بگیرم متضرر نمیشوم . آیا باید روزه های ماه مبارک را سه روز در میان بگیرم؟ یا کلا موکول به بعد رمضان بکنم؟ ✅ پاسخ اصلاحیه معمولا بیماری رفلاکس اگر تحت درمان پزشک متخصص قرار بگیرد مانع روزه نیست و ضرر ندارد. اما اگر تشخیص بر ضرر بود و میدانستید که چند روز یک بار ضرر ندارد به همین نحو باید روزه بگیرد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر ببخشید اگه میشه لطفا بهم جواب رو زودبدین ...روزه قًضا از سال گذشته دارم می توانم یک روز روزه نزر کردم روزه نزری رو اول یا لا به لای روزه های قضاییم بگیرم ...با تشکر ✅ پاسخ با سلام روزه ای که بواسطه نذر بر انسان واجب شده مثل روزه ماه رمضان واجب است و باید انجام دهید 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خدا خیرتون بده بابت این کار عالیتون و اینکه خیلی از سوالات رو پاسخ میدین بدون هیچ فوت وقتی سوال اینه من هر زمان جنوب میشم به دلایل مختلفی مثل کمبود وقت ..و.....نمیتونم دوش بگیرم به خودم میام میبینم مثلاً دوروزه جنوبی بااین حال خیال عذاب وجدان دارم هم به خاطر نمازم واینکه میخوام بدونم کسی که جنوبه تو خیابون یا هر جایی بره چه مشکلاتی پیش میاد من شنیدم که اگر از کنار مرده ای رد بشه تمام گناهان اون میاد برای شخص جنوب آیا درسته با این حال کنه نمی‌دونستم و مطمئن نبودم از شنیدن این حرفایی که کدوم درسته کدوم غلط باید چیکار کنم الان خیلی گناه اشخاص مرده گردنه ✅ پاسخ با سلام فرد جنب مستحب است هرچه زودتر غُسل جنابت انجام دهد تا ناپاکی روحی ناشی از آن برطرف گردد، ولی این غسل برای به جا آوردن واجبات مشروط به طهارت، مانند نماز، طواف و روزه ماه رمضان واجب می‌شود. چنانچه برای مکلف یکی از اسباب جنابت پیش بیاید وی می‌تواند به نیت غسل جنابت، غسل کند.  به هرحال باقی ماندن بر جنابت جایز نیست اما اینکه گناه دیگران یا مردگان به گردن شخص جنب باشد در روایات نقل نشده اما مثلا در روایات آمده که در اتاقی که شخص در حال جان دادن است فرد جنب نباید باشد. یا دعای شخص جنب تا وقتی طهارت نگرفته شنیده نمی شود و .... در روایات نه چیز بر فرد جنب مکروه است اول و دوم: خوردن و آشامیدن؛ ولی اگر وضو بگیرد یا صورت و دست‌ها را بشوید و مضمضه كند، مكروه نیست و اگر تنها دست‌ها را بشوید كراهت كمتر می‌شود. سوم:خواندن بیشتر از هفت آیه از قرآن كه سجده واجب ندارد. چهارم:رساندن جایی از بدن به جلد و حاشیه و بین خط‌های قرآن. پنجم:همراه داشتن قرآن. ششم: خوابیدن؛ ولی اگر وضو بگیرد یا به دلیل نداشتن آب، بدل از غسل هفتم:خضاب كردن به حنا و مانند آن. هشتم:مالیدن روغن و انواع كِرم‌ها به بدن. نهم:جماع كردن بعد از آنكه محتلم شده، یعنی در خواب منی از او بیرون آمده است. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام سلام وقت بخیر میشه نشوز رو تعریف کنید؟ ✅ پاسخ سرپیچی از وظایف شرعی، نسبت به همسر. به‌فتوای فقیهان، تمکین‌نکردن از مرد و ترش‌روییِ بدون دلیل، از نشانه‌های نشوزِ زنان و نپرداختن نَفَقه و آزاردادن زن از نشانه‌های نشوزِ مردان است. در کتاب‌های فقهی، بیشتر، درباره نشوز زنان بحث شده است. در صورت نشوز زن، پرداخت نفقه بر شوهر واجب نیست. بنا بر نظر فقیهان، شوهر باید ابتدا زن ناشزه را نصیحت کند و اگر سودمند واقع نشد، بسترش را از او جدا کند و اگر باز اثر نکرد، او را تنبیه بدنی کند. اگر نشوز از طرف مرد باشد، زن باید ابتدا او را نصیحت کند و حقوقش را بخواهد و اگر تأثیر نداشت، به حاکم شرع رجوع کند. 🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام: حکم لمس کلمه ALLAH چیست؟! ✅ پاسخ با سلام برای کسی که وضو ندارد، حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانى که نوشته شده باشد مسّ نماید. همچنین است بنا بر احتیاط واجب مسّ اسم مبارک پیغمبر (ص) و امام (ع) و حضرت زهرا (س) در باره اسم هایی؛ مانند حبیب الله و دیگر اسامی که نام خداوند در آن وجود دارد دست زدن به لفظ «الله»، بدون وضو اشکال دارد 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: با سلام حکم شرعی پهن کردن لباس جهت خشک شدن روی آهن وفلزات چیست ✅ پاسخ آهن یا فلز اگر نجس نباشد ایرادی ندار 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: با سلام و خسته نباشید. سوال بنده این است. پدر بزرگم دارای باغ گردو میباشد و محصول امسال را بطور یکجا بر روی درخت فروخته است.خریدار بعد از چیدن محصول فروخته شده به علت عدم دسترسی به چیدن. بخشی از محصول انها را بر روی درخت رها نموده.ایا پدر بزرگ من بدون اطلاع و کسب اجازه از خریدار مجاز به چیدن باقی مانده محصول برای خود میباشد. لطفا راهنمایی فرماید.با تشکر. ✅ پاسخ با سلام اگر خریدار کاملا از آن اعراض کرده چیدن آن اشکال ندارد. یعنی اصل محصول را جمع کرده و الباقی که قابل دسترسی نبوده را رها کرده و قصد برگشت یا چیدن ندارد. در اینصورت ایرادی ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: هنگام وضو پس از شستن صورت دست سهوا به گردن بخوره، یا بعد از شستن دست راست دست چپ رو سهوا لمس کنیم حکم چیه ✅ پاسخ با سلام برفرض سوال شما برخورد دست به گردن یا دست دیگر اشکال ندارد 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام بزرگوار . در مورد دعا برای مومن در قنوت نماز وتر که دیشب جواب دادین یه سوال دارم . من یکی از برادرهام اعتقادش خیلی ضعیفه، نمیشه اونو دعا کنم ؟به نظرم اینها بیشتر نیاز دارن به دعا تا انسان های مومن . از طرفی دیگه من دلم نمیاد ک برای کل خانواده دعا کنم فقط برای این برادرم دعا نکنم . ممنون از پاسخگویی شما ✅ پاسخ با سلام بزرگوار نماز شب مستحب است و دعا کردن هم مستحب بله می توانید برای اطرافیان خود دعا کنید. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وقت بخیر اگه چله بگیرم باید حتما درطی چله مبلغی رو انفاق کنم تا سنگینی چله باقی نمونه آیا این مطلب صحت داره ممنونم ✅ پاسخ با سلام در مورد سنگینی چله و ... اطلاع ندارم و بعد از چله ترک گناه یا ... دلیل عقلی بر سنگینی و .. نیست. بزرگان دین به انجام برخی دعاها و ... مداومت داشته اند در حالی که امروزه بخاطر ضعیف کردن اعتقادات مردم مثلا مداومت بر زیارت عاشورا را موجب فقر می دانند یا ... در حالی که بزرگان دین به خواندن دعاها و ...مداومت داشته اند. در کنار اینها مهمترین کار انجام واجبات ترک محرمات همین امور را انجام دهید مورد تقرب و رحمت خداوند خواهید بود. برای مطالعه بیشتر می توانید همین لینک را مطالعه کنید 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر من چهله ترک گناه و خوندن حدیث کسا گرفتم و ذکر هر روز صد مرتبه. تا بلکه حاجت روا بشم. ولی امروز که روز هفتمه مرتکب یه گناه بزرگ شدم! الان چله ام باطله؟ یا باید ادامه بدم؟ اگه ممکنه که حاجت روا نشم بگید از اول شروع کنم؟ یا کلا رهاش کنم بهتره؟! ✅ پاسخ باسلام در صورتی که اتصال شرط نشده باشد می تواند ایام ترک شده را بیفزاید ولی اگر اتصال را شرط کرده و ترک آن ایام عمدا صورت گرفته مجددا بجا آورد 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام من توی تلگرام تازه با بات های ناشناس اشنا شده بودم بعد اینطوریه که به صورت ناخوداگاه به یکی وصل میشی. ..... الان نمیدونم چکار کنم!!! اینم بگم بعد اون ماجرا بات هارو مسدود کردم ✅ پاسخ استغفار کنید 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام و عرض ادب خدمتتون ببخشید برا بار دوم که سوالم رو میپرسم لطفا جوابم رو بدین ممنون میشم ... اهمیت گفتن ذکر لا اله الا الله تا چ اندازه هست و چ گونه باید گفت ...حقیقت میگن که ذکر سنگینی هست که زیاد نباید تکرار بشه ...حالا نمیدونم چرا اینو میگن اصلا همچین حرفی حقیقت داره یا نه ... ✅ پاسخ اول و قبل از هرچیز به این مطلب دقت کنید که صرف ذکر گفتن و توسل و ... نه تنها بد نیست بلکه روایات متعدد در مورد اذکار از جمله را اله الاالله معمولاً ذکر‌هایی که از اهل بیت (ع) در کتاب‌هایی مثل مفاتیح الجنان و ثواب الأعمال شیخ صدوق وارد شده، و اذکار ایام هفته، گفتنش ایرادی ندارد. اما از ذکر‌هایی که از علما و عرفا نقل شده با عدد خاص، باید پرهیز کنید. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: دو چیز موجب دو چیز است: یکی مرگ با شهادت به «لا اله الا اللّه» که سبب ورود به بهشت است و دیگر، شرک که مردن با آن باعث دخول به جهنم است. کسی که به حقیقت می‌گوید: «لا إله إلّا اللّه»، کسی که به این شعار والای همه انبیا و امامان علیهم السلام و عاشقان واقعیت قایل است، از قیمتی برخوردار است که همه عالم از آن قیمت برخوردار نیست شرک مبارزه با خدا و حقایق است، شرک مبارزه با انبیا و امامان علیهم السلام است، شرک مبارزه با حسنات و آشتی با سیّئات است، گناهی بزرگ‌تر و پلیدتر از گناه شرک وجود ندارد، شرک ریشه کفر و نفاق و علّت آلوده شدن انسان به تمام معاصی و گناهان است. امام صادق علیه‌السلام در روایات بسیاری، اعمال حسنه و عبادات بنی‌امیّه و بنی‌عباس و پیروان آن‌ها را به حکم صریح قرآن در بسیاری از آیات باطل اعلام کردند و به اصحاب خود فرمودند: گول این گریه‌ها و طول رکوع‌ها و سجود‌ها و روزه و حجّ و زکات را مخورید که اینان به خاطر قبول حکومت بنی‌امیّه و بنی‌عباس مشرکند و عملی از آنان در روز قیامت پذیرفته نیست؟! «نوع این روایات در الکافی باب حجت و بحار الأنوار فراوان است.» جابر جعفی از امام باقر علیه‌السلام روایت می‌کند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: به مردگان خود کلمه «لا إله إلّا اللّه» را تلقین نمایید؛ زیرا باعث آمرزش گناهان آنان است، عرض کردند: گفتن آن در حال صحت و سلامت چه گونه است؟ سه مرتبه فرمود: بیش‌تر گناهان را منهدم می‌کند، برای این که کلمه طیّبه «لا إله إلّا اللّه» در زندگی و مرگ و حشر، مایه انس است. پیامبر صلی الله علیه و آله می‌فرماید: جبرئیل گفت: کاش انسان‌ها را که در محشر دو گروهند می‌دیدی: یک گویندگان و معتقدان به «لا إله إلّا اللّه» که با روی‌های درخشان محشور می‌شوند و ذکرشان کلمه طیّبه «و اللّه اکبر» است و دیگر مشرکین که با صورت‌های سیاه به محشر آمده و شیون کنان می‌گویند:‌ای وای بر ما، تباه شدیم و هلاک گشتیم؟! «وسائل الشیعة: ۲/ ۴۵۶، باب ۳۶، حدیث ۲۶۳۸» نبیّ اسلام فرمود: بها و قیمت بهشت «لا اله الا اللّه» است. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: ❓متن پیام سلام وقت بخیر میشه نشوز رو تعریف کنید؟ ✅ پاسخ سرپیچی از وظایف شرعی، نسبت به همسر. به‌فتوای فقیهان، تمکین‌نکردن از مرد و ترش‌روییِ بدون دلیل، از نشانه‌های نشوزِ زنان و نپرداختن نَفَقه و آزاردادن زن از نشانه‌های نشوزِ مردان است. در کتاب‌های فقهی، بیشتر، درباره نشوز زنان بحث شده است. در صورت نشوز زن، پرداخت نفقه بر شوهر واجب نیست. بنا بر نظر فقیهان، شوهر باید ابتدا زن ناشزه را نصیحت کند و اگر سودمند واقع نشد، بسترش را از او جدا کند و اگر باز اثر نکرد، او را تنبیه بدنی کند. اگر نشوز از طرف مرد باشد، زن باید ابتدا او را نصیحت کند و حقوقش را بخواهد و اگر تأثیر نداشت، به حاکم شرع رجوع کند. 🅿️ @p_ahkaam تنبیه بدنی عقل هم خوب چیزیه، خدا رحم کنه به شما که اندازه حیوونم نمیشید. ✅ پاسخ اولا ممنون از ادب و شخصیت حضرتعالی دوما تنبیه بدنی زنان مسئله‌ای اجتماعی که در اسلام ممنوع شده و در مورد زنان ناشزه (زنانی که از انجام وظایف زناشویی خودداری کنند) در اصل حکم و جزئیات آن اختلاف است و عمده نظر ها در مورد زنی که ناشزه است ، یعنی نه حکم خدا و نه اجازه همسر نه تمکین و .. عمل نمیکند تنبیه با است. حداقل قبل از ایراد گرفتن اطرافیان خود را ببینید که چند نفر از آنها بخاطر یک سیلی یا ... شکایت و همسرشان طبق شرع و قانون محکوم شده است. مشهور عالمان مسلمان مسئله تنبیه زنان ناشزه را به واژه «وَاضْرِ‌بُوهُنَّ» در آیه ۳۴ سوره نساء مستند کرده‌اند؛ با این حال در چگونگی آن اختلاف داشته و حتی آن‌را به زدن با چوب مسواک محدود کرده‌اند. حدود تنبیه هم در روایات به شدت محدود شده چنانچه حتی نباید به کبودی یا سرخی بدن زن منجر شود و اگر بیشتر از این حد شد عواقب حقوقی و کیفری برای مرد در پی خواهد داشت. ضمن اینکه اصل چنین حکمی را الزامی نمی‌دانند؛ ( یعنی این جمله و این عمل اجبار نیست )بلکه اجرای آن در روایات کار مردان دانسته شده است. علاوه بر این زدن در این معانی متعددی غیر از آنچه جنابعالی دریافت و برداشت کرده اید است زدن ، با چوب مسواک، قهر کوتاه مدت، جداکردن بستر و... براساس آیات قرآن زن‌ صالحه‌ زنی است كه زندگی‌اش را بر پايه‌ حقّ و عدالت‌ و پيروی از قانون‌ نظام‌ فطرت‌ و شرع‌ نهاده‌ و مطيع‌ همسرش‌ می‌باشد، و اين‌ اطاعت‌ را در حضور او همواره‌ ادامه‌ می‌دهد و در غياب‌ شوهر، خود و مال‌ او را حفظ‌ می‌كند. و امّا زنی كه‌ از اطاعت‌ همسرش بيرون‌ می‌رود و از وي‌ تمكين‌ نمی‌كند و در اداء حقوق‌ همسری نشوز (سركشی و امتناع‌) دارد، چون از مسير حيات‌ فطری خارج‌ گشته‌ و ضروری است‌ كه‌ حكم‌ به‌ تأديب‌ او شود تا به‌ راه‌ اعتدال‌ برگردد. توجیه افرادی مثل شما کار ساده ای نیست و از فرصت این کانال هم خارج است لذا چنانچه توان جستجو و تفکیک و برداشت از آیات و روایات معتبر را دارید لطفاً در مورد این مسئله تحقیق کنید. 🅿️ @P_Ahkaam