مسح مقداری از نوک انگشت پا که نزدیک ناخن است و عرفاً جزء روی پا محسوب میشود ؛ واجب است 👍
و مسح مقداری از آن که عرفاً جزء روی پا شمرده نمیشود ؛ لازم نیست 👎
و در صورت شک ؛ بنابر احتیاط لازم مقدار مشکوک را مسح نماید.👍
🅿️ @P_Ahkaam
🌴چند فتاوای جدید امام خامنه ای دام ظله العالی
———————————
1️⃣ #غسل زیارت از حدث اصغر فقط با خواب باطل میشه ولی عرفا باید نزدیک زیارت باشد.
2️⃣تردید در #نیت به این صورت که ماموم نماز جماعت بین چند نماز قضا برای خود و والدین قرار دهد (نیت می کنم این قضا را می خوانم برای مادرم اگه قضا نداشت باشه بر پدرم نداشت و اگر نداشت و... ....)
این تردید در نیت نیست چون قطعا نیت نماز است. به اجیر هم میشه گفت اینجوری نیت کن که برای پدرم و اگر اون قضا نداشت برای مادرم و...
3️⃣کسی که چندسال #کفاره تاخیر را در پایان ماه رمضان می داده فقط سال آخری را کافیه تکرار کند.
4️⃣کسی که یقین داشت عاجز از قیام است برای همیشه و #نماز_قضا را نشسته می خواند و بعد توانایی پیدا می کند باید ایستاده قضا کند.
5️⃣ یک شی مشخص و خارجی که #نذر شرعی شده برای صدقه دادن، خمس ندارد.
6️⃣مسافر بودن #امام_جمعه صحیح نیست بلکه باید نمازش تمام باشد.
7️⃣برخورد های منجر به #دیه یا خسارت در ورزش ها در صورتی که عمدی نبوده و ضرورت و طبیعی بازی است دیه ندارد ولی اگر عمدی باشد دیه دارد.
در ورزش هایی که لازمه آن صدمه بدنی است مثل بکس و...در مشروعیت آنها بحث است.
8️⃣زن #حامله و شیرده که روزه برای خودش ضرر دارد بنابر احتیاط واجب، #فدیه دارد.
#فتوای_جدید
🅿️ @P_Ahkaam
📝 شرائط لباس حجاب :
1⃣ مباح باشد .
2⃣ ساتر باشد .
3⃣ نازک و بدن نما نباشد .
4⃣ لباس جنس مخالف نباشد .
5⃣ بر آمدگی های بدن را بپوشاند .
6⃣ لباس شهرت نباشد. { لباس صنف ، لباس شهرت نیست } .
7⃣ لباس کفار و دشمنان و فرهنگ ابتذال نباشد ، یعنی مروج فرهنگ ابتذال و بی بندوباری نباشد . مثل کروات .
8⃣ برای مردان حریر خالص و طلا بافت نباشد.
🅿️ @P_Ahkaam
📝 پرسش :
طریقهی محو اسامى متبرّکه ، اعم از #اسماءاللّه و #اسماىائمّهاطهار علیهمالسلام ، که زیر دست و پا مىافتد چیست ؟
📖 پاسخ :
ميتوان آن را در جايي #دفن کرد ، يا به #رودخانهاي ريخت ، يا با #قلم و #ماژيک و مانند آن ، آن را محو کرد و از همه بهتر تحويل به مراکزي است که آن را #خمير کرده ، و با آن مقوا و مانند آن ميسازند .
📝 پرسش :
مسّ عبارت #بسمهتعالی بدون طهارت چه حكمى دارد ؟
📖 پاسخ : مسّ آن بدون وضو اشكال ندارد .
📝 پرسش :
آیا کلمه #هوالحق یا #هوالباقی جزء اسماء متبرکه میباشند ؟
📖 پاسخ :
حکم #اسماءمقدسه را دارند .
📝 پرسش :
دست زدن به آرم جمهورى اسلامى ایران بدون وضو چه حکمى دارد ؟
📖 پاسخ :
اشکال ندارد ، هرچند احتیاط بهتر است که ترک شود.
🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
سلام. کسی که موقع نمازخواندن، با سرفهکردن قطراتی از ادرار بیرون میآد، باید چیکار کنه؟ یا کسی که کلاً گاهی بیاختیاری ادرار داره، حکمش برای نمازخوندن چیه؟
✅ پاسخ:
اگه ادرار خارج بشه، نماز #باطل میشه؛ باید نماز رو رها کنه، بدن رو تطهیر کنه، وضو بگیره و دوباره نماز بخونه.
اگه دچار بیاختیاری ادراره، در تمام طول وقت نماز، زمانی که این حالت رو #نداره وضو بگیره و #بدون_مستحبات نماز بخونه.
🚩 نکته: درصورتیکه شک به خارجشدن ادرار داره، تکلیفی نداره، نیاز به بررسی هم نیست و نماز و وضو صحیحه
🅿️ @P_Ahkaam
🌺 شرایط نماز احتیاط
❓متن پیام:
نماز احتیاط در چه مواردی خوانده می شود؟
✅ پاسخ:
نماز احتیاط برای جبران رکعت های مورد شک در موارد خاص (شک های صحیح در نماز چهار رکعتی) واجب می شود. از آن جا که این نماز، نوعی احتیاط در مورد رکعت های مشکوک به شمار می رود، آن را «نماز احتیاط» گفته اند؛
👈🏽 برای مثال: اگر در نماز چهار رکعتی، بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند و بعد از نماز، یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته [1] به جا آورد. [2]
#احکام_نماز
#نمازاحتیاط
-------------------
📚 پی نوشت:
[1]. بهجت: احتیاط این است که یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند.
سیستانی: بنابر احتیاط واجب دو رکعت نماز نشسته کافی نیست و باید یک رکعت نماز ایستاده بخواند.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1199.
>>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 159
🅿️ @P_Ahkaam
✨موارد صحیح #نذر ✨
سوال:
❓نذر برای کدام موارد، صحیح است؟
✅ پاسخ:
متعلق نذر (آنچه در نذر انجام دادن یا ترک آن بیان شده است) باید رجحان داشته باشد؛ چه واجب باشد، چه مستحب (از نظر انجام دادن آن) و چه حرام باشد، چه مکروه (از نظر ترک آن)؛ مانند این که نذر کند روزه بگیرد یا زیارت برود یا نذر کند که غیبت را ترک کند یا سیگار نکشد.
👈🏽بنابر این چنانچه متعلق نذر، امر مرجوحی باشد، نذر صحیح نیست؛ مانند این که نذر کند سیگار بکشد یا غیبت کند. اما اگر متعلق نذر امر مباحی باشد، اگر جهت رجحانی در آن مد نظر باشد، نذر منعقد می شود؛ مانند اینکه نذر کند غذا بخورد تا توانایی بر اطاعت خدا داشته باشد؛ اما اگر هیچ رجحانی نداشته باشد، نذر منعقد نمی شود.
-------------------
📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 613، م 2648 - 2649؛ خامنه ای، رساله آموزشی، ج 2، بخش نذر، قسم و عهد، شرایط انعقاد نذر.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آیا خرما و کشمش با جوشانیدن در غذا نجس میشوند و نمیتوان غذا را مصرف کرد؟
✅ پاسخ:
اکثر مراجع تقلید؛ خرما، مویز، کشمش و آب آنها را اگر چه جوش بیاید پاک، و خوردن آنها را حلال میدانند. اما برخی از فقها[1] در این زمینه میگویند: هرگاه مویز و کشمش را در غذا بریزند و بجوشد، به طوری که آب به داخل آن نفوذ کند و آب داخلش نیز بجوشد حرام میشود، اما نجس نیست و میتوان آنها را جدا کرد و غذا را خورد. ولی در حال سرخ کردن و دم کردن در برنج و امثال آن مانعی ندارد. و در مورد خرما نیز اگر آب آن در غذا وارد شود و بجوشد و مستهلک شود، مانعی ندارد. ولی اگر مقدار آن به قدری باشد که بجوشد ولی مستهلک نشود، نمیتوان آنرا خورد.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام حاجآقا. توی رساله کلماتی مثل واجب، حرام، مکروه، احتیاط مستحب و احتیاط واجب وجود داره؛ معنی اینها چیه؟
✅ پاسخ:
✅ «واجب» یعنی باید حتماً اونکار رو انجام بدیم، وگرنه مرتکب گناه شدیم؛ مثل نماز که واجبه.
✅ «حرام» یعنی اون کار گناهه و نباید انجامش بدیم؛ مثل شراب که خوردنش حرامه.
✅ «مستحب» یعنی ثواب داره و بهتره اون کار رو انجام بدیم؛ ولی اگه کسی انجام نداد، گناهی مرتکب نشده؛ مثل نماز شب.
✅ «مکروه» یعنی کاری که بهتره انجامش ندیم؛ ولی اگه انجام دادیم، گناهی مرتکب نشدیم؛ مثل خوردن گوشت اسب و الاغ.
بعضی جاها، «مکروه» به معنی ثواب کمتر هم بهکار میره؛ مثل نماز در حمام و قبرستان که ثواب کمتری نسبت به جاهای دیگه داره.
✅ «احتیاط واجب» یعنی توی این مسئله، مرجع ما به نظر قطعی نرسیده. بنابراین یا باید به این احتیاط عمل کنیم و یا به مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، رجوع کنیم.
✅ «احتیاط مستحب» یعنی از نظر مرجع ما مستحبه که احتیاطاً اون کار رو انجام بدیم. بنابراین ما میتونیم به اون مستحب عمل کنیم یا نکنیم؛ اما رجوع به مرجع دیگه جایز نیست.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
چه کسانی از ما #ارث میبرن؟
✅ پاسخ:
سه گروه هستن که از انسان ارث میبرن:
1️⃣ گروه اول: 👈 پدر و مادر و بچههای ما.
2️⃣ اگه از گروه اول کسی نبود، میرن سراغ گروه دوم: 👈 پدربزرگ و مادربزرگ، خواهرها و برادرهای ما.
3️⃣ اگر از گروه دوم کسی نبود، میرن سراغ گروه سوم: 👈 عموها، عمهها، داییها و خالههای ما.
⭕️ نکته: همسر کنار همه گروههای بالا ارث میبره؛ یعنی مهم نیست کدوم گروه الآن زنده هستن. هر کدوم که باشن، همسر کنارشون سهم داره.
⭕️ نکته: در هر گروه، اگه از خود این طبقه که گفتیم، هیچکس زنده نبودن، میرن سراغ طبقه بعدی از همین گروه؛ یعنی مثلاً اگه از بچهها هیچکدوم زنده نبودن، میرن سراغ نوهها و اگه از نوهها کسی زنده نبود، میرن سراغ نتیجهها. خلاصه تا از اینجور فامیلها، کسی در هر گروه هست، نوبت به گروه بعدی نمیرسه.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۲۷۳۱؛ رساله مراجع، بخش ارث.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
در ازدواج موقت هم، بر مرد واجبه که نفقه و خرجی زن رو بده؟
✅ پاسخ:
همه مراجع: نه. در عقد موقت، نفقه بر شوهر واجب نیست؛ مگر اینکه در زمان خوندن صیغه، خانم این رو شرط کرده باشه (مکارم: در ضمن عقد واجب دیگهای شرط کرده باشه).
⭕️ نکته: «نفقه» به مخارج ضروری زندگی، مثل خوراک، پوشاک، مسکن و... گفته میشه.
🔺 توضیحالمسائل مراجع، م۲۴۲۴؛
منهاجالصالحین، ج۳، م۴۱۳
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آیا برای زن، یاد گرفتن رانندگی به کمک مرد اجنبی در مکان مخصوص تعلیم رانندگی، با علم به اینکه آن زن حجاب و عفاف شرعی خود را حفظ میکند، جایز است؟
✅ پاسخ:
آموختن رانندگی با کمک و راهنمایی مرد اجنبی در صورتی که با مواظبت بر حجاب و عفاف و اطمینان به عدم وقوع در مفاسد همراه باشد، اشکال ندارد، ولی در عین حال شایسته است که یکی از محارم وی همراه او باشد، بلکه اولی این است که آموزش رانندگی به کمک مربّی زن یا یکی از محارم صورت بگیرد.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
رهن چیست و حکم خسارت و جبران آن چگونه است؟
✅ پاسخ:
به این معنا که ما چیزی را گرو، در اختیار دیگری قرار بدهیم و دیگری چیزی در اختیار ما قرار دهد. اگر خسارت به چیز گرو نهاده شده وارد شود، وارد کننده خسارت باید خسارت را پرداخت کند و تصرف در چیز گرویی فقط با اجازه صاحب آن جایز است.👈🏽 اینکه اصطلاحا گفته می شود منزل رهن و اجاره است، این قرض است و قرض اشکالی ندارد.
📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 2، ص 412، م 2300 و ص 413، م 2305.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
❓خوردن خوشگوشت چه حکمی داره؟
✅ پاسخ:
اگه منظور از خوشگوشت، گوشت یا چربیهای اطراف دل و قلوه باشه، اشکالی نداره.
❌ اما اگه منظور غدّههای داخل چربیهای اطراف دل و قلوه است، قطعاً حرامه.
👈 بعضی فکر میکنن این غدهها که اندازه بند انگشت و شبیه گوشت مرغ هستن، گوشت تازه است و بههمینخاطر، به اینا هم خوشگوشت میگن.
💥درحالی.که این قسمتها، نهتنها گوشت نیست، بلکه غُدّههای لنفاوی بدنه که در اطراف روده، مأموریت جذب سموم و میکروبها رو دارن و خوردن اونا مثل خوردن یک کیسه سَمّ و میکروبه!
✅ پس اینها غُدّه هستن و خوردن غدّههای بدن حیوانات، به فتوای تمام مراجع از ابتدای تاریخ اسلام تا به امروز، حرامه!
❓اگه کسی تا به امروز، از روی ندانستن، از این غدّهها میل کرده، چهکار کنه؟
1️⃣ از کاری که کرده، پشیمون بشه (=توبه).
2️⃣ از این تاریخ به بعد، دیگه از این چیزها نخوره!
3️⃣در حدّ وُسع خودش، این پیام رو به دوستان و اطرافیان برسونه تا دیگران هم حرام نخورن!
🅿️ @P_Ahkaam
💢 احکام ربیبه
💠 سوال:
«ربيبه» يعنى چه و آيا به انسان محرم است؟
✍🏻 پاسخ:
ربيبه به دختر زن انسان - كه از شوهر ديگر است - گفته مىشود؛ خواه از شوهر قبل باشد و يا از شوهر بعد. (اگر زن انسان طلاق بگيرد و شوهر جديد اختيار كند و از او دختردار شود، آن دختر ربيبه شوهر قبل محسوب مىشود).
البته محرميت این دختر (ربيبه) پس از انجام رابطه جنسی شوهر با زنش (یعنی مادر آن دختر) میباشد.
💠 سوال:
شخصى با زنی که داراى یک دختر است، ازدواج کرده، آیا این دختر بر پدر این آقا (پدر بزرگ) محرم است، اگر نیست راه محرم شدن چیست؟
✍🏻 پاسخ:
نامحرم است، ولى هرگاه آن پدر پسری داشته باشد و صیغه شرعى این دختر را با آن پسر بخوانند، حکم عروس او را پیدا مى کند و بر او محرم مى شود.
🅿️ @P_Ahkaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
سلام آیا موقع خوندن زیارت عاشورا نماز و سجده واجبه ؟
✅ پاسخ:
لطفا کلیپ را دانلود کنید
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
آیا خانمی که بارداره، ممکنه خون حیض ببینه؟😐
✅ پاسخ:
همه مراجع: بله «زن باردار» یا «خانمی که شیر میده» هم، ممکنه خون حیض ببینه؛ اگه خونی دید که شرایط خون حیض رو داشت، این خون حیض حساب میشه.
🔺امام، فاضل، مکارم و نوری، تعلیقات علی العروةالوثقی، ج۱، بابالحیض، م۳؛ بهجت، سیستانی و صافی، توضیحالمسائل مراجع، م۴۳۷؛ وحید، رساله، م۴۴۳؛ رهبری: دفتر
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
💢 سلام ، ممنون از کانال خوبتون. میخواستم بدونم مقدار پوشش زنان در نماز چقدر است؟
✅ پاسخ:
💠 - زن باید موقع نماز، تمام بدن و موی خود را بپوشاند ولی پوشاندن صورت به مقداری که شستن آن در وضو واجب است و دستها و پاها تا مچ، لازم نیست. البته در صورت وجود نامحرم، باید پاها تا مچ نیز پوشانده شود.
💠 - چانه جزیی از صورت است و پوشاندن آن در نماز بر زن واجب نیست ولی قسمت زیر چانه جزء صورت نیست و پوشاندن آن واجب است.
💠 - در نماز میّت پوشش واجب نیست؛ اگر چه احتیاط مستحب است.
💠 - در نمازهای مستحب نیز مانند نماز واجب، پوشش شرط صحّت نماز است.
💠 - در نماز احتیاط و قضای اجزای فراموش شده و بنابر احتیاط واجب در دو سجدۀ سهو، باید بدن پوشیده باشد.
#احکام
#احکام_نماز
#احکام_پوشش
-------------------
📚 منبع:
رساله نماز و روزه آیت الله خامنه ای/ بخش پوشش در نماز
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
سلام وعرض ادب ،من بانويي ٥٠ساله وكم شنوا هستم .بخاطر مشكلي كه از ٥سالگي برايم پيش آمدشنوايي من دچار مشكل شد،كه دوران تحصيل بخاطر عدم درست تشخيص صدا ها ،حروف هايي كه شبيه هم هستند براي من همه يك صدا دارند مگر اينكه كاملا بصورت طرف مقابلم كاملا دقت كنم تا متوجه بشوم كدام حرف را بكار ميبرد،حال من براي نمازم نگران هستم ،بلاخره نميشه كه هميشه خيلي دقت كنم وحواسم را جمع كنم كه مخارج حروف را درست انجام دهم ،حتي بابت درست الفظ كردن كلاس هم رفتم ولي واقعا تخصيص وادا بعضي از حروف برام خيلي سخته وهمه را به يه لفظ ميخوانم ،مثل ق/غ گ /ج ز ذ ظ ض وساير خروف ،حال تكليف من چيست ؟من نگران نمازها هستم
✅ پاسخ:
آنچه که در قرائت نماز و قران و ادعیه لازم است قرائت به زبان عربی است نه چیز دیگر. اگر برای قرائت متون دینی عربی قواعد تجویدی را مطرح کردند به خاطر این است که بتوانیم مثل عرب ها بخوانیم و گرنه اینها موضوعیت ندارند از این رو مثلا اگر کسی بدون این که زبانش را به طرف دندان های آسیاب ببرد بتواند ضاد را مثل عرب ها اداء کند کفایت می کند اما اگر کسی زبانش را به طرف دندان های آسیاب ببرد ولی نتواند ضاد را مثل عرب ها ادا کند این صحیح نیست.
اگر گفته می شود به همان نحوی که مسلمانان می خوانند خوانده شود مجزی است تحقیقا مسلمانانی که متشرع و با قرائت صحیح می خوانند مراد است نه هر مسلمان دیگر.
دقت هایی که بیش از حد باشد و عرفا آن را رعایت نمی کنند از وسوسه های شیطان است و بهتر است از آن دوری شود.
قرائت صحیح برای کسی است که توان یادگیری آن را داشته باشد اما کسی که چنین توانی را نداشته باشد یا به مرور باید یاد بگیرد باید به همان نحوی که می تواند نمازش را بخواند؛ همین طور قرآن و دعا که اصلش نیز واجب نیست.
🅿️ @P_Ahkaam
حکم #تعیین_جنسیت جنین
❓متن پیام:
اينجانب، فوق ليسانس مامايى، براى برخى خانمها كه متقاضى فرزند خاصّى (دختر يا پسر) مىباشند سه ماه قبل از باردارى به سه روش زير انتخاب جنسيّت مىكنم: الف) رعايت رژيم غذايى براى زن كه همگى از موارد حلال دين مبين اسلام (مثلاً غذاى شور براى خانمى كه خواهان پسر مىباشد و غذاى شور برايش مضر نباشد) و رژيم غذايى مقوى براى همسر (مانند دارچين و زعفران در غذاى روزانه). ب) تعيين روز نزديكى بدون وسيله پيشگيرى بر اساس اين كه چه فرزندى مىخواهد (مثلاً از روى قاعده خانمى كه عادت 28 روز دارد و خواهان دختر است تعيين روز 15 قاعدگى براى روز نزديكى) ج) شستشوى مهبل و دهانه رحم خانم با موادّى كه بىضرر و تركيب آن در علم موجود است (مثل شستشو با محلول يك درصد جوش طبّى موجود در داروخانهها) اين سه روش را براى خانمها توصيه مىكنم و هيچ مبلغى تحت عنوان تضمين وغيره دريافت نمىكنم و فقط بر اساس دفعاتى كه مادر مراجعه مىكند (حدود 10تا 11 بار) اجرت ويزيت مصوب نظام پزشكى را دريافت مىكنم. و هيچ رفت و آمد مرد نامحرم براى اين مورد در مطب انجام نمىشود و رژيم غذايى مرد را هم به همسر ايشان مىدهم. با توجّه به مطالب بالا نظر شما چيست؟
✅ پاسخ:
چنانچه موارد بالا را با دقت انجام دهيد مانعى ندارد؛ ولى در مسأله شستشوى دهانه رحم در صورتى كه مستلزم نگاه يا لمس باشد شرعاً جايز نيست مگر اين كه واقعاً ضرورتى در كار باشد.
در کل اگر تعيين جنسيت جنين از طريق رژيم غذايي باشد في نفسه مانعي ندارد ولي اگر از طريق اصلاح ژنتيکي بر روي نطفه باشد چنانچه ضرورت مهمي نباشد جايز نيست و اگر ضرورت مهمي داشته باشد در صورتي که نطفه مشروع را در آزمايشگاه رشد دهند و زماني که جنسيت آن مشخص شد به رحم مادر منتقل نمايند و از نطفه مرد بيگانه استفاده نکنند اشکالي ندارد.
🅿️ @P_Ahkaam
#حدیث
امام صادق علیهالسلام فرمودند:
«فرا گرفتن یک حدیث درباره حلال و حرام از شخصی راستگو، برای تو بهتر از دنیا و زر و سیمهای آن است»
المحاسن، فصل مصابیح الظلم، باب ۱۵، ص۲۲۹، ح۱۶۶.
❓متن پیام:
سلام من نمیدونستم قبل از طلاق و توی زمان عده رابطه جنسی داشتم و قراره ازدواج کنم با اون شخص اما شنیدم حرام ابدی شدیم باید چیکار کنیم؟
✅ پاسخ:
❓خانم و آقایی عاشق هم هستن،
اما موقعی که خانم توی عدّه طلاق بوده، با هم رابطهی جنسی داشتن؛ برای ازدواجشون مشکلی پیش میآد؟
👈 اولاً: پناه بر خدا از این گناه خیلی خیلی بزرگ (زنا).
👈 ثانیاً: بستگی داره طلاق خانم از شوهر قبلی چه نوعی بوده؛
از اونا که زن و شوهر میتونن پشیمون بشن و برگردن سر زندگی(رِجْعِی)
یا از اونا که نمیتونن و برای همیشه از هم جدا میشن (بائِن).
1️⃣ گروه اول، مثل همین طلاقهای معمولی که زن و شوهر دعوا میگیرن و میرن طلاق؛ اینا توی زمان عده، همچنان زن و شوهر و مَحْرم هستن و هر وقت بخوان، میتونن بدون عقد، مجدد برگردن سر زندگیشون.
اگه خانم در عده همچین طلاقی بوده:
👇
📚 آیات عظام امام، رهبری، بهجت، گلپایگانی، نوری و سبحانی:
عشق و عاشقی پر، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن و زنای این دو نفر، مثل زنا با زن شوهردار بوده.
📚 آیات عظام سیستانی، مکارم، وحید، جوادی، صافی و مظاهری: بنابر احتیاط واجب، عشق و عاشقی پر، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن و زنای این دو نفر، مثل زنا با زن شوهردار بوده.
(مکارم: البته اگه مسئله رو نمیدونستن و زندگی رو شروع کردن، لازم نیست از هم جدا بشن).
📚 آیات عظام زنجانی، فاضل و تبریزی: خیلی گناه بزرگی کردن؛ اما همچنان میتونن با هم ازدواج کنن.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۳۹۸؛ عروةالوثقی، کتاب النکاح التزویج فیالعدة، م۲۰.
2️⃣ گروه دوم، یعنی طلاقهایی که زن و شوهر دیگه نمیتونن پشیمون بشن؛ مثل عدّه عقد موقت یا عده بعد از سهطلاقه یا عدّه زنی که شوهرش مرده و... .
اگه خانم در همچین عده طلاقی باشه:
👇
📚 همه مراجع، به جز مکارم: خیلی گناه بزرگی کردن؛ اما همچنان میتونن با هم ازدواج کنن.
📚 آیتالله مکارم: بنابر احتیاط واجب، این دو نفر تا ابد به هم حرام شدن؛ ولی اگه مسئله رو نمیدونستن و زندگی رو شروع کردن، لازم نیست از هم جدا بشن.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۲۳۹۸؛ عروةالوثقی، کتاب النکاح التزویج فیالعدة، م۲۰.
⭕️نکته ۱: عِدِّه، مدت زمانیه که خانمها بعد از جدایی یا مرگ شوهرشون، نباید ازدواج کنن.
⭕️ نکته ۲: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله میتونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم.
🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام:
دختری هستم مورد تجاوز پسری قرار گرفتم، آیا من گناه کردم و باید چکار کنم از این کار پاک بشم آیا میتونم ترمیم کنم؟
✅ پاسخ:
در جواب این سوال چند نکته را باید توجه داشت:
1. زنا عملی حرام و از گناهان کبیره است و زناکار مستحق دوزخ است، مگر آن که #توبه کند.
2. اعتراف گناهکار به گناه خود در برابر دیگران، از جمله اعتراف به زنا هنگام ازدواج، حرام است و باید از آن اجتناب شود.
3. در صورتی که #بکارت در عقد نکاح شرط شده یا شرط ارتکازی (شرطی که عموم مردم آن را در عقدها لحاظ میکنند، حتی اگر بر آن تصریح نشود.) در نظر عرف باشد و بعد از عقد خلاف آن آشکار شود شوهر حق #فسخ نکاح را خواهد داشت.
3. انجام جراحی ترمیم بکارت که مستلزم نگاه به عورت و احیاناً لمس آن است، جایز نیست و دریافت اجرت برای آن حرام است.
البته برخی از فقها در اینباره میگویند، اگر این عمل برای غرض عقلایی مشروع، مانند حفظ آبروی مؤمن یا حفظ جان کسی بوده و مفسدهای مانند ترویج و تشویق به زنا در آن نباشد، اشکالی ندارد؛ هر چند مستلزم نگاه به عورت یا لمس آن باشد و دریافت اجرت در این فرض اشکالی ندارد.
🅿️ @P_Ahkaam