eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
30.4هزار دنبال‌کننده
719 عکس
410 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | متن پیام: سلام خسته نباشید ممنون از اینکه باحوصله به سوالها جواب میدید . لطفا سوال منم جواب ب دید .قبلا هم پرسیدم اما جواب ندادید.دختر من تاقبل از اینکه وارد دبیرستان بشه حجاب خوبی داشت اهل نماز بود اما از ۱۸ سالگی حجابش ضعیف شد . الان ازدواج کرده ومنزل خودشه .من وپدر خیلی نصیحتش کردیم وراه خوب وبد رو براش توضیح دادیم اما میگه دیگه مسئولیت کارام باخودمه ایمانش خوبه فقط یکم حجابش کم شده نمازهایشم من نمیدونم چطوری میخونه آیا ازین بابت گناهی بر گردن من وپدرشه. ✅ پاسخ گفته شده است که در صورتى والدين در گناه اعمال بد فرزندان خود سهیم هستند كه نقشی در ارتکاب آن گناه داشته باشند مثلا در امر تربيت و هدايت آنها كوتاهى كرده و مقصر باشند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر آیا نمازهای دورکعتی حتما پشت هم خوانده شود؟ اگر جابجا بخونیم چی ممنونم که بی منت پاسخ میدید ✅ پاسخ نماز ظهر و عصر باید به ترتیب خوانده شود یعنی اول نماز ظهر، بعد نماز عصر. همچنین باید در میان نماز مغرب و عشا نیز ترتیب رعایت شود، و اگر عمداً نماز عصر را پیش از نماز ظهر یا عشا را پیش از نماز مغرب بخواند باطل است. ۲. هرگاه کسی بر اثر اشتباه یا غفلت، نماز دوم را بر اولی مقدم داشته، مثلاً نماز عشا را جلوتر از مغرب خوانده و بعد از تمام شدن نماز متوجه شده نماز او صحیح است. ۳. اگر به نیت نماز ظهر مشغول نماز شود و در بین نماز یادش بیاید که قبلاً نماز ظهر را خوانده است، باید این نماز را بشکند و بعد از آن نماز عصر را بخواند، و همینطور است در نماز مغرب و عشا 🅿️ @P_Ahkaam
🔸 پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: روز قیامت به ریاکار ندا مى شود: اى نابکار، اى فریبکار، اى ریاکار، عملت بر باد رفت و مزدت از بین رفت؛ برو و مزد خود را از همان بگیر که به خاطر او کار مى کردى. 📚 بحار/ج72 /ص303 🅿️ @p_ahkaam
❓ متن پیام باسلام و خدا قوت. من‌ سرمه و یا مداد به پلک چشمم میکشم. مجبورم سرمه هم بزنم.. البته برای وضو هم میشورم گاهی سخت پاک میشه. هر سه وعده هم سختمه بشورم مثلا اماکن زیارتی و.. آیا وضو و نمازم باطله؟ هرکسی نظری میده. گفتم شما محبت کنید راهنمایی کنید. ✅پاسخ اگر سرمه صرفاً در داخل چشم کشیده شود، به صحّت وضو و غسل ضرر نمی رساند. اما اگر به اطراف چشم یا در محل ابرو کشیده شود، باید دید که آیا دارای جِرم و مانع برای رسیدن آب به اعضای وضو یا غسل، است یا خیر؟ آیت الله مکارم اگر در چشم سرمه وجود داشته باشد برای غسل چه حکمی دارد؟ درصورتی که غليظ و مانع رسيدن آب نباشد مانعى ندارد. https://eitaa.com/p_ahkaam/2276 از این لینک و منبع آن مطالعه کنید 🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر من دبیرستانی هستم توی مدرسه مون نماز که برگزار میشه میگن برای هر نماز ۱۰۰ امتیاز یعنی حدود ۱۰ هزار تومان آخر سال جایزه می‌دیم من هم به طور معمول چه با امتیاز چه بی امتیاز نماز میخونم و توی خونه هم میخونم منتها چون باید اسممون رو توی لیست بنویسیم برای امتیاز خواستم بدونم کار من ریا حساب میشه؟ البته من اصلا به خاطر امتیاز نماز نمیخونم ولی اسمم رو ثبت میکنم. ✅ پاسخ باسلام تظاهر و خودنمایی برای انجام عملی نیک را ریا می‌گویند که در عبادت موجب بطلان آن می‌باشد. اگر در نیتتان چنین چیزی نیست ایراد ندارد. خداوند تعالی می‌فرماید: «ویل للمصلین الذین هم عن صلاتهم ساهون الذین هم یرائون و یمنعون الماعون؛   وای بر حال نمازگزارانی که از نماز خویش غافلند آنان‌که ریاء می‌کنند و احسان و نیکی به فقراء را منع می‌کنند». و می‌فرماید: «یراءون الناس ولا یذکرون الله الا قلیلا  منافقین... با مردم ریا می‌ورزند و خدا را جز‌ اندکی یاد نکنند». و می‌فرماید: «کالذی ینفق ماله رآء الناس  مانند کسی که مالش را برای ریا انفاق می‌کند. (صدقات خویش را با منّت و آزار، تباه نسازند». و می‌فرماید: «فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا ولا یشرک بعباده ربه احدا   (ای رسول ما به امت بگو من...) پس هرکس به دیدار پروردگار خویش امیدوار است عمل صالح انجام دهد و در پرستش خدای خویش کسی را با او شریک نکند 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @p_ahkaam
✅ متن پیام: سلام وعلیکم یه سوال ذهن منو درگیر کرده استفاده از آلات موسیقی( ساز ، نی ترومپت ،شیپور ...)در مجالس عزاداری و مراسمات تعزیه خوانی ... و در کل در دستگاه سید شهدا چه حکمی دارد؟ حلال است یا حرام ؟ و شرکت کردن در این گونه مجالس طبق احادیث و کلام وحی الهی چه حکمی دارد . ممنون میشم جواب رو در همین گروه بفرستید تا بقیه دوستان هم استفاده کنند. با سپاس فراوان بابت پاسخ به سوالات و مطالب خوبتون ✅ پاسخ رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی می‌فرمایند: شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود، البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد. سؤال: استفاده از طبل و سنج و شیپور و همچنین زنجیرهایى که داراى تیغ هستند، در مجالس و دسته‏هاى عزادارى چه حکمى دارد؟ جواب: اگر استفاده از زنجیرهاى مزبور موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنى قابل توجهى شود، جایز نیست ولى استفاده از شیپور و طبل و سنج به نحو متعارف اشکال ندارد. (مقام معظم رهبری) سؤال: استفاده از آلات موسیقى مانند اُرگ (از آلات موسیقى و شبیه پیانو است) و سنج و غیر آنها در مراسم عزادارى چه حکمى دارد؟ جواب: استفاده از آلات موسیقى، مناسب با عزادارى سالار شهیدان نیست و شایسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى که از قدیم متداول بوده برگزار شود. (مقام معظم رهبری) سؤال: با توجه به اینکه در اعراب مرسوم بوده جهت اعلان خبر مهمی به مردم از طبل و سنج و نی استفاده مى‌کردند، در زمان ما استفاده از این ابزار جهت امر عزاداری چه حکمی دارد؟ جواب: استعمال آلات مذکوره جایز نیست و شرکت در این گونه عزاداری‌ها هم اگر همراهی با آن‌ها و ترویج آن‌ها باشد، اشکال دارد. (آیت‌الله صافی گلپایگانی) سؤال: استفاده از آلات موسیقی مثل طبل، صنج، نی، ارگ و مانند آنها در خلال عزاداری چه حکمی دارد؟ جواب: جایز نیست. (آیت‌الله صافی گلپایگانی) سؤال: آیا در مراسم شام غریبان اباعبدالله(ع) چنانچه هم‌زمان با مداحی (نی) نواخته شود اشکال شرعی دارد یا خیر؟ جواب: هرگاه آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد باشد جائز نیست. (آیت‌الله مکارم شیرازی) آیت الله مکارم آیا استفاده از ابزار و آلات موسیقی در مجالس اهل‌بیت علیهم‌السلام جایز است؟ موسيقي در مسجد و حسينيه به‌طورکلی جايز نيست و در غير آن استفاده از طبل و سنج درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي استفاده از ساير آلات موسيقي ازجمله دف جايز نيست آیا استفاده از طبل، سنج در مراسم عزادارى جایز است؟ درصورتی‌که آهنگ مناسب مجالس لهو و فساد نزنند و به‌گونه‌ای نباشد که باعث ايذاء ديگران گردد جايز است ولي داخل مساجد و حسینیه‌ها جايز نيست. نواختن سازهایى همانند سنج و دمام در مسجد و در مراسم عزادارى امام حسین (علیه‌السلام) چه حکمى دارد؟ در مسجد جایز نیست ولى در دسته‌های سینه‌زنی و عزادارى مانعى ندارد. البتّه به صورتی که مایه آزار مردم نشود. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر اگر مانع کوچکی زیر ناخن کوتاه باشد باشد و بعد از غسل متوجه شویم غسل باطل است مکارم ✅ پاسخ  آیا وجود چرک در زیر ناخن مانع محسوب می‌شود؟ اگر زير ناخن كمى چرك باشد وضو اشكال ندارد، ولى بهتر است آن را تميز كند، امّا اگر ناخن را بگيرد بايد آن چرك را كه مانع رسيدن آب به بدن است برطرف كند و نيز اگر ناخن بيش از حدّ معمول بلند باشد و چرك زير آن، مانع رسيدن آب وضو است، بايد آن را برطرف سازد.  اگر بعد از اتمام وضو یا خواندن نماز متوجه شود که مانع در اعضای وضو است، تکلیف چیست؟ اگر مانع بسيار کوچک باشد (به اندازه دو ميليمتر) وضو صحيح است و الا بايد مانع را برطرف کنند و دوباره وضو بگيرند و نمازي که خوانده اند را دوباره بخوانند. در وضو، اگر مانعی برای رسیدن آب به ظاهر اعضا باشد، باید بر طرف شود، اما زیر ناخن‌ها جزو ظاهر اعضا نیست و وجود جرم در زیر آن برای وضو اشکالی ندارد. لذا فقها در این‌باره می‌گویند: اگر زیر ناخن چرک [و جرم] باشد، وضو اشکال ندارد، ولى اگر ناخن را بگیرند [و چرک باقی بماند] باید براى وضو آن چرک را برطرف کنند و نیز اگر ناخن بیشتر از معمول بلند باشد، باید چرک زیر مقدارى را که از معمول بلندتر است برطرف نمایند 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام وخداقوت ممنون از راهنماییهای ارزسمندتون من شوهرم نماز نمیخونه وزیاد هم تو قید نجس وپاکی نیست واین عذابم میده وجز تحمل نه با خشونت کاری نمیتونم بکنم همه اخلاقاش خوبه ولی همین که تو موارد مذهبی مقید نیست برام سخته والبته به منم کاری نداره تو کارای مذهبی منم برا اینکه نماز بخونن هر چی گفتم فایده ای نداره ایشون من دیدم با دست نجس ( آلوده ..) رفتن حمام دوستشون به شیر و در برخورد داشته واز اونجا که مقید نیستن بعد از غسل وبیرون اومدن شیر ودر رو آبکشی نمیکنن وبعد دستشون به همین شیر آب ودستگیره که نجس شده برخورد وبعدش به جاهای مختلف مثل حوله لباس گوشی و.... برخورد میکنه آیا کل زندگی من نجس شده از اونجایی که تو نماز فرمودین باید لباس و جای مهر پا ک باشه برا نمازم خاطرم جمع شد ولی کلا زندگی من نجس بوده وهر چی که ایشون دست میزنن باید آبکشی بشه ممنون میشم راهنمایی بفرمایین اجرتون با خانم بی‌بی فاطمه ✅ پاسخ باسلام بزرگوار شما که ندیدید حتما همون قسمت نجس به دستگیره برخورد کرده برفرض که برخورد کرده، شما که نمی‌دونید موقع باز کردن و بیرون اومدن از حمام همون قسمت رو لمس کرده باشه. لذا چون یقین ندارید نه دستگیره نجس است نه باقی زندگی چون سوال در این موارد زیاد هست ان شاالله قسمت دوم موضوع احکام طهارت و نجاست به زودی آموزش داده میشه ان شاالله بعد از اتمام این جلسات خودتون توی این مسئله استاد خواهید شد. چون حاصل چندین سال تجربه و با زبان ساده و آسان بیان خواهد شد. و مطلب دوم اینکه بزرگواران، اسلام در بحث طهارت به ما سخت نگرفته اما ما خیلی سخت میگیریم از طرفی اسلام روی حق الناس و مال مردم و حلال و حرام به شدت تاکید دارد ، اما ... واقعا برای انسان منطقی، همین موضوع حقانیت اسلام نسبت به سایر ادیان را نشان می دهد. ان شاالله بتونیم به احکام دین عمل کنیم 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام خسته نباشید ببخشید یه سوالی داشتم که مانندش را توی کانال پیدا نکردم خواستم بدونم برده داری که در اسلام حرام نیست چجوری است چه طرز برخورد و چه کار هایی را باید با برده داشت اصلا الان دیگه برده داری مثل دوره پیامبر است یا متفاوت شده است؟؟؟ ✅ پاسخ با سلام این امور دیگر در این زمان در وجود ندارد هرچند احکام برده داری در کتب قدیم احکام بیان شده است. در صدر اسلام هم برده داری از اسلام نبوده بلکه اسلام به مرور سعی در از بین بردن این سنت غلط داشتند و به هر بهانه حکم به آزادی بردگان می دادند. مثل کفاره روزه، ( آزاد کردن برده) نذر، و ده ها مورد دیگر. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: ❓متن پیام: سلام و خدا قوت اگر متوجه بشیم که نماز مغرب باطل بوده نماز عشا رو هم باید دوباره بخونیم ؟! ✅ پاسخ با سلام اگر نماز عشا درست بوده فقط خواندن نماز مغرب کفایت میکند 🅿️ @P_Ahkaam *** باعرض سلام و ادب متن پیام و پاسخی بود که ارسال فرموده بودید سؤالم اينه در این صورت ترتیب نماز بهم نمی‌خوره درحالی که هنوز نماز قضا نشده و وقت داریم نماز را اعاده کنیم؟ مرجع آیت‌الله سیستانی ممنون می‌شم پاسخ دهید ✅پاسخ با سلام احکام وجوه مختلفی دارد در اینگونه موارد فتوا به صحت داده اند و نیاز به خواندن هر دو نماز نیست بله اگر هر دو نماز باطل بود باید به ترتیب می خواندید اما در این صورت نیاز به رعایت ترتیب نیست مسأله ۷۲۴ ـ اگر کسی اشتباهاً نماز عشا را پیش از نماز مغرب بخواند و بعد از نماز ملتفت شود نمازش صحیح است، و باید نماز مغرب را بعد از آن بجا آورد. مسأله ۷۲۵ ـ اگر پیش از خواندن نماز مغرب، سهواً مشغول نماز عشا شود و در بین نماز بفهمد که اشتباه کرده، چنانچه به رکوع رکعت چهارم نرفته است باید نیت را به نماز مغرب برگرداند و نماز را تمام کند و بعد نماز عشا را بخواند، و اگر به رکوع رکعت چهارم رفته است می‌تواند نماز عشا را تمام کرده و بعد نماز مغرب را بجا آورد. نظر آیت الله سیستانی 📚از منبع بیشتر مطالعه کنید 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام من از یه شهری به یه شهره دیگه سوار تاکسی شدم و قبل سوار شدن قیمت رو حرف زدیم بعد منو توی اون شهر به جایی برد که معمولا تاکسی ها نمیبرن و غالبا به ترمینال میبرند و چون همه تاکسی ها اونجا میرن منم موقع سوار شدن نپرسیدم که اونجا میره با نه و موقع پیاده شدن پول یکم کمتر دادم م اونم راضی نبود ایا کار اشتباهی کردم؟ امام خامنه ای ✅ پاسخ باسلام هزینه و اجرت (کرایه) در این صورت، تابع همان قرار اولیه است. و اگر هر یک از طرفین به آن عمل نکند و موجب تضییع حق دیگری شود، به همان اندازه مدیون او میشود. اما در این صورت که شما چیزی را از مقصد قصد کردید که راننده آن را قصد نکرده بوده است، از دفتر مرجع تقلید خود جویا شوید. 🅿️ @P_Ahkaam