eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
28هزار دنبال‌کننده
672 عکس
396 ویدیو
31 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: حاج آقا آیا تفاوت گذاشتن بین فرزندان در تقسیم ارث یا کمک کردن مالی و فرق گذاشتن درست هست. والدین حق چنین کاری رو دارند. تشکر😔 ✅پاسخ با سلام بزرگوار این دو مسئله از هم جداست یعنی کمک مالی در زمان حیات یک بحث و تقسیم ارث یا محروم کردن و ... بحث دیگریست. والدین در زمان حیات مالک اموال خود هستند و هرگونه بخواهند میتوانند با صلاح دید خود به فرزندان کمک کنند. بحث ارث یکی از پیچیده ترین احکام فقه اسلام است، که در قرآن و روایات قوانین و دستورات مهمّی برای تقسیم آن بیان شده است که باید مورد توجه قرار گیرد. میزان ارث توسط افراد قابل تغییر نیست؛ از این رو، والدین نمی توانند میان فرزندان به سلیقه خود در ارث تفاوت گذاشته و یا فرزندان خود را از ارث محروم کنند. امّا هر کدام از والدین پس از مرگ در صورت وصیت به بیش از مقدار ثلث، تنها به مقدار ثلث (یک سوم) آن نافذ و قابل انجام است، ولی اگر بیشتر از آن باشد اگر همه ورثه بالغ و عاقل باشند و اجازه دهند وصیت ارزش داشته و به آن عمل می شود و اگر برخی از ورثه بالغ و عاقل باشند به همان نسبت نافذ است و اگر همه یا برخی از آنها اجازه ندهند، در همان اندازه ثلث ارزش دارد.  پدر و مادر در زمان حیات خود، اگر در کمک های مالی (غیر از ارث) میان فرزندان تفاوت بگذارند، گناهی مرتکب نشده اند، اما: الف. اگر برخی از فرزندان دارای مزیّتی و فضیلتی قابل ملاحظه و آشکار – مانند اخلاق نیکو، کمک به دیگران و ... - هستند، تفاوت میان آنان در کمک های مالی اشکال ندارد، اگر چه بهتر است که این تفاوت زیاد نباشد که باعث کدورت و حسادت میان آنان شود. والدین در وصیت و نیز کمک های مالی، در صورتی که مزیّتی میان فرزندان نباشد، طوری عمل کنند که میان فرزندان اختلاف و کدورتی به وجود نیاید. ب. اگر مزیّتی قابل ملاحظه و آشکار میان فرزندان نباشد، تفاوت در کمک های مالی مکروه است. اینک در این باره به نمونه ای از روایات اشاره می شود: 1. پدرى با دو فرزند خود شرفیاب محضر رسول اکرم (ص) بود. آن پدر یکى از فرزندان را بوسید و به فرزند دیگر اعتنا نکرد. پیامبر اکرم (ص) که این رفتار نادرست را مشاهده کرد، به او فرمود: «چرا با فرزندان خود به طور مساوى رفتار نمی کنى؟». 2. امام صادق (ع) فرمود: «بین فرزندان خود به عدالت رفتار نمایید همان طور که مائلید فرزندان شما و مردم، بین شما به عدل و داد رفتار کنند».  3. یکی از اصحاب امام موسی کاظم (ع) می گوید: از آن حضرت پرسیدم: مردى داراى پسرانى است که از یک مادر نیستند، آیا می تواند (در محبّت) بعضى را بر بعضى ترجیح دهد؟ فرمود: «اشکالى ندارد، پدرم مرا بر عبد اللَّه ترجیح مى‏داد». بنابر این، از روایات فهمیده می شود: ۱.تفاوت میان فرزندان به جهت مزیّت و فضیلت اخلاقی و معنوی اشکال ندارد؛ ۲. دختر یا پسر بودن فرزند مزیّت به حساب نمی آید؛ زیرا از جهت فرزند بودن مساویند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام شخصی وسیله ای در کوچه پیدا میکند و اون رو پس نمیدهد به صاحبش چه حکمی دارد اگر نخواهد صاحب شخص را بشناسد یا صاحبش را پیدا نکند؟ ✅رپاسخ با سلام اگر ارز آن بالا باشد مالک آن وسیله نمیشوید و هر گونه تصرفی حرام است و احکام و شرایط خاصی دارد که در پست زیر می توانید مطالعه کنید👇 حکم اشیای پیدا شده چیست 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر حکم تراشیدن سبیل ، چه هست ؟ ✅ پاسخ همه مراجع عظام تقلید : تراشیدن سبیل و باقی گذاشتن و بلند نمودن آن به خودی‌خود اشکال ندارد ؛ بلند نمودن آن به مقداری که هنگام خوردن و آشامیدن با غذا یا آب برخورد کند ، مکروه است 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام حکم خونریزی بعد از قرص اورژانسی (جلوگیری از بارداری) چیست ؟ ✅ پاسخ هر چند معمولاً استفاده از این قرصها موجب جلوگیری از عادت می‌شود، ولی چنانچه زنی با وجود استفاده از این قرصها، لکه بینی داشت، حکم، تغییر نمی‌کند. پس چنانچه این لکه‌ها خون باشد و تا سه روز (ولو در داخل فضای فرج) استمرار داشته باشد، حکم خون حیض را دارد و در غیر این صورت حکم استحاضه را خواهد داشت. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هر حال اگر خون نباشد حکمی ندارد، ولی اگر خون باشد ـ اگر چه قهوه‌ای رنگ ـ در صورتی‌که در سه روز اول هر چند در باطن استمرار داشته باشد، و مجموع آن با خون‌های بعدی از ده روز تجاوز نکند همه‌ی آن حیض محسوب می‌شود؛ ولى اگر از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض، و بقیه محکوم به استحاضه است، که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام«قدس سره» مذکور است، مراجعه نمایید. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید سه روز اول حیض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست. و ابتدای حیض لازم است خون بیرون بیاید، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافى است، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر در باطن خون باشد و لکه‌ها سه روز پشت سر هم دیده شود حیض است و الا استحاضه می‌باشد. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه لکه‌هایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): چنانچه حداقل سه روز استمرار داشته باشد ولو اینکه داخل فضای فرج باشد، حیض است 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام و عرض ادب من در ماه رمضان بعد از پاکی از عادت ماهانه فراموش کردم غسل بگیریم و تا سه روز بعد یادم اومد الان تكليف روزه ها چیه آیا باید کفاره بدم؟ ممنون از راهنماییتون ✅ پاسخ با سلام همه مراجع (به جز بهجت و مكارم): روزه هايى كه گرفته صحيح است و بايد براى روزه هاى بعد غسل كند آيات عظام بهجت و مكارم: بنابر احتياط واجب روزه هايى كه گرفته باطل است و بايد قضا كند و براى روزه هاى بعد غسل كند 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ما وقتی میریم پیش تراپیست و راجب شخصی صحبت میکنیم(مثلا خصوصیت های بدشو بگیم ولی به هدف و نیت اینکه اون وضعیت تغییر کنه)غیبت حساب میشه؟ ✅ پاسخ باسلام اگر با هدف بهبود و اصلاح آن شخص باشد اشکال ندارد 🅿️ @P_Ahkaam
متن پیام: سلام من زایمان کردم نزوی ۳۶روز است خون ریزی دارم ولی کم بعصی از روزها خون ریزی ندارم غسل میکنم ونمازم‌میخونم اگه بعدازاینک نماز بخونی ببینی لباس یکم‌خونی شد ایا اشکال داره یانه ✅ پاسخ با سلام بعد از ۱۰ روز که غسل نفاس کردید، اگه باز خون داشتید تا ۱۰ روز مستحاضه محسوب میشه ، و بعد از ده روز ، اگر خصوصیات حیض دارد که حیض ،اگر ندارد استحاضه محسوب میشود . و باید قبل از نماز چک کنید واگر بعد در حین نماز بیاید اشکال ندارد 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام ، چند هفته قبل سوال زیر را ارسال کردم پاسخ ندادید اگر برای فروش ملکی آگهی درتارنمای دیوار بگذاریم و یکی از بنگاه های املاک در ازای حذف آگهی پیشنهاد وجه نماید حکم دریافت وجه پیشنهادی چیست؟ ✅ پاسخ باسلام اگر آگهی برای خودتان است و برای دیگری نیست، و اگر این درخواست در جهت سوئی نمیباشد، مثل تبانی برای گران کردن اجناس، اشکال ندارد. اگر بنگاهی خواسته که خودش جنس را برای شما بفروشد و هزینه‌ای دهد که آگهی را بردارید، با توافق شما اشکالی ندارد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام و عرض ادب و احترام و تشکر از کانال خیلی مفیدتون بنده معلم هستم، با توجه به وضعیت متاسفانه حاد اعتقادی دانش آموزان و بی انگیزه بودن آنان برای مفاهیم تربیتی و حتی درسی، وظیفه ما معلمان چیه؟ من با توجه به شلوغی و رفتارهای توهین آمیز دانش آموزان و جو بی اعتقادی که حاکم بر آنهاست، مثل سابق نمیتونم کار تربیتی ایده آل انجام بدم، لذا دائم حس میکنم حقوقی که میگیرم شبهه ناک هست... تکلیف چیه؟ ✅ پاسخ باسلام شما طبق آنچه وظیفه تان است کار خود را انجام دهید و جهت ارتقاء علمی و اعتقادی اگر نیاز است آموزش ببینید. اگر هر کس در هر شغل وظیفه ای که به عهده دارد انجام دهد تکلیف از او ساقط می شود. ان شاالله با آموزش دیدن و آموزش دادن سعی کنید به احسن وجه وظیفه خود را انجام دهید. پرورش نسل آینده به دست شما عزیزان است . 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: آيا با غسل جنابت احتياطى مى شود، نماز خواند؟ ✅ پاسخ باسلام خیر همه مراجع: خير، با غسل احتياطى نمى شود نماز خواند از اين رو بعد از غسل بايد وضو هم گرفت 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: باسلام وعرض ادب آیا چسباندن مژه مصنوعی برای وضو و غسل اشکال دارد؟ ممنونم از پاسخگویتون.. ✅ پاسخ با سلام چسباندن مژه مصنوعی چه دائم و چه موقت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو و غسل است و باید قبل از وضو و غسل، هر چند مستلزم هزینه یا زحمت باشد، برطرف شود و وضو و غسل جبیره ای صحیح نیست مگر آنکه برطرف کردن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیره ای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام و عرض ادب و خدا قوت به شما که بدون چشم داشت پاسخگو هستید..میخواستم ازتون تشکر کنم من سوالارو میخونم و معمولا به پاسخم میرسم..اجرتون اول با خدا بعد هم با امام زمان(عج) سالم و سعادتمند باشید یا حق ✅ پاسخ ممنون از لطف و عنایت شما ان شاالله عاقبتتون بخیر 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام خدا قوت،ببخشید من تنبلی تخمدان دارم و هیچوقت عادت ماهانه منظمی نداشتم که تاریخ دقیقشو بدونم،لکه بینی دارم بیشتر وقتا و همش متحیر میمونم بین استحاضه و عادت ماهانه...بعضی وقتا با علائم بعضی وقتا بدون علائم و واقعا گیج میشم برای نمازهام..بعضا دو سه ماه عادت نمیشم و بعد دو الی سه روز لکه ببینی،این خون رو باید چی در نظر بگیرم؟ ✅ پاسخ با سلام عادت مضطربه: مضطربه یعنی زنی که چند ماه خون دیده ولی عادت معیّنی پیدا نکرده اگر بیشتر از ده روز خون ببیند و همه خونهایی که دیده یک جور باشد چنانچه عادت خویشان او هفت روز است باید هفت روز را حیض و بقیه را استحاضه قرار دهد و اگر کمتر است مثلًا پنج روز است باید همان را حیض قرار دهد. و بنا بر احتیاط واجب، در تفاوت بین شماره عادت آنان و هفت روز، که دو روز است، کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید و کارهای استحاضه را به جا آورد، یعنی به دستوری که برای زن مستحاضه گفته شد عبادتهای خود را انجام دهد و اگر عادت خویشانش بیشتر از هفت روز مثلًا نه روز است، باید هفت روز را حیض قرار دهد و بنا بر احتیاط واجب در تفاوت بین هفت روز و عادت آنان، که دو روز است، کارهای استحاضه را به جا آورد و کارهایی را که بر حائض حرام است ترک نماید. 📚منبع و مطالعه بیشتر... 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام آیا بعد سقط که فقط خون بود یعنی تازه متوجه شد که باردار بود سقط کرد بعد تا چند روز خون می دید یعنی تا قبل از ده روز دیگه خون ندید این چه غسلی داره ✅ پاسخ با سلام *لازم نیست که خلقت بچه تمام باشد، بلکه اگر خون بسته ای هم از‏‎ ‎‏رحم زن خارج شود و خود زن بداند، یا چهار نفر قابله بگویند که اگر در رحم می ماند‏‎ ‎‏انسان می شد، خونی که تا ده روز ببیند خون نفاس است.‏ ممکن است خون نفاس، یک آن، بیشتر نیاید، ولی بیشتر از ده روز‏‎ ‎‏نمی شود.‏ *هرگاه شک کند که چیزی سقط شده یا نه، یا چیزی که سقط شده ‏اگر می ماند انسان می شد یانه لازم نیست وارسی کند، وخونی که از او خارج می شود‏‎ ‎‏شرعاً خون نفاس نیست.‏ 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: ضمن عرض سلام و ادب محضر کارشناس محترم من و همسرم مترجم زبان عربی هستیم و این شغل ماست در طول سال عرب زبانان بسیاری که نیاز به مترجم دارن به ما مراجعه میکنن و بعضاً با هم ارتباط خانوادگی داریم که در منزل ما ساکن میشن گاهی هزینه مترجمی و خرج هایی که میشه یا کرایه ها رو پرداخت نمیکنن و من وقتی اونا رو برای خرید به بیرون میبرم اگه خرید کنن مثلاً صد تومن بشه میگم ۱۲۰ شده مبلغی رو خودم میکشم روش یا از فروشنده تخفیف میگیرم ولی قیمت اصلی رو به اونها میگم چون برای گذراندن با اونها وقت و ماشین و بعضا از خودم پول میذارم یا دکتر که میرن مبلغی رو کمی اضافه میگم یا دکتر به عنوان پورسانت مبلغی به ما میده بخاطر معرفی کمااینکه قانون تمام بیمارستانها و مطب دکتر ها ویزیت اتباع خارجه متفاوت و گرونتر هست حالا سوال اینه ایا اون مبالغ اضافه حرام هست با توجه به اینکه ما هم کلی زحمت میکشیم براشون؟ ضمن اینکه اون اشخاص اصلا مبلغ براشون مهم نیست و هرچه باشه پرداخت میکنن و بعضی ها شون هم اقرار میکنن که این مبالغ در قبال کاری که براشون انجام میدیم ناچیز هست ولی من مستقیم نمیگم که مثلا بیست تومن یا فلان تومن اضافه گرفتم ✅ پاسخ باسلام اگر هزینه مترجمی و اسکان و سرویس و... که شما متحمل میشوید را از اول با آنها قرار گذاشته‌اید، باید پرداخت کنند و اگر پرداخت نکنند به شما مدیون هستند. این که شما از طرف آنها وکیل هستید در خدماتی که میخواهند، لازم است صادقانه رفتار کنید و مبلغ زیادی برداشتن برای خودتان صحیح نیست. مگر این که تقاص از اموال آنها کنید که نیاز به اجازه مرجع تقلیدتان دارد. و اگر به داروخانه یا ... مراجعه میکنید و پورسانتی میدهند، اشکال ندارد، البته به شرط این که اجحافی برای مشتری نشود و خدمات برابر بدهند، که در غیر این صورت صحیح نیست. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: باسلام.من در مورداموال حسینه ازشما سوال پرسیدم.شما فرمودین که اگروقف باشه بیرون بردن اون اموال جایزنیست. حالا سوالم اینه اگه یه سری از همون اموال که دیگه به کار اون حسینیه نمیاد.بفروشیم وپولشو برای ساخت ساز حسینه خرج کنیم میشه؟ ✅ پاسخ باسلام معامله اموال موقوفه باطل است، ولى هرگاه طورى خراب شود كه نتوانند استفاده‏اى را كه براى آن وقف‌شده ببرند، مثلاً فرش مسجد طورى پاره شود كه نتوان از آن براى نماز در مسجد استفاده كرد فروش آن اشكالى ندارد، همچنين مصالح کهنه‌ای كه بعد از تعمير و نوسازى مسجد یا حسینیه زياد مى‏آيد، ولى پس از فروختن بايد پول آن را در همان حسینیه به همان مصرف برسانند و اگر ممكن نشود به مصرفى كه به مقصود واقف نزدیک‌تر است و اگر نيازى نباشد در حسینیه های ديگر مصرف كنند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشید وخدا قوت خواستم عرض کنم خدمتتون اگ خانمی مهریه اش رو مطالبه کنه از همسر وهمسر قبول نکنه که بده آیا وظایف همسری هنو بر عهده ی زن هست. ایا اینجا اطاعت از شوهر ساقط نمیشه؟ چون مهریه یعنی شرط که من همسر شما میشوم وشما در قبال من مقدار مهریه رو پرداخت کنید. اگ یکی از طرفین بخواد زیرش بزنه وظیفه دیگری هم خوبخود ساقط میشه همون طور که اگ زن نافرمانی کنه از شوهر. واجب النفقه نمیشه. پس مرد هم اگ نافرمانی کنه اطاعت براو واجب نیست وسوال بعدیم اینه اگ زن از مرد بخواد که بابت غذا پختن وسایر کارهای خونه باید اجرت بدی ومرد نپذیره بگه خوب انجام نده. و خودشم تهیه نکنه. بخاطر بچه ها مجبورم که پخت وپز کنم. آیا صرف اینک بگه انجام نده من پولی نمیدم ولی گرسنگی بچه ها رو نمیتونم ببینم وانجام میده اینجا هیچ تکلیفی بر گردن مرد نیس؟؟ ✅ پاسخ با سلام طبق فرمایش آیت الله مکارم ۱.ظاهر این است در صورتی که مهریّه ی زن نقد بوده و مرد توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا یا اقساطی دارد و پرداخت نمی کند، زن مى تواند بدون گرفتن مهر مؤجّل خود را مطلقاً تسلیم شوهر نکند (یعنی فقط تمکین خاص نکند یعنی در محدوده موارد زناشویی) و در این مدّت بر زوج واجب است نفقه او را بدهد و الا (اگر مطلقا تمکین نکند یعنی از منزل خارج شود و ..) نفقه واجب نمی‌باشد. و اگر با استفاده از این حق تا قبل از پرداخت مرد، رابطه زناشویی داشته باشد این حق ساقط میشود. ۲. نگهداری از فرزندان، شستن ظروف و لباس‎ها و… از جمله کارهایی است که زن امکان دارد درخواست اجرت‏ المثل آنها را از مرد داشته باشد. (البته اگر در قبل، این کارها را به نیت تبرعا (مجانی) انجام داده باشد، از کارهای انجام داده‌ی قبلی چیزی نمیتواند طلب کند.) و در صورت مطالبه، بر مرد واجب است که آن را ادا کند یا با همسر مصالحه کند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام. من دانش آموز هستم از شنبه تا چهارشنبه به شهر دیگه ای برای مدرسه میرم و مقلد رهبری هستم اما به آقای سیستانی رجوع کردم و نماز را کامل میخونم اما ۵شنبه هر هفته به همان شهر به کلاس اعتقادی میروم که ربطی به مدرسه نداره اما جنبه آموزشی دارد برای من. حکم نماز ۵ شنبه من چیست؟ مسافرم یا کامل باید بخوانم؟ ✅ پاسخ باسلام بالاخره شما در هفته ۶ روز را به آن محل سفر میکنید و تا زمانی که به این نحو به آنجا تردد دارید، نمازتان کامل است. توضیح بیشتر... 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر من رکعت آخر نماز یهو متوجه شدم آیه اول سوره رو دارم‌میخونم بجای تسبیحات اربعه و سریع تغییر دادم ذکر رو نمازم باطله،؟ ✅ پاسخ باسلام هیچ اشکالی ندارد و صحیح است. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام روزتون بخیر دخترم دانشجو هست دو ماه هست به همدان رفته الان به مدت ۳روز برگشتن شیراز ایا باید نمازش رو کامل بخونه یا شکسته ؟ ✅ پاسخ باسلام اگر شیراز وطنشان است همیشه در وطن نماز کامل است. 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام .باتشکر از پاسخگویی شما . باسلام بزرگوار لطفا بفرمایید چگونه میشه توبه کرد ✅ پاسخ باسلام شرایط توبه از زبان امیر المؤمنین (ع) 🔹️ادای حق الناس : 💠امام علی علیه السلام فرمودند: ✳️ تمام حقوقی که از مردم به گردن گناه کار است باید پرداخت شود. اسلام دین «سمحه و سهله» ، یعنی خیلی آسان گرفته است. این حرف درستی است، اما توضیح لازم است که در کجا خیلی آسان گرفته است؟ در مال و حقوق مردم هم آیا آسان گرفته است؟ ✳️ آخرین کلامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به نقل امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است: «لا اله الا اللّه» نبود. او خودش «لا اله الا اللّه» بوده است. نیاز به گفتن «لا اله الا اللّه» نداشت. او خودش عین توحید بود و خدا در او جلوه صفاتی داشت. 💠امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: آخرین حرفی که پیامبر صلی الله علیه و آله سه بار تکرار کردند این بود: علی جان! به امت من بگو: مال مردم را در ذمه خود نگه ندارید و پس بدهید، گرچه نخ مانده ته سوزن باشد که نمی شود با آن چیزی دوخت. وگرنه خدا، قیامت و دین را قبول ندارید، گرچه ادعای دین داری کنید. 📚 کتاب آثار مثبت عمل، استاد انصاریان از طریق هشتک های زیر می توانید بیشتر مطالعه کنید 🅿️ @P_Ahkaam
امام على عليه السلام: دل هاى خود را از كينه پاك كنيد؛ زيرا كينه مرضى مُسرى است طَهِّرُوا قُلوبَكُم مِن الحِقدِ؛ فإنّهُ داءٌ مُوبئٌ غررالحكم حدیث 6017 التماس دعا 🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام: با عرض سلام و خسته نباشید شرمنده یه سوال داشتم. حکم وضو بعد از میکرو ابرو چیست و آیا می توان به جای وضو، تیمم کرد یا وضوی جبیره گرفت؟ خانما وقتی ابروهاشونو سایه ابرو یا هاشور و هر چیز دیگه ای میکنن باید ۳ روز به ابروها آب نخوره.میخواستم ببینم میشه تو این سه روز به جای وضو تیمم کرد؟؟ و اینکه اگه تو این ۳ روز غسل واجب شد به جای غسل چیکار میشه کرد تا آب نخورد به ابروها ممنون میشم جواب بدین ✅ پاسخ باسلام پاسخ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: در هر حال براى وضو و غسل اشکالى ندارد، زیرا چیزى نیست که روى پوست را بپوشاند. و اگر روی پوست باشد، باید در صورت امکان به هنگام غسل و وضو برطرف گردد. پاسخ حضرت آیت الله العظمی خامنه ای : در صورتی که آب برای پوست ضرر نداشته باشد، باید برای وضو مانع برطرف شده و وضو بگیرید. فی نفسه اشکال ندارد ولی اگر عرفا زینت محسوب شود، باید از نامحرم بپوشانند و اگر هاشور در زیر پوست باشد ضرری به صحت وضو و غسل نمی زند. پاسخ حضرت آیت الله سیستانی: جایز نیست کاری کنید که مجبور به تیمم شوید بلکه باید در ایام عادت ماهیانه انجام بدهید که مشکلی از این جهت پیش نیاید. پاسخ حضرت آیت الله شبیری زنجانی: فرض سوال مجوز هیج یک از امور مذکور نیست و فرد مذکور باید وضوی عادی بگیرد. اگر زیر پوست انجام شود و مانع رسیدن آب به اعضاء نباشد، جایز است، امّا اگر مستلزم حرامی شود مثلا شخص عاجز از وضو یا غسل کامل شود، جایز نیست. پاسخ آیت الله وحید سیستانی: انجام این کار هم برای آرایشگر و هم برای آن خانم حرام است مگر اینکه زیر پوست باشد و در ایام عادت ماهانه که مکلف به نماز نیست انجام دهد به طوری که از زمان پاک شدن از عادت بتواند وضو و غسل را به طور عادی انجام دهد و اگر شخصی این کار را انجام داد واجب است عباداتش را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره نماید هم تیمم و بعد از خوب شدن محل، بنابر احتیاط واجب قضاء عبادات را به جا آورد پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی: هاشور کردن ابرو مجوز شرعی برای وضوی جبیره یا تیمم حساب نمی شود. خانم ها می توانند در ایام عادت ماهیانه که نماز به ایشان واجب نیست این کار را انجام دهند. در ضمن اگر با هاشور کردن جرمی روی پوست قرار می گیرد بر این اساس وضو با وجود آن جرم باطل است جمع بندی نظرات مراجع عظام تقلید درباره تیمم و وضوی جبیره پس از انجام میکرو ابرو و اعمال مشابه آن: «اکثر علما و مراجع در اینکه میکرو و اعمال نظیر آن، مانعی برای غسل و وضو ایجاد نمی کنند اتفاق نظر دارند، یعنی چنانچه آب برای زخم ناشی از این اعمال، ضرری نداشته باشد، باید وضو و غسل را به سیاق گذشته انجام دهد. در صورت ضرر داشتن آب برای محل مورد نظر، این کار را در ایام عادت ماهیانه انجام دهند.» نتیجه گیری اعمالی مثل تتو، هاشور، فیبروز و میکرو ابرو که برای زیبایی چهره انجام می شوند، تا جایی مجاز شمرده شده اند که مانع ادای صحیح فرایض نباشند. چرا که از نظر دین مبین اسلام، هر چیزی در جای خود نیکوست. بنابراین تلاش برای رسیدن به زیبایی نباید به حدّی باشد که ارتباط معنویِ زیبا و شایسته را با خدا تعطیل و یا کمرنگ کند و باعث بروز نقصان در بندگی و ادای تکالیف شرعی شود. به گونه ای که مثلاً یک شخص با ایمان به خاطر عمل زیبائی بینی و تتو یا میکرو ابرو و یا زیباییِ گونه ، تا مدتها نتواند وضو بگیرد و غسل نماید و به این ترتیب دین و ارتباطش با خدا به سستی و ضعف کشانده شود و آسیب ببیند! این امر که انسان بخواهد به خاطر زیبا تر شدن، کاری کند که پس از آن مجبور شود نمازهای خود را با وضوی جبیره بخواند و یا تیمم نماید، نباید مطلوب باشد، زیرا ممکن است ارتباط انسان با خداوند را به حاشیه ببرد و توجه به ظواهر جای توجه به آخرت را بگیرد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: درود و احترام. بنده با کمک چند نفر مغازه دار موبایل رو نقدی میخرم و بصورت شرایطی و اقساط به بقیه میفرستم وشم و ماهیانه هم ۴ درصد سود بابت باقیمانده مبلغ میگیرم. آیا این کار اشکال شرعی دارد؟ با توجه به پیگیری های خودم متوجه حلال بودن آن شدم اما جهت اطمینان اگر نکته یا مورد دیگری رو باید رعایت کنم ممنون میشم راهنمایی کنید. سپاس از شما ✅ پاسخ باسلام نام این کار تجارت است به خرید نقد و فروش نسیه و هیچ اشکالی ندارد که مبلغ نسیه را بالاتر حساب کند، اما در هر صورت باید در موقع خرید و فروش قیمت قطعی را تمام کند؛ با احتساب ۴ درصد یا بدون احتساب آن. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام. الله اکبر های واجب نماز در کدام قسمت های نماز بیان میشود؟ آیا خواندن نماز جماعت در منزل و اقتدا به پدر چه حکمی دارد؟ آیا شرایط خاصی دارد؟ ✅ پاسخ باسلام تکبیر اول نماز که همان تکبیرةالاحرام است واجب است و الباقی مستحب است. اگر پدر شرایط امامت جماعت را دارند، اقتدا صحیح است حتی اگر ماموم یک نفر باشد. شرایط امام جماعت در این لین 🅿️ @P_Ahkaam