eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
32.1هزار دنبال‌کننده
757 عکس
421 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید. شماره دفتر مراجع در کانال سنجاق شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام خسته نباشید من یه مدت بود خود ارضایی میکردم در صورتی که نمی‌دونستم دارم خود ارضایی میکنم یا حرامه کوچیک بودم بعدا فهمیدم که گناهه و در اون مدت من نماز و روزه ی استیجاری گرفته بودم برای یه میت یعنی در حال جنابت بودم و نمی‌دونستم غسل داره و دقیقا نمی‌دونم چقد نماز و روزه برای میت خوندم حساب نکردم الان باید چیکار کنم ذهنم درگیرشه باید دوباره اداشون کنم ؟اکه اره چطور بدونم چقد نماز و روزه خوندم تا چیزی کم و زیاد نباشه ؟ و سوال دیگه ام اینکه بعضی وقتا نمازم دیر میشه و وقتی میخام بخونمش نزدیک قضا شدنشه مثلا نماز مغرب رو میرسم بخونم ولی نگاه ساعت میکنم میبینم قضا شده و نماز عشا رو هنوز نخوندم برا این باید چیکار کنم یعنی میشه یه نماز رو قضا خوند ؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام ۱. با توجه به این که می‌فرمایید سنتان کم بوده، اگر خودارضایی موجب انزال منی بشود، غسل واجب میشود وگرنه با این که حرام است، غسل واجب نیست. اگر هم شک به انزال دارید، اصل بر عدم انزال است. ۲. وقت اختصاصی، قسمتی از وقت نماز است که مختص به همان نماز است که اگر در آن وقت مخصوص، عمدا نماز واجب ترتیبی دیگری خوانده شود؛ نماز باطل است. مثلا در نماز ترتیبی ظهر و عصر و مغرب و عشاء، که اگر هر کدام در وقت اختصاصی دیگری خوانده شود؛ نماز باطل است. وقت‌ نماز ظهر و عصر از هنگام ظهر تا مغرب است، که از اول آن به مقدار ادای نماز ظهر بر حسب حال و وضع نمازگزار، وقت اختصاصی نماز ظهر است و چنین وقتی از آخر آن، وقت اختصاصی نماز عصر است و بین این دو وقت مختص، وقت‌ مشترک نماز ظهر و عصر است. وقت نماز مغرب و عشا در حال اختیار از مغرب تا نصف شب است که از اول آن به مقدار ادای نماز مغرب بر حسب حال و وضع نمازگزار، وقت اختصاصی نماز مغرب است و چنین وقتی از آخر آن، وقت مختص نماز عشا است. و بین این دو وقت مختص، وقت مشترک نماز مغرب و عشا است. 🅿️ @p_ahkaam
سلام وقت بخیر ببخشید اگر کسی حنا با یکم دارو عطاری روی سر گذاشته و بعد شسته باشه اگر بعد از آن غسل جنابت داشته باشه وغسل کنه روی حوله یکم حنا خشک شده بببینه حالا شک داره که این حنا خشک شده مال قبل از جنب شدن بوده یا باقی مانده حنا بوده که با دوباره حمام رفتن رو حوله مشخص شده الان باید دوباره غسل کنه یا خیر ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام به دلیل این که مانع در اعضای غسل نبوده (به فرض که حنای باقی مانده مانعیت داشته باشد) و در غیر اعضای غسل دیده شده است، غسل انجام داده صحیح است. 🅿️ @p_ahkaam
سلام لباس های زنانه زیاد پیش میاد که کراوات روشون دوخته شده ؛ آیا این ها هم حکم کراوات مردانه رو دارن؟ و یا تشبه به مرد محسوب میشه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام لباس اینچنینی برای خانمها اشکال ندارد. 🅿️ @p_ahkaam
لام اگر‌پدر پول حرام وارد خانواده کنه و درحالیکه خودش اون پول رو حرام نمیدونه مثلا از برق شهری استفاده شخصی میکنه(مثلا با این برق حرام‌گوشی شارژ میشه توستر روشن‌میکنیم یا همزن برقی بخاری و...) یا پول آب و برق ساختمون رو بیشتر بزنه و...‌ و فرزندان هم‌مقابله میکنن‌ولی حریف نمیشن چیکار باید کرد دو تا سوال داشتم راجبش الان تو زندگی فرزندان و خانواده تاثیر داره؟مثلا زندگی‌تحصیلی(ممکنه باعث کم‌شدن‌نمرات و ددست و حسابی درس خوندن) و... و استفاده از پول و برق و... برای فرزندان حرامه با وجودی که میدونن جرامه؟ فرزندان‌مجبورن استفاده کنن درآمد ندارن ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام طبق سوال و جواب از سایت اسلام کوئست: پدرم کنتور آب را دستکاری کرده است، ولی من راضی نبوده و به او تذکر دادهام، ولی او توجهی نکرده است. آیا لازم است به اداره آب اطلاع دهم؟ تکلیف غسل و وضویم چیست؟ استفاده از آب برای آشامیدن چه حکمی دارد؟ پاسخ اجمالی 1. دست‌کاری کنتور (آب و برق...) کاری غیر قانونی بوده و جایز نیست و لازم است نسبت به این کار - با وجود شرایط - نهی از منکر صورت گیرد. 2. در فرض سؤال، برخی فقها می‌گویند، در صورت عدم بروز مفسده، لازم است این موضوع به اطلاع اداره و سازمان مربوطه برسد، اما برخی دیگر معتقدند، لزومی به این کار نبوده و همینکه مبلغ اضافه به شکلی پرداخت گردد، کافیست. 3. در هر حال، استفاده از آن آب، اشکالی ندارد و غسل و وضو با آن صحیح است و فرد می‌تواند خودش نسبت به پرداخت بهای آب‌مصرفی اقدام نماید. ضمائم: پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): 1. خیر، لازم نیست. 2. استفاده وی مانعی ندارد و غسل و وضویش صحیح است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه منشأ مفسده‌ای نمی‌شود، باید خبر دهد. اگر آن اداره دولتی است، می‌تواند تصرف کند و معادل آن را به حساب آن‌ها بریزد، ولی سعی کند مشکل از اساس حل شود. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): عمل مذکور جائز نیست و باید نهی از منکر نماید، ولی اگر مبلغ واقعی آب پرداخت شود هر چند به واسطه فرزند، غسل و وضوی وی صحیح است. 🅿️ @p_ahkaam
با سلام اگر به این نیت که نخوام وضو بگیرم و در حمام ، غسل جنابت کنم اما نجاستی صورت نگرفته باشه ، حکمش چیه؟؟میتونم نماز بخونم یا نه؟؟؟...... باتشکر ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ پاسخ سلام اگر منظورتان اين است که کسي بدون جنب شدن غسل جنابت کند و با اين غسل مي شود بدون وضو نماز خواند يانه؟ جواب اين است که با اين غسل نمي شود نماز خواند . بايد وضو گرفته شود. اصلا غسل جنابت مستحبي نداريم و مشروع نيست. بلي غسل جنابت(يعني بعد از جنب شدن) به خودي خود مستحب است . براي خواندن نماز واجب و مانند آن واجب مي شود. اگر منظورت اين است که کسي جنب شده ، ولي قبل از وقت نماز غسل جنابت کرده ،مي تواند بدون وضو نماز بخواند يانه ؟ جواب اين است که با اين غسل بدون وضو مي شود نماز خواند . 🅿️ @p_ahkaam
سلام ببخشید در کودکی تعدادی نذر داشتم که اصلا نمیدونم راجع به چه موضوعی بودن و تعداد شون چند تا بوده اصلا یادم نمیاد باید چیکار کنم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ اگر نذر کننده نذر خود را فراموش کند یا قدرت انجام ان را نداشته باشد نذر منحل می‌شود و چیزی بر عهده ناذر نیست؛ مگر در مورد نذر روزه که در صورت عجز، باید در ازای هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. 🅿️ @P_Ahkaam
[شرایط قسم] مسأله ۲۶۷۱ قسم چند شرط دارد (۱): اوّل: کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد (و اگر می‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد باید در حال بالغ شدن سفیه نباشد (۲) و حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش منع نکرده باشد) و از روی قصد و اختیار قسم بخورد (۳)، پس قسم خوردن بچه و دیوانه و مست (۴) و کسی که مجبورش کرده‌اند، درست نیست و همچنین است اگر در حال عصبانی بودن بی قصد (۵) قسم بخورد دوم: کاری را که قسم می‌خورد انجام دهد باید حرام و مکروه نباشد و کاری را که قسم می‌خورد ترک کند، باید واجب و مستحب ّ نباشد و اگر قسم بخورد که کار مباحی را بجا آورد باید ترک آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نیز اگر قسم بخورد کار مباحی را ترک کند باید انجام آن در نظر مردم بهتر از ترکش نباشد سوم: به یکی از اسامی خداوند عالم قسم بخورد که به غیر ذات مقدس او گفته نمی‌شود مانند «خدا» و «اللّه» و نیز اگر به اسمی قسم بخورد که به غیر خدا هم می گویند ولی به قدری به خدا گفته می‌شود که هر وقت کسی آن اسم را بگوید، ذات مقدّس حق ّ در نظر می‌آید، مثل آن که به خالق و رازق قسم بخورد صحیح است بلکه اگر به لفظی قسم بخورد که بدون قرینه، خدا به نظر نمی‌آید ولی او قصد خدا را کند بنا بر احتیاط باید به آن قسم عمل نماید. چهارم: قسم را به زبان بیاورد و اگر بنویسد یا در قلبش آن را قصد کند صحیح نیست ولی آدم لال اگر با اشاره قسم بخورد صحیح است پنجم: عمل کردن به قسم برای او ممکن باشد و اگر موقعی که قسم می‌خورد ممکن باشد و بعد تا آخر وقتی که برای قسم معین کرده عاجز شود یا برایش مشقّت داشته باشد، قسم او از وقتی که عاجز شده به هم می‌خورد (۱۵). (۱) (مکارم): هرگاه کسی با شرایط ذیل قسم یاد کند باید به قسم خود عمل نماید وگرنه کفّاره دارد:.. (۲) (مکارم): باید سفیه نباشد.. (۳) (اراکی)، (گلپایگانی)، (صافی)، (بهجت)، (سیستانی): کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و از روی قصد و اختیار قسم بخورد.. (خوئی)، (تبریزی): کسی که قسم می‌خورد باید بالغ و عاقل باشد و از روی قصد قسم بخورد.. (۴) (مکارم): قسم خوردن بچه و دیوانه.. (۵) (گلپایگانی)، (صافی): بی اختیار.. (سیستانی): بی قصد یا بی اختیار.. (۶) (زنجانی): اوّل: کسی که قسم می‌خورد باید ممیّز و عاقل باشد و از روی قصد و اختیار قسم بخورد، پس قسم خوردن غیر ممیّز و دیوانه و مست و کسی که مجبورش کرده‌اند درست نیست ولی اگر کسی که مجبورش کرده‌اند بعداً قسمی را که خورده اجازه دهد، صحیح خواهد شد، و نیز اگر در حال عصبانی بودن بی قصد یا بی اختیار قسم بخورد صحیح نیست، و قسم بچه ممیّز بدون اذن یا اجازه ولی ّ صحیح نیست. (۷) (خوئی)، (تبریزی)، (سیستانی): کاری را که برای ((خوئی): انجام) آن قسم می‌خورد.. (۸) (بهجت): و قسم بر ترک امری که راجح است، هر چند دنیوی باشد، منعقد نمی‌شود و متعلق قسم با رجحان بطور قطع کفایت می‌کند ولی انعقاد قسم در امر متساوی الطرفین، یعنی مباح، مبنی بر احتیاط است. [پایان شرط دوم] (۹) (سیستانی): یا ترک کند، چنانچه آن فعل یا ترک از نظر عقلا رجحان داشته باشد یا برای شخص او مصلحتی دنیوی داشته باشد، قسمش صحیح است. [پایان شرط دوم] (۱۰) (خوئی)، (تبریزی): باید انجام آن بهتر از ترکش نباشد.. 🅿️ @p_ahkaam
✅ ادامه شرایط قسم سلام کفاره انواع قسم هایی که به ان عمل نمیشه رو میشه بگید ؟؟؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام احکام قسم خوردن [مخالفت با قسم و کفاره] مسأله ۲۶۷۰ اگر قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند (۱) چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد (۲) یعنی یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند (۳) و اگر اینها را نتواند باید سه روز، روزه بگیرد (۴) . (۱) (بهجت): انسان می‌تواند با قسم خوردن، انجام کاری را که مطلوب شارع است و یا ترک کاری را که نهی شده است، بر خود واجب کند. اگر قسم بخورد کاری را انجام دهد یا ترک کند، مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا سیگار نکشد.. (۲) (سیستانی)، (زنجانی): گناه کرده است، و باید کفّاره بدهد.. (۳) (گلپایگانی)، (صافی): یک بنده آزاد کند، یا ده مسکین را اطعام کند یا ده فقیر را بپوشاند.. (۴) (خوئی)، (گلپایگانی)، (صافی)، (تبریزی)، (سیستانی)، (زنجانی): و باید روزه پی در پی باشد. (مکارم): مسأله هر گاه عمداً با قسم خود مخالفت کند باید کفّاره دهد؛ ده فقیر را سیر کند، یا بر آنها لباس بپوشاند، یا یک بنده را آزاد نماید و اگر توانایی بر اینها نداشته باشد باید سه روز روزه بگیرد. (فاضل): مسأله قسم دو نوع است: الف: قسم برای انجام یا ترک کاری در آینده. ب: قسم برای اثبات یا نفی چیزی. الف: اگر قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند مثلًا قسم بخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند، چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفّاره بدهد، یعنی یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پی در پی، روزه بگیرد. ب: کسی که برای اثبات یا نفی چیزی قسم می‌خورد، اگر حرف او راست باشد قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ می‌باشد ولی کفاره قسم را ندارد. ولی اگر برای اینکه خودش یا مسلمان دیگری را از شر ظالمی نجات دهد، قسم دروغ بخورد اشکال ندارد بلکه گاهی واجب می‌شود امّا اگر بتواند توریه کند یعنی: موقع قسم خوردن طوری نیّت کند که دروغ نشود بنا بر احتیاط واجب باید توریه نماید؛ مثلًا اگر ظالمی بخواهد کسی را اذیت کند و از انسان بپرسد که او را ندیده‌ای؟ و انسان یک ساعت قبل او را دیده باشد، ولی بگوید او را ندیده‌ام به این قصد که از پنج دقیقه پیش ندیده‌ام. 🅿️ @p_ahkaam .
✅ادامه شرایط قسم (فاضل): مسأله الف: قسم کسی شرعاً اعتبار دارد که: ۱ بالغ باشد. ۲ عاقل باشد. ۳ با اختیار و قصد باشد. ۴ اگر نسبت به امور مالی قسم می‌خورد، سفیه و مفلس نباشد. بنا بر این قسم کودک یا دیوانه یا کسی که مجبور است قسم بخورد، یا از فرط عصبانیت نمی‌فهمد چه می‌گوید، اعتباری ندارد و همین طور قسم کسی که سفیه یا ورشکسته است و حاکم شرع او را از تصرّفات مالی منع کرده، اعتباری ندارد. ب: اگر قسم می‌خورد کاری را انجام دهد یا ترک کند؛ ۱ باید شرعاً بد نباشد. ۲ باید شرعاً خوب باشد. ۳ اگر قسم بخورد کار مباحی که شرعاً نه خوب است نه بد انجام دهد یا ترک کند، باید طبق قسم خود عمل کند و اگر قسم بخورد که کاری را که فعلًا خوب است انجام دهد ولی هنگام انجام آن کار، شرعاً از جهاتی بد شود قسم او به هم می‌خورد و لازم نیست آن را انجام دهد. ج: ۱ قسم را باید با زبان و لفظ صریح بیان کرد. ۲ قسمی اعتبار دارد که یکی از اسماء خداوند متعال باشد مثل خدا یا اللّه. ۳ اگر به برخی از اوصاف خدای سبحان قسم بخورد که معمولًا از آن صفت، خدای سبحان اراده می‌شود یا قرینه‌ای به کار ببرد که مراد او را بفهماند، قسم صحیح است. ۴ شخص لال، اگر با اشاره قسم بخورد، قسم او صحیح است، ولی کسی که می‌تواند سخن بگوید قسم او با اشاره صحیح نیست. ۵ قسم به مقدّسات دیگر مثل قرآن و پیامبر و ائمّه اطهار علیهم السلام احکام قسم را ندارد. د: قسم در صورتی صحیح است که انسان توانایی انجام آن را داشته باشد و اگر هنگام قسم خوردن بتواند آن کار را انجام دهد و هنگام عمل از انجام آن ناتوان شود یا برای او مشقّت داشته باشد، عمل به آن لازم نیست و قسم به هم می‌خورد. کاری را که عهد می‌کند که انجام دهد، نیز همین حکم را دارد، یعنی اگر هنگام عمل غیر مقدور شود، لازم نیست آن را انجام دهد. 🅿️ @p_ahkaam
سلام وقتتون بخیر بنده مبلغی پول خمس دارم چه مقدار از اون رو میتونم به سادات نیازمند و چه مقدار به دفتر مرجع تقلیدم پرداخت کنم؟ باتشکر مقلد رهبری هستم ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ سلام بزرگوار در مورد خمس و سهم سادات از دفتر مرجع خود اجازه بگیرید شماره دفتر مراجع در کانال وجود دارد👇 https://eitaa.com/p_ahkaam/9960 🅿️ @p_ahkaam
سلام و خدا قوت خدمت شما مرجع حضرت خامنه ای ، بنده از ارث ژنیتیکی انگشتان دست و پایم گوشه می‌کند و منظورم از ارث ژنیتیکی این است که داییم ،خواهرم،خاله ام و دختر خاله ام اینگونه انگشتان دست و پایشان گوشه میکرده و من هم همین‌گونه هستم و حتی بد تر و تازه دو عمل جراحی نیز انجام دادم ولی کارساز نبود وبعد از چند هفته دوباره گوشه کردند و نمی‌دانم چکنم ! و با هر ضربه ی کوچک خون می‌آید و حتی در پوستم خون ها فرو می رود و یعنی خون ها پاک نمی شود و بعضی وقت ها خیلی سخت پاک می‌شود خواستم بدانم که اگر انگشت پا و یا دستم خونی باشد وضو و نمازم صحیح است لطفا زود جواب بدید با تشکر میدانم که اگر خونی باشد اشتباه است اما ان خون ها در پوستم فرو رفتند و سخت پاک می شوند ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام محل مسح باید پاک باشد غیر از انگشت کوچک می توانید روی انگشتان پا که خونی نیست مسح کنید 🅿️ @p_ahkaam
با سلام و احترام و خسته نباشید خدمت شما، مرجع حضرت اقا درس بنده در مدرسه خوب است و در طول سال تقلب به کسی نرسانده ام ولی در اخر سال که امتحان نهابی داشتیم جای من پیش یکی از زورگو ترین همکلاسی هایم افتاده که درس هایش نیز بد است، من بسیار ترسو هستم و مجبور کی شدم به او تقلب برسانم چون اگر اینکار را نمی کردم او ابروی من را می ریخت و حتی با من دعوا میکرد، امتحان اول را بسیار بسیار به او تقلب رساندم و امتحان دوم را به معلم خود گفتم که جای من را عوض بکند ولی نکرد و دوباره تقلب و امتحان سوم مدیر مدرسه حضور داشت و او از تقلب رساندن من به همکلاسیم با خبر شد و امتحان چهارم به بعد جای مرا عوض کردند حال می خواهم بدانم حکم ان س روز تقلب رساندن چیست و من باید چکنم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅پاسخ سلام تقلب کردن و تقلب رساندن حرام است اگر امکان جبران نیست استغفار کنید از هشتک زیر بیشتر مطالعه کنید 🅿️ @p_ahkaam