eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
31.2هزار دنبال‌کننده
739 عکس
416 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: سلام خدمت شما ببخشید یه سوال داشتم که آیا بازی کردن یک دختر با احساسات یک پسر مجازاتی درآخرت و دنیا دارد یانه مثلا یه دختر یه پسرو چندماه باهاش ارتباط داشته باشه ودروغی بهش ابراز علاقه میکنه بعدچندماه میاد میگه من تورو دوست نداشتم و کلا دل اون پسرو بشکنه آیا مجازاتی برایش دردنیا وآخرت وجود داردیانه؟؟؟؟؟ ✅ پاسخ با سلام ارتباط با نامحرم حرام است و قطعا انجام گناه اثرات دنیایی و اخروی دارد . اگر هر رفتار، گناه جدایی باشد آنها هم حرام است و این کار اساسا اشتباه و حرام است باید توبه کنید و از خداوند طلب بخشش. سعی کنید در ابتدای جوانی با دین و احکام دین آشنا شوید و از ارتباط با نامحرم و انجام گناه دوری کنید . اگر در سن جوانی بتوانید گناهان را ترک و واجبات را انجام دهید نزد خداوند جایگاه خاصی خواهید داشت و در دنیا و آخرت مورد عنایت حضرت باری تعالی هستید ان شاالله 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: سلام ببخشید این سوالم میپرسم ولی واجبه گفتید یه نشانه بلوغ رویش مو در ناحیه شرمگاه هست اگر روی این ناحیه چند تار مو رشد کند هم نشانه بلوغ است؟ ✅ پاسخ با سلام یکی از نشانه ‏هاى بلوغ در پسران کامل شدن ۱۵ سال قمرى و وارد شدن در ۱۶ سالگى است؛ و در دختران کامل شدن ۹ سال قمرى و وارد شدن در ۱۰ سالگى است. هر سال شمسى ۱۱ روز بیشتر از سال قمرى است بنابر این با محاسبه این تفاوت و احتساب سال کبیسه، زمان بلوغ در پسران به سال شمسى حدوداً ۱۴ سال و ۶ ماه و ۲۰ روز و زمان بلوغ در دختران ۸ سال و ۸ ماه و ۲۵ روز مى ‏باشد یکی دیگر از نشانه های بلوغ بیرون آمدن منى و آخری روییدن موى درشت بالاى عورت که هر کدام زودتر ظاهر شود فرد بالغ شده است. روييدن موى خشن بر شرمگاه 📚 منبع و مطالعه بیشتر در مورد بلوغ 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ، خیلی از شما بابت پاسخ سئوالات و بیان احکام تشکر می کنم . حتماً در ثواب اعمال صحیح افراد شریک هستید . سئوال : اگر دختری پدرش و جد پدری او هم فوت کرده باشد . برای ازدواج و عقد باید از چه کسی اجازه بگیرد . آیا می تواند خودش می تواند با فرد مورد علاقه و خواستگاری عقد و ازدواج کند . ✅ پاسخ با سلام همه مراجع: در ازدواج با دختر باكره رشیده ـ به جز اجازه پدر و يا جدّ پدرى ـ اجازه فرد ديگرى لازم نيست. 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام من در مورد ازدواج میخام بپرسم خودم میخام ازدواج کنم ولی انگار جلوی پام سنگ میندازن یه راهکار بده من بتونم ازدواج کنم خودم مطلقعم ✅ پاسخ با سلام بزرگوار در این کانال به سوالات شرعی پاسخ داده می شود به خداوند توکل کنید و به اهل بیت توسل کنید ان شاالله هرچه تقدیرتان باشد انجام خواهد شد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خدا قوت من به طور زبونی به همسرم گفتم مهریم و بهت بخشیدم میخواستم بدونم ایا من شرعا دیگه طلب نیستم؟؟ بعدها از فرزندانم نمیتونم طلب کنم؟ ایا اگه همسرم بخواد پرداخت کنه درسته؟ اقای مکارم ✅‌پاسخ با سلام اگر بدون قصد گفته اید ایرادی ندارد و مهریه حق شماست جز اینکه با قصدو نیت به شوهرتان ببخشید. درضمن مهریه حقی است که شوهر باید همسر خود بپردازد و ربطی به فرزندان ندارد. بله ایشان اگر توان پرداخت دارند می تواند بپردازد و حتی مستحب است قبل از طلب کردن، مرد ( درصورت توان) مهریه همسر خود را بپردازد. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: به‌خواطر خودارضایی غسل واجب داشتم ولی نمیدونم از مدت زمانی که درگیرش بودم هم خبر ندارم الان تکلیف من چیه خیلیم پشیمونم ✅ پاسخ باسلام همان مدتی را که احتمال میدهید مبتلا بوده‌اید را اگر بدون غسل بوده‌اید، نمازها را قضا کنید صحیح است. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام خسته نباشید میشه همون گوسفندی که جلوی پای زنی که تازه بچه به دنیا آورده میکشند و همونم به عنوان عقیقه داد؟ ✅ پاسخ با سلام قربانی و .. کفایت از عقیقه نمی کند يكي از مستحبات و سنت هاي ديني عَقیقه كردن مي باشد. و منظور از آن قربانى کردن گوسفند و مانند آن براى فرزند مى باشد. بهتر آن است که در روز هفتم عَقیقه صورت پذيرد، و اگر تأخیر افتاد، تا زمان بلوغ فرزند، بر پدر سنّت است; ولى بعد از بلوغ تا آخر عمر بر خودش سنّت است که عقیقه اش را انجام دهد. از آثار مهم عقيقه كردن، دفع بلا است. در روايت آمده است: امام صادق عليه السلام : كُلُّ مَولودٍ مُرتَهَنٌ بِالعَقيقَةِ . الكافي : ج ۶ ص ۲۴ ح ۲ ،هر نوزادى در گرو عقيقه است . عقيقه آداب، دعا و شرايطي دارد، براي مثال مكروه است كه پدر و مادر از گوشت عقيقه تناول كنند. عقیقه در روز هفتم و با دعای خاص انجام می شود که از لینک زیر می توانید کامل مطالعه کنید 📚 منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: اگر شک کنیم که ملحفه یا فرش نجس شده باشد حکمش چیست؟ ✅ پاسخ با سلام تا یقین به نجاست ندارید نیاز به شستن نیست و پاک است 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | متن پیام: باسلام من ازصبح چندبارپیام دادم اما نمیدونم ارسال نشده یا جوابمونزاشتین من همون خانومی هستم که توبه کردم من برای نمازوروزه قضادارم چجوری بایداداکنم اینهمه رو؟ درضمن چونکه حجاب نداشتم هنوزنتونستم عادت کنم باحجاب کمی ازموهام میزنه بیرون آیا گناه نوشته میشه؟ آیا نمازهاوعبادتای من قبول نمیشه؟ خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنین ممنون ازشما ✅ پاسخ با سلام بزرگوار سوال شما پاسخ داده و ارسال شده است تعداد سوالات زیاد است و اینگونه نیست که بلافاصله بعد از ارسال سوال بشود پاسخ داد چون هم قبل از شما و هم بعد از شما دوستان سوال ارسال کرده و منتظر پاسخ هستند. 🅿️ @P_Ahkaam
❓متن پیام: سلام ما ی فامیل داریم که کارهای نامتعارف انجام میدن مثل بهم زدن خانواده ها همه هم خبر دارن اگر در جمع از اینها حرف زده بشه غیبتش میشه ✅ پاسخ با سلام  و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی «غيبت» يعني پشت سر ديگران بدگويي كردن و سخن ناخوشايند گفتن است. اين تعريف با شمول و عمومي كه دارا است، ‌شامل انواع غيبت، بهتان، تهمت، فحش و حتي ذكر عيوب آشكار نيز مي‌شود، حال آن كه هر يك از اين‌ها در اصطلاح تعريف خاصي داشته و از نظر شرعي داراي احكام ويژه اي است و همه ‌آن‌ها از مصاديق غيبت به شمار نمي‌روند. بنابراين مفهوم غيبت در لغت مفهومي است اعم از غيبت مصطلح و در احاديث نيز گاهي به همين معنا (مفهوم عام) اطلاق شده است. امّا غيبت در اصطلاح به اين معنا است كه شخص از عيب برادر ديني اش مطلع شود و در حالي كه آن فرد از بيان عيب ناراحت مي‌شود، آن را براي ديگري بازگو كند،خواه آن عيب و نقص در بدن شخص باشد مثل اين كه بگويي فلاني كور يا كوتاه يا بلند است، يا در صفات و اقوال و اخلاق شخص باشد، مثل اين كه بگويي بد اخلاق يا رياكار است و... اين‌ها غيبت محسوب مي‌شوند. بنابراين غيبت به معناي بدگويي كردن پشت سر ديگران و عيب را آشكار كردن است. غيبت حرام و از گناهان كبيره است. ذكر محاسن و خوبي‌هاي افراد به عنوان تعريف و تمجيد آن‌ها غيبت نيست، هر چند از افشاي خوبي‌هاي خود ناراحت شوند. البته در اين صورت "آزار" حساب مي‌شود كه حكم جداگانه اي دارد. از روايات بر مي‌آيد كه غيبت سه ركن دارد: 1ـ نخست اين كه سخني را پشت سر كسي بگويد؛ 2- ذكر عيوب پنهان باشد؛ 3- اگر غيبت شونده آن را بشنود ناراحت شود. از رسول اكرم (ص) روايتي نقل شد كه حضرت در تعريف غيبت فرمود: «ذكرك اخاك بما يكره». مقصود از «يكره» در اين حديث، اين نيست كه آن چه را فقط برادرت خوش ندارد، ذكر كني؛ بلكه منظور، امري است كه به طور طبيعي و نزد عامه ناخوشايند باشد، زيرا خداوند متعال راضي نيست آبروي مؤمن در اجتماع بريزد. پيامبر اكرم (ص): ان الله تبارك و تعالي فوض الي المؤمن كل شي‏ء الا اذلال نفسه. خداوند بلند مرتبه همه چيز، جز ذليل كردن نفس را به مؤمن تفويض كرده است. بنابراين از روايت مي‌توان برداشت كرد كه اگر مؤمن، عيب برادر مؤمن خود را كه ناپسند تلقي مي‏شود، پشت سرش بگويد و آن فرد هم راضي باشد، رضايتش موجب برداشته شدن حرمت اين عمل نمي‏شود. در توضيح يكي ديگر از شروط غيبت بايد عرض كنم: عيب و نقصي در غياب فرد بازگو شود كه از مردم پوشيده بوده است؛ بنابراين اگر فردي به داشتن عيبي نزد مردم معروف باشد، آن نزد كسي كه از آن آگاهي دارد، حرام نيست. حضرت موسي بن جعفر(ع) فرمود: كسي كه پشت سر شخصي چيزي را يادآور شود كه همه مردم مي‏دانند، غيبت نيست و اگر كسي پشت سر شخصي نقص يا عيبي را بگويد كه مردم نمي‏دانند، غيبت است. مورد ديگر اينست كه غيبت شنونده داشته باشد؛ پس اگر انساني تنها نشسته باشد و از روي ناراحتي يادآور عيوب ديگري شود، چون شنونده ندارد، رفتار او حرام نيست و غيبت به شمار نمي‌رود 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: سلام شبتون بخیر،کاش هشتگ هاتون رو درکانال سنجاق کنید،چون هرکی یجوری سرچ میکنه،یا بعضی سوال ها گاهی متفاوت هست ولی جوابش یکیست وممکنه هشتگ ها فرق کنه،،ممنونتون میشیم اگه ازاین به بعد هشتگ ها سنجاق بشه ✅پاسخ با سلام ان شاالله اگر فرصتی ایجاد شود لینک سوالات مهم و پرتکرار را از اول آماده و در کانال خواهم گذاشت تا شاید کمی از سوالات تکراری و مشابه کمتر شود ممنون از پیشنهادتون ولی آنقدر سوالات مشابه پاسخ داده شده حتی اگر همون کلمه مورد نظر را هم سرچ کنید به پاسخ خواهید رسید. ان شاالله به زودی لینک سوالات پرتکرار آماده و ارسال می شود 🅿️ @P_Ahkaam
💬 | ❓متن پیام: باعرض سلام و ادب، خداوند توفیقات شما را در انجام امورخیر مضاعف گرداند، و امیدواریم پاداشتان را از دستان مبارک حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام دریافت کنید. چندسؤال از احکام پرسیدم با این که پاسخ مشابه در کانال نبود پاسخی دریافت نکردم لطفا این پرسشم را پاسخ دهید خداخیرتان دهد ۱. پیشنهاد: افرادی که در اثر نفخ شکم دچار مشکل برای وضو و نماز هستند به عرضشان می‌رسانیم مشکل یبوست را حل کنند مشکلشان رفع می‌شود ۲: سؤال: سوره‌های جفتی (دوتایی) در قرآن کدامند و در نماز چگونه آنها را بخوانیم؟ ۳. آیا درنماز می‌توانیم فقط یکی‌ از اون سوره‌های جفتی را بخونیم؟ مرجع: آیت الله سیستانی ✅ پاسخ دو سوره «فیل و قریش (ایلاف)» و نیز دو سوره «ضحی و انشراح (الم نشرح)» که اگر به عنوان سوره در نماز خوانده شوند باید با هم خوانده شوند یعنی سوره فیل و قریش با هم و نیز سوره ضحی و انشراح با هم خوانده می شوند. پس خواندن سوره فیل یا قریش هر کدام به تنهایی و نیز خواندن سوره ضحی و انشراح هر کدام به تنهایی کافی نیست و کفایت از سوره نمی کند. البته باید توجه داشت که سوره دوم با «بسم الله الرحمن الرحیم» باید خوانده شود؛ یعنی بسم الله الرحمن الرحیم نباید بین دو سوره حذف شود، چون یکی از آیات سوره و جزء آن است و بدون آن سوره ناقص است سوال مشابه و نظر مراجع مختلف کدام سوره‌ها از قرآن هستند اگر بعد از حمد شروع کنیم باید تا آخر سوره را بخوانیم؟ 2. گفته می‌شود خواندن هر یک از سوره‌های «فیل»، «قریش»، «ضحی» و «انشراح» در نماز به تنهایی کافی نیست، آیا این مطلب صحیح است؟ 1. اگر نمازگزار بعد از حمد، مشغول خواندن سوره توحید (قل هو اللّه احد)، یا سوره کافرون (قل یا ایها الکافرون) شود، نمی‌تواند آن‌را نیمه کاره رها کند و سوره دیگرى بجاى آن بخواند. ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه اگر از روى فراموشى به جاى سوره «جمعه» و «منافقین»، یکى از این دو سوره را بخواند، تا به نصف نرسیده، می‌تواند آن‌را رها کند و سوره جمعه و منافقین را بخواند.[1] 2. سوره‌های «ضحى» و «انشراح» یک سوره حساب می‌شود و سوره «فیل» و «قریش» نیز یک سوره. پس نمازگزار نمی‌تواند هر کدام از آنها را به تنهایى در یک رکعت نماز بخواند، بلکه بعد از خواندن  سوره حمد و سوره «فیل» لازم است سوره «قریش» را بخواند؛ و همین‌گونه است حال دو سوره «الضحى» و «انشراح» که اگر نمازگزار سوره «ضحى» را در نماز خواند، لازم است سورۀ «انشراح» را نیز با آن بخواند.[2] حال اگر نمازگزار - از روی جهل به مسئله - یکی از این سوره‌ها را به تنهایی بخواند، اگر در یادگیرى مسأله کوتاهى نکرده باشد، نماز او صحیح است.[3] ✅ضمائم: در استفتایی که صورت گرفت، پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت پرسش دوم، چنین است:[4] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): سوره‌ی «فیل» و «ایلاف» در حکم یک سوره‌اند، و خواندن یکی از آن دو بعد از حمد کافی نیست. همچنین سوره‌ی «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): به احتیاط واجب کافی نیست. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): سوره «فیل» و «ایلاف» یک سوره حساب می‌شود و همچنین سوره «والضحی» و «الم نشرح». حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): خواندن سوره های مذکور در سوال به تنهایی کافی نیست و باید جمعا و به همراه بسمله واقع در وسط خوانده شود. 📚منبع و مطالعه بیشتر 🅿️ @P_Ahkaam