eitaa logo
پاسخ به سوالات شرعی
30.4هزار دنبال‌کننده
720 عکس
412 ویدیو
32 فایل
🔴ارسال سوال ناشناس⁦⬇️⁩ https://eitaayar.ir/anonymous/v75.b53 🔴در صورت عجله داشتن با شماره 096400 یا دفتر مراجع عظام تقلید تماس بگیرید
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام وقت بخیر ببخشید من یه کاری کردم از عذاب وجدان دارم دیونه میشم ،من برادر شوهرم آدمی که اهل مشروب خوردن برا تبریک عید که رفتیم دست دراز کرد سمت من و من ناخودآگاه دست دادم همین جور که صحبت می کرد دست منم گرفته بود حالا همش از اون روز عذاب وجدان دارم آیا من گناهی مرتکب شدم باید چکار کنم خدا من ببخشه ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ تماس با نامحرم حرام است. از این که پشیمان هستید و ابراز نگرانی نسبت به این موضوع دارید، انشاالله مورد مغفرت و بخشش الهی قرار خواهید گرفت. اما توجه داشته باشید که این نوع برخوردها، زمینه‌ی ارتباطات بعدی قرار نگیرد. 🅿️ @P_Ahkaam
با عرض سلام و احترام انعقاد نطفه در قمر در عقرب چ حکمی دارد؟ مکارم شیرازی ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام در فقه اسلامی، وقتی قمر در برج عقرب است، انجام برخی از کارها مکروه است. از جمله این کارها می‌توان به عقد نکاح، اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)، و سفر اشاره کرد. این احکام بر اساس روایات و دیدگاه‌های فقهی است و به معنای حرام بودن این اعمال نیست، بلکه تنها ترجیح داده می‌شود که در این زمان‌ها از انجام آن‌ها خودداری شود. 🅿️ @p_ahkaam
سلام طاعات و عبادات شما مقبول برای خونی که زیر ناخن جمع شده باید غسل و وضو جبیره گرفت؟ خونمردگی زیر پوست چطور؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ سلام لطفاً هنگام ارسال سوال نام مرجع تقلید خود را ذکر کنید.  اگر خون زیر ناخن یا پوست جمع شده و سوراخ نشده باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است و لازم نیست که پوست یا ناخن را سوراخ کرده و خون را خارج کنید1. اما اگر پوست یا ناخن سوراخ شده باشد، باید خون را خارج کنید، مگر اینکه بیرون آوردن خون مشقت زیادی داشته باشد. در این صورت، باید به وظیفه‌ای که مجتهد خودتان بیان کرده است عمل کنید. اگر خون مردگی زیر پوست یا ناخن طوری شود که به آن خون نگویند یا اینکه نمی داند خون مردگی ایجاد شده یا گوشت بر اثر ضربه به این شکل درآمده وضو، غسل و نماز با آن در هر دو صورت اشکالی ندارد. ✅احکام زیر پوست و ناخن در رساله مراجع تقلید مسأله ۱۰۱ خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست می‌میرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند (۱) در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود (۲) اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند (۳) و اگر مشقّت دارد (۴) باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند (۵) و روی پارچه دست تر بکشند (۶). (۱) (بهجت: ) نجس است و.. (سیستانی: ) و ظاهر گردد نجس است پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود به طوری که خون جزء ظاهر بدن حساب شود، اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل، جهت وضو یا غسل مشقت زیاد دارد باید تیمم نماید. [پایان مسأله ] (۲) (فاضل: ) اگر به آن خون بگویند در صورتی نجس است که ناخن یا پوست سوراخ شود (۳) (خوئی، تبریزی: ) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل ّ، جهت وضو یا غسل مشقت (خوئی: مشقت زیاد) دارد باید تیمم نماید (تبریزی: و بنا بر احتیاط لازم وضو هم بگیرد به طوری که وقت وضو گرفتن، آب وضو نجس نشود). [پایان مسأله ] (گلپایگانی، صافی: ) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل آن را برطرف سازند.. (زنجانی: ) اگر به آن خون بگویند، نجس است و در این صورت، چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت زیاد ندارد باید برای وضو یا غسل خونی که دیده می‌شود بیرون آورند.. (مکارم: ) اگر به آن خون بگویند، ما دام که زیر پوست و ناخن است برای وضو و غسل و نماز اشکال ندارد، اما هر گاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای ندارد باید آن را بیرون آورند و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را شست و پارچه ای روی آن بگذارد و روی پارچه دست تر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکند. (۴) (زنجانی: ) اگر مشقت زیاد دارد.. (۵) (اراکی: ) و به وظیفه جبیره عمل نماید. (۶) (گلپایگانی، صافی: ) و احتیاطاً تیمم هم بکنند. (نوری: ) و تیمم هم بکنند. (زنجانی: ) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نبود، تیمم کند. (بهجت: ) همان طوری که وضو یا غسل جبیره ای می‌نماید. مسأله ۱۰۲ اگر انسان نداند که خون، زیر پوست مرده یا گوشت به واسطه کوبیده شدن به آن حالت درآمده، پاک است.  فتوای آیت الله خامنه ای در مورد حکم خون مُرده ی زیر ناخن یا زیر پوست س۱۸۰. آیا تماس با خون مُرده ی زیر ناخن یا زیر پوست پاک است؟ ج. اگر در باطن است و ظاهر نشده و ملاقی آن بعد از خارج شدن خون ندارد ملاقی نجس نیست و اگر ظاهر است و خون است نجس است و ملاقی آن با رطوبت مسریه نجس می شود. 🅿️ @p_ahkaam
باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات ببخشید من نمیدانستم اماله موجب باطل شدن روزه است میتوانم برای این یک مسئله به فتوای آقای مظاهری برگردم؟ در صورتی که روزه ام باطل شده کفاره هم تعلق میگیرد یا فقط قضای روزه کافیست؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ منظور از اماله (تنقیه) وارد کردن دارو و یا آب و مانند آن از طریق مقعد می باشد. تنقيه (اماله كردن) با مايعات روزه را باطل می‌کند، هرچند براى معالجه بيمارى و از روى ناچارى باشد، ضمناً استعمال پماد شامل اين حکم نمی‌شود و روزه را باطل نمی‌کند. و اگر ندانسته این کار را انجام داده فقط قضای آن روز را بر عهده دارد. 🅿️ @P_Ahkaam
سلام اگر کتاب قران درکمد دراتاق خواب زن وشوهر باشد اشکال دارد؟اگر نوشته اسم خدا وائمه باشد درکاغذ باشد چکارکرد که بی احترامی نشه ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ صرف بودن قرآن در اتاق زوجین اشکال ندارد، مگر به گونه‌ای باشد که عرفا بی‌احترامی محسوب شود. و در خصوص اسما متبرکه: رهبری: دفن آنها در خاک و يا تبديل آنها به خمير به وسيله آب اشکال ندارد. ولى جواز سوزاندن آنها مشکل است و اگر بى‌احترامى محسوب شود، جايز نيست، مگر در صورتى که اضطرار اقتضا کند و جدا کردن آيات قرآنى و نامهاى مبارک امکان نداشته باشد. آيت الله مكارم شيرازي هنگامی که قرآن، مفاتیح و دیگر کتب از این دست، کهنه می شوند چگونه باید آنها را محو کرد؟ پاسخ :می توانید در نهر آب بیاندازید یا آن را دفن کنید و اخیرا آنها را به کارخانه های کارتن سازی تحویل می دهند و خمیر می کنند و صورت آن عوض می شود. آيت الله سيستاني مسأله ۴۱۳. احترام اسامی متبركه باید حفظ شود و انداختن آنها در مکان هایی كه عرفاً هتک حرمت و اهانت به حساب می‌آید، جایز نیست، بنابر این بهترین راه این است كه ظرف یا محلّی برای نگهداری این گونه اسماء و كلمات در نظر گرفته شود و بعد از مدّتی محتوای آن را در گوشه‌ای از بیابان یا در مكان پاک، دفن ‌كنند یا اینكه در دریا یا آب روان بریزند. همچنین محوِ نوشته‌ها هرچند با بعضی از مواد شیمیایی پاک، جایز است ولی سوزاندن آیات قرآن یا قرآن‌های ورق ورق شده یا اسامی متبركه خداوند متعال یا معصومین(علیهم‌السلام) به طور کلّی جایز نیست. 🅿️ @P_Ahkaam
سلام اگه در وسط نماز باد شکم خارج بشه بدون قصد باید چیکار کنه قطع کنه یا ادامه بده؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ نماز باطل میشود و باید وضو بگیرد و دوباره نماز را از سر بگیرد. اگر شک به خارج شدن دارد، نماز صحیح است و ادامه بدهد. ولی اگر بیماری دارد که نمیتواند جلوی خودش را بگیرد، اگر زمانی را پیدا میکند که بدون خروج باد نماز را تمام کند، یاید در همان زمان نماز را بخواند، و اگر این مدت هم پیدا نمیشود، فرموده‌اند اگر میتواند به گونه‌ای بایستد که با خروج باد وضو بگیرد و نماز را ادامه دهد. 🅿️ @P_Ahkaam
سلام وقت بخیر ببخشيد یک سوالی داشتم ممنون میشم سریع پاسخ بدهید من پسرم20 سالمه من دیشب جنابت شدم و 40 دقیقه قبل از اذان صبح بیدار شدم فرصت داشتم غسل کنم ولی خجالت کشیدم و به جای غسل تیمم کردم با این حال نماز و روزه ام صحیح است؟؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ. با سلام. خجالت مجوز تیمم نیست. در این صورت نماز و روزه شما صحیح نیست. ولی اگر بخاطر عسر و حرج شدید غسل را تا نماز صبح به تاخیر بیندازید و بخاطر کمبود وقت آن موقع تیمم کنید نماز و روزه شما صحیح است. 🅿️ @p_ahkaam
❓متن پیام: سلام وقت بخیر خدا قوت اگر مثلا یک ساعت بعد از اذان پریود شویم و نمازمان را در آن زمان نخوانده باشیم آیا باید قضای نماز رابجا بیاوریم؟ ممنون از پاسخ گویی تان ✅ پاسخ با سلام خیر نماز در این ایام واجب نیست و فرقی بین نماز اول وقت و آخر وقت نیست 🅿️ @P_Ahkaam
سلام،روزه هاتون مقبول درگاه یزدان پاک باشه،طبق اسلام اگه کسی در جنگ تسلیم شد،امان بدیمش.اگر توی جنگ مسلمین و بهائیان،یا،جنگ مسلمین و بودائیان،یک بهائی یا یک بودائی تسلیم شد،باید امانش بدیم؟امان جنگی یا امان جانی؟یعنی بگیم خُب تسلیم شدی امّا برا ملحد بودنت میکُشمت یا اینکه امان نامه داشته باشه و زندگی کنه؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ با سلام لطفاً سوالات اعتقادی را در کانال اعتقادات مطرح کنید. لینک کانال اعتقادات سنجاق شده است.
🤔 غیبت به چه معناست و چه حرف‌هایی را غیبت می‌گویند؟ ✍️ منظور از غیبت، این است که عیب پنهان مومن معیّن و معلومی را در غیاب و پشت سرش، نزد دیگری، که این فرد را می‌شناسد ولی از آن عیب آگاهی ندارد، اظهار کند. توضیحات بیشتر: 🌱 1. عیب: تعریف کردن و گفتن خوبیها در غیاب فرد هر چند راضى نباشد، غیبت نیست. 🍃 2. پنهان: بیان عیب آشکار و ویژگی‌های ظاهری مثل كوتاه و بلندی قد، چاقی و لاغری، كچلی و امثال اینها، غیبت نیست. 🌼 3. مومن: غیبت كردن درباره كافر حرام نیست. (آیه الله مکارم: غیبت کفار غیر حربی جایز نیست.) 🍃 4. شناخت و معلوم بودن : اگر معلوم نباشد منظور چه کسی است و شنونده او را نشناسد غیبت نیست.مثلا بگوید: در شهر با یك نفر بداخلاق روبرو شدم و معلوم نباشد منظور چه کسی است. 🌺 5. معیّن: برخی موارد افراد معلوم هستند ولی صحبت طور بیان می‌شود که فرد معین نیست و مردد بین افراد است مثلا بگوید یکی از فرزندان دایی ترسو است، این غیبت نیست. ☘️ 6. در غیابش: بیان عیب در حضور فرد، غیبت نیست. 🌻 7. نزد دیگری: تجسّم بدى فرد در ذهن و صحبت در تنهایی با خود (غرزدن)، غیبت نیست. 🌾 8. جهل به عیب: بیان عیبی که شنونده از آن خبر دارد، غیبت نیست. 👌 در غیبت فرقی نمی‌کند عیبِ پنهان فرد در اندام او باشد یا در نسَب یا خاندانش یا آنکه در عمل کرد و رفتار یا اخلاقش باشد و فرقی در حرام بودن غیبت، بین کنایه و تصریح نیست. 👌غیبت تنها یک گناه زبانی نیست و دامنه وسیعی دارد: با گفتار، نوشتار، عمل مثل اشاره سر، دست، چشم یا از طریق سی‌دی، فیلم، پیامک، بلوتوث و ... ناراحت شدن فرد شرط و ملاك غیبت نیست، و بطور كلی غیبت حرام است؛ چه غیبت شونده از بیان عیبش ناراحت بشود یا نشود. برخی از موارد بالا گرچه غیب نیست ولی اگر به قصد تحقیر و توهین گفته شود یا باعث اذیّت و آزار و تمسخر کردن شود، جایز نیست. 📚 امام، استفتائات ج2 ص619 س9 و 13؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 17 تا 20؛ سیستانی، رساله، ج2 م 457 تا 459؛ تبریزی منهاج الصالحین، ج 1، م 29؛ وحید، رساله م 2078 و منهاج الصالحین ج2 م 29؛ مكارم جامع المسائل و انوار الفقاهه كتاب تجارت العاشر- الأعمال المحرّمة التی قد یكتسب بها 14- الغیبة؛ بهجت جامع المسائل، ج‌2، ص: 467‌ غیبت مؤمن 🅿️ @p_ahkaam
سلام .پشت سر کسی حرفی زدیم غیبت محسوب میشه ؟من درباره همسرم پیش خانواده حرف زدم از همسرم حلالیت میگیرم میگم حلال کن پشتت غیبت کردم میگه ن باید حرف هایی ک زدی رو بگی تا حلال کنم .بعضی هاش یادم نیست و اگرهم گفته بشه بعدش درد سر برام میشه .حالاچطور کنم گناهش کم بشه.ممنون ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✅ پاسخ باسلام براى جبران غیبت‏هایى كه در گذشته مرتكب شده ‏ایم، اگر غیبت شونده از دنیا رفته است، باید توبه كرده و از درگاه خداوند عذرخواهى كنیم كه البتّه خداوند توبه‏ پذیر است؛ امّا در صورتى كه او زنده و در قید حیات است، اگر به او بگوییم كه ما غیبت تو را كرده ‏ایم ناراحت مى‏ شود، به گفته بعضى مراجع تقلید(۱)، نباید به او گفت، بلكه باید بین خود و خداوند توبه كرد و اگر امكان دسترسى به شنوندگان غیبت است، به نحوى با ذكر خیر و تكریم آن فرد، تحقیر گذشته را جبران كنیم واگر غیبت‏ شونده ناراحت نمى‏شود از خود او حلالیّت بخواهیم. شیخ طوسى در شرح تجرید، بر اساس حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله مى ‏فرماید: اگر غیبت شونده، غیبت را شنیده است، جبران آن به این است كه نزد او برویم و عذرخواهى كرده و حلالیّت بخواهیم؛ امّا اگر نشینده است، باید هرگاه یادى از غیبت شونده كردیم، براى او استغفار نماییم. «انّ كفّارة الغیبة أن تستغفر لمَن اغتبتَه كلّما ذكرتَه»(۲) ۱) از حضرت آیةاللَّه گلپایگانى ‏قدس سره پرسیدم: آیا لازم است به دیگران بگوییم كه ما غیبت شما را كرده‏ ایم تا ما را حلال كنند؟ فرمود: نه، زیرا او ناراحت مى‏شود و ناراحت كردن مسلمان، خود گناه دیگرى است. پس جبران غیبت، استغفار است و حلالیّت خواستن در همه جا لازم نیست. ۲) وسائل، ج‏۸ ، ص‏۶۰۵. منبع: هدانا بر گرفته از پایگاه درسهایی از قرآن/ حجت الاسلام قرائتی. 🅿️ @P_Ahkaam