eitaa logo
علمی،فرهنگی پرورشی دبیرستان شهید دکتر شهریاری قم
237 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
718 ویدیو
264 فایل
کانال اطلاع رسانی فعالیتهای ورزشی، فرهنگی و پرورشی دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دکتر شهریاری قم (غیررسمی) اطلاعیه‌های رسمی در کانال اصلی دبیرستان منتشر می‌شود. @drshahriyari پیشنهاد، انتقاد و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تاریخ: 99/9/20 «سؤالات و پاسخ مسابقه» *1- آیه 36 سوره اسراء، از چه کاری نهی می‌کند؟* *1) پیروی از حدس و گمان✅* 2) پیروی از دانشمندان غیر مسلمان 3) پیروی از علم غیردینی *2- کدام نوع تقلید و پیروی درست است؟* 1) تقلید عالم از جاهل *2) تقلید جاهل از عالم✅* 3) تقلید عالم از عالم *3- آیه 90 سوره انعام، به چه امری اشاره دارد؟* 1) عدم پیروی از نیاکان *2) پیروی از سنت‌های خوب گذشتگان✅* 3) پیروی از عالمان و دانشمندان *4- قرآن، به کدام یک از ابزار فریب مردم اشاره کرده است؟* 1) اشک و گریه قلابی 2) قسم قلابی *3) هر دو مورد✅* *5- دستور قرآن به سیر در زمین و جهانگردی، برای چه هدفی است؟ 1) تفریح و سیاحت 2) رونق اقتصادی 3) کسب پند و عبرت✅ *کلید سوالات از سمت چپ: 12233
سیدحمید درخشان: •┈┈••✾•🥀🍃•✾••┈┈• موضوع: مسجد •┈┈••✾•🥀🍃•✾••┈┈• هنوز آفتاب نزده بود كه به دوكوهه رسيديم. بعضي بچه ها تازه رسيده بودند و كنار راه آهن داشتند نماز مي خواندند. حاجي تا اين صحنه را ديد، رنگش پريد و قدم هاش تند شد. ..... ـ اين چه وضعشه؟ بچه ها بايد رو سنگ و كلوخ ها نماز بخونن؟ اقلاً يه حسينيه بزنين اين جا. ـ بودجه نيست، حاجي. حاجي از كوره در رفت. ـ اگه بودجه نيست، يه صندوق بزنين كه هر كي از اين جا رد مي شه دو تومن توش بندازه. اين جوري بودجه تأمين مي شه. آشفتگي حاجي را كه ديد، با شرمندگي گفت «...ديگه چوب كاري نكنين. ان شاء الله درست مي شه.» گوشه ي انبار يك كلنگ بود. حاجي برش داشت و گفت «...كلنگ اول رو مي زنم. اگه تا بيست روز ديگه پول جور نشد، صندوق رو به پا مي كنم.» يادگاران، جلد 2 كتاب شهيد محمد ابراهيم همت ، ص 51 •┈┈••✾•🥀🍃•✾••┈┈• 🍒🍒🍒🍄🍒🍒🍒 •┈┈••✾•🥀🍃•✾••┈┈•
﷽ ♻️ معنای ذکر شریف ♻️ 🍓 عن جابر الجعفی عن الإمام الباقر علیه السلام، قال: سَأَلتُهُ عَن مَعنى: «لا حَولَ و لا قُوَّةَ إلّا بِاللّهِ» 🍓 فَقالَ: مَعناهُ لا حَولَ لَنا عَن مَعصِیةِ اللّهِ إلّا بِعَونِ اللّهِ، و لا قُوَّةَ لَنا عَلى طاعَةِ اللّهِ إلّا بِتَوفیقِ اللّهِ عز و جل. 🍋 از جابر جُعْفى: از علیه السلام در باره معناى «هیچ نیرو و توانى نیست، جز به یارى خدا» پرسیدم. 🍋 فرمود: «معنایش این است که ما از معصیت خدا، باز نتوانیم ایستاد، مگر به یارى خود خداوند، و بر انجام دادن طاعت خدا، توانایى نداریم، جز با توفیق‏دهى خود خداوند عز و جل». 📚 بحار الأنوار، ج 93 ، ص 187. 👌 در ، هنگام برخواستن _پس از سجده دوم یا پس از تشهد_ می گوییم : بِحولِ اللّهِ وَ قُوّتِه اَقومُ وَ اَقعُد ، یعنی با نیرو و توانی که خدا به من داده می‌ایستم و می نشینم.
🍓 در سه مورد نماز کامل است، یعنی نماز ظهر و عصر و عشاء چهار رکعتی خوانده می شود 🍓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجموعۀ جاذبه و دافعه علی علیه‌السلام، شامل چهار سخنرانی از استاد شهید مطهری در سال 1346 شمسی است که در حسینیه ارشاد صورت گرفته و مشتمل بر یک مقدمه و دو بخش است. شخصیت عظیم و گسترده امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام وسیع‌تر و متنوع‌تر از این است که یک فرد بتواند در همه جوانب و نواحی آن وارد شود و توسن اندیشه را به جولان آورد. برای یک فرد، حداکثری که میسر است این است که یک یا چند ناحیه معین و محدود را برای مطالعه و بررسی انتخاب کند و به همان قناعت ورزد. یکی از جوانب و نواحی وجود این شخصیت عظیم، ناحیه تأثیر او بر روی انسانها به شکل مثبت یا منفی است و به عبارت دیگر «جاذبه و دافعه» نیرومند اوست که هنوز هم نقش فعال خود را ایفا می‌نماید و در این کتاب درباره‌اش گفت و گو شده است. شخصیت افراد از نظر عکس‌العمل سازی در روح‌ها و جان‌ها یکسان نیست.
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال معنای کلمه «قَمطَرِیر» در آیه 10 سوره انسان چیست؟ ✅ پاسخ: 🌼 در این آیه شریفه می ‌خوانیم: «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً»(إنسان/10)؛ حقّا که ما از پروردگارمان در روزى که گرفته و به شدت سخت و هولناک (و چهره‌‌ها در آن عبوس) است می ‌ترسیم. 🌸 این سخن ممکن است زبان حال «ابرار» و نیکان باشد یا زبان قال آنها. 🌺 تعبیر از روز قیامت به روز «عبوس» و «سخت» -با این‌که عبوس از صفات انسان است و به کسى می ‌گویند که قیافه ‌اش را در هم کشیده- به دلیل تأکید بر وضع وحشتناک آن روز است؛ یعنى آن قدر حوادث آن روز سخت و ناراحت کننده است که نه تنها انسان‌ها در آن روز عبوس‌ اند، بلکه گویى خود آن روز نیز عبوس است. ☘️ در این‌که «قمطریر» از چه ماده ‌اى گرفته شده؟ در میان مفسران و ارباب لغت گفت‌وگو است، بعضى آن‌را از «قِمَطْر» می ‌دانند، و بعضى آن‌را مشتق از ماده «قُطر» و میم را زائده مى‏ دانند. ولى مشهور همان اول است که در آیه شریفه به معناى روز شدید و دشوار و عبوس می ‌باشد. و این شدت و دشواری و سختى، به جهت عذاب‌ها و آثار روز قیامت و اوضاع بد گناه‌کاران و مجرمان است. 🌷 تعبیر به «إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِیراً» شاهد بر این است که این خوف ابرار و نیکان، خوف از پروردگار است.
🔆🔆🔆🔆🔆 👈 سؤال فرق بین عالم برزخ و عالم اجنّه چیست؟ ✅ پاسخ: 🌼 عالم برزخ دنیای بین دنیای مادی حاضر و قیامت است که از زمان مردن شروع می‌شود و تا زمان برپایی قیامت ادامه دارد. 🌸 اما در مورد واژۀ «اجّنه» در زبان عربی باید گفت: به فرزند تا زمانی که در شکم مادرش قرار دارد، «جنین» گفته می ‌شود و واژه «أجِنّة» جمع کلمه «جنین» است و نه «جن»! «أجنُن» نیز جمع دیگری برای «جنین» است. اما جمع موجودی که از چشم‌ها پنهان است، «جِنّة» و «جِنّان» است. 🌺 همچنین قابل ذکر است که خود کلمه «جنّ» نیز به معنای یک فرد از گروه جنّیان نیست، بلکه چون «انس» اسم جنس است و شخص منسوب به این گروه از مخلوقات را «جِنّی» می‌گویند. و «جانّ» اسم جمع برای جنّ است. ☘️ البته با آنکه «أجنة» در زبان عربی جمع جنین است، اما در گفتگوهای زبان فارسی آن را به عنوان جمع جنیان نیز به کار می‌ برند. با این حساب بابد گفت اجنّه هم اکنون در دنیای ما وجود دارند؛ لذا عالم اجنه همین عالم مادی ما انسان‌ها است. 🌷 شایان ذکر است، اگر مراد از اجنه، آیه «أَجِنَّةٌ في‏ بُطُونِ أُمَّهاتِكُم‏»(نجم/32)، باشد، عالم اجنه، زندگی در شکم مادر است.