eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.7هزار دنبال‌کننده
466 عکس
810 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۶۰ ✅ سوال: چرا جنّ سُنّی نداریم ؟ ✅ پاسخ مرحوم آیت الله العظمی بهجت رحمة الله عليه را بشنوید. می‌فرماید: اجنه و روسای آنان در غدیر خم حضور داشته اند و به ولایت و وصایت امیر المومنین علی علیه السلام ایمان دارند لذا جن سنی نداریم ! 💡@p_eteghaadi
35.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ بازار ایران در تصرف ژلاتین خوکی مستندی پخش شده از شبکه ی افق صدا و سیما مبنی بر استفاده از ژلاتین خوکی در پاستیل ها ، شکلات ، داروها انواع ژله و... اگر طالب پاکی نسل و عاقبت به خیری فرزندان خود هستید برای همیشه دور پاستیل را خط بکشید. بازار مملکت اسلامی پر شده از ژلاتین حرام و نجس خوکی. 💡@p_eteghaadi
✅ هر ساله با نزدیک شدن عید قربان دو دسته عزا میگیرند: ▪️ گوسفندان ▪️ روشنفکران روشنفکران و کوروش پرستان میشه جواب مارو بدهند و بفرمایند که گوسفندان در اسلام چه فرقی باگوسفندان زمان دارد که این همه دلتون برای گوسفندان مسلمانان تنگ میشود؟!!! 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح را با دیدن زیبایی ها شروع کن خودت را در آینه ببین... تو زیبایی، خداوند در تو حضور دارد و هر چیزی که خدا در آن باشد زیباست.... 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۶۱ ✅ چرا غدیر مهم است؟ 🎙حجت الاسلام دکتر رفیعی با ارسال به دیگران مبلّغ غدیر باشیم 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۶۲ ❌ شبهه : اگر الکل ۹۰۰ سال قبل توسط زکریای رازی کشف شده پس چطور اسلام ۱۴۰۰ سال قبل آن را حرام کرده است؟! ✅ پاسخ: الکل بخشی از شراب است و تنها درصدی از شراب را تشکیل می‌دهد. زکریا رازی توانست با استفاده از تقطیر، این ماده را از شراب جدا کند و اسم آن را «الکحل» یا الکل نامید و از آن در مصارف پزشکی و کیمیاگری استفاده کرد به همین دلیل به رازی کاشف الکل (و نه مخترع آن) می‌گویند. اسلام، شراب (که از هزاران سال قبل موجود بود) را حرام کرد و بعدها زکریای رازی توانست ماده‌ای که در این شراب وجود دارد و باعث مستی می‌شود را استخراج کند. طبق حدیث پیامبرﷺ شراب و هر چیزی که مست‌کننده باشد حرام است پس بالتبع الکل موجود در آن نیز باید حرام باشد. اگرچه در ابتدا الکل خالص از شراب جداسازی نشده بود و در آیات قرآن و احادیث نیز لفظ الکل نیامده است. 💡@p_eteghaadi
✅ اگر حرکات نمازو پشت سرم هم قرار بدید کلمه احمد میفته، جالبه مگه نه؟! اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 💡@p_eteghaadi
سوال ۶۴ ❌ شبهه: امروزه دانشمندان فواید زیادی برای مصرف شراب یافته اند فقط باید در مصرف آن زیاده روی نشود. اینجاست که آموزه های قرآن زیر سوال میرود. ✅ پاسخ: در پاسخ به این شبههٔ بی اساس تنها به گزارشی که اخیراً بی بی سی منتشر کرده اکتفا میکنم: براساس تحقیق مهمی که بتازگی انجام شده حتی یک نوشیدنی الکلی در روز می‌تواند باعث کوتاهتر شدن عمر شود. بررسی ۶۰۰ هزار نفری که هر روز نوشیدنی الکلی می‌نوشند، نشان داد که مصرف ۵ تا ۱۰ نوشیدنی الکلی در هفته احتمالا عمر شخص را تا شش ماه کوتاه می‌کند. براساس این تحقیق، با افزایش مصرف، کاهش عمر بیشتر می‌شود و کسانی که ۱۸ نوشیدنی الکلی یا بیشتر در هفته می‌نوشند این کاهش عمر تا ۵ سال خواهد بود. برای این تحقیق که در نشریه لنست منتشر شده، دانشمندان وضعیت سلامت و عادات مصرف کنندگان الکل در ۱۹ کشور را مقایسه و حساب کردند اگر کسی از چهل سالگی به بعد به همین ترتیب به مصرف الکل ادامه دهد چقدر از عمرش کاسته می‌شود. پیش از این تحقیقی که در دانمارک انجام شده نشان داده بود که مصرف سه یا چهار نوبت الکل در هفته می تواند با خطر بروز دیابت نوع دوم مرتبط باشد. به گفته کارشناسان بررسی‌های گسترده این ایده را که مصرف متعادل الکل می‌تواند برای سلامت ما مفید باشد را به چالش کشیده است. تحقیقات پیشین حاکی از این بود که شراب قرمز ممکن است برای قلب خوب باشد هر چند که برخی از دانشمندان بر این باورند که در فواید الکل بیش از حد اغراق شده است. تیم چیکو، پروفسور و متخصص قلب در دانشگاه شفیلد که در این تحقیق همکاری نداشته معتقد است که این تحقیق کاملا مشخص کرده که مصرف الکل تاثیر مثبتی بر سلامتی ندارد. پی‌نوشت: قرآن کریم با بیان اینکه: شراب ممکن است مقداری فایده داشته باشد، اما به دلیل مضرات آن، به طور مطلق از خوردن شراب نهی میکند؛ يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا (بقره/۲۱۹) بنابراین باز هم اعجاز علمی اثبات میشود. ✍️ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ فقر سواد رسانه ای در بین مردم این کلیپ از اون کلیپ های تقطیع شده ای است که مزدوران اجاره ای سلطنت طلب و کوروش پرست ده سال پیش به خورد مردم دادند و هنوزم هستند افراد ساده لوح فراوانی که آیت الله علم الهدی را به خاطر این کلیپ به باد فحش و انتقاد میگیرند... فضای مجازی قتلگاه وجدان و انصاف است قبل از باور و انتشار هر کلیپی صحت و سقم آن را کشف کنیم و زودباور نباشیم،بخصوص که الان هوش مصنوعی هم اومده ! دشمنان ما از آنچه که تصور میکنید پلید تر و خبیث ترند! 💡@p_eteghaadi
🔘 متن شبهه: مسیحی ها مگه از مسیح شفا نمیگیرن؟؟؟؟ پس اگه اسلام کامله مسیحیت ناقص چرا مسیحی ها شفا میگیرن و با دعا نتیجه میگیرن؟؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1️⃣ مسیحیت فعلی و انجیل موجود تحریف شده است و این چیزی است که بسیاری از علمای مسیحیت نیز بدان اعتراف دارند و مذهب پروتستانیسم بر پایه همین باور شکل گرفت. 2️⃣ اما خود حضرت عیسی که منحرف نشده است‌!! ما اعتقاد داریم ایشان از بزرگترین پیامبران الهی است و طبیعی است که به پیروانش عنایت داشته باشد. 3️⃣ لذا اگر کسی از صدق دل ایشان را واسطه حوائج خود قرار دهد، ممکن است به حاجت خود برسد. حتی اگر مسلمانی هم به ایشان متوسل شود چه بسا به نتیجه برسد. 💡@p_eteghaadi
سوال ۶۵ ❓اگه دستمال نجس توی جیبمون باشه و باهاش نماز بخونیم، نمازمون باطله؟ 📚 همه مراجع: نه عزیزم. خیالت راحت! اونی که نماز رو باطل می‌کنه، نجس‌بودن خود لباسه. نجس‌بودن جوراب، کلاه، کمربند و همراه‌داشتن انگشتر، تلفن همراه، چاقو، کلید، دستمال، عرق‌چین و سایر وسایل نجس که لباس حساب نمی‌شن، اشکالی نداره. 👌 البته آیات عظام خامنه‌ای، بهجت و فاضل گفتن اندازه اون شیء نجس هم مهمه. بنابر احتیاط واجب، نباید بزرگ باشه؛ یعنی طوری نباشه که به‌تنهایی بشه با اون اندام جنسی رو پوشوند (مثلاً کمتر از این شورت‌های هفتی باشه). ⭕️ نکته: احتیاط واجب، یعنی توی این مسئله می‌تونیم به نظر مرجع اعلم بعد از مرجع خودمون که فتوای قطعی داره، عمل کنیم. 🔺 توضیح‌المسائل مراجع، م861 و 862؛ آقا، رساله نماز و روزه، م75 و 76. 💡@p_eteghaadi
🔘 متن شبهه : در اسلام می گویند که زن و مرد یکسان آفریده شده اند پس چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ اگر بین زن و مرد تفاوتی نباشد پس مردها هم باید حجاب داشته باشند. 🔆 پاسخ شبهه : برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است: 1️⃣ زنان و مردان از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر[1]، و بهره مندی از حقوق اجتماعی همچون؛ ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند. 2️⃣ زن و مرد در عین این که از جهات متعدد مساویند از جهات متعدد دیگر با هم اختلاف دارند. 3️⃣ اصل پوشش مخصوص خانمها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است[3]. 4️⃣ فلسفه پوشش برای بانوان به چند چیز برمی گردد. ▪️از جنبه روانی حجاب به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند. ▪️از جنبه خانوادگی حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و صمیمیت کامل بین زوجین میگردد. ▪️از جنبه اجتماعی حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع میگردد. ▪️ به عبارت دیگر اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد واجتماع منحصرا برای کار و فعالیت باشد. ▪️بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جوییهای جنسی به هم میآمیزد. ▪️اسلام میخواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند[4] 5️⃣ علاوه بر این دلیل لزوم پوشش بیشتر، ویژگی های خاصی است که در خانم ها وجود دارد؛ زیرا زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به مرد. لذا با این که دستور پوشیدن برای مردان (مثل زنان) مقرر نشده است عملا مردان پوشیده تر از زنان از منزل بیرون میروند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به خودنمایی، و بر عکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی. 6️⃣ نکته ی پایانی این که پوشش بیشتر زن، سبب میگردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود. 7️⃣ اگر اسلام تاکید کرده است که زن متین تر و با وقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد برای آن است که بر احترام زن افزوده شود و همچون کالای بی ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است. پی نوشت: [1] نساء، 1 ". [2] ترجمه المیزان، ج2، ص 416. [3] مثلا پوشش عورت واجب است و پوشش بقیه بدن در صورتی که در معرض نگاه نامحرم و سبب فتنه وفساد شود نیز واجب است مگر آن مقداری که به صورت متعارف (مثل سر و صورت) آشکار است. مسائل جدید، ج3، ص227 و 228. [4] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 432. 💡@p_eteghaadi
سوال ۶۶ 🔘 متن شبهه : طبق آیات قرآن، حجاب فقط برای همسران و دختران پیامبر واحب است نه زنان عادی. 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ اظهار نظر درباره احکام دین امری تخصصی است و هر کسی نباید به خودش اجازه اظهار نظر در این امور را بدهد. پس وقتی اسلام‌شناسان و فقهای اسلامی می‌گویند حجاب واجب است، بنا به تخصصی که دارند باید سخن آنها را پذیرفت. 2️⃣ ما باید یاد بگیریم همچنان که در مسائل تخصصی پزشکی به حرف متخصص گوش می‌دهیم در مسائل دینی نیز همین‌گونه باشیم. 3️⃣ ما در کنار قرآن، روایات را نیز داریم؛ در تفکر شیعی قرآن و روایات دو ثقل هستند، دو بال هستند که همواره در کنار هم قرار دارند. پس فقط نگوییم قرآن، به روایات نیز باید توجه کنیم. هر دوی اینها منبع احکام اسلامی هستند. 4️⃣ اما قرآن، علاوه بر همسران پیامبر، زنان مؤمنین نیز باید حجاب را رعایت کنند: آیه ۳۱ سوره نور«قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ ویحفظن فروجهنّ ولایُبدین زینتهنّ الا ما ظهر منها ولیضربنّ بخمرهنَّ علی جیوبهنّ ولایبدین زینتهنّ الاّ لبعولتهنّ او آبائهنّ او آباء بعولتهنّ او ابنائهنّ او ابناء بعولتهنّ او إخوانهنّ او بنی اخوانهنّ او بنی أخواتهنّ او نسائهنّ او ما ملکت ایمانهنّ أو التابعین غیر اولی الاربة من الرجال او الطفل الّذین لم یظهروا علی عورات النساء ولایضربن بارجلهنّ لیعلم مایخفین من زینتهنّ وتوبوا الی اللّه جمیعاً ایّها المؤمنون لعلّکم تفلحون.» خداوند در این مرحله، به زنان پارسا و مؤمن فرمان می‌دهد: چشمان خود را از نگاه‌های ناروا فرو گیرند، اندام خود را بپوشانند، زینت و آرایش خود را به جز آن‌جا که ناگزیر آشکار می‌شود، بر بیگانه آشکار نسازند، سینه و دوش خود را به مقنعه بپوشانند، زینت و جمال را ننمایانند، جز برای محرم‌های سببی و نسبی و یا زنان و کنیزکان و کودکان ناآگاه بر عورت زنان، چنان پا به زمین نکوبند که خلخال و زیورشان بیرون آید و آشکار شود. پس تکلیف همسران پیامبر و زنان مومنه روشن است. 5️⃣ در روایتی حضرت علی (ع) فرمود: «روزی با فاطمه (س) محضر پیامبر خدا (ص) رسیدیم، دیدیم حضرت به شدت گریه می کند. گفتم: پدر و مادرم به فدایت یا رسول الله! چرا گریه می‌کنی؟ فرمود:یا علی! آن شب که مرا به معراج بردند، گروهی از زنان امت خود را در عذاب سختی دیدم و از شدت عذابشان گریستم و اکنون گریه‌ام برای ایشان است. زنی را دیدم که از موی سر آویزان است و مغز سرش از شدت حرارت می‌جوشد. آن زن در دنیا موی سر خود را از نامحرم نمی‌پوشاند.(بحارالانوار ٬ ج5 ٬ص69؛ زبده القصص ٬ ص202) اين حديث، معروف به حديث معراج است كه تفصيل آن را مي‌توانيد در منابع زير ملاحظه نماييد: حر عاملي، محمد، وسائل الشيعه، قم، انتشارات آل البيت، 1414 هـ ق، ج14، باب 117، حديث 7، مجلسي، محمد باقر، بحارالانوار، بيروت، دارالحياء التراث العربي، 1403 هـ . ق، ج 103، ص 245 و ج18، ص 351. این روایت از روایات معتبر است و کاملا مشخص است که حجاب به زنان پیامبر یا زنان مؤمن اختصاص ندارد 💡@p_eteghaadi
سوال ۶۷ 🔆متن شبهه : صادق هدایت: هیچ گاه درک نکردم چرا کافری که بیمار می شود دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار می شود دچار آزمون الهی....! مرض که یکیست شاید تفاوت در نگرش انسانهاست جهل نرمترین بالشی است که انسان می تواند سر خود را بگذارد و بخوابد... 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ صرف درک نشدن یک مطلب دلیل اشکال آن نیست . بلکه باید تحقیق کرد حکمت را فهمید . 2️⃣ حدیث زیر از امام رضا (ع) می باشد. بیماری برای مؤمن مایه تطهیر و رحمت است و برای کافر مایه عذاب و لعنت، و بیماری همواره گریبان گیر مؤمن است تا آن که دیگر هیچ گناهی در وجود او باقی نماند. بحارالانوار، ج 78، ص193. 3️⃣ صرفنظر از جایگاه دینی و مذهبی که برای حضرات معصومین (ع) قائلیم ، همگان ایشان را به عنوان بزرگترین عالمان می شناسند . 4️⃣ حکمت بلا در زندگی انسان : * ایجاد حالت تضرع و خشوع و فروتنی در انسانها * امتحان و آزمایش بندگان * بازتاب و پیامد گناهان انسان * ارتقاء درجه و رتبه * بیدارشدن از خواب غفلت * عذاب الهی (به دلیل تكذیب آیات و نشانه های الهی و فرستادگان او) بیماری نوعی بلا و رنج و در راستای آزمایشات الهیست که با عنایت به حکمتهای مختلف "بلا"، مشخصا برای توجه بیشتر یا مکافات بی توجهی به خداوند و فرامین اوست . 6️⃣ برخورد انسان با آزمایشات و بلاها نقش مهمی دارد که عذاب باشند یا مایه کفاره گناهان و رشد : "ما شما را به وسیله شرور یعنی بدی ها و بیماری ها و خیرات و نعمت ها امتحان می كنیم" (سوره انبیاء آیه 35) 7️⃣ اگر انسان زمان آزمایش و بلا ، متوجه خدا شود و صبر و رضا پیشه کند این "بلا" از مواردیست که مایه رشد و کمال او خواهد بود . 8️⃣ اگر انسان در برابر بیماری، طریق كفر و ناسپاسی پیشه گیرد و به قضا و قدر الهی اعتراض كند، اجری نخواهد داشت و موجب كفاره گناهش نخواهد شد. * حال اگر پیش از این کافر نیز بوده تنها عذابی بر عذابهایش اضافه شده است . 9️⃣ در رد استدلال پایانی نویسنده که گفته : بیماری که یکیست ! باید گفت : بنزینی که ماشینی را به آتش می کشد با بنزینی که سبب حرکت آن می شود نیز یکیست ! بستگی دارد چگونه مورد استفاده واقع شود. 💡@p_eteghaadi
❓متن پیام: آيا در عالم برزخ ارواح يكديگر را ملاقات مى كنند؟ ✅ پاسخ: بر اساس روايات معصومين علیهم السلام ارواح مؤمنان يكديگر را ملاقات مى كنند و با يكديگر سخن مى گويند. ۱_ در روايتى ابوبصير مى گويد: امام صادق علیه السلام از ارواح مؤمنان سخن به ميان آورد و فرمودند: آنان با هم ديدار مى كنند. عرض كردم: ديدار مى كنند؟ فرمودند: آرى و از يكديگر سؤال و جواب مى كنند و همديگر را مى شناسند به گونه اى كه وقتى او را ببينى مى گويى: فلانى است. ۲ امام صادق علیه السلام فرمودند: «ارواح مؤمنان در اتاق هايى در بهشت است، از غذاى آنجا مى خورند و از نوشيدنى هاى آن مى آشامند. به ديدار هم مى روند و مى گويند: پروردگارا قيامت را بر پا دار تا آنچه را به ما وعده داده اى به كار بندى. ۳_ امیرالمومنین على علیه السلام مى فرمايند: اى پسر نباته اگر پرده ها كنار زده شود هر آينه ارواح مؤمنان را در اين پشت خواهيد ديد كه حلقه زده اند و با هم ديدار مى كنند و با يكديگر سخن مى گويند 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۶۸ 🎥 اعتراف علمای اهل سنت زاهدان به پاسخ نداشتن درباره استدلال محکم شیعیان درباره آیه «اولی الامر منکم» 💡@p_eteghaadi
❌ شبهه مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا می‌کنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟ ✅ پاسخ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند. ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند می‌گوید: هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است می‏‌تواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته می‏داند و از سوی خود، آنان را معیّن می‏کند. ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، می‌گوید: معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه می‏باشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند: «المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.). سپس به روایات دیگر اشاره می‏کند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید: مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و می‏باید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی ـ فقیه جامع شرایط ـ برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد. شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّة‏اللّه‏». این می‏رساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیم‏‌گیری‌‏ها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری می‏باشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج‏ اللّه‏ علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیه‏السلام. شیخ انصاری در جمع‌بندی مطالب فوق می‌نویسد: «و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغ‏عنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.) عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید: «بی‏‌گمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیه‏السلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، می‏‌رساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامه‌ی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیه‏‌السلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.) 💡@p_eteghaadi
🔆متن شبهه: امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام زیست چنین حرم مجللی ساخته اند آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕ 🔆پاسخ شبهه: ✅ساختن حرم و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علما و صلحاء خصوصا امام خمینی ( ره ) که از سادات و پیامبر گرامی نیز می باشند از چند جهت رجحان دارد ؛ 1️⃣ از آیات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان و بزرگان ، یک نوع امر رایج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف می فرماید ؛ « هنگامی که وضع آنان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند ؛1_ بر روی قبور آنان بنایی بسازید_ 2_ مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم» (کهف 21) 👌 قران این دو را نقل می کند بدون آنکه از آنها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد. از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ و آباد سازی آنان است . ❕اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست، و يك نوع قدردانى از گذشتگان، و تشويق براى آيندگان در آن كار است، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آن را مجاز شمرده است. 👌وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است، به همين دليل و شخصيتهايى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 388 2️⃣ قران در آیه 32 حج می فرماید ؛ « هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و کند آن نشانه تقوای دلها است » ♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت آن مایه تقرب به خداوند است ، به طور مسلم علمای ربانی وفقهای برجسته از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش آن در میان مردم بوده اند . 🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس مسلمانی را اکرام و احترام کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او راضی است » 📚بحار الانوار ج 2 ص 44 👌یکی از طرق بزرگداشت و اکرام علماء و فقهای ربانی ، حفظ آثار و قبورشان و آباد کردن وصیانت از فرسوده شدن و از بین رفتن قبور آنها می باشد . 3️⃣ در روایات دستور به حب و دوست داشتن و محبت به علما و فقهای ربانی داده شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 1 ص 186 باب 2 فضل حب العلماء 👌همینطور در روایات متعدد دیگری دستور به حب سادات و نیکی کردن به آنها خصوصا اگر از باشند ، داده شده است . 📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17 ❕روشن است که یکی از مظاهر محبت و نیکی به علماء و فقهای ربانی خصوصا اگر از سادات باشند ، بازسازی و آباد قبور آنها می باشد . 👌البته در روایاتی از بنای بر روی قبور و گنبد و ساختن آن نهی شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 211 باب 44 این روایات ، برای عده ای قرار گرفته است تا ساخت و سازهای حرم امام خمینی را زیر سوال ببرند ، توجه به پاسخی که در گذشته داده ایم لازم است که این روایات کننده ، ناظر به قبور عموم مردم است و شامل قبور انبیاء و امامان و علماء و صلحاء نمی شود زیرا ما برای بازسازی و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور امامان و علماء و صلحا دلیل خاص داریم که در سطرهای به آن اشاره شده است مرحوم صاحب می نویسد ؛ « از روایاتی که از بناء بر قبور نهی می کند ، استثناء می شود قبور انبیاء و امامان ...همینطور بعید نیست استثناء شود قبور علماء و صلحاء چرا که بازسازی قبور آنها ، تعظیم اسلام است و مصالح دینی فراوانی بر آن مترتب می شود» 📚الحدائق الناضره ج 4 ص 131 💡@p_eteghaadi
🔘 متن شبهه: چرا اینقدر که به حجاب گیر می‌دهند به کمک کردن فقرا گیر نمی‌دهند؟! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ برخی بیماری‌ها مثل کرونا واگیردار هستند و باید سریع با آن‌ها برخورد کرد. و مردم از فرد بیمار واگیردار باید پرهیز کنند و از او فاصله بگیرند، چون ممکن است آن‌ها هم بیمار شوند. اما برخی بیماری‌ها شخصی هستند و به دیگران منتقل نمی‌شوند مثل سرطان و دیابت و فشار خون و... . 2️⃣ برخی از گناهان هم واگیردار هستند و اگر دیر به آن‌ها رسیدگی شود ممکن است تعداد زیادی از جامعه را آلوده کنند، مثل بی‌حجابی چون روی دیگران اثر می‌گذارد ممکن است دیگران هم به بی‌حجابی میل پیدا کنند. ولی فقر مسری نیست کسی از فقرا، فقر را نمی‌گیرد و فقر آدم فقیر به کسی منتقل نمی‌شود. 3️⃣ علاوه بر این در دین اسلام و دستورات آن، آنقدر که به کمک کردن به فقرا سفارش شده است به چیز دیگری سفارش نشده است. در آیات قرآن می‌بینیم هر جا بحث نماز بیان شده، بحث زکات هم که کمک کردن به فقراست بیان شده است. در بحث کفارات، غالبا برای فقراست مثلا اگر کسی روزه نگیرد باید فقرا را سیر کند یا بپوشاند. اگر کسی قسمش را بشکند باید فقرا را سیر کند. یا در سفارشات اهل بیت علیهم السلام به فرزندان خود و امامان بعد خود کمک کردن به فقرا در اولویت است. کمک‌های مخفیانه امامان که شبانه برای فقرا مواد غذایی می‌بردند. و نمونه‌ها از این موارد زیاد است. بنابراین آنقدر که دین اسلام به فکر فقرا بوده است هیچ دینی نبوده است. 4️⃣ اما هر دستوری از احکام خدا سر جای خودش باید انجام شود. و نباید یکی را انجام داد و دیگری را انجام نداد. یا چون در یکی از دستورات خدا کم کاری شود نباید گفت چون این دستور به خوبی انجام نشده است پس فلان دستور هم نباید خوب انجام شود. مثلا اگر در کمک کردن به فقرا کم توجهی شده‌ است دلیل بر این نیست که به حجاب هم بی‌توجهی شود. 5️⃣ نکته دیگر که خیلی مهم است تبلیغات بد دشمنان علیه دستورات دین است که با قرار دادن یک دستور خدا در برابر دستور دیگر یا مقایسه کم کاری یکی با دیگری می‌خواهند ارزش دستورات خدا را کم کنند. و همچنین با برجسته کردن یک حکم و تبلیغ آن در رسانه‌های خود این را به مخاطب القا می‌کنند که حکومت اسلامی فقط به فکر این دستور است و به فکر دستورات دیگر نیست. حتی اگر خیلی بیشتر از آن در موارد دیگر فعالیت شود. قدرت رسانه‌ی دشمنان نمی‌گذارد دیده شود. مثلا اگر هزار تا کار مفید در راستای فقر انجام گیرد و ده تا کار در راستای بی‌حجابی انجام شود دشمنان آن ده تا کار را نشان می‌دهند ولی آن هزار تا اصلا دیده نمی‌شوند. 💡@p_eteghaadi
❓متن پیام: آيا در بين اجنه نيز پيامبرى يافت مى شود؟ اگر آنان مكلف به فروع هستند مرجع تقليد آنان چه كسى خواهد بود؟ ✅ پاسخ: بايستى به چند نكته اساسى توجه بكنيم: ۱- جنس جن به لحاظ اينكه با انسان از نظر خلقت تفاوت دارد و از حواس انسانى پوشيده است، به طور دقيق و جزئى نمى توان به احوال آنان از تمامى ابعاد پى برد. تنها در محدوده معلوماتى كه قرآن و احاديث در اختيار انسان مى گذارد، مى توان اطلاعاتى را كسب كرد. ۲- طبق صريح آيات قرآن، جن هم مثل انسان مكلف است. اما چگونه تكليفى؟ جزئيات آن معلوم نيست. آيه ۵۶ سوره ذاريات: و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون، بر اشتراك بشر و جن در تكليف دلالت مى كند. هم چنين آيه ۱۷۹ سوره اعراف اشاره دارد بر اينكه كفار گناهكاران جن هم چون انسانها اهل جهنم اند و در عذاب خواهند بود. نظير اين آيه، آيه ۱۱۹ هود و آيه ۱۳ سجده است. ۳- از صريح آيه ۱۳۰ سوره انعام، دو مطلب را مى توان استفاده كرد: يكى اينكه طائفه جن بسان تمام انسان ها از پيامبران الهى نمى توانند بى بهره باشند. دوم: تکالیفی دارند که برخی از جنیان به آن کافر شدند 💡@p_eteghaadi
❓متن پیام: حکم اسلام درباره چیست؟ من بعد از سپری شدن مدت زیادی از شکست در عشق واقعاً انگیزه ای برای ادامه دادن زندگی ندارم. آیا نمی توان بدون آسیب رساندن به کسی و بی سرو صدا و با صحنه سازی یک مرگ طبیعی (برای حفظ آبروی خانواده) از این دنیا رفت؟ ✅ پاسخ: مسلماً در زندگی هر انسان، ناراحتی ها و یا شکست هایی پیش می آید که دنیا را در چشم انسان تیره و تار می کند. در این حالت انسان ها دو گونه اند؛ عده ای از میان این غرقاب مشکلات، سر بلند می کنند و با همه سختی ها و با توکّل بر خداوند، شروع به سازندگی دوباره می کنند. اما در مقابل عده دیگری هستند که زیر این مشکلات کمر خم کرده و به انزوا کشیده می شوند و یا بدتر از آن دست به خود کشی می زنند. اگر انسان به منطق اسلام آشنا باشد درمی یابد که مرگ انتهای راه نیست بلکه ابتدا راهی است بدون پایان. پس خود کشی هیچ کمکی به انسان نمی کند. مضافاً بر این که هیچ مشکلی در دنیا آن قدر ارزش ندارد که انسان در برابر آن، جان با ارزشش را بگیرد. از دیدگاه اسلام مالک همه چیز از جمله انسان، خداوند است و اوست که حق تصرف در جهان و انسان را دارد. آن جا که او رخصت دهد، مجاز و جایى که او اذن ندهد، غیرمجاز است. از جمله موارد، کشتن انسان است. در این موضوع هیچ تفاوتى بین انتحار و دیگر کشى (کشتن دیگران) نیست، چرا که این کار سلب حق حیات از خود و یا دیگرى است. خداى سبحان انسان را از این امر برحذر داشته، مى‏فرماید: «و آن کس که انسانى را بدون این که قاتل باشد و یا در زمین فساد کند بکشد گویا همه مردم را کشته است». مرگ و حیات یک نفر، اگر چه مساوى با مرگ و حیات اجتماع نیست، اما شباهتى به آن دارد، ازاین‏رو در جایى که اذن خداوند نیست، انجام دادن آن حرام و گناه کبیره است. این نفس فرقی ندارد که دیگری باشد یا نفس خود و انسان دست به خود کشی زند. امام باقر (ع) فرموده‏اند: «مؤمن به هر بلایى مبتلا مى‏شود و با هر نوع مرگی مى‏میرد ولى خودکشى نمى‏کند» امام صادق (ع) در باره عاقبت خودکشی می فرمایند: « هر کس خودکشی کند، برای همیشه در آتش جهنم می ماند... .» این روایات و نمونه های دیگر نشان از شدت برخورد اسلام با این پدیده دارد. پس هرگز به خودکشی به عنوان یک راه حل نگاه نکنید. اگر چه دیگران متوجه این عمل نشوند و بسیار طبیعی نشان داده شود، ولی در واقع و نزد خداوند ، چیزی مخفی نیست. مطمئن باشید اگر در مسیر درست گام بردارید بعد از مدت کوتاهی همه نظرات را به خود جلب خواهید کرد و موجب افتخار خانواده خواهید شد. چند توصیه: 1. سعی کنید به طرق مختلف ایمان خود را پرورش داده و قوی کنید. 2. با افراد شاد، خوشبین و امیدوار، مجالست داشته باشید و از روحیه آنان الهام بگیرید. 3. به شدت از منفى گرایى بر حذر باشید و افکار منفى را از خود دور کنید. 4. با هسته ‏هاى مشاوره در این زمینه ارتباط داشته باشید 💡@p_eteghaadi
❓متن پیام: آيا در جهان آخرت همه افراد بشر مورد بازخواست قرار مى‏گيرند؟ ✅ پاسخ: بله همه مورد بازخواست قرار میگیرند. خداوند در قرآن کریم می فرماید: وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ‏ (صافات ۲۴) آنها را نگه داريد كه در كارشان حتماً مورد بازخواست خواهند بود. شايد استبعاد شما به جهت آن باشد كه پرسش از اين همه خلايق را كارى بسيار طولانى و بزرگ مى‏بينيد. آرى همين گونه است، ولى خداوند سريع‏الحساب است. امروزه اگر بشر با عقل خدادادى خود، كار محاسبات را اين همه سرعت بخشيده و آسان كرده است آيا براى خداوندى كه همه چيز در اختيار اوست، چنين كارى مشكل و بعيد مى‏نمايد؟ البته اين كه از هر كس چه چيز سؤال خواهد شد و نحوه سؤال چگونه است، موضوع ديگرى است. اساساً ترسيم صحنه قيامت و نامه اعمال و ميزان سنجش، فراتر از آن است كه ما تصور كنيم. قدر مسلم آن است كه روزى است بزرگ (يوم الدين) و داراى صحنه ‏هايى بس شگفت و تماشايى چرا كه بايستى عدل در آن جا تحقق يابد و هر كس به جزاى اعمال خوب و بد خويش در كمال آگاهى واصل گردد. 💡@p_eteghaadi
سوال ۶۹ 📌متن پرسش👇 سلام وقتتون بخیر آیا این روش سندیت دارد و مورد تأیید علماست؟ 👇👇 روشی برای متوجه شدن در زندگی ..این روش به این شکل است که ابتدا نیت میکنید سپس دو رکعت نماز به نیت قضای حاجت میخوانید و ..سپس 100 مرتبه استغفار + 100 مرتبه صلوات + یک مرتبه سوره یس را میخوانید + 21 مرتبه سوره حمد را میخوانید سپس آیه ..( لَيْسَ لَهَا مِنْ دُونِ اللَّهِ كَاشِفَةٌ ) را 100 مرتبه میخوانید بعد میگوید خداوندا بر من مشخص و معلوم بگردان مشکل و حالاتم را و علت را و راه علاج را ، بعد 7 مرتبه میگوید ..(یا كاشف يا هادي يا مبين برحمتك يا أرحم الراحمين ) و میخوابید. ..توجه فرمایید که بهترین زمان انجام این عمل ( روز شبش منظور است ) و و شب جمعه است در صورت نگرفتن نتیجه در شب اول در شب های دیگری که گفتم مجدد انجام بدهید انشاالله متوجه خواهید شد به قدرت خداوند در خواب. 📌پاسخ 👇 💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔶 سلام علیکم 🔷 چنین دستورالعملی فقط در فضای مجازی منتشر شده و هیچ منبع معتبری ندارد و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. 🔷 به طور کلی علت اصلی مشکلات زندگی گناهان و کوتاهی‌هایی است که ما در زندگی داشته‌ایم. سستی و تنبلی عامل بسیاری از گرفتاریهاست. 🔆 ما أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ/ هر چه از خوبيها به تو مى رسد از جانب خداست؛ و آنچه از بدى به تو مى رسد از خود توست. (نساء، ۷۹) 🔷 در بسیاری از موارد انسان با تفکر در اعمال و رفتار خود می‌تواند عوامل مشکلات خود را پیدا کند. مثلا بی‌احترامی به والدین، سبک شمردن نماز، ظلم به خانواده و ... گاهی با مشورت با علما و اساتید اخلاق می‌توانیم علل گرفتاریهای خود را پیدا کنیم. بنابراین نیازی به چنین دستورالعمل‌هایی وجود ندارد. 💡@p_eteghaadi
سوال ۷۰ ❌شبهه👇🏻 کلیپ شبکه‌های اجتماعی: انتشار بخش تقطیع شده از سخنان امام خمينی: «برای خدا، برای اسلام راهپیمایی کنید. اقتصادش را فلج کنید. ندهید مالیات به او. حرام است دادن مالیات به این. از گناهان کبیره است. برای اینکه، اعانت بر یک کسی است که برخلاف اسلام است. و پول آب و برق را ندهید. نمیتواند با یک ملت طرف بشود» ✅پاسخ شبهه👇🏻 1️⃣این سخنرانی مربوط به ۴ مهر ۱۳۵۹(چند روز پس از حمله صدام به ایران و خطاب به ملت عراق است، معاندین نیز با انتشار بخش هایی از این سخنرانی می‌گویند این سخنرانی چند ماه قبل از حمله صدام است و امام را مقصر جنگ معرفی می‌کنند!) 2️⃣بخش کاملتری از این سخنرانی : «ملت عراق هم، با اینکه من سابقاً این معنا را به نظرم بود که این عشایری که در عراق هستند مسلح‌اند و ملت عراق هم یک ملت زنده‌ای است، حالا هم همین طور است، لکن نمی‌دانم چه شده است الآن که آن طوری که باید حرکت کنند و نهضت بکنند، آن طور نیست. من می‌دانم که همه دل خون دارند از این حکومت، و هیچ مسلمی نمی‌تواند موافق باشد با او. لکن حالا که سرگرم جنگ با ایران هستند، و قبل از اینکه ما آنها را اعدام کنیم، از بین ببریم، ملت قیام کند و نهضت کند، مثل قیامی که ملت ایران کرد. ملت ایران قیام کرد و یک قدرت صد چندانی قدرت صدام حسین را از بین برد. شماها هم قیام کنید. الآن این آدم مشغول است به ایران. شما از پشت خنجر به او بزنید. قیام کنید. اعتصاب کنید. راهپیمایی کنید بر خلافش. مگر می‌تواند قتل عام بکند وقتی همه شهرهای عراق راهپیمایی کردند بر ضد او، و منطقشان هم این بود که تو داری با اسلام مخالفت می‌کنی. برای خدا، برای اسلام راهپیمایی کنید. اقتصادش را فلج کنید. ندهید مالیات به او. حرام است دادن مالیات به این. از گناهان کبیره است. برای اینکه، اعانت بر یک کسی است که بر خلاف اسلام است. و پول آب و برق را ندهید. چیزهای دیگر را که می‌خواهند، ندهید. زیر بار نروید و تظاهرات بکنید و راهپیمایی بکنید. محکوم کنید او را. نمی‌تواند با یک ملت طرف بشود او. حالا هی در رادیوشان می‌گویند که ملت عراق چطور، ملت عراق چطور. این را شما می‌دانید، ملت عراق می‌دانند که این با ملت عراق دارد چه می‌کند و چه کرده است تا حالا...» 💡@p_eteghaadi