eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.4هزار دنبال‌کننده
492 عکس
866 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۲۷ ✅ دلیل واجب بودن حجاب زن بدون رجوع به آیه و حدیث. 💡@p_eteghaadi
❌ شبهه با وجود اینکه شیعه معتقد است که ائمه علیهم السلام دارای عصمت مطلق هستند ولی شخص امیرالمومنین علیه السلام در دعای تصریحا به انجام بعضی از معاصی در خلوات وپیروی از هوای نفس و... اشاره کرده اند: ( وَ لاَ تَفْضَحْنِي بِخَفِيِّ مَا اطَّلَعْتَ عَلَيْهِ مِنْ سِرِّي وَ لاَ تُعَاجِلْنِي بِالْعُقُوبَهِ عَلَي مَا عَمِلْتُهُ فِي خَلَوَاتِي و... ) ✅ پاسخ: اولا اصل دعای کمیل از حضرت خضر هست که امیرالمؤمنین علیه السلام آن را به جناب کمیل آموزش داد. ثانیا گناه اولیاءاللّه با گناه ما متفاوت است. آنها یک کوتاه را بزرگترین گناه محسوب میکنند، و خود را مستحق سرزنش میبینند. مثال۱ = کمترین دودی که از سیگار وارد ریه شخص سالم و غیرسیگاری وارد شود او را به سرفه و واکنش دستگاه تنفس وادار میکند. اما ده ها برابر آن حجم دود برای افراد سیگاری باعث هیچ واکنشی نمیشود. (واکنش=استغفار) مثال۲= کوچکترین میکروب برای بیمار تازه از اتاق عمل خارج شده خطرناک است، اما برای افراد عادی خیر. لطافت روح اولیا کوچکترین غفلتی را هم بر نمی تابد. مثال سوم = یک کودک در برابر یک شخصیت بزرگ (مثلاً پادشاه)، ممکن است هزار رفتار ناپسند هم داشته باشد، اما هیچ احساس خاصی نداشته باشد، اما یک انسان بالغ مدام مراقب رفتار خود هست و شاید یکی درمیان در کلامش «عذرخواهی و ببخشید» باشد، درحالیکه که ممکن است هیچ خطایی هم نکرده، اما عظمت جایگاه شخص حاضر، باعث می‌شود که دائماً احساس کند که نکند، ادب حضور را رعایت نکرده باشد. علیهم السلام هم در آیاتی چون آیه تطهیر (۳۳/احزاب) تایید شده و هم دلایل متعدد عقلی دارد. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۲۸ ❓متن پیام: آیا حضرت ابراهیم(ع) تنها با یکبار خواب‌دیدن تصمیم به قربانی‌کردن فرزندش اسماعیل گرفت؟ ✅ پاسخ: «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى‏ قالَ یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرینَ»؛[1] پس از آن‌که بشارت الهی به فرزنددار شدن ابراهیم(ع) تحقق یافت و فرزندش اسماعیل(ع) به سن بلوغ و نوجوانی رسید، به او گفت: پسرم، من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌‏کنم، نظر تو چیست؟ اسماعیل پاسخ داد: پدرم، هر چه دستور دارى اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت. فراز «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ» در قرآن، معنایش آن است که اسماعیل به مرحله‌‏اى رسید که می‌توانست در مسائل مختلف زندگى همراه پدر تلاش و کوشش کند و او را یارى دهد.[2] برخی گفته‌‏اند منظور از «سعی» سن سیزده سالگى است؛ یعنی موضوع قربانی زمانی رخ داد که اسماعیل(ع) به سن سیزده سالگی رسیده بود.[3] برخی هم گفته‌‏اند: مراد از سعى عمل و عبادت براى خداوند است.[4] «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ». ابراهیم(ع) به او گفت: اى پسرم، در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم! این جمله حکایت رؤیایى است که ابراهیم(ع) در خواب دید. اما این خواب یک‌بار بود یا بیشتر، برخی معتقدند؛ تعبیر به «إِنِّی أَرى» (با آوردن فعل مضارع) دلالت بر آن دارد که ابراهیم(ع) این صحنه را مکرر در خواب می‌دید. همان‌گونه که این تعبیر در آیه «وَ قالَ الْمَلِکُ إِنِّی أَرى...»،[5]‏ ..." نیز همین استمرار را می‌رساند.[6] در همین راستا گزارش شده است که ابراهیم(ع) این خواب را دو بار دید. نخستین بار در شب «ترویه» (شب هشتم ماه ذی الحجه)، و یک‌بار هم در شبی دیگر![7] برخی هم گفته‌اند؛ ابراهیم سه شب پیاپی این خواب را دید.[8] شب ترویه، شب عرفه و شب عید قربان.[9] به هر حال، حتی اگر ابراهیم(ع) تنها یک‌بار هم این خواب را دیده بود، از آنجا که با نور نبوت مطمئن بود که خواب او به منزله وحی از جانب پروردگار است، خود را موظف به فرمانبرداری می‌دانست. [1]. صافات، 102. [2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏19، ص 111، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [3]. ر. ک: قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج ‏16، ص 99، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، تهران، ج ‏8، ص 706، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. ر. ک: مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏8، ص 706. [5]. یوسف، 43. [6]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏17، ص 152، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، 1417ق. [7]. ر. ک: ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، تحقیق، یاحقی، محمد جعفر، ناصح، محمد مهدی، ج ‏16، ص 210، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1408ق. [8]. ر. ک: بلخی، مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق، شحاته، عبدالله محمود، ج ‏3، ص 615، بیروت، دار إحیاء التراث، چاپ اول، 1423ق؛ نیشابوری، نظام الدین حسن بن محمد، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقیق عمیرات، شیخ زکریا، ج ‏5، ص 572، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1416ق. [9]. ر. ک: ‏زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ‏4، ص 54، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، 1407ق؛ فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج ‏26، ص 346، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۲۹ ❌ شبهه: و چقدر زیباست حرف زرتشت که میگوید: ای کاش آنقدر آب داشتم تا جهنم را خاموش میکردم، و آنقدر آتش داشتم تا بهشت را میسوزاندم که مردم خدا را برای خودش بپرستند نه برای بهشت و جهنم!!! ✅ پاسخ: 🔵 و چقدر زیباست کسانی دم از باستان گرایی و ترویج دین منسوخ و پوسیده زرتشت می‌زنند که هیچ گونه اطلاعی از آموزه های این دین ندارند و سخنانی را به حضرت زرتشت نسبت می دهند که با عقاید پیروان این دین منافات دارد. 🔵 جهنم زرتشتی ها اصلا آتش ندارد که زرتشت بخواهد آن را با آب خاموش کند!!! 🔵 در دین زرتشت نیز که بنا به قول مشهور حدود 600 سال قبل از مسیح تأسیس شده است عقیده به معاد به وضوح بیان شده است. در این دین اعتقاد بر این است که روح بعد از جدا شدن از بدن تا روز رستاخیز وارد عالم برزخ می شود؛ تا در روز رستاخیز به جسم خود بپیوندد؛ زرتشتیان به اموری مثل صراط و میزان اعمال و بهشت و جهنم نیز اعتقاد دارند؛ ولی معتقدند که در جهنم آتش وجود ندارد. چرا که آتش از نظر آنان مقدّس است؛ به عقیده آنها جهنم محلی بسیار سرد و تاریک و کثیف و پر از حیوانات موذی است که گناهکاران را اذیت می کنند. (آشنایی با ادیان بزرگ: ص ۵۷ تا ۶۲) در برخی منابع زرتشتی درباره سرنوشت افراد بد چنین آمده است: سرانجام شخص بدکار به سرای تیرگی بی پایان می‌رود. (مینوی خرد ص ۲۷) 🔵 جالب است بدانید که جمله‌ی مذکور در متن شبهه، در اصل از سخنان حضرت علی علیه السلام گرفته شده که فرمودند: ما عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لَا شَوْقاً إِلَى جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك : خدایا من تو را نه از ترس آتش و نه به خاطر اشتیاق به بهشت عبادت می کنم، بلکه تو را شایسته پرستش یافته‌ام که میپرستم. عوالی الئالی، ج۲، ص۱۱ 🔵 اسلام ستیزان، سخنان پیشوایان اسلام و همچنین اندیشمندانی همچون ویکتورهوگو، تولستوی و... را سرقت کرده و به افرادی مانند داریوش و کوروش و زرتشت و ... نسبت می دهند. وقتی متون دینیشان از سخنان زیبا و حکیمانه خالی باشد مجبورند که دست به سرقت سخنان دیگران بزنند. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۰ ❌ شبهه: گفتم امام جعفر صادق كه بود؟ گفت: بنيانگذار فقه شيعه و از عالم ترين امامان شيعه. گفتم خب اگر ايشان خیلی علم داشته اند، آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان علم وی را آشكار سازد موجود هست؟ گفت: نه، خودشان كتابی ننوشته اند، ولی بيش از شش هزار دانشجو داشته اند. گفتم پس چرا كتابی ننوشته اند؟ از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته كتاب ارغنون، و از افلاطون كتاب ١٢جلدی جمهوريت به جا مانده كه ميزان علم آنها را آشكار می سازد. چطور در مورد ايشان اينگونه نيست؟ گفت: خلفای ظالم وقت اجازه ی نگارش به ايشان نمی داده اند. گفتم پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته اند؟ گفت: نمی دانم، ولی از ايشان احاديث بسياری به جا مانده است. گفتم در كجا آمده؟ گفت: در كتاب بحارالانوار مجلسی و چند كتاب ديگر. گفتم مجلسی در چه قرنی می زيسته؟ گفت: حدودا ٤ قرن پيش. گفتم او از كجا به علم اين امام رسيد، در حالی كه حدود ٩ قرن بينشان فاصله بوده و كتابی از امام هم در دسترس نبوده؟ گفت: زياد كنجكاوی نكن. ✅ پاسخ: 🔵 صرف نظر از اشتباهات متنی در این شبهه، باید دانست که تنها راه کشف میزان علم یک فرد نگارش کتاب نیست، بلکه میزان دانش افراد را می‌توان از طرق دیگر مانند پرورش شاگردان و نیز دانشی که به طور شفاهی به نسل های بعدی منتقل شده شناسایی کرد و چه بسا این روشها مؤثرتر باشد، چون درباره کتاب، ممکن است گفته شود دیگری نوشته و به دروغ به امام صادق علیه‌السلام نسبت داده‌اند. 🔵 با این مقدمه یادآوری می‌شود که اولاً؛ برخی از کتاب‌های نام برده شده مانند "ارغنون" این طور نیست که مانند کتاب های امروزی توسط ارسطو به نگارش در آمده باشد، بلکه نوشته‌های پراکنده‌ای از وی بوده که توسط شاگردانش جمع‌آوری شده است. ثانیاً؛ برخی از پژوهشگران حدود ۲۴ كتاب به امام علیه السلام نسبت می‌دهند مانند «رسالة فی علم الصناعة و الحجر المكرم» که فردی آلمانی به نام «دكترروسكا» در سال ۱۹۲۴ میلادی آن را به زبان آلمانی ترجمه و تحت عنوان «جعفر صادق امام شیعیان، كیمیاگر عربی» در هایدبرگ به چاپ رسانده است. ثالثاً؛ امام صادق علیه السلام شاگردانی داشته که بعضاً پدر علوم جدید محسوب می‌شوند مانند جابر بن حیان که پدر علم شیمی است و به تصریح خودش از شاگردان امام صادق علیه السلام بوده است. (فهرست ابن ندیم ص۴۲۰) 🔵 امام به شاگردان خود مطالبی آموزش داده که نشانگر احاطه حضرت بر زیست شناسی، انسان شناسی، نجوم و ... می باشد مانند آنچه مفضل بن عمر جمع آوری کرده و امروز در کتابی تحت عنوان «توحید مفضل» چاپ شده است. 🔵 از امام صادق علیه‌السلام دانش فقه یادگار مانده که برخی آموزه‌های حقوقی و جزایی آن قرن‌ها بعد در بشر تثبیت شد مانند اصل برائت، اصل قانونی بودن جرم و مجازات، قاعده عدم عطف قانون بماسبق و... 🔵 از اینها گذشته و از تمام تعاریف بزرگان مذاهب گوناگون از امام صادق علیه السلام که بگذریم، اساساً علم و فضیلت اصلی امام صادق و بقیه پیشوایان شیعه، علم قرآن است که موجب سعادت اخروی و جاودانه انسان می‌شود؛ اما چون سطح درک افرادی مانند شبهه افکن فوق، در این حد نیست و تنها علوم مادی را علم می‌دانند، به این نکته بسنده می‌شود که طبق آیه ۴۰ سوره نمل: «کسی که قطره‌ای از علم قرآن را داشته باشد می‌تواند تخت بزرگی را در یک چشم بر هم زدن از یمن به فلسطین منتقل کند. این در حالی است که ائمه‌ی اطهار علیهم السلام عالِم به همه‌ی اسرار قرآنند». همچنین طبق روایات، تمام علوم بشر تا زمان ظهور، در برابر علمی که امام زمان علیه السلام برای بشریت به ارمغان می آورد دو بیست و هفتم (کمتر از ده درصد) است. (مختصر البصائر، ص ۳۲۰) 🔵 اما اینکه گفته شده احادیث امام صادق علیه‌السلام در کتاب‌هایی با فاصله ۹ قرنی به دست ما رسیده، یک ادعای جاهلانه یا مغرضانه است. احادیث ایشان ابتدا در کتاب‌هایی با قدمت بیش از هزار و صد سال و بیشتر ثبت شده (مانند کتاب کافی) که همه‌ی آن‌ها "سند متصل" تا خود زمان امام صادق علیه‌السلام دارد. (سند متصل یعنی می‌دانیم چه کسانی به طور کتبی یا شفاهی حدیث را به نسل های بعدی منتقل کرده اند و خصوصیات فردی آنها از نظر صداقت، عدالت، مذهب و... چگونه بوده است). 🔵 کتاب بحارالانوار و تمام کتاب‌های قرون بعد، احادیث کتاب های قدیمی مانند کافی را صرفاً بازنویسی کرده و با نظم و فصل بندی جدیدی عرضه کرده‌اند نه اینکه مستقیماً احادیث را به امام صادق علیه‌السلام و آن هم پس از ۱۰۰۰ سال نسبت دهند. ✍️ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°• ای اشک کجایی که غم از راه رسید اندوه عظیم و ماتم از راه رسید یک سال گذشت و باز یک بار دگر پلکی زدی و محرم از راه رسید •° 💡@p_eteghaadi
حسینیه پاسخ؛ ویژه برنامه‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در ماه محرم 🏴 همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، تلویزیون اینترنتی پاسخ بصورت ویژه، شبهات برگزیده را مورد نقد و بررسی قرار داده است. شما همراهان و مخاطبین گرامی هر روز به مدت ۲۰ دقیقه مهمان "حسینیه پاسخ" هستید. 🎙کارشناس: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی 🎙ذاکر اهل بیت (ع): استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین واضحی ⏱ زمان پخش: 📆 هر روز ساعت ۱۱ 🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ: https://heyatonline.ir/pasokh.tv ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
10.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۳۱ 🤔 فلسفه علمی صله ارحام چیست؟ 📚برگرفته از کتاب علوم نوین در اسلام 💡@p_eteghaadi
🔶 امام صادق علیه‌السلام، شاخص‌ترین مروج زیارت امام حسین علیه‌السلام 🔹امام صادق علیه‌السلام روایات فراوانی را در رابطه با تشویق شیعیان برای رفتن به زیارت و عزاداری برای مصیبت امام حسین علیه‌السلام بیان فرموده‌اند؛ ابی‌بصیر از حضرت نقل می‌کند: ❇️ «مَن أَحَبَّ أن يَكونَ مَسكَنُهُ فِي الجَنَّةِ وَمَأواهُ الجَنَّةَ فَلا يَدَعْ زِيارَةَ المَظلومِ قُلْتُ ومَنْ هُوَ قالَ الحُسَينُ عليه‌السلامُ فَمَن أَتَاهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَحُبّاً لِرَسولِ اللَّهِ صَلَّى‌اللَّه‌عَلَيْهَ‌وآلِهِ وَحُبّاً لِفاطِمَةَ وحُبّاً لِأَميرِ الْمُؤْمِنِينَ علَيْهِمالسَّلامُ أَقْعَدَهُ اَللَّهُ عَلَى مَوَائِدِ اَلْجَنَّةِ يَأْكُلُ مَعَهُمْ وَالنَّاسُ فِي اَلْحِسَابِ». ✳️ «هرکس دوست دارد مسکن و پناهگاه او در بهشت باشد، زیارت مظلوم را ترک نکند. پرسیدم مظلوم کیست؟ حضرت فرمودند: حسین علیه‌السلام. 🔸 هرکس به خاطر محبت امام حسین «علیه‌السلام» و بامحبت پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌وآله» و محبت حضرت زهرا و امیرالمؤمنین‌ «علیهماالسلام»؛ سیدالشهدا «علیه‌السلام» را زیارت کند، خداوند او را در جایگاه بهشتیان قرار می‌دهد و همراه آن‌ها از نعمت‌ها متنعم می‌شود؛ درحالی‌که مردم در حال حسابرسی هستند🔸 💡@p_eteghaadi