eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
23.5هزار دنبال‌کننده
259 عکس
567 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ۱۲۸ ❓متن پیام: آیا حضرت ابراهیم(ع) تنها با یکبار خواب‌دیدن تصمیم به قربانی‌کردن فرزندش اسماعیل گرفت؟ ✅ پاسخ: «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ فَانْظُرْ ما ذا تَرى‏ قالَ یا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُنی‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرینَ»؛[1] پس از آن‌که بشارت الهی به فرزنددار شدن ابراهیم(ع) تحقق یافت و فرزندش اسماعیل(ع) به سن بلوغ و نوجوانی رسید، به او گفت: پسرم، من در خواب دیدم که تو را ذبح می‌‏کنم، نظر تو چیست؟ اسماعیل پاسخ داد: پدرم، هر چه دستور دارى اجرا کن، به خواست خدا مرا از صابران خواهى یافت. فراز «فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْیَ» در قرآن، معنایش آن است که اسماعیل به مرحله‌‏اى رسید که می‌توانست در مسائل مختلف زندگى همراه پدر تلاش و کوشش کند و او را یارى دهد.[2] برخی گفته‌‏اند منظور از «سعی» سن سیزده سالگى است؛ یعنی موضوع قربانی زمانی رخ داد که اسماعیل(ع) به سن سیزده سالگی رسیده بود.[3] برخی هم گفته‌‏اند: مراد از سعى عمل و عبادت براى خداوند است.[4] «قالَ یا بُنَیَّ إِنِّی أَرى‏ فِی الْمَنامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ». ابراهیم(ع) به او گفت: اى پسرم، در خواب دیدم که تو را ذبح می‌کنم! این جمله حکایت رؤیایى است که ابراهیم(ع) در خواب دید. اما این خواب یک‌بار بود یا بیشتر، برخی معتقدند؛ تعبیر به «إِنِّی أَرى» (با آوردن فعل مضارع) دلالت بر آن دارد که ابراهیم(ع) این صحنه را مکرر در خواب می‌دید. همان‌گونه که این تعبیر در آیه «وَ قالَ الْمَلِکُ إِنِّی أَرى...»،[5]‏ ..." نیز همین استمرار را می‌رساند.[6] در همین راستا گزارش شده است که ابراهیم(ع) این خواب را دو بار دید. نخستین بار در شب «ترویه» (شب هشتم ماه ذی الحجه)، و یک‌بار هم در شبی دیگر![7] برخی هم گفته‌اند؛ ابراهیم سه شب پیاپی این خواب را دید.[8] شب ترویه، شب عرفه و شب عید قربان.[9] به هر حال، حتی اگر ابراهیم(ع) تنها یک‌بار هم این خواب را دیده بود، از آنجا که با نور نبوت مطمئن بود که خواب او به منزله وحی از جانب پروردگار است، خود را موظف به فرمانبرداری می‌دانست. [1]. صافات، 102. [2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج ‏19، ص 111، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [3]. ر. ک: قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج ‏16، ص 99، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، تهران، ج ‏8، ص 706، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. ر. ک: مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ‏8، ص 706. [5]. یوسف، 43. [6]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏17، ص 152، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، 1417ق. [7]. ر. ک: ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقرآن، تحقیق، یاحقی، محمد جعفر، ناصح، محمد مهدی، ج ‏16، ص 210، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1408ق. [8]. ر. ک: بلخی، مقاتل بن سلیمان، تفسیر مقاتل بن سلیمان، تحقیق، شحاته، عبدالله محمود، ج ‏3، ص 615، بیروت، دار إحیاء التراث، چاپ اول، 1423ق؛ نیشابوری، نظام الدین حسن بن محمد، تفسیر غرائب القرآن و رغائب الفرقان، تحقیق عمیرات، شیخ زکریا، ج ‏5، ص 572، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1416ق. [9]. ر. ک: ‏زمخشری، محمود، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج ‏4، ص 54، بیروت، دار الکتاب العربی، چاپ سوم، 1407ق؛ فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج ‏26، ص 346، بیروت، دار احیاء التراث العربی، چاپ سوم، 1420ق. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۲۹ ❌ شبهه: و چقدر زیباست حرف زرتشت که میگوید: ای کاش آنقدر آب داشتم تا جهنم را خاموش میکردم، و آنقدر آتش داشتم تا بهشت را میسوزاندم که مردم خدا را برای خودش بپرستند نه برای بهشت و جهنم!!! ✅ پاسخ: 🔵 و چقدر زیباست کسانی دم از باستان گرایی و ترویج دین منسوخ و پوسیده زرتشت می‌زنند که هیچ گونه اطلاعی از آموزه های این دین ندارند و سخنانی را به حضرت زرتشت نسبت می دهند که با عقاید پیروان این دین منافات دارد. 🔵 جهنم زرتشتی ها اصلا آتش ندارد که زرتشت بخواهد آن را با آب خاموش کند!!! 🔵 در دین زرتشت نیز که بنا به قول مشهور حدود 600 سال قبل از مسیح تأسیس شده است عقیده به معاد به وضوح بیان شده است. در این دین اعتقاد بر این است که روح بعد از جدا شدن از بدن تا روز رستاخیز وارد عالم برزخ می شود؛ تا در روز رستاخیز به جسم خود بپیوندد؛ زرتشتیان به اموری مثل صراط و میزان اعمال و بهشت و جهنم نیز اعتقاد دارند؛ ولی معتقدند که در جهنم آتش وجود ندارد. چرا که آتش از نظر آنان مقدّس است؛ به عقیده آنها جهنم محلی بسیار سرد و تاریک و کثیف و پر از حیوانات موذی است که گناهکاران را اذیت می کنند. (آشنایی با ادیان بزرگ: ص ۵۷ تا ۶۲) در برخی منابع زرتشتی درباره سرنوشت افراد بد چنین آمده است: سرانجام شخص بدکار به سرای تیرگی بی پایان می‌رود. (مینوی خرد ص ۲۷) 🔵 جالب است بدانید که جمله‌ی مذکور در متن شبهه، در اصل از سخنان حضرت علی علیه السلام گرفته شده که فرمودند: ما عَبَدْتُكَ خَوْفاً مِنْ نَارِكَ وَ لَا شَوْقاً إِلَى جَنَّتِكَ بَلْ وَجَدْتُكَ أَهْلًا لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُك : خدایا من تو را نه از ترس آتش و نه به خاطر اشتیاق به بهشت عبادت می کنم، بلکه تو را شایسته پرستش یافته‌ام که میپرستم. عوالی الئالی، ج۲، ص۱۱ 🔵 اسلام ستیزان، سخنان پیشوایان اسلام و همچنین اندیشمندانی همچون ویکتورهوگو، تولستوی و... را سرقت کرده و به افرادی مانند داریوش و کوروش و زرتشت و ... نسبت می دهند. وقتی متون دینیشان از سخنان زیبا و حکیمانه خالی باشد مجبورند که دست به سرقت سخنان دیگران بزنند. 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۰ ❌ شبهه: گفتم امام جعفر صادق كه بود؟ گفت: بنيانگذار فقه شيعه و از عالم ترين امامان شيعه. گفتم خب اگر ايشان خیلی علم داشته اند، آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان علم وی را آشكار سازد موجود هست؟ گفت: نه، خودشان كتابی ننوشته اند، ولی بيش از شش هزار دانشجو داشته اند. گفتم پس چرا كتابی ننوشته اند؟ از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته كتاب ارغنون، و از افلاطون كتاب ١٢جلدی جمهوريت به جا مانده كه ميزان علم آنها را آشكار می سازد. چطور در مورد ايشان اينگونه نيست؟ گفت: خلفای ظالم وقت اجازه ی نگارش به ايشان نمی داده اند. گفتم پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته اند؟ گفت: نمی دانم، ولی از ايشان احاديث بسياری به جا مانده است. گفتم در كجا آمده؟ گفت: در كتاب بحارالانوار مجلسی و چند كتاب ديگر. گفتم مجلسی در چه قرنی می زيسته؟ گفت: حدودا ٤ قرن پيش. گفتم او از كجا به علم اين امام رسيد، در حالی كه حدود ٩ قرن بينشان فاصله بوده و كتابی از امام هم در دسترس نبوده؟ گفت: زياد كنجكاوی نكن. ✅ پاسخ: 🔵 صرف نظر از اشتباهات متنی در این شبهه، باید دانست که تنها راه کشف میزان علم یک فرد نگارش کتاب نیست، بلکه میزان دانش افراد را می‌توان از طرق دیگر مانند پرورش شاگردان و نیز دانشی که به طور شفاهی به نسل های بعدی منتقل شده شناسایی کرد و چه بسا این روشها مؤثرتر باشد، چون درباره کتاب، ممکن است گفته شود دیگری نوشته و به دروغ به امام صادق علیه‌السلام نسبت داده‌اند. 🔵 با این مقدمه یادآوری می‌شود که اولاً؛ برخی از کتاب‌های نام برده شده مانند "ارغنون" این طور نیست که مانند کتاب های امروزی توسط ارسطو به نگارش در آمده باشد، بلکه نوشته‌های پراکنده‌ای از وی بوده که توسط شاگردانش جمع‌آوری شده است. ثانیاً؛ برخی از پژوهشگران حدود ۲۴ كتاب به امام علیه السلام نسبت می‌دهند مانند «رسالة فی علم الصناعة و الحجر المكرم» که فردی آلمانی به نام «دكترروسكا» در سال ۱۹۲۴ میلادی آن را به زبان آلمانی ترجمه و تحت عنوان «جعفر صادق امام شیعیان، كیمیاگر عربی» در هایدبرگ به چاپ رسانده است. ثالثاً؛ امام صادق علیه السلام شاگردانی داشته که بعضاً پدر علوم جدید محسوب می‌شوند مانند جابر بن حیان که پدر علم شیمی است و به تصریح خودش از شاگردان امام صادق علیه السلام بوده است. (فهرست ابن ندیم ص۴۲۰) 🔵 امام به شاگردان خود مطالبی آموزش داده که نشانگر احاطه حضرت بر زیست شناسی، انسان شناسی، نجوم و ... می باشد مانند آنچه مفضل بن عمر جمع آوری کرده و امروز در کتابی تحت عنوان «توحید مفضل» چاپ شده است. 🔵 از امام صادق علیه‌السلام دانش فقه یادگار مانده که برخی آموزه‌های حقوقی و جزایی آن قرن‌ها بعد در بشر تثبیت شد مانند اصل برائت، اصل قانونی بودن جرم و مجازات، قاعده عدم عطف قانون بماسبق و... 🔵 از اینها گذشته و از تمام تعاریف بزرگان مذاهب گوناگون از امام صادق علیه السلام که بگذریم، اساساً علم و فضیلت اصلی امام صادق و بقیه پیشوایان شیعه، علم قرآن است که موجب سعادت اخروی و جاودانه انسان می‌شود؛ اما چون سطح درک افرادی مانند شبهه افکن فوق، در این حد نیست و تنها علوم مادی را علم می‌دانند، به این نکته بسنده می‌شود که طبق آیه ۴۰ سوره نمل: «کسی که قطره‌ای از علم قرآن را داشته باشد می‌تواند تخت بزرگی را در یک چشم بر هم زدن از یمن به فلسطین منتقل کند. این در حالی است که ائمه‌ی اطهار علیهم السلام عالِم به همه‌ی اسرار قرآنند». همچنین طبق روایات، تمام علوم بشر تا زمان ظهور، در برابر علمی که امام زمان علیه السلام برای بشریت به ارمغان می آورد دو بیست و هفتم (کمتر از ده درصد) است. (مختصر البصائر، ص ۳۲۰) 🔵 اما اینکه گفته شده احادیث امام صادق علیه‌السلام در کتاب‌هایی با فاصله ۹ قرنی به دست ما رسیده، یک ادعای جاهلانه یا مغرضانه است. احادیث ایشان ابتدا در کتاب‌هایی با قدمت بیش از هزار و صد سال و بیشتر ثبت شده (مانند کتاب کافی) که همه‌ی آن‌ها "سند متصل" تا خود زمان امام صادق علیه‌السلام دارد. (سند متصل یعنی می‌دانیم چه کسانی به طور کتبی یا شفاهی حدیث را به نسل های بعدی منتقل کرده اند و خصوصیات فردی آنها از نظر صداقت، عدالت، مذهب و... چگونه بوده است). 🔵 کتاب بحارالانوار و تمام کتاب‌های قرون بعد، احادیث کتاب های قدیمی مانند کافی را صرفاً بازنویسی کرده و با نظم و فصل بندی جدیدی عرضه کرده‌اند نه اینکه مستقیماً احادیث را به امام صادق علیه‌السلام و آن هم پس از ۱۰۰۰ سال نسبت دهند. ✍️ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°• ای اشک کجایی که غم از راه رسید اندوه عظیم و ماتم از راه رسید یک سال گذشت و باز یک بار دگر پلکی زدی و محرم از راه رسید •° 💡@p_eteghaadi
حسینیه پاسخ؛ ویژه برنامه‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه‌های علمیه در ماه محرم 🏴 همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، تلویزیون اینترنتی پاسخ بصورت ویژه، شبهات برگزیده را مورد نقد و بررسی قرار داده است. شما همراهان و مخاطبین گرامی هر روز به مدت ۲۰ دقیقه مهمان "حسینیه پاسخ" هستید. 🎙کارشناس: استاد گرامی حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی 🎙ذاکر اهل بیت (ع): استاد گرامی حجت الاسلام و المسلمین واضحی ⏱ زمان پخش: 📆 هر روز ساعت ۱۱ 🔸پخش با اینترنت رایگان در تلویزیون اینترنتی پاسخ: https://heyatonline.ir/pasokh.tv ◄مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزه‌های علمیه) ➡️ @spasokh ◄کانال پاسخ به شبهه (شهر پاسخ) 🆔 @pasokhcity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۳۱ 🤔 فلسفه علمی صله ارحام چیست؟ 📚برگرفته از کتاب علوم نوین در اسلام 💡@p_eteghaadi
🔶 امام صادق علیه‌السلام، شاخص‌ترین مروج زیارت امام حسین علیه‌السلام 🔹امام صادق علیه‌السلام روایات فراوانی را در رابطه با تشویق شیعیان برای رفتن به زیارت و عزاداری برای مصیبت امام حسین علیه‌السلام بیان فرموده‌اند؛ ابی‌بصیر از حضرت نقل می‌کند: ❇️ «مَن أَحَبَّ أن يَكونَ مَسكَنُهُ فِي الجَنَّةِ وَمَأواهُ الجَنَّةَ فَلا يَدَعْ زِيارَةَ المَظلومِ قُلْتُ ومَنْ هُوَ قالَ الحُسَينُ عليه‌السلامُ فَمَن أَتَاهُ شَوْقاً إِلَيْهِ وَحُبّاً لِرَسولِ اللَّهِ صَلَّى‌اللَّه‌عَلَيْهَ‌وآلِهِ وَحُبّاً لِفاطِمَةَ وحُبّاً لِأَميرِ الْمُؤْمِنِينَ علَيْهِمالسَّلامُ أَقْعَدَهُ اَللَّهُ عَلَى مَوَائِدِ اَلْجَنَّةِ يَأْكُلُ مَعَهُمْ وَالنَّاسُ فِي اَلْحِسَابِ». ✳️ «هرکس دوست دارد مسکن و پناهگاه او در بهشت باشد، زیارت مظلوم را ترک نکند. پرسیدم مظلوم کیست؟ حضرت فرمودند: حسین علیه‌السلام. 🔸 هرکس به خاطر محبت امام حسین «علیه‌السلام» و بامحبت پیامبر «صلی‌الله‌علیه‌وآله» و محبت حضرت زهرا و امیرالمؤمنین‌ «علیهماالسلام»؛ سیدالشهدا «علیه‌السلام» را زیارت کند، خداوند او را در جایگاه بهشتیان قرار می‌دهد و همراه آن‌ها از نعمت‌ها متنعم می‌شود؛ درحالی‌که مردم در حال حسابرسی هستند🔸 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۲ ❓متن پیام: خدا اين همه قدرت را چگونه به دست آورده و از كجا آمده؟ ✅ پاسخ: پاسخ اين سوال تا حدودى از تأمل و دقت در فاعليت و قدرت اعجاب انگيز نفس روشن مى شود، اما نكاتى را ياد آور مى شويم: 1⃣ نخست بايد به هستى و حقيقت وجود هاى عالم نظرى بيفكنيم. آنها در مرحله اول به دو نوع وجود ممكن و واجب تقسيم مى شوند. وجود ممكن: وجودى است كه وجودش از خود وجودى مسبقل ندارد، بلكه وجود و هستى خويش را از ديگرى اخذ و اقتباس نموده؛ مانند: سايه يا اشعه نور كه هستى اش به صاحب سايه و منبع نور وابسته است. واجب الوجود: وجودى است كه وجودش از ذات مى باشد و وجودش به وجود ديگرى وابسته نيست. 🔆 تفصيل اين مطلب در برهان های فلسفى مانند: برهان امكان و صديقين ارائه شده است. در اينجا ما بايد مشخص كنيم كه وجود خدا از كدام قسم است، وجود ممكن نمى تواند خدا باشد؛ پس واجب الوجود همان خداست لذا دارای قدرت است، يعنى: هستى بخش همه وجود هاى ممكن است، جاى استبعادى به نظر نمى رسد، چرا كه وى هستى بخش و فياض همه كمالات بلكه وجود هاى ممكن است و غير او واجب الوجودى نيست تا قدرت تقسيم شود، وجود خدا مانند ذات خورشيدى است كه همه نورها و وجود از آن سرچشمه می‌گيرند. 2⃣ وجود ممكنات نسبت به خدا مانند صورت هاى ذهنى براى انسان است، انسان مى تواند در ذهن خود هر صورتى كه بخواهد تصوير و خلق كند، مثلا يك اسب بالدار يا يك كوه طلا تصور نموده سپس در اين صورت خود دخل و تصرف مطلق نمايد، مثلا به تعداد بال هاى اسب فرضى خود بيفزايد يا از آن بكاهد. ⚜عالم امكان نيز مانند صورت ذهن براى خداست، چون آن معلول و آفريده و به نوعى پرتو و سايه وجود الهى محسوب مى‌شود و خدا هر گونه كه مى خواهد در آن تصرف مى كند چرا كه قدرت مطلق خدا از ذات غير متناهى اش نشأت گرفته است و اگر چنين قدرتى نداشته باشد، واجب الوجود نخواهد بود ؛ البته محال ذاتى مانند خلق يك دايره مربع از اين قدرت استثناء و به تعبير اصوليين تخصصاً خارج است كه دليل آن به عدم قابليت شئ مورد بحث بر مى گردد. مثلاً همه مان در رشته ورزش پرتاب ديسك كه ديسك خاصى را صد ها متر پرت مى كند، وقتى از او بخواهيم يك پر كاهى را يك و دو متر پرت كند اظهار عجز مى كند و درست توجيه مى كند كه اين مشكل نه به قدرت من بلكه به عدم قابليت كاه برمى گردد. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅 امام صادق (علیه السلام) میفرمایند : 🔸 کسی که زمان خوابیدن صد مرتبه کند گناهانش همچون برگ درختان فرو می ریزد و صبح که بلند شود گناهی برایش نماند.🔸 📚 مکارم الاخلاق ۶۱۰ 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۳ ❓متن پیام: سلام؛ ممنون از کانال خوبتون بنده می‌خوانم و تقریبا بر آن مداوت دارم، ولی با این وجود بازهم آلوده به گناه هستم، اگرچه از گناهان پشیمانم. آیا این عمل ارزشی دارد؟ چرا نماز شب باعث جلوگیری از نمی‌شود؟ ✅ پاسخ: نخست باید گفت؛ با توجه به اهمیتی که عبادات به‌ویژه نمازهای واجب و نماز شب دارند، و با توجه به آثاری که بر آنها مترتب است، نباید به بهانه این‌که خواندن نماز شبی که انسان را از گناه دور نمی‌کند، و فایده‌ای ندارد، و خواندن و نخواندن آن مساوی است، آن‌را ترک کرد. در رابطه با این موضوع باید گفت: اولا: همین اعتراف به گناه و ناراحتی از ارتکاب آن، ممکن از آثار نماز شب باشد؛ زیرا افرادی یافت می‌شوند که گناه انجام می‌دهند، و از انجام آن و نافرمانی خدای متعال ناراحت و پشیمان نیستند، و یا اساساً اعتقادی به گناه بودن آن ندارند. ثانیا: شاید اگر نماز شب نمی‌خواندید گناه بیشتری انجام می‌دادید، و همین نماز شب باعث شده است که گناه کمتری انجام دهید. ثالثا: چه بسا استمرار و مداومت بر نماز شب باعث شود که در آینده از گناهی که مرتکب می‌شوید توبه کنید و دیگر سراغ ان گناه نروید. بنابر این، این‌گونه نیست که نماز شب هیچ اثری بر رفتار و کردار آدمی نداشته باشد. البته این‌گونه هم نیست که نماز شب باعث عصمت انسان شود؛ بلکه انسان را در مسیر اطاعت و بندگی کمک می‌کند. و اگر با آداب و شرایط و حضور قلب باشد به‌یقین در زندگی انسان تأثیر خواهد داشت. 💡@p_eteghaadi
🔹️مشخص شدن دین‌داران واقعی در هنگام سختی و بلا 💠 امام حسین علیه‌السلام در دوم محرّم سال 61 هجرى به اتّفاق ياران خويش به سرزمين كربلا وارد شد، ابتدا به يارانش رو كرد و فرمود: ❇️ «النَّاسُ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعِقٌ عَلى‌ أَلْسِنَتِهِمْ، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعايِشُهُمْ، فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيَّانُونَ».‌ ✳️ مردم، بندگان دنيا هستند و دين همانند چيزى است كه بر زبانشان باشد، تا آنگاه كه زندگى‌شان (به وسيله آن) پر رونق است آن را نگه مى‌دارند، ولى هنگامى كه با مشكلات آزموده شوند، عدد دين‌داران اندک مى‌شود. 📚 آیت‌الله مکارم شیرازی، عاشورا ريشه‌ها، انگيزه‌ها، رويدادها، پيامدها، ص379. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۳۴ ❌ شبهه 💠آیت الله بروجردی: شاه باید حکومت کند، شما عمامه به سرها مال حکومت نیستید. یک روحانی از آیت الله بروجردی پرسید؛ چرا برای نجات نواب صفوی از اعدام نزد شاه وساطت نکردید؟ وی در جواب گفت چون او میخواست شاه را از حکومت بردارد و شما عمامه به سرها را به جای او بنشاند. روحانی پرسید این کار چه عیبی دارد؟ آیت الله بروجرد جواب داد: عیب این کار این است که وقتی شما در راس کار ها قرار بگیرید به اسم دین کارهایی خواهید کرد که مردم دیگر دین را هم قبول نداشته باشند، شما به اسم دین به دین ضربه خواهید زد. ✍️منبع؛ کتاب خاطرات صادق طباطبايي ✅ پاسخ این شبهه قبلاً به اسم علمای دیگری همچون آیت الله خویی منتشر شده و همین نشانه آن است که از اساس دروغ است. بله در کتاب خاطرات صادق طباطبایی مطلبی شبیه آن است (نه اینکه شاه باید باشد یا شما به اسم دین به دین ضربه میزنید) که خطاب آن به فرد خاصی است و صلاحیت او را زیر سوال می برند و اتفاقا در همین سخن صلاحیت شاه را هم زیر سوال می برند. به هر حال نظر آیت الله بروجردی را باید در آثار و کتب خود ایشان جستجو کرد. ایشان در جلد دوم استفتائات خود ج ۲ ص ۴۷۱ تا ۴۸۲ با صراحت و ذکر دلیل ولایت فقیه را اثبات مینماید و اشکالات فقهی که توسط سوال کننده مطرح شده است را نیز جواب میدهد. (متن فوق را اینجا ببینید👇 hawzah.net/fa/News/View/89334 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۳۵ 🚫من چادری هستم ولی دیگران پوشش منو مسخره میکنند چکار کنم؟! 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۶ ❌ شبهه: مگر مي شود سگ با اين وفاداريش نجس باشد؟ در قرآن و روايات از نجاست سگ سخني به ميان نيامده است!؟ قرآن با نام بردن از سگ اصحاب کهف، از اين حيوان تمجيد کرده است! حضرت علي علیه السلام مردم را به يادگيری ده خصلت ارزنده سگ و به کار بستن اين خصائص در زندگي توصيه فرموده‌اند! ✅ پاسخ: 🔵 منابع دین ما ۴ تا است که عبارت است از: قرآن، روایات، عقل و اجماع. در این میان قرآن کريم مانند قانون اساسی است که در احکام فقهي معمولا به کليات بسنده کرده است و تبيين و تفسير آن را به پيامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْکَ الذِّکْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ اي پيامبر ما ذکر بر تو نازل کرديم تا براي مردم آنچه را بر ايشان نازل شد (نحل/۴۴) 🔵 در روایات متعدد با صراحت نجاست سگ بیان شده است. مثلا: سَأَل أَبَا عَبْدِاللَّهِ علیه السلام ... قُلْتُ لَهُ: الْکَلْبُ؟ قَالَ: لَا. قُلْتُ: أَلَيْسَ هُوَ سَبُعٌ؟ قَالَ: لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نجسٌ؟ لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ نَجَسٌ.»(وسائل/ج۱/ص۲۲۶) 🔵 در روایت دیگر آمده: راوي حکم سگ را از امام صادق علیه السلام سؤال کرد، حضرت فرمود: پليد و نجس است، از اضافه آبی که آشاميده نبايد وضو گرفته شود، آن آب را بريز و (ظرف) را بار اول با خاک و سپس با آب بشوى.» (وسائل/ ج۱/ص۴۱۵) 🔵 نجاست عبارت است از چيزي که به کار بردن آن در نماز و طواف و تغذيه، جایز نیست. 🔵 هرچند در اسلام سگ حيواني نجس است، امّا اين سبب نشده تا حقوق او به عنوان يک حيوان، نقض شود. 🔵 البته رعايت حقوق سگ هم به اين نيست که به آن دست بزني، و او را مونس و هم بازي خود قراردهي! بلکه با رسيدگي به آب و غذايش و آزار نرساندن به او، حقوقش را رعايت کرده اي. (چه بسا وارد کردن سگ به زندگی و اجبار او به انتخاب سبک زندگی انسانی، باشد) 🔵 پيشوايان و بزرگان مذهبي ما، با اينکه عقيده به نجاست سگ دارند، امّا ظلم به اين حيوان را روا ندانسته، حق و حقوقي براي آن قائل شده اند. با مطالعه در آثار دانشمندان اسلامي اين مساله به روشني قابل درک است. 🔵 در کتب فقهي آمده است: اگر شخصى، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد، و بترسد که اگر با آن وضو بگيرد، خودش یا سگش دچار تشنگى شود، بر او واجب است که تيمم کند و آب را براي نوشيدن سگ نگهدارد. «وکذا الحيوان اذا کان کذلک وان کان کلبا»(جواهرالکلام/ج۵/ص۱۱۴) حتی صاحب جواهر، میگوید اگر تنها برای یکی از گوسفند یا سگ آب و غذا وجود دارد، اولویت با سگ است: «قد يقال باولوية الکلب لامکان ذبح الشاة بخلاف الکلب»(جواهرالکلام/ج۳۶/ص۴۳۷) 🔵 در متون روايي ما، روايات فراواني هستند که توجه به حقوق سگ را ـ به عنوان يک حيوان ـ تأييد مي کنند. در بعضي از روايات از اذيت و آزار سگ منع شده، در دسته اي ديگر به اطعام و سيراب‌کردن سگ توجه شده است. علاوه بر اين رواياتي هستند که قاتل سگ را ملزم به پرداخت ديه مي‌کند. 🔵 نگهداري سگ براي امور عقلایی مانند نگهباني و شکار، استفاده پليس و نيروهاي امداد اشکالی ندارد، اما نگهداری بدون مورد آن کراهت شدیدی دارد. 🔵 در بعضي از روايات آمده است که خانه اي که در آن سگ است، ملائکه وارد نميشوند و نماز خواندن در چنين خانه اي مکروه باشد.(الفقیه/ج۱/ص۲۴۶) 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۷ 🔘 متن شایعه: اگر از صدام بگذريم، اگر مسأله قدس را فراموش کنيم، اگر از جنايت هاي امريکا بگذريم از ال سعود نخواهيم گذشت. ( امام خمینی ) 🔆 پاسخ شایعه: 1️⃣ این عبارت از امام نیست، در واقع جمله‌ی امام رو تحریف کردند؛ اولین بار سال ۹۳ یه سایتی این عبارت رو منتشر می‌کنه، بعد از اون با پیش اومدن قضیه‌ی منا، بسیجِ دانشجوییِ دانشگاهِ مذاهب اسلامی این جمله رو توی بیانیه‌ی خودش می‌نویسه؛ بعد هم پشت سر هم در اینترنت تکثیر میشه. 2️⃣ جمله‌ی امام اینه؛ اگر ما از مسئله قدس بگذریم، اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه‌ی کسانی که به ما بدی کردند بگذریم، نمی‌توانیم از مسئله‌ی حجاز بگذریم. صحیفه امام خمینی ،جلد 20 ،صفحه 369 🌐https://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh-imam-khomeini/vol/20/page/369 3️⃣ شما که میخواهید آل سعود رو لعن کنید، بکن. دیگه چرا دست تو جمله‌ی امام می‌برید!!!؟؟؟ 4️⃣ اون قسمت جنایت‌های آمریکا رو از کجا آوردید چسبوندید به جمله‌ی امام راحل. 5️⃣ لطفا ارزش وجودی حضرت امام راحل را حفظ کنید و برای رسدن به اهداف خود دست به تحریف سخنان امام نزنید. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺بررسی قضیه تشنگی در کربلا !!!! 👌در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم : ▫️بستن آب بر روی کاروان حسینی توسط لشگر یزید ▫️حفر چاه توسط امام حسین علیه السلام و رسیدن به آب ▫️ماموریت حضرت عباس و علی اکبر برای رسیدن به آب ▫️غسل کردن و شستشوی اصحاب امام حسین ع در شب عاشوراء ▫️با لب تشنه شهید شدن امام حسین ع و یاران با وفایش 💡@p_eteghaadi
سوال ۱۳۸ ❌متن شبهه: در میان دزدان و اختلاسگران ۴۴ سال گذشته حتی یک مرد کراواتی یا یک زن بی حجاب هم نبوده همگی مومن نمازخوان و به اصطلاح مسلمان بودند همگی به معاد اعتقاد داشتند، همگی خدا ترس و دارای داغ مهر در پیشانی بودند، همگی در منسب اداره یا وزارتخانه خود ظهرها در صف اول نماز جماعت می ایستادند، همگی ماه رمضان را میگرفتند و شبهای احیا به سر بودند و ماه محرم مشکی پوش بودند... ✅ پاسخ: 🔴 کرواتی ها قبل انقلاب دزدی می‌کردند که دستشون کوتاه شد. 🔴 اما با توجه به اینکه پس از انقلاب، تقریباً هیچ کس کروات نمی زند (جز برخی در مجلس عروسی!) باقیمانده کراواتی ها (کنایه از بی اعتقادها، نه اینکه هر کراواتی را دزد یا بی اعتقاد بدانم) رنگ عوض کرده و با ظاهرسازی، خودشون را مسجدی و نمازخوان و... نشون دادند، و خلاصه در نظام نفوذ کردند. بنابراین مغالطه‌ای که شبهه افکن میکند از دو جهت باطل است: ۱_ اول اینکه اگر کسی با کروات باشد به او مسئولیت یا امکاناتی نخواهند داد که بتواند دزدی کند، پس مجبور است ظاهر سازی کند. ۲_ دوم اینکه دزد، دزد است. لکن مجبور است هر زمان لباس و چهره‌ای را انتخاب کند که بهتر فریبکاری و دزدی کند. 🔴 بنابراین، اینکه شبهه افکن میخواهد القاء کند همه‌ی مذهبی‌ها دزدند، خود یک فریبکاری ناجوانمردانه‌ای است که نشان می‌دهد، دزدی و فریبکاری، منش و روش همین قماش است!!! 🔴 بسیار بعید است که انسان معتقد به قبر و قیامت و مبدا معاد دست به دزدی و اختلاس و چپاول اموال مردم بزند. با کنکاش دقیق در احوال اختلاسگران و دزدان بیت المال میتوان به این نتیجه رسید اینان همان منکرین خدا و پیغمبر و مبدا و معاد و کراواتی های دوران اعلیحضرت همایونی محمد رضا پهلوی هستند که بخاطر چپاول راحت بیت المال تغییر تاکتیک داده اند بجای اینکه با کراوات مردم را تیغ بزنند با ریش و پشم و ظاهر مذهبی به اهداف کثیف خود می رسند و گرنه ساحت دین و عناصر مومن و مذهبی از این نسبتهای ناروا پاک و مبراست. 🔴 در پایان تاکید می‌شود که صحبت‌های فوق به این معنا نیست که هیچ انسان معتقد یا نمازخوانی دزدی نمی‌کند، خیر، شیطان در کمین همه مخصوصا افراد مومن است، اما آنچه شبهه افکن القاء می کند، خود یک شیطنت و فریبکاری بزرگ است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا