eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
23.5هزار دنبال‌کننده
259 عکس
567 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۰ ❓متن پیام: سلام، ببخشید یه شبهه ای هست، که میگن هرچیزی یه خالقی داره، خانه خالقش انسان است، خالق انسان خدا هست، پس اگر همینجوری ادامه بدیم یعنی خداوند هم استغفرالله یه خالقی داره، میخواستم بدونم این حرف تا چه حد صحیح هست؟ ✅ پاسخ : برای پاسخ، بهتر است به این چند سؤال توجه شود؛ زیرا این سؤال ها ذهن را برای درک پاسخ اصلی آماده تر می سازد؛ رطوبت هر چیز از آب است. رطوبت آب از چیست و از کجاست؟ چربی همه غذاها از روغن است. چربی روغن از چه و از کجاست؟ شوری همه چیز از نمک است. شوری نمک از کجاست؟ 💠پاسخ این است که رطوبت برای آب و شوری برای نمک و چربی برای روغن ذاتی آنها است. همچنین هنگامی که سؤال شود هستی هر موجودی از خدا است پس هستی خدا از کیست؟ پاسخ می دهیم: هستی خدا ذاتی او و از خود او است و از جای دیگر نیست. 💠 این یک اصل مسلم است که هر معلولی علت دارد ولی مغالطه ای که صورت می گیرد این است که خداوند هم یک معلول فرض می شود. به عبارت دیگر گمان می شود هر موجودی علت دارد حتی وجود بذاته یا خدا. 👌🏻همین طور باید گفت هر پدیده ای نیاز به آفریننده دارد، ولی خداوند یک پدیده نیست که نیاز به خالق داشته باشد، بلکه ایجاد کننده همه پدیده ها است. 📌به بیان دیگر، ساده ترین مفهوم خدا، همان موجود کامل و بی نقص و بی نیازی است که هست بدون این که به کسی نیازی داشته باشد تا از او مدد بگیرد؛ چه در وجود و چه در آثار. 💭پس اگر خدایی توهم شود که گاهی هست و گاهی هم نیست، این همان خدای توهمی ما است؛ چرا که گفتیم خدا یعنی موجودی بی نیاز که وجود و آثار خود را از کسی نمی گیرد، بنابراین همیشه بوده و هست. لذا این تعریف خدا و خدا بودن بذاته اباء از نیاز و حدوث دارد. ‼️این صرفاً یک وسواس ذهنی است که ذهن انسان وقتی متوجه مفهوم خالقیت است، فراموش می کند که خدا، بی نیاز است و وجود، حقیقت ذاتی اوست. 🔰 بنابراین نمی تواند تصور کند که وقتی هرچیزی خالقی بالاتر از خود دارد پس چرا نباید خدا هم خالقی برتر داشته باشد. در این جا، خدا به عنوان یک پدیده فرض شده است، حال آن که این مفهوم از خدا ساخته ذهن است نه خدایی که بذاته وجود دارد و بی نیاز از علت است. 🌐 مطالعه بیشتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۱ ❓متن پیام: سلام ، در روایت داریم که وقتی که قیامت میشه حضرت زهرا و اهل بیت و مومنین دیگران رو شفاعت می کنند ، تا اینکه افرادی که هیچ راه شفاعتی ندارند باقی می مونند و بعد از اینکه شفاعت اون ها تمام شد ، خداوند تمام انسان ها رو مورد شفاعت خودش قرار میده و باقی مانده ی انسان ها رو شفاعت می کنه و مورد رحمت خودش قرار میده در حالی که تمام شفاعت کنندگان تعجب می کنند ، حتی یک روایت داریم که خدا ، نود و نه درصد مهربانی و رحمانیت اش رو گذاشته برای آخرت ...! اما این چطور ممکنه که باز دوباره آیه داریم که انسان های ظالم ، گمراه و... تا ابد در جهنم خواهند ماند و جایگاه ابدی اون هاست ، ممنون اگر توضیح کاملی به من بدید ✅ پاسخ : برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروری است: 1⃣ معنای شفاعت شفاعت به معنای تقویت و نیرو بخشیدن به شخص ضعیف است. و شفیع به کسی گفته می‌شود که نیازمند را کمک کند و او را به اعتدال و عدم نیازمندی برساند. 2⃣ شفاعت کنندگان شفاعت کنندگان از نظر قرآن: طبق آیات قرآن کریم، شفاعت در روز قیامت مخصوص خداوند است. ❗️ خداوند به افرادی که بخواهد اذن شفاعت می‌دهد، ( همان‌طور که علم غیب مخصوص خداوند است و خداوند آن‌را به رسول خود داده است) شفاعت هم مخصوص خداوند است و خداوند آن‌را به رسول الله(ص) و کسان دیگری اعطا نموده است. 3⃣ شرایط شفاعت شوندگان تربیت دینى اقتضا می‌کند اشخاصى که در بارۀ آنها شفاعت می‌شود معین نباشند، بلکه به صورت مبهم بیان شوند، چنان‌که قرآن کریم نیز اشخاص شفاعت شونده را تعیین نکرده، بلکه اوصاف و ویژگی‌های آنها را بیان نموده، 💠 و می‌فرماید: "هر کسى در گروِ اعمال خویش است، مگر اصحاب یمین که در بهشت‌ها قرار دارند و از یکدیگر سراغ مجرمان را گرفته، می‌پرسند؛ چرا دوزخى شدید؟! می‌گویند: ما از نمازگزاران نبودیم، و به مسکینان طعام نمی‌خوراندیم، و پیوسته با اهل باطل هم‌نشین و هم‌صدا بودیم، و روز قیامت را تکذیب می‌کردیم، تا وقتى که یقین برای مان حاصل شد، در آن هنگام است که دیگر شفاعت شافعان براى آنان سودى ندارد". 🔺این آیه می‌فرماید: اهل دوزخ به دلیل داشتن این چهار صفت؛ یعنى ترک نماز، ترک انفاق در راه خدا، فرو رفتگى در دنیا و تکذیب روز حساب، دوزخى شده‌‏اند. این چهار صفت(رذیله) امورى هستند که ارکان دین را منهدم می‌سازند. بر عکس اقامۀ نماز، انفاق، ترک دنیا و اعتقاد به قیامت، دین خدا را بپا می‌دارند؛ چون دین‌داری عبارت است از اقتدا به هادیانى که خود معصوم و طاهر باشند، و این نمی‌شود، مگر به این‌که از دل‌بندى به زمین و زیورهاى فریبندۀ آن دورى کنند، و به سوى دیدار خدا روى آورند که اگر این دو صفت محقق شود، هم از(هم‌نشینی و هم‌صدای با اهل باطل) اجتناب شده، و هم از(تکذیب یوم الدین). 💡@p_eteghaadi
نتیجه این‌که کسى لیاقت شفاعت شدن را دارد که دارای شرایط زیر باشد: 🌀۱. ایمان راستین به خدا و انبیا الاهى و روز رستاخیز و آنچه خدا بر پیامبرانش نازل فرموده، داشته باشد؛ چون در آیاتى از قرآن است کـه وقـتـى از کـافران و مشرکان سؤال شود که: چرا در دوزخ گرفتار شدید؟ می‌گویند: "فما لنا من شافعین"؛ (ما هیچ شفاعت کننده‌ای نداریم). 💢 پس کفار قابلیت شفاعت را ندارند. 🔅 در سورۀ انبیاء آیۀ 28 می‌خوانیم: "پیامبران و ملائکه شفاعت نمی‌کنند، مگر برای کسی که مورد رضایت باشد". 🔅و از حضرت رضا(ع) تفسیر این آیه را پرسیدند. امام فرمود: "مقصود پسندیدگی در امر دین است". ‼️بنابراین، شفاعت مخصوص افراد گناه‌کار است به شرط آن که در عقیده و دین خود مورد رضایت باشند و معاندان و ناصبان و منکران از آن محروم‌اند. 🌀۲. افرادی که ایمان به حقانیت شفاعت داشته باشند. رسول اکرم(ص) می‌فرماید: "خدا کسى را که ایمان به شفاعت من ندارد، مشمول شفاعت من قرار نمی‌دهد". 🌀3و 4. کسانی که اهل نماز و کمک به فقرا باشند. ❗️چنانچه در سورۀ مدثر علت به دوزخ رفتن مجرمان را، ترک نماز و کمک نکردن به فقرا و تکذیب روز جزا می‌شمارد. 🔅 حـضـرت صادق(ع ) فرمود: "به شفاعت ما نمی‌رسد هر آن‌کس که نماز را سبک بشمارد". ♦️به هر حال، شفاعت یک موضوع مطلق نیست، بلکه دارای قیود و شرایطی است ( هم در بارۀ گناه و جرم، و هم در جهت شفاعت کننده و هم در جهت شفاعت شونده ). ⚜کسانی که معتقد به این اصل هستند برای این‌که از این فرصت گرانبها استفاده کنند و مشمول شفاعت قرار گیرند، ناگزیرند که شرایط آن‌را فراهم سازند و از گناهانی نظیر ظلم و شرک و ... که مشمول شفاعت نمی‌شود، دوری کنند و یا رفتار خود را طوری تنظیم کنند که مورد عنایات شفاعت کنندگان قرار گیرند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚 برای گناهان‌ کبیره‌ است نه‌ صغیره‌ 💚اگر کسی‌ از گناهان‌ کبیره‌ اجتناب‌ کند، گناهان‌ صغیره‌اش‌ خود بخود آمرزیده‌ می‌شود؛ و دیگر برای‌ آمرزش‌ آن‌ نیازی‌ به‌ شفاعت‌ ندارد. آیه قرآن چنین می‌فرماید: 💚إن‌ تَجْتَنِبُوا کبَآئرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکفِّرْ عَنکمْ سَیئاتِکمْ.[نساء 31] اگر شما از گناهان‌ بزرگی‌ که‌ از آن‌ نهی‌ شده‌اید اجتناب‌ ورزید، ما گناهان‌ کوچک‌ شما را می‌آمرزیم‌. 💚رسول الله نیز در این باره فرمودند: 💚إنَّ شَفَاعَتِی‌ لاِهْلِ الْکبَآئِرِ مِنْ أُمَّتِی‌ شفاعت من برای گناهان کبیره امت من است. ادرس المیزان ج‌ 14، ص‌ 308 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۹۲ ❓متن پیام: آیا در لشکریان امام حسین علیه السلام ، ایرانی هم وجود داشته یا نه؟ ✅ پاسخ: 🎥 تنها ایرانی‌ای که در سپاه امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسید. 💡@p_eteghaadi
❓متن پیام: سلام علیکم و رحمةالله خسته نباشید بزرگوادان ، خیر کثیر دنیا و آخرت نصیبتان باد انشاءالله جواب اکثر سؤالات بنده و جوابهایشان در کانال خوبتان هست بنده یک کانال قرآنی دارم میخواستم بپرسم که آیا میتوانم از احادیث و یا بعضی جوابهای شما که به درد مردم میخورد و یا سؤال خیلی از مردم هست را کپی کنم و بدون لینک شما در کانال قرآنی استفاده کنم؟ ✅ پاسخ: ممنون از شما که در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام ما را یاری می کنید. قبلا هم بیان شده که هرگونه استفاده از مطالب کانال به هر نحوی و بدون ذکر منبع می باشد. خدا به شما طول عمر با عزت بده 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۳ ❓متن پیام: سلام طبق تمام روایات شیطان فرشته مقرب خدا بوده وتنها موجودی هم که قدرت انتخاب انتخاب واختیارداره انسان هست وفرشتگان هرچه قدرم که بالامرتبه،باشن قدرت انتخاب واختیارندارن،اگه داشته قطعا انسان محسوب میشدن ونباید به انسان تعظیم می‌کردن پس طبق این چیزایی که هست شیطان که فرشته بود قاعدتا نباید قدرت انتخاب واختیارداشته باشع پس چه جوری از دستور خدا سرپیچی کرده وبه میا وخواست خودش به انسان سجده نکرده اکه هم قدرت انتخاب واختیارمثل انسان ها داشته پس منزلتش در حده انسان بوده وحق داشته که به انسان سجده نکنه لطفا جواب این سوال یا شبهه رو بدین ممنون. ✅ پاسخ : در این زمینه به نکات زیر توجه نمایید: اولا: اختیار و حق انتخاب مخصوص انسان نیست و جنیان هم دارای اختیار و حق انتخاب هستند. ثانیا: شیطان موجودی مختار بود برخلاف فرشتگان که در اطاعت کردن از فرامین الهی اختیاری ندارند، آنان وجودشان سراسر اطاعت است و غیر از آن در وجودشان نیست؛ 💢 اما شیطان همان طور که قرآن بدان اشاره می کند در اثر عبادتهای فراوان توانسته بود در خیل فرشتگان وارد شود، 🔆آنجا که می فرماید: « و کان من الجن» که شیطان از گروه جنیان بود. 💢نکته دیگر این است که اساسا خداوند شیطان را براى وسوسه انسان نیافریده است بلکه شیطان از جنس جن می باشد و مانند انسان موجودی مختار است و هر موجود مختاری می تواند راه های خوب و بدی برگزیند و نتیجه آن را نیز دریافت کند. 🔅خداوند جن و انسان را اساسا براى عبادت و رسیدن به کمال آفریده و آن دو را به راه سعادت هدایت فرموده است؛ لیکن برخی از انسان ها و جنی ها راه هدایت را پذیرفته و برخى آن را رها ساخته و خود و دیگران را به بدی ها دعوت می کنند. ⭕️شیطان نیز یکی از همین ها است و در قرآن مجید هر انسان یا جن بدکار و دعوت کننده به بدی ها را شیطان نامیده است و یکى از این شیاطین همان «ابلیس» است که با اختیار خود از سجده بر آدم سر برتافت و راه انحراف و دعوت به انحراف را پیش گرفت. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۴ ❓متن پیام: سلام امام موسی بیشترعمرش درزندان بوده چطوراین همه فرزند دآرد.مرقد حداقل بیش از، 10پسرحوالی شیرازدارد ✅ پاسخ : در این‌باره باید گفت : اختلاف یا حتی تضادهای فاحش در اقوال تاریخی راجع به تعداد فرزندان پسر و دختر ایشان، حاکی از آن است که همه اقوال صحیح نمی‌باشد؛ اگر به اقوال توجه شود، مشاهده می‌شود که گاهی نام، کنیه و لقب یک فرزند، به عنوان سه فرزند جداگانه بیان شده است، و یا ممکن است نام نوه‌های ایشان هم جزو فرزندان آورده باشند وقتی برخی ۲۷، برخی ۳۷ و حتی برخی ۵۹ فرزند بیان می‌دارند، معلوم می‌شود که بسیاری بر اقوال غیر مستند و ناموثق استناد کرده‌اند. 💢 امام تمام عمر خود را که در زندان نبوده‌اند تا پرسیده شود پس چگونه این تعداد فرزند داشته‌اند؟ بلکه در بین حبس‌ها، مدت‌ زمان‌هایی نیز آزاد بوده‌اند، اما تحت کنترل شدید. به همین دلیل شاهدیم که اغلب ازدواج‌های ایشان به صورت ازدواج موقت یا ازدواج با کنیزان صورت می‌پذیرفته است. ❗️البته باید توجه داشته باشیم که کثرت فرزندان ایشان نیز بر اساس همان حکمت می‌باشد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۵ ❓کدام آیه قران سگ را نجس اعلام کرده ؟ ✅ پاسخ : احکام اسلام منحصراً از قرآن کریم استفاده نمی‌شود، بلکه احادیث پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم(ع) و سنت و سیرۀ آن بزرگواران نیز از منابعی است که احکام و دستورات شرعی از آنها استفاده می‌شود. نجاست سگ در قرآن نیامده، ولی با توجه به روایات و احادیث، نجاست آن ثابت شده است. ♦️روایات نیز آن را به طور مطلق بیان کردهاند که شامل همه سگ ها مي شود و فرقی بین انواع سگها از نظر نوع و نژاد و كيفيت نگهداري و ...، نگذاشته اند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 🌐 مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۶ ❓متن پیام: سلام آیا واقعاً وقتی روح از بدن خارج میشه. به بدن دیگه ای می‌ره و دوباره به دنیا میاد؟ ✅ پاسخ : از قرن‌ها پیش در هندوستان نظریه‌ای به نام طرح شد که از برگشت ارواح و بازگشت مکررشان به دنیا سخن می‌گفت. ❗️این نظریه با گذشت زمان، رفته رفته توجه عده زیادی از مردم جهان را به خود جلب کرد و حتی کسانی به عنوان یک عقیدۀ مذهبی به آن دل بستند. در خلال این مدت متمادی دانشمندان بزرگ این مطلب را مورد بحث و انتقاد قرار دادند و چندین دلیل بر بطلان آن اقامه نمودند. ⭕️اسلام، بازگشت ارواح به دنیا در قالب یک شخص دیگر یا یک موجود جاندار برای انجام کارهای خوب و به دست آوردن شرایط همزیستی با ارواح را قبول نداشته و صریحا آن‌را رد می‌کند. 🔆قرآن در این‌باره می‌فرماید: "چون یکیشان را مرگ فرا رسد گوید: پروردگارا، فرمان ده مرا به دنیا باز گردانند، شاید کارهای نیکی را که در گذشته ترک کرده بودم،(در حیات آینده) انجام دهم؛ (پاسخ داده می‌شود): هرگز، این سخنی است (بی‌اساس) که گوینده خود می‌گوید (و به آن ترتیب اثر داده نمی‌شود) و از پی (مرگ) اینان عالم برزخ است تا روزی که قیامت فرا رسد و از قبرها بر انگیخته شوند". 🔅امام رضا(ع) می‌فرماید: "کسی که تناسخ را بپذیرد و به آن عقیده داشته باشد، به خدای تعالی کفر ورزیده و بهشت و دوزخ را غیر واقعی تلقی کرده است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۱۹۷ ❓متن پیام: سلام وقت بخیر: من حقیقتش یک سوال داشتم؟ اینگه گویا میگویند، مردم پیامبر دین اسلام در زمان خودش سرمه به چشمان نازنین و مبارک خود میزد ! آیا این صحت دارد و چرا؟ ✅ پاسخ : از سنت‌هایی که پیامبر(ص) به آن سفارش نموده و خود نیز به آن عمل می‌کرده است، کشیدن بوده که برای آن، آداب و دستوراتی در روایات آمده است: 1⃣ روش پیامبر گرامی اسلام(ص) این بود که در چشم راست سه میل و در چشم چپ دو میل سرمه می‌کشید و می‌فرمود: «شخص در سه بار سرمه کشیدن و زمان آن مختار است و کم و زیاد آن مانعی ندارد». 🔅پیامبر سرمه‌دانى داشت که در شب از آن سرمه می‌کشید و سرمه ایشان اثمد بود. 2⃣ امام صادق(ع) فرمود: «پیامبر وقت رفتن به بستر سرمه می‌کشید». 3⃣ امام باقر(ع) می‌فرماید: «سرمه‏ کشیدن با إثمد مژگان را می‌رویاند، و سبب قوّت بینایى می‌گردد و به شب‌زنده‌دارى کمک می‌کند». 💢 در پایان تذکر این نکته ضروری است که مقتضیات زمان و مکان را هم در این امور نباید از نظر دور داشت و انگشت‌نما و مشهور شدن مورد تأیید اسلام نیست. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۹۸ ❓متن پیام: سلام اولین نسل انسان ها ادم حوا بود چجوری تداوم نسل بوجود اومد درصورتی بچهاشون محرم شرعی بودن باهم امکان ازدواج وجود نداشت؟؟ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 رهبر فاسق و عادل 🖤احنف بن قیس می گوید: نزد معاویه رفتم، در مجلس او آنقدر از شیرینی و ترشی نزد او آوردند که تعجب کردم، بعد از آن غذاهای رنگارنگ در سفره او چیدند که من نام آنها را نداشتم، و نام یک یک آنها را از او می پرسیدم و او جواب می داد، وقتی که معاویه غذاهای خود را توصیف کرد، گریه ام گرفت، گفت: چرا گریه می کنی؟ گفتم: بیادم آمد که شبی در محضر علی(ع) بودم، هنگام افطار، آنحضرت مرا تکلیف ماندن کرد، آنگاه انبانی که سرش بسته بود و مهر زده شده بود طلبید، گفتم: در این انبان چیست؟ فرمود: سویق (آرد نرم) جو است. عرض کردم: ترسیدی کسی از آن بردارد و یا بخل کردی که این گونه سر آن را مهر کرده ای؟ فرمود:نه ترسیدم و نه بخل کردم، بلکه ترسیدم فرزندانم آن را با روغن یا زیتون بیالایند (تا من سویق روغنی بخورم). گفتم: اگر چنین غذائی بخوری مگر حرام است؟ فرمود: «حرام نیست، ولی بر امامان عادل واجب است که بقدر فقیرترین مردم، نصیب خود را بردارند، تا مستمندان از جاده حق بیرون نروند». داستان دوستان جلد 4 نویسنده : محمد محمدی اشتهاردی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مأموریت امام زمان بعد از ظهور ◼️امام هادی علیه السلام می فرمایند: ◾️هو الّذِی یَجمَعُ الکَلِمَ و یُتِمَّ النِّعَمَ و یُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ و هُو مَهدیّکُمُ المُنتَظَر ▪️او (مهدی عج) کسی است که کلمات (خدا) را تجمیع می‌کند و نعمت‌ها را به تمام و کمال می‌رساند. خداوند به وسیلۀ او احقاق حق می‌کند و باطل را می‌زداید و اوست مهدی منتظَر شما. 📚 إلزام الناصب فی إثبات الحجة الغائب، ج‌۱، ص ۱۶۸ 💡@p_eteghaadi