eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
23.5هزار دنبال‌کننده
259 عکس
567 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ۲۲ ⁉️ پایه‌های زندگی چیست؟ 🔻 پاسخ می‌دهد: از امام صادق(ع) پرسیدند: امر خود را بر چه اساسى استوار ساخته‏ اى؟ فرمودند: بر چهار اصل: ۱- فهمیدم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى ‏دهد پس (برای انجام آن) تلاش نمودم ۲- دانستم كه خدا بر کار من آگاه است، پس (از کارهای ناشایست) حيا كردم؛ ۳- فهمیدم كه روزى مرا ديگرى نمى‏ خورد پس آرام گرفتم؛ ۴- دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم. 🔅 قيلَ لِلصَّادِقِ ع عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فقَالَ: عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ؛ - عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ - وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ. ▫️ بحارالأنوار: ج ۷۵، ص۲۲۸ 🔅 تلاش خستگی‌ناپذیر؛ برای ساختن سرنوشت 🔅 حیای الهی؛ عامل خودمهارگری 🔅 آرامش و اطمینان؛ نسبت به روزی 🔅 کسب آمادگی؛ برای پرده آخر و پایدار زندگی 💡@p_eteghaadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۴۰ روز تا عید غدیر مبلغ بین المللی اسلام استاد سهیل أسعد ⛅️ هر روز یک کلیپ 🔻@range_khodaa🔻
سوال ۲۳ ❓آیا همزاد وجود دارد؟ آیا دعانویس واقعی وجود دارد؟ ✅ پاسخ ۱ : در مورد هم زاد داشتن انسان ها، چند روایت وارد شده است: ♦️در روایات آمده که خداوند متعال به ابلیس فرمود: فرزندى به آدم نمی دهم جز این که مانندش را به تو دهم، و هر آدمی، هم زاد شیطانى دارد. ♦️در روایتی دیگر آمده که پیغمبر (ص) فرمود: چه بسا که هیچ کس نباشند جز آن که همزاد او از جنّ برای او گماشته شده است. گفتند: یا رسول اللَّه آیا برای شما هم هست؟ فرمود: برای من نیز هست، جز این که خدایم یاریم داده که او تسلیم من شده است و جز به نیکى واندارد (و من از او در سلامتم). ⭕️مقصود پیغمبر (ص) در این روایت بر حذر داشتن دیگران از فتنه هم زاد و وسوسه و اغواى او است، و به ما آگاهى داده که او همراه ما است که تا حد امکان خود را از او نگهداریم. ✅ پاسخ ۲ : مقام معظم رهبری در پاسخ به سؤالی در زمینه دعا و دعا نویسی و تبرک به دعاها فرموده اند: اگر دعاها از ائمه اطهار «علیهم السلام» نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد. همان گونه که تبرّک جستن به دعاهاى مشکوک به این امید که از معصوم «علیه السلام» باشند، اشکال ندارد. ⭕️همچنین باید توجه داشت افرادی که امروزه به اسم دعا نویس اقدام به این کار می کنند، غالبا قابل اعتماد نیستند. 💡@p_eteghaadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۳۹ روز تا عید غدیر استاد مهدی آمره ای بشنوید از خاطره ایشون با شهید صیاد شیرازی ⛅️ هر روز یک کلیپ 🔻@range_khodaa🔻
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۴ ❓چند سوال چالشی از کسانی که پرداخت در زمان را قبول ندارند! 💡@p_eteghaadi
سوال ۲۵ 🔘 متن شبهه: بعضی میگن تشکیل حکومت اسلامی اشتباهه! چون وقتی کسی به اسم اسلام حکومت کرد و اشتباه و خراب کرد و از خود حکومتی که به اسلام انواع ظلم ها رو دید این موجب بدبینی به خود دین و جوانان رو دین ستیز خواهد کرد. و میگن بدتر از این دین را قاطی سیاست می کنند؟؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣پس چرا پیامبر (ص) حکومت تشکیل داد؟! و پیامبران[دیگر مثل] حضرت داوود، حضرت سلیمان،حضرت موسی، پیامبر اسلام ده سال حکومت کرد، امیرالمؤمنین (ع) ، امام حسن (ع) ، این‌ها همه اشتباه کردند؟! خب پس[آیا] آن‌ها باید می‌گفتند اگر ما حکومت کنیم، مردم نسبت به دین بدبین می‌شوند؟! 2️⃣ پیامبر احکام را اجرا می‌کرد، حد جاری می‌کرد، دست قطع می‌کرد، شلّاق می‌زد، اعدام می‌کرد؛ خب[آیا] باید می‌گفت که مردم نسبت به دین بدبین می‌شوند که ما داریم احکام الهی را اجرا می‌کنیم؟ احکام حکومتی را اجرا می‌کنیم؟ مردم نسبت به دین بدبین می‌شوند! پس ما تعطیل کنیم حکومت را! 3️⃣ مگر می‌شود که انسان بدون حکومت، دین را اجرا کند؟! بخش اعظم دین، بدون حکومت قابل اجرا نیست. دین هم این‌جوری نیست که نصفش را داشته باشیم آن‌وقت [بگوییم] دین داریم! اگر یک ذرّه‌اش را هم داشته باشیم، اصلا دین نداریم! ✍️ استاد محمدی شاهرودی 💡@p_eteghaadi
سوال ۲۶ پاسخ به شبهه مُرده‌ پرستی چرا ما انبیاء و پیشوایان راستین را زیارت و به آنان توسل می‌کنم؟ زیارت و توسل به بزرگان، در ، و ✍️ مهدی رستمی 💡@p_eteghaadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۳۸ روز تا عید غدیر خطیب ارجمند حجت‌الاسلام سید بهاءالدین ضیائی ⛅️ هر روز یک کلیپ 🚩"هیأت‌بنی الزهرا سلام الله علیها"🚩 🔸 ___ ▫️ @ali_molay_ir 🔻@range_khodaa🔻
سوال ۲۷ 💚 کرامات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نقل شده از آیت الله مکارم شیرازی حضرت آیت الله مکارم شیرازی می فرمود: «بعد از فروپاشی شوروی و آزاد شدن جمهوری های مسلمان نشین، مردم شیعه نخجوان تقاضا کردند که عده ای از جوانان خود را به حوزه علمیه قم بفرستند تا برای تبلیغ در آن منطقه تربیت شوند. مقدمات کار فراهم شد و استقبال عجیبی از این امر به عمل آمد. از بین سیصد نفر داوطلب، پنجاه نفری که معدل بالایی داشتند و جامع ترین آن ها بودند برای اعزام به حوزه علمیه انتخاب شدند. در این میان جوانی که با داشتن معدل بالا، به سبب اشکالی که در یکی از چشمانش وجود داشت، انتخاب نشده بود، با اصرار فراوان پدر ایشان، مسؤول مربوطه ناچار از قبول ایشان شد. ولی هنگام فیلمبرداری از مراسم بدرقه از کاروان علمی، مسؤول فیلمبرداری دوربین را روی چشم معیوب این جوان متمرکز کرده و تصویر برجسته ای از آن را به نمایش می گذارد. جوان با دیدن این منظره بسیار ناراحت و دل شکسته می شود. وقتی کاروان به قم رسید و در مدرسه مربوطه ساکن شدند، این جوان به حرم مشرف شده و با اخلاص تمام متوسل به حضرت می شود و در همان حال خوابش می برد. در خواب عوالمی را مشاهده کرده و بعد از بیداری می بیند چشمش سالم و بی عیب است. او بعد از شفا گرفتن به مدرسه بر می گردد. دوستان او با مشاهده این کرامت و امر معجزه آسا، دسته جمعی به حرم حضرت معصومه علیها السلام مشرف شده و ساعت ها مشغول دعا و توسل می شوند. وقتی این خبر به نخجوان می رسد، آن ها مصرانه خواهان این می شوند که این جوان بعد از شفا یافتن و سلامتی چشمش به آن جا برگردد که باعث بیداری و هدایت دیگران و استحکام عقیده مسلمین گردد» ادرس فروغی از کوثر، ص 57 💡@p_eteghaadi
سوال ۲۸ 💚 چرا مستحب است رو به قبله بخوابیم؟ 💚امروزه تحقیقات علمی ثابت کرده است که علت اینکه طبق سنت پیامبر صلی الله علیه و آله باید رو به قبله و در جریان مغناطیس زمین بخوابید این است که: اگر رو به قبله بخوابیم آهن در جدار رگ ها رسوب نمیکند و آهن بدن افزایش می یابد و عوارض قلبی ایجاد نخواهد شد. همچنین به کبد که قسمت کننده آهن است فشار شدید وارد نمی شود. یکی از نکات جالب اینکه در بدن زنان ماهی یکبار تغییر ولتاژ شدید ایجاد می شود و میدان مغناطیسی بدن به منظم ترین حالت خود می رسد، به همین دلیل زنان نیازی ندارند که در این مدت نماز بخوانند (چون مطلب علمی طولانی هست به علت طولانی شدن مطلب خلاصه میکنیم...) ادرس شیخ صدوق، الخصال، ج ‏1، ص 262، انتشارات جامعه مدرسین قم، 1403 هـ ق انجمن فیزیکدانان جوان کتاب طبیب خانواده 💡@p_eteghaadi
💚روش های صحیح خوابیدن در اسلام! (بسیار جالب و آموزنده) 💚حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام فرمود: 1- با وضو بخوابید که فرشتگان با روح شما تماس بگیرند، امّا اگر وضو نداشته باشید، با روح شما تماس نخواهند گرفت. 2- فرمود:قبل از خواب حتماً به توالت رفته و خود را سبک کنید و بعد از آن بخوابید. زیرا گاهی مَثانه پُر است و شخص در خواب بوده و در زمان مناسب تخلیه نمی‏کند که دچار درد کلّیه و سنگ کلّیه می‏گردد. 3- فرمود: روش‏های خوابیدن چهار قسم است: اوّل - خوابیدن به روش پیامبران که بر پشت می‏خوابند و منتظر وحی می‏باشند. دوم - خوابیدن مؤمن که رو به قبله و بر روی پهلوی راست می‏خوابد. سوم - خواب پادشاهان و شاهزادگان که از فراوانی غذائی که خوردند بر پهلوی چپ می‏خوابند. چهارم- خواب شیطان و دوستان شیطان، و هر دیوانه درد مندی که به روی می‏خوابند و شکم خود را به زمین می‏چسبانند. و فرمود: هرگز بر رو نخوابید و اگر کسی را دیدید که بر رو خوابیده است اورا بیدار کنید. 💡@p_eteghaadi
از دسٺ رضا مےگیرم ازخاڪ در شفا مےگیرم من هرچہ بخواهم زخداوند جهان از رضا مےگیرم (ع)✨🌺 🌺 💡@p_eteghaadi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۳۷ روز تا عید غدیر ذاکر اهل بیت حاج علی اصغر مالکی نژاد ⛅️ هر روز یک کلیپ 🕗 رأس ساعت ۱۷:۰۰ 🚩کانال پویش علی مولای 🔻@range_khodaa🔻
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۳۶ روز تا عید غدیر «فعال فرهنگی» برادر علی شاهمردی ⛅️ هر روز یک کلیپ 🚩کانال پویش علی مولای 🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۹ ❌ شبهه: قرآن گفته: امامان علم غیب ندارند ! وقتی از آینده خود خبرندارند، چطور از آینده شما خبردارند؟ ✅ پاسخ از مرتضی‌ کهرمی 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۰ ❓متن پیام: سلام ببخشید، چگونه در شکم ماهی زنده ماند؟ ✅ پاسخ: دو وجه برای امکان زنده ماندن حضرت یونس در دل این ماهی بزرگ امکان پذیر است: ۱. ماهی که او را بلعیده به خواست الهی شرایطی داشته که امکان زنده ماندن انسان در شکم او وجود داشته است؛ چنانکه در روایتی از پیامبر(صلی الله علیه وآله) می خوانیم: «أَوْحَى اللَّهُ إِلَى الْحُوت أَنْ خُذهُ وَ لَا تَخْدِش لَهُ لَحْماً وَ لَا تَکْسِر لَهُ عظَماً»(۷)؛ (خداوند به آن ماهى وحى فرستاد که او را فرابگیر ولی به هیچ گوشتی از او آسیب مرسان و هیچ استخوانى را از او مشکن). ضمن اینکه وجود چنین ماهی هاى بزرگ که انسان در دل او جای گیرد در گذشته و امروز مطلب عجیبى نیست. هم اکنون ماهی هاى عظیمى به نام «بالن» موجود است که بیش از ۳۰ متر طول‌ دارد و بزرگترین حیوان روى زمین است و جگر او بالغ بر یک تن مى شود! فقط بحث زنده ماندن در شرایطی که اکسیژن کافی وجود ندارد مطرح می باشد که آن هم امر محالی نیست و موارد زیادی در طول تاریخ نقل شده که برخی مدتها در جایی که اکسیژن کافی وجود نداشته حبس شده اند اما زنده مانده اند، مانند موارد فراوانی که مدتها از زیر آوار زنده بیرون آمده اند. ۲. خداوند در دل ماهی قدرت زنده ماندن را به حضرت یونس(علیه السلام) عطا کرد، به این معنی که به ایشان توان مقاومت در آن شرایط را عطا نموده است. در آیات ۸۷ تا ۸۸ سوره انبیاء می خوانیم: «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى‌ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ * فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ»؛ (و ذا النون [یونس] را [به یاد آور]، در آن هنگام که خشمگین [از میان قوم خود] رفت، و چنین مى پنداشت که ما بر او تنگ نخواهیم گرفت، [اما موقعى که در کام نهنگ فرو رفت] در آن ظلمتها [ى متراکم] فریاد زد خداوندا! جز تو معبودى نیست، منزهى تو، من از ستمکاران بودم * ما دعاى او را به اجابت رساندیم، و از آن اندوه نجاتش بخشیدیم، و همین گونه مؤمنان را نجات مى دهیم). طبق این آیات حضرت یونس(علیه السلام) بعد از اینکه به اشتباه خود در مورد ترک قومش پی برد و با اخلاص خدا را صدا زد، خداوند به فریادش رسید و او را از آن مهلکه به طرز معجزه آسایی نجات داد؛ چنانکه بارها در طول تاریخ گرفتاران زیادی با اخلاص کامل به خداوند توسل جسته و از گرفتاری نجات پیدا کرده اند و در آینده نیز این امداد الهی برای گرفتاران وجود خواهد داشت؛ لذا همان خدایى که ابراهیم(علیه السلام) را در دل آتش سالم نگه داشت، و موسى و بنى اسرائیل را با ایجاد جاده هاى خشک در وسط دریا از غرقاب نجات داد، و نوح(علیه السلام) را به وسیله کشتى ساده اى از آن طوفان عظیم و گسترده رهایى بخشید و سالم به زمین فرود آورد، و پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) را با جسم او به معراج برد (درحالیکه دانشمندان مدتها سفر به فضا را محال می دانستند)، همان خداوند قدرت دارد که بنده اى از بندگان خاصش را مدتى در شکم ماهى عظیمى سالم نگه دارد. ‼️اینکه بشر نمی تواند زنده ماندن در چنین شرایطی را تحلیل کند هرگز به معنی محال بودن آن نیست؛ چنانکه یک روز بود که درباره امکان عقلى سفر به آسمانها تردید مى شد، ولى امروز دیگر آن تصور وجود ندارد؛ زیرا آن افلاک خیالى که آن زمان به آن معتقد بودند اصولا وجود خارجى ندارد که عبور از آن محال باشد. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۳۵ روز تا عید غدیر «بازیگر تئاتر» برادر ابوالفضل حسن زاده ⛅ هر روز یک کلیپ 🚩پویش علی مولای 🔻@range_khodaa🔻
سوال 31 ❓متن پیام: سلام یه سوال دارم ولی هنوز اون جواب قطعی از اون نشنیدم چرا خیلی ها میگن چرا ما ایرانیا پیامبر نداریم چرا باید از پیامبر عرب حمایت کنیم ✅ پاسخ: متاسفانه به نظر می رسد شما تحت تأثیر سخنان کسانی که گرفتار یک نوع نژاد گرایی و نگاه قومی و قبیله ای هستند قرار گرفته اید و از اصول مبنایی نگاه عقلانی و انسان مدارانه ناخواسته فاصله گرفته اید؛ به نظر می رسد حتی اگر خود شما نگاهی مجدد به این نوع تعابیر که "چرا باید برای اعراب این همه مایه بگذاریم؟" داشته باشید نادرستی مبنای آن را می پذیرید که ریشه در نگاه نژادی خاص دارد که در این تفکر فرد تنها خود و نژاد خود را مستحق مقام انسانیت و مراتب کمال و جایگاه های اجتماعی و یا تکریم و احترام می داند، هرچند می دانیم شما خود گرفتار چنین تفکر نادرستی نیستید. این که عرب های امروز چه نگاهی به ما دارند هرچه که باشد از دو حال خارج نیست، یا نگاه متعالی و انسانی و حتی از روی تقدیر و تحسین دارند - که اتفاقا بسیاری عرب ها در سراسر دنیا چنین نگاهی به ما ایرانیان دارند - که جا دارد ما هم نگاهی متقابل و انسانی و در خور فرهنگ ایرانی به آن ها داشته باشیم و یا نگاهی نژاد گرایانه و تحقیر آمیز به ما دارند که نفس زشتی همین رفتار می طلبد که ما نگاه درست و انسانی را به آن ها بیاموزیم و این رفتار نادرست را تکرار نکنیم و الا تفاوتی بین ما و آن ها نخواهد بود. این که چرا پیامبر و امامان عرب هستند به این حقیقت بر می گردد که مجموعه علل و عوامل سنت هدایت عمومی خداوند برای بشریت اقتضا می کرد که آخرین پیامبر در منطقه حجاز که منطقه ای عرب نشین است ظهور پیدا کند. همان گونه که این سنت می طلبید در چند هزار سال قبل پیامبری در منطقه فارس زبان یعنی ایران به نام زرتشت ظهور پیدا کند یا پیامبران گوناگون در مناطق عالم که به زبان های عبری یا سریانی و ... تکلم می کردند ظهور پیدا کنند . از آنجا که قاعده و مبنای تاثیر نتیجه بخشی بعثت هر پیامبری می طلبید که خداوند برای همان قوم و منطقه فردی از بین خودشان و به زبان خودشان را مبعوث نماید چنان که در قرآن تصریح شده : « وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُم(1) ما هيچ پيامبرى را، جز به زبان قومش، نفرستاديم تا (حقايق را) براى آنها آشكار سازد » لازم بود که پیامبر منطقه عرب نشین نیز عرب باشد و به همین دلیل پیامبر جهانی که در آخرین مرحله ارسال نبوت مبعوث شد منطبق با همان منطقه بعثت عرب زبان بود و امامان بعد از او نیز همچنین بودند. اما این هیچ ربطی به نگاه عمیق و دقیق انسانی اسلام به ارزش و اعتبار هر انسان بر اساس عملکرد و ایمان و رفتار او ندارد ، چنان که خود بزرگان دین اسلام بارها و بارها به این حقیقت تاکید کرده اند و تصریح نموده اند که در نزد خداوند نژاد و قوم و قبیله و تیره و مانند آن ارزش و اعتبار نیست و مهم ایمان و تقوا و ارزش های والای انسانی در وجود هر انسان است. 📚 منبع و مطالعه‌ی بیشتر 💡@p_eteghaadi
سوال 32 ❌ شبهه مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا می‌کنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟ ✅ پاسخ ✍️ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند. ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند می‌گوید: هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است می‏‌تواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته می‏داند و از سوی خود، آنان را معیّن می‏کند. ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، می‌گوید: معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه می‏باشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند: «المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.). سپس به روایات دیگر اشاره می‏کند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید: مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و می‏باید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی ـ فقیه جامع شرایط ـ برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد. شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّة‏اللّه‏». این می‏رساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیم‏‌گیری‌‏ها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری می‏باشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج‏ اللّه‏ علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیه‏السلام. شیخ انصاری در جمع‌بندی مطالب فوق می‌نویسد: «و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغ‏عنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.) عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید: «بی‏‌گمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیه‏السلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، می‏‌رساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامه‌ی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیه‏‌السلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.) 💡@p_eteghaadi