eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.3هزار دنبال‌کننده
500 عکس
873 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 چرا باید خدا را عبادت کنیم با اینکه از ما بی نیاز است؟ روزی جوانی نزد حضرت موسی علیه السلام آمد و گفت: ای موسی خدا را از عبادت من چه سودی می رسد که چنین امر و اصرار بر عبادتش دارد؟ حضرت موسی علیه السلام فرمود: یاد دارم در نوجوانی از گوسفندان شعیب نبی چوپانی می کردم. روزی بز ضعیفی بالای صخره ای رفت که خطرناک بود و ممکن بود در پایین آمدن از آن صخره اتفاقی برایش بیفتد. با هزار مصیبت و سختی خودم را به صخره رساندم و بز را در آغوش گرفتم و در گوشش گفتم: ای بز ! خدا داند این همه دویدن من دنبال تو وصدا کردنت برای برگشتن به سوی من، به خاطر سکه ای نقره نیست که از فروش تو در جیب من می رود. می دانی موسی از سکه ای نقره که بهای نگهداری و فروش تو است، بی نیاز است. دویدن من به دنبال تو و صدا کردنت به خاطر خطر گرگی است که تو نمی بینی و نمی شناسی و او هر لحظه اگر دور از من باشی به دنبال شکار توست. ای جوان بدان که خدا را هم از عبادت من و تو سود و زیانی نمی رسد، بلکه با عبادت می خواهد از او دور نشویم تا شیطان بر ما احاطه پیدا نکند و در دام حیله های شیطان نیفتیم... "وَ مَنْ‌ يَعْشُ‌ عَنْ‌ ذِکْرِ الرَّحْمٰنِ‌ نُقَيِّضْ‌ لَهُ‌ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ‌ قَرِينٌ‌ " و هر کس از یاد خدا روی‌گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست (زخرف 36) 📚الانوار النعمانیه 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◼️امام على عليه السلام : ◾️استَعِينُوا بهِ [أي بالقرآنِ ]على لأَْوائكُم؛ فإنَّ فيهِ شِفاءً مِن أكبَرِ الداءِ، وهُو الكُفرُ والنِّفاقُ، والغَيُّ والضَّلالُ . ▪️در گرفتاريهاى خويش از قرآن كمك بگيريد ؛ زيرا در قرآن شفاى بزرگترين دردها ، يعنى درد كفر و نفاق و انحراف و گمراهى است. 📚نهج البلاغة : الخطبة 176 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۹۴ ❓شبهه: آیا شیعیان قاتلان امام حسین علیه السلام بودند؟ شیعیان خودشان امام حسین علیه السلام را دعوت کردند و خودشان او را کشتند و خودشان برایش نیز عزاداری می کنند !!! ✅ پاسخ این شبهه را در کلیپ بالا ببینید 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ هر عقیده ای محترم نیست! ▪️عقیده گاوپرستی که با ادرار گاو خود را متبرک می‌کند محترم نیست ! ▪️عقیده فاشیست‌ها و آریایی‌ها که به نژاد برتر اعتقاد دارند محترم نیست ! ▪️عقیده نازیسم و یهود که همه مردم دنیا را به چشم حیوان می‌بینند محترم نیست ! ▪️عقیده زرتشتیان که به غیر از خود همه را اهریمن می‌دانند محترم نیست ! ▪️ عقیده سنی‌های تکفیری که همه را کافر و مشرک می‌دانند محترم نیست ! ▪️عقیده کسانی که به نام کوروش و زرتشت و انسانیت به مقدسات اسلامی اهانت می‌کنند محترم نیست ! ▪️ آری ! هر عقیده‌ای محترم نیست حتی اگر ۸ میلیارد پیرو داشته باشد ! ✍️ محمدباقر پزنده 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۹۵ ❓متن پیام: سلام تشکر از کانال خوبتون اگر خداوند قادر به آفرینش همه چیز است ایا می تواند موجودی هم قدرت و جاودانگی یکسان با خدا بسازد؟ ✅ پاسخ: 1⃣ خدا یعنی خالق و غیر مخلوق. پس معنی این جمله که: آیا خدا می تواند عین خود را خلق کند؟ 👈🏻 این است که آیا خدا می تواند موجودی خلق کند که مخلوق نباشد. ⁉️روشن است که این جمله دارای تناقض درونی است چون موجودی را که خلق کند مخلوق خواهد بود و معنی ندارد که موجودی هم مخلوق باشد هم مخلوق نباشد. 2⃣ اگر خدا مثل خود را بیافریند یا عین خودش خواهد شد و منطبق بر خود خواهد شد یا عین خودش نخواهد شد اگر عین خودش باشد که می شود خودش و دیگر دومی نخواهد بود و اگر عین خودش نباشد در آن صورت خدا نخواهد بود. 3⃣ خدا وجود صرف است و صرف الشیء ، دومی بردار نیست. 4⃣ آن خدای دومی که خدای اول آن را آفریده است اگر واقعا خداست پس باید واجب الوجود می بود و واجب الوجود بی نیاز از علت است در حالی که او در آفریده شدن محتاج خدای اول است. 🚫 پس واجب الوجود نیست،‌ پس خدا نیست. یعنی از فرض خدا بودن آن خدا نبودن آن لازم می آید. 🤔در همه این جوابها نقظه مشترک یک چیز است و آن اینکه از فرض وجود خدای دوم و از فرض اینکه خدا مثل خود را بیافریند تناقض لازم می آید و تناقض دارای استحاله ذاتی است یعنی: ذاتا امکان تحقق ندارد و به همین لحاظ مورد تعلق قدرت قرار نمی گیرد . ❌ برای روشن شدن موضوع به صورت گسترده تر حتما به لینک زیر مراجعه فرمایید 👈🏻🌐 منبع و مطالعه بیشتر 🌐 مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۹۶ ❓شبهه: چرا برای بزرگداشت عاشورا به روش‌های علمی مانند مباحث نوشتاری اکتفا نمی‌شود؟ آیا برای زنده نگه‌داشتن یاد عاشورا لازم است حتماً گریه و سینه زنی و عزاداری کرد؟ ✅ پاسخ: 🔴 بی‌شک بحث درباره شخصیت سیدالشهداء علیه السلام تشکیل میزگردها و کنفرانس‌ها، سخنرانی‌ها، نوشتن مقالات و پرداختن به دیگر امور فرهنگی، علمی و تحقیقاتی در این باره بسیار مفید و لازم است، اما این فعالیت‌ها و اقدامات کافی نیست. 🔴 از نظر روانشناسی عواملی که در رفتار آگاهانه انسان مؤثر است صرفاً عوامل شناختی و معرفتی نیست، بلکه عوامل دیگری نیز در شکل دادن رفتارهای اجتماعی دخالت دارد. توضیح اینکه دو دسته از عوامل در رفتارهای انسان نقش اساسی ایفا می‌کنند: 1⃣ دسته نخست عوامل شناختی‌اند که موجب می‌شوند انسان مطلبی را از مقوله‌های مختلف با استدلال‌های عقلی، تجربی و ... متناسب با آن بفهمد و بپذیرد. 2⃣ دسته دوم عوامل انگیزشی هستند؛ احساسات، تمایلات، گرایش‌ها، میل‌ها، غرایز و عواطف سلسله‌ای از عوامل درونی و روانی‌اند که تاثیر آنها در رفتار ما چه بسا بیش از عوامل شناختی است. با تحلیل رفتار یک فرد (فردی، خانوادگی، اجتماعی یا سیاسی)، به این حقیقت مي‌توان پی برد که عامل اصلی صورت گرفتن آنها همین عوامل تحریک کننده و برانگیزاننده است. 🔴 بنابراین فعالیت‌های آگاهانه انسان به دو عامل نیازمند است؛ نخست عاملی باید در درون انسان باشد تا وی را برانگیزاند. (همچون انرژی مکانیکی خودرو) که از این عامل می‌توان با عناوینی چون میل، شور، شوق و علاقه تعبیر کرد؛ دیگری عامل شناختی است که همچون چراغ و روشنایی خودرو، راه را به انسان نشان می‌دهد و می‌فهمیم که چه کاری را انجام دهیم؟ آن کار چگونه باید صورت گیرد و انجام آن چه فایده‌ای در بردارد؟ 🔴 بنابراین عوامل شناختی را می‌باید به دقت بررسی کرد و برای انجام هر کاری، معرفت و شناخت لازم را از طریق منابع متناسب آن به دست آورد. اما باید دانست كه فقط شناخت کافی نیست تا انسان را به حرکت درآورد. عامل روانی دیگری نیاز است تا فرد را به سوی کار سوق دهد و او را برای انجام آن برانگیزاند. 🔺اینگونه عوامل که انگیزه‌های روانی نامیده می‌شوند، در مجموع میل به حرکت را در انسان پدید می‌آورند. عشق به انجام کار را ایجاد می‌کنند و شور و هیجان می‌آفرینند. تا این عوامل نباشد، کار صورت نمی‌گیرد. حتی اگر انسان به یقین بداند که فلان ماده غذایی برای بدن او مفید است، تا اشتها نداشته باشد یا اشتهای او تحریک نشود، سراغ آن غذا نمی‌رود. اگر اشتهای کسی کور شود یا به بیماریی مبتلا گردد که اشتها پیدا نکند، هرچه به او بگویند این ماده غذایی برای وی بسیار مفید است، تمایلی به خوردن آن پیدا نمی‌کند. ✔️ پس غیر از دانستن باید میل و انگیزه در درون انسان باشد. 〽️ مسائل اجتماعی و سیاسی نیز چنین حکمی دارد. هرچند شخص بداند فلان حرکت اجتماعی خوب و مفید است، تا انگیزه‌ای نداشته باشد، آن را انجام نمی‌دهد. 🔴 حال پس از آنکه پذیرفتیم برای حرکت‌های آگاهانه و رفتارهای انسانی دو دسته عوامل شناختی و انگیزشی لازم است و بعداز اینکه دانستیم حرکت سید الشهداء علیه السلام چه نقش مهمّی در سعادت انسان‌ها داشته است در می‌یابیم که این شناخت به نوبه خود برای ما حرکت آفرین نمی‌شود. 🔅هنگامی دانستن و به یاد آوردن آن خاطره‌ها ما را به کاری مشابه کار امام علیه السلام و به پیمودن راه او وا می‌دارد که در ما نیز انگیزه‌ای پدید آید و بر اساس آن ما نیز دوست داشته باشیم آن کار را انجام دهیم. ❗️بنابراین باید عواطف ما تحریک شود و احساساتمان برانگیخته گردد تا ما نیز بخواهیم کاری مشابه او انجام دهیم. 🔺تحقق چنین امری نیازمند دو دسته از عوامل است که جلسات بحث و گفتگو و سخنرانی‌ها می‌توانند بخش اول آن را تأمین کنند؛ یعنی شناخت لازم را به ما بدهند؛ ✔️اما به عامل دیگری نیز برای تقویت احساسات و عواطف نیازمندیم. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا