eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
22هزار دنبال‌کننده
297 عکس
627 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | متن پیام: سوالاتی برای شاگردان تخصصی خودم ارسال کردم و لازم دانستم در اینجا هم بفرستم تا اگر کسی جواب این ها را می‌داند یا حتی حدس می‌زند به آدرس مدیر کانال ارسال کند. همچنین اگر کسی هم می‌شناسد که این ها را میداند بپرسد و ارسال کند. سلام علیکم. سه سوال؛ ۱. چرا محیط دایره که اوسط اشکال (وسیع ترین شکل ها در هندسه) است ، ۳۶۰ درجه می‌باشد؟ به عبارت دیگر چرا از ۳۶۰ درجه بالاتر نداریم؟ حتی مربع هم از ۴ زاویه ۹۰ درجه تشکیل شده است که ۳۶۰ می‌شود. یعنی چرا بالاتر از ۳۶۰ نداریم یا چرا ۳۶۰ درجه آخرین است؟ ۲. بعنوان مثال شما میخواهید یک رشته ورزشی ثبت نام کنید؛ قصد دارید بروید نینجتسو اما بنا به دلایل خارج از اراده شما مثلا آن باشگاه این رشته را نداشت شما تصمیم میگیرید ژیمناستیک ثبت نام کنید. اما میبینید هزینه و شهریه ان زیاد است و یکدفعه کاراته ثبت نام میکنید. در کاراته موفق می‌شوید. حال سوال اینجاست این تغییر تصمیم از نینجتسو به ژیمناستیک و سپس به کاراته چه حکمتی دارد؟ آیا شانسی بود؟ آیا حکمت داشت؟ آیا در سرنوشت ما نوشته شده بود؟ ۳. آیا اصلا سرنوشت وجود دارد یا حکمت داشتن حقیقت است؟ دلیل عقلی و درست آن را بیان کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای پاسخ به سوال دوم و سوم میبایست ارتباط قضا و قدر بااختیار انسان توضیح داده شود. در واقع اگر سرنوشت هر کسی از قبل در لوحی نوشته شده است پس انسان قدرت انتخاب و اختیار برای مشخص کردن راه خود ندارد؟پس چرا سرنوشت و راه او از قبل مشخص شده؟ باید گفت در عین حال که سرنوشت، دست تقدیر الهی در زندگی انسان را مردود نمی‌داند، نقش انسان را در تعیین سرنوشت زندگی او می‌پذیرد. در این تفسیر، نقش انسان نه تنها مغایر با سرنوشت نیست، بلکه جزئی از همان سرنوشت است. سرنوشت و تقدیر انسان چنین است که او سرنوشت خود را تعیین نماید. در واقع اختیار داشتن انسان جزئی از تقدیرات الهی است. تقدیر خداوندی این است که بشر افعال خود را از روی اختیار انجام دهد، نه این که تقدیر ، او را به انجام یک طرف مجبور سازد. انسان به هر سو که رو آورد، همان قضا و قدر او است که با دست خود آن را انتخاب می‌کند. امیرالمؤمنین (ع) از کنار دیوار شکسته و کجی برخاست. پرسیدند: از قضای الهی فرار می‌کنی؟ فرمود: از قضای الهی به قدر او پناه می‌برم. یعنی درست است که تا قانون علیت که منتهی به فرمان خداست، نباشد، دیوار شکسته سقوط نخواهد کرد، اما همان خداوند به من عقلی داده که آن خود ، یک حلقه از سلسله قانون علیت است و یک عامل بازدارنده در برابر این گونه حوادث. در قرآن آیات زیادی وجود دارد که به صراحت اختیار انسان و نقش اراده او را بیان داشته است؛ مانند آیه: «لیس للانسان الا ما سعی؛ برای انسان چیزی جز حاصل سعی او نیست». خداوند از آن جا که نسبت به همه امور علم قبلی دارد، می داند که بر اساس ضوابط و ساختار علّی و معلولی عالم و بر اساس اختیارات فردی، چه نتیجه ای برای هر فرد رقم می خورد و هر کس چه سرنوشتی را برای خود ترسیم می نماید. در نتیجه، اگر قرار بر حصول تغییری در این امر باشد، باز به دست خود فرد خواهد بود. همچنین جمله‌ی «لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین» مضمون احادیث متعددى است که از اهل‌بیت‏(ع) در نقد دو نظریه نادرست جبر و اختیار بیان شده است. امر بین الامرین به این معنا است که در عین این‌که فعل مستند به انسان است، مستند به اراده خداوند نیز است. اما اراده و اختیار انسان در عرض اراده الهى نیست تا شریک در اراده الهى شود، بلکه به بیانى که گفته شد در طول اراده الهى است؛ یعنى اراده و اختیار و قدرت انسان، یکى از اجزای علت تامه افعال اختیارى او است. پس انسان مجبور نیست؛ زیرا ملاک اختیار؛ یعنى قدرت و اراده در او موجود است و در عین حال او مختار على الاطلاق نیز نیست؛ زیرا مقدمات کار در اختیار او نیست. و این همان معناى امر بین امرین است که بر تمام افعال صادره از انسان حاکم است. 💡@p_eteghaadi
📌متن شبهه👇 عکس نوشته فضای مجازی: در جواب کسانی که می‌پرسند چرا مراجع، دعوت یمانی را تایید نکرده‌اند؟ مگر دعوت پیامبر(ص) حق نبود؟ پس چرا علمای یهود و نصارا او را تایید نکردند؟ 📌پاسخ به شبهه👇 ♥️مراقب یمانی دروغین باشیم.♥️ 🌸مقابله علمی و عملی با جریان های انحرافی یک وظیفه برای افراد آگاه است. 🔰فرقه انحرافی احمدالحسن مدعی دروغین یمانیت و امامت نیز یک جریان انحرافی و خطرناکی است که توانسته عده‌ای از جامعه را به خود جذب کند. 🌹پس باید صاحبان علم و اندیشه در زوایای مختلف به این جریان بررسی کرده و مقابله جدی با آن صورت دهند. ✅اما دلایل انحرافی بودن این جریان چیست؟ و چرا باید با این فرقه مقابله کرد؟ 1️⃣ایجاد بدعت در اصول و فروع اسلام و مذهب تشیع: 🌹الف) انکار ختم نبوت؛ در این فرقه همانند فرقه بهاییت منکر خاتمیت پیامبران با آمدن نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) شده اند. همه مسلمانان بر این اصل اجماع دارند و بر این اجماع دلایل قطعی در روایات و قرآن دارد. قرآن می‌فرماید: «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا.[احزاب/ 40] محمّد (ص) پدر هیچ یک از مردان شما نبوده و نیست؛ ولی رسول خدا و ختم‌کننده و آخرین پیامبران است؛ و خداوند به همه چیز آگاه است!» خاتم یعنی نبوت تا قیامت مُهر خورده است و این مهر هرگز شکسته نخواهد شد و پیامبری با شریعتی دیگر نخواهد آمد.[1] 🌹ب) افزایش تعداد اوصیاء پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به ۲۴ وصی؛ روایات فوق متواتر از شیعه و اهل سنت موجود است که صراحتا حصر را در دوازده امام بیان می‌کنند.[2] 🌹ج) تغییر در برخی از احکام عبادات مثل وضو، روزه و... 2️⃣ ایجاد وارونگی در فهم مسأله انتظار و مهدویت: مانند: ارتقاء جایگاه یمانی به عصمت و امامت و... 3️⃣ مبارزه با ولایت فقیه و نامشروع و ناکارآمد دانستن آن. 4️⃣مخالفت و مبارزه با جایگاه مرجعیت و مراجع تقلید و علماء شیعه. 5️⃣ ایجاد انحراف در هیئات مذهبی و جامعه مادحین و ترغیب آنان برای توسل به احمد الحسن در مراسمات. 6️⃣ برخورداری از باورهای تکفیری، مانند: ناصبی و نجس دانستن مخالفین احمد الحسن و مجاز بودن دزدی از اموال مخالفین فرقه و... این گونه فرقه ها با این گرایشات اعتقادی می توانند جامعه اطراف خود را تحت تاثیر قرار داده و آسیب زننده باشند. اتفاقات و وقایع در سال های گذشته مثل واقعه تربت حیدریه، شورش در بصره، کربلا و نجف توسط فرقه احمدالحسن نشان از آتش زیر خاکستری می دهد که می تواند دوباره فعال شود. 🔰پی نوشت🔰 [1]. «احمدالحسن: من نبی هستم!» [2]. «انصار احمد بصری، شیعیان 24 امامی!» 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: با سلام و خدا قوت بنده از طرف دخترم با این سوالات مواجه شدم چه جواب محکمی باید بدهم! لطفا راهنمایی بفرمائید. پرسیده شده چرا طلا برای مردان حرام شده است ولی برای زنان نه جایی گفته شده حضرت علی (ع) در طول شب ۱۰۰ یا ۱۰۰۰ رکعت نماز میخوانده و شب ها به فقرا هم کمک میکرده چقدر زمان داشتن که هم به فقرا برسن در شب و هم ۱۰۰۰ رکعت نماز بخوانند. آیا حضرت علی (ع) برای فقرا شیر می بردند؟ به چه صورت؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ درباره فلسفه احکام و عبادات قبل از هر چیز باید مساله تعبد را در نظر گرفت، یعنی انسان مؤمن و خداشناس بر اساس باور عمیقی که به خداوند دارد یقین پیدا می کند که هر آنچه از ناحیه او دستور داده شده و هر حکمی که ازناحیه وی صادر گردیده - اعم از مسائل حقوقی الزامی و احکام اخلاقی - حتما دارای مصالحی است. بعد از آن میتوان به دلایلی که از طریق اهل بیت به ما رسیده استناد کرد ویا یافته های علمی، که در مورد یافته های علمی تا وقتی به قطعیت نرسیده نمیتوان استفاده کرد، چرا که ممکن است ابطال شود. به عنوان مثال امام صادق(ع) می فرماید: «خداوند چون طلا را در دنیا زینت زنان قرار داده است، پوشیدن آن برای مردان و نماز خواندن با آن حرام شده است». و یا این که طلا با عث ازدیاد بیش از حد گلبول های سفید ، مسبب تحریکات عصبی منفی برای مردان و یا باعث عقیم شدن آنها میشود. روایات فراوانی وجود دارد که بر اساس آن، امام علی (ع) و دیگر امامان طی یک شبانه روز (24 ساعت) هزار رکعت نماز می خواندند. در این زمینه نکاتی قابل توجه است: 1. تقریبا تمام این روایات به شبانه روز یعنی 24 ساعت اشاره دارند، نه فقط شب؛ یعنی 12 ساعت و اگر در روایتی هم تنها شب ذکر شده باشد، بر اساس ادبیات عرب می توان آن را به شبانه روز تفسیر کرد. 2. در هیچ روایتی نیامده که ائمه در تمام عمرشان مقید به انجام چنین عبادتی بودند، بلکه در برخی از آنها تصریح شده که آن بزرگواران در پاره ای از زندگی خود هزار رکعت نماز در شبانه روز می خواندند. 3. می دانیم که در نمازهای مستحبی، خواندن حمد کفایت می کند و قرائت سوره لازم نیست. بر این اساس، یک نماز دو رکعتی را به خوبی می توان طی 70 ثانیه بجا آورد و در نتیجه در کمتر از ده ساعت می توان هزار رکعت را انجام داده و به همین دلیل، حتی انجام هزار رکعت در یک شب نیز محال نیست، گرچه همان گونه که اشاره شد، بیشتر روایات به انجام آن در یک شبانه روز دلالت دارند. آنچه در روایات و تواریخ در مورد انفاق شبانه و ناشناس امیر المومنین ع وارد شده، غالبا عناوینی مثل اطعام طعام و نان و خرما و انبان طعام و… بوده است البته شاید شیر هم برده میشده ولی بیشتر انفاق با همان نان و خرما و … بوده که قوت غالب مردم اون زمان بوده است. حتی اگر فرض کنیم امیر المومنین شیر هم دم درب خانه ها میبردند شاید به این صورت بوده که آنها ظرف هایشان را می آوردند دم درب، و حضرت از داخل مشک داخل ظرف هایشان شیر میریختند یا به صورت دیگری بین آنها مرسوم و متداول بوده که شیر بگیرند…. اینکه میگویند انفاق حضرت به صورت مخفیانه بوده لزوما به این معنا نیست که امام علی ع غذا را میگذاشتند پشت درب و سریع میرفتند بلکه در خیلی موارد، افراد امام را میدیدند ولکن او را نمیشناختند زیرا امام با روی پوشیده و در شب تاریک میرفتند به درب منزل فقراء. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقت بخیر کلمه ی الله رو حضرت محمد آوردن؟ یا از قبل وجود داشته؟ چون نام پدر حضرت عبدالله بوده و من فکر می کردم کلمه ی الله که فقططط مخصوص خدای متعال هست را حضرت محمد با دین اسلام به مردم معرفی کرد!!!! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ «الله» در زمان پیش از اسلام به‌خوبی شناخته شده و «ورای خدای یهودیان و مسیحیان، و به عنوان یک خدای بدوی» مورد استفاده بود به‌طوری‌که او یکی از خدایان مکه بود. به‌طور مثال، می‌توان به وجود «الله» در نام عبدالله بن عبدالمطلب (پدر محمد) اشاره کرد. در میان مسیحیان و یکتاپرستان این واژه برای اشاره به خدا به‌کار می‌رفت. آرتور جفری، استاد دانشگاه کلمبیا می‌نویسد: نام الله، آنطوری‌که از خود قرآن نیز گویاست، در زمان قبل از اسلام در میان اعراب شناخته شده بود. باری، هم نام «الله» و هم فرم مؤنث آن «اللة» در میان نامهای خدایان درکتیبه‌های شمال عربستان بسیارند مردم عرب به‌خصوص قریش «الله» را خدای بزرگ و خالق آسمان و زمین و مدبر عالم و فرستنده باران می¬دانستند و هنگام بردن نام او می¬گفتند: «بسمک اللهم» یعنی به نام تو ای خدا که در اسلام به‌جای آن «بسم‌الله الرحمن الرحیم» آمد. درعین‌حال قریش بت‌هایی داشتند که آن‌ها را مظاهر خدای واقعی میدانستند؛ و به این بهانه که دسترسی به «الله» نداشتند، بت‌ها را پرستش میکردند و از آن‌ها یاری می¬جستند و می-گفتند: «این‌که ما بت‌ها را میپرستیم به خاطر این است که این‌ها ما را به خدای واقعی نزدیک می‌کنند» ازاین‌رو، این کلمه مبارکه در استعمالات مردم قبل از اسلام نیز کاربرد داشته است. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: باسلام وخسته نباشین.سوال من درباره نزول قرآن هست.ما اعتقاد داریم که خداوند وقتی انسان را آفرید قانون و مقررات هم برایش نازل کرد.حالا این فکر درست هست که قرآن همان اول که انسان خلق شد قرآن هم نازل شد ولی نسبت به درک و فهم انسانها مقداری از قرآن برای حضرت آدم بازگو شد.و بقیش به ترتیب به پیامبران بعدی و در نهایت نزول کامل آن به پیامبر اکرم نازل شده !آیا این عقیده درست است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ جمعى از مفسران در ذیل آیه: (هر ذکر و یادآورى تازه پروردگار که به سراغ آنها بیاید، با شوخى، بازى و لعب به آن گوش فرا مى دهند)؛ «ما یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْر مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَث إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ یَلْعَبُون»!، به تناسب کلمه «مُحْدَث»، گفتگوى فراوانى پیرامون حادث یا قدیم بودن «کلام اللّه» مطرح کرده اند، همان مسأله اى که در زمان خلفاى بنى عباس سالیان دراز مورد جرّ و بحث بود، و مدتى طولانى افکار گروهى از دانشمندان را به خود جلب کرده بود. اما امروز به خوبى مى دانیم: این بحث بیشتر جنبه سرگرمى سیاسى داشته، تا علماى اسلام را به خود مشغول دارند و از مسائل اصولى و اساسى که تماس با وضع حکومت، طرز زندگى مردم و حقایق اصلى اسلام داشته منصرف سازند. امروز براى ما کاملاً روشن است اگر منظور از کلام اللّه، محتوا و مضمون آن است، به طور قطع «قدیم» است یعنى همیشه در علم خدا بوده و علم واسع پروردگار همیشه به آن احاطه داشته است. و اگر منظور، این الفاظ و این کلمات و این وحى است که بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شده، آن هم بدون شک «حادث» است. کدام عاقل مى گوید: الفاظ و کلمات ازلى است؟ یا نزول وحى بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) از آغاز فرمان رسالت نبوده؟ بنابراین ملاحظه مى کنید هر طرف بحث را بگیریم مسأله آفتابى و روشن است. به تعبیر دیگر، قرآن الفاظى دارد و معانى، الفاظش قطعاً حادث است و معانیش قطعاً قدیم. *حادث» در لغت به معنی جدید، و در اصطلاح فلاسفه یعنی چیزی که قبال نبوده و بعدا بوجود آمده است مانند: درخت. «قدیم» در لغت به معنی کهنه و در اصطلاح فلاسفه یعنی چیزی که از ازل وجود داشته مانند : خداوند. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام مجدد.. ممنون از بابت پاسختون برای پرسش حقیر در مورد دیدار با حضرت صاحب الزمان عج اما پرسش حقیر همچنان بی جواب موند، آقای غالی فرمودن کسانی مثل سید بحرالعلوم و سید طاووس شاید موفق به دیدار بشن با آقا جانم حضرت صاحب عج ، یا فرمودن علما گفتن امکان ملاقات هست، یا فرمودن شاید شخصی از یاران حضرت رو ملاقات کردن و فکر کردن حضرت رو ملاقات کردن، الان عرض حقیر اینه جناب سید بحرالعلوم و بسیاری از علمای طراز اول که در مورد ملاقاتشون با حضرت صاحب الزمان عج گفته شده، چطور مطمئن هستن حضرت بوده و جن نبوده برای گمراه کردن، و برای جلب اون فرد حاجت و مریضی را درمان هم بکنه از جن بر میاد، و اگر نظرتون اینه که امکان ملاقات نیست و نظر شیخ مفید رضوان الله را قبول دارید، یعنی تمام این روایات کذب بودن؟ شیعه دلخوش به این روایاته، بالاخره پاسخ چیه؟ و خلاصه اینکه چطور تفکیک کنیم کدوم روایت دیدار درست و کدوم غلطه، و چطور بپذیریم روایت درست جن نبوده، و اگر هیچکدوم از این روایات درست نیست چرا از کتب و مجالس حذف نمیکنن؟ ممنون میشم اگر پاسخ رو کامل کنید بطور تفکیک و کامل، سپاس ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ آن نوع دیداری که انکار میشود و اگر کسی مدعی آن شد میبایست تکذیب شود، منظور صرف دیدار و ملاقات نیست، بلکه دیداری است همراه با ادعای نیابت که مثلاً شخصی مدعی نیابت خاصه می شود و می گوید: من امام را مشاهده می کنم و امام زمان(علیه السلام) مرا همانند نوّاب اربعه، نایب خاص خود قرار داده است، من وکیل آقا در بین شما هستم و شما باید در کارها به من مراجعه کنید. حضرت فرمود چنین کسی نه تنها دروغ می گوید، بلکه افترا نیز می بندد چون به ما نسبت می دهد که ما او را نایب و وکیل خود قرار داده ایم .اصل صدور روایت هم در مقام نیابت است که حضرت به علی بن محمد فرمود: کسی را از جانب ما نصب مکن و دوران غیبت صغری و نیابت خاص تمام شده است و در مورد تشرفاتی که اتفاق افتاده اند، وجه مشترك بسيارى از اين تشرّف‌ها - كه در كتاب‌هاى متعددى آمده است؛گرفتارى سخت و اضطرارهاى فردى و اجتماعى و يا مداومت بر خير و نيكوكارى و دعا و مناجات و درخواست‌هاى مكرّر بوده كه با صلاحديد خداوند، همراه گشته است.در حقيقت، اين نياز و نيكى درونى و نيكوكارى بيرونى است كه لياقت ديدار را پديد مى‌آورد، تا آن جا كه حتّى زمينۀ آمدن امام زمان عليه السلام و دستگيرى ايشان را از دوستدارانش فراهم آمده، بسیاری از این بزرگان در حیات خود به طور عموم به مردم نگفته اند و برخی خواص هم که به این مطلب پی می بردند و از آنها درخواست شرح ملاقات می کردند پس از اخذ میثاق و عهد و پیمان که تا زنده بودن آنان برای کسی بازگو نکنند، برای آنان اعتراف می کردند وگرنه برای عامه مردم تا حد امکان نمی گفتند و اغلب پس از درگذشت آنان مسأله فاش می شد. مرحوم حاجی نوری در کتاب نجم الثاقب می گوید: مرحوم آخوند علامه «ملا زین العابدین سلماسی» که یکی از شاگردان مرحوم «سید بحرالعلوم» است فرمود: من در محضر درس سید بحر العلوم بودم شخصی سؤال کرد: آیا امکان دارد کسی در زمان غیبت کبری حضرت صاحب الزمان را ببیند؟ سید به او جواب نداد، ولی من که نزدیک او نشسته بودم ، دیدم سرش را پایین انداخته و آهسته می گوید : چه بگویم ، در جواب او و حال آنکه حضرت مرا در بغل گرفته و به سینه خود چسبانیده است.» انواع ملاقات و مشاهده: رؤیت و دیدار حضرت مهدى(عج) مى تواند به چند شکل باشد: ۱. «رؤیت»، به معناى دیدن به دو صورت است: الف. گاهى ایشان در جمعى و مراسمى شرکت مى کند ؛ مردم وى را مى بینند ؛ ولى نمى دانند که او، امام زمان(عج) است. ب. در هنگام مشاهده حضرت متوجّه نیستند ؛ ولى بعد متوجّه و یا معتقد مى گردند که آن شخصیت حضرت حجّت(عج) بوده است. ۲. «فیض حضور»، به معناى دیدن حضرت و شناخت ایشان همراه با سؤال و جواب ؛ یعنى، افزون بر اینکه حضرت را دیده و شناخته است ؛ از ایشان نیز سؤال کرده و با وى به گفت و گو پرداخته است. این مرحله و رتبه از همه بالاتر و ارزنده تر است. ۴. «شهود»، گاهى ممکن است ؛ برخى بزرگان از راه سیر و سلوک و مکاشفه با حضرت ارتباط برقرار کنند. ۵. «دیدار در خواب» ؛ در مواردی که حضرت را میبینند ولی نمیشناسند، شخص حضرت مهدی(عج) را ملاقات می‌کند، ولی در آن حال به حضور حضرت توجهی ندارد و وی را فردی عادی می‌پندارد، اما پس از ملاقات با توجه به دلایل و شواهد موجود، یقین پیدا می‌کند که وی امام عصر بوده است. بیشتر تشرفاتی که در کتاب‌ها نقل شده است، از این نوع است و نشناختن نیز یا به دلیل غفلت شخص دیدار کننده در آن حال است و یا به دلیل اینکه حضرت در او تصرفات تکوینی و ولایی کرده و اجازه شناخت را به وی نمی‌دهد؛ ولی بعد از جدایی، از قراین دیگر قطع پیدا می‌کند که امام بوده است. این قرائن میتواند مربوط به مشخصات ظاهری، علم امام به امور غیبی و.... باشد. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام مگه نمیگن ۴ میلیون سال پیش انسان واره ها زندگی میکردن و ابتدا حتی نشستن و بلند شدن درست و نمیدونستن و عین حیوانات بودن... پس چرا بعضیا میگن حضرت آدم وحوا اولین انسان های روی زمینند ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ متعددی درباره انسان هایی قبل از حضرت آدم (ع) داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند. امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان می‌كنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید. بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل ، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، اکتفا کنیم. نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر «بنی آدم»،خطاب قرار داده است. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 دل سراپردهٔ محبتِ اوست دیده آیینه دارِ طلعت اوست تو و طوبی و ما و قامتِ یار فکرِ هر کس به قدرِ همتِ اوست امیرالمومنین علی عليه السلام میفرمایند: قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ قيمت و ارزش هر كس به اندازه كارى است كه مى تواند آن را به خوبى انجام دهد. 💡@p_eteghaadi
✨﷽✨ 🌼داستان کوتاه ✍️در بازار شهری مرد قصابی کنار مرد فرش‌فروشی، مغازه داشت. قصاب مرد سخاوتمندی بود و با این‌که ثروت زیادی نداشت ولی هر روز نصف گوسفند به فقراء می‌داد. 🔥مرد فرش‌فروش که چندین برابر قصاب درآمد داشت، ریالی سخاوت نداشت. عصر‌ها که فرش‌فروش دم درب مغازه روی صندلی می‌نشست، مردمی که از قصاب گوشت می‌گرفتند، به آن مرد فرش‌فروش مَتَلک می‌انداختند و می‌گفتند: این همه ثروت را به گور خواهی برد ای خسیس!! ببخش و میان خلق عزت پیدا کن. بعد از مدتی مرد فرش‌فروش از دنیا رفت. هیچ‌کس جز زن و فرزندانش در تشییع جنازۀ او حاضر نشدند. سه روز بعد از مرگ مرد فرش‌فروش، مردم به مغازۀ قصاب آمدند ولی قصاب گفت: از گوشت رایگان دیگر خبری نیست. مردم روی به قصاب کردند و گفتند: چه شد تو هم مثل همسایه‌ات مرد فرش‌فروش خسیس شده‌ای؟! مرد قصاب شروع به گریه کرد و گفت: من خسیس بودم و سخاوتی نداشتم، هر گوشتی که من به مردم می‌دادم احسان مرد فرش‌فروش بود ولی اجازه نمی‌داد من به شما بگویم تا او را بشناسید. اکنون که او از دنیا رفته، دیگر از گوشت‌ هم خبری نیست.... ✨نیکان روزگار در پشت پرده‌ها هستند، نیکی می‌کنند و جفا می‌بینند.✨ 💡@p_eteghaadi
هدایت شده از اکران مردمی عمار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨در طی تلاشی که فیلم «سرهنگ ثریا» آن را به نمایش گذاشته، ۱۰۰ها نفر از منافقین جدا شدند ❗️پادگان اشرف در طی تلاش این خانواده‌ها تخلیه شد. 🎞 «سرهنگ ثریا» جریان تلاش‌های مادری برای دیدار با فرزندش است که به پادگان اشرف برده شده است. ثبت درخواست اکران مردمی 👇🏼 🌐 ekranmardomi.ir/movie/sarhang-sorayya 📞 02142795050 فیلم‌ها به دیدن شما می‌آیند 🔻 ➕ http://eitaa.com/joinchat/1112277110C952842dfba
💬 | متن پیام: سلام خسته نباشید ببخشید اخیرا از یکی از اساتید پرسیدم جهنم و بهشت چطور جایی است ؟ ایشان جواب دادند اینکه ما می میریم و پس از مرگمان از ما حساب می برند سپس ما را با بهشت یا جهنم می فرستند حقیقت ندارد و ائمه فقط برای نشان دادن عظمت آن عذاب یا پاداش چنین سخنانی گفته اند در صورتی که ما در همین دنیا در بهشت یا جهنم قرار می گیریم نه از لحاظ جسمی بلکه روحی ولی خودمان نمی فهمیم و پس از مرگمان حقایق برایمان روشن می‌شود مثلا یک جنین فلج در شکم مادر نمی تواند این ضرر و ناراحتی را حس کند سپس به دنیا می آید و کمی بزرگتر می‌شود کمی این غم را حس می کند سپی در سنین نوجوانی این ناراحتی را بیشتر حس می کند و در جوانی تازه می فهمد که چه بلایی سرش آمده انسان ها نیز همینطور در این دنیا چیزی نمی فهمند شبش در برزخ کمی از این موضوع آگاهی می یابند و در قیامت تمام واقعیت و حقیقت را می فهمند آیا این موضوع درست است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ بسیاری از احادیث اسلامی نیز این معنی را تأیید و تأکید می کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند، از جمله در حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) آمده است که یکی از اصحاب او از بهشت و دوزخ پرسید که آیا آنها هم اکنون مخلوقند؟ امام(ع) فرمود: «و ان رسول الله قد دخل الجنه ورأی النار لما عرج به الی السما؛ آری آفریده شده اند و پیامبر(ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد». در تفسیر آیه ۳۷ سوره آل عمران: «کلما دخل علیها زکریا المحراب و جد عندها رزقا...؛ هر زمان زکریا وارد محراب مریم(س) می شد غذای مخصوصی در آنجا می یافت» (و هنگامی که سؤال می کرد از کجا آورده ای می گفت: از سوی خدا است) در بسیاری از منابع اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت آمده است که این غذا میوه های بهشتی بود که در غیر فصل خداوند ممکن است گفته شود اینها مربوط به بهشت برزخی است همان بهشتی که ارواح شهدا نیز بعد از شهادت و قبل از قیامت در آن جای دارند، ولی پاسخ این سخن این است که بهشت برزخی مادی نیست بلکه جنبه مثالی دارد و ارواح در قالب های مثالی در آن بهشت متنعمند و مسلما چنین بهشتی که جنبه مادی عنصری ندارد میوه هایی همچون میوه های این جهان که قابل استفاده برای این جسم مادی باشد در آن نخواهد بود، بلکه از جهاتی شبیه به صحنه هایی است که انسان در خواب می بیند و لذاتی که از آن بهره مند می گردد. اضافه بر اینها در روایات متعددی می خوانیم که بهشت هم اکنون در حال شکل گرفتن و گسترش به وسیله اعمال انسان ها است و پاره ای از اعمال سبب غرس درختان تازه ای در بهشت می شود این گونه اخبار تنها در صورتی مفهوم است که بهشت هم اکنون موجود باشد ا اختیار مریم می گذاشت . در میان اندیشه‌ها و مذاهب اسلامی، فقط "معتزله" معتقدند که "بهشت و جهنم خلق نشده‌اند و در قیامت خلق خواهند شد"! و اعتقاد راسخ و یقینی شیعه، به صورت مستدل و مستند بر این است که هر دو خلق شده‌اند. خداوند در آیات متعددی در قرآن کریم، تصریح نموده که بهشت و جهنم وجود دارند. همگان بدون استثنا از جهنم عبور می‌کنند، اما برای مؤمنان سرد و خاموش است؛ و جهنم از هم اکنون بر کافران احاطه دارد و بالتبع مؤمنان در مراتب بهشتی سیر می‌کنند، اما اینجا پرده‌ها مانع از دیدن و درک حقایق می‌گردد، ولی در روزی که اسرار بیرون می‌ریزد «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ»، حقیقت همه چیز را با تمام وجود می‌بیند و درک می‌کند. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: چرا اسلام از بلوغ تا ازدواج نگفته چجوری میل جنسی رو تخلیه کنیم؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ قرآن کریم راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینه ازدواج سالم، عفت‌پیشگی و خویشتنداری در امور جنسی می‌داند، راهکارهایی برای این مورد شامل: طرد افکار شیطانی: مشکل ترین مرحله رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد». ۲ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره. ۳ـ کنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزه جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می کند خودداری کرد. امام علی(ع) می فرماید: «بهترین عامل رو گردانی از شهوات، فروبستن چشم ها است». ۴ـ عدم آمیختگی زن و مرد: همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینه لغزش را فراهم می کند. ۵ـ کم خوری: یکی دیگر از راه های کنترل غریزه جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه داری به عنوان عامل تعدیل غریزه جنسی یاد شده است. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است». ۶ـ یکی از راه های آرام کردن طوفان غریزه جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و از مسایل دیگر کم می کند. ۷ـ آخرت گرایی: توجه به پاداش اخروی درباره کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش های نفس و شهوات را فراموش کند». ۸ـ یاد مرگ: رسول خدا(ص) اصحاب خود را درباره مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ شکننده لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است». 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: پروردگار و خدا و گاد این زمین و کهکشان راه شیری و هفت آسمان الله است.آیا شما می‌توانید اثبات کنید که در دنیا های دیگری خدای دیگری وجود ندارد که مالک و قادر و دانا و بزرگ بر دنیای خودش باشد؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اثبات این موضوع با استفاده از یکی از آیات قرآنی که همین شبهه را مطرح کرده به سادگی قابل پاسخگویی است. آيه، 22 سوره نور: لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ ترجمه: اگر در آسمان ها و زمين خداياني جز اللّه بود، هر آينه آن دو فاسد مي شدند، پس منزّه است خداوند پروردگار عرش ، از آنچه (ناآگاهان ) توصيف مي كنند. بُرهان تَمانُع از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است. مطابق این برهان، هرگز تدبیر دو (یا چند) خدا و به طور کلی مدبِّر، به طور منسجم و استوار بر نظامی هماهنگ اجرا نمی‌شود و ناگزیر باید دست کم یکی از آنان را عاجز دانست، چرا که فرض حاکمیتِ بیش از یک تدبیر بر عالم خلقت مستلزم فساد در آن است. بنابراین، فقط یک خدا مدیر و مدبّر عالم است. برهان تمانع، در ساده‌ترین شکل، به صورت مَثل‌های گوناگون به ادبیات راه یافته است. مثلاً فردوسی در بیت «خردمند گوید که در یک سرای / چو فرمان دو گردد نماند به جای» یا نظامی در بیت «به یک تاجور تخت باشد بلند/ چو افزون شود ملک یابد گزند»صورت ساده‌ای از دلیل تمانع را بیان کرده‌اند. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: آیا خداوند میتواند 3ضربدر7 را 38 بکند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ قدرت خداوند با اینکه هیچ محدودیتی ندارد به امور محال تعلق نمی‌گیرد. این امور محال، امکان موجود شدن و قابلیت خلق شدن را ندارند؛ لذا ایراد از فاعلیت خدا نیست بلکه اشکال از قابلیت این امور است. کارهایی که به هیچ‌وجه امکان وقوع ندارد نه با علل طبیعی و نه با علل ماوراء طبیعی مانند اجتماع دو چیز نقیض، بودن و نبودن یک چیز در یک زمان و با شرایط و نسبت‌هاب مساوی، پنج شدن حاصل ضرب ۲ در ۲ و... این قسم محال ذاتی است با توجه به این کارها معلوم می‌شود که قدرت هر چه هم زیاد باشد و یا مانند قدرت خدا بی پایان باشد بالاخره به کاری تعلق می‌گیرد که انجام آن محال ذاتی نباشد. 💡@p_eteghaadit
💬 | متن پیام: آیا حضرت آدم و حضرت حوا با هم عقد کرده بودند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گزارشی در مورد متنی که به عنوان خطبه‌ عقد نکاح حضرت آدم و حوا ایراد شده باشد، را نیافتیم. اما روایتی وجود دارد که حضرت آدم(ع) از خداوند متعال، حوا را خواستگاری کرد: از امام صادق(ع) چنین نقل شده است که: «...آدم بعد از خلقت حوا به خدا عرض کرد: پروردگارا! این آفریده زیبا کیست که همنشینى و دیدارش دلم را آرام می‌گرداند؟! خداوند متعال فرمود: "این کنیز من حوّا است؛ آیا دوست دارى همدم تو باشد، با تو هم‌سخن شود، و از تو پیروى نماید؟" آدم(ع) پاسخ مثبت داد، خداوند فرمود: "او را از من خواستگارى کن؛ چون او کنیز من است". آدم(ع) عرض کرد: پروردگارا! او را از تو خواستگارى می‌کنم». خداوند آموزش دستورات دینى به حوا را مهریه او قرار داد و آدم نیز پذیرفت. صدوق، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه‏، ج 3، ص 380. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام تشکر از پاسخگوییتون خدا اجرتون بده. ازاین که این سوال رو میپرسم دلم خونه اینکه عده ای به قدری طعنه میزنن و می‌خندن و من نمیدونم چی جواب بدم. در صحت ماجرای سقیفه شکی نیست اما در جواب آن سفیهانی که می‌خندن و میگن چطور ممکنه خانم فاطمه الزهرا پشت در مونده باشن و مولای مؤمنین علی علیه السلام سکوت کرده باشن چی باید بگم؟ لطفا لطفا لطفا جواب بدید دلم شکسته از خنده‌هاشون که همه چیز رو به سخره گرفتن و اصل رو ول کردن و به فرع چسبیدن😔 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سلام در این خصوص پاسخ شما را به نقل یکی از اساتید حوزه نقل میکنم که میفرمودند: اذن و اجازه شهادت هم در هر عصر و زمانی از طرف امام صادر میشود. همان گونه که تک تک یاران امام حسین علیه السلام، در روز عاشورا قبل از ورود به میدان می‌رود از امام اجازه می‌گرفتند و گویا اجازه شهادت هم از سمت امام داده می شد، در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز چنین بوده است. ایشان قطعا از امام عصر خود یعنی امام علی علیه السلام اذن واجازه برای فریاد علیه ظلم و جور داشته اند و اجازه شهادت نیز برای ایشان از سمت امام صادر شده است . از طرفی، مورد ظلم و اهانت قرار گرفتن حضرت زهرا(س) هیچ‌گونه منافاتی با شجاعت و حضور حضرت علی(ع) در آن صحنه ندارد؛ زیرا در این موقعیت علی(ع) یا می‌بایست دست به شمشیر می‌برد و در مقابل پایمال شدن حقوق خود و اهل‌بیت پیامبر(ص) جبهه‌گیری می‌کرد، یا سکوت می‌کرد و در حد توان به تقویت اسلام از جنبه‌های دیگر می‌پرداخت. و چون برداشتن پرچم مخالفت مساوی بود با تفرقه در میان مسلمانان، تضعیف جامعه نوپای اسلامی و در نتیجه بیشتر شدن خطر حمله‌ی رومیان و سرکشی مرتدین و مدعیان نبوت، آن‌حضرت برای از بین نرفتن زحمات پیامبر(ص) و پایمال نشدن خون شهدا، حاضر به فدا شدن همسر و فرزندش در مقابل حفظ اسلام شد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام چند باره این سوال رو میفرستم اما پاسخ نمیدین ...مادری که به بهشت بره در حالی که فرزند عزیزش اهل جهنم باشه‌ .خوب دیگه اون چه بهشتیه .از بهشت لذت نمیبره ...طبیعتا هرکس عزیزی داره .پس بعشت بی معنی میشه در جهان آخرت ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در برخی روایات به این رابطه که بین مؤمنین پاک و بهشتی و منسوبین گناهکارشان وجود دارد، اشاره شده و این‌که این مؤمنین در روز قیامت نسبت به عذاب خویشان خود بی‌تفاوت نبوده و در نهایت خداوند بین آنان حکم می‌کند. «از رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نقل شده است: کودکان امت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوض‌های بهشتی جمع می‌شوند، خداوند از حال آنان مطلع می‌شود، می‌فرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کرده‌اید: می‌گویند: ‌ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آن‌گاه ما در کنار حوض‌های بهشتی هستیم. پس به آنان وحی می‌شود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید». مساله دیگر رابطه حقیقی بین مومن و معاند است که نمیتواند مانع محبت الهی شود، هرگز یک مؤمن حقیقی برخی منسوبین خود را که دشمن خدا هستند، برخلاف اراده الهی دوست نخواهد داشت؛ مگر این‌که در گمراهی خود اصرار نداشته و قابل هدایت باشند.در داستان حضرت ابراهیم و آزر در قرآن کریم چنین آمده است: «و طلب آمرزش ابراهیم برای پدرش (عمویش) جز به خاطر وعده‌ای که به او داده بود صورت نگرفت، ولی هنگامی که برای او روشن شد که وی دشمن خداست از او بیزاری جست. به‌راستی ابراهیم بسی نیایشگر و بردبار بود». 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وخسته نباشید، اگه میشه درمورد مسجد جمکران هم بگوید، نمی دونم چرا اعتقادی به مسجدجمکران ندارم، مخصوصا اون چاه که مردم نامه می نوشتن ودرچاه می انداختن ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مسجد جمکران که منسوب به امام مهدی(عج)، است گفته شده در قرن چهارم قمری به‌دستور وی ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری محدث شیعه، مسجد جمکران به دستور امام مهدی(عج) و به‌دست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدّث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مُثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و نقل روایت مذکور را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است. در مورد چاه مسجد جمکران پیشتر کارشناسان دینی درباره این چاه گفته بودند که "هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاه‌های آب روان نیست‌ و عریضه یا همان نامه‌ی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته که حرمت نام‌های مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت می‌کند.و ظاهرا این چاه دیگر بسته شده است. 🆔 @P_Eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام، وقتتون بخیر. در روایات آمده که کریم اهل بیت علیهم السلام حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چندین بار همه زندگیشونو بخشیدند و در قرآن هم خداوند فرموده لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون، و وعاظ محترم هم می فرمایند بخشیدنی ارزش داره که دردمون بیاد و کندن اون تعلق رو حس کنیم و در جایی گفته می شود که در انفاق حد تعادل را حفظ کنید و افراط و تفریط نکنید. این با سیره امام حسن مجتبی تناقض داره ظاهرا. میشه راهنمایی بفرمایید در این خصوص؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ آنچه در منابع متعبر تاریخی به چشم می‌خورد آن است که امام حسن علیه‌السلام در طول دوران حیاتشان سه بار تمامی اموالشان را به دو نیم کرده و نیمی را برای خود نگهداشته و نیمی دیگر را در راه خدا بخشید. اما ظاهرا در طول تاریخ و یا در نوشتار برخی نویسندگان به اشتباه این موارد به دوبار تقلیل یافته و در برخی دیگر به جای نیمی از اموال تمام اموال آمده است برخی نیز معتقدند چون ایشان مقدار متنابهی از اموال خویش را بخشیده است برخی گمان کرده اند و یا به صورت مبالغه آورده اند که ایشان تمام اموالشان را در راه خدا تقسیم کرده است. در مورد جنبه‌های عقلانیت در سیره امام حسن مجتبی (ع) گفت: در روایات ما و صوفیان اهل سنت آمده است که «لَوْ کَانَ‏ العَقلُ (شخصاً) رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَن‏‏» اگر عقل و عقلانیّت می‌خواست در یک هیکل مجسم شود او حسن بن علی (ع) می‌شد. یعنی سر تا پا عقلانیت است، عقل کل عالم است. امام مجتبی در آن دوران می‌بیند نمی‌شود با مردم حرف زد. چطور آنها را جذب کند؟ امام می‌بیند این مردم دنیا پرست هستند، مال دوست هستند، دنیاخواه هستند. فعلا هم درمان نمی‌شوند؛ چه کار کند این‌ها اهل بیت پیغمبر را فراموش نکنند؟ حضرت تصمیم می‌گیرند برای اینکه این‌ها خانه اهل بیت را گم نکنند، این آدرس فراموش نشود شروع به بخشش می‌کنند. بخشش به چه کسانی است؟ به کسانی است که محبّ امام حسن (ع) نیستند. امام حسن، کریمی است که کیسه زر او را مخالفین و دشمنان او نیز چشیدند. 🆔 @P_Eteghaadi