eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
20هزار دنبال‌کننده
418 عکس
768 ویدیو
14 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | متن پیام: سلام سه امام اول طبق حدیث کساء معصومن سیدالساجدین چرا معصومه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ با سلام دلیل عصمت اهل بیت ، صرفا از حدیث کساء برداشت نمیشود ائمه(ع) به حکم آیه تطهیر و حدیث ثقلین، از هر نوع پلیدی پاکند و در هدایتگری عدل و همتاى قرآنند و لازمه همتایى، همگونى است، لذا باید هر دو از خلاف و اشتباه مصون باشند. از آنجا که پیامبر(صلی اله علیه وآله) قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) را تا روز رستاخیز وسیله هدایت معرفى مى کند، تا زمانى که هر دو در کنار حوض کوثر به وى برسند، باید هر دو از خلاف و اشتباه مصون باشند، زیرا امکان ندارد افرادى که وسیله هدایت بشر تا روز رستاخیز هستند، خطا و اشتباهى مرتکب شوند. آیه تطهیر که درباره اهل بیت(علیهم السَّلام) سخن مى گوید، یادآور مى شود که اراده تکوینى و قطعى خدا بر این تعلق گرفته است که آنان را از هر نوع پلیدى پاک گرداند. ه در این آیه، خطاب خاصّى در مورد اهل بیت پیامبر(صلی اله علیه وآله) وارد شده و فرموده است: «إِنّما یُریدُ اللّه لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجسَ أَهل البَیْتِ وَیُطَهِّرکُمْ تَطهیراً». طبعاً این اراده، اراده ویژه اى است، زیرا در غیر این صورت اراده گسترده خواهد بود که برهمگان تعلق گرفته است. از این جهت باید بگوییم که مقصود، اراده تکوینى و آفرینشى است که عوامل پاکى در وجود آنان تعبیه شده است. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: باسلام و خدا قوت در تلگرام سوال کردند چرا حضرت علی ع دخترشو به عمر داد؟ منم نتونستم کمکی کنم برای پاسخش. محبت کنید پاسخ بدید بهشون انتقال بدم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ازدواج اُم‌ّکُلْثوم دختر امام علی(ع) با عُمَر بْن خَطّاب رخدادی تاریخی است که در وقوع، چگونگی و انگیزهٔ آن میان شیعیان و اهل سنت اختلاف است. برخی از اهل سنت با تأکید بر وقوع این ازدواج، آن را شاهدی بر عدم اختلاف بین امام علی(ع) و عمر بن خطاب دانسته‌اند. تعدادی از منابع شیعه،‌ اصل وقوع ازدواج را رد می‌کنند و نقل‌ها را غیرمعتبر می‌دانند، اما دیگر منابع شیعه، با پذیرش این رخداد، آن را از سر اجبار می‌دانند و ادعای عدم اختلاف میان امام علی و عمر بن خطاب را رد می‌کنند. گروهی از عالمان شیعه، با استناد به روایات موجود در این زمینه، وقوع ازدواج را تأیید ولی آن را از سر اجبار و اکراه دانسته‌اند. سید مرتضی می‌گوید امام علی(ع) از روی ناچاری و تقیه و با وساطت عباس عموی خود، این ازدواج را پذیرفته است. او در پاسخ به سؤال درباره ازدواج عمر با ام‌کلثوم می‌گوید که این ازدواج از روی اختیار و رغبت امام(ع) نبود، بلکه پس از تکرار درخواست و زورگویی که نزدیک بود به درگیری بیانجامد صورت گرفت.روایاتی نیز در این باره وجود دارد. برای مثال از امام صادق(ع) درباره ازدواج ام‌کلثوم با عُمَر سؤال شد و امام(ع) فرمود: او دختری است که از ما غصب شد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام. جدیدا یه سوالی مطرح شده توسط دوستان که تعداد پیامبران از آدم تا خاتم تقسیم بر تعداد روز میگن در میاد هر ۱۷ روز یه پیامبر که با عقل جور در نمیاد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مرحوم علامه طباطبائی در تفسیر «المیزان » ، بعد از ذکر روایت ابوذر (ره) در تعداد انبیا، می فرماید: «قسمت اول این حدیث که مشتمل بر تعداد پیامبران است، از مشهورات است که شیعه و سنی در کتبشان نقل کرده اند . صدوق در «خصال » و «امالی » از حضرت رضا (ع) از پیامبر خدا (ص) و از زید بن علی از اجدادش از امیرالمؤمنین (ع) و ابن قولویه در «کامل الزیارة » و سید در «اقبال » از امام سجاد (ع) و در «بصایر الدرجات » از امام باقر (ع) روایت کرده اند. بنابراین، منشا شهرت چنین تعدادی روایات یاد شده است اما در منابع موجود نام تعداد بسیار اندکی از پیامبران به چشم می خورد. شماری از علل این مساله عبارت است از: اکثر انبیا شریعت مستقل نداشتند و به شریعت پیامبر دیگر دعوت می کردند; مثل حضرت لوط در زمان حضرت ابراهیم. این پیامبران خودشان به طور مستقیم از خداوند وحی دریافت می کردند; ولی از سوی وی مامور به شریعت پیامبر دیگری بودند. بسیاری از انبیا معروف نبودند و براساس روایات، بر یک شهر یا روستا و یا حتی یک خانواده مبعوث شدند. در مورد اینكه چگونه در این مدت ۱۲۴۰۰۰پیامبر آمده اند باید عرض كنم: آنچه مسلم است این است که همه این انبیاء پشت سر هم نیامده اند بلکه بسیاری از آنها در یک زمان و در مناطق مختلف مشغول تبلیغ دین بوده اند.شاهد این ادعا آن است که طبق آیات قرآن کریم حضرت لوط و حضرت ابراهیم (علیهما السلام) در یک زمان بوده اند. همچنین روایات مختلفی داریم که نشان می دهد چندین پیامبر در یک زمان مشغول به تبلیغ بوده اند. از جمله در روایات متعددى آمده است كه بیان می کند بنى اسرائیل در یك روز دو، یا سه ،یا چهار پیامبر و یا حتى هفتاد پیامبر را (در یك روز) به شهادت رسانیدند، بدون آن كه در آن روز بازار و كسب و تجارت خود را تعطیل كرده باشند..... فَكَانَتْ بَنُو إِسْرَائِیلَ تَقْتُلُ فِی الْیَوْمِ نَبِیَّیْنِ وَ ثَلَاثَةً وَ أَرْبَعَةً حَتَّى إِنَّهُ كَانَ یُقْتَلُ فِی الْیَوْمِ الْوَاحِدِ سَبْعُونَ نَبِیّاً وَ ... . 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: باسلام ممنون از پاسخ گویی شما ببخشید یک سوال در باره گناه بزرگ عجب دارم اگر احیانا عجب مارا بگیرد و ما نهایت تلاش مان را بکنیم اکه از این گناه خلاص شویم اما نتوانیم باز هم گناه کردیم با اینکه تمام تلاش خودمان را در این راستا کردیم ؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ فیض کاشانی در حقیقت عُجب چنین بیان کرده است:”هنگامی که خداوند به انسان نعمت و کمالی را اعطاء کند اگر انسان در قبال آن نعمت خائف نباشد و خوشحال باشد به خاطر خود آن کمال که دارد و آن را از جانب خداوند نداند و از خداوند به این جهت سپاس گذار نباشد این حالت عُجب است. در این حالت فرد آن کمال را به خود نسبت می دهد و فراموش می کند که تمام کمالات و نعمت های که به وی می رسد از جانب خداوند است. روایات بسیاری در کتب روایی وجود دارد که در مورد عجب بیان شده است. روایاتی که شدت گناه عُجب را بیان می کند تا جایی که عُجب را سبب هلاکت انسان بر می شمارد. هم مانند روایت امام صادق (ع)”مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَک‏”کسی که عُجب در او داخل شود هلاک می شود. یکی از اساسی ترین راه های درمان عجب، تامل و توجه به ذات الهی و خائف بودن در مقابل اوست. زمانی که انسان به قدرت بی کران الهی توجه داشته باشد و خود را ذره ناچیز در دریای هستی ببیند دیگر چیزی برای برتری خود نمی بیند. در درمان عجب باید به سراغ عواملی رفت که باعث عجب در انسان می شود که عبارت از علم، عبادت، حسب و نسب، مال و ثروت، زیبایی، قدرت، عقل و زیرکی است. در درمان عُجب باید به دنبال اصلاح این موارد رفت مثلا علمی که باعث کرنش و خضوع در انسان نشود باعث عُجب و غرور در انسان می شود. یا آن عبادتی که انسان در پی آن دچار منیت و عجب شود دیگر عبادت حقیقی نیست چرا که در عبادت واقعی انسان تسلیم امر الهی است و فقط به خاطر خدا عبادت می کند پس دیگر جایی برای عجب و خودخواهی نمی ماند. یکی از راه های دوری از عُجب این است که مراقب نفس خود باشد و هرچه که نفس خواست را انجام ندهد. یکی دیگر از راه ها کمک گرفتن از افراد مطلع و عالم در کارها است. انسان به خاطر برتری که در عُجب به آن گرفتار می شود فکر می کند از همه بی نیاز است برای همه فکر می کند تمام تصمیماتش درست است اما زمانی که انسان سعی می کند پا روی نفس خود بذارد و از آن منیت دور شود از مشورت دیگران کمک می گیرد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام علیکم خسته نباشید چشم خوردن واقعی یا خیر یک جور خرافه است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ شور چشمی یا چشم زخم یکی از واقعیات تلخ زندگی است که روزمرّه و مداوم اتفاق می افتد. علی علیه السلام فرمود:العین حقّ،چشم زخم حق است. آیه ای که می توان از آن چشم زخم را فهمید آیه 67 سوره یوسف است آنگاه که برادران یوسف پس از جلب موافقت پدر، برادر کوچک را با خود همراه کردند و برای دومین بار آماده حرکت به سوی مصر شدند. در این جا پدر نصیحت و سفارشی به آن ها کرد و گفت: فرزندانم شما از یک دروازه وارد نشوید. بلکه از دروازه های مختلف وارد شهر شوید. عده ای از مفسرین معتقدند علت این دستور این است که برادان یوسف هم از جمال و زیبایی برخوردار بودند و هم قامت های رشید داشتند و پدر نگران بود که مورد چشم زخم قرار گیرند. علامه طباطبائی رحمه الله در تفسیرالمیزان در ذیل آیه 5 سوره فلق «وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ» می نویسند:بعضی از مفسرین گفته اند: این آیه شامل چشم زدن افراد شور چشم نیز می شود، چون چشم زدن ناشی از نوعی حسد درونی است. شخص حسود وقتی چیزی را ببیند که در نظرش بسیار شگفت آور و بسیار زیبا باشد، حسدش تحریک شده، با همان نگاه، زهر خود را می ریزد. احادیث اهل بیت علیهم السلام و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نیز مدرکی دیگر بر حقیقت داشتن مسأله چشم زخم است. علامه مجلسی رحمه الله پس از نقل روایات، و کلمات علما و حکما درباره این موضوع این چنین نتیجه می گیرد:و بالجملة لایمکن إنکار ذلک رأساً...انکار موضوع چشم زخم بطور کلی، ممکن نمی باشد، به خاطر شواهد عینی، و آیاتی از قرآن، و روایات. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام خداقوت ببخشید موقع استغفرالله ربی و اتوب الیه، چرا به جای الیه، الیک نمی گیم من خیلی بیشتر لذت میبرم که مستقیما خدا راخطاب قرار بدهم تا اینکه از ضمیر غایب استفاده کنم واگر به جای الیه ، الیک بگوییم اشتباه هست مثلا در نماز شب! ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ عرفاً غائب آوردن ضمير نوعي احترام و بيان عظمت و بزرگي شخص محسوب مي شود؛ در واقع متكلم با مستقيم قرار ندادن طرف مقابل نوعي حياء خود را نشان داده و بزرگي خداوند را اظهار مي كند آنچنانكه بارها افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می کنند؛ مثلاً آمدم، شما نبودید. که برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است و به همين منظور در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از “نحن” استفاده می شود"إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ" تغییر ضمیر در دعا اگر به قصد وارد کردن چیزی جدید در متن دینی دعا باشد نوعی بدعت شمرده شده است. روایاتی از ائمه اطهار(ع) نقل شده است که در آن معصوم(ع) از تغییر جزئی در متن دعا نهی کرده است. سیره علمای شیعه در بیان روایات و ادعیه معصومان(ع) چنین بوده که، مطابق کتاب‌های روایی معتبر شیعه، عین متن روایت دعا را بیان کنند. آنان در نقل متن دعا نیز در صورتی که روایت متفاوت دیگری از آن دعا وجود داشته باشد، این تفاوت‌ها را بیان و به منبع آن ارجاع می‌داده‌اند. در روایاتی دیگر تغییر در دعای مأثور نیز از سوی معصوم(ع) نهی شده است. در روایتی که عبدالله بن سنان از امام جعفر صادق(ع) نقل کرده است آمده که «شبهاتی به شما خواهد رسید، پس بدون راهنما و پیشوای هدایت کننده خواهید ماند و در آن شبهه نجات نمی‌یابد مگر کسی که دعای غریق را بخواند، گفتم دعای غریق چگونه است؟ فرمود می‌گویی: «یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ» پس گفتم «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْاَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ» حضرت فرمود به درستی که خداوند عزوجل مقلب قلوب و ابصار است، اما چنان‌که من می‌گویم بگو، «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ» 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام کسی که مادرش سید است میتوان آن را سید بنامیم ؟ لطفا پاسخ دهید با تشکر ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کسی که تنها از جانب مادر به سلاله پاک پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) منتسب باشد، سید اصطلاحی نیست، و احکام سید را ندارد. فقهای عظام معتقدند سید کسی است که از جانب پدر به «هاشم» جد پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) منتسب باشد. یعنی پدر او از راه پدر به هاشم جد پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برسد. بنابراین کسی که از جانب مادر به یکی از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) منتسب باشد، به حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) محرم هست و فرزند او محسوب می‌شود، ولی سید اصطلاحی نیست؛ یعنی احکام خاص سادات را ندارد، و نمی‌تواند لباس مخصوص سادات را بپوشد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام کتاب مشتاق الامین چاپ ۱۳۲۹ نجف مقدس آیت الله سید محمد کریم حجازی اردکانی صفحه ۱۳۹ چاپ سوم چرا این فتوا رو دادن که باعث خجالت من شیعه شده لطفا و خواهشا جواب بدید ممنون ✍️(کلیپ منتشر شده در فضای مجازی) میگه که کتاب مشتاق الامین چاپ ۱۳۲۹، نجف مقدس، رساله توضیح المسائل آیت‌الله سید محمدکریم حجازی اردکانی، صفحه ۱۳۹ چاپ سوم. اگر زن بیوه‌ای در حال نمازگزاری شهوت مرد نامحرمی را برانگیزد و در حالت سجده دخول صورت گیرد ... (خلاصه شده) ✅ پاسخ شبهه 👇👇👇 🔷 چنین کلیپهایی به قصد فریب مردم برای تمسخر دین و افراد مذهبی ساخته می‌شود تا به خیال خام خود مردم را از دین و افراد متدین متنفر کنند. 🔷 این فرد وانمود می‌کند مطلبی را از کتابی می‌خواند و ابتدا آن را معرفی می‌کند و بعد به سخره می‌گیرد. اما در واقعی کتابی وجود ندارد و تنها یک متن جعلی که به شکل ناشیانه‌ای بافته شده است را از فضای مجازی پیدا کرده و می‌خواند. با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانید متن را پیدا کنید. 🔷 متنی که این شخص می‌خواند کاملا برخلاف تعالیم روح‌بخش اسلام است و تا کنون هیچ عالمی چنین مزخرفاتی را نگفته است.❌ 🔷 کتابی به نام مشتاق الامین وجود ندارد. مجتهدی هم به نام سید محمدکریم حجازی اردکانی وجود خارجی ندارد.❌ 🔷 اما نشانه‌هایی از جعل ناشیانه این متن: ۱- رساله‌های توضیح المسائل اسم خاصی ندارد تا گفته شود نام آن مشتاق الامین است. ۲- کلماتی در متن به کار رفته که نشانگر بیسوادی فوق‌العاده‌ی جاعل متن است. به کار بردن لفظ "مؤنثه" برای زن؛ در حالی که مونث باید گفته می‌شد و استفاده از تاء تانیث اشتباه است. استفاده از لفظ "مذکر" به جای "ذَکر" یعنی تفاوت این دو کلمه را نمی‌داند. استفاده از عبارت "قبولت النکاح" به جای "قبلت النکاح". استفاده از لفظ "نمازگزاری" به جای "نمازگزاردن" استفاده از لفظ "قرابت" به جای "مقاربت" 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام حالتون خوبه مگر فرزندان حضرت زهرا سلام الله سادات نیستن چرا باید از پدری سادات باسن فرزندان حضرت زهرا سلام الله از طرف مادری به پیامبر منتسب هستن اگر اینجوری نبود پس باید فرزندان حضرت ام لبنین هم باید سید باشن چون شما فرمودید که از طرف مادر جز سادات نیستن به سوال بنده جواب دهید؟ ✍️سلام مطابق فتوای همه علما در بسياري از احكام بين اين دو عنصر اصلي فرقي نيست، بين جد و جدهٴ مادري از يكسو، جد و جده پدري از سوي ديگر هم فرقي نيست؛ اگر محرميت است، اگر حرمت نكاح است و اگر وجوب نفقه است و حرمت عقوق است در بسياري از اين احكام يكسان‌اند. تأمين نفقه است فرق نمي‌كند، در بسياري از احكام فقهي بين سلسله نسبي مادر با سلسله نسبي پدر فرق نيست فرق نمي‌كند. از نظر شرافت و اصالت هم باز فرق نمي‌كند يعني اگر كسي جزء اشراف اين امت بود و فضيلتي خدا به او داد، نوه‌هاي دختري و پسري او كه به او مرتبط‌اند از اين فضيلت برخوردارند يعني از نظر شرافت، آنها كه مادرشان سيّد است اينها هم سيّدند واقعاً، اينها فرزندان پيغمبرند. اما در بعضي از احكام فقهي از باب اينكه زكات مي‌توانند بگيرند، خمس نمي‌توانند بگيرند آن البته معروف بين فقها اين است كه در اين جهت با فرزندان پدري فرق مي‌كنند 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام لطفا راهنمایی یا دعایی بفرمایید در مورد هدایت نوجوان یا جوان. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍️سلام به لینکهای ذیل مراجعه کنید 🔴نمازی برای صالح شدن فرزند https://eitaa.com/kavasayat/2638 https://eitaa.com/kavasayat/1518
متن پیام: سلام ما باید روزه بگیریم آخه مگه میشه دلیل منطقی برای کسی آورد فقط چون خدا گفته آخه میشه اون فرد رو با این دلیل قانع کرد وقتی یکی عصبی میشه گرسنه تشنه میشه سختی میکشه آخه چرت با دلیل و منطق باید باشه مثلا گریه برای امام حسین باعث عاقبت بخیر و خوبی حالمون میشه اما روزه جز اینکه لاغر بشیم روی اعصابمون تاثیر بد بزاره و بی حال تو روز بیفتیم چیه؟؟؟ کجا اومده که ما باید روزه بگیریم ... ✍️سلام اولا آیه صریح قرآن است: یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون و نیز شهر رمضان الذي أنزل فيه القرءان هدى للناس(بقره/ آیات 183 و 185) ثانیا اعمال را باید تعبدی انجام داد، قطعا می توان برای روزه گرفتن و حتی همان گرسنگی و تشنگی هم دلایل علمی آورد، اما همان دلایل می تواند با دلایل علمی دیگر رد شود. پس بهترین پاسخ همین است: چون خالق حکیم چنین فرموده، باید انجام دهیم. ثالثا اصلا روزه گرفتن برای همین است که سختی بکشیم، اگر گرسنگی و تشنگی را احساس نکنیم، سر درد نگیریم و.. در واقع روزه نگرفته ایم. رابعا چقدر خوب است اگر چیزی را نمی دانیم مودبانه سوال کنیم تا یاد بگیریم. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام لطفا و خواهشا آیه یا دعایی برای... که عادت به روابط نامشروع دارد توصیه بفرمایید. ممنونم ✍️سلام ضمن توصیه به مشاوره سوره نور را زیاد بخوانید https://eitaa.com/kavasayat/3158 https://eitaa.com/moshavereh_et
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر من هر شب برای تمام مسلمانانی که شب اول قبرشان هست نماز وحشت می‌خوانم و چون بدون ذکر نام میت نماز را می‌خوانم بر صحت این کار شک دارم. آیا نمازم قبول است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🍃آیت الله بهجت: ❇️نقل می کنند مرحوم آخوند ملا فتح علی در سامرا برای اموات، نماز لیله الدفن (نماز وحشت) میخواند، یکی از بستگان میتی، او را در خواب می بیند، میت به او می گوید: نماز آخوند ملا فتح علی مرا نجات داد! ✳️وقتی بیدار می شود نزد آخوند می رود و میپرسد: شما برای فلان میت نماز وحشت خوانده اید؟ ایشان می فرماید: بله. پرسید: آیا ایشان را می شناسی؟ ⏹ فرمود: شناختن لازم نیست،گفتن اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات، محض احسان به آنهاست. 📚در محضر بهجت/ج1/ص264 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر ببخشین این راسته که امام زمان امکان داره از کنارمون رد بشه یا باهامون حرف بزنه یعنی توی این دنیا هستند؟؟ ✍️سلام قطعا امام در همین زمین و در کنار ما هستند و گاهی هم او را می بینیم و نمی شناسیم. امام صادق علیه السلام می فرماید: یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ. مهدی بین مردم رفت و آمد می کند در بازارها راه می رود و روی فرش های آنها قدم می گذارد ولی او را نمی شناسند. 📚بحار ج ۵۲ ص ۱۵۴ 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام چرا سه شنبه ها میرن جمکران؟ پس جمعه ها که روز امام زمان هست چی.... خسته نباشید اجرتون با حضرت مهدی=) ✍️سلام مخاطب گرامی! در هیچ روایت یا سند تاریخی ذکر نشده که امام زمان(ع) برای حضور مردم در مسجد جمکران و نماز و عبادت در آن، شب چهارشنبه را سفارش کرده باشد، بلکه روز جمعه متعلق به حضرت دانسته شده، چون هم زیارت مخصوص حضرت در روز جمعه آمده، هم روز ظهور در روایات این روز دانسته شده است. اما اینکه مردم در شب چهارشنبه در جمکران جهت عبادت و نماز جمع می‌شوند، شاید به خاطر آن است که برخی انسان‌های صالح در این شب در مسجد حضور یافته، به عنایاتی دست پیدا کرده، به دیگران سفارش کرده‌اند و این امر به صورت عادت میان مردم درآمده است، یا اینکه چون در مسجد سهله در کوفه که مانند مسجد جمکران به امام زمان(ع) نسبت دارد، مردم در شب چهارشنبه جهت عبادت جمع می‌شوند، مسجد جمکران نیز به پیروی از آن، همین برنامه و عادت جریان یافته است. درخصوص مسجد سهله (که هم از جهت تاریخی و هم از جهت دارا بودن مقام پیامبران و هم از جهت سندیت، اعتبار بیشتری از مسجد جمکران دارد) بعضی از عالمان بزرگ مانند سید ابن طاووس سفارش کرده‌اند که: چون خواستی به مسجد سهله وارد شوی، بهتر است که بین مغرب و عشای شب چهارشنبه جهت عبادت وارد مسجد شوی؛ زیرا این شب در بین شب‌های دیگر با فضیلت‌تر است. (1) پی‌نوشت‌ها: 1. مصباح الزائر، ص145، بي تا بي جا. 🆔 @P_eteghaadi
سلام علیکم من گیج شدم خدا خودش میداند ما به جهنم میرویم و همچنین در قرآن فرموده:هرکه را بخواهم رستگار و هرکه بخواهم جهنمی میکنم پس چرا خداوند با وجود مصلحت خودش گناهکاران را به جهنم و آتش سوزان می اندازد ✍️سلام علیکم پاسخ شما را با ذکر مثالی میدهم. معلمی با توجه به شرایط دانش آموزی می داند که او مردود می شود. آیا علم معلم باعث مردودیت دانش آموز است؟آیا معلم با توجه به علمی که دارد، می تواند دانش آموز را از حق تحصیل محروم کند؟ آیا دانش آموز می تواند شرایط را تغییر دهد و نه تنها مردود نشود، بله حتی شاگرد ممتاز مدرسه شود؟ علم خداوند مانع تکامل و پیشرفت ما نیست. البته سوال شما یک پیشفرض غلط دارد و ان اینکه ما حتما جهنمی هستیم. به چه دلیل ما حتما جهنمی هستیم؟ این پیشفرض غلط هم کفر است(چون خداوند را متهم به ظلم می کند) و هم باعث ناامیدی است که باز هم کفر است. اتفاقا آنقدر خداوند متعال به برکت اهل بیت علیهم السلام می بخشد که هیچ یک از پیروان ایشان جهنمی نمی شوند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقت شما بخیر شخصی رو می شناسم که علاقه مند به محجبه شدن و چادری بودن هستن من هم خیلی تشویقشون کردم اما متاستفانه خانوادشون به شدت مخالفت می کنن و تاجایی که با توجه به اصرار زیاد خانم براشون مانتو بلند می خرن جای چادر چطور می تونم کمکشون کنم یا خودشون این مشکل رو حل کنند؟ ممنونم از پاسخگوییتون ✍️سلام وقت بخیر اگر خانم رشیده است و خودش می تواند تصمیم بگیرد، بهتر است با خانواده اش به صورت منطقی گفتگو کند و آنها را قانع نماید. در غیر این صورت شما فقط کمک کنید تا ایشان در همین حد بمانند تا بعدها بتوانند خودشان تصمیم بگیرند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: باسلام ایاعهدنامه ای که درزمان پیامبرموریانه خوردهمان عهدنامه صلح حدیبیه بودوقراردادن ماههای حرام ازکی بوده ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍️سلام خیر عهدنامه ای که موریانه خورد مربوط به محاصره پیامبر صلی الله علیه و آله و یارانش بود و این عهدنامه بین کفار قریش بود. اما ماجرای پیمان صلحى که در سال ششم هجری بین پیامبر و مشرکان مکه در منطقه حدیبیه امضا شد و در سوره فتح به آن اشاره شده است، این است: مسلمانان که برای بجا آوردن مناسک عمره رهسپار مکه شده بودند با ممانعت مشرکین قریش مواجه شدند و در محلی به نام حدیبیه در نزدیکی مکه توقف کردند. پس از مذاکراتی بین طرفین، سرانجام پیمان صلح حدیبیه بسته شد که بر اساس آن صلحی ده ساله بین طرفین برقرار شد و مسلمانان آن سال به مدینه بازگشتند تا سال بعد برای انجام عمره وارد مکه شوند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقت بخیر من بعلت ضعف ومشکل معده نتوانستم روزهام بگیرم الان ک میخوام بگیرم دچار بیماریم و بازمشکل معده من الان چیکارکنم قضای روزها نمی توانم بگیرم درآمدی ام ندارم ک بخوام جاکفاره بدم ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍️سلام برای پاسخ به سوالات شرعی وارد کانال ذیل شوید یا با دفتر مرجعتان تماس بگیرید 🅿️ @P_Ahkaam 🔻شماره تماس مراجع برای دریافت سوالات شرعی https://eitaa.com/moogharrabon/692
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر .چرا وقتی خداوند نماز خوندن رو واجب کردن ، پیامبر که نماز میخوندن در آخر نماز که بر پیامبر و .. صلوات میفرستیم یعنی خودشون برای خودشون صلوات و درود میفرستادن و چرا باید ایشون باید میگفتن ؟ چون من جاهای دیگه شنیدم که میگفتن این امر خداوند بوده و فرقی نداره و داخل نماز باید این ها برای نماز گفته بشه پیامبر و بقیه امامان هم باید بگن و.. ✍️سلام در این شکی نیست که پیامبر گرامی در اذان و اقامه و تشهد نماز به رسالت خویش شهادت می دادند زیرا ایشان همانند سایر مسلمین باید به تکالیف شرعیه عمل کنند مگر آنکه دلیلی خاص اقامه شود که آن حضرت نسبت به یک حکم شرعی تکلیف ندارد اما در موارد مذکور چنین دلیلی نداریم . از روایات به وضوح این مطلب استفاده می شود. شیخ صدوق می نویسد:«پیامبر اذان می گفت و در اذان خود چنین عرضه می داشت که شهادت می دهم من پیامبر خدا هستم و می گفت شهادت می دهم که محمد رسول خداست .روایاتی وارد شده است که پیامبر به این دو تعبیر به رسالت خود شهادت می داد» الفقیه ج1 ص297 شهادت پیامبر به نبوت و رسالت خود در واقع نوعی تاکید بر صداقت خود و صادق بودن وحی الهی در نصب ایشان میباشد. در روایات متعددی آمده است که نخستین بار در معراج فرشتگان و جبرئیل به دستور الهی نحوه اذان و اقامه گفتن را به پیامبر گرامی رساندند و یکی از بخش های آن را « اشهد ان محمدا رسول الله» بیان داشتند. التهذیب ج2 ص60 الاستبصار ج1 ص305 الکافی ج8 ص120 بنابراین اذان و اقامه پیامبر نمی تواند تفاوتی داشته باشد با آنچه از جانب فرشتگان الهی به او تعلیم داده شده است. همین طور در تشهد نماز نیز ایشان هم به رسالت خود شهادت می داده اند و هم برای خود و اهل بیتشان صلوات و رحمت الهی را تقاضا می کردند چنان که امام صادق فرمود: «در تشهد می گویی الحمد الله اشهد ان لا اله الا الله ...و اشهد ان محمدا عبده و رسوله اللهم صل علی محمد و آل محمد ...» التهذیب ج2 ص92 وسائل الشیعه ج6 ص393 و ما دلیلی نداریم که پیامبر را از این نحو ادا کردن تشهد مستثنی کند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقتتون بخیر خسته نباشید استاد در مورد حرز ابی دجانه و خواصش میشه توضیح بدین ممنونم و در ادامه برای وسواس فکری شدید بگید باید چیکار کنیم آیا این خطورات مشکلاتی در زندگی ما ایجاد میکنه؟ ✍️سلام حرز به دعایی گفته می‌شود که به گردن می‌آویزند. برخی معتقدان به وجود جن بر این باورند که این دعا در دفع جن موثر است و این دعا را از پیامبر اسلام می‌دانند که پیامبر، آن را به شخصی به نام ابی دجانه داده است چون شب هنگام جن‌ها دعای حرز ابی دجانه را در منزلش اذیت می‌کردند. 🔻برای وسواس فکری بهتر است ذکر لااله الا الله را زیاد بگویید 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام علیکم مگر امام علی پدر چهار پسر(عبدا...وجعفروعثمان وعباس) حضرت ام البنین نیست پس چرا به حضرت ام البنین می‌گویند ام البنین؟ ✍️سلام علیکم ام یعنی مادر و ام البنین یعنی مادر پسران. فاطمه بنت حِزام مشهور به‌ اُمّ‌الْبَنین (درگذشته ۶۴ق) از همسران امام علی(ع) و مادر عباس(ع)، عبدالله، جعفر و عثمان بود که هر چهار تن در روز عاشورا به شهادت رسیدند.گفته شده پس از گذشت مدتی از ازدواجشان، ام‌البنین به امام علی(ع) پیشنهاد کرد او را به نام اصلی‌اش که فاطمه بود، صدا نزند، تا حسنین(ع) با شنیدن نام فاطمه به یاد مادرشان نیفتند. از این‌رو امام علی(ع) او را ام‌البنین [مادر پسران] نامید. 📚ربانی خلخالی، چهره درخشان قمر بنی‌هاشم، ۱۳۷۶ش، ج۱، ص۶۹. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقت بخیر میخواستم ببینم دف زدن ویاد گرفتن چه حکمی داره؟ خانومم ومرجع تقلیدم رهبر ✍️سلام برای پاسخ به سوالات شرعی وارد کانال ذیل شوید یا با دفتر مرجعتان تماس بگیرید 🅿️ @P_Ahkaam 🔻شماره تماس مراجع برای دریافت سوالات شرعی https://eitaa.com/moogharrabon/692
💬 | متن پیام: سلام علیکم چند وقتیه توی مدارس این شبهه داره میپیچه که امام حسن(ع) در ازای صلح مقدار پول زیادی دریافت کردن و میگن که امام مجتبی با این پول چیکار کردن اگر با منبع پاسخ بدین ممنون میشم یاعلی. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍️سلام علیکم صُلح امام حسن(ع) قراردادی است میان امام حسن(ع) دومین امام شیعیان و معاویه فرزند ابوسفیان، که در سال ۴۱ قمری بسته شد. این توافق‌نامه بعد از جنگی صورت گرفت که بر اثر زیاده‌خواهی معاویه و خودداری او از بیعت با امام حسن(ع) به عنوان خلیفه مسلمانان روی داد. گفته‌اند که خیانت برخی سرداران سپاه امام حسن(ع)، حفظ مصلحت مسلمانان، حفظ جان شیعیان و خطر خوارج از دلایل تن دادن امام حسن(ع) به این صلح بوده است. بنابراین صلح‌نامه‌، حکومت از امام حسن(ع) به معاویه واگذار می‌گشت. صلح چند شرط داشت که از مهم‌ترین آنها منع معاویه از تعیین جانشین پس از خود، خودداری از توطئه علیه امام حسن(ع) و حفظ جان مسلمانان بود. با این حال، معاویه به هیچ‌یک از شرط‌ها عمل نکرد. بر اساس گزارش ابن اعثم، امام حسن در ابتدا عبدالله بن نوفل بن حارث را برای مذاکره صلح نزد معاویه فرستاد و به معاویه پیام داد که به شرطی با او صلح می‌کند که شیعیان علی در امنیت باشند و آزاری نبینند. عبدالله هنگامی که نزد معاویه رفت علاوه بر شرط امام شروط دیگری را مطرح کرد از جمله پنج میلیون درهم خزانه از آن امام حسن باشد و خراج سالانه داربگرد برای امام حسن باشد و خلافت بعد از معاویه به امام حسن برسد. معاویه نیز با همه شروط موافقت کرد و کاغذ سفیدی را امضا کرد و به عبدالله بن نوفل داد تا امام هر شرطی را خواست در آن بنویسد. اما امام حسن با شرایطی که عبدالله مطرح کرده بود مخالفت کرد و شروط دیگری را در کاغذ صلح نامه نگاشت که هیچ یک مالی نبودند. این شروط چنین بود: معاویه باید بر اساس کتاب خدا، سنت پیامبر و روش خلفای راشدین رفتار کند. معاویه کسی را ولیعهد و جانشین خود نکند و انتخاب خلیفه را به شورای مسلمین واگذارد. از همین شرط امام (ع) برخی از محققان استفاده کرده‌اند که این معاهده میان امام ومعاویه یک صلح پایدار نبوده بلکه یک آتش بس موقت تا زمان حیات معاویه بوده است. [۲۰] [۲۱] همه مردم هر جا هستند در امنیت باشند شیعیان و اصحاب علی بر جان و مال خود و خانواده خود ایمن باشند. معاویه علیه حسن و برادرش حسین و سایر اهل بیت هیچ دسیسه‌ای به کار نبرد و به آنان آزاری نرساند. بدین ترتیب در این صلح‌نامه امام معاویه را از انتخاب جانشین و ایجاد خلافت موروثی بر حذر داشته بود و امنیت شیعیان علی و مردم عراق را تضمین می‌کرد. 📚 ابن اعثم، الفتوح، ۱۴۱۱ق، ج۴، ص۲۹۰-۲۹۱ 🔻بنابراین پیشنهاد پرداخت پول از سوی نماینده امام بوده نه خود امام. اما حتی اگر از سوی خود امام هم بوده بخاطر پول صلح نکرده، بلکه دلایل دیگری از جمله خیانت یاران خودش بوده است. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام سپاس از شما. بنده درخصوص صحت وصال حضرت یوسف و زلیخا سوال کردم اما جواب ندادید. میخواستم بپرسم آیا ماجرای زنده شدن ورقه و گلشاه به دست پیامبر صحت دارد یا جزو اسرائیلیات است؟ ممنون میشم جواب بنده رو بدید تشکر ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✍️سلام روایت ازدواج یوسف و زلیخا قصه ازدواج یوسف و زلیخا و جوان شدن زلیخا در دو دسته از متون دیده می شود. دسته نخست منابع تفسیری، روایی و تاریخی اهل سنت و دست دوم متون شیعه. روایت ازدواج در منابع اهل سنت در متون اهل سنت، دو روایت، یکی به صورت صریح و دیگری با تسامح و توجیه، از ازدواج یوسف(ع) با زلیخا حکایت دارند. دوم. روایت ابن اسحاق است که از چند جهت در خور طعن است و در گروه اسرائیلیات قرار می گیرد. در هر حال با فرض صحت و درستی این حدیث و این جریان، مطلبی که با اصول و قواعد کلی قرآن و سنت مخالف و ناسازگار باشد در این حدیث و این قضیه به چشم نمی خورد. شاید زلیخا پس از آن درماندگی و سقوط از تخت عزت به خاک ذلت، بیدار شده باشد و دست از افکار آلوده و کارهای غلط خود کشیده باشد و با توجه و بازگشت به سوی خدا، تحولی عمیق و ریشه دار در افکار و باروها و اعمال او حاصل شده باشد. چون شکسته بالی و افتادگی گاهی انسان را به اوج می رساند و احساس فقر و نیاز و درک بیچارگی خود از ویژگی های اولیاي الهی و بندگان برجسته خداوند است که البته اگر در حال داشتن ثروت و مقام و عزت کسی به این حقیقت و این ادراک برسد از ارزش و الایی برخوردار است وگرنه معمولا بعد از فقر و ذلت و سقوط این حالت در همه پیدا می گردد. احتمال دارد خداوند با گرفتار کردن او به این حالت درماندگی، آن روحیه خودخواهی و هوسرانی و جاه طلبی را از او گرفته باشد و زمینه توجه به خدا و احساس نیاز به خود را در او ایجاد کرده باشد و این مطلب عجیبی نیست. تا انسان زنده است هر لحظه می توان انتظار معجزه و امر خارق العاده ای را از او داشت و این از ویژگی های انسان است که می تواند با اراده و تصمیم و انتخاب وضع موجودش را تغییر دهد و به هیچ وجه محکوم وضع موجود نباشد. چه بعد و تعجبی دارد که با نفس گرم و تصرف ولایی پیامبر بزرگ و معصوم و مقرب خداوند یعنی حضرت یوسف(ع) جوانی به پیرزنی برگردد و چنان شایستگی و لیاقتی در او پیدا شود که همسر پیامبر والایی چون حضرت یوسف(ع) گردد. تا انسان زنده است نمی تواند مأیوس شود و نباید از او مأیوس شد. زلیخایی که همه هستی و سرمایه خود را از دست داده و آن زیبایی و جوانی و قدرت و عزت از او گرفته شده ، یک دفعه بیدار شده و متوجه خطاهای خود گردیده و برگذشته اسفبار خود اشک ندامت ریخته و صادقانه و خالصانه به درگاه خداوند نالیده و زمینه رشد و تعالی و تحول در او ایجاد گشته و خداوند نیز با چنین بنده ای چنین رفتار و معامله شایسته ای می کند. اما اين روايات نيازمند نقد و بررسي بيشتر است. ✍️و اما داستان ورقه و گلشاه در منبع معتبری نیافتیم و تنها یک منظومه است. 🆔 @P_eteghaadi