eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.7هزار دنبال‌کننده
468 عکس
814 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۵ متن پیام: با سلام ،ایا در قرآن سندی وجود دارد که هر کسی یه تار موسرش معلوم باشه جهنم می‌ره ؟من به شخصه اهل دین ونماز وقران هستم و اعمال رو بجا میارم از لحاظ پوششی هم در حدی هستم که هیچ گاه جلب توجه نامحرم نکردم ولی خوب روسری قواره بلند می‌پوشم که حتی رو سینه رو هم بگیره ولی مو سر بیرونه ؟لطفا راهنمایی کنید آخه مگه میشه این همه برای رضای خدا کار کرد بخاطر مو بندازدت جهنم ؟؟ ✅ پاسخ : حجاب و پوشش زنان یکی از دستورات تردیدناپذیر اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته است. 🧕🏻 پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، مطرح و محدوده‌ی آن بیان شده است. ❗️طبیعی است که عمل نکردن به هر دستوری از دستورات اسلام، سبب بروز برخی مشکلات در دنیا و عذاب در آخرت خواهد شد. 🔅در همین راستا رسول خدا(ص) در بیان آنچه در شب معراج دید، به امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) فرمود: زنانی را دیدم که به موهای خود آویزان هستند. آن زنی که با موی سرش در آتش آویزان بود، موی سرش را از نامحرمان نمی‏پوشاند». 🤔 با این وجود در هیچ آیه و روایت معتبری تصریح نشده است که زنان تنها با بیرون گذاشتن یکی دو تار مویشان وارد جهنم خواهند شد، و روایاتی که عذاب شدن زن را بی‌حجابی اعلام می‌کنند، در مورد بیرون گذاشتن مو است، نه یکی دو تار مو!ولی در عمل هم هیچ خانمی تنها یکی دو تار موی خود را بیرون نمی‌گذارد! 🔆 اما باید به این نکته توجه داشت که قرآن می‌فرماید انسان در قیامت نتیجه‌ی کوچک‌ترین اعمال خود را خواهد دید: «وَ مَنْ یعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یرَهُ»؛ و هر کسی به اندازه‌ی ذرّه‌‏ای بدی کند، آن‌را خواهد دید. 🔆 از این‌رو آرزو می‌کند که بین او و کارهای بدش فاصله باشد: «یوْمَ تَجِدُ کلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَینَها وَ بَینَهُ أَمَداً بَعیداً وَ یحَذِّرُکمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد»؛ روزی که هر کسی آنچه کار نیک به جای آورده را در برابرش می‌یابد و در واکنش به بدی‌هایی که مرتکب شده بود، آرزو می‌کند کاش میان او و آن [کارهای بد] فاصله‌‏ای دور بود. و خداوند، شما را از [کیفر] خود می‌‏ترساند، و [در عین حال‏] خدا به بندگان [خود] مهربان است. ⚖ این قانون الهی که «هر فردی کوچک‌ترین عمل خود را در آخرت مشاهده خواهد کرد»، قانونی عام است که شامل گفتن یک دروغ کوچک، خوردن یک قطره شراب، استفاده مرد از یک قطعه‌ی بسیار کوچک طلا، دزدی مبلغی بسیار اندک، اندک آزاری به والدین، کم‌‌فروشی به اندازه چند گرم، قماربازی اگرچه با برنده شدن تنها یک شکلات! و مواردی از این دست شده و انحصاری به بیرون گذاشتن یکی دو تار مو ندارد! ❗️پس نباید فریب جوسازی‌های موجود در ارتباط با حجاب را خورد، و نباید هیچ گناهی را کوچک شمرد؛ 🔅زیرا به فرموده‌ی امام علی(ع) «بزرگ‌ترین گناه، گناهی است که انجام دهنده‌اش آن‌را کوچک می‌شمارد». با این وجود ما معتقد نیستیم بانویی که در مقابل دین حق گردن نهاده و رابطه‌ی خوبی با خدا داشته و وزنه اعمال نیکش بیشتر از اعمال بدش می‌باشد، به طور قطع برای همان یکی دو تار مو وارد دوزخ خواهد شد؛ زیرا انسان‌های غیر معصوم همواره گناهانی را در پروندۀ اعمالشان دارند که اگر انجام گناه در مقام سرکشی و طغیان در برابر دستورات خدا نبوده و به صورت یک رویه در زندگی افراد در نیامده باشد، بلکه همراه با دلهره، توبه، عذرخواهی و پشیمانی باشد، امید بسیار است که خدا از این کاستی‌ها صرف نظر کرده و وی را هم‌نشین صالحان گرداند؛ ❌ اما در غیر این صورت و با فرض تکرار و اصرار بر گناه و نیز کوچک‌شمردن آن، نمی‌توان فردی را تنها به دلیل اندک کردارهای نیکی که در پرونده دارد، مستحق بخشش دانست. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚ویل لکلّ همزة لمزة الذْي جمع مالا وعدْده ... 💚واى بر هر عيب جوى طعنه زنی کسی که مال جمع کرده و میشمارد آنها را ۱ 💚بخيل نباش، آسوده باش اگر مال محور خوشبختي شود، حريص مي شويم تا بيشتر جمع کنيم و بخيل مي شويم تا کمتر مصرف کنيم. امام علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: در شگفتم از حال بخيل که مي شتابد به سوي فقري که از آن فرار مي کند! و از دست مي دهد بي نيازي اي که در طلب آن بود. پس در دنيا مثل فقرا زندگي مي کند و در آخرت همچون توانگران حساب پس مي دهد![1] ترس از فقر انسان را به بخل مي کشد و در بخل انسان هم چون فقرا زندگي مي کند، از يک سو اضطراب و ترس از آينده دارد، از سوي ديگر بايد کم مصرف کند، از سوي سوم اندوه حفظ مال دارد و از سوي چهارم در اجتماع نيز جايگاه مورد قبولي ندارد. بخيل در اين چهار ديواري اسير و زنداني است. از اين رو رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ مي فرمايد: انسان بخيل، کم آسايش ترين مردم است[2]. ادرس سوره هُمَزه من لا يحضره الفقيه، ج4، ص 395 نهج البلاغه، کلمات قصار 192 توضیح البته آیه اول مطلب شامل شخصی که مثلآ در حال پول جمع کرد نِ تا خانه بخرد یا جهیزیه درست کند و..نمیشود شامل شخصی میشود که همه امکانات و داره نه صدقات شرعی رو میده و نه به کسی کمک میکنه فقط هرروز حساب بانگبش و چک میکنه 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۶ متن پیام: چرا وقتی حدا احتیاجی به عبادت ما نداره ما را در دین اسلام مجبور کرده نماز بخونیم بنده نماز میخونم ولی جواب ابن سوالم را پیدا نکردم ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوالات زیر کلیک کنید: سوال ۳۵ / سوال ۱۸ / سوال ۱۱۳ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نبینی تمام عمرتو باختی ✅ این کلیپ رزق ویژه امروز شماست از کنار این رزق راحت نگذرید / اثرات عجیب استغفار و توبه در زندگی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۷ ❓متن پیام: سلام نقش ملائک در خلقت انسان چیست و آیا با توحید مغایرت ندارد؟ ✅ پاسخ : قبل از این‌که خداوند خلقت انسان را آغاز کند، موضوع آفرینش آدم را به فرشتگان اطلاع داد. فرشتگان هم که می‌دانستند این مخلوقات، دست به فساد و تباهی می‌زنند، این سؤال برایشان پیش آمد که با بودن فرشتگان معصوم که دائماً مشغول عبادت و تسبیح و تقدیس هستند، چه نیازی به آفرینش انسان است؟ ❗️اما خداوند به آنان نشان داد که آنها نتوانسته‌اند حقیقت وجودی انسان را درک کنند. ❌یکی از شبهاتی که این‌جا به ذهن می‌رسد؛ این است که اصلاً چرا خدا، جریان آفرینش آدم و انسان‌ها را با فرشتگان درمیان گذاشته و آنان را از تصمیم خود آگاه می‌کند؟ ⁉️مفسران چند علت را برای این موضوع ذکر کرده‌اند: 1. واسطه بودن فرشتگان: ملائکه موجوداتى هستند مخلوق خدا و واسطه‌هایى بین او و بین عالم مشهودند، که خداوند آنان را موکّل بر امور عالم تکوین و تشریع کرده است. قرآن کریم کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است. در جریان آفرینش انسان نیز فرشتگان به عنوان واسطه، نقش‌آفرین بودند. 🔅حضرت علی(ع) در این‌باره می‌فرماید: «خداوند به جبرئیل دستور داد از روی زمین، چهار نوع خاک سفید، قرمز، تیره و سیاه بیاورد. سپس دستور داد چهار نوع آب شیرین، شور، تلخ و بد بو بیاورد. سپس دستور داد تا آب را در خاک بریزد». همان‌گونه که فرشتگان در خلقت جنین و رشد آن نقش ایفا می‌کنند، بر این اساس لازم بود که آنها قبل از مأمور شدن به این کار، از این تصمیم آگاه شوند. 2. سجده بر آدم: چون آدم (به عنوان یک انسان کامل) مقامش از فرشتگان بالاتر بود، لازم بود که آنها به این مقام حضرت آدم اعتراف کرده و در مقابل آن خضوع و سجده کنند. زمانی که خداوند برای سجده فرشتگان بر آدم در نظر گرفته بود، هنگام تمام شدن آفرینش او و آغاز حیاتش بود؛ از این‌رو لازم بود که قبل از خلقت او، فرشتگان را از جریان خلقت و لزوم سجده آنان بر او با خبر کند تا آمادگی لازم برای این کار داشته باشند. 🔻این موضوع را می‌توان از برخی آیات قرآن که جریان ابتدای خلقت را به صورت مختصر بیان کرده، به خوبی فهمید. 🔆 خداوند می‌فرماید: «و به خاطر بیاور هنگامى که پروردگارت به فرشتگان گفت: من بشرى را از گِل می‌آفرینم هنگامى که آن‌را نظام بخشیدم و از روح خود در آن دمیدم، به او سجده کنید». 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💚امام هشتم (علیه السلام) و ماجرای تشییع جنازه 💚موسي بن سيار كه از ياران حضرت رضا عليه السلام است ،‌مي‌گويد : « ‌روزي همراه ايشان بودم همين كه نزديك ديوارهاي طوس رسيديم صداي ناله و گريه‌اي را شنيدم . من به جست و جوي آن رفتم . ناگاه ديدم جنازه‌اي را مي آورند در اين حال حضرت از مركب پياده شده و به طرف جنازه آمدند و آنرا بلند كردند و چنان به آن جنازه چسبيدند، همچون بچه‌اي كه به مادرش مي‌چسبد آنگاه رو به من نموده فرمودند : « هر كس جنازه‌اي از دوستان ما را تشييع كند، مثل روزي كه از مادر متولد شده، گناهانش پاك مي‌شود » وقتي جنازه كنار قبر گذاشته شد، حضرت كنار ميت نشسته و دست مبارك خود را روي سينه‌ي او گذاشتند و فرمودند :« فلاني ! تو را بشارت مي‌دهم كه بعد از اين ديگر ناراحتي نخواهي ديد .» (1) عرض كردم : فدايت شوم، مگر اين مرد را مي‌شناسيد، در حاليكه اينجا سرزميني است كه تا كنون در آن گام ننهاده‌ايد امام عليه السلام فرمود: موسي ! مگر نمي داني كه اعمال شيعيان ما هر صبح و شام بر ما عرضه مي‌شود. اين چنين است كه امامان عليهم السلام از احوال ما آگاهند و لذا هر حاجتمندي كه رو به سوي آنان مي‌كند، مورد توجه قرار مي‌گيرد و حاجتش به نحو شايسته‌اي برآورده مي‌گردد. ادرس بحارالانوار 49/98.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عزاداری کم سابقه شیعیان در بقیع با مجوز سعودی‌ها به گزارش‌مزار به‌نقل از «مبلغ» قبرستان بقیع که هر ساله در ایام محرم و عزاداری امام حسین علیه‌السلام در غربت است و شیعیان به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده توسط سعودی‌ها امکان عزاداری را در آنجا ندارند، در روزهای گذشته میزبان جمعی از عزاداران حسینی بود. مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام به طور کم‌سابقه در قبرستان بقیع برگزار شد ‌و جمعی از شیعیان عربستان در حالی که‌ نوای «یا حسیناه» و «لبیک با حسین» سر می‌دادند، در جوار بقیع به سوگواری پرداختند. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صبح،ظهر،شب این‌کلیپُ ببین و کیف کن ۲دقیقه‌ای که حالت رو خوب میکنه کپسول ♨️ اگر از وضعیت ناامید شدین ببینید... 🔹 برشی از سخنرانی 💠اندیشکده راهبردی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۸ ❓متن پیام: وقتی هنوز هیچ صیحه ای از آسمان نیامده چرا الکی جمعه ها منتظر ظهور باشیم؟؟؟ اکثر روایات میگن باید اول علایم حتمی ظهور بیاد بعد خود ظهور. پس ما باید منتظر سفیانی باشیم؟!! یعنی بلا ✅ پاسخ : ظهور را بايد فرايندي دانست كه آخرين مرحله آن حاضر شدن حضرت مهدي(ع) در مسجد الحرام و به صورت آشكار مي‌باشد در حالي كه پرچم قيام و پيروزي را به اهتزاز در آورده است. 🔅 پس بايد هميشه منتظر ظهور بود شايد جامعه در متن خود آبستن رويداد‌هايي باشد كه ظهور نهايي را رقم مي‌زند. 🔆از اين رو در روايات داريم هر صبح و هر شب منتظر ظهور باشيد، زيرا ظهور ناگهاني است. گمان نبريد كه حركت جامعه به قدري شفاف و روشن است كه شما مي‌توانيد زمان ظهور را تخمين بزنيد و آن را نزديك يا دور بدانيد. 🔅انتظار براي ظهور امام زمان را نبايد به مانند انتظار آمدن يك مسافر در روز معيني پنداشت كه تنها در روز آمدنش آمادگي براي ستقبال و پذيرائيش داشت و در طول اين مدت به كار هاي روز مره و غيره مشغول بود. 🔆 در ادبيات ديني ما واژه انتظار فرج مفهومي بس ژرف و پر ارج دارد. گويي انتظار زيباترين و كامل‌ترين جلوه بندگي حق تعالي و نماد همه ابعاد دين داري در دوران پس از حضور است تا آن جا كه پيامبر اسلام(ص) فرمود: «برترين اعمال امت من انتظار فرج است.» نيز فرمود: منتظر فرج باشيد و از رحمت الهي نا اميد نشويد كه محبوب‌ترين كارها نزد خداي عزوجل، انتظار فرج است. 🔅بنابراين معلوم مي‌شود كه انتظار فرج و گشايش در امر كارهاي مربوط به ظهور مهدي (ع) از گران بهاترين تكاليف شرعي و مسئوليت‌هاي ديني است. اين آموزه‌ متعالي از اموري است كه صدها فعل و تاثير برتر و پرثمرتر دارد، به خصوص آن كه انتظار فرج در واقع مخالفت و ناراضي بودن به وضع موجود و تلاش اميدوارانه براي بهتر شدن شرايط در ساحات مختلف حيات مادي و معنوي است. 🔅انتظار فرج به همراه تلاش براي زمينه‌سازي ظهور، يك رويكرد بسيار متعالي است. عصر غيبت و دوران آخر الزمان آكنده از انواع فتنه‌ها و شرارت‌ها، ضلالت‌ها و مفاسد و مهالك است. ❗️در چنين جوي است كه انسان منتظر با پاي فشردن بر شاخص‌هاي حيات معقول انسان و ديني و اجراي حدود الهي و حق مدار ماندن و پرواي الهي داشتن و دست به چرب و شيرين دنيا نيالودن و از پرتگاه فتنه‌ها جستن و به دام بدعت‌ها و التقاط‌ها گرفتار نيامدن، بايد آمادگي خويش را براي ظهور فراهم آورد. 🔆 نتيجه آنكه انتظار كشيدن ظهور يك مصلح، در انسان آمادگي براي انجام كارهاي نيك و اصلاح گرايانه ايجاد مي‏كند. بنا بر اين بايد براي هميشه و هر هفته وهرروز آمادگي براي ظهور آن حضرت داشته باشيم. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر ✅ پاسخ : خروج سُفْیانی یکی از پنج رویداد حتمی در آستانۀ ظهور حضرت مهدی (عج) است و در منطقه شام رخ می‌دهد. 🔅 بنابر روایتی از امام رضا(ع)، ظهور قائم، بدون خروج سفیانی رخ نخواهد داد. 🔅در روایاتی دیگر، سفیانی پس از ۹ ماه حکومت بر شام، به سمت مدینه لشکرکشی می‌کند و در جایی به نام بیداء، در زمین فرو می‌رود. ❗️سفیانی در روایات شیعه و سنی، از نوادگان ابوسفیان دانسته شده که چهره‌ای خون‌ریز و بی‌رحم دارد و مردم از دیدن او وحشت می‌کنند. نام‌های مختلفی از جمله عنبسة بن مرة برای وی ذکر شده است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
عزاداری کم سابقه شیعیان در بقیع با مجوز سعودی‌ها به گزارش‌مزار به‌نقل از «مبلغ» قبرستان بقیع که ه
اشتباه دسته جمعی خبرگزاری‌ها و بسیاری از کانالهای مذهبی فیلمی با عنوان عزاداری شیعیان در بقیع به ۷ سال پیش بر‌می‌گردد و زمان آن مربوط به حال نیست. این فیلم از عزاداری شیعیان مدینه در سال ۱۳۹۵ است و جدید نیست. 🌐منبع: https://www.aparat.com/v/YO3Dj ممنون از عزیزی که این پیام رو برای کانال ارسال کرد
♨️ مهــــــــــم ♨️ ❓متن پیام: سلام وقتتون بخیر چرا پاسخ سوالات رو نمیدین من تا به حال سوالات زیادی پرسیدم اما هیچ کدام رو پاسخ ندادین خیلی از این سوالات ذهن رو بیش از حد مشغول میکنه ممنون میشم راهنمایی کنید اگر سوالات رو گزینشی پاسخ میدین پس لطفا اطلاع بدین که از جای دیگه پیگیری کنیم سپاس ✅ پاسخ: سعی کارشناسان ما بر این است که به تمامی سوالات جواب دهند، حتی سوالات تکراری. ولی برخی از سوالاتی که به دستمان میرسد، به موضوع کانال مربوط نمی شود و یا سوال شخصی است و جنبه عمومی ندارد. در عین حال قبل از ارسال سوال، به لیست سوالات کانال مراجعه فرمایید و اگر جوابتان را نیافتید و عجله دارید می توانید: 1️⃣ با شماره
096400
تماس بگیرید 2️⃣ و سوالات شرعی را از دفتر مراجع بپرسید 3️⃣ و چنانچه تمایل دارید سوال شما به صورت جواب داده شود، آیدی خود را در حرف ناشناس ارسال فرمایید.👇🏼 https://6w9.ir/Harf_8900215 لطفا توجه فرمایید👇🏼👇🏼👇🏼 ✅ پاسخ به را در کانال 🅿️ @P_Ahkaam ✅ پاسخ به را در کانال 💡@p_eteghaadi ✅ و پاسخ به را در کانال ⁉️@p_shobahaat مشاهده فرمایید. .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۰۹ ❓متن پیام: سلام عرض ادب سوالم این هست چرا در سوره بقره آیه ۲۹ گفته شده اول زمین را آفریدیم بعد آسمان را ولی در سوره نازعات آیه ۲۷ تا ۳۰ گفته شده اول آسمان را آفریدیم بعد زمین را ✅ پاسخ : آیات مربوط به خلقت صراحت دارد که مجموع خلقت مادی در شش روز یعنی شش مرحله صورت گرفته است: 🔆خلق السماوات و الارض فی سته ایام خلق السماوات و الارض و مابینهما فی سته ایام ⭕️ در روز (دوران) اول و دوم جهان که به صورت یک توده گازی شکل به هم پیوسته بود، با گردش به دور خود از هم جدا شد و از قسمت های جدا شده، منظومه ها و از جمله منظومه شمسی شکل گرفت و کرات پیدا شده، سرد و جامد و قابل سکونت شدند مانند زمین یا مذاب و نورانی ماندند مانند ستارگان. ⭕️در دو روز (دوران) نیز زمین که جزیی از آفتاب بود واز آن جدا شده بود، سرد گردید. فضا و جو آن سامان یافت و هموار گردید. روئیدنی ها از آن سر برآوردند و غذای جانوران شدند و تنوع جانوری حاصل شد و در نهایت برای سکونت انسان آماده گردید و فصول چهارگانه پیدا شد: 🔆الذی خلق الارض فی یومین. و قدر فیها اقواتها فی اربعة ایام. د دو روز ( و دوران) نیز امور آسمان ها سامان یافت: 🔆"ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعينَ فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ في‏ يَوْمَيْنِ وَ أَوْحى‏ في‏ كُلِّ سَماءٍ أَمْرَها وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ حِفْظاً ذلِكَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعلیم" سپس به آفرينش آسمان پرداخت، در حالى كه بصورت دود بود به آن و به زمين دستور داد: «به وجود آييد (و شكل گيريد)، خواه از روى اطاعت و خواه اكراه!» آنها گفتند: «ما از روى طاعت مى‏آييم (و شكل مى‏گيريم)! در اين هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفريد، و در هر آسمانى كار آن (آسمان) را وحى (و مقرّر) فرمود، و آسمان پايين را با چراغهايى [ستارگان‏] زينت بخشيديم، و (با شهابها از رخنه شياطين) حفظ كرديم، اين است تقدير خداوند توانا و دانا! 💠و در سوره نازعات نیز می فرماید: 🔆"أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها و الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها وَ الْجِبالَ أَرْساها مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ " آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكل‏تر است يا آفرينش آسمان كه خداوند آن را بنا نهاد؟! سقف آن را برافراشت و آن را منظّم ساخت و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود! و زمين را بعد از آن گسترش داد و از آن آب و چراگاهش را بيرون آورد و كوه‏ها را ثابت و محكم نمود! همه اينها براى بهره‏گيرى شما و چهارپايانتان است! 💡@p_eteghaadi
‼️اگر توجه کنید آنچه در سوره نازعات آمده، خلقت زمين نيست، بلکه گستردن زمين است. (دحاها) حتي کلمه «استوي» در سوره بقره به معناي نيست، بلکه به معناي استيلا و تسلط يا پرداختن به آن است. 🔆 در اين صورت معناي آيه چنين است: او خدايي است که براي شما آنچه در زمين است بيافريد، سپس به کار آسمان پرداخت و آن را در هفت آسمان استوار ساخت. ⁉️حال با توجه به معناي آيه چه اشکالي دارد که آفرينش آسمان، پيش از خلق زمين باشد، اما استوار ساختن آن به هفت آسمان، پس از خلقت زمين صورت گرفته باشد؟ اگر کلمه "استوی" را به معناي خلقت بدانيم و همين طور کلمه (دحاها) در سوره نازعات به معناي خلقت باشد، چندين پاسخ از طرف قرآن‌پژوهان ارائه شده، ⭕️ يکي از آن پاسخ‌ها چنين است: کلمه «ثم» نه به معناي «ترتيب واقعي»،بلکه به معناي «ترتيب ذکري» باشد. به اين معنا که در مقام گزارش از آفرينش آسمان و زمين، ابتدا به خلقت زمين اشاره کرده، سپس به خلقت (پرداختِ) آسمان، پس آيه سوره بقره اصولاً در مقام گزارش به حسب وجود واقعي و تحقق خارجي نيست، بلکه در جهت بيان گزارش از واقعياتي است که صورت گرفته، در مقام گزارش ابتدا آن را بيان کرده که براي مردم اهميت دارد، که خلقت زمين است، يعني اگر چه به حسب آيات سوره نازعات، خلقت آسمان‌ها پيش از زمين است اما چون روي زمين، روزي انسان‌ها و منابع آن وجود دارد که مورد توجه و نياز مردم است . ⚜خداوند آن را در ابتدا ذکر کرده، سپس به گزارش خلقت آسمان‌ها (که پيش از آن آفريده شده بود) پرداخته است. 💠برخي از مفسران کلمه «بعد ذلک»را در سوره نازعات به معناي «مع ذلک» مي‌دانند، همان گونه که در آيه «عتلّ بعد ذلک» به معناي «مع ذلک» است. در اين صورت، معناي آيه مورد نظر در سوره نازعات اين است: زمين را با اين حال (آفرينش آسمان) بگستراند، يعني به همراه آفرينش آسمان، گسترش زمين نيز صورت گرفت. 🚫بر اساس اين معنا، مي‌توان گفت که اصولاً آفرينش آسمان‌ها و زمين کاملاً تفکيک شده از هم نيستند و آيات صريحاً از آفرينش نام نبرده، بلکه به استوار ساختن آسمان يا گستردن زمين اشاره کرده است. ‼️نکته قابل توجه برای شما پرسشگر محترم این که قرآن کتاب زمین شناسی و کیهان شناسی نیست تا گزارش کیفیت خلقت زمین و آسمان ها را ریز و مفصل بیان کند تا شما انتظار داشته باشید که تمام جزئیات این وقایع در قرآن به صورت منظم بیان شده باشد بلکه قرآن کتاب هدایت به معارف اعتقادی حق و اخلاق انسانی و قوانین عبادی و اجتماعی و اقتصادی حیاتبخش است و در مسر هدایتگری گاهی به فرازهای مختلفی از زمینه های مختلف علمی گریزهایی زده که اجمالی هستند تا بشر را به قدرت و توانایی و حکمت و عدالت خدا توجه دهد. البته که هیچ مطلب ناحق و خلاف واقعی در قرآن نیامده، اما بسیاری از بیانات قرآن در زمینه های مختلف اجمالی است و شما نباید با احساس ناسازگاری بین آن بیان اجمالی با دریافت های علمی، فوری در حقانیت خدا و قرآن ونبوت و معاد شک کنی. بلکه باید در اصول معارفی که قرآن ارائه کرده دقت کنی اگر مطلب باطلی گفته در آن صورت شک کن. قرآن جهان را محتاج و خدا را بی نیاز مطلق و یگانه شمرده است و این جهان را مرحله گذرا و جهان آخرت را جاوید شمرده که در آن جهان بشر با دستاوردهایش در این دنیا خواهد بود و برای هدایت بشر پیامبری را لازم شمرده و پیامبران را معرفی کرده و ... 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 🌐 مطالعه بیشتر 🌐 مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۱۰ ❓متن پیام: سلام چرا زنان باید هنگام نماز حجاب داشته باشند حتی اگر نامحرم نباشد ولی مردان با پوشش حداقلی هم می‌توانند نماز بخوانند شاید شما بگویید موضوع حجاب نیست موضوع احترام است اگر پوشش حداقلی برای مرد کافی است چرا با همین پوشش در اجتماع ظاهر نمی‌شود ✅ پاسخ : بی‌گمان خداوند از همه چیز در همه حال با خبر است و پوشیده و پنهان براى او مفهومى نـدارد. بـا بـنـدگـان خـود نیز نامحرم نیست، ولى انسان در حال عبادت خود را در حضور خدا می‌بیند و با او سخن می‌گوید، در چنین حالى باید مناسب‌ترین لباس را در حـضـور او بپوشد. روشن است که مناسب‌ترین لباس براى زن، همان لباس کامل است؛ یعنى لباسى که نشانۀ عفت و پاک‌دامنى او است و بهترین حالات او را منعکس می‌کند. تنها چنین لباسى شایسته‌ی حال عبادت است. حـتـى در مـورد مـردان نیز نـه تنها نماز خواندن با بدن عریان باطل است و با روح خضوع و احترام به ساحت مقدس پروردگار سازگاری ندارد، بلکه بهتر آن است که علاوه بر پوشش مقدار واجب، با لباسى نماز بخوانند که نشانۀ نهایت احترام باشد. علاوه بر این، رعایت حجاب در نماز آثار و مصالح زیر را در پی‌دارد: ۱ . نوعی تمرین مستمر و روزانه برای حفظ حجاب در همه‌ی موارد واجب است. ۲ . نماز خواندن در منظر مردم و در اماکن عمومی و مساجد، حجاب کامل را می‌طلبد و این مصون ماندن زنان از نگاه دیگران و حفظ آرامش روحی نمازگزار را در پی‌دارد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا