فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
چرا با وجود فساد در سیستم، باید برای حفظ جمهوری اسلامی تلاش کنیم؟
✅ پاسخ از استاد رحیمپور ازغدی
قسمت دوم
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۷۷
❓متن پیام:
سلام.اینکه میگن «خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا لَا مِنْ شَیْء» منظور چیه؟! چطور میشه از هیچ چیز خلقت شده باشه؟!
✅ پاسخ:
یکی از سؤالاتی که از دیر باز در مباحث توحیدی مطرح بوده، این است که آیا خداوند جهان هستی را از چیزی آفریده یا از هیچ؟
🤔به تعبیر فنیتر آیا خداوند، جهان را من «شیء» خلق کرده، یا من «لا شیء» و عدم؟
⁉️ مشکل آنجا است که به هر کدام از این دو احتمال، انتقاداتی وارد شده و راه سومی هم وجود ندارد.
1⃣ اگر خداوند، جهان را از «شیء» و چیزی خلق کرده باشد، لازم میآید که قبل آفرینش، چیزی وجود داشته باشد که بینیاز از خداوند است و لازم میآید که آن ماده اولیه، قدیم ذاتی باشد که این با اعتقاد به نیازمندی همه چیزها به خدا ناسازگار است.
2⃣ اگر خداوند جهان را از هیچ، یعنی عدم و «لا شیء» خلق کرده باشد، مشکلش این است که «هیچ» نمیتواند منشأ وجود گردد.
🌀از طرفی «خلق من شیء» و «خلق من لا شیء» دو نقیض هستند و میدانیم که در رابطه نقیضین، احتمال سومی وجود نخواهد داشت.
🔆از این رو برای شرح ماجرای آفرینش باید گفت:
1. خلقت اشیاء از عدم و «لا شیء» با این نگاه امکان پذیر است که بگوییم مقصود آموزههای اسلامی آن است که عالم، بلکه تمام اسما و صفات خداوند در رتبه ذات خدا مستهلک در ذات الهی هستند و در آنجا هیچ اسم، رسم، تمایز و صفتی وجود ندارد؛
به این جهت عالم (با ویژگی خاص) از عدم خلق شده است؛
یعنی در مرتبه ذات معدوم بود. که در اینجا قبلیت زمانی منظور نیست، بلکه قبلیت رتبه و مرتبه مقصود است.
2. در برخی روایات اهلبیت(ع) ماجرای آفرینش با ظرافتی بیان شده که خشک کننده ریشه شبهه و اشکال در معارف توحیدی است.
🔅توضیح اینکه اهلبیت(ع) در تبیین چگونگی خلقت جهان توسط خداوند متعال فرمودند که خداوند اشیاء را از چیز دیگری خلق نکرده است(لا من شیء) و نه آنکه از ناچیز خلق کرده باشد(من لا شیء)!
❗️👌🏻دقت و ظرافت موجود در این تعبیر، آن است که خداوند متعال، جهان را نه از چیز و مادهای خلق کرده تا بینیازی شیء از خدا و قدیم بودن ماده اولیه لازم آید، و نه از هیچ، خلق کرده تا خلق از عدم لازم آید؛
بلکه واقعیت آن است که خداوند بدون اینکه از چیزی خارج از وجود خودش بهره گیرد جهان را خلق کرده است.
📌البته تمام آنچه گفته شد مرتبط با خلقت ابتدایی جهان است؛
اما در خلقت موجودات بعدی روشن است که از مواد اولیه دیگری استفاده شده است؛ لذا مقصود این نیست که مثلاً لیوان یا بقیه موجودات فعلی از لا شئ خلق شدهاند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۸
❓متن پیام:
سلام وعرض ادب خدمت شما ..ببخشید خواستم بپرسم در زیارت عاشورا وقتی میگوییم: اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ..منظور با امام سجاد (علیهمالسلام) هست یا حضرت علی اکبر(علیهمالسلام)؟
✅ پاسخ از استاد مرتجی
💡@p_eteghaadi
7.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۷۹
❓متن پیام:
باسلام و تشکر از کانال خوبتون. این فرضیه که روح تمام انسان ها در عالم ذر یکدیگر را ملاقات کردند تا چه حد مورد اعتماده؟ عالم ذر همان جهان السته؟ آیهی ۱۷۲ سوره اعراف به پدیدار شدن تمام فرزندان حضرت آدم از صلب ایشون و شهادت دادن به حقانیت رب اشاره کرده. آیا این ماجرا در جهان الست اتفاق افتاده؟ امکان به یاد آوردن جهان الست یا همون عالم ذر وجود داره؟ و آیا جهان الست و عالم ذر دو جهان جدا از هم هستند یا هردو به یک جهان اشاره دارند؟
✅ پاسخ:
عَهد اَلَسْت یا اَلَسْت، به عهد و پیمانی اشاره دارد که خداوند در #عالم_ذرّ از همه آدمیان گرفته است. این اصطلاح برگرفته شده از تعبیر قرآنی
«اَلَسْتُ بِرَبِّکمْ؛ آیا من پروردگار شما نیستم؟» است.
براساس آیات قرآن، خداوند در یک زمان از فرزندان آدم نسبت به ربوبیت خود اقرار گرفته است.
✅ پاسخ از حجتالاسلام محمدی شاهرودی
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۸۰
❓معنی «کهیعص» چیست؟
💠 سعد بن عبدالله قمی گوید:
به امام عصر(اوراحنا له الفداه) عرض کردم:
🔸ای فرزند رسول خدا! تاویل آیه «کهیعص»چیست؟
✨ فرمودند: این حروف از خبرهای غیبی است که خداوند، بندهاش زکریّا را بر آن مطلع ساخت؛ سپس بر محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) آن را حکایت فرمود، و آن چنین است که
⬅️وقتی زکریّا از پروردگار خواست که نامهای پنج تن را به او تعلیم کند، خداوند جبرئیل را بر او نازل فرمود و به او نام آنان را آموخت، پس هرگاه زکریّا، نام محمّد و علی و فاطمه و حسن (علیهم السّلام) را یاد میکرد؛ همّ و غمّ و اندوه از او دور میشد، ولی هروقت حسین (علیه السّلام) را یاد میکرد، بغض گلویش را میفشرد و به نفسزدن میافتاد.
🌟روزی به پیشگاه خداوند عرضه داشت:
🔸الها! چگونه است که وقتی نام چهار تن از اینان را یاد میکنم تسلّی خاطر مییابم و چون حسین را یاد میکنم، دیدهام گریان و نالهام بلند میشود؟
🔸خداوند متعال جریان [شهادت] آن حضرت را به اطّلاع زکریّا رسانید و فرمود:
👈"کهیعص" پس «کاف» نام کربلا است،
👈«ها» اشاره به کشته شدن عترت پیغمبر،
👈«یا» یزید است که ستمکننده بر حسین (علیه السّلام) میباشد،
👈«عین» عطش حسین (علیه السّلام)،
👈«صاد» صبر اوست.
🔸هنگامی که زکریّا این مطلب را شنید تا سه روز مسجدش را ترک نکرد و مردم را از ملاقات با خود ممنوع ساخت و به گریه و زاری پرداخت. بر حسین میگریست و میگفت:
⬅️خدایا! آیا بهترین خلایقت را به سوگ فرزندش خواهی نشانید؟
⬅️پروردگارا! آیا این مصیبت بزرگ را بر او وارد خواهی نمود؟
⬅️الهی! آیا جامه عزا بر تن علی و فاطمه خواهی پوشاند؟
⬅️آیا غم این مصیبت را به ساحت آنها خواهی رساند؟
🔸 آنگاه میگفت: به من فرزندی روزی کن که چشمم در سنّ پیری به او روشن و محبّتش در دلم فتنه انگیزد، سپس مرا در غم از دستدادنش بنشان چنانکه محمّد حبیب خود را در سوگ فرزندش خواهی نشاند.
🌟خداوند یحیی را به وی داد، و پس از آن به شهادت او سوگوارش ساخت و مدّت حمل یحیی مانند مدّت حمل حسین (علیه السّلام) شش ماه بود.
📚 پی نوشت:
مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السلام)، ج۱، ص۵۷
💡@p_eteghaadi
▪️امام سجّاد (ع) :
المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ
▪️امام سجّاد عليه السلام فرمود :
مؤمن از #دعاى خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد :
✅️ يا برايش ذخيره مى شود
✅، يا در دنيا برآورده مى شود
✅ و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود.
📚تحف العقول، ص 280
💡@p_eteghaadi