eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
20هزار دنبال‌کننده
418 عکس
770 ویدیو
14 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نظر مرحوم آیت الله حائری شیرازی درباره مراوده با بهائیت 🔻مرحوم آیت الله حائری شیرازی در پیامی دربارۀ مراودۀ برخی سیاسیون با بهائیت نکاتی را بیان کرده بود که بازنشر می شود: ◻️ یهود برای استحاله‌ی اسلامِ اهل‌سنت، وهابیّتِ تکفیری را جعل نمود و برای استحاله‌ی تشیّع، بهائیت را تأسیس کرد. ◻️وهابیّت، افراط در سنت گرایی است و بهائیت، افراط در تجدّدخواهی و سنت‌شکنی است. ◻️حکم نجاست کافر برای پیشگیری از نفوذ کافر در اسلام و مسلمانان است. ◻️می‌بینیم مسیحیّت در یهود حل شد، چون حکم به اجتناب از آنها را نداشت؛ اما اسلام به وسیلۀ حکم نجاستِ کافر، مصونیّت یافت. ◻️اینکه علمای بزرگ نسبت به مراوده فرزند یک شخصیّت با افراد شناخته شدۀ جریان کذایی (بهائیّت) موضع‌گیری می‌کنند، دلیلش استشمام عادی‌سازی روابط با ایشان است و عادی سازی در جهت عکس مسئله نجاست کفار است. ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ 💡@p_eteghaadi
❌ شبهه : مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا می‌کنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟ ✅ پاسخ: 1️⃣ شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند. 2️⃣ ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند می‌گوید: هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است می‏‌تواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته می‏داند و از سوی خود، آنان را معیّن می‏کند. 3️⃣ ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، می‌گوید: معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه می‏باشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند: «المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.). 4️⃣ سپس به روایات دیگر اشاره می‏کند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید: مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و می‏باید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی "فقیه جامع شرایط " برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد. شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّة‏اللّه‏». این می‏رساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیم‏‌گیری‌‏ها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری می‏باشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج‏ اللّه‏ علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیه‏السلام. 5️⃣ شیخ انصاری در جمع‌بندی مطالب فوق می‌نویسد: «و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغ‏ عنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.) 6️⃣ عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید: «بی‏‌گمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیه‏السلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، می‏‌رساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامه‌ی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیه‏‌السلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.) ✍️ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 💡@p_eteghaadi
سوال ۴۳ ❌ شبهه: مسیحی ها مگه از مسیح شفا نمیگیرن؟ پس اگه اسلام کامله مسیحیت ناقص چرا مسیحی ها شفا میگیرن و با دعا نتیجه میگیرن؟ ✅ پاسخ : 1️⃣ مسیحیت فعلی و انجیل موجود تحریف شده است و این چیزی است که بسیاری از علمای مسیحیت نیز بدان اعتراف دارند و مذهب پروتستانیسم بر پایه اعتراض به همین تحریف شکل گرفت. 2️⃣ اما خود حضرت عیسی علیه السلام که منحرف نشده است‌! ما اعتقاد داریم ایشان از بزرگترین پیامبران الهی است و طبیعی است که به پیروانش عنایت داشته باشد. 3️⃣ لذا اگر کسی از صدق دل ایشان را واسطه حوائج خود قرار دهد، ممکن است به حاجت خود برسد. حتی اگر مسلمانی هم به ایشان متوسل شود چه بسا به نتیجه برسد. 💡@p_eteghaadi
از امام صادق علیه السلام منقول است که حضرت می فرماید : مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ ... کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش دنیا و پول و … باشد به سه تا مصیبت گرفتار می شود : ▪️اول : جعل الله الفقر بین عینیه : خداوند فقر را مقابل دوچشمش می آورد. ▪️دوم قلبش پر از غم و غصه می شود. ▪️سوم: شتّت عمله: کارهایش پراکنده می شود. از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن آسانسور. به هر دری که می زند نمی شود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست. برعکس مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ . " کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد.مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است و درآمدش هم زیاد است. اما با این حال تاکسی را نگه میدارد. به مسجد می رود نماز جماعتش را می خواند بعد سوار می شود و مسافر می برد. افراد این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند. " جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِي قَلْبِهِ. " خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار می دهد. یعنی چشمش سیر می شود. مثل شیخ محمد حسین زاهد که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی : حال شما چه طور است ؟ دو سه بار پشت سر هم می گفت : الحمدلله . مثل اینکه همه تهران برای اوست. من یادم هست. حالا چیزی هم نداشت. دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود. اینها را به مردم بگویید تا مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند. 📚[ بررسی گناهان کبیره در مواعظ ایت الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45 ] 💡@p_eteghaadi
سوال ۴۴ ⁉️ : سن تکلیف در پسران👱🏻‍♂️ و دختران 🧕🏻چه موقع است؟ 📌پاسخ: 🧕🏻 نشانه بلوغ در دختران: تمام شدن ۹ سال قمری است (تقریبا معادل 8 سال و 8 ماه و 20 روز شمسی) 👱🏻‍♂️ نشانه بلوغ در پسر یکی از نشانه های زیر است: ◽️ تمام شدن پانزده سال قمری است. (تقریبا معادل 14 سال و 6 ماه و15 روز شمسی) ▫️بیرون آمدن منی ▫️روئیدن موی درشت در زیر شکم بالای آلت تناسلی ▫️روئیدن موی درشت در صورت و پشت لب( این علامت فقط ویژه مقلدین آیت الله العظمی سیستانی) 💡@p_eteghaadi
سوال ۴۵ 🔘 متن شبهه: سالومه(مجری من و تو) : هیچ جای شاهنامه در مورد حجاب مطلبی گفته نشده!!! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ در پاسخ به این جاعل دروغگو صرفا به‌ بخش هایی از داستان شیرین و شیرویه در شاهنامه اشاره می کنیم(در قسمت های دیگه شاهنامه نیز است).شیرین حتی به چادر سر کردن خود نیز اشاره می کند. 2️⃣ شیرین (زن پادشاه ایرانی در زمان ساسانیان )به بزرگان کشور بیان می کنه که زن ایرانی ۳ ویژگی دارد که عبارتند از : (شرم و حیا داشتن ، فرزند پسر به دنیا آوردن،پوشاندن موی): ▪️چنین گفت شیرین که ای مهتران جهان گشته و کار دیده سران ▪️بسه چیز باشد زنان رابهی که باشند زیبای گاه مهی ▪️یکی آنک باشرم و باخواستست که جفتش بدو خانه آراستست ▪️دگرآنک فرخ پسر زاید او ز شوی خجسته بیفزاید او ▪️سه دیگر که بالا و رویش بود به پوشیدگی نیز مویش بود 3️⃣ شیرین (زن شاه ایرانی ) در جمع بزرگان کشور به دلایلی که مورد اتهام قرار گرفته است، چادر خود را بر می دارد و زیبایی موی و روی خود را بر همه نمایان می کند و می گوید: هنر من زیبای موی من بوده ولی تا الان هیچ کسی در جهان موی من را که ندیده ،حتی در موردش هم صحبت نکرده است. ▪️بگفت این و بگشاد چادر ز روی همه روی ماه و همه پشت موی ▪️سه دیگر چنین است رویم که هست یکی گر دروغست بنمای دست ▪️مرا از هنر موی بد در نهان که آن راندیدی کس اندر جهان ▪️نمودم همه پیشت این جادویی نه از تنبل و مکر وز بدخویی ▪️نه کس موی من پیش ازین دیده بود نه از مهتران نیز بشنیده بود منبع :گروه پژوهشی آرتا 💡@p_eteghaadi
سوال ۴۶ 🔆متن شبهه : محمد بن عبدالله ! کلمه (الله) که قبل از محمد بوده. پدر محمد بنده کدام الله بوده است؟ چرا عبدالمطلب پسرش ابولهب را "عبدالعزی" (عزی نام بت) نامیده؟ 🔆 پاسخ شبهه : 1️⃣ کلمه "الله " اختراع پیامبر نبوده است بلکه قبل از بعثت ایشان نیز خدای یکتا را در زبان عربی، با نام می شناخته اند. نه اینکه پیامبر خدای جدید و با اسم جدیدی آورده باشد. 👈عرب ها حتى در دوران جاهلى نیز با این کلمه آشنایى داشتند . (1) اعراب بت پرست، بتها را خالق جهان نميدانستند، بلكه بتها را شريك الله در تدبير جهان مي دانستند. آنها خود بتها را هم مخلوق الله مي دانستند. لذا اعراب بت پرست، به خالق يگانه ولي به ربّها و معبودهاي متعدّد اعتقاد داشتند؛ يعني به توحيد در خالقيّت ولي شرك در ربوبيّت معتقد بودند. 💡لذا لفظ الله همواره در ميان اعراب، نام خداي خالق و نام خداي خدايان بوده است. آنها حتّي بت الله را هم درست نمي كردند؛ چون معتقد بودند كه الله فراتر از ادراك بشر است. و دقيقاً براي همين هم بتها را پرستش مي كردند. چون مي گفتند: الله، برتر از آن است كه ما بتوانيم او را درك و عبادت كنيم، لذا كارگزاران او بر جهان هستي را مي پرستيدند. پس عرب جاهلي، منكر الله نبوده. آنها مشرك بودند نه ملحد؛ يعني منكر الله نبودند بلكه براي الله، شريك قائل مي شدند، آن هم نه در خالقيّت، بلكه فقط در ربوبيّت. ✳️قرآن در این زمینه میفرماید: «و اگر از آنها بپرسى: «چه كسى آسمانها و زمين را آفريده؟» حتماً میگويند:«الله» بگو: «آيا هيچ درباره ي معبودانى كه غير از الله مىخوانيد انديشه میكنيد كه اگر الله زيانى براى من بخواهد، آيا آنها میتوانند گزند او را برطرف سازند؟! و يا اگر رحمتى براى من بخواهد، آيا آنها مىتوانند جلوي رحمت او را بگيرند؟!» بگو: «الله» مرا كافى است؛ و همه ي متوكّلان تنها بر او توكّل مىكنند!» (2) 💡پس رسول الله (ص) عرب را به قبول نمودن خدا فرا نمي خواند؛ بلكه آنها را دعوت مي نمود به قبول نمودن فقط خدا؛ يعني آنها را دعوت مي نمود كه براي الله شريك قرار ندهند. 2️⃣ معنی واژه الله: ✳️ کلمه "اللّه" عَلَم و نام مختصّ ذات مقدس پروردگار است. لفظ جلاله "الله" که آن را در فارسی به "خدا" ترجمه می کنند، اسم خاص و جامع ترین نام هاى خدا است. این نام جز بر خدا اطلاق نمىشود واژهٔ الله تشکیل شده از دو بخش ال (الف و لام تعریف) + اله (خدا یا معبود) است. (3) ✳️ معنای دیگر واژه "الله": "الله " مشتق از" وله" به معنى" تحیر" است، چرا که عقل ها در ذات پاک او حیران است، 👌چنان که در حدیثى از امیر مؤمنان على (ع) آمده است: " اللَّه مفهومش، معبودى است که خلق در او حیرانند و به او عشق مىورزند، اللَّه همان کسى است که از درک چشم ها، مستور است، و از افکار و عقول خلق محجوب." (4) 3️⃣ عبدالمطلب و دیگر بنی هاشم هم (بجز ابولهب عموی پیامبر) یکتاپرست و پیرو دین ابراهیم حنیف بوده اند. دقیقا به همین دلیل، درست در عصری که همه روی کودکان شان نام بت ها : لات. هبل. عزی. بعل و.. را قرار میدادند، عبدالمطلب نام بت ها روی فرزندان و همینطور نوه اش رسول الله قرار نمی دهد. بعضا میگویند که عموی پیامبر، ابولهب، نامش عبدالعزی بوده. حال آنکه در هیچ یک از منابع تاریخی تصریح نشده که عبدالمطلب پسرش را عبدالعزی نامیده، بلکه در بعضی از منابع آمده: وقتى "افلح بن‌نضر شیبانى"، متولّى عزّى(بتی در جاهلیت)، در بستر مرگ درباره آینده آن ابراز نگرانى کرد، ابولهب به او دل‌دارى داد و متعهد شد که آن را رها نکند. بدین طریق، مدتى سدانت عزّى را برعهده گرفت. در این هنگام به هرکس مى‌رسید، مى‌گفت: اگر عزّى پیروز شود، من با خدمتى که به او کرده‌ام در امانم و اگر محمّد بر آن پیروز شود که نمى‌شود، برادر زاده‌ام است! (5) منبع : روشنگری پی نوشت ها: (1) Studies on Islam. Merlin L. Swartz. University Press, 1981. ISBN 0195027167 pp.12 (2) الزمر:38 (3) "Allāh." Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Brill, 2012 (4) بحار الانوار" ج3، ص222 (5) دائرة المعارف اسلامی،ج 2 💡@p_eteghaadi
سوال ۴۷ 🔆متن شبهه : "مسلمونا ... تضاد آیه سوره بقره (آیت الکرسی) هیچ اکراهی در دین نیست، و آیه 85 سوره آل عمران ، جز دین اسلام دین دیگری پذیرفته نیست رو چطور توضیح میدین ؟؟؟... " 🔆 پاسخ شبهه : 1. "لا اکراه فی الدین" در آیه ۲۵۵ سوره بقره ، اشاره به قلبی بودن و اجبار ناپذیر بودن دین دارد و آیه‌ با زبان نفی سخن گفته، نه نهی؛ یعنی نمی توان کسی را به زور معتقد و مومن کرد . 2. انسان در انتخاب نیک و بد اختیار دارد و در هیچ یک اجبار نیست، اما خدا فقط نیکی را می پذیرد . آزاد بودن انسان‌ در پذیرش دین ، یعنی اختیار داشتن در انتخاب بین حق و باطل . 3. اگرچه انسان قادر به انتخاب است و اجبار ندارد اما حکم و راهنمایی خدا این است که راه حق را برگزیند و از باطل دوری کند .‌ 4. حق بودن ادیان و شریعتها اختصاص به زمان خودشان دارد و پیروان آنها، پس از ظهور شریعت کاملتر باید به آن بگروند ؛ البته تا ظهور اسلام که کامل ترین و آخرین دین است . 5. پیروان ادیان الهی ، هم به حکم کتاب خودشان که در آن به آمدن پیامبر اسلام اشاره شده و هم به حکم عقل که باید به آخرین پیام الهی گوش فرا دهند، باید دین اسلام را بپذیرند. لذا آنان که از عقل و وحی استفاده نکرده اند مستوجب بازخواست هستند . 6. بنابر این بین این دو آیه هیچ تعارضی وجود ندارد؛ زیرا عدم اجبار بر پذیرش دین خاصی ، دلیل بر حق بودن تمام ادیان و مسلکها نیست ، بلکه دلیل بر احترام به آزادی انسان در انتخاب دین است و ثمربخش نبودن اجبار در گرایش به دین خاص. 💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۱۵ روز تا عید غدیر .کسب و کار. 🌹گل فروشی (گل میم)🌹 آقا محمد رضا طاهری ⛅ هر روز یک کلیپ 🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۴۸ ❌ شبهه: چرا امام خمینی قیام و انقلاب کردند ولی مرحوم بروجردی و مرحوم حائری یزدی قیام نکردند؟ این دوگانگی چه توجیهی دارد؟ ✅ پاسخ را در کلیپ بالا ببینید 💡@p_eteghaadi
سوال ۴۹ ❌ شبهه: اگر خدا خودش ناظر بر همه چیز هست و قادر مطلق است پس چرا ثبت و ضبط اعمال را به فرشتگان سپرده است؟ ✅ پاسخ: 🌐 خداوند عالم را بر اساس قوانین نظم و علت و معلول آفریده است و هر چیزی را در سر جای خودش قرار داده و به هر کسی وظیفه‌ی خاص خودش را داده است. 🌐 خدا می‌تواند یک میوه را بدون هیچ درختی به وجود بیاورد ولی برای به وجود آوردن آن یک سری مقدمات قرار داده است مثلا بذر آن در خاک کاشته شود، آب و نور و گرما بر آن قرار بگیرد بعد رشد کند و چند سال طول بکشد تا میوه دهد. 🌐 یا خدا می‌تواند یک بچه را بدون زمان به وجود بیاورد ولی نه ماه طول می‌کشد تا بچه به دنیا بیاید. 🌐 امام صادق علیه السلام فرمودند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِأَسْبَابٍ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً؛ خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد».(1) منبع: 1ـ کافی، ج 1، ص 183 💡@p_eteghaadi
هدایت شده از گروه سرود مهاد قم 🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🏳️ 🚩 🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر 📆 ۱۳ روز تا عید غدیر خطیب ارجمند حجت‌الاسلام سید رضا محبوبی به کانال 🚩پویش علی مولای🚩 بپیوندید https://eitaa.com/ali_molay_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۵۰ 📺فلسفه ازدواجهای متعدد پیامبر اسلام !!! ▫️دشمنان اسلام در مورد ازدواجهای پیامبر گرامی افسانه گرایی کرده و این ازدواجهای را با مسائل جنسی و شهوانی مرتبط می سازند , ما در کلیپ فوق در این رابطه روشنگری کرده و توضیحات کافی را ارائه داده ایم . 💡@p_eteghaadi
💠 ⚡️با نفس خودت کشتی بگیر! ✅مرحوم شیخ رجبعلی خیاط، از اولیای خدا، همیشه می‌فرمودند: باید کارها را برای محبت خدا انجام داد تا پیشرفت کرد، مقدمه ی این هم مخالفت با هوای نفس است، باید اوّل با نفس کشتی بگیری و او را زمین بزنی! ✅روزی شیخ به یکی از کشتی گیران پهلوان به نام اصغر آقا فرمودند: ♻️«اگر خیلی پهلوانی با نفس خود کشتی بگیر!» 💯 کشتی گیرانی که مسابقات جهانی در پیش دارند، از یکسال قبل از مسابقات، هر روز تمرین می‌کنند، تا بدنشان برای مسابقه نهایی آمادگی لازم را داشته باشد؛ خیلی واضحه است اگر کشتی گیری، پیش تمرین نداشته باشه و فقط روز مسابقه بره روی تُشَک قطعاً بازنده خواهد بود! ◀️ما هم اگر می‌خواهیم وقتی به کار حرامی برخوردیم، با نفس خودمان کشتی بگیریم و او را بر زمین بزنیم و پیروز میدان باشیم، باید از قبل تمرین کرده باشیم! اینطور نیست؟! ❌ پس هر روز با نفس خودمان تمرین داشته باشیم و هر روز حداقل یکبار چیزی خواست، یه چیز دیگه تحویلش بدیم! 🔥تأکید میکنم هر روز یکی دو بار نه بیشتر! چون نفس انسان مثل فنره؛ اگر خیلی فشرده بشه، یه وقت در میره و چشم آدم رو در میاره!!! 💡@p_eteghaadi
سوال ۵۱ ❓براى رهن خونه چه كنيم تا دچار نشيم؟😩 📚 همه مراجع (به‌جز سيستانى): راه درستش اینه كه از اول به‌عنوان اجاره قرارداد ببندیم؛ یعنی قرار و قراداد اصلی قرارداد اجاره باشه. در واقع، صاحب‌خونه خونه‌ش رو تا مدت مشخصی و با مبلغ معيّنى (اجاره‌بها) به مستأجر اجاره بده. ❓پس پول پیش چی می‌شه؟ 👈 بعد از این که توافق کردن قرارداد اجاره بنویسن، صاحب‌خونه می‌تونه در ضمن این قرارداد و به‌عنوان یکی از شروط قرارداد با مستأجر شرط کنه که خونه‌م رو بهت اجاره می‌دم؛ به شرطی که مثلاً صد میلیون به‌عنوان قرض بهم بدی. ❌ اما اگه پول رو اول به‌عنوان قرض به صاحب‌خونه بدیم؛ یعنی مثلاً صد میلیون به صاحب‌خونه بدیم، به شرط اینکه خونه رو به مبلغی كمتر از قيمت واقعی بهمون اجاره بده (هر یک میلیون 25 تا 30 هزار تومن از کرایه کم کنه)، این ربا و حرامه؛ چون در واقع قرارداد پایه‌ای و اصلی که بسته شده، قرارداد قرض بوده و نه قرارداد اجاره (توضیح می‌دم، نگران نباشین). ⭕️ توضیح: 👈 اگه خونه یا مغازه‌ای رو مثلاً ۲۰ میلیون یا کمتر یا بیشتر رهن کامل کنیم، حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌ 👈 اگه هم به جای ۲۰ میلیون، مثلاً بگیم ۱۰ میلیون با ماهی ۲۵۰هزار تومن، بازم حکم ربا و نزول رو داره و باطله❌ 🔸 پول پیش و اجاره هم هرچی کم و زیاد بشه، فرقی نداره.🤷‍♂️ 🚫 پس اینکه مثلاً در رهن کامل می‌گن هزار تومن اجاره هم قرار بدیم که شرعاً حرام نباشه، درست نیست و بازم رباست.🙅‍♂️ ⬅️ چرا⁉️ 👈 چون ربا یعنی یه مالی رو به کسی قرض‌ بدی و بعد از مدتی، اصل اون مال رو با یه‌چیز‌_اضافه پس‌ بگیری😣؛ مثلاً ۲۰ میلیون بدی و بعد از ۶ ماه ۲۳ میلیون پس بگیری. ❓خب! حالا ما خونه که اجاره یا رهن می‌کنیم، چه می‌کنیم؟🤓 🔴 می‌گیم ۲۰ میلیون بهت قرض می‌دم، سر سال ۲۰ میلیونم رو پس می‌گیرم با یه چیز اضافه. اون چیز اضافه، یک سال اقامت رایگان توی خونه شماست. این رباست دیگه! 🔴 یا ۱۰ میلیون به صاحب‌خونه قرض می‌دیم و سر سال همه‌ اون ۱۰ میلیون رو پس می‌گیریم با یه چیز اضافه. اون اضافه اینه که ماهی ۲۵۰ هزار تومن از کرایه‌مون کم کنه. در واقع، انگار ماهی ۲۵۰ هزار تومن بهمون داده. این رباست دیگه! ✅ خب! تا اینجا فهمیدیم که قرض به شرط اجاره باطله. ⬅️ اما چه کنیم؟🧐👇 ❌ رهن کامل رو که به هیچ‌وجه نمی‌شه درست کرد و حتماً باید مبلغی به‌عنوان اجاره وجود داشته باشه. ✌️ ولی در مورد حالتی که هم پول پیش می‌دیم و هم اجاره (مثلاً 10 میلیون با ماهی 250 هزار تومن)، برای درست و حلال‌شدنش باید اصل قرارداد رو قرارداد👈 اجاره 👉قرار بدیم. 👈 یعنی مثلاً صاحب‌خونه بگه: خونه‌م رو بهت می‌دم ماهی ۲۵۰هزار تومن اجاره؛ البته به شرطی که ۱۰ میلیون تومن هم توی این مدت بهم قرض بدی. 👈 قرارداد اجاره چون از قراردادهای لازمه، همراه اون می‌شه شرط دیگه‌ای هم گذاشت و اون شرط هم لازم‌الوفا می‌شه؛ درست مثل قرارداد ازدواج👰 که یه قرارداد لازمه و مثلاً خانم می‌تونه سرکار رفتن یا زندگی در فلان شهر رو شرط ضمن عقد کنه تا لازم‌الوفا باشه. ⭕️ نکته: طبق نظر رهبری، با هزار تومن و دوهزار تومن اجاره، کار درست نمی‌شه؛ چون این فرار از رباست و باطل. در قرارداد اجاره باید اجاره‌بها مقدار متعارفی باشه؛ مثلاً ما خونه‌ای رو با 100 هزار تومن اجاره و 500 میلیون تومن قرض اجاره کرده باشیم. 📚 آيت‌الله سيستانى: اجاره به شرط قرض (همون راه بالا که همه مراجع گفتن اشکال نداره)، بنابر احتياط واجب، جايز نيست و همچنان ربوی است (آقای سیستانی هم چون احتیاط واجب داشتن، مقلدین ایشون می‌تونن در این مسئله به سایر مراجع رجوع و به همین روش عمل کنن). 💡@p_eteghaadi
سوال ۵۲ 📥 سوال : ❓حکم باز کردن سر کتاب به این صورت که تفأل به کتابی بزنند برای پیش بینی آینده چیست ؟ 📤 پاسخ : 👤 آیت الله خامنه ای: ✍🏻 سرکتاب و فالگیری اعتبار ندارد و مراجعه کردن به رمال ها و فالگیرها جایز نیست. 👤 آیت الله مکارم: ✍🏻 سرکتاب باز کردن یا فال گرفتن با قرآن یا هر کتاب دیگر و آینده نگری هیچ اعتباری ندارد و حتی در بعضی موارد، این کار نسبت به قرآن اشکال شرعی دارد؛ تنها می توان با قرآن (طبق شرایط و آداب) استخاره کرد. ------------- 🏷پی نوشت: [1]. پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 2zz5rrz. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 990822011 💡@p_eteghaadi
⭕️به خدا توبه دارد، خجالت دارد، یه بی سر و پا کتاب می نویسد بنام «امیرالمومنین مروان»!!! یه بی غیرت دیگر می نویسه «امیرالمومنین یزید» و... اونوقت من و تو می گیم «امام»علی!!!!! 🔰 آیه الله جواد تبریزی روی منبر گریه می کرد و می گفت: ( اینقدر نگید «امام علی» سنی ها به حجت الاسلام میگن «امام»! مگر رسول الله در غدیر دستور نداد از این به بعد به علی(علیه السلام) بگید امیرالمومنین؟ پس چرا در ۳۰ - ۴۰سال گذشته عادت کردید بگید «امام علی»؟ آیا «آقای عالم» کم مظلوم بوده که در بین شیعیان، مظلومیت تازه ای پیدا کرده؟ ✳️من بعد از شنیدن این سخنان با تعجب دست به تحقیق زدم اون زمان این نرم افزار و...نبود، ولی با کمال تعجب دیدم در کل آثار محدث قمی ( م. ۱۳۱۹ ش. ) یک جا کلمه «امام علی» نیست، در آثار علامه امینی (م. ۱۳۴۹ ش.) نیست، در کتب دیگر هم نیست؛ مگر کتب اهل سنت! بله در آثار علامه عسکری زیاده چون مخاطب او اهل سنت بودند 🌸جهت خوشنودی دل آقا علیه السلام این متن را ترویج کنید تاجبران مافات شود!.... 🌺نشر این مطلب جاریه برای دنیا واخرت نشر دهنده محسوب میشود... 💡@p_eteghaadi
سوال ۵۳ ❌ شبهه : ابی ربیع شامی از امام صادق علیه السلام پرسید: گروهی از کُردها در منطقه ما زندگی می‌کنند. همیشه برای خرید و فروش می‌آیند و ما با آنها همنشین شده و با هم خرید و فروش داریم. [تکلیف چیست؟] آن‌حضرت فرمود:«ای اباربیع! با کُردها همنشین مشو؛ زیرا ایشان گروهی از جن هستند که خداوند از روی آنها پرده برداری کرده پس با آنها همنشین نشو» قال الصادق: لا تنكحوا من الاكراد أحدا فإنهن من الجن كشف عنهم الغطاء از امام صادق ؛ هیچکس با کردها ازدواج نکند، زیرا آنان از جن هستند که پرده از آنان کشیده شده است. ✅ پاسخ: 🔵 این نوع احادیث بر فرض هم وجود داشته باشد مجعول است و با اصول قرآن ناسازگار و برطبق دستور خود ائمه علیهم السلام که فرموده اند هرحدیثی که از ما به شما برسد آن را به قرآن عرضه نمایید اگر موافق بود عمل کنید و اگر مخالف قرآن بود آن را به دیوار بکوبید یعنی به آن اعتنایی ننمایید. 🔵 درقرآن درباره خلقت انسان آمده است که : خلقکم من نفس واحده یعنی همه انسان ها ازیک روح اند. یا مثلا انا خلقناکم من ذکر وانثی* ماشمارا ازمرد وزن آفریدیم ونیز در آیاتی که به صراحت اشاره می کند که انسان ها همه ازنسل حضرت آدمند ،یعنی ما انسان های امروز ازنسل آدم وحوا بوده ایم که انسان هستند و نه جن. 🔵 در مرد این حدیث بنظر مى رسد جماعتى ازکردها براى فروش متاع و اجناسشان در آن زمان به شهرها مى رفتند كه اخلاق رفتارشان نادرست بود و حيله مى كردند و جنس فاسد را به جاى جنس سالم و صحيح مى دادند، از اين رو معاشرت با آنان در خبر منع شده است. در حقيقت، حكم به خاطر اخلاق زشتشان بوده، نه از روى كرد بودن آنان، و اساسا كرد و ترك و فارس و عرب و عجم بودن در اختيار انسان نيست و كرامت انسان مربوط به نژاد و نسب و از اين قبيل امور نيست. 🔵 چنان كه خداوند فرموده: إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ (حجرات- ۱۳) يعنى: «ما شما را از يك مرد و زن آفريديم و آنگاه نژادهاى مختلفتان نموديم تا يك ديگر را بشناسيد ولى بدانيد كه افتخار و كرامت، تنها به تقوى است.» در آيه ديگر فرمود: فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ (روم- ۳۰) يعنى: «همه مردم بر يك فطرت آفريده شده اند. ما تَرى فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ (ملك- ۳) اين آيات مانع است از اينكه ما به اطلاق خبر تمسّك كنيم و با هر كس از نژاد كرد باشد معاشرت را ترک كنيم و آنها را جدا از خود بدانيم و به اسلام و شريعت و جماعات دعوت نكنيم و اگر در عقايد و عمل صحيح بودند به نمازشان حاضر نشويم آيا در اين صورت به سوى نژادپرستى كه اسلام آن را برانداخته نرفته ايم؟! 🔵 پس مسلّما «اكراد» در لفظ حديث جماعت مخصوص شناخته شده اى بوده اند كه امام عليه السّلام به آنها اشاره داشته است نه نژاد كرد. ادامه مطلب در پست بعدی 👇 💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
سوال ۵۳ ❌ شبهه : ابی ربیع شامی از امام صادق علیه السلام پرسید: گروهی از کُردها در منطقه ما زندگی می
✅ ادامه پاسخ شبهه قبلی : 🔵 این حدیث کلا سه طریق در کتب شیعه دارد که هر سه ضعیف و دارای افراد مجهولی هستند و جالب این که همگی از ابوالربیع شامی نقل شده اند. شاید بتوان گفت که این سه طریق در واقع یک حدیث بیشتر نیستند. این روایات از لحاظ محتوا مخالف سایر روایات می باشند. 🔵 کردها در زمان صدور احادیث : صرف نظر از درستی یا نادرستی جنی بودن کُردها، نکته ای که از برخی احادیث مربوط به آن ها فهمیده می شود، این است که در زمان صدور این روایات، کُردها مشرک و محارب بوده اند. دقت در عناوین باب هائی که این احادیث در آن ها آمده، و نیز سوالاتی که اصحاب از معصومین علیهم السلام کرده اند، همگی موید این مطلب است. به موارد زیر دقت کنید: ۱)... سألت أبا عبد الله ( عليه السلام ) عن سبي الأكراد إذا حاربوا و... اسماعیل بن فضل از امام صادق علیه السلام راجع به محاربین کُرد و نیز محاربین مشرک سوال نموده است. یعنی این دو را کنار هم نهاده است. ۲)عن محمد بن سنان عن الحسين بن المنذر قال ؛... هؤلاء الأكراد في اقطاع الغنم وإنما هم عبدة النيران وأشباه ... چنان که در متن حدیث ملاحظه می شود، حسین بن منذر تصریح می کند که کُردها پرستنده ی آتش بوده اند. شیخ طوسی هم این حدیث را در باب "ذبائح الكفار" آورده است. 🔵 علامه مجلسی چنین بیان می کند: شاید مراد از کُردها، دزدهای آن ها باشد. کلینی این چنین فهمیده است. و لعل المراد بالأكراد، اللصوص منهم، فإن الغالب فيهم ذلك، كذا فهمه الكليني. مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، المجلسي، ج ۲۴ ص ۵۷ معلوم می شود که گروهی از کُردها در زمان امام عسکری علیه السلام مشهور به دزدی بوده اند، که شیخ کلینی این حدیث را در باب قتل دزدان آورده است. 💡@p_eteghaadi
سوال ۵۴ 📌متن شبهه👇 مکه و حاجی شدن ـــــــــــــــــــــــــــــــــ چرا محمد حج را واجب کرد؟چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد که به مکه بروند، بنده او نیستند؟ آیا تهیدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟ آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟ چرا خدا بجای مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست آورده و به آن میبالند؟ آیا حاجی، بمعنی این نیست که پول مکه رفتنت را از هموطنانت که ترا دوست دارند، میگیری و به اعرابی که از تو نفرت دارند و خونت را حلال میدانند تقدیم میکنی؟ زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلیددار مکه بودند، به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه، منبع اصلی در آمد آنان است، چون مردم عرب، برای زیارت این بتها به مکه میآیند و مشتریان خوبی برای کاروانسراها و بازارهای آنان بوده و اقتصاد مکه و درآمد مردم مکه، وابستگی شدیدی به این مسافرین و زائرین دارد و با از بین رفتن این بتها، مکه و مردم آن به هیچ وجه نمی توانند از نظر اقتصادی و مالی، خود را تامین کنند و همه محکوم به فنا خواهند بود. به همین سبب، چیزی نگذشت که محمد زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی راضی باشند. زیارت مکه، هیچ ارزش دینی ندارد و فقط فرمانی بود که شهر مکه را از نابودی نجات داد. 📌پاسخ👇 1️⃣ برای فهم حقیقت، نباید با پیش‌فرض و پیش داوری به سمت وقایع رفت زیرا نتیجه آن، دستیابی به فهم غلط و غیر صحیح خواهد شد. دقیقا مانند متن فوق، که نویسنده قبل از آنکه اسلام و قوانین آن را بفهمد، دشمنی‌اش را آغاز کرده و با این پیش‌داوری به سمت فهم اسلام رفته است. 2️⃣ یک قاعده عقلی وجود دارد که بر همه احکام اسلامی حاکم است. آن قاعده این است: خدا یا هر کسی که بر دیگران حکومت دارد، نباید پیروان خود را به چیزی دستور دهد که از توان آنها خارج است. 👈 اگر کسی معلول است و توان جنگیدن ندارد؛ خدا نباید جنگ و جهاد را بر او واجب کند. 👈 اگر کسی فقیر است یا گاو و گوسفند او به حد نصاب زکات نمی‌رسد، خدا نباید خمس و زکات را بر او واجب کند. 👈 اگر کسی پا ندارد، خدا نباید نماز ایستاده را بر او واجب کند. 🔆 لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا(بقره/286)👈 خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او. ⁉️ کدام عاقلی عمل مطابق این حکم عقلی را مصداق تبعیض می داند؟⁉️ ➕ آیا واجب نبودن جهاد برای معلولین، تبعیض بین افراد سالم و معلول است؟ ➕ آیا معاف بودن فقرا از پرداخت خمس و زکات، تبعیض بین ثروتمندان و فقیران است؟ 👈 این موارد نه تنها مصداق تبعیض نیست، بلکه مصداق عدالت است. ✳️ در مسئله حج نیز همین حکم عقلی وجود دارد. کسی که از لحاظ مالی یا جسمی یا امنیت راه‌ها، نمی‌تواند به حج برود، حج بر او واجب نیست. این دستور عین عدالت است نه تبعیض. 3️⃣ شاید کسی بگوید که در اینصورت، ثروتمندان در آخرت هم از فقرا مقام بالاتری دارند زیرا با پول خود توانسته‌اند به حج بروند و ثواب کسب کنند⁉️ 🔹 در پاسخ می‌گوییم؛ راه کسب ثواب و سعادت، محدود به این اعمال نیست. 👈 بر اساس آموزه‌های دینی، حتی نیّت و شوق باطنی انجام کارهای خیر، سبب می‌شود انسان از ثواب آن عمل بهره ببرد هر چند قادر به انجام آن عمل نباشد. 👈 صبر فقیران بر مشکلات زندگی خود ثواب ویژه‌ای دارد که در آخرت مقام آنها را بسیار بالا می‌برد. 👈 اعمال جایگزین ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند ثواب اعمال پر هزینه را در کارنامه انسان ثبت کند. ➕ برای نمونه، سلام به امام حسین(ع) از راه دور ثواب یک حج و عمره دارد.(هرچند رفع تکلیف نمی‌کند) 🔆 در روایت معتبری از امام صادق (ع) نقل شده که به یکی از اصحاب خود فرمودند: 👈 بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست و بعد به جانب چپ بنما سپس سرت را بلند کن و بسوی آسمان توجه کن، سپس رو کن بسمت قبر حسین و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است. 📚وسائل‌ الشیعة ج 14 ص 493. 💡@p_eteghaadi
سوال ۵۵ ❌ شبهه: سوالات دختر دانش آموز از معلم دینی شبهه ساختگی و مفصلی تحت عنوان: «سوالات دختر دانش آموز از معلم دینی» در فضای مجازی مطرح شده که حاوی سوالات گوناگون است. اگرچه در گذشته اکثر مطالب آن را پاسخ داده‌ام، برخی از مهم‌ترین شبهات این متن را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم. چگونه شراب نجس است ولی بهشت پر از شراب است؟ ✅ پاسخ: از دانش‌آموزی که این سوال‌ها را پرسیده انتظار نیست، اقتضای سن و سالش همین است، اما تعجب از بزرگ‌ترهایی است که این سوالات را به منظور زیر سوال بردن عقاید دینی می پراکنند. چه بسا در همین دنیا چیزی پلید و منفور باشد اما با تغییر شرایط گوارا و مفید می‌شود مثلاً کود و خاکی که از طریق ریشه، جذب درخت می‌شود و تبدیل به میوه‌های خوشمزه و مغذی می‌شود یا آشغال‌هایی که مرغ و گوسفند خورده و گوشت آنها می‌شود و ما کباب می‌کنیم و.... چه برسد به اینکه تغییر شرایط در حد دنیا و آخرت باشد. شرابی که بهشتیان مصرف می‌کنند، نه همان شراب دنیوی و مست کننده، بلکه ابزاری برای شهود بیشتر جمال الهی و تشدید کیفیت لذت‌بری مومنان از نعمات الهی است. همانطور که قرآن کریم در وصف آن می‌گوید: شرابی که نه مایه فساد عقل است، و نه موجب مستى مى شود ؛ لا فِیها غَوْلٌ وَ لا هُمْ عَنْها یُنْزَفُونَ (صافات آیه ۴۷). ✍️ حجت الاسلام دکتر قربانی مقدم 💡@p_eteghaadi
وارونه جلوه دادن حقیقت به اخبار رسانه ها و شبکه ها به دیده شک و تردید نگاه کنید، هر رسانه ای از زاویه ای خاص مقاصد خود را دنبال میکند. ✍️ محمد باقر پزنده 💡@p_eteghaadi
سوال ۵۶ ❌ شبهه: قابل توجه شیعیان حواستون باشه عصبانی نشید خواهر شمرو فحش ندین چون خواهر شمر زن حضرت علی همان ام البنین مادر حضرت ابوالفضل است مادر شمر هم فحش ندین چون مادر شمر مادر زن حضرت علی است در ضمن خواهر یزید را هم فحش ندین چون زن امام حسن است ابو سفیان و عمرو ابوبکر را هم فحش ندین چون هر سه تای اون ها پدر خانم های حضرت محمد هستن بهتره به خودتون فحش بدین که نا آگانه به اختلاف خانوادگی اینا دخالت کرده اید این ها از نظر نسبی و سببی هزار جور باهم فامیل بودن ✅ پاسخ: 🔴 از دیرباز، شبهات بسیاری به اصل قیام عاشوراء و برخی مسائل تاریخی آن گرفته می‌شد که به احسن وجه توسّط علمای شیعه پاسخ داد شده است.اخیراً برخی از جاهلان مغرض، شمر بن ذی الجوشن قاتل حضرت اباعبد الله الحسین علیه‌السلام را برادر حضرت ، همسر دوم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و مادر حضرت اباالفضل العباس سلام الله علیه دانسته‌اند. قصد ایشان از این دروغ پراکنی‌ها، خانوادگی جلوه دادن قیام بزرگ آن حضرت بوده است.اما منشأ این افتراء کلماتی است که تاریخ نگاران از قول شمر بن ذی الجوشن در شب عاشوراء نقل می‌کنند. در آن شب، شمر همراه امان نامه‌ای به نزدیک خیمه حضرت اباالفضل العباس آمد و ایشان را با این عبارت صدا زد:«ای فرزند خواهر من! شما را امان دادم؛ خود را به کشتن ندهید و چنگ بر طاعت امیرمومنان یزید بزنید». [۱] اگر شمر بن ذی الجوشن، دایی عباس بن علی بوده باشد، باید شمر را برادر أم البنین بدانیم و حال آنکه اینگونه نیست. 🔴 پدر أم البنین، حزام بن خالد ربیعة و پدر شمر، جوشن بن شرحبیل بن الأعور بوده است. درست است که شمر بن ذی الجوشن و أم البنین هر دو از قبیلهٔ بنی کلاب هستند، امّا هرگز برادر و خواهر نبودهﺍند. زمانی که شمر امان نامه را عنوان کردند به خاطر هم قبیله بودن گفتند خواهر زاده های من کجایند!!! 🔴 شمر بن ذی الجوشن و مادر ، هر دو از نسل «کلاب» می‌باشند. هر کدام با چند واسطه به «کلاب» می‌رسند. «کلاب» یازده پسر دارد. نام یکی از آنان «کعب» و نام دیگری «ضباب» است. حضرت ام البنین از نسل «کعب» و شمر، از نسل «ضِباب» است. نسب ام البنین: ام البنین بنت حزام بن خالد بن ربیعه بن وحید بن کعب بن کلاب. نسب شمر: شمر بن ذی‌الجوشن (جمیل) بن اعور (عمرو) بن ضِباب (معاویه) بن کلاب. حضرت عباس نوة دختری کلاب و شمر نوه پسری کلاب است. [۲] 🔴 شمر چون دید که ابن سعد مهیای قتال است به نزدیک لشکر امام علیه السلام آمد و بانگ زد که کجایند فرزندان خواهر من عبدالله و جعفر و عثمان و عباس چه آنکه مادر این چهار برادر ام البنین از قبیله بنی کلاب بود که شمر ملعون نیز از این قبیله بوده.... علیه السلام بانگ او را شنید برادران خود را امر فرمود که جواب او را دهید اگرچه فاسق است لکن با شما قرابت و خویشی دارد، پس آن سعادتمندان با آن شقی گفتند چه بود کارت؟ گفت ای فرزندان خواهر من شماها در امانید با برادر خود حسین رزم ندهید از دور برادر خود کناره گیرید و سر در طاعت امیرالمؤمنین یزید (ملعون) درآورید. جناب عباس بن علی علیه السلام بانگ بر او زد که بریده باد دستهای تو و لعنت باد بر امانی که تو از برای ما آوردی، ای دشمن خدا امر می‌کنی ما را که دست از برادر و مولای خود حسین بن فاطمه علیه السلام برداریم و سر در طاعت ملعونان و فرزندان ملاعینان درآوریم آیا ما را امان می‌دهی و از برای پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله امان نیست؟ شمر از شنیدن این کلمات خشمناک شد و به لشکرگاه خویش بازگشت. 🔴 نتیجه اینکه: حضرت امّ البنین هیچ نسبت فامیلی نزدیکی با شمر بن ذی الجوشن(لعنه الله) نداشته است و با این سخن فریبکارانه خود می‌خواسته حضرت ابالفضل العباس را که مهمترین حامی اباعبدالله بود، به سمت خود جلب کند. حضرت عبّاس نیز جواب دندان شکنی به او داد و فرمود: «دست‌های تو شل باشد و قطع شود و خدا امان تو را لعنت کند، ای دشمن خدا! ما را امر می‌کنی بر اینکه برادر و سید خود امام حسین را رها کنیم و به زیر طاعت ملاعین فرزند ملاعین داخل شویم...». [۳] پی نوشت: [۱]. سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. [۲]. مقتل الحسین ، ص ۲۰۹ ،سید عبد الرزق موسوی مقرم ، قم ،منشورات دار الثقافه والنشر ، نقل از جمهره انساب العرب، ۲۷۰، ۲۶۵ ـ ۲۶۱. [۳]. سید بن طاوس اللهوف ص ۸۷- علامه مجلسی جلا العیون ص ۵۷۰. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبهه: چطوریه که شراب در دنیا حرام است اما خداوند وعده شراب در بهشت را به مومنین می دهد؟ ✅ پاسخ را در این کلیپ ببینید 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شبهه: فلسفه ازدواجهای متعدد پیامبر اسلام ! دشمنان اسلام در مورد ازدواجهای پیامبر گرامی افسانه گرایی کرده و این ازدواجهای را با مسائل جنسی و شهوانی مرتبط می سازند، در کلیپ فوق در این رابطه توضیحات کافی ارائه شده است. 💡@p_eteghaadi