eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.3هزار دنبال‌کننده
504 عکس
876 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❓متن پیام: مگه امام علی علیه‌السلام هرشب بدون اینکه کسی بفهمه به فقرا کمک نمیکردن پس ما از کجا میدونی؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۳۷۱ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۱ ❓ متن پیام: در منابع روایی شیعه و سنی، بر اساس چه دلایلی باید در هنگام نماز ظهر و عصر «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را با صدای بلند بخوانیم؟ ✅ پاسخ: یکی از اجزاء نماز؛ قرائت است. در نمازهای واجب که به دو دسته: 1⃣ نمازهای جهریه(صبح، مغرب و عشا که در آن باید قرائت حمد و سوره را بلند خواند) 2⃣ نمازهای اخفاتیه(ظهر و عصر که در آن باید قرائت حمد و سوره را آهسته خواند) تقسیم می‌شوند. 🔺طبق ادله موجود در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را آشکار کرد و با صدای بلند خواند. 🔵 دلیلی که ارائه شده است، استناد این‌گونه قرائت، به قرائت پیامبر خدا(صلی‌علیه‌و‌آله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) است که در ذیل به برخی از روایات موجود اشاره می‌شود: 1⃣ صفوان نقل می‌کند: چند روز به امام صادق(علیه‌السلام) در نمازها اقتدا می‌کردم، ایشان در قرائت سوره حمد همه نمازها، (چه نمازهایی که قرائت آن آهسته است و چه در نمازهایی که قرائت آن بلند است) «بسم الله الرّحمن الرّحیم» را بلند قرائت می‌کردند. 2⃣ معاویه بن عمار می‌گوید: به امام صادق(علیه‌السلام) عرض کردم در نماز باید «بسم الله الرّحمن الرّحیم» سوره حمد را بلند بخوانم؟ آن‌حضرت فرمود: «بله». سپس پرسیدم: آیا باید «بسم الله» را در سوره بعد هم بگویم؟ فرمود: «بله». 🔺این روایات و دیگر روایات موجود در این باب اثبات کننده این مطلب است که در مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) بلند خواندن و به اصطلاح «جهر» «بسم الله الرّحمن الرّحیم» از سنت‌های این مکتب در موضوع قرائت نماز است و فرقی ندارد که در نمازهای جهریه باشد یا اخفاتیه. البته نقل شده است که برخی از اصحاب امامیه، قائل به آهسته خواندن «بسم الله» در نمازهای اخفاتیه (نماز ظهر و عصر) بوده‌اند ولی حدیث صفوان دلیل خوبی در مقابل آنان است؛ 🔹لذا در فتاوای مراجع فعلی چنین آمده است: مستحب است در رکعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر «بسم اللّٰه» را بلند بگوید. 🔵 اما در بین اهل سنت اگرچه روایات متعددی درباره جهر به «بسم الله الرّحمن الرّحیم» وجود دارد، ولی بیشتر آنان به روایات دیگری استناد کرده و اخفات و یا آرام خواندن «بسم الله» را برگزیده‌اند و تنها از شافعی قول به بلند خواندن «بسم الله الرّحمن الرّحیم» نقل شده است. 🔹از طرف، برخی فقهای اهل سنت ( بویژه فقهای مدینه ) اساساً قرائت «بسم الله ..» را ( چه بلند و چه کوتاه ) امری لازم نمی‌پندارند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
9.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۳۹۲ ❓متن پیام: آیا احضار روح امکان دارد؟ از نظر شرعی حرام است؟ ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام عالی 💡@p_eteghaadi
سوال ۳۹۳ ❓متن پیام: آیا بخشوده شدن گناهان زن زائو تنها در مورد زایمان طبیعی است، یا زنانی که با سزارین، فرزندشان را به دنیا می آورند نیز مشمول این بخشش خواهند شد؟ ✅ پاسخ: مجموعه‌ای از روایات وجود دارند که پاداش‌‌های چشمگیری را برای مادران در نگه‌داری فرزند در شکم، وضع حمل و شیر دادن اعلام کرده‌اند. 💠 بخشهایی از روایات، پاداش­ها را به خود باردار شدن مرتبط دانسته و بخشهایی نیز مرتبط با زاییدن است که البته این موضوع فقط اختصاص به زایمان طبیعی ندارد، بلکه روایات گرچه پاره ای از آنها، برخی علائم زایمان طبیعی را ذکر می­کنند، اما هیچ قیدی در آنها مشاهده نشده و به صورت مطلق، شامل تمام زایمان­ها می­شوند؛ البته زایمان‌ها در زمان صدور روایات معمولاً با روش­های طبیعی بوده اما امروزه ممکن است به جهت سلامتی مادر و فرزند یا برخی عوامل دیگر، در مواردی پزشک، عمل سزارین را ترجیح دهد. 🔆 تعدادی از این روایت را ذکر می‌نماییم: 🔅امام صادق(علیه‌السلام): رسول خدا(صلی‌علیه‌و‌آله) فرمود: «هر زنى در خانه شوهرش جهت نظم و ساماندهی منزل، چیزى را از جایى بردارد و در جایى دیگر قرار دهد، خداوند عز و جل به او مى‌‏نگرد و هرکس که خدا به او بنگرد او را عذاب نمى‌‏کند. 🔅ام سلمه گفت: مردان همه خوبى‌‏ها را بردند، پس چه چیزى براى زنان بیچاره هست؟ پیامبر فرمود: آرى اگر زن حامله شود او به سان روزه‌دار شب زنده‌دارى است که با جان و مال در راه خدا جهاد مى‌‏کند و چون زایمان کند پاداشى دارد که از بس بزرگ است نمى‌‏داند آن پاداش چیست و چون شیر مى‌‏دهد در برابر هر مکیدن براى او مشابه یک آزاد سازى از فرزندان اسماعیل است و چون از شیر دادن فارغ گردد فرشته‌‏اى بر پهلوى او مى‌‏زند و مى‌‏گوید: از نو آغاز به کار کن که بخشیده شده‌‏اى». «هر گاه زن در ایّام زایمان و دوره نفاسش بمیرد روز قیامت نامه عمل او را نگشایند»؛ یعنى از او حساب گرفته نمی‌شود و بدون حساب‌‌رسى به ‌بهشت می‌رود؛ چون ناراحتى زایمان او را از گناه پاک ساخته است. 💠 «درباره قصّه حضرت آدم و حوّاء (ع) آمده است ... خداوند فرمود: اى حوّاء! هر زنى که به هنگام زایمانش بمیرد او را با شهیدان محشور مى‏‌کنم. اى حوّاء! هر زنى که درد زایمان او را بگیرد پاداش شهید برایش مى‌‏نویسم و اگر سالم بماند و زایمان کند گناهانش را برایش مى‌‏آمرزم گرچه به اندازه کف دریا و ریگ بیابان و برگ درختان باشد و اگر بمیرد شهید مى‌‏گردد و فرشته‌‏ها به هنگام قبض روحش نزد وى حاضر مى‌‏شوند و او را به بهشت بشارت مى‌‏دهند و در آخرت او را نزد شوهرش مى‌‏برند و هفتاد برابر برتر از حورالعین است. حوّاء گفت: آنچه داده‌‏اى مرا کافى است ...». 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۹۴ ❓متن پیام: سلام درباره توضیح بدین ✅ پاسخ: طوبی (طوبا) یا شجره طوبی نام درختی در بهشت که بر اساس روایات خداوند آن را با دست خویش خلق نمود. اصل و ریشه این درخت در خانه پیامبر(صلی‌علیه‌وآله) و شاخه‌های آن در خانه‌های مؤمنان است. برخی مفسران منظور از کلمه طوبی در قرآن را مفاهیمی غیر از نام درختی خاص ذکر کرده‌اند، ولی در روایات شیعه و اهل سنت، از طوبی به عنوان درخت یاد شده است. برخی معتقدند خداوند برخی از اصطلاحات سنگین و مفاهیم نامأنوس با ذهن بشری، مانند حقیقت «طوبی» را در قالب مفاهیم قابل فهمِ بشر بیان کرده، و نباید در این موارد حقیقت معنا را همین درخت‌های دنیوی تصور کرد. 💠 مجلسی اول با توجه به مضمون روایات، درخت طوبی را اینگونه توصیف می‌کند: درختی است در بهشت و همانگونه که نور خورشید در همه خانه‌ها وارد می‌شود، شاخه‌های آن در خانه همه بهشتیان کشیده شده است، در هر شاخه‌ای از آن میوه‌ها و نعمتهایی است که نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و نه در خاطر کسی خطور کرده است. آن درخت را خداوند با دست قدرت خود آفریده است و آن را جانی داده است که شیعیان و درجات آنها را می‌شناسد، و بهشتیان هر گونه زینتی که بخواهند و هر نوع میوه که تمایل داشته باشند از آن درخت بچینند و این درخت ثمره محبت اهل بیت(علیهم‌السلام) است.» 🔅در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد درخت طوبی پرسش شد. حضرت فرمود اصلِ آن درخت در خانه من است و فرع آن بر اهل بهشت. دقایقی بعد شخص دیگری همین سؤال را پرسید و حضرت فرمود: طوبی در خانه علی(علیه‌السلام) است. حاضرین با تعجب علت تفاوت پاسخ را پرسیدند، پیامبر(صلی‌علیه‌وآله) فرمود: خانه من و علی(علیه‌السلام) در بهشت در یک مکان است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: می‌شود حجاب را در قرآن اثبات بکنید؟لطفا از احادیث و روایات استفاده نکنید و فقط به قرآن استناد بکنید. ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۳۰۴ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۳۹۵ ❓متن پیام: به چه کسی می گویند؟ آیا کشته های دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی شهید محسوب می شوند؟ ✅ پاسخ: شهید به معنای گواه و حاضر بوده و درجات مختلفی دارد. 🔺بدین ترتیب که خداوند، پیامبران، ملائکه، افرادی که در راه خدا کشته شده­‌اند و نیز تمام مؤمنان، در سلسله مراتب درجات شهادت قرار دارند. 🔴 البته واژه مقدس "شهید" را نمی­توان برای تمام اشخاصی که بدون انگیزه الهی و تنها برای دفاع از کشور خود و یا حتی ناخواسته و بی­دلیل کشته شده­اند، بکار برد. 🔺معیار تفاوت و درجه­بندی شهدا نیز، تنها زمان شهادت آنان نیست، بلکه عوامل مهم­تری؛ مانند بصیرت، خلوص نیت، میزان فداکاری، تحمل مشکلات و ... می­تواند در این امر تأثیر گذار باشد که بر این اساس، خداوند هر شهیدی را صرف نظر از زمان شهادت به پاداش مناسب خود خواهد رساند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: 🔸لاتَنْظُرُوا في عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا في عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ. 🔸امـام صـادق عليه السلام فرمـود: ارباب گونه به عيوب ديگران ننگريد، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. 📚تحف العقول/ 295 💡@p_eteghaadi