💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
باسلام وخسته نباشین.سوال من درباره نزول قرآن هست.ما اعتقاد داریم که خداوند وقتی انسان را آفرید قانون و مقررات هم برایش نازل کرد.حالا این فکر درست هست که قرآن همان اول که انسان خلق شد قرآن هم نازل شد ولی نسبت به درک و فهم انسانها مقداری از قرآن برای حضرت آدم بازگو شد.و بقیش به ترتیب به پیامبران بعدی و در نهایت نزول کامل آن به پیامبر اکرم نازل شده !آیا این عقیده درست است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
جمعى از مفسران در ذیل آیه: (هر ذکر و یادآورى تازه پروردگار که به سراغ آنها بیاید، با شوخى، بازى و لعب به آن گوش فرا مى دهند)؛ «ما یَأْتِیهِمْ مِنْ ذِکْر مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَث إِلاَّ اسْتَمَعُوهُ وَ هُمْ یَلْعَبُون»!، به تناسب کلمه «مُحْدَث»، گفتگوى فراوانى پیرامون حادث یا قدیم بودن «کلام اللّه» مطرح کرده اند، همان مسأله اى که در زمان خلفاى بنى عباس سالیان دراز مورد جرّ و بحث بود، و مدتى طولانى افکار گروهى از دانشمندان را به خود جلب کرده بود.
اما امروز به خوبى مى دانیم: این بحث بیشتر جنبه سرگرمى سیاسى داشته، تا علماى اسلام را به خود مشغول دارند و از مسائل اصولى و اساسى که تماس با وضع حکومت، طرز زندگى مردم و حقایق اصلى اسلام داشته منصرف سازند. امروز براى ما کاملاً روشن است اگر منظور از کلام اللّه، محتوا و مضمون آن است، به طور قطع «قدیم» است یعنى همیشه در علم خدا بوده و علم واسع پروردگار همیشه به آن احاطه داشته است. و اگر منظور، این الفاظ و این کلمات و این وحى است که بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شده، آن هم بدون شک «حادث» است. کدام عاقل مى گوید: الفاظ و کلمات ازلى است؟ یا نزول وحى بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) از آغاز فرمان رسالت نبوده؟ بنابراین ملاحظه مى کنید هر طرف بحث را بگیریم مسأله آفتابى و روشن است. به تعبیر دیگر، قرآن الفاظى دارد و معانى، الفاظش قطعاً حادث است و معانیش قطعاً قدیم.
*حادث» در لغت به معنی جدید، و در اصطلاح فلاسفه یعنی چیزی که قبال نبوده و بعدا بوجود آمده است مانند: درخت. «قدیم» در لغت به معنی کهنه و در اصطلاح فلاسفه یعنی چیزی که از ازل وجود داشته مانند : خداوند.
💡@p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام مجدد..
ممنون از بابت پاسختون برای پرسش حقیر در مورد دیدار با حضرت صاحب الزمان عج
اما پرسش حقیر همچنان بی جواب موند، آقای غالی فرمودن کسانی مثل سید بحرالعلوم و سید طاووس شاید موفق به دیدار بشن با آقا جانم حضرت صاحب عج ، یا فرمودن علما گفتن امکان ملاقات هست، یا فرمودن شاید شخصی از یاران حضرت رو ملاقات کردن و فکر کردن حضرت رو ملاقات کردن،
الان عرض حقیر اینه جناب سید بحرالعلوم و بسیاری از علمای طراز اول که در مورد ملاقاتشون با حضرت صاحب الزمان عج گفته شده، چطور مطمئن هستن حضرت بوده و جن نبوده برای گمراه کردن، و برای جلب اون فرد حاجت و مریضی را درمان هم بکنه از جن بر میاد، و اگر نظرتون اینه که امکان ملاقات نیست و نظر شیخ مفید رضوان الله را قبول دارید، یعنی تمام این روایات کذب بودن؟ شیعه دلخوش به این روایاته، بالاخره پاسخ چیه؟ و خلاصه اینکه چطور تفکیک کنیم کدوم روایت دیدار درست و کدوم غلطه، و چطور بپذیریم روایت درست جن نبوده، و اگر هیچکدوم از این روایات درست نیست چرا از کتب و مجالس حذف نمیکنن؟
ممنون میشم اگر پاسخ رو کامل کنید بطور تفکیک و کامل، سپاس
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
آن نوع دیداری که انکار میشود و اگر کسی مدعی آن شد میبایست تکذیب شود، منظور صرف دیدار و ملاقات نیست، بلکه دیداری است همراه با ادعای نیابت که مثلاً شخصی مدعی نیابت خاصه می شود و می گوید: من امام را مشاهده می کنم و امام زمان(علیه السلام) مرا همانند نوّاب اربعه، نایب خاص خود قرار داده است، من وکیل آقا در بین شما هستم و شما باید در کارها به من مراجعه کنید. حضرت فرمود چنین کسی نه تنها دروغ می گوید، بلکه افترا نیز می بندد چون به ما نسبت می دهد که ما او را نایب و وکیل خود قرار داده ایم .اصل صدور روایت هم در مقام نیابت است که حضرت به علی بن محمد فرمود: کسی را از جانب ما نصب مکن و دوران غیبت صغری و نیابت خاص تمام شده است
و در مورد تشرفاتی که اتفاق افتاده اند، وجه مشترك بسيارى از اين تشرّفها - كه در كتابهاى متعددى آمده است؛گرفتارى سخت و اضطرارهاى فردى و اجتماعى و يا مداومت بر خير و نيكوكارى و دعا و مناجات و درخواستهاى مكرّر بوده كه با صلاحديد خداوند، همراه گشته است.در حقيقت، اين نياز و نيكى درونى و نيكوكارى بيرونى است كه لياقت ديدار را پديد مىآورد، تا آن جا كه حتّى زمينۀ آمدن امام زمان عليه السلام و دستگيرى ايشان را از دوستدارانش فراهم آمده، بسیاری از این بزرگان در حیات خود به طور عموم به مردم نگفته اند و برخی خواص هم که به این مطلب پی می بردند و از آنها درخواست شرح ملاقات می کردند پس از اخذ میثاق و عهد و پیمان که تا زنده بودن آنان برای کسی بازگو نکنند، برای آنان اعتراف می کردند وگرنه برای عامه مردم تا حد امکان نمی گفتند و اغلب پس از درگذشت آنان مسأله فاش می شد. مرحوم حاجی نوری در کتاب نجم الثاقب می گوید: مرحوم آخوند علامه «ملا زین العابدین سلماسی» که یکی از شاگردان مرحوم «سید بحرالعلوم» است فرمود: من در محضر درس سید بحر العلوم بودم شخصی سؤال کرد: آیا امکان دارد کسی در زمان غیبت کبری حضرت صاحب الزمان را ببیند؟ سید به او جواب نداد، ولی من که نزدیک او نشسته بودم ، دیدم سرش را پایین انداخته و آهسته می گوید : چه بگویم ، در جواب او و حال آنکه حضرت مرا در بغل گرفته و به سینه خود چسبانیده است.»
انواع ملاقات و مشاهده:
رؤیت و دیدار حضرت مهدى(عج) مى تواند به چند شکل باشد:
۱. «رؤیت»، به معناى دیدن به دو صورت است:
الف. گاهى ایشان در جمعى و مراسمى شرکت مى کند ؛ مردم وى را مى بینند ؛ ولى نمى دانند که او، امام زمان(عج) است.
ب. در هنگام مشاهده حضرت متوجّه نیستند ؛ ولى بعد متوجّه و یا معتقد مى گردند که آن شخصیت حضرت حجّت(عج) بوده است.
۲. «فیض حضور»، به معناى دیدن حضرت و شناخت ایشان همراه با سؤال و جواب ؛ یعنى، افزون بر اینکه حضرت را دیده و شناخته است ؛ از ایشان نیز سؤال کرده و با وى به گفت و گو پرداخته است. این مرحله و رتبه از همه بالاتر و ارزنده تر است.
۴. «شهود»، گاهى ممکن است ؛ برخى بزرگان از راه سیر و سلوک و مکاشفه با حضرت ارتباط برقرار کنند.
۵. «دیدار در خواب» ؛
در مواردی که حضرت را میبینند ولی نمیشناسند، شخص حضرت مهدی(عج) را ملاقات میکند، ولی در آن حال به حضور حضرت توجهی ندارد و وی را فردی عادی میپندارد، اما پس از ملاقات با توجه به دلایل و شواهد موجود، یقین پیدا میکند که وی امام عصر بوده است.
بیشتر تشرفاتی که در کتابها نقل شده است، از این نوع است و نشناختن نیز یا به دلیل غفلت شخص دیدار کننده در آن حال است و یا به دلیل اینکه حضرت در او تصرفات تکوینی و ولایی کرده و اجازه شناخت را به وی نمیدهد؛ ولی بعد از جدایی، از قراین دیگر قطع پیدا میکند که امام بوده است. این قرائن میتواند مربوط به مشخصات ظاهری، علم امام به امور غیبی و.... باشد.
💡@p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام مگه نمیگن ۴ میلیون سال پیش انسان واره ها زندگی میکردن و ابتدا حتی نشستن و بلند شدن درست و نمیدونستن و عین حیوانات بودن...
پس چرا بعضیا میگن حضرت آدم وحوا اولین انسان های روی زمینند
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
متعددی درباره انسان هایی قبل از حضرت آدم (ع) داریم که به وجود انسان هایی قبل از حضرت آدم دلالت می کند.
امام صادق(ع) فرموده اند: شاید شما گمان میكنید كه خدای عزّ وجلّ غیر از شما هیچ بشر دیگری را نیافریده است. نه، چنین نیست؛ بلكه هزار هزار آدم آفریده كه شما از نسل آخرین آنها هستید.
بنابراین از منظر دینی مسلم است که قبل از حضرت آدم (ع) انسان های دیگری بر روی کره زمین زندگی می کرده اند. اما درباره جزئیات زندگی آنها، باید دقت کنیم که این مسائل ، یکی از مصادیق غیب است و ما به آن دسترسی نداریم. و نمی توانیم همه جزئیات را کشف کنیم. و باید به همان مقداری که در روایات بیان شده است، اکتفا کنیم.
نکته ای که باید به آن توجه داشت اینکه انسان های امروزی همه از نسل حضرت آدم (ع) هستند هیچ ربطی به نسل های قبلی انسان ها ندارد. و ظاهر آیات قرآنی به خوبی این مطلب را نشان می دهد. که در موارد مکرر انسان ها را با تعبیر «بنی آدم»،خطاب قرار داده است.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸
دل سراپردهٔ محبتِ اوست
دیده آیینه دارِ طلعت اوست
تو و طوبی و ما و قامتِ یار
فکرِ هر کس به قدرِ همتِ اوست
امیرالمومنین علی عليه السلام میفرمایند: قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُهُ
قيمت و ارزش هر كس به اندازه كارى است كه مى تواند آن را به خوبى انجام دهد.
💡@p_eteghaadi
✨﷽✨
🌼داستان کوتاه
✍️در بازار شهری مرد قصابی کنار مرد فرشفروشی، مغازه داشت. قصاب مرد سخاوتمندی بود و با اینکه ثروت زیادی نداشت ولی هر روز نصف گوسفند به فقراء میداد.
🔥مرد فرشفروش که چندین برابر قصاب درآمد داشت، ریالی سخاوت نداشت. عصرها که فرشفروش دم درب مغازه روی صندلی مینشست، مردمی که از قصاب گوشت میگرفتند، به آن مرد فرشفروش مَتَلک میانداختند و میگفتند: این همه ثروت را به گور خواهی برد ای خسیس!! ببخش و میان خلق عزت پیدا کن.
بعد از مدتی مرد فرشفروش از دنیا رفت. هیچکس جز زن و فرزندانش در تشییع جنازۀ او حاضر نشدند. سه روز بعد از مرگ مرد فرشفروش، مردم به مغازۀ قصاب آمدند ولی قصاب گفت: از گوشت رایگان دیگر خبری نیست. مردم روی به قصاب کردند و گفتند: چه شد تو هم مثل همسایهات مرد فرشفروش خسیس شدهای؟!
مرد قصاب شروع به گریه کرد و گفت: من خسیس بودم و سخاوتی نداشتم، هر گوشتی که من به مردم میدادم احسان مرد فرشفروش بود ولی اجازه نمیداد من به شما بگویم تا او را بشناسید. اکنون که او از دنیا رفته، دیگر از گوشت هم خبری نیست....
✨نیکان روزگار در پشت پردهها هستند، نیکی میکنند و جفا میبینند.✨
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میخوای بنده خوب خدا بشی به این ۵ توصیه عمل کن👌
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از اکران مردمی عمار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨در طی تلاشی که فیلم «سرهنگ ثریا» آن را به نمایش گذاشته، ۱۰۰ها نفر از منافقین جدا شدند
❗️پادگان اشرف در طی تلاش این خانوادهها تخلیه شد.
🎞 «سرهنگ ثریا» جریان تلاشهای مادری برای دیدار با فرزندش است که به پادگان اشرف #منافقین برده شده است.
ثبت درخواست اکران مردمی #سرهنگ_ثریا 👇🏼
🌐 ekranmardomi.ir/movie/sarhang-sorayya
📞 02142795050
فیلمها به دیدن شما میآیند 🔻
➕ http://eitaa.com/joinchat/1112277110C952842dfba
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام خسته نباشید
ببخشید اخیرا از یکی از اساتید پرسیدم جهنم و بهشت چطور جایی است ؟
ایشان جواب دادند اینکه ما می میریم و پس از مرگمان از ما حساب می برند سپس ما را با بهشت یا جهنم می فرستند حقیقت ندارد و ائمه فقط برای نشان دادن عظمت آن عذاب یا پاداش چنین سخنانی گفته اند در صورتی که ما در همین دنیا در بهشت یا جهنم قرار می گیریم نه از لحاظ جسمی بلکه روحی ولی خودمان نمی فهمیم و پس از مرگمان حقایق برایمان روشن میشود
مثلا یک جنین فلج در شکم مادر نمی تواند این ضرر و ناراحتی را حس کند سپس به دنیا می آید و کمی بزرگتر میشود کمی این غم را حس می کند سپی در سنین نوجوانی این ناراحتی را بیشتر حس می کند و در جوانی تازه می فهمد که چه بلایی سرش آمده
انسان ها نیز همینطور در این دنیا چیزی نمی فهمند شبش در برزخ کمی از این موضوع آگاهی می یابند و در قیامت تمام واقعیت و حقیقت را می فهمند
آیا این موضوع درست است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
بسیاری از احادیث اسلامی نیز این معنی را تأیید و تأکید می کند که بهشت و دوزخ هم اکنون مخلوقند، از جمله در حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) آمده است که یکی از اصحاب او از بهشت و دوزخ پرسید که آیا آنها هم اکنون مخلوقند؟ امام(ع) فرمود: «و ان رسول الله قد دخل الجنه ورأی النار لما عرج به الی السما؛ آری آفریده شده اند و پیامبر(ص) به هنگام معراج وارد بهشت شد و دوزخ را نیز مشاهده کرد».
در تفسیر آیه ۳۷ سوره آل عمران: «کلما دخل علیها زکریا المحراب و جد عندها رزقا...؛ هر زمان زکریا وارد محراب مریم(س) می شد غذای مخصوصی در آنجا می یافت» (و هنگامی که سؤال می کرد از کجا آورده ای می گفت: از سوی خدا است) در بسیاری از منابع اسلامی اعم از شیعه و اهل سنت آمده است که این غذا میوه های بهشتی بود که در غیر فصل خداوند ممکن است گفته شود اینها مربوط به بهشت برزخی است همان بهشتی که ارواح شهدا نیز بعد از شهادت و قبل از قیامت در آن جای دارند، ولی پاسخ این سخن این است که بهشت برزخی مادی نیست بلکه جنبه مثالی دارد و ارواح در قالب های مثالی در آن بهشت متنعمند و مسلما چنین بهشتی که جنبه مادی عنصری ندارد میوه هایی همچون میوه های این جهان که قابل استفاده برای این جسم مادی باشد در آن نخواهد بود، بلکه از جهاتی شبیه به صحنه هایی است که انسان در خواب می بیند و لذاتی که از آن بهره مند می گردد.
اضافه بر اینها در روایات متعددی می خوانیم که بهشت هم اکنون در حال شکل گرفتن و گسترش به وسیله اعمال انسان ها است و پاره ای از اعمال سبب غرس درختان تازه ای در بهشت می شود این گونه اخبار تنها در صورتی مفهوم است که بهشت هم اکنون موجود باشد ا اختیار مریم می گذاشت .
در میان اندیشهها و مذاهب اسلامی، فقط "معتزله" معتقدند که "بهشت و جهنم خلق نشدهاند و در قیامت خلق خواهند شد"! و اعتقاد راسخ و یقینی شیعه، به صورت مستدل و مستند بر این است که هر دو خلق شدهاند.
خداوند در آیات متعددی در قرآن کریم، تصریح نموده که بهشت و جهنم وجود دارند. همگان بدون استثنا از جهنم عبور میکنند، اما برای مؤمنان سرد و خاموش است؛ و جهنم از هم اکنون بر کافران احاطه دارد و بالتبع مؤمنان در مراتب بهشتی سیر میکنند، اما اینجا پردهها مانع از دیدن و درک حقایق میگردد، ولی در روزی که اسرار بیرون میریزد «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ»، حقیقت همه چیز را با تمام وجود میبیند و درک میکند.
💡@p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
چرا اسلام از بلوغ تا ازدواج نگفته چجوری میل جنسی رو تخلیه کنیم؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
قرآن کریم راه مقابله با طغیان غریزه جنسی را در صورت فراهم نبودن زمینه ازدواج سالم، عفتپیشگی و خویشتنداری در امور جنسی میداند،
راهکارهایی برای این مورد شامل:
طرد افکار شیطانی: مشکل ترین مرحله رویارویی با انحراف جنسی، سالم سازی اندیشه و پرهیز از افکار شهوی است. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که در اطراف گناه بسیار بیندیشد، سرانجام به آن کشیده خواهد شد».
۲ـ پر کردن اوقات فراغت با مطالعه، تفریح، مسافرت و غیره.
۳ـ کنترل چشم: نگاه راهبر دل و دام شیطان و بذر شهوت است. برای مهار غریزه جنسی باید از دیدن آن چه که میل جنسی را تحریک می کند خودداری کرد. امام علی(ع) می فرماید: «بهترین عامل رو گردانی از شهوات، فروبستن چشم ها است».
۴ـ عدم آمیختگی زن و مرد: همنشینی زن و مرد و همسخن شدن و خلوت کردن با یکدیگر زمینه لغزش را فراهم می کند.
۵ـ کم خوری: یکی دیگر از راه های کنترل غریزه جنسی، دوری از پرخوری است. از این رو در روایات اسلامی از روزه داری به عنوان عامل تعدیل غریزه جنسی یاد شده است.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «ای جوانان، هر یک از شما قدرت ازدواج دارد، ازدواج کند و اگر قدرت ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه گرفتن برای کنترل شهوت مفید است».
۶ـ یکی از راه های آرام کردن طوفان غریزه جنسی در انسان، ورزش و فعالیت بدنی است، زیرا ورزش مقدار فراوانی از انرژی های بدنی و فکری انسان را به خود اختصاص می دهد و از مسایل دیگر کم می کند.
۷ـ آخرت گرایی: توجه به پاداش اخروی درباره کسانی که دامن خود را از گناه پاک داشته اند. امام علی(ع) می فرماید: «کسی که به بهشت علاقه دارد، خواهش های نفس و شهوات را فراموش کند».
۸ـ یاد مرگ: رسول خدا(ص) اصحاب خود را درباره مرگ بسیار سفارش می کرد و می فرمود: «زیاد مرگ را یاد کنید، زیرا یاد مرگ شکننده لذات نفسانی و مانع میان تو و شهوات است».
💡@p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
پروردگار و خدا و گاد این زمین و کهکشان راه شیری و هفت آسمان الله است.آیا شما میتوانید اثبات کنید که در دنیا های دیگری خدای دیگری وجود ندارد که مالک و قادر و دانا و بزرگ بر دنیای خودش باشد؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اثبات این موضوع با استفاده از یکی از آیات قرآنی که همین شبهه را مطرح کرده به سادگی قابل پاسخگویی است.
آيه، 22 سوره نور: لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ
ترجمه:
اگر در آسمان ها و زمين خداياني جز اللّه بود، هر آينه آن دو فاسد مي شدند، پس منزّه است خداوند پروردگار عرش ، از آنچه (ناآگاهان ) توصيف مي كنند.
بُرهان تَمانُع از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است. مطابق این برهان، هرگز تدبیر دو (یا چند) خدا و به طور کلی مدبِّر، به طور منسجم و استوار بر نظامی هماهنگ اجرا نمیشود و ناگزیر باید دست کم یکی از آنان را عاجز دانست، چرا که فرض حاکمیتِ بیش از یک تدبیر بر عالم خلقت مستلزم فساد در آن است. بنابراین، فقط یک خدا مدیر و مدبّر عالم است.
برهان تمانع، در سادهترین شکل، به صورت مَثلهای گوناگون به ادبیات راه یافته است. مثلاً فردوسی در بیت «خردمند گوید که در یک سرای / چو فرمان دو گردد نماند به جای» یا نظامی در بیت «به یک تاجور تخت باشد بلند/ چو افزون شود ملک یابد گزند»صورت سادهای از دلیل تمانع را بیان کردهاند.
💡@p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
آیا خداوند میتواند 3ضربدر7 را 38 بکند؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
قدرت خداوند با اینکه هیچ محدودیتی ندارد به امور محال تعلق نمیگیرد.
این امور محال، امکان موجود شدن و قابلیت خلق شدن را ندارند؛ لذا ایراد از فاعلیت خدا نیست بلکه اشکال از قابلیت این امور است.
کارهایی که به هیچوجه امکان وقوع ندارد نه با علل طبیعی و نه با علل ماوراء طبیعی مانند اجتماع دو چیز نقیض، بودن و نبودن یک چیز در یک زمان و با شرایط و نسبتهاب مساوی، پنج شدن حاصل ضرب ۲ در ۲ و... این قسم محال ذاتی است با توجه به این کارها معلوم میشود که قدرت هر چه هم زیاد باشد و یا مانند قدرت خدا بی پایان باشد بالاخره به کاری تعلق میگیرد که انجام آن محال ذاتی نباشد.
💡@p_eteghaadit
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
آیا حضرت آدم و حضرت حوا با هم عقد کرده بودند؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
گزارشی در مورد متنی که به عنوان خطبه عقد نکاح حضرت آدم و حوا ایراد شده باشد، را نیافتیم. اما روایتی وجود دارد که حضرت آدم(ع) از خداوند متعال، حوا را خواستگاری کرد:
از امام صادق(ع) چنین نقل شده است که: «...آدم بعد از خلقت حوا به خدا عرض کرد: پروردگارا! این آفریده زیبا کیست که همنشینى و دیدارش دلم را آرام میگرداند؟! خداوند متعال فرمود: "این کنیز من حوّا است؛ آیا دوست دارى همدم تو باشد، با تو همسخن شود، و از تو پیروى نماید؟" آدم(ع) پاسخ مثبت داد، خداوند فرمود: "او را از من خواستگارى کن؛ چون او کنیز من است". آدم(ع) عرض کرد: پروردگارا! او را از تو خواستگارى میکنم». خداوند آموزش دستورات دینى به حوا را مهریه او قرار داد و آدم نیز پذیرفت.
صدوق، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 380.
💡@p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام تشکر از پاسخگوییتون خدا اجرتون بده. ازاین که این سوال رو میپرسم دلم خونه اینکه عده ای به قدری طعنه میزنن و میخندن و من نمیدونم چی جواب بدم. در صحت ماجرای سقیفه شکی نیست اما در جواب آن سفیهانی که میخندن و میگن چطور ممکنه خانم فاطمه الزهرا پشت در مونده باشن و مولای مؤمنین علی علیه السلام سکوت کرده باشن چی باید بگم؟ لطفا لطفا لطفا جواب بدید دلم شکسته از خندههاشون که همه چیز رو به سخره گرفتن و اصل رو ول کردن و به فرع چسبیدن😔
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
سلام
در این خصوص پاسخ شما را به نقل یکی از اساتید حوزه نقل میکنم که میفرمودند: اذن و اجازه شهادت هم در هر عصر و زمانی از طرف امام صادر میشود.
همان گونه که تک تک یاران امام حسین علیه السلام، در روز عاشورا قبل از ورود به میدان میرود از امام اجازه میگرفتند و گویا اجازه شهادت هم از سمت امام داده می شد، در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز چنین بوده است. ایشان قطعا از امام عصر خود یعنی امام علی علیه السلام اذن واجازه برای فریاد علیه ظلم و جور داشته اند و اجازه شهادت نیز برای ایشان از سمت امام صادر شده است .
از طرفی، مورد ظلم و اهانت قرار گرفتن حضرت زهرا(س) هیچگونه منافاتی با شجاعت و حضور حضرت علی(ع) در آن صحنه ندارد؛ زیرا در این موقعیت علی(ع) یا میبایست دست به شمشیر میبرد و در مقابل پایمال شدن حقوق خود و اهلبیت پیامبر(ص) جبههگیری میکرد، یا سکوت میکرد و در حد توان به تقویت اسلام از جنبههای دیگر میپرداخت. و چون برداشتن پرچم مخالفت مساوی بود با تفرقه در میان مسلمانان، تضعیف جامعه نوپای اسلامی و در نتیجه بیشتر شدن خطر حملهی رومیان و سرکشی مرتدین و مدعیان نبوت، آنحضرت برای از بین نرفتن زحمات پیامبر(ص) و پایمال نشدن خون شهدا، حاضر به فدا شدن همسر و فرزندش در مقابل حفظ اسلام شد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام چند باره این سوال رو میفرستم اما پاسخ نمیدین ...مادری که به بهشت بره در حالی که فرزند عزیزش اهل جهنم باشه .خوب دیگه اون چه بهشتیه .از بهشت لذت نمیبره ...طبیعتا هرکس عزیزی داره .پس بعشت بی معنی میشه در جهان آخرت
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در برخی روایات به این رابطه که بین مؤمنین پاک و بهشتی و منسوبین گناهکارشان وجود دارد، اشاره شده و اینکه این مؤمنین در روز قیامت نسبت به عذاب خویشان خود بیتفاوت نبوده و در نهایت خداوند بین آنان حکم میکند.
«از رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نقل شده است: کودکان امت محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوضهای بهشتی جمع میشوند، خداوند از حال آنان مطلع میشود، میفرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کردهاید: میگویند: ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوضهای بهشتی هستیم. پس به آنان وحی میشود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید».
مساله دیگر رابطه حقیقی بین مومن و معاند است که نمیتواند مانع محبت الهی شود، هرگز یک مؤمن حقیقی برخی منسوبین خود را که دشمن خدا هستند، برخلاف اراده الهی دوست نخواهد داشت؛ مگر اینکه در گمراهی خود اصرار نداشته و قابل هدایت باشند.در داستان حضرت ابراهیم و آزر در قرآن کریم چنین آمده است:
«و طلب آمرزش ابراهیم برای پدرش (عمویش) جز به خاطر وعدهای که به او داده بود صورت نگرفت، ولی هنگامی که برای او روشن شد که وی دشمن خداست از او بیزاری جست. بهراستی ابراهیم بسی نیایشگر و بردبار بود».
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وخسته نباشید، اگه میشه درمورد مسجد جمکران هم بگوید، نمی دونم چرا اعتقادی به مسجدجمکران ندارم، مخصوصا اون چاه که مردم نامه می نوشتن ودرچاه می انداختن
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
مسجد جمکران که منسوب به امام مهدی(عج)، است گفته شده در قرن چهارم قمری بهدستور وی ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری محدث شیعه، مسجد جمکران به دستور امام مهدی(عج) و بهدست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدّث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مُثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و نقل روایت مذکور را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است
برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است.
در مورد چاه مسجد جمکران پیشتر کارشناسان دینی درباره این چاه گفته بودند که "هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاههای آب روان نیست و عریضه یا همان نامهی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته که حرمت نامهای مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت میکند.و ظاهرا این چاه دیگر بسته شده است.
🆔 @P_Eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام، وقتتون بخیر. در روایات آمده که کریم اهل بیت علیهم السلام حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چندین بار همه زندگیشونو بخشیدند و در قرآن هم خداوند فرموده لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون، و وعاظ محترم هم می فرمایند بخشیدنی ارزش داره که دردمون بیاد و کندن اون تعلق رو حس کنیم و در جایی گفته می شود که در انفاق حد تعادل را حفظ کنید و افراط و تفریط نکنید. این با سیره امام حسن مجتبی تناقض داره ظاهرا. میشه راهنمایی بفرمایید در این خصوص؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
آنچه در منابع متعبر تاریخی به چشم میخورد آن است که امام حسن علیهالسلام در طول دوران حیاتشان سه بار تمامی اموالشان را به دو نیم کرده و نیمی را برای خود نگهداشته و نیمی دیگر را در راه خدا بخشید. اما ظاهرا در طول تاریخ و یا در نوشتار برخی نویسندگان به اشتباه این موارد به دوبار تقلیل یافته و در برخی دیگر به جای نیمی از اموال تمام اموال آمده است برخی نیز معتقدند چون ایشان مقدار متنابهی از اموال خویش را بخشیده است برخی گمان کرده اند و یا به صورت مبالغه آورده اند که ایشان تمام اموالشان را در راه خدا تقسیم کرده است.
در مورد جنبههای عقلانیت در سیره امام حسن مجتبی (ع) گفت: در روایات ما و صوفیان اهل سنت آمده است که «لَوْ کَانَ العَقلُ (شخصاً) رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَن» اگر عقل و عقلانیّت میخواست در یک هیکل مجسم شود او حسن بن علی (ع) میشد. یعنی سر تا پا عقلانیت است، عقل کل عالم است.
امام مجتبی در آن دوران میبیند نمیشود با مردم حرف زد. چطور آنها را جذب کند؟ امام میبیند این مردم دنیا پرست هستند، مال دوست هستند، دنیاخواه هستند. فعلا هم درمان نمیشوند؛ چه کار کند اینها اهل بیت پیغمبر را فراموش نکنند؟ حضرت تصمیم میگیرند برای اینکه اینها خانه اهل بیت را گم نکنند، این آدرس فراموش نشود شروع به بخشش میکنند. بخشش به چه کسانی است؟ به کسانی است که محبّ امام حسن (ع) نیستند. امام حسن، کریمی است که کیسه زر او را مخالفین و دشمنان او نیز چشیدند.
🆔 @P_Eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال علامه امینی در جمع اهل سنت بر حقانیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام
از آنچه در دو جهان هست بیشتر دارد
فقط خداست که از کار او خبر دارد
یکی برای علی ماند و آن یکی همه بود
اگر چه لشکر دشمن چهل نفر دارد
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.
مناقب ابن شهرآشوب، جلد۱، صفحه۲۴۶
شاعر: مجید_تال
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وقت شما بخیر
من سوالم راجع به تعداد همسران امام های معصوم بود که خب جوابشو گرفتم با توجه به فیلمی که در کانال بود..ولی می خواستم بپرسم که مثلا امام رضا علیه السلام و خانم فاطمه معصومه به همراه مادرشان با کنیز امام کاظم (ع) که مادر یکی از شاهزاده ها هم بودن با هم زندگی می کردن
خب تحمل این موضوع براشون سخت نبوده؟ به خصوص تکتم؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یک امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا و ائمه نبوده است.
در مورد ازدواج های متعدد امامان (ع) نیز باید گفت: همان گونه که پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- اهدافی را از تعدد ازدواج های خود دنبال می کرد، مسلماً ازدواج های ائمه، با توجه به موقعیت و جایگاه ایشان در اجتماع ، بی دلیل نبوده است. که از جمله حکمت های ازدواج های ائمه اطهار، می توان به تداوم نسل اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ، حفظ سلسله ائمه معصومین علیهم السلام و ارائه الگوی رفتاری در رابطه با برقراری عدالت در میان زنان اشاره کرد.
گاهی نیز ازدواج ائمه به سبب مسائل سیاسی پدید می آمد که ازدواج امام جواد-علیه السلام- با ام الفضل دختر مأمون از این نمونه است. مأمون با این ازدواج قصد داشت تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی به امام رضا(ع) به دست آورده بود، از این وصلت نیز بدست آورد. او می خواست با فرستادن دختر خود به خانه ی امام آن حضرت را به طور دقیق زیر نظر داشته باشد.
تعدد همسران و برقراری عدالت بین آنان از مسائلی است که قرآن مطرح نموده و ائمه اطهار به عنوان تنها مفسران واقعی این معجزه ی بزرگ، می بایست یک الگوی رفتاری را فراروی مردم قرار دهند. علی بن ابیطالب در اوقاتی که دو زن داشتند حتی برای وضو گرفتن هم در خانه ی زنی که نوبتش نبود وضو نمی ساختند.
ولی در مورد تحمل و یا حسادت نسبت به دیگر زنان خب شاید امری طبیعی باشد چنانچه در مورد ماریه قبطیه گفته شده که بسیار مورد توجه و احترام پیغمبر اکرم(ص) بوده، او در جمع همسران رسول اکرم(ص) بعد از حضرت خدیجه(ع) دومین خانمی بود که از آن حضرت صاحب فرزند شد و همین نیز حساسیت زنانه برخی از همسران پیامبر اکرم(ص) را برانگیخت و افرادی مانند عایشه دختر ابوبکر و حفصه دختر عمر آشکارا به وی حسادت می کردند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
وقت بخیر،
در سریال حضرت یوسف بر روابط خارج از قاعده نامحرمان و زنا تاکید شده، این درحالیه که حضرت موسی و عیسی ع بعد از یوسف امدند و حکم زنا و.. رو اعلام کردند اما در زمان حضرت یوسف و قبل تر این احکام توسط کدام پیامیر بیان شده و منابعی هم وجود داره؟
ممنون میشم پاسخ بدید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
عصمت پیامبران را از اصول مشترک همه ادیان دانستهاند؛ اما درباره چیستی و مراتب آن اختلافنظر وجود دارد. عالمان مسلمان درباره مصونیت پیامبران از شرک، کفر و عدم خطا در دریافت و ابلاغ وحی، اتفاق نظر دارند؛ اما درباره مصونیتشان از دیگر گناهان و همچنین مصونیت از خطا در امور روزمره دچار اختلاف نظر شدهاند. به باور بیشتر آنها، پیامبران در این دو زمینه هم معصوم هستند.
علامه طباطبایی گفته است خدا به پیامبران علم داده است تا باطن گناه را درک کنند. بنابراین آنها بهعلت آگاهی از زشتی گناه، مرتکب آن نمیشوند، نه از روی جبر. او علم انبیا به گناهان را به علم انسانی به مسمومبودن یک غذا تشبیه کرده است که در نتیجه آن از خوردن غذای مسموم دوری میکند.
در آیه ۱۷ سوره کهف آمده است: «هرکه را خدا هدایت کند، او هدایتیافته است». بهباور علامه طباطبایی، این آیه هرگونه گمراهیای را از هدایتیافتهگان نفی میکند و از آنجا که هر گناهی نوعی گمراهی است، دلالت میکند که پیامبران هیچ گناهی مرتکب نمیشوند.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
با عرض سلام و خسته نباشید
نمیدونم این سوالم جزو موضوع کانالتون هست یا نه اما ممنون میشم که پاسخ من رو بدین
میخواستم بدونم چرا در دین اسلام بعضی از اعمال برای خانم هایی که عذر شرعی دارند حرامه؟ مثلا خواندن قرآن خصوصا آیه هایی که سجده دارن تازه تاکید شده که اصلا نباید بخونیم یا اینکه نباید وارد مسجد که خانه خداست بشیم؟؟؟ مگه عادت شدن دست ما بود، خب خدا خودش اینطور آفریده، من در تمام زندگیم تلاش کردم که عفت خودم رو حفظ کنم و همونی باشم که خدا میخواد ولی وقتی خدا میگه نباید وارد مسجد من بشی یا قرآن منو بخونی حتی نباید دست هم بزنی و......
من و خانم های زیادی احساس میکنیم اصلا خدا مارو لایق نمیدونه و یه حس خیلی بدی بهمون دست میده و متاسفانه از دین زده میشیم
حتما یک علتی داره ولی من فلسفه شو نمیدونم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در آیه شریفه 222 سوره بقره میخوانیم: «و سؤال کنند از تو درباره عادت ماهانه زنان، بگو: آن رنجی است برای زنان».
وجود خون حیض و عادت زنانگی لازمه ساختمان و عملکرد دستگاههای بدن یک زن سالم است و خارج شدن آن علیرغم دردها و ناراحتیها و زحمتهایی که برای زن دارد یکی از الطاف بزرگ خدای مهربان نسبت به زنان است. دقت شود آیه میفرماید این خونریزی موجب رنج میشود نه اینکه خداوند به جهت این رنج زنان چنین سیستمی را طراحی کرده است.
هرگز نمی شود با استناد به اینکه از حضور بانوان در دوران عادت ماهیانه به برخی اماکن مقدّس همچون مساجد و حرم ائمه (علیهم السلام) منع شده، چنین نتیجه گیری کرد که اسلام زن رو موجودی پلید و ناپاک می دونه!
وقتی به مجموعۀ آیات و روایات و احکامی که دربارۀ زن در اسلام وارد شده است مراجعه می کنیم، می بینیم که اتفاقا بر عکس، اسلام بیشترین ارج و بها و حقوق را از میان ادیان و حتی مکاتب حامی حقوق زنان، برای زن در نظر گرفته است.
حکم ممنوعیت ورود به مسجد، هم برای زنان است و هم مردان، یعنی همانطور که زن قاعده نمی تواند به مسجد وارد شود، مرد جنب نیز همینگونه است؛ حال می توان نتیجه گرفت که اسلام «مرد» را پلید و ناپاک می داند چون به او گفته وارد عبادتگاه مسلمانان نشود؟!
زن در این ایّام هم به لحاظ جسمی ضعیف و رنجور می گردد و هم به لحاظ روحی کمی عصبانی و ناراحت و غمگین است و از آنجاکه خداوند راحتی بنده اش را می خواهد نه به زحمت و مشقّت انداختن او را (یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْر) زن را از نماز خواندن و روزه گرفتن منع کرده است.
ناپاک خوانده شدن زن به هنگام حیض، توهین به او و پلید خواندن او نیست، چرا که اسلام خون را نجس (ناپاک) می داند، و زنی که چند روز خون می بیند، از این جهت ناپاک است، نه اینکه مطلقا زن ناپاک و پلید باشد. همچنانکه اگر مردی جنب باشد از این جهت ناپاک است، نه اینکه مطلقا مرد ناپاک و پلید باشد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
باسلام خدمت شما یه سوال داشتم ادم وحوا اول کدام به وجود امده واینکه ایا این حرف درست است ک حوا از پهلوی ادم درست شده چون تو مسجد محل ما بحث بود ک در کتابی نوشته شده حوا از پهلوی ادم به وجود امده وبرای همین هست ک سرپرستی وحضانت فرزندان با پدر است لطفا جواب این سوال من رو بدین ممنون از شما
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
خیر ،نظریه خلقت حوا از دنده چپ آدم غلط است. زراره می گوید: از امام صادق(علیه السلام) درباره آفرینش حوّا سؤال شد که برخی می گویند: خداوند حوّا را از دنده پایین و چپ آدم آفرید. امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند منزه و برتر است از این نسبت. آن کس که چنین می گوید می پندارد که خداوند قدرت نداشت برای آدم همسری از غیر دنده اش بیافریند؟
پیشوایان و ائمهی شیعه در سخنان خود روایات و احادیثی را که دال بر خلقت حوّا از دندهی چپ آدم است، رد کردهاند و این تفکر را باطل و نادرست دانستهاند. شخصی از امام باقر (علیه السلام) دربارهی مادهی اولیه در آفرینش حوا پرسش کرد.
امام فرمودند: «مردم معاصر این زمان در این رمینه چه نظری دارند؟» آن شخص پاسخ داد: «نظر غالب و رایج در حال حاضر این است که حوا از دندهی چپ آدم آفریده شده است» امام فرمودند: «خداوند منزه تر و پاک تر از آن است که حوّا را از دندهی چپ آدم بیافریند. خداوند حوّا را از همان گل آدم آفریده است.»
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام نامه امام زمان به اسحاق ۲مطلب دارد که بنظر قابل جمع بندی نیست یکی حرام بودن وخوردن اموال ما وجوهات و دیگری بخشش خمس برشیعیان تا ظهور لطفا اگر توضیحی است بفرمایید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
وجوب پرداخت خمس در زمان غیبت، از احکامی است که فقها درباره آن تا حد بسیار زیادی اتفاق نظر دارند، از جمله این فقیهان، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی هستند. تقسیم خمس به سهم امام(ع) و سهم سادت نیز مورد اتفاق همه فقهاء شیعه است
درمورد توقیع امام به سحاق بن یعقوب به نقل درس خارج فقه خمس آیه الله میرباقری است که به تاریخ 11 بهمن ماه سال 99 برگزار شده است، میپردازیم. ایشان در این جلسه در ادامه بررسی روایات تحلیل خمس به روایت اسحاق بن یعقوب پرداخته اند که مکاتبه معروفی از امام زمان است. در ادامه نیز ایشان به روایت عبدالعزیز بن نافع اشاره می کنند که بحث تحلیل خمس است لکن ناظر به شخص ثالث بوده است
محل استشهاد در این روایت شریفه این فرازی است که حضرت میفرمایند خمس برای شیعه مباح شده و شیعیان نسبت به خمس در تحلیل هستند و این تحلیل تا دوران ظهور است و ظاهر این بیان این است که مطلق خمس تحلیل شده است لذا به این فراز استشهاد شده است که امام زمان عجل الله فرجه الشریف مطلق خمس را تحلیل کرده اند.
به لحاظ دلالت دو نقطه ابهام در این روایت وجود دارد یکی اینکه سوال در این توقیع شریف ذکر نشده است و شاید سوال از خمسی بوده است که از اهل بیت علیهم السلام غصب میشده است مخصوصا که در بین سوالات قبلی و بعدی سوالات جزئی هم به نظر میرسد وجود دارد که در این صورت «ال» الخمس عهد است و اشاره به همان سوالی است که سائل پرسیده است لذا کلام حضرت مجمل خواهد بود که قدر متیقن آن همان خمسی است که قبل از ورود مال به ملک شیعه به اموال تعلق گرفته است.
اشکال دومی که به استدلال بیان شده است این است که تحلیل مربوط به خصوص مناکح است و لکن این اشکال را میتوان پاسخ داد که تعبیر به طیب ولادت اعم است و آثار وضعی اموال که تاثیر در طیب ولادت میگذارد را نیز میتواند شامل شود ولی اشکال اول به قوت خود باقی است.
B2n.ir/e25790
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
باتوجه به اینکه ما نمیدانیم خدوند مذکر است یا مونث پس بر اساس چه استدلالی ضمیر هُوَ در آیات قرآن به کاربرده شده است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
علّت اینکه خداوند در قرآن کریم از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده، این است که قرآن به زبان عربی نازل شده است، و استفاده از ضمیر مذکر برای خداوند متعال مطابق قواعد و ادبیات زبان عربی است؛ چون خداوند متعال نه مؤنث حقیقی است و نه مذکر حقیقی، و از موارد کاربرد قیاسی و سماعی مؤنث مجازی هم نیست، پس براساس قواعد زبان عربی برای ذات متعالی خداوند باید از ضمایر، اسامی و صفات به صورت مذکر(مجازی) استفاده نمود. علاوه بر این، نشانههای لفظی مذکر و مؤنث بیان کننده منزلت و جایگاه ارزشی نمیباشند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام و ادب
چرا با وجود اینکه حدود ۱۵۰۰ سال از دین اسلام می گذرد
اما هنوز دین اسلام به طور کامل در جوامع اجرایی نشده است?
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اجرای کامل قوانین و احکام اسلامی از وعده های الهی است که در حکومت امام مهدی عج محقق خواهد شد .
حضرت شیوه درست بهره برداری از احکام را به مردم میآموزند و آن بخش از کتاب و سنت را که متروک و منزوی شده زنده میکنند. امام صادق علیه السلام در این باره میفرمایند: «خداوند اسلام را پس از خوار شدن بدو عزّت خواهد بخشید و پس از متروک ماندن احکام آن دوباره آن را زنده میکند و هرگونه بدعتی را به دست مهدی (عج) از بین خواهد برد و گمراهی را نابود و سنتهای اصیل را زنده خواهد ساخت».
حضرت مهدی (عج) پس از استقرار حکومت عدل جهانی تمام ویرانیهای ناشی از حاکمیت طاغوتهای ستمگر را آباد میسازد و اثری از خرابی و ویرانی باقی نخواهد گذاشت. راهها و جادهها را گسترش داده، مقررات خاص در این باره وضع خواهد فرمود. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) در روی زمین هیچ ویرانی نمیماند مگر آنکه آباد میشود. همچنین در روایت آمده است که در آن هنگام راههای اصلی را بیش از پیش گسترش خواهند داد.
یکی از برنامههای حکومت امام مهدی (عج) اجرای کامل اصل مساوات است که به برکت آن زمینه تعدیل ثروتها فراهم میشود و کالاهای مورد نیاز مردم به صورت عادلانه در بین همه افراد تقسیم خواهد شد و از تراکم ثروت و احتکار جلوگیری میشود. در پی اجرای این برنامه هیچ فرد محتاج و تهیدستی باقی نخواهد ماند.
برقراری عدالت در سرتاسر عالم و ریشه کن کردن بیداد و تبعیض و بی عدالتی از اهداف اصلی حکومت حضرت مهدی (عج) است. به این دست آورد مهم، در اغلب روایتهایی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده، تصریح شده است و حتی در این روایات بر دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر به اندازه ایجاد عدالت و اجرای آن تأکید نشده است. در سخنی از امام رضا علیه السلام آمده است: خداوند متعال به دست حضرت مهدی (عج) زمین را از هر ستمی پاک میکند و احدی جرأت ستم کردن به دیگری را پیدا نخواهد کرد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام من راجب تفسیر آیه ۳۱ سوره توبه سوال داشتم
من داشتم تفسیر نور از حاج آقا قرائتی رو میخوندم که دیدم توی پیام های تفسیر نوشته اند که اطاعت بی قید و شرط از غیر خدا ، نوعی عبادت غیر خداست
الان ما داریم از مرجع تقلید اطاعت و احکام رو از روی آنها تقلید میکنیم
الان ما داریم اونها رو پرستش میکنیم ؟ این کار گناهه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تقلید از مرجع علمی در احکام فقهی یکی از روش های عمل کردن به احکام اسلامی است .
راه اول آن است که خودت متخصص در استنباط احکام شوید و نتیجتا به تشخیص خود عمل کنید. هر چند کار ساده ای نیست و نیازمند تلاش فراوان است تا بتوانید مجتهد شوید.
راه دوم عمل به احتیاط است، یعنی در مواجهه با مسائل به طوری عمل کنید که مطمئن باشید به وظیفه شرعی خود عمل کرده است. که آن هم در بسیاری از موارد، تشخیص احتیاط مشکل است و بررسی نظرات مختلف به راحتی امتحان پذیر نیست.
بنابراین شما در تبعیت از مرجع تقلید خود، اطاعت بی قید و شرط ندارید، بلکه مانند مراجعه به پزشک و متخصص در هنگام بیماری به فرد متخصص در این حیطه مراجعه میکنید، چنانچه مصرف دارو و درمان بیماری نیز به معنی اطاعت بی قید و شرط از پزشک و شرک نخواهد بود.
🆔 @P_Shobahaat