💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وخسته نباشید، اگه میشه درمورد مسجد جمکران هم بگوید، نمی دونم چرا اعتقادی به مسجدجمکران ندارم، مخصوصا اون چاه که مردم نامه می نوشتن ودرچاه می انداختن
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
مسجد جمکران که منسوب به امام مهدی(عج)، است گفته شده در قرن چهارم قمری بهدستور وی ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری محدث شیعه، مسجد جمکران به دستور امام مهدی(عج) و بهدست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدّث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مُثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و نقل روایت مذکور را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است
برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است.
در مورد چاه مسجد جمکران پیشتر کارشناسان دینی درباره این چاه گفته بودند که "هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاههای آب روان نیست و عریضه یا همان نامهی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته که حرمت نامهای مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت میکند.و ظاهرا این چاه دیگر بسته شده است.
🆔 @P_Eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام، وقتتون بخیر. در روایات آمده که کریم اهل بیت علیهم السلام حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چندین بار همه زندگیشونو بخشیدند و در قرآن هم خداوند فرموده لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون، و وعاظ محترم هم می فرمایند بخشیدنی ارزش داره که دردمون بیاد و کندن اون تعلق رو حس کنیم و در جایی گفته می شود که در انفاق حد تعادل را حفظ کنید و افراط و تفریط نکنید. این با سیره امام حسن مجتبی تناقض داره ظاهرا. میشه راهنمایی بفرمایید در این خصوص؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
آنچه در منابع متعبر تاریخی به چشم میخورد آن است که امام حسن علیهالسلام در طول دوران حیاتشان سه بار تمامی اموالشان را به دو نیم کرده و نیمی را برای خود نگهداشته و نیمی دیگر را در راه خدا بخشید. اما ظاهرا در طول تاریخ و یا در نوشتار برخی نویسندگان به اشتباه این موارد به دوبار تقلیل یافته و در برخی دیگر به جای نیمی از اموال تمام اموال آمده است برخی نیز معتقدند چون ایشان مقدار متنابهی از اموال خویش را بخشیده است برخی گمان کرده اند و یا به صورت مبالغه آورده اند که ایشان تمام اموالشان را در راه خدا تقسیم کرده است.
در مورد جنبههای عقلانیت در سیره امام حسن مجتبی (ع) گفت: در روایات ما و صوفیان اهل سنت آمده است که «لَوْ کَانَ العَقلُ (شخصاً) رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَن» اگر عقل و عقلانیّت میخواست در یک هیکل مجسم شود او حسن بن علی (ع) میشد. یعنی سر تا پا عقلانیت است، عقل کل عالم است.
امام مجتبی در آن دوران میبیند نمیشود با مردم حرف زد. چطور آنها را جذب کند؟ امام میبیند این مردم دنیا پرست هستند، مال دوست هستند، دنیاخواه هستند. فعلا هم درمان نمیشوند؛ چه کار کند اینها اهل بیت پیغمبر را فراموش نکنند؟ حضرت تصمیم میگیرند برای اینکه اینها خانه اهل بیت را گم نکنند، این آدرس فراموش نشود شروع به بخشش میکنند. بخشش به چه کسانی است؟ به کسانی است که محبّ امام حسن (ع) نیستند. امام حسن، کریمی است که کیسه زر او را مخالفین و دشمنان او نیز چشیدند.
🆔 @P_Eteghaadi
16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استدلال علامه امینی در جمع اهل سنت بر حقانیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام
از آنچه در دو جهان هست بیشتر دارد
فقط خداست که از کار او خبر دارد
یکی برای علی ماند و آن یکی همه بود
اگر چه لشکر دشمن چهل نفر دارد
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است.
مناقب ابن شهرآشوب، جلد۱، صفحه۲۴۶
شاعر: مجید_تال
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام وقت شما بخیر
من سوالم راجع به تعداد همسران امام های معصوم بود که خب جوابشو گرفتم با توجه به فیلمی که در کانال بود..ولی می خواستم بپرسم که مثلا امام رضا علیه السلام و خانم فاطمه معصومه به همراه مادرشان با کنیز امام کاظم (ع) که مادر یکی از شاهزاده ها هم بودن با هم زندگی می کردن
خب تحمل این موضوع براشون سخت نبوده؟ به خصوص تکتم؟؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یک امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا و ائمه نبوده است.
در مورد ازدواج های متعدد امامان (ع) نیز باید گفت: همان گونه که پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- اهدافی را از تعدد ازدواج های خود دنبال می کرد، مسلماً ازدواج های ائمه، با توجه به موقعیت و جایگاه ایشان در اجتماع ، بی دلیل نبوده است. که از جمله حکمت های ازدواج های ائمه اطهار، می توان به تداوم نسل اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ، حفظ سلسله ائمه معصومین علیهم السلام و ارائه الگوی رفتاری در رابطه با برقراری عدالت در میان زنان اشاره کرد.
گاهی نیز ازدواج ائمه به سبب مسائل سیاسی پدید می آمد که ازدواج امام جواد-علیه السلام- با ام الفضل دختر مأمون از این نمونه است. مأمون با این ازدواج قصد داشت تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی به امام رضا(ع) به دست آورده بود، از این وصلت نیز بدست آورد. او می خواست با فرستادن دختر خود به خانه ی امام آن حضرت را به طور دقیق زیر نظر داشته باشد.
تعدد همسران و برقراری عدالت بین آنان از مسائلی است که قرآن مطرح نموده و ائمه اطهار به عنوان تنها مفسران واقعی این معجزه ی بزرگ، می بایست یک الگوی رفتاری را فراروی مردم قرار دهند. علی بن ابیطالب در اوقاتی که دو زن داشتند حتی برای وضو گرفتن هم در خانه ی زنی که نوبتش نبود وضو نمی ساختند.
ولی در مورد تحمل و یا حسادت نسبت به دیگر زنان خب شاید امری طبیعی باشد چنانچه در مورد ماریه قبطیه گفته شده که بسیار مورد توجه و احترام پیغمبر اکرم(ص) بوده، او در جمع همسران رسول اکرم(ص) بعد از حضرت خدیجه(ع) دومین خانمی بود که از آن حضرت صاحب فرزند شد و همین نیز حساسیت زنانه برخی از همسران پیامبر اکرم(ص) را برانگیخت و افرادی مانند عایشه دختر ابوبکر و حفصه دختر عمر آشکارا به وی حسادت می کردند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
وقت بخیر،
در سریال حضرت یوسف بر روابط خارج از قاعده نامحرمان و زنا تاکید شده، این درحالیه که حضرت موسی و عیسی ع بعد از یوسف امدند و حکم زنا و.. رو اعلام کردند اما در زمان حضرت یوسف و قبل تر این احکام توسط کدام پیامیر بیان شده و منابعی هم وجود داره؟
ممنون میشم پاسخ بدید.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
عصمت پیامبران را از اصول مشترک همه ادیان دانستهاند؛ اما درباره چیستی و مراتب آن اختلافنظر وجود دارد. عالمان مسلمان درباره مصونیت پیامبران از شرک، کفر و عدم خطا در دریافت و ابلاغ وحی، اتفاق نظر دارند؛ اما درباره مصونیتشان از دیگر گناهان و همچنین مصونیت از خطا در امور روزمره دچار اختلاف نظر شدهاند. به باور بیشتر آنها، پیامبران در این دو زمینه هم معصوم هستند.
علامه طباطبایی گفته است خدا به پیامبران علم داده است تا باطن گناه را درک کنند. بنابراین آنها بهعلت آگاهی از زشتی گناه، مرتکب آن نمیشوند، نه از روی جبر. او علم انبیا به گناهان را به علم انسانی به مسمومبودن یک غذا تشبیه کرده است که در نتیجه آن از خوردن غذای مسموم دوری میکند.
در آیه ۱۷ سوره کهف آمده است: «هرکه را خدا هدایت کند، او هدایتیافته است». بهباور علامه طباطبایی، این آیه هرگونه گمراهیای را از هدایتیافتهگان نفی میکند و از آنجا که هر گناهی نوعی گمراهی است، دلالت میکند که پیامبران هیچ گناهی مرتکب نمیشوند.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
با عرض سلام و خسته نباشید
نمیدونم این سوالم جزو موضوع کانالتون هست یا نه اما ممنون میشم که پاسخ من رو بدین
میخواستم بدونم چرا در دین اسلام بعضی از اعمال برای خانم هایی که عذر شرعی دارند حرامه؟ مثلا خواندن قرآن خصوصا آیه هایی که سجده دارن تازه تاکید شده که اصلا نباید بخونیم یا اینکه نباید وارد مسجد که خانه خداست بشیم؟؟؟ مگه عادت شدن دست ما بود، خب خدا خودش اینطور آفریده، من در تمام زندگیم تلاش کردم که عفت خودم رو حفظ کنم و همونی باشم که خدا میخواد ولی وقتی خدا میگه نباید وارد مسجد من بشی یا قرآن منو بخونی حتی نباید دست هم بزنی و......
من و خانم های زیادی احساس میکنیم اصلا خدا مارو لایق نمیدونه و یه حس خیلی بدی بهمون دست میده و متاسفانه از دین زده میشیم
حتما یک علتی داره ولی من فلسفه شو نمیدونم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
در آیه شریفه 222 سوره بقره میخوانیم: «و سؤال کنند از تو درباره عادت ماهانه زنان، بگو: آن رنجی است برای زنان».
وجود خون حیض و عادت زنانگی لازمه ساختمان و عملکرد دستگاههای بدن یک زن سالم است و خارج شدن آن علیرغم دردها و ناراحتیها و زحمتهایی که برای زن دارد یکی از الطاف بزرگ خدای مهربان نسبت به زنان است. دقت شود آیه میفرماید این خونریزی موجب رنج میشود نه اینکه خداوند به جهت این رنج زنان چنین سیستمی را طراحی کرده است.
هرگز نمی شود با استناد به اینکه از حضور بانوان در دوران عادت ماهیانه به برخی اماکن مقدّس همچون مساجد و حرم ائمه (علیهم السلام) منع شده، چنین نتیجه گیری کرد که اسلام زن رو موجودی پلید و ناپاک می دونه!
وقتی به مجموعۀ آیات و روایات و احکامی که دربارۀ زن در اسلام وارد شده است مراجعه می کنیم، می بینیم که اتفاقا بر عکس، اسلام بیشترین ارج و بها و حقوق را از میان ادیان و حتی مکاتب حامی حقوق زنان، برای زن در نظر گرفته است.
حکم ممنوعیت ورود به مسجد، هم برای زنان است و هم مردان، یعنی همانطور که زن قاعده نمی تواند به مسجد وارد شود، مرد جنب نیز همینگونه است؛ حال می توان نتیجه گرفت که اسلام «مرد» را پلید و ناپاک می داند چون به او گفته وارد عبادتگاه مسلمانان نشود؟!
زن در این ایّام هم به لحاظ جسمی ضعیف و رنجور می گردد و هم به لحاظ روحی کمی عصبانی و ناراحت و غمگین است و از آنجاکه خداوند راحتی بنده اش را می خواهد نه به زحمت و مشقّت انداختن او را (یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْر) زن را از نماز خواندن و روزه گرفتن منع کرده است.
ناپاک خوانده شدن زن به هنگام حیض، توهین به او و پلید خواندن او نیست، چرا که اسلام خون را نجس (ناپاک) می داند، و زنی که چند روز خون می بیند، از این جهت ناپاک است، نه اینکه مطلقا زن ناپاک و پلید باشد. همچنانکه اگر مردی جنب باشد از این جهت ناپاک است، نه اینکه مطلقا مرد ناپاک و پلید باشد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
باسلام خدمت شما یه سوال داشتم ادم وحوا اول کدام به وجود امده واینکه ایا این حرف درست است ک حوا از پهلوی ادم درست شده چون تو مسجد محل ما بحث بود ک در کتابی نوشته شده حوا از پهلوی ادم به وجود امده وبرای همین هست ک سرپرستی وحضانت فرزندان با پدر است لطفا جواب این سوال من رو بدین ممنون از شما
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
خیر ،نظریه خلقت حوا از دنده چپ آدم غلط است. زراره می گوید: از امام صادق(علیه السلام) درباره آفرینش حوّا سؤال شد که برخی می گویند: خداوند حوّا را از دنده پایین و چپ آدم آفرید. امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند منزه و برتر است از این نسبت. آن کس که چنین می گوید می پندارد که خداوند قدرت نداشت برای آدم همسری از غیر دنده اش بیافریند؟
پیشوایان و ائمهی شیعه در سخنان خود روایات و احادیثی را که دال بر خلقت حوّا از دندهی چپ آدم است، رد کردهاند و این تفکر را باطل و نادرست دانستهاند. شخصی از امام باقر (علیه السلام) دربارهی مادهی اولیه در آفرینش حوا پرسش کرد.
امام فرمودند: «مردم معاصر این زمان در این رمینه چه نظری دارند؟» آن شخص پاسخ داد: «نظر غالب و رایج در حال حاضر این است که حوا از دندهی چپ آدم آفریده شده است» امام فرمودند: «خداوند منزه تر و پاک تر از آن است که حوّا را از دندهی چپ آدم بیافریند. خداوند حوّا را از همان گل آدم آفریده است.»
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام نامه امام زمان به اسحاق ۲مطلب دارد که بنظر قابل جمع بندی نیست یکی حرام بودن وخوردن اموال ما وجوهات و دیگری بخشش خمس برشیعیان تا ظهور لطفا اگر توضیحی است بفرمایید
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
وجوب پرداخت خمس در زمان غیبت، از احکامی است که فقها درباره آن تا حد بسیار زیادی اتفاق نظر دارند، از جمله این فقیهان، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی هستند. تقسیم خمس به سهم امام(ع) و سهم سادت نیز مورد اتفاق همه فقهاء شیعه است
درمورد توقیع امام به سحاق بن یعقوب به نقل درس خارج فقه خمس آیه الله میرباقری است که به تاریخ 11 بهمن ماه سال 99 برگزار شده است، میپردازیم. ایشان در این جلسه در ادامه بررسی روایات تحلیل خمس به روایت اسحاق بن یعقوب پرداخته اند که مکاتبه معروفی از امام زمان است. در ادامه نیز ایشان به روایت عبدالعزیز بن نافع اشاره می کنند که بحث تحلیل خمس است لکن ناظر به شخص ثالث بوده است
محل استشهاد در این روایت شریفه این فرازی است که حضرت میفرمایند خمس برای شیعه مباح شده و شیعیان نسبت به خمس در تحلیل هستند و این تحلیل تا دوران ظهور است و ظاهر این بیان این است که مطلق خمس تحلیل شده است لذا به این فراز استشهاد شده است که امام زمان عجل الله فرجه الشریف مطلق خمس را تحلیل کرده اند.
به لحاظ دلالت دو نقطه ابهام در این روایت وجود دارد یکی اینکه سوال در این توقیع شریف ذکر نشده است و شاید سوال از خمسی بوده است که از اهل بیت علیهم السلام غصب میشده است مخصوصا که در بین سوالات قبلی و بعدی سوالات جزئی هم به نظر میرسد وجود دارد که در این صورت «ال» الخمس عهد است و اشاره به همان سوالی است که سائل پرسیده است لذا کلام حضرت مجمل خواهد بود که قدر متیقن آن همان خمسی است که قبل از ورود مال به ملک شیعه به اموال تعلق گرفته است.
اشکال دومی که به استدلال بیان شده است این است که تحلیل مربوط به خصوص مناکح است و لکن این اشکال را میتوان پاسخ داد که تعبیر به طیب ولادت اعم است و آثار وضعی اموال که تاثیر در طیب ولادت میگذارد را نیز میتواند شامل شود ولی اشکال اول به قوت خود باقی است.
B2n.ir/e25790
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
باتوجه به اینکه ما نمیدانیم خدوند مذکر است یا مونث پس بر اساس چه استدلالی ضمیر هُوَ در آیات قرآن به کاربرده شده است؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
علّت اینکه خداوند در قرآن کریم از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده، این است که قرآن به زبان عربی نازل شده است، و استفاده از ضمیر مذکر برای خداوند متعال مطابق قواعد و ادبیات زبان عربی است؛ چون خداوند متعال نه مؤنث حقیقی است و نه مذکر حقیقی، و از موارد کاربرد قیاسی و سماعی مؤنث مجازی هم نیست، پس براساس قواعد زبان عربی برای ذات متعالی خداوند باید از ضمایر، اسامی و صفات به صورت مذکر(مجازی) استفاده نمود. علاوه بر این، نشانههای لفظی مذکر و مؤنث بیان کننده منزلت و جایگاه ارزشی نمیباشند.
🆔 @p_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام و ادب
چرا با وجود اینکه حدود ۱۵۰۰ سال از دین اسلام می گذرد
اما هنوز دین اسلام به طور کامل در جوامع اجرایی نشده است?
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
اجرای کامل قوانین و احکام اسلامی از وعده های الهی است که در حکومت امام مهدی عج محقق خواهد شد .
حضرت شیوه درست بهره برداری از احکام را به مردم میآموزند و آن بخش از کتاب و سنت را که متروک و منزوی شده زنده میکنند. امام صادق علیه السلام در این باره میفرمایند: «خداوند اسلام را پس از خوار شدن بدو عزّت خواهد بخشید و پس از متروک ماندن احکام آن دوباره آن را زنده میکند و هرگونه بدعتی را به دست مهدی (عج) از بین خواهد برد و گمراهی را نابود و سنتهای اصیل را زنده خواهد ساخت».
حضرت مهدی (عج) پس از استقرار حکومت عدل جهانی تمام ویرانیهای ناشی از حاکمیت طاغوتهای ستمگر را آباد میسازد و اثری از خرابی و ویرانی باقی نخواهد گذاشت. راهها و جادهها را گسترش داده، مقررات خاص در این باره وضع خواهد فرمود. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) در روی زمین هیچ ویرانی نمیماند مگر آنکه آباد میشود. همچنین در روایت آمده است که در آن هنگام راههای اصلی را بیش از پیش گسترش خواهند داد.
یکی از برنامههای حکومت امام مهدی (عج) اجرای کامل اصل مساوات است که به برکت آن زمینه تعدیل ثروتها فراهم میشود و کالاهای مورد نیاز مردم به صورت عادلانه در بین همه افراد تقسیم خواهد شد و از تراکم ثروت و احتکار جلوگیری میشود. در پی اجرای این برنامه هیچ فرد محتاج و تهیدستی باقی نخواهد ماند.
برقراری عدالت در سرتاسر عالم و ریشه کن کردن بیداد و تبعیض و بی عدالتی از اهداف اصلی حکومت حضرت مهدی (عج) است. به این دست آورد مهم، در اغلب روایتهایی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده، تصریح شده است و حتی در این روایات بر دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر به اندازه ایجاد عدالت و اجرای آن تأکید نشده است. در سخنی از امام رضا علیه السلام آمده است: خداوند متعال به دست حضرت مهدی (عج) زمین را از هر ستمی پاک میکند و احدی جرأت ستم کردن به دیگری را پیدا نخواهد کرد.
🆔 @P_eteghaadi
💬 | #پیام_جدید
متن پیام:
سلام من راجب تفسیر آیه ۳۱ سوره توبه سوال داشتم
من داشتم تفسیر نور از حاج آقا قرائتی رو میخوندم که دیدم توی پیام های تفسیر نوشته اند که اطاعت بی قید و شرط از غیر خدا ، نوعی عبادت غیر خداست
الان ما داریم از مرجع تقلید اطاعت و احکام رو از روی آنها تقلید میکنیم
الان ما داریم اونها رو پرستش میکنیم ؟ این کار گناهه؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تقلید از مرجع علمی در احکام فقهی یکی از روش های عمل کردن به احکام اسلامی است .
راه اول آن است که خودت متخصص در استنباط احکام شوید و نتیجتا به تشخیص خود عمل کنید. هر چند کار ساده ای نیست و نیازمند تلاش فراوان است تا بتوانید مجتهد شوید.
راه دوم عمل به احتیاط است، یعنی در مواجهه با مسائل به طوری عمل کنید که مطمئن باشید به وظیفه شرعی خود عمل کرده است. که آن هم در بسیاری از موارد، تشخیص احتیاط مشکل است و بررسی نظرات مختلف به راحتی امتحان پذیر نیست.
بنابراین شما در تبعیت از مرجع تقلید خود، اطاعت بی قید و شرط ندارید، بلکه مانند مراجعه به پزشک و متخصص در هنگام بیماری به فرد متخصص در این حیطه مراجعه میکنید، چنانچه مصرف دارو و درمان بیماری نیز به معنی اطاعت بی قید و شرط از پزشک و شرک نخواهد بود.
🆔 @P_Shobahaat
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#شبهه
🔹پیروی از پیامبر اعراب یا پیامبر ایرانیان
✍️ وقتی خودمون پیامبری مثل #زرتشت داریم چرا باید از پیامبر و دین اعراب تبعیت کنیم؟
🆔 @p_eteghaadi