eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
20.2هزار دنبال‌کننده
405 عکس
745 ویدیو
13 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 | متن پیام: آیا حضرت آدم و حضرت حوا با هم عقد کرده بودند؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ گزارشی در مورد متنی که به عنوان خطبه‌ عقد نکاح حضرت آدم و حوا ایراد شده باشد، را نیافتیم. اما روایتی وجود دارد که حضرت آدم(ع) از خداوند متعال، حوا را خواستگاری کرد: از امام صادق(ع) چنین نقل شده است که: «...آدم بعد از خلقت حوا به خدا عرض کرد: پروردگارا! این آفریده زیبا کیست که همنشینى و دیدارش دلم را آرام می‌گرداند؟! خداوند متعال فرمود: "این کنیز من حوّا است؛ آیا دوست دارى همدم تو باشد، با تو هم‌سخن شود، و از تو پیروى نماید؟" آدم(ع) پاسخ مثبت داد، خداوند فرمود: "او را از من خواستگارى کن؛ چون او کنیز من است". آدم(ع) عرض کرد: پروردگارا! او را از تو خواستگارى می‌کنم». خداوند آموزش دستورات دینى به حوا را مهریه او قرار داد و آدم نیز پذیرفت. صدوق، محمد بن على‏، من لا یحضره الفقیه‏، ج 3، ص 380. 💡@p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام تشکر از پاسخگوییتون خدا اجرتون بده. ازاین که این سوال رو میپرسم دلم خونه اینکه عده ای به قدری طعنه میزنن و می‌خندن و من نمیدونم چی جواب بدم. در صحت ماجرای سقیفه شکی نیست اما در جواب آن سفیهانی که می‌خندن و میگن چطور ممکنه خانم فاطمه الزهرا پشت در مونده باشن و مولای مؤمنین علی علیه السلام سکوت کرده باشن چی باید بگم؟ لطفا لطفا لطفا جواب بدید دلم شکسته از خنده‌هاشون که همه چیز رو به سخره گرفتن و اصل رو ول کردن و به فرع چسبیدن😔 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ سلام در این خصوص پاسخ شما را به نقل یکی از اساتید حوزه نقل میکنم که میفرمودند: اذن و اجازه شهادت هم در هر عصر و زمانی از طرف امام صادر میشود. همان گونه که تک تک یاران امام حسین علیه السلام، در روز عاشورا قبل از ورود به میدان می‌رود از امام اجازه می‌گرفتند و گویا اجازه شهادت هم از سمت امام داده می شد، در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها نیز چنین بوده است. ایشان قطعا از امام عصر خود یعنی امام علی علیه السلام اذن واجازه برای فریاد علیه ظلم و جور داشته اند و اجازه شهادت نیز برای ایشان از سمت امام صادر شده است . از طرفی، مورد ظلم و اهانت قرار گرفتن حضرت زهرا(س) هیچ‌گونه منافاتی با شجاعت و حضور حضرت علی(ع) در آن صحنه ندارد؛ زیرا در این موقعیت علی(ع) یا می‌بایست دست به شمشیر می‌برد و در مقابل پایمال شدن حقوق خود و اهل‌بیت پیامبر(ص) جبهه‌گیری می‌کرد، یا سکوت می‌کرد و در حد توان به تقویت اسلام از جنبه‌های دیگر می‌پرداخت. و چون برداشتن پرچم مخالفت مساوی بود با تفرقه در میان مسلمانان، تضعیف جامعه نوپای اسلامی و در نتیجه بیشتر شدن خطر حمله‌ی رومیان و سرکشی مرتدین و مدعیان نبوت، آن‌حضرت برای از بین نرفتن زحمات پیامبر(ص) و پایمال نشدن خون شهدا، حاضر به فدا شدن همسر و فرزندش در مقابل حفظ اسلام شد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام چند باره این سوال رو میفرستم اما پاسخ نمیدین ...مادری که به بهشت بره در حالی که فرزند عزیزش اهل جهنم باشه‌ .خوب دیگه اون چه بهشتیه .از بهشت لذت نمیبره ...طبیعتا هرکس عزیزی داره .پس بعشت بی معنی میشه در جهان آخرت ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در برخی روایات به این رابطه که بین مؤمنین پاک و بهشتی و منسوبین گناهکارشان وجود دارد، اشاره شده و این‌که این مؤمنین در روز قیامت نسبت به عذاب خویشان خود بی‌تفاوت نبوده و در نهایت خداوند بین آنان حکم می‌کند. «از رسول گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) نقل شده است: کودکان امت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوض‌های بهشتی جمع می‌شوند، خداوند از حال آنان مطلع می‌شود، می‌فرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کرده‌اید: می‌گویند: ‌ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آن‌گاه ما در کنار حوض‌های بهشتی هستیم. پس به آنان وحی می‌شود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید». مساله دیگر رابطه حقیقی بین مومن و معاند است که نمیتواند مانع محبت الهی شود، هرگز یک مؤمن حقیقی برخی منسوبین خود را که دشمن خدا هستند، برخلاف اراده الهی دوست نخواهد داشت؛ مگر این‌که در گمراهی خود اصرار نداشته و قابل هدایت باشند.در داستان حضرت ابراهیم و آزر در قرآن کریم چنین آمده است: «و طلب آمرزش ابراهیم برای پدرش (عمویش) جز به خاطر وعده‌ای که به او داده بود صورت نگرفت، ولی هنگامی که برای او روشن شد که وی دشمن خداست از او بیزاری جست. به‌راستی ابراهیم بسی نیایشگر و بردبار بود». 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وخسته نباشید، اگه میشه درمورد مسجد جمکران هم بگوید، نمی دونم چرا اعتقادی به مسجدجمکران ندارم، مخصوصا اون چاه که مردم نامه می نوشتن ودرچاه می انداختن ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ مسجد جمکران که منسوب به امام مهدی(عج)، است گفته شده در قرن چهارم قمری به‌دستور وی ساخته شده است. بنا به گفته میرزا حسین نوری محدث شیعه، مسجد جمکران به دستور امام مهدی(عج) و به‌دست شخصی به نام ابوالحسن از علمای قم بنا شده است. محدّث نوری از دیداری سخن گفته است که حسن بن مُثله جمکرانی با حضرت مهدی(عج) داشته و امام دستور ساخت مسجد جمکران را داده است. میرزا حسین نوری، سال وقوع این رخداد را ۳۷۳ یا ۳۹۳ق دانسته و نقل روایت مذکور را به کتاب مونس الحزین شیخ صدوق نسبت داده است برای مسجد جمکران، اعمال عبادی مخصوصی ذکر شده است؛ از جمله دو رکعت نماز تحیت مسجد و دو رکعت نماز امام زمان. محدث نوری این اعمال را به امام زمان نسبت داده و شیخ عباس قمی به نقل از او در مفاتیح الجنان ذکر کرده است. در مورد چاه مسجد جمکران پیشتر کارشناسان دینی درباره این چاه گفته بودند که "هیچ وجه تفاوتی بین چاه عریضه مسجد مقدس جمکران و دیگر چاه‌های آب روان نیست‌ و عریضه یا همان نامه‌ی عرض حاجت در هر آب روانی انداخته که حرمت نام‌های مقدس موجود در نامه حفظ شود، کفایت می‌کند.و ظاهرا این چاه دیگر بسته شده است. 🆔 @P_Eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام، وقتتون بخیر. در روایات آمده که کریم اهل بیت علیهم السلام حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام چندین بار همه زندگیشونو بخشیدند و در قرآن هم خداوند فرموده لن تنالو البر حتی تنفقوا مما تحبون، و وعاظ محترم هم می فرمایند بخشیدنی ارزش داره که دردمون بیاد و کندن اون تعلق رو حس کنیم و در جایی گفته می شود که در انفاق حد تعادل را حفظ کنید و افراط و تفریط نکنید. این با سیره امام حسن مجتبی تناقض داره ظاهرا. میشه راهنمایی بفرمایید در این خصوص؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ آنچه در منابع متعبر تاریخی به چشم می‌خورد آن است که امام حسن علیه‌السلام در طول دوران حیاتشان سه بار تمامی اموالشان را به دو نیم کرده و نیمی را برای خود نگهداشته و نیمی دیگر را در راه خدا بخشید. اما ظاهرا در طول تاریخ و یا در نوشتار برخی نویسندگان به اشتباه این موارد به دوبار تقلیل یافته و در برخی دیگر به جای نیمی از اموال تمام اموال آمده است برخی نیز معتقدند چون ایشان مقدار متنابهی از اموال خویش را بخشیده است برخی گمان کرده اند و یا به صورت مبالغه آورده اند که ایشان تمام اموالشان را در راه خدا تقسیم کرده است. در مورد جنبه‌های عقلانیت در سیره امام حسن مجتبی (ع) گفت: در روایات ما و صوفیان اهل سنت آمده است که «لَوْ کَانَ‏ العَقلُ (شخصاً) رَجُلاً لَکَانَ الْحَسَن‏‏» اگر عقل و عقلانیّت می‌خواست در یک هیکل مجسم شود او حسن بن علی (ع) می‌شد. یعنی سر تا پا عقلانیت است، عقل کل عالم است. امام مجتبی در آن دوران می‌بیند نمی‌شود با مردم حرف زد. چطور آنها را جذب کند؟ امام می‌بیند این مردم دنیا پرست هستند، مال دوست هستند، دنیاخواه هستند. فعلا هم درمان نمی‌شوند؛ چه کار کند این‌ها اهل بیت پیغمبر را فراموش نکنند؟ حضرت تصمیم می‌گیرند برای اینکه این‌ها خانه اهل بیت را گم نکنند، این آدرس فراموش نشود شروع به بخشش می‌کنند. بخشش به چه کسانی است؟ به کسانی است که محبّ امام حسن (ع) نیستند. امام حسن، کریمی است که کیسه زر او را مخالفین و دشمنان او نیز چشیدند. 🆔 @P_Eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استدلال علامه امینی در جمع اهل سنت بر حقانیت ولایت امیرالمومنین علیه السلام از آنچه در دو جهان هست بیشتر دارد فقط خداست که از کار او خبر دارد یکی برای علی ماند و آن یکی همه بود اگر چه لشکر دشمن چهل نفر دارد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله مَنْ ماتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّة؛ هر کس بميرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلى مرده است. مناقب ابن شهرآشوب، جلد۱، صفحه۲۴۶ شاعر: مجید_تال 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام وقت شما بخیر من سوالم راجع به تعداد همسران امام های معصوم بود که خب جوابشو گرفتم با توجه به فیلمی که در کانال بود..ولی می خواستم بپرسم که مثلا امام رضا علیه السلام و خانم فاطمه معصومه به همراه مادرشان با کنیز امام کاظم (ع) که مادر یکی از شاهزاده ها هم بودن با هم زندگی می کردن خب تحمل این موضوع براشون سخت نبوده؟ به خصوص تکتم؟؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ تعدد زوجات و همسران در آن زمان، در منطقه عربستان، یک امر عادى و متداول بود و مختص به رسول خدا و ائمه نبوده است. در مورد ازدواج های متعدد امامان (ع) نیز باید گفت: همان گونه که پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- اهدافی را از تعدد ازدواج های خود دنبال می کرد، مسلماً ازدواج های ائمه، با توجه به موقعیت و جایگاه ایشان در اجتماع ، بی دلیل نبوده است. که از جمله حکمت های ازدواج های ائمه اطهار، می توان به تداوم نسل اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله ، حفظ سلسله ائمه معصومین علیهم السلام و ارائه الگوی رفتاری در رابطه با برقراری عدالت در میان زنان اشاره کرد. گاهی نیز ازدواج ائمه به سبب مسائل سیاسی پدید می آمد که ازدواج امام جواد-علیه السلام- با ام الفضل دختر مأمون از این نمونه است. مأمون با این ازدواج قصد داشت تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی به امام رضا(ع) به دست آورده بود، از این وصلت نیز بدست آورد. او می خواست با فرستادن دختر خود به خانه ی امام آن حضرت را به طور دقیق زیر نظر داشته باشد. تعدد همسران و برقراری عدالت بین آنان از مسائلی است که قرآن مطرح نموده و ائمه اطهار به عنوان تنها مفسران واقعی این معجزه ی بزرگ، می بایست یک الگوی رفتاری را فراروی مردم قرار دهند. علی بن ابیطالب در اوقاتی که دو زن داشتند حتی برای وضو گرفتن هم در خانه ی زنی که نوبتش نبود وضو نمی ساختند. ولی در مورد تحمل و یا حسادت نسبت به دیگر زنان خب شاید امری طبیعی باشد چنانچه در مورد ماریه قبطیه گفته شده که بسیار مورد توجه و احترام پیغمبر اکرم(ص) بوده، او در جمع همسران رسول اکرم(ص) بعد از حضرت خدیجه(ع) دومین خانمی بود که از آن حضرت صاحب فرزند شد و همین نیز حساسیت زنانه برخی از همسران پیامبر اکرم(ص) را برانگیخت و افرادی مانند عایشه دختر ابوبکر و حفصه دختر عمر آشکارا به وی حسادت می کردند. 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: وقت بخیر، در سریال حضرت یوسف بر روابط خارج از قاعده نامحرمان و زنا تاکید شده، این درحالیه که حضرت موسی و عیسی ع بعد از یوسف امدند و حکم زنا و.. رو اعلام کردند اما در زمان حضرت یوسف و قبل تر این احکام توسط کدام پیامیر بیان شده و منابعی هم وجود داره؟ ممنون میشم پاسخ بدید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ عصمت پیامبران را از اصول مشترک همه ادیان دانسته‌اند؛ اما درباره چیستی و مراتب آن اختلاف‌نظر وجود دارد. عالمان مسلمان درباره مصونیت پیامبران از شرک، کفر و عدم خطا در دریافت و ابلاغ وحی، اتفاق نظر دارند؛ اما درباره مصونیتشان از دیگر گناهان و همچنین مصونیت از خطا در امور روزمره دچار اختلاف نظر شده‌اند. به باور بیشتر آنها، پیامبران در این دو زمینه هم معصوم هستند. علامه طباطبایی گفته است خدا به پیامبران علم داده است تا باطن گناه را درک کنند. بنابراین آن‌ها به‌علت آگاهی از زشتی گناه، مرتکب آن نمی‌شوند، نه از روی جبر. او علم انبیا به گناهان را به علم انسانی به مسموم‌بودن یک غذا تشبیه ‌کرده است که در نتیجه آن از خوردن غذای مسموم دوری می‌کند. در آیه ۱۷ سوره کهف آمده است: «هرکه را خدا هدایت کند، او هدایت‌یافته است». به‌باور علامه طباطبایی، این آیه هرگونه گمراهی‌ای را از هدایت‌یافته‌گان نفی می‌کند و از آنجا که هر گناهی نوعی گمراهی است، دلالت می‌کند که پیامبران هیچ گناهی مرتکب نمی‌شوند. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: با عرض سلام و خسته نباشید نمیدونم این سوالم جزو موضوع کانالتون هست یا نه اما ممنون میشم که پاسخ من رو بدین میخواستم بدونم چرا در دین اسلام بعضی از اعمال برای خانم هایی که عذر شرعی دارند حرامه؟ مثلا خواندن قرآن خصوصا آیه هایی که سجده دارن تازه تاکید شده که اصلا نباید بخونیم یا اینکه نباید وارد مسجد که خانه خداست بشیم؟؟؟ مگه عادت شدن دست ما بود، خب خدا خودش اینطور آفریده، من در تمام زندگیم تلاش کردم که عفت خودم رو حفظ کنم و همونی باشم که خدا میخواد ولی وقتی خدا میگه نباید وارد مسجد من بشی یا قرآن منو بخونی حتی نباید دست هم بزنی و...... من و خانم های زیادی احساس می‌کنیم اصلا خدا مارو لایق نمیدونه و یه حس خیلی بدی بهمون دست میده و متاسفانه از دین زده میشیم حتما یک علتی داره ولی من فلسفه شو نمیدونم ممنون میشم اگه راهنماییم کنین ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ در آیه شریفه 222 سوره بقره می‌خوانیم: «و سؤال کنند از تو درباره عادت ماهانه زنان، بگو: آن رنجی است برای زنان». وجود خون حیض و عادت زنانگی لازمه ساختمان و عملکرد دستگاه‌های بدن یک زن سالم است و خارج شدن آن علی‌رغم دردها و ناراحتی‌ها و زحمت‌هایی که برای زن دارد یکی از الطاف بزرگ خدای مهربان نسبت به زنان است. دقت شود آیه می‌فرماید این خون‌ریزی موجب رنج می‌شود نه این‌که خداوند به جهت این رنج زنان چنین سیستمی را طراحی کرده است. هرگز نمی شود با استناد به اینکه از حضور بانوان در دوران عادت ماهیانه به برخی اماکن مقدّس همچون مساجد و حرم ائمه (علیهم السلام) منع شده، چنین نتیجه گیری کرد که اسلام زن رو موجودی پلید و ناپاک می دونه! وقتی به مجموعۀ آیات و روایات و احکامی که دربارۀ زن در اسلام وارد شده است مراجعه می کنیم، می بینیم که اتفاقا بر عکس، اسلام بیشترین ارج و بها و حقوق را از میان ادیان و حتی مکاتب حامی حقوق زنان، برای زن در نظر گرفته است. حکم ممنوعیت ورود به مسجد، هم برای زنان است و هم مردان، یعنی همانطور که زن قاعده نمی تواند به مسجد وارد شود، مرد جنب نیز همینگونه است؛ حال می توان نتیجه گرفت که اسلام «مرد» را پلید و ناپاک می داند چون به او گفته وارد عبادتگاه مسلمانان نشود؟! زن در این ایّام هم به لحاظ جسمی ضعیف و رنجور می گردد و هم به لحاظ روحی کمی عصبانی و ناراحت و غمگین است و از آنجاکه خداوند راحتی بنده اش را می خواهد نه به زحمت و مشقّت انداختن او را (یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ‏ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْر) زن را از نماز خواندن و روزه گرفتن منع کرده است. ناپاک خوانده شدن زن به هنگام حیض، توهین به او و پلید خواندن او نیست، چرا که اسلام خون را نجس (ناپاک) می داند، و زنی که چند روز خون می بیند، از این جهت ناپاک است، نه اینکه مطلقا زن ناپاک و پلید باشد. همچنانکه اگر مردی جنب باشد از این جهت ناپاک است، نه اینکه مطلقا مرد ناپاک و پلید باشد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: باسلام خدمت شما یه سوال داشتم ادم وحوا اول کدام به وجود امده واینکه ایا این حرف درست است ک حوا از پهلوی ادم درست شده چون تو مسجد محل ما بحث بود ک در کتابی نوشته شده حوا از پهلوی ادم به وجود امده وبرای همین هست ک سرپرستی وحضانت فرزندان با پدر است لطفا جواب این سوال من رو بدین ممنون از شما ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ خیر ،نظریه خلقت حوا از دنده چپ آدم غلط است. زراره می گوید: از امام صادق(علیه السلام) درباره آفرینش حوّا سؤال شد که برخی می گویند: خداوند حوّا را از دنده پایین و چپ آدم آفرید. امام(علیه السلام) فرمود: «خداوند منزه و برتر است از این نسبت. آن کس که چنین می گوید می پندارد که خداوند قدرت نداشت برای آدم همسری از غیر دنده اش بیافریند؟ پیشوایان و ائمه‌ی شیعه در سخنان خود روایات و احادیثی را که دال بر خلقت حوّا از دنده‌ی چپ آدم است، رد کرده‌اند و این تفکر را باطل و نادرست دانسته‌اند. شخصی از امام باقر (علیه ‌السلام) درباره‌ی ماده‌ی اولیه در آفرینش حوا پرسش کرد. امام فرمودند: «مردم معاصر این زمان در این رمینه چه نظری دارند؟» آن شخص پاسخ داد: «نظر غالب و رایج در حال حاضر این است که حوا از دنده‌ی چپ آدم آفریده شده است» امام فرمودند: «خداوند منزه ‌تر و پاک ‌تر از آن است که حوّا را از دنده‌ی چپ آدم بیافریند. خداوند حوّا را از همان گل آدم آفریده است.» 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام نامه امام زمان به اسحاق ۲مطلب دارد که بنظر قابل جمع بندی نیست یکی حرام بودن وخوردن اموال ما وجوهات و دیگری بخشش خمس برشیعیان تا ظهور لطفا اگر توضیحی است بفرمایید ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ وجوب پرداخت خمس در زمان غیبت، از احکامی است که فقها درباره آن تا حد بسیار زیادی اتفاق نظر دارند، از جمله این فقیهان، شیخ مفید، سید مرتضی و شیخ طوسی هستند. تقسیم خمس به سهم امام(ع) و سهم سادت نیز مورد اتفاق همه فقهاء شیعه است درمورد توقیع امام به سحاق بن یعقوب به نقل درس خارج فقه خمس آیه الله میرباقری است که به تاریخ 11 بهمن ماه سال 99 برگزار شده است، میپردازیم. ایشان در این جلسه در ادامه بررسی روایات تحلیل خمس به روایت اسحاق بن یعقوب پرداخته اند که مکاتبه معروفی از امام زمان است. در ادامه نیز ایشان به روایت عبدالعزیز بن نافع اشاره می کنند که بحث تحلیل خمس است لکن ناظر به شخص ثالث بوده است محل استشهاد در این روایت شریفه این فرازی است که حضرت میفرمایند خمس برای شیعه مباح شده و شیعیان نسبت به خمس در تحلیل هستند و این تحلیل تا دوران ظهور است و ظاهر این بیان این است که مطلق خمس تحلیل شده است لذا به این فراز استشهاد شده است که امام زمان عجل الله فرجه الشریف مطلق خمس را تحلیل کرده اند. به لحاظ دلالت دو نقطه ابهام در این روایت وجود دارد یکی اینکه سوال در این توقیع شریف ذکر نشده است و شاید سوال از خمسی بوده است که از اهل بیت علیهم السلام غصب میشده است مخصوصا که در بین سوالات قبلی و بعدی سوالات جزئی هم به نظر میرسد وجود دارد که در این صورت «ال» الخمس عهد است و اشاره به همان سوالی است که سائل پرسیده است لذا کلام حضرت مجمل خواهد بود که قدر متیقن آن همان خمسی است که قبل از ورود مال به ملک شیعه به اموال تعلق گرفته است. اشکال دومی که به استدلال بیان شده است این است که تحلیل مربوط به خصوص مناکح است و لکن این اشکال را میتوان پاسخ داد که تعبیر به طیب ولادت اعم است و آثار وضعی اموال که تاثیر در طیب ولادت میگذارد را نیز میتواند شامل شود ولی اشکال اول به قوت خود باقی است. B2n.ir/e25790 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: باتوجه به اینکه ما نمیدانیم خدوند مذکر است یا مونث پس بر اساس چه استدلالی ضمیر هُوَ در آیات قرآن به کاربرده شده است؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ علّت این‌که خداوند در قرآن کریم از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده، این است که قرآن به زبان عربی نازل شده است، و استفاده از ضمیر مذکر برای خداوند متعال مطابق قواعد و ادبیات زبان عربی است؛ چون خداوند متعال نه مؤنث حقیقی است و نه مذکر حقیقی، و از موارد کاربرد قیاسی و سماعی مؤنث مجازی هم نیست، پس براساس قواعد زبان عربی برای ذات متعالی خداوند باید از ضمایر، اسامی و صفات به صورت مذکر(مجازی) استفاده نمود. علاوه بر این، نشانه‌های لفظی مذکر و مؤنث بیان کننده منزلت و جایگاه ارزشی نمی‌باشند. 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام و ادب چرا با وجود اینکه حدود ۱۵۰۰ سال از دین اسلام می گذرد اما هنوز دین اسلام به طور کامل در جوامع اجرایی نشده است? ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اجرای کامل قوانین و احکام اسلامی از وعده های الهی است که در حکومت امام مهدی عج محقق خواهد شد . حضرت شیوه درست بهره برداری از احکام را به مردم می‌آموزند و آن بخش از کتاب و سنت را که متروک و منزوی شده زنده می‌کنند. امام صادق علیه السلام در این باره می‌فرمایند: «خداوند اسلام را پس از خوار شدن بدو عزّت خواهد بخشید و پس از متروک ماندن احکام آن دوباره آن را زنده می‌کند و هرگونه بدعتی را به دست مهدی (عج) از بین خواهد برد و گمراهی را نابود و سنت‌های اصیل را زنده خواهد ساخت». حضرت مهدی (عج) پس از استقرار حکومت عدل جهانی تمام ویرانی‌های ناشی از حاکمیت طاغوت‌های ستمگر را آباد می‌سازد و اثری از خرابی و ویرانی باقی نخواهد گذاشت. راه‌ها و جاده‌ها را گسترش داده، مقررات خاص در این باره وضع خواهد فرمود. در روایتی از امام باقر علیه السلام نقل شده است که در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) در روی زمین هیچ ویرانی نمی‌ماند مگر آنکه آباد می‌شود. همچنین در روایت آمده است که در آن هنگام راه‌های اصلی را بیش از پیش گسترش خواهند داد. یکی از برنامه‌های حکومت امام مهدی (عج) اجرای کامل اصل مساوات است که به برکت آن زمینه تعدیل ثروت‌ها فراهم می‌شود و کالاهای مورد نیاز مردم به صورت عادلانه در بین همه افراد تقسیم خواهد شد و از تراکم ثروت و احتکار جلوگیری می‌شود. در پی اجرای این برنامه هیچ فرد محتاج و تهیدستی باقی نخواهد ماند. برقراری عدالت در سرتاسر عالم و ریشه کن کردن بیداد و تبعیض و بی عدالتی از اهداف اصلی حکومت حضرت مهدی (عج) است. به این دست آورد مهم، در اغلب روایت‌هایی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده، تصریح شده است و حتی در این روایات بر دعوت به توحید و مبارزه با شرک و کفر به اندازه ایجاد عدالت و اجرای آن تأکید نشده است. در سخنی از امام رضا علیه السلام آمده است: خداوند متعال به دست حضرت مهدی (عج) زمین را از هر ستمی پاک می‌کند و احدی جرأت ستم کردن به دیگری را پیدا نخواهد کرد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام من راجب تفسیر آیه ۳۱ سوره توبه سوال داشتم من داشتم تفسیر نور از حاج آقا قرائتی رو میخوندم که دیدم توی پیام های تفسیر نوشته اند که اطاعت بی قید و شرط از غیر خدا ، نوعی عبادت غیر خداست الان ما داریم از مرجع تقلید اطاعت و احکام رو از روی آنها تقلید میکنیم الان ما داریم اونها رو پرستش میکنیم ؟ این کار گناهه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ تقلید از مرجع علمی در احکام فقهی یکی از روش های عمل کردن به احکام اسلامی است . راه اول آن است که خودت متخصص در استنباط احکام شوید و نتیجتا به تشخیص خود عمل کنید. هر چند کار ساده ای نیست و نیازمند تلاش فراوان است تا بتوانید مجتهد شوید. راه دوم عمل به احتیاط است، یعنی در مواجهه با مسائل به طوری عمل کنید که مطمئن باشید به وظیفه شرعی خود عمل کرده است. که آن هم در بسیاری از موارد، تشخیص احتیاط مشکل است و بررسی نظرات مختلف به راحتی امتحان پذیر نیست. بنابراین شما در تبعیت از مرجع تقلید خود، اطاعت بی قید و شرط ندارید، بلکه مانند مراجعه به پزشک و متخصص در هنگام بیماری به فرد متخصص در این حیطه مراجعه میکنید، چنانچه مصرف دارو و درمان بیماری نیز به معنی اطاعت بی قید و شرط از پزشک و شرک نخواهد بود. 🆔 @P_Shobahaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پیروی از پیامبر اعراب یا پیامبر ایرانیان ✍️ وقتی خودمون پیامبری مثل داریم چرا باید از پیامبر و دین اعراب تبعیت کنیم؟ 🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️آیا مراجعه به دعانویس و پرداخت پول برای حل مشکل اشکالی دارد؟ 🆔 @p_eteghaadi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا نمی شود تاریخ دقیق شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها را مشخص کرد؟ 🎤حجةالاسلام راجی 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام ، من ۶۲ سال سن دارم تا حالا و انشاالله که در بقیه عمرم هم نمازم و عبادت های مستحبی ام را بجا میارم ولی از خدا یک گله دارم که.میگوید بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را ولی تو این ۶۲ سال هیچ کدام از این دعا های من استجابت نشده ؟بعضها میگویند خدا بخاطر این دعاها در بهشت تو ارج میدهد، ولی من برا رسیدن به حاجاتم در این دنیا دعا میکنم ! اگه کسی الآن گرسنه باشه کی باید به او غذا داد الآن یا اون دنیا ؟بعضی ها میگویند شاید این حاجت به مصلحت شما نیست اگه نیست پس چرا خدا میگوید دعا کنید؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ به علت عدم آگاهی از باطن هستی و حقیقت غیبی، گاهی می پنداریم كه خیر ومصلحت ما در تحقق و برآورده شدن حاجتی یا دفع مشكل و مانعی است، در حالی كه اگر حجاب حقیقت كنار رود و آینده برای ما حاضر و روشن گردد، از تقاضا و درخواست خود منصرف می شویم. قرآن كریم می فرماید:«عسی أن تكرهوا شیئا و هو خیر لكم و عسی أن تحبوا شیئا و هو شرّ لكم؛ چه بسا چیزی را خوش ندارید، در صورتی كه برای شما خوب است، و چه بسا چیزی رادوست دارید كه برای شما بد است». از روایات استفاده می شود كه هیچ دعایی بی اثر نیست و هر دعایی در دنیا و آخرت تأثیر مناسب خود را دارد، پس در واقع هر دعائی به استجابت می رسد ، اما گونه های استجابت آن مختلف است. امام سجاد(ع) می فرماید: «دعای مؤمن یكی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را كه می خواست به او برسد،‌ از وی می گرداند» بنابراین انسان مؤمن در هیچ حالی نباید از دعا مأیوس شود، چه دعایش مستجاب گردد یا به عللی به اجابت نرسد و یا اجابت آن به تأخیر افتد، چون اولا دعا عبادت، بلكه مخ عبادت است و موجب تكامل روحی و معنوی و تقرب به ذات الهی می گردد. ثانیا در هر صورت و با هر حالی كه باشد.حتی دعای اشخاص فاسق و گناهكار بر جسم و جان و زندگی آنان تأثیر مثبت دارد. همان دعای مستجاب نشده وقتی تكرار شد و روی هم انباشته گردید، آثار نیكی در روح او ایجاد و در سرنوشتش تأثیر سازنده ای دارد. پیامبر اكرم(ص) می فرمود: «خدا رحمت كند بنده ای را كه حاجت خود را از خدا بخواهد و در دعا پافشاری كند؛ چه حاجتش برآورده شود و چه نشود» در حدیث دیگری از حضرت نقل شده :«هیچ مسلمانی نیست كه به درگاه خدا دعا كند جز آن كه دعایش مستجاب می شود، منتها گاهی اثر آن را دیر یا زود در دنیا می بیند و گاهی سبب كفاره گناهان او می شود و گاهی نیز خداوند او را برای آخرتش ذخیره می گردد » 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام خداقوت ۲تا سوال داشتم یکی این که شیطان کی و توسط چه کسی به هلاکت میرسه دوم اینکه در زمان ظهور امام زمان که همه چیز گل و بلبل هست چه کسی و برای چی امام زمان رو به شهادت میرسونه ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ روایات درباره سرانجام شیطان ، متفاوت است؛ اما در برخی گفته شده است نابودی وی به دست حضرت مهدی (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) رخ خواهد داد. از وهب بن جمیع نقل شده که گفت: از حضرت صادق (علیه‌السّلام) دربارۀ این گفته ابلیس پرسیدم که: «"پروردگارا! پس مرا تا روزی که خلایق برانگیخته شوند، مهلت ده. " خداوند سبحانه و تعالی فرمود: "البته تو از مهلت داده شدگانی تا به روز و هنگام معلوم"» آن، چه روزی خواهد بود؟ فرمود: «آیا گمان می‌کنی آن روز رستاخیز بزرگ است؟ هرگز! بلکه خداوند سبحانه و تعالی او را تا روزی که قائم ما قیام کند، فرصت داده است. آن گاه (قائم ما) از پیشانی‌اش او را گرفته، گردنش را خواهد زد. آن هنگام روز وقت معلوم است.» بعید نیست مقصود از روایت، این باشد که با روشن شدن حقایق در عصر ظهور و رشد بسیار بالای عقلانی در آن عصر، دیگر مجالی برای اغوای شیطان باقی نخواهد ماند و عملا خلع سلاح و نابود می‌شود و این، پایان مهلت او است. در مورد وضعیت جهان پس از ظهور، اولاً: این‌گونه نیست که مردم بعد از ظهور گناه نکنند؛ چرا که انسان گذشته، امروز و آینده از نظر اختیار و اراده و خواهش‌های نفسانی تفاوتی با هم ندارد. آنچه جامعه بعد از ظهور را از جوامع دیگر ممتاز می‌کند، این است که جو غالب جامعه در زمان حکومت امام مهدی(ع) دینداری است. ثانیاً: پاداش و مجازات خداوند به افراد، به تناسب موقعیت‌های زمانی و مکانی آنان تغییر می‌یابد: «لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها»؛ خداوند هیچ کس را جز به مقدار توانایى که به او داده تکلیف نمى‏کند. بر این اساس اگر فردی بعد از ظهور و روشن شدن کامل حقایق گناه کوچکی مرتکب شود، شاید مجازات او از مجازات فردی که در زمان غیبت، گناه بزرگی را مرتکب شده بیشتر باشد. همین که در روایات گفته شده حد اجرا میشود و قوانین به شکل کامل پیاده میشوند، نشان از وجود افراد خطاکار است. 🆔 @P_Shobahaat
💬 | متن پیام: سلام و عرض ادب خدمت شما بزرگوار چرا اینقدر امامزاده در ایران هست به خصوص اصفهان و چرا اکثرا منسوب به امام موسی کاظم ع هستن ایشان که بیشتر عمر بابرکتشان را زندان بودند. سوال۲،چگونه وجود پيامبر ص را می‌شود با زبان ساده ثابت کرد برای کسانی که می گویند فقط خدا ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ امامزاده‌ها و سادات علوی در چند مرحله وارد ایران شده‌اند. بار اول در زمان حکومت حجاج بن یوسف بود که شیعیان زیادی ‌همراه گروهی از امامزاده‌ها که از ظلم او فراری بودند وارد ایران شدند. ‌ بار دوم در دوران ولایت‌عهدی امام رضا‌(ع) بود که گروهی از شیعیان و امامزاده‌ها همراه حضرت و سپس همراه کاروان حضرت معصومه‌(س) به ایران آمدند. ‌بار سوم در زمان قیام علویون بر ضد بنی‌عباس بود که به‌دلیل آزارهای بنی‌عباس ناگزیر شدند به کشورهای شرقی از جمله ایران پناه ببرند. اما بیشترین تعداد امامزاده‌هایی که در کشور از دنیا رفته و دفن شده‌اند، حدود سال 250 هجری (دوران حسن بن زید) به ایران آمده‌اند». آیت الله جوادی آملی در اینباره می گوید: این امامزاده‌­ها نسبت به ما حق حیات دارند یعنی ما تشیع‌مان را، ولایت­مداری‌مان را و پیروی اهل بیت را از این امامزاده‌­ها داریم. وظیفه ما در برابر امامزادگان همان وظیفه‌­ای است که نسبت به عترت طاهرین علیه‌السلام داریم. اجلال این­ها، تکریم این­ها، تجلیل و تعظیم این­ها جزء شعائر اسلامی است و همانند قرآن این­ها برای ما محترمند و قداست دارند. اگر قرآن اساس دین ماست خاندان عصمت و طهارت هم اساس دین هستند. در مورد ضرورت بعثت پیامبران: امام علی(ع) در بیان فلسفه بعثت بر این نکته توجه می‌دهد که بی وجود پیامبران مردم از سود و زیان خود آگاه نمی‌شوند و حق بندگی را به جای نمی‌آورند، پیامبران با آوردن شریعت و آگاه ساختن مردم از امر و نهی خدا، راه رستگاری و خوش‌بختی را به آنان نشان دادند و با اشاره به پاداش و عقوبت اخروی «مبشرین و منذرین» راه رسیدن به این مقصود را هموار ساختند. ابن سینا در کتاب شفا، درباره ضرورت ارسال پیامبران مطالبی دارد که خلاصه‌اش چنین است: انسان در زندگی با حیوانات تفاوت دارد و دارای زندگی اجتماعی است. هر کدام از انسان‌ها قسمتی از نیازهای زندگی را به عهده می‌گیرند و چون قهراً باید با هم زندگی کنند و دارای داد و ستد باشند، به قانون نیازمندند، قوانینی که مطابق با عدالت و تأمین کننده حقوق تمام انسان‌ها باشد. حال که انسان به قانون احتیاج دارد، اگر قانون‌گذار خود وی باشد دو اشکال پیش می‌آید: انسان احاطه به تمام مصالح و مفاسد ندارد. هر کس ممکن است در مقام قانون‌گذاری مصالح و منافع خود را در نظر بگیرد و طبعاً قانون را به دل خواه خود وضع کند؛ چرا که خودخواهی فطرتاً در انسان وجود دارد. پس ضروری است، از طرف خداوند متعال که عالم؛ قادر و حکیم است، قانونی برای بشر تنظیم شود که در معاملات و داد و ستدها و زندگی وی عدالت اجتماعی را تأمین نماید. و از آن‌جا که خدای متعال موجودی مجرد است و بالاتر از آن است که با انسان‌ها تماس و ارتباط داشته باشد، پس باید انسان کاملی که از عالم غیب مطلع و حقایق به او وحی می‌شود، واسطه بین انسان و خدا باشد و حقایق و قوانین واقعی را به بشر ابلاغ کند. طبیعی است که در قانون خداوند دو اشکال فوق نیست؛ زیرا که خداوند در این قانون حظ و بهره‌ای ندارد تا بگوییم به نفع خود، قانون وضع می‌کند، و هم‌چنین به تمام شئون عالم و مصالح و مفاسد احاطه کامل دارد. 🆔 @P_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام خسته نباشید یه شبهه ذهن منو خیلی درگیر کرده و از هر کس میپرسم برا برطرف نمیشه! خداوند متعال قبل از به دنیا آمدن هر انسانی سرنوشت شو تا مرگش میدونه چی میشه پس اختیار انسان چجوری با حکم خدا مساوی هست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ اگر علم خدا به اين تعلق گيرد كه فلان آدم به زودى فلان عمل را به اختيار و اراده خود انجام مى ‏دهد، و يا به خاطر عملى اختيارى، شقى مى ‏شود، چنين علمى باعث نمى ‏شود مگر صدور اختیاری و ارادی فلان عمل را از فلان انسان. به همین دلیل است که انسان در همین دنیا نیز از سوی دیگران نسبت به ظلم و جنایتش مؤاخذه می گردد؛ چه رسد به آخرت. با این توضیحات واضح است که علم پيشين الهی، هرگز موجب «جبر» و سلب آزادى از انسان نمى شود. فرض کنید بسيارى از استادان و دبيران بخوبى مى‏ توانند آينده شاگردان خود را پيش‏ بينى كنند؛ معلّمى كه از اندازه كار و كوشش و آمادگى شاگردان براى امتحان آگاهى كامل دارد، مى‏ تواند «قبول» و يا «مردود» شدن بسيارى از آنها را پيش‏ بينى كرده و نظر قاطع دهد. علم خدا به اعمال ما، با اختیارمان منافاتی ندارد و ما با اعمال اختیاری خود سعادت و شقاوت خویش را رقم می زنیم؛ لذا خداوند انسانها را در قیامت به دو دسته تقسیم کرده و در آیه 106 سوره هود می فرماید: «فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا»؛ (آنها كه شقاوتمند شدند) و در آیه 108 سوره هود مى‏ گويد: «أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا»؛ (اما آنها كه سعادتمند شدند). اگر شقاوت و سعادت ذاتى بود مى بايست گفته شود «اما الاشقياء و اما السعداء» و مانند آن. اين آيات مى گويند: در آن روز گروهى در پرتو اعمالشان سعادتمند و گروهى بخاطر اعمالشان شقاوتمندند و خدا مى‏ داند چه كسانى به اراده خود و به خواست و اختيار خود در طريق سعادت گام مى‏ نهند و چه گروهى با اراده خود در مسير شقاوت گام مى‏ نهند. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ جویای حق بودن در سیره اهل بیت علیهم السلام چرا حضرت فاطمه زهرا(س) با چنان مقام قدسی برای بازپس‌گیری فدک اقدام کردند؟ از زبان شهید مطهری ◾️ به مناسبت ایام شهادت پاره تن رسول‌الله(ص) حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها 🆔 @p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «بزرگترین چالش شیعیان» 👤 استاد ⁉️ آیا بعد از ظهور به امام زمان ایمان می‌آوریم؟ 🆔 @p_eteghaadi
🔘 متن شبهه : مگر نمی‌گویند حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما الگو برای زنان هستند و مراقب بودند نامحرم صداشان را نشنود یا بوی آن‌ها را حس نکند پس چطوری رفتند در بین مردان در مسجد و خطبه خواندند و گریه کردند؟! 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ سخنرانی زن برای مردان به جهت روشنگری و هدایت اشکالی ندارد. 2️⃣ جایی که برای دفاع از حق و دین خدا باشد فرقی بین زن و مرد نیست و باید زن و مرد دفاع کنند حتی اگر زن مجبور باشد در بین مردان سخنرانی کند. 3️⃣ طبق آیات و روایات اگر به کسی ظلم و ستم شود او می‌تواند ادعای دادخواهی و ادعای دفاع از حقش کند و از بدی ظالم بگوید فرقی ندارد زن باشد یا مرد باشد. «لَا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَ؛ خدا دوست ندارد کسی بدی دیگری را بگوید مگر کسی که به او ظلم شده است»[نساء/148]. 4️⃣ پس اگر زنی که به او ظلم شده است و حق او را ضایع کرده‌اند برای گرفتن حقش بیاید و در بین مردان صحبت کند و ادعای حقش را کند جایز است. 5️⃣ علاوه بر همه این‌ها حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما با اینکه در شرایط ضرورت بودند و وظیفه‌ای جز دفاع از دین خدا و ولی خدا نداشتند، و در حق آن‌ها ظلم شده بود و باید حقشان را طلب می‌کردند، باز با این وجود تمام شرایط را رعایت کردند یعنی طوری صحبت کردند که انگار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صحبت می‌کند. یا وقتی حضرت زینب سلام الله علیها خطبه می‌خواند انگار امیرالمومنین علی علیه السلام است که خطبه می‌خواند. 6️⃣ با توجه به ابتدای خطبه فدکیه وقتی حضرت زهرا سلام الله علیها از خانه خارج می‌شدند با حجاب کامل و با همراهی چند زن از یاران و آشنایان خود بودند که اطراف او را گرفته بودند تا کسی بدن او را نبیند و وقتی وارد مسجد شدند مقابل او پرده‌ای آویختند و حضرت به آن خانم‌ها فرمود دور او حلقه زنند تا کسی او را نبیند بعد شروع به خطبه خواندن نمودند. 🆔 @p_eteghaadi
💬 | متن پیام: سلام مگه ن اینکه حضرت علی اینقدر دارا بود ک نخلستان میبخشید و پسرش امام حسن در خونش ب روی همه باز بود،حالا تو ماجرای عقیل یعنی حضرت خودش نمیتونس از مال خودش ب بچه های برادرش غذا بده ک عقیل مجبور بشه بره بیت المال طلب کنه؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ برای ارائه پاسخ دقیق، لازم است ماجرای کمک خواستن عقیل از علی(ع) را گزارش کنیم. گزارشه‌های تاریخی در این زمینه می‌گوید: «عقیل خدمت امام علی(ع) آمد و گفت: به من چیزى بده تا بدهکاری‌‌هایم را بپردازم. زودتر مرا رها کن تا از خانه‌ات بروم. على(ع) فرمود: اى ابا یزید! چه اندازه بدهکارى؟ گفت: صد هزار درهم؛ حضرت فرمود: به خدا قسم که من چنین پولى ندارم، ولى مى‏‌توانى صبر کنى تا سهم من از بیت المال داده شود و آن‌را با تو تقسیم کنم، و اگر براى اهل خانه چیزى لازم نبود همه آن‌را به تو مى‏‌دادم». عقیل گفت: بیت المال در دست تو است و تو مرا وعده به سهم خود از بیت المال مى‏دهى؟ تازه سهم تو چه اندازه است، و اگر همه آن‌را به من دهى چه خواهد بود؟ امام على گفت: «من و تو نسبت به اموال بیت المال مثل دیگر مسلمانان هستیم...». با توجه به متن فوق، چند نکته قابل ذکر است. ۱. مبلغ مورد درخواست عقیل نسبتاً زیاد بود.(صد هزار درهم) ۲. امام(ع) ظاهراً چنین پول نقدی نداشت. ۳. امام(ع) پذیرفته بود که با گرفتن سهمش از بیت المال آن‌را با عقیل تقسیم کند، و در صورت عدم نیاز خانواده تمام آن‌را به وی دهد. ۳. توقع عقیل از امام(ع) این بود که از بیت المال آن مبلغ را به وی بدهد. براین اساس امام علی(ع) در ایام خلافت خود اموال شخصی قابل توجهی نداشتند که بتوانند اضافه بر تأمین مخارج افراد واجب النفقه خود، مبالغ سنگینی را به عنوان قرض یا هدیه به دیگران بدهند. 🆔 @p_eteghaadi