eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
20.5هزار دنبال‌کننده
402 عکس
727 ویدیو
11 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻عارف و استاد بزرگ اخلاق حضرت آیت الله شاه آبادی: حتی با ریا هم شده در دستگاه امام حسین علیه السلام شرکت کن و‌ دست از او بر ندار. 🕌 ری ، حرم‌ مطهر عبدالعظیم حسنی علیه السلام 🆔 @P_eteghaadi
سلام علامه طباطبایی می فرمایند : 《باطن عالم ، صلوات بر محمد و آل محمد است.》 میشه بفرمائید این جمله یعنی چه و منظور علامه چی بوده ؟ ممنون و سپاسگزارم ✍️سلام زمانى که جمله اى از بیانات یکى از بزرگان یا مطلبى از کتابى مطرح میشود ضرورى است به قبل و بعد از آن دقت شود . چه بسا قبل از این جمله ، علامه مقدماتى ذکر شده باشد که در فهم مطلب ما را یارى کند . لذا لازم است جهت طرح این سوال ابتدا منبع و سپس جملات قبل از این عبارت را ذکر بفرمایید تا بتوانیم پیرامون آن بحث کنیم . علامه ( رحمه الله علیه ) در پاسخ به سوالى که درباره صلوات از ایشان میپرسند میفرمایند : « هرمزیت دینى و دنیایى از برکات رسول اکرم ( صلى الله علیه و آله وسلم ) است و آن حضرت صاحب همه خیرات و مبرات است . » ( 1 ) شاید بتوان این مطلب را به عنوان توضیحى براى عبارت فوق آورد . پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و اله ) و اهلبیت ( علیهم السلام ) مجارى فیض حضرت حق تعالى هستند و تمامى مواهب به واسطه آن ذوات مقدس به ما مى رسد چنانچه در زیارت جامعه کبیره در بیان اوصاف آنان آمده « اولیاء النعم » یعنى آنان ولى نعمت هاى نظام هستى هستند . علامه جوادى آملى ( حفظه الله تعالى ) مى فرمایند : « در تبیین چگونگى ولى نعمت بودن ائمه اطهار ( علیهم السلام ) به طور خلاصه میتوان گفت : فیوضات الهى که همان نعمت هاى مادى و معنوى اوست ، توسط ملائکه – که مدبرات امر در نظام عالم هستند – به بندگان خدا و سایر موجودات مى رسد . امام ، انسان کاملى است که ملائکه تحت فرمان او قرار دارند و براى انجام هر کارى خدمت او شرفیاب مى شوند : ما من ملک یهبطه الله فى امر مایهبط له بدا بالامام فعرض ذالک علیه . بنابراین بهره مندى از فیوضات مادى و معنوى تحت نظر ، اراده و اجازه آنهاست . اگر در موردى یا موجودى اجازه دادند فرشتگان نیز در آن باره نازل مى شوند و اگر اجازه ندادند یا مصلحت ندانستد ، نازل نمى شوند . بدین ترتیب این حضرات ، ولى نعمتى هستند که گستره خوان نعمت مادى و معنوى آنان نظام هستى را فرا گرفته ، همگان از فیوضاتشان بهره مند مى شوند . » ( 2 ) در دعاى عدیله درباره وجود مقدس حضرت حجت مى خوانیم : « ببقائه بقیت الدنیا و بیمنه رزق الورى و بوجوده ثبتت الارض و السماءبه بقاى او دنیا باقى است ، به برکت وجود او خلق روزى مى خورند و به واسطه وجود او آسمان و زمین پابرجاست . » آرى وقتى در زیارت جامعه کبیره ویژگیهاى اهل بیت علیهم السلام را میخوانیم و مى بینیم که منبع هر رحمت و خیر و برکت و نعمتى اعم از مادى و معنوى اهل بیت ( علیهم السلام ) هستند – معدن الرحمه ، محال معرفه الله ، معادن حکمه الله ، مساکن برکه الله – لذا براى بهره مندى از مواهب الهى باید متوسل به آن ذوات نورانى شد . چنانکه مولا امیر المومنین مى فرمایند : « اذا کانت لک الى الله سبحانه حاجه فابدأ بمسأله الصلاه على رسوله صلى الله علیه و آله و سلم ، ثم سل حاجتک فان الله اکرم من ان یسال حاجتین ، فیقضى احداهما و یمنع الاخرى هرگاه از خداى سبحان در خواستى دارى ، ابتدا بر پیامبر اسلام درود بفرست ، سپس حاجت خود را بخواه ، زیرا خدا بزرگوارتر از آن است که از دو حاجت در خواست شده ، یکى را برآورد و دیگرى را باز دارد . » ( 3 ) ادامه👇👇👇👇👇
لذا اینجاست که پى مى بریم « باطن دنیا صلوات است » چه مفهمومى دارد یعنى هر آنچه از مواهب دنیا چه مادى و چه معنوى بخواهى جز از طریق اتصال به پیامبر اکرم و اهل بیت ( علیهم السلام ) میسر نیست . « لذا مرحوم استاد علامه طباطبایى ( رحمه الله علیه ) مى فرمودند : معناى صلوات بر محمد و آل محمد ( علیهم السلام ) این است که خدایا رحمتت را بر آنان فرو فرست که از آنان به ما برسد ، اگر بخواهد رحمتى ببارد ابتدا بر این خاندان مى بارد و سپس به دیگران مى رسد . لذا طلب رحمت کردن مستلزم اجابت دعا است . ( آیه الله جوادى آملى ، حکمت عبادات به نقل از سایت تبیان ) علامه طباطبایى مى فرمایند : « ما هر چا داریم از اهل بیت پیامبر ( علیهم السلام ) داریم . ما همه ى آبروى خود را از محمد و ال محمد ( علیهم السلام ) کسب کرده ایم . . . » در پایان به ذکر سخنان آیت الله امجد در خصوص جمله علامه ، مى پردازیم : علامه طباطبائى فرمود : « باطن دنیا ، صلوات بر محمد و آل محمد ( صلوات الله علیهم اجمعین ) است . » اکثر افراد تصور مى کردند که شاید فیلسوف بزرگى چون علامه طباطبایى کمتر به زیارت برود ، روزى در سفر مشهد یکى از حاضرین از علامه پرسید : شما هم به حرم مى روید ؟ علامه پاسخ داد : « آرى » آن فرد پرسید : آیا شما هم مثل عامه مردم ضریح حضرت را مى بوسید ؟ ! علامه فرمود : « نه تنها ضریح ، خاک و تخته در حرم را و هر چه متعلق به اوست مى بوسم . » او حتى در حل مسایل علمى و فلسفى و تفسیرى ، از معنویت ارواح معصومین علیهم السلام ، استمداد مى جست و گاهى براى حل مسایل تفسیرى چندین ساعت ، حتى یک شبانه روز به درون گرایى مى پرداخت و از خدا و پیامبر و ائمه استمداد مى طلبید . علامه مى گفت : « ما هر چه داریم از اهل بیتِ پیامبر صلى الله علیه و آله و سلم داریم . » 👇👇👇👇
علامه ( ره ) با نهج البلاغه و کتاب هاى حدیثى همان معامله را مى کرد که با قرآن معامله مى کرد ، یعنى آن را مى بوسید و روى چشم مى گذاشت . اگر در مجلسى ، کتاب روایى ، مانند بحارالانوار ، روى زمین بود ، آن را برمى داشت و مى بوسید و روى طاقچه مى نهاد و به قفسه کتابى که کتاب حدیث در آن بود ، پشت نمى کرد . هر کسى که اندک بى مهرى اى نسبت به خاندان پیغمبر و مقام ولایت داشت نمى پذیرفت و با این قبیل افراد آشتى ناپذیر بود . از اشتباهات علمى اشخاص ، فراوان مى گذشت و در تصحیح و نقد آنها همواره ادب علمى را حفظ مى کرد ، اما در مقابل افرادى که با مقام ولایت اهل بیت ( علیهم السلام ) تا اندازه اى سر ناسازگارى داشتند نمى توانست ساکت بماند و به هر نحوى که بود سخنش را مى گفت . . . . دلباختگى ، شیفتگى و علاقه وى نسبت به خاندان پیغمبر تا حدى بود که کتاب و علم را در مواردى که مصیبت و مرثیه و امثال آن بود به یک سو مى نهاد . . . غالباً در مجالس روضه و مرثیه روزهاى جمعه شرکت مى کرد و گاهى با تمام وجود زار زار گریه مى کرد بطوریکه تمام بدنش مى لرزید و از چشمهاى درشت و جذابش اشک سرازیر مى شد و بى گمان بسیارى از موفقیت هایى که داشت مولود همین خصلت بود . آیت الله طباطبائى مى فرمود : « در بازبینى و تصحیح جلد اول المیزان ، دو هزار غلط فاحش یافتم ! ( مثلاً به جاى « روز » نوشته بودم « شب » ! ) و در بار دوم تصحیح ، ششصد غلط ! و حالا بهتر مى فهمم « معصوم » و « عصمت » یعنى چه ! » به مرحوم علامه عرض کردم : وقتى به حرم مشرف مى شویم ، چگونه زیارت کنیم ؟ فرمودند : « مگر چیزى جز خدا مشاهده مى شود ؟ ! علامه به این بیت از اشعار استادش ، آیت الله اصفهانى ( که در مدح حضرت فاطمه زهرا علیها السلام است ) خیلى علاقمند بود : مفتقرا ! متاب رو ، از در او به هیچ سو زان که مس وجود را فضّه او طلا کند ! تنظیم براى تبیان حسن رضایى گروه حوزه علمیه منبع : وبلاگ آیه الله امجد فهرست منابع : . 1 در محضر علامه طباطبایى ، پرسشها و پاسخهاى اعتقادى ، اخلاقى ، تفسیرى ، حدیثى ، فلسفى و عرفانى ص . 2 101 ادب فناى مقربان علامه جوادى آملى ، ج 1 ، ص . 3 228 نهج البلاغه ، حکمت 361 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓فلسفه وجودی کشت و کشتارها در دنیا چیست؟ آیا خدا با دیدن جنگ ها ، ظلم ها و فقرها دلسوزی نمی کند؟ 🆔 @P_eteghaadi
سلام علیکم ، اساتید محترم اینجانب میخواستم بدونم حکم استفاده از گردنبند طلاع با اسم جلاله الله چیست ،آیا میشه بدون طهارت استفاده کرد؟ با سلام من هفته پیش برای انجام کاری با پدرم رفتم پدرم رو به روی مسجد ایستاد و گفت برو کارت را انجام بده من منتظرم من وقتی وارد مسجد خواستم بشوم یادم آمد که عذر شرعی دارم ولی به خودم گفتم که سریع می آیم بیرون و خجالت کشیدم برگردم و به پدرم بگویم من الان باید چه کنم؟ ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ ✍️سلام برای دریافت پاسخ سوالات شرعی لطفا به کانال ذیل بروید. از ارسال سوالات شرعی به ناشناس این کانال خودداری کنید. ضمنا می توانید با دفتر مرجع تقلید خود یا شماره 09640 مرکز پاسخگویی به سوالات دینی هم تماس بگیرید پاسخ به سوالات شرعی👇👇👇👇 🅿️ @P_Ahkaam شماره تماس دفاتر مراجع معظم تقلید👇👇👇 https://eitaa.com/p_ahkaam/122
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠 اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضىٰ مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِيَ مِنْهُ 🎥 ما رو دارن می‌برن! سخنان استاد حاج‌آقامجتبی تهرانی رضوان‌الله‌علیه دربارۀ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و روزهای پایانی ماه شعبان 🆔 @P_eteghaadi
🔹حلالیت طلبیدن! 🔻برخی از افراد خجالت می کشند از فردی که غیبتش را نموده‌اند حلالیت بطلبند و خجالت را برای خود عذر می دانند 👈 در حالی که خجالت، عذر نیست و باید رضایت غیبت‌شونده را به دست آورد. البته لازم نیست بگوید: پشت سر شما غیبت کردم؛ بلکه می‌توان به صورت کلی حلالیت طلبید و اگر امکان جلب رضایت ندارد، برای آن‌ها استغفار کند.🤲 ✅نظر مراجع عظام تقلید 🔰 🔸آیت الله خامنه‌ای: اگر‌‌ غیبت شونده زنده است و امکان استحلال از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان استحلال از او نیست، برایش استغفار نماید. 🔹آیت الله مکارم: در صورت امکان و عدم مفسده، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبد، در غیر این صورت لازم است به قدری برای او کارهای خیر انجام دهد تا یقین به رضایت وی حاصل شود. 🔸آیت الله سیستانی: اگر انسان از شیعۀ دوازده امامی غیبت کند، باید از گناه غیبت توبه نماید و احتیاط مستحب است چنانچه حلالیّت طلبیدن از شخص غیبت شده پیامدهای بدی ندارد، این کار را انجام دهد یا برایش استغفار نماید؛ بلکه در مواردی که غیبت، توهین و هتک حرمتی را نسبت به غیبت شونده در بر داشته، اگر حلالیّت خواستن از او، عرفاً جبران هتک حرمت و توهین به وی محسوب گردد، بنابر احتیاط، لازم است در صورتی که مفسده‌ای نداشته باشد، از وی حلالیّت بطلبد. 🔹 آیت‌الله بهجت: می تواند به‌صورت کلی حلالیت بطلبد و طلب رضایت مطلقه بنماید و اگر آنها در دسترس نیستند و امکان جلب رضایت ندارد، برای آنها استغفار کند. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اول فروردین خبری نیست؛ آخر ماه شعبان را دریابید! 🔰علامه جوادی آملی 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ اینکه میگن با پول میشه گناهان را شست (مثل نماز قضا و..) آیا درست است یانه چه پاسخی میتوان داد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔سه‌شنبه اول ماه مبارک رمضان است عضو ستاد استهلال دفتر رهبر انقلاب گفت: براساس پیش‌بینی کارشناسان، هلال ماه روز دوشنبه قابل رویت خواهد بود و بنابراین سه‌شنبه اول ماه مبارک رمضان است. 🆔 @P_eteghaadi
آیت الله العظمی جوادی آملی: اينكه خيلی از ماها می نالیم كه چطور توفيق فلان كار را نداريم توفيق گريه نداريم، توفيق شب‌ زنده‌داری نداريم، توفيق انجام خدمات را نداريم برای اينكه دست و بال ما با كار ما بسته است خب آدم بسته كه آزاد نيست. اين را كه احساس ميكنيم؛ خيلی از مواقع است می خواهيم كار انجام بدهيم ولی نمی شود؛ اين نشدن نه برای آن است كه از طرف آن‌ كه مفتحة لهم الابواب و رحمتش وسعت كل شیء قصوری است، بلكه از اين طرف ما در بنديم، خب گرفتار در بند كه موفق نيست. فرمود طبق اين اصول پس «ان انفسكم مرهونة باعمالكم»؛ كارهايی كه كرديد خود شما را گرو گرفتند و پشتتان هم از بار گناه سنگين است: «و ظهوركم ثقيلة من اوزاركم» . حالا اين ماه، ماه آزادی است خب چه كار كنيم آزاد بشويم. بعضی از گناهان است كفاره دارد، بعضی از گناهان كه حق الناس است، بايد داد اما بسياری از گناهان است نه قضا دارد نه كفاره، چه بكنيم؟ فرمود: حالا كه معلوم شد كه در بنديد بياييد در اين ماه خودتان را آزاد كنيد؛ چطور آزاد كنيم؟ بگوييد خدايا! ببخش خدايا! ما را ‌آزاد كن خدايا! بد كرديم ـ اينكه از شما بر می‌آید ـ بگوييد: خدايا ببخش، ماه استغفار است. اين را لااقل جدی بگير اين فك رهن است آزاد ميشويد. اينكه می بينيد در نيمه دوم ماه مبارك رمضان يا در دهه سوم ماه مبارك رمضان انسان كارهای خوب را به آسانی انجام می دهد، خيلی برای او زحمت نيست و حرامها را به آسانی ترك می‌کند، خيلی برای او دشوار نيست و از شهوتها به آسانی ميگذرد از غضبها به آسانی می‌گذرد برای اينكه باز است؛ انسان آزاد در بندِ آن گرفتاری نيست لذا به آسانی انجام می‌دهد. فرمود خودتان را با آزاد كنيد و اين بار سنگين را با سجده‌های طولانی از دوشتان برداريد. ۷۱/١١/۳۰ 🆔 @P_eteghaadi
اعمال شب اول مـ🌙ـاه رمضان ⤵️ شب اول در آن چند عمل است↯ ❶ آنكه طلب هلال كند و بعضى استهلال اين ماه را واجب دانسته‌اند ❷ زمانی که هلال ماه مبارک رمضان مشاهده شد رو به قبله كند و دست‌ها را به آسمان بلند كند و خطاب كند هلال را و بگويد: 《رَبّى وَ رَبُّکَ اللّهُ رَبُّ الْعالَمينَ اَللّهُمَّ اَهِلَّهُ عَلَيْنا بِالاْمْن وَالاِْيمانِ وَالسَّلامَةِ وَالاِْسْلامِ وَالْمُسارَعَةِ اِلى ما تُحِبُّ وَ تَرْضى اَللّهُمَّ بارِکَ لَنا فِى شَهْرِنا هذا وَارْزُقْنا خَيْرَهُ وَعَوْنَهُ وَاصْرِفْ عَنّا ضُرَّهُ وَ شَرَّهُ وَ بَلاَّئَهُ وَ فِتْنَتَهُ》 پروردگار من و پروردگار تو خدا پروردگار جهانيان است خدايا اين ماه را بر ما نو كن با امنيت و ايمان و سلامتى و اسلام و پيشى گرفتن به آنچه تو دوست دارى و خوشنود شوى خدايا برکت ده به ما در اين ماه و خير و خوبى و کمک آن را روزى ما كن و بگردان از ما زيان اين ماه و شر و بلا و فتنه‌اش را ⬅️ پیامبر اکرم ﷺ چون هلال ماه رمضان را رؤیت می‌کرد روى شریف را به جانب قبله می‌کرد و می‌فرمود: 《اَللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَیْنَا بِالْأَمْنِ وَالْإِیمَانِ وَالسَّلامَةِ وَالْإِسْلامِ وَالْعَافِیَةِ الْمُجَلَّلَةِ وَ دِفَاعِ الْأَسْقَامِ وَالرِّزْقِ الْوَاسِعِ وَالْعَوْنِ عَلَى الصَّلاةِ وَالصِّیَامِ وَالْقِیَامِ وَ تِلاوَةِ الْقُرْآنِ اَللَّهُمَّ سَلِّمْنَا لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ تَسَلَّمْهُ مِنَّا وَ سَلِّمْنَا فِیهِ حَتَّى یَنْقَضِیَ عَنَّا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ عَفَوْتَ عَنَّا وَ غَفَرْتَ لَنَا وَ رَحِمْتَنَا》 ❸ غسل هر کسی در شب اول ماه رمضان غسل کند تا ماه رمضان آینده‏ خارش بدن به او نرسد و نیز غسل کند در نهر جاری و همچنین سه کف آب بر سر بریزد تا ماه رمضان آینده‏ با طهارت معنوى باشد ❹ زیارت امام حسین علیه‌السلام که گناهانش ریخته شود و ثواب حجّاج و عمره‌گزاران آن سال را دریابد ❺ از مستحبات شب اول ماه رمضان خواندن دعای جوشن کبیر است ❻ خواندن دعاهای وارده مخصوصاً دعای چهل و چهارم صحیفه سجادیه در این شب سفارش شده است: 《اَلْحَمْدُللهِ الّذِی هَدَانَا لِحَمْدِهِ وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِهِ لِنَکُونَ لِاِحْسَانِهِ》 ❼ دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت ‌سوره «حمد» و سوره «انعام» را بخواند و از خدا بخواهد تا او را کفایت کند و از دردها و آنچه می‌ترسد نگهداری کند ❽ بعد از نماز مغرب دست‌ها را بلند کند و بخواند دعای وارده از امام جواد علیه‌السلام 《اَللَّهُمَّ یَا مَنْ یَمْلِکُ التَّدْبِیرَ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ یَا مَنْ》 برای اعمال بیشتر شب اول ماه رمضان و خواندن کامل دعاهای وارده به مفاتیح الجنان مراجعه شود حلـ🌙ـول ماه مبارک رمضان✨ 🆔 @P_eteghaadi
اعمال اختصاصی ایام سال از کتاب اقبال الاعمال سید بن طاووس دعای امام صادق (علیه السلام) در شب آخر ماه شعبان و شب اول ماه رمضان اللّهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَکَ الَّذى اُنْزِلَ فیهِ الْقُرآنُ وَجُعِلَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فیهِ وَسَلِّمْهُ لَنا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا فى یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ یا مَنْ اَخَذَ الْقَلیلَ وَشَکَرَ الْکَثیرَ اِقْبَلْ مِنِّى الْیَسیرَ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ لى اِلى کُلِّ خَیْرٍ سَبیلاً وَمِنْ کُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ یا مَنْ عَفا عَنّى وَعَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّیِّئاتِ یا مَنْ لَمْ یُؤاخِذْنى بِارْتِکابِ الْمَعاصى عَفْوَکَ عَفْوَکَ عَفْوَکَ یاکَریمُ اِلهى وَعَظْتَنى فَلَمْ اَتَّعِظْ وَزَجَرْتَنى عَنْ مَحارِمِکَ فلَمْ اَنْزَجِرْ فَما عُذْرى فَاعْفُ عَنّى یا کَریمُ عَفْوَکَ عَفْوَکَ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِکَ فَلْیَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِکَ یااَهْلَ التَّقْوى وَیا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَکَ عَفْوَکَ اَللّهُمَّ اِنّى عَبْدُکَ بْنُ عَبْدِکَ بْنُ اَمَتِکَ ضَعیْفٌ فَقیرٌ اِلى رَحْمَتِکَ وَاَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنى والْبَرَکَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَیْتَ اَعمالَهُمْ وَقَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ وَجَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَاَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ وَلا یَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَکَ وَلا یَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَکَ وَکُلُّنا فَقیرٌ اِلى رَحْمَتِکَ فَلا تَصْرِفْ عَنّى وَجْهَکَ وَاجْعَلْنى مِنْ صالِحى خَلْقِکَ فِى الْعَمَلِ وَالاْمَلِ وَالْقَضاَّءِ وَالْقَدَرِ اَللّهُمَّ اَبْقِنى خَیْرَ الْبَقاَّءِ وَ اَفْنِنى خَیْرَ الْفَناَّءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِیاَّئِکَ وَمُعاداةِ اَعْداَّئِکَ وَ الرَّغْبَةِ اِلَیْکَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْکَ وَالْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَالتَّسْلیمِ لَکَ وَالتَّصْدیقِ بِکِتابِکَ وَاتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِکَ اَللّهُمَّ ما کانَ فى قَلْبى مِنْ شَکٍّ اَوْ رَیْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُیَلاَّءَ اَوْ رِیاَّءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ کُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْیانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَىءٍ لا تُحِبُّ فَاَسْئَلُکَ یا رَبِّ اَنْ تُبَدِّلَنى مَکانَهُ ایماناً بِوَعْدِکَ وَوَفآءً بِعَهْدِکَ وَرِضاً بِقَضاَّئِکَ وَزُهْداً فِى الدُّنْیا وَرَغْبَةً فیما عِنْدَکَ وَاَثَرَةً وَطُمَاْنینَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً اَسْئَلُکَ ذلِکَ یا رَبَّ الْعالَمینَ اِلهى اَنْتَ مِنْ حِلْمِکَ تُعْصى وَمِنْ کَرَمِکَ وَجُودِکَ تُطاعُ فَکَانَّکَ لَمْ تُعْصَ وَاَنَا وَمَنْ لَمْ یَعْصِکَ سُکّانُ اَرْضِکَ فَکُنْ عَلَیْنا بِالْفَضْلِ جَواداً وَبِالْخَیْرِ عَوّاداً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ صَلوةً داَّئِمَةً لا تُحْصى وَلا تُعَدُّ وَلا یَقْدِرُ قَدْرَها غَیْرُکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ 🆔 @P_eteghaadi
﷽ 📌برداشت نادرست از 🔻برخی ها ریا را مساوی با مخفی نبودن، می دانند، مثلاً تصور می کنند نماز شب را حتما باید مخفیانه بخوانند تا ریا نشود! 👈در حالی که هر چند ریا در نماز شب جایز نیست، ولی لزومی ندارد آن را مخفیانه و به دور از چشم دیگران خواند. ✍️متن دقیق رساله: در نماز شب، در تاریکی خواندن و مخفی کردن از دیگران شرط نیست، اما ریا هم در آن جایز نیست. 📚رساله آموزشی بخش قبله و اقسام نمازها 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید قوانین ماه رمضون رو تو دبی رعایت کنید اگر واقعا بجای دبی می‌گفت ایران چه واکنشی داشتن؟ " مریم روشن ضمیر" 🆔 @P_eteghaadi
سلام سوال من درموردهدف از غیبت صغرای امام زمان(عج) برای چه بود ✍️اگرچه غیبت آخرین امام معصوم(ع) در روایات پیش بینی شده بود، ولی زمانی که امام حسن عسکری(ع) به شهادت رسید، شیعیان به دلیل پیشینه ای 250 ساله که از حضور یازده امام معصوم(ع) در جامعه داشتند، به راحتی نمی توانستند غیبت کامل امام از جامعه را بپذیرند و به همین دلیل هم بود که برخی شیعیان پس از شهادت آن حضرت تا مدتی دچار حیرت و سرگردانی شدند. بنابراین، لازم بود که قبل از آغاز غیبت کبرا و قطع کامل ارتباط امام با جامعه، برای مدتی رابطه امام با مردم با واسطه نایبان خاص ادامه داشته باشد، تا مردم به تدریج آماده پذیرش غیبت کامل امام و مراجعه به فقها ـ به عنوان نایبان عامّ امام زمان(ع) ـ شوند. به بیان دیگر، دوران غیبت صغرا، دوران تمرین و آماده سازی شیعیان برای ورود به دوران غیبت کبرا بود. در همین دوره بود که به تدریج، همه فرقه های پراکنده ای که پس از شهادت امام یازدهم در موضوع جانشینی آن حضرت به وجود آمده بودند، از میان رفتند و همه شیعیان بر پیروی از فرزند امام حسن عسکری(ع) به عنوان امام دوازدهم به وحدت و اتّفاق نظر رسیدند. شیخ مفید(ره) پس از نقل خبری از «حسن نوبختی»، نویسنده کتاب «فرق الشیعه»، در زمینه چهارده گانه ای که پس از شهادت امام حسن عسکری(ع) به وجود آمدند، می گوید: «از این فرقه هایی که از آنها یاد کردیم، در زمان ما؛ یعنی در سال 373 ق. هیچ فرقه ای مگر امامیه دوازده امامی باقی نمانده است؛ یعنی کسانی که امامت فرزند حسن [عسکری] را که به نام رسول خدا(ص) نامیده می شود، پذیرفته و به حیات و بقای او تا روزی که با شمشیر قیام کند، یقین دارند. 📚سید مرتضی، الفصول المختاره، مندرج در مصفات الشیخ المفید، ج 2، ص 221. گفتنی است، آماده کردن مردم برای ورود به دوران غیبت از سال ها پیش از غیبت امام مهدی(ع) و از زمان امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) آغاز شده بود و آن امامان بزرگوار رابطه خود را با مردم کم کرده بودند و آنها را در امور مختلف اعتقادی و فقهی به فقها و محدثان شیعه که در مراکز شیعه نشینی چون قم حضور داشتند، ارجاع می دادند، تا به تدریج مردم با این رویه خو بگیرند» 📚برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: مسعود پورسید آقایی، تاریخ عصر غیبت، ص 164ـ171. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 🔍🛑⚠️خوردن غیر خوراکی و چیز بسیار کوچک 🚫برخی می‌پندارند خوردن چیزی که بسیار کم و کوچک است یا خوارکی نیست، مثل مقدار کمی تربت سیدالشهدا به‌قصد تبرک یا شفا، روزه را باطل نمی‌کند‼️ 👈غافل از اینکه به نظر همه مراجع عظام تقلید، هرچه انسان عمداً بخورد، روزه را باطل می‌کند؛ چه جزء خوراکی‌ها باشد یا نباشد؛ حتی اگر به‌اندازه یک‌دهم دانۀ گندم یا قطرۀ آب باشد. 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ❓از کجا بفهمیم خیراتی که انجام دادیم به اموات رسیده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🆔 @P_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 | ماه دوست داشتنی... 💠 | برگرفته از دعای ۴۴ صحیفه سجادیه ✒🎙 | حجت الاسلام 🔴 | 🔻 | کانال حجت‌الاسلام رضایی‌قمی https://eitaa.com/joinchat/4167893208C457c5437ca