فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مداحی بنیفاطمه در واکنش به #اهانت_به_قرآن
💡@p_eteghaadi
#داستان
💚 مناظرهی امام رضا علیهالسلام
با یحیی بن ضحاک سمرقندی
عدهای از حضرت رضا علیهالسلام خواهش کردند که در حضور مأمون در مناظرهای در مورد امامت شرکت کند. امام پذیرفت، مجلسی تشکیل شد و «یحیی بن ضحاک سمرقندی» برای بحث با ایشان دعوت شد.
امام فرمود: «بپرس!»
او گفت: «شما بپرسید ای پسر رسول خدا تا ما به سؤال شما افتخار کنیم».
امام فرمود: «ای یحیی! نظر تو درباره کسی که ادعا میکند راستگوست ولی به راستگویان، نسبت دروغگویی میدهد، چیست؟ آیا چنین کسی راستگو و پیرو دین حق است یا دروغگو؟»
یحیی مدتی به فکر فرو رفت و چیزی نگفت.
مأمون گفت: «چرا جواب نمیدهی؟»
یحیی گفت: «سؤالی از من کرد که نمیتوانم پاسخ دهم».
مأمون از حضرت رضا علیهالسلام پرسید: «منظورتان از این سؤال چه بود؟»
امام فرمود: «من از یحیی با کنایه پرسیدم اگر ابوبکر راستگو بوده، پس راویان صادق و راستگو که گفتهاند ابوبکر بر فراز منبر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله اعلام کرد: «شما مرا امیر خود قرار دادید ولی من بهتر از شما نیستم». باید این سخن هم راست باشد و اگر این سخن ابوبکر راست است میگوییم امیر باید از رعیت بهتر باشد، پس ابوبکر امام نیست.
همچنین از قول ابوبکر نقل کردهاند که گفته است: «من شیطانی دارم که مرا وسوسه میکند و من گرفتار او هستم»، اگر ابوبکر راستگوست و این سخن هم راست است، پس نمیتواند امام باشد چون شیطان نمیتواند در امام تصرف کند و نیز از عمر نقل کردهاند که گفته است: «امامت ابوبکر یک کار ناگهانی و بدون مقدمه بود که خداوند ما را از شرّ آن حفظ کرد، پس هر کس این کار را تکرار کند، او را بکشید».
اگر عمر راستگو بود پس امامت ابوبکر به نظر عمر هم صحیح نبوده و اگر دروغ گفته که خودش برای زعامت و رهبری مسلمین لیاقت ندارد.»
سخن حضرت که به اینجا رسید مأمون آنچنان عصبانی و ناراحت شد که بیمقدمه فریادی کشید که همه آن عده متفرق شدند.
سپس رو کرد به بنی هاشم و گفت: «مگر من نگفتم حضرت رضا علیهالسلام را شروع کننده بحث قرار ندهید و علیه او جمع نشوید؟ اینها علمشان از علم رسول الله است».
📚بحار الأنوار ، ج ۱۰ ، ص ۳۴۸
مناقب آل أبي طالب ، ج ۲ ، ص ۴۰۴
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۰
❓متن پیام:
سلام، ممنون از کانال خوبتون
چندتا سوال ذهنمو مشغول کرده.
1- #سحر و جادو که به گفته امام رضا(ع) در حدیثی فرمودند: «اثرش با اذن خدا هست» چطور با عدالت خدا سازگار هست؟
2. راه باطل کردن آن چیست؟ با تشکر
✅ پاسخ:
محمد بن عیسى میگوید: از حضرت رضا(ع) درباره سحر پُرسوجو کردم فرمود: «سحر واقعیت دارد و به اذن خدا ضرر میرساند [و اثر میکند]».[1]
محل بحث در این روایت عبارت «اذن خدا»(هُوَ یُضِرُّ بِإِذْنِ اللهِ تَعَالَى) میباشد که از آن دو معنا برداشت میشود:
1. اثر تکوینی سحر؛ توضیح اینکه:
یکی از اصول اساسی توحید، این است که همه قدرتها در این جهان از قدرت پروردگار سرچشمه میگیرد، حتی سوزندگی آتش و برندگی شمشیر بدون اذن و فرمان تکوینی او نمیباشد. جهان آفرینش، جهان اسباب و مسببات است. البته برخی سببها مادی است و برخی غیر مادی است. اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفته است که هر پدیده و حادثهای از علت ویژه خود صادر گردد و در عین حال، نظام علت و معلولها همگی به خدا منتهی شده و از او قدرت و نیرو میگیرند. او است که سبب را میآفریند و به آن قدرت و نیرو میبخشد و آنرا برای ایجاد معلول ویژه خود آماده میسازد. در حقیقت مؤثر واقعی، در تمام نظام جهان یکی است و نظام جهان که به صورت اسباب و مسببات جلوهگری دارند، همگی از او استمداد گرفته و به او منتهی میشوند.[2]
در تأثیر سحر و جادو نیز وضع چنین است. خداوند متعال با قدرت خویش، چنین اراده و نیرویی را در برخی افراد به ودیعت نهاده است. انسانها با بهرهگیری از این اراده و تقویت آن میتوانند به کارهای شگفت انگیزی دست زنند، اما عدهای با سوء استفاده از آن به کارهای ناشایست اقدام میکنند و در مقابل عدهای مصلح نیز با علم به روشها و اصول سحر، جادوهای دیگران را باطل میکنند. پس، در واقع اصل وجود این نیرو در نهاد آدمی از آنِ خداوند و به فرمان او است، منتها چگونگی بهرهگیری از آن به عهده خود انسان نهاده شده است و او در چگونگی بهرهگیری از آن مسئول است. پس هیچ منافاتی با عدالت خداوند ندارد.[3]
2. اثر فعلیتبخشی سحر: یعنی ممکن است خدا مانع اثرگذاری سحر و جادو در مواردی شده و در واقع، آن اثر تکوینی سحر از کار بیفتد. از اینرو؛ در این روایت، اثرگذاری سحر مطلق دانسته نشده تا با عدالت خدا منافات داشته باشد، بلکه اثر آن، مشروط به اذن خدا اعلام شده که در مواردی به جهت حکمت و مصلحتی اذن خدا سحر به کسی ضرر نرساند.
به هر حال؛ همانطور که در ادامه این روایت آمده و نیز براساس روایات دیگر؛ برای مبارزه با سحر و جادو ذکرها و دعاهایی بیان شده است که میتواند آن اثر تکوینی را مهار کند و حتی زمینه را برای اثر نگذاشتن سحر درباره کسی که به وسیله ذکرها و دعاها بر خداوند توکل میکند، فراهم نماید. در ادامه روایت مورد بحث امام رضا(ع) درباره سالم ماندن از اثرات سحر و جادو میفرماید: «وقتی تو را سحر کردند دستت را تا روبروی صورتت بالا ببر و بخوان: بِسْمِ اللهِ الْعَظِیمِ، بِسْمِ اللهِ الْعَظِیمِ، رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ».[4]
[1]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 413، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
[2]. سبحانی، جعفر، اصالت روح، ص 241، قم، مؤسسه امام صادق(ع).
[3]. ر. ک: «تعلیم سحر و زیان رساندن با اذن خداوند»، سؤال 6481.
[4]. مکارم الاخلاق، ص 413.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳مصاحبه بسیار جالب عباس موزون با رهبر هندوها درباره ی امام حسین علیه السلام
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۱
❓متن پیام:
سلام و خسته نباشید.اگر عیسی مسیح پیامبر خداست و یکی از معجزات ایشان تبدیل اب به شراب بود و گفته میشه ایشان در مهمانی ها شراب نوشیدند پس چرا مشروب خوردن انقدر عذاب سختی داره؟
✅ پاسخ:
در انجيل يوحنا كه چهارمين انجيل از انجيل هاى چهارگانه است، در باب دوم چنين مى خوانيم که در عروسی شراب تمام شد و به سفارش مادرش آب را شراب کرد.
در تورات و سایر کتب پیشینیان به صراحت از شراب مسکر منع شده است. حضرت عیسی خود را پیرو تورات و کتب پیشینیان و کامل کننده آنها می دانست و هرگز نمی توانست خلاف آنها عمل کند.
بیشتر آموزه ها و تعلیمات دینی مسیح تحریف شده است و تاريخ اناجيل كنونى مي گويد كه تمام آنها ساليان دراز بعد از مسيح و بدست بعضى از مسيحيان نگاشته شده است و به همين دليل داراى تناقضهاى آشكارى است.
ضمن اینکه در تفسیر شرابی که در انجیل آمده به «مسکر» اختلاف است. همچنین در نقل انجیل لوقا و انجیل متی از «شام آخر عیسی»، سخن از میوه انگور است و صراحتی ندارد که درون پیاله شراب بوده است یا آب انگور؟
با توجه به اینکه شراب مسکر آثار سوء بر جسم و جان انسان دارد و از نظر مفاسد اخلاقى و اجتماعى نيز زيان هايى غير قابل انكار دارد، چگونه مى توان پذيرفت پيامبرى كه راهنماى اخلاقى مردم است شراب سازى كند؟!
شك نيست كه اين يك افسانه ساختگى و دروغينى است كه به اين پيامبر بزرگ نسبت داده شده؛ امروزه زشتى شراب و زيان هاى بى شمار آن بر كسى پوشيده نيست، و در همه اديان آسمانى حرام و ممنوع است، و حتى در همين كتاب مقدس يهود و نصارى به آن تصريح شده است چنان كه در كتاب امثال سليمان با لحن شديدى شراب مذمت شده است.
📚 منبع و مطالعهی بیشتر
📚منبع و مطالعه ی بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۵۲
❓متن پیام:
چرا امام حسین علیه السلام به حر اجازه ورود داد؟
✅ پاسخ:
#امام_حسین فقط امام خوبها نیست...
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۳
💠 پنج نكته درباره تهمت
🔸1. يكى از گناهان #كبيره #تهمت است.
👈 تهمت آن است كه درباره برادر مسلمان، چيزى گفته شود كه در او وجود #ندارد. (1)
🖌 امام على (عليه السلام) مىفرمايد: المُؤمِنُ لا يَغُشُّ اخاه و لا يَخُونُهُ و لايَخذُلُهُ وَ لا يَتَّهِمُهُ (2)
مؤمن برادر مؤمنش را گول نمىزند، به او خيانت نمىكند، او را خوار نمىسازد و به او تهمت نمىزند.
🔸2. تهمت زدن به هركسى حرام است و نسبت به مرده و هركسى كه نمىتواند از خود دفاع كند، گناهش بيشتر است. (3)
🔸3. #شنيدن تهمت، مانند تهمت زدن، حرام و از گناهان كبيره است و بايد از كسىكه تهمت به او مىزنند دفاع كند و اگر قدرت ندارد يا فايده ندارد، بايد ترتيب اثر ندهد. (4)
🔸4. اگر كسى تهمت به كسى زده باشد و او مطلع شده باشد بايد او را راضى كند تا توبه او قبول شود و اگر مطلع نشده باشد، در توبه رضايت او شرط #نيست؛ ولى علاوه بر لزوم #دعا و #استغفار براى او بايد اگر قدرت دارد #رفع آن تهمت بنمايد و اگر قدرت بر اين كار ندارد بايد به واسطه تعريف او و امثال آن به اندازه ممكن جبران آن خسارت را بنمايد. (5)
🔸5. #سكوت در مقابل تهمت، جرم و گناه است. (6)
---------------
📚 پی نوشت:
1. فرهنگ فقه، ج 2، ص 152؛ توضيح المسائل آيةالله مظاهرى، ص 462، م 88.
2. بحارالانوار، ج 72، ص 194.
3. استفتائات جديد، مكارم، ج 1، ص 523، س 1719.
4. توضيح المسائل آية الله مظاهرى، م 94.
5. توضيح المسائل آيت الله مظاهرى، م 90.
6. صحيفه امام، ج 20، ص 443.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۵۴
❓آیا کشتار ایرانیان توسط امام حسن و امام حسین علیهما السلام صورت گرفته؟
آیا در جنگ با ایرانیان حضور داشتند؟
با فرا رسیدن ایام محرم شبهه پراکنی شیاطین و حرامیان وطنی بخصوص کوروش پرستان رذل در این باره نیز افزایش می یابد تا جلوی محبت مردم ایران به اهل بیت علیهم السلام گرفته شود.
پاسخ این دو شبهه را در این کلیپ مشاهده کنید.
💡@p_eteghaadi
❓ماجرای حمله عرب ها به ایران چه بود؟
✅ پاسخ :
ماجرای حمله اعراب به ایران: همزمان با گسترش اسلام در عربستان، وضعيت داخلي ايران دچار اغتشاش و بحران بود. اخبار مربوط به نابساماني وضع داخلي ايران و ناتواني پادشاهان ساساني در اداره كشور به خارج از مرزهاي ايران رسيد.
«مثنی» رئيس قبيله «بكربن وائل» ضمن گزارش اوضاع ايران به «ابوبكر»، از او اجازه خواست تا به نواحی تحت تصرف ايران حمله کند. ابوبكر لشكری را به فرماندهی «خالدبن وليد» به نزد مثنی فرستاد و اين لشكر به عنوان اولين قوای اسلام به سوی ايران روانه شدند.
سپاهيان اسلام به سوي عراق حركت كردند و نخست به حيره وارد شدند. آنان ابتدا با نبردی كوچک و سپس با انعقاد قرارداد صلح حيره را فتح كردند. گفته میشود نخستين مال المصالحهای كه در اسلام از ايرانيان گرفته شد، مبلغ نود هزار درهم بود كه حاكم شهر حيره به مسلمانان پرداخت.
فتح حيره در سال دوازدهم هجری روی داد و از آن پس فتوحات مسلمانان در ايران ادامه يافت. اما اين سرزمين وسيع يكباره تحت فرمان مسلمانان درنيامد و حاكميت ايشان بر ايران تدريجی، ولي با موفقيت صورت پذيرفت.
با فتح حيره كليد تصرف «بينالنهرين» در دست مسلمانان قرار گرفت. به طوری كه پس از آن شهرهاي ديگر ناحيه مانند: «انبار»، «ابله» و «عين التمر» يكي پس از ديگری در مدت كوتاهی تسخير شدند. از آن پس تا زمان جنگ «قادسيه»، چند درگيري ميان ايرانيان و مسلمانان رخ داد. در نبرد «جسر» (پُل) كه به «قُس الناطف» نيز مشهور است ايرانيان پيروز شدند. اما در ساير نبردها از جمله نبرد «مهران» يا «نُخَيله» برتری با مسلمانان بود.
اگر چه روايات زيادي از پيامبر (ص)در ستايش از ايرانيان نقل شده، ولی اين دليل عدم حمله به حكومت ايران نمی باشد. چون ستايش از برخی مردم شده نه از حكومت ايران. ولی در زمان پيامبر (ص) به ايران حمله نشد.
پي نوشت ها:
1. مجله مشكوة ، تابستان 1375 - شماره 51 ؛ الكامل في التاريخ، ج 1، ص384 -387-، ابن اثير، بيروت، دار صادر .
2. مجله مشكوة، همان.
💡@p_eteghaadi
🔹امام علی علیهالسلام:
❇️ «الصَّبرُ مِلاكٌ».
❇️ شكيبايى مايه سامان يافتن [كارها] است.
📚 غررالحکم، ص19.
#اخلاق
#صبر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۱۵۵
❓متن پیام:
تعداد یاران امام حسین علیه السلام چندتاست؟ آخه مگه کسی با 72 نفر میره جنگ؟
✅ پاسخ:
کارشناس: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جباری
💡@p_eteghaadi
34.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۱۵۶
⭕️امام حسین ع که میدونست کربلا چی میشه ، چرا خانواده رو باخودش برد؟
۱- کوفیان امام حسین ع رو با خانواده دعوت کردند
۲- یک حاکم وقتی برای حکومت میرود باید با خانواده رود و الا به او برچسب یاغی و فاسد و شورشی میزنند
چند دلیل دیگه رو توی کلیپ بالا ببین👆👆
هم ببنید هم نشر بدید تا افراد بیشتری آگاه بشن
دمتون گرم🖤
سیدکاظم روح بخش
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۷
💚اگر خالصانه از گناهان گذشته ات توبه کردی 'دیگه به اون گناهان فکر نکن 'و شک نکن که ایا بخشیده میشوی یا نه
البته بشرطی که توبه خالص باشه
امام صادق "ع" فرمود:
وقتی که بنده ای توبه خالص کند،
خدای سبحان او را دوست بدارد
و او را در دنیا و آخرت بپوشاند.
پرسشگر پرسید چگونه او را بپوشاند؟
امام فرمود:
➖دو فرشته ای که گناهان او را نوشته اند به فراموشی سپرند
➖به اعضاء و جوارح او وحی می کند، گناهان او را کتمان کنند
➖و به بقعه های زمینی وحی می کند گناهانی که انجام داده است بپوشانند
و زمانی که خدا را ملاقات می کند در حالی است که چیزی نیست تا به گناهان او شهادت دهند.
بر اساس این روایت اگر انسانی توبه حقیقی کند و در توبه شرایط آن را رعایت کند محبوب خدا می شود و با محبوب خدا شدن تمام گناهان او از نامه اعمال او محو می گردد.
ادرس
اصول_الكافي_ج٢ص٤٣٠
💡@p_eteghaadi
سوال ۱۵۸
❓متن پیام:
چرا انسانهای مومن وخوب بیشتر دچار مشکل و غم میشوند؟
✅ پاسخ:
خداوند تبارک و تعالی چون بنده ای را دوست دارد در بلا و مصیبتش غرقه سازد و باران گرفتاری بر سرش فرود آرد و آنگاه که این بنده خدا را بخواند فرماید : لبیک بنده ی من ! بی شک اگر بخواهم خواسته ات را زود اجابت کنم می توانم، اما اگر بخواهم آن را برایت اندوخته سازم این برای تو بهتر است
چهل شب بر بنده مومن نگذرد مگر اینکه واقعه ای برایش رخ دهدو او راغمگین سازد و به واسطه آن، متذکر گردد. مومن اگرمی دانست که پاداش مصائب و گرفتاری هایش چه اندازه است،آرزو میکرد با قیچی تکه تکه شود. هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود. خداوند عزوجل می فرماید اگر بنده مومن من دل آزرده نمی شد، سر انسان کافر را با دستمالی آهنین می بستم، تا هرگز دچار سردرد نشود.
💚با مروری بر مشکلات و مصایب اهل بیت، مخصوصا مصیبت عظمای امام حسین علیه السلام و اهل بیتش، احادیث بالا را بهتر درک میکنیم... زیرا که اگر دنیا محل عیش و راحتی و خوشگذرانی بود هیچکس لایقتر از محمد و آل مطهرش برای بهره بردن از این موهبت نبود....
هرکه در این بزم مقربتر است
جام بلا بیشترش میدهند...
📚 اصول کافی
💡@p_eteghaadi