eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.3هزار دنبال‌کننده
503 عکس
875 ویدیو
17 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: آیا عروسی حضرت قاسم در کربلا صحت دارد؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۲۰۳ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓متن پیام: با توجه به سوره بقره و نازعات آیا در قرآن مبحث ابتدا آفریده شدن زمین یا آسمان تضاد وجود دارد؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۲۰۹ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅امام حسین علیه السلام حرکت کرد که... 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: 🍀مَن أصبَحَ مُعافىً في جَسَدِهِ ، آمِنا في سِرْبِهِ ، عِندَهُ قُوتُ يَومِهِ ، فکَأنَّما حِيزَت لَهُ الدنيا. 🍀هر که به صبح برسد در حالى که تندرست و آسوده خاطر باشد و خوراک يک روز خود را داشته باشد، چنان است که دنيا را داشته باشد. 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۵۹ ❓متن پیام: سلام.سوالم اینه که اگر که با توجه به آیه ی قران ،هر چه به مااز مصیبت میرسد از طرف خود ماست و خودمون متهم هستیم ،پس چرا در احادیث وارد شده که "ما اهل بیت آنچه را که از خیر و شر ما )بیماری و سلامتی و فقر و غنا(آنچه را که خدا برای ما قرار داده می پسندیم و جز آن را نمی خواهیم"تضاد نیست؟بالاخره خدا خواسته یا خودمون کردیم؟ ✅ پاسخ: در علل و حكمت گرفتاري‌ها و بلا ها به دو امر مهم اشاره كرديد كه به بيان ديگري مختصرا توضيحي مي دهيم: 🤕 بلا هایی كه به انسان مي رسد مي تواند به دو گونه باشد: 🟠 اول: نتيجه عملكرد خود انسان است و در واقع مي تواند كفاره گناهان يا عذاب دنيوي يا كاستن از عذاب اخروي در دنيا باشد. پاداش و كيفر بيش‌تر بازتاب طبيعي و تكويني اعمال انسان‌ها است كه دامن آن ها را مي‌گيرد. 🔅قرآن مجيد بين عمل و جزا رابطه تكويني قائل است و مي‌فرمايد: «هر مصيبتي كه به شما مي‌رسد، ‌به خاطر كارهايي است كه انجام داده‌ايد». 🔅گاهي مصائب جنبة دسته جمعي دارد، چون محصول گناهان جمعي است. از اين رو مي‌فرمايد: «فساد در خشكي و دريا به خاطر اعمال مردم آشكار شد تا نتيجه بعضي از اعمالي را كه انجام داده‌اند، ‌به آنان بچشاند، شايد بازگردند». 🟠 دوم: بلاها و مشكلاتي كه در دنيا براي انسان وجود دارد، در لوح محفوظ ثبت شده و بايد به وجود بيايد كه آزمون الهي و امتحان بنده از اين قبيل است: 🔅«ما أَصابَ مِنْ مُصيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا في‏ أَنْفُسِكُمْ إِلاَّ في‏ كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَي اللَّهِ يَسيرٌ؛ هيچ مصيبتي (ناخواسته) در زمين و نه در وجود شما روي نمي‏دهد مگر اين كه همه آن ها قبل از آن كه زمين را بيافرينيم در لوح محفوظ ثبت است و اين امر براي خدا آسان است». ⚜هر كه در اين بزم مقربتر است ⚜جام بلا بيشترش مي دهند اين ابتلائات الهي، وسيله‌اي است جهت آزمايش و امتحان انسان‌ها،تا ماهيت و جوهر حقيقي خويش را آشكار سازند، نيز براي پرورش و تكامل جان‌ها است. 🔅« وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛ قطعاً همه شما را با چيزي از ترس، گرسنگي، و كاهشي در مال ها و جان ها و ميوه‏ها، آزمايش مي‏كنيم و بشارت ده به استقامت‏كنندگان»‏. 🔺البته هر چند ظاهر آيه عام است و همه گرفتاري‌ها را در بر مي‌گيرد، ولي مثل خيلي از آيات قرآن مجيد داراي استثنائاتي است؛ مانند: بلا ها و مشكلاتي كه براي پيامبران و ائمه و اولياء و مؤمنان واقعي به وجود مي آيد، زيرا با اين كه گناه نكرده‌اند، ولي به خاطر آزمايش يا ترفيع درجه به گرفتاري مبتلا مي‌شوند، ‌ولي مي‌توان گفت: 💢بيشتر مصيبت‌ها و ناراحتي‌ها معلول گناه است. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۶۰ ❓متن پیام: «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا». آیا این شعر برگرفته از آیات و روایات است؟ ✅ پاسخ: دین اسلام در سفارش به مدارا و برخورد نرم و ملایم با مردم، حتی دشمنان را نیز مورد نظر داشته است. 🔺این مسئله تا آن‌جا اهمیت دارد که خدای متعال در قرآن کریم به فرستادگانش حضرت موسی و هارون(علیهم‌السلام) توصیه می‌کند تا در برخورد با فرعون از در مدارا و ملاطفت وارد شوند، شاید به خود آید و پند گیرد: «فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً لَعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ...».‏ ♦️در احادیث و سیره پیشوایان دین نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است: 🔅«صَانِعِ الْمُنَافِقَ بِلِسَانِکَ وَ أَخْلِصْ مَوَدَّتَکَ لِلْمُؤْمِنِ وَ إِنْ جَالَسَکَ یَهُودِیٌّ فَأَحْسِنْ مُجَالَسَتَه»؛ با منافق، به زبان سازش کن، و شخص مؤمن را در قلب دوست بدار، و اگر فردى یهودی با تو همنشین شد، با او به خوبى برخورد کن. 🔅«عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیهم‌السلام قَالَ: فِی التَّوْرَاةِ مَکْتُوبٌ فِیمَا نَاجَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ علیه‌السلام یَا مُوسَى ... وَ أَظْهِرْ فِی عَلَانِیَتِکَ الْمُدَارَاةَ عَنِّی لِعَدُوِّی وَ عَدُوِّکَ...»؛ امام باقر(علیهم‌السلام) فرمود: در تورات ضمن آنچه خداى‌عزوجل با موسى بن عمران راز گفت، نوشته است: اى موسى! ... و در آشکارا با دشمن من و خودت مدارا کن. 💠 سفیان بن عیینه از زهرى پرسید، علی بن حسین را دیده‌‏اى؟ گفت: آرى کسى از او با فضیلت‌تر نیست! خدا شاهد است که برایش دوستى در نهان و دشمنى آشکارا نمی‌بینم. گفتند: چطور؟ گفت: هر کس به او کمال علاقه و محبت را داشت وقتى مقام و شخصیت و فضیلت زین العابدین(علیهم‌السلام) را مشاهده می‌کرد بر او حسادت می‌کرد. و هر کس با او دشمن بود باز به واسطه‌ی شدت مدارایى که داشت با او دوستانه برخورد می‌کرد. ♦️مروت و مردانگی نیز از صفات برجسته انسانی است؛ آیات و روایات زیادی به فضیلت و اهمیت آن پرداخته است: 🔆امام علی(علیهم‌السلام) در مورد اهمیت جوانمردی فرمود: «انسان به زینتی زیباتر از جوانمردی آراسته نشده است. 🔺در همین راستا، آنچه در مورد شعر سعدی می‌توان گفت، آن است که این شعر برگرفته از متون دینی و مطابق با آموزه‌های اسلامی است؛ اما این که چرا با دوستان باید مروت داشت، و با دشمنان مدارا کرد، شاید به این جهت باشد که مروت مرتبه‌ای بالاتر از مدارا است. 💡@p_eteghaadi