سوال ۲۷۳
❓متن پیام:
سلام به نظر میاد آیه 85سوره ال عمران با آیت الکرسی لااکراه فی الذین تناقض دارد؟
✅ پاسخ:
اجبار و اكراه در پذيرش دين نيست.
دين بايد با اختيار و انتخاب خود شخص صورت گيرد.
♦️اصولاً دين به عنوان يك مقوله ايماني و قلبي چيزي نيست كه اجبار پذير باشد .
⚠️ اگر در آيه دقت كنيد، متوجه مي شويد كه با زبان نفي سخن گفته، نه نهي، يعني فرمود: در دين اجبار نيست، نه اينكه نبايد اجبار كرد، يعني اجبار پذير نيست، نمي توان كسي را به زور انسان معتقد و مومن كرد، چون مربوط به اعتقاد و دل او و انتخاب او مي شود.
اما دين پذيرفته نزد خدا فقط اسلام است، يعني فقط دين حق مورد پذيرش خدا است.
⁉️مثل آن است كه بگويد انسان ها در انتخاب نيك و بد اختيار دارند. انسان مي توان راه درستي و پاكي را انتخاب، يا راه گمراهي و ضلالت و گناه را برگزيند. هيچ كدام اجباري نيست، اما خدا فقط نيكي و خوبي را مي پذيرد و مورد قبول است.
🔺 خداوند فقط به نيكوكاران پاداش مي دهد. اين دو با هم تناقض دارند؟
خداوند راه هدايت و ضلالت را معرفي و به انسان ها نشان داده و دستور و فرمان به سوي هدايت كرده، اما انسان ها را در انتخاب راه آزاد گذاشته كه هر كدام را بپذيرند و هر راه را خواستند، بپيماند، اما به آن ها فرمود كه تنها نيكوكاران و شاكران را پاداش مي دهد.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۷۴
❓متن پیام:
سلام مگر خدا مهربان نیست پس چرا تو جهنم انسان هارو میسوزونه بهتر نیست تو جهنم آدم های بد رو درمان کنه و نسوزونه چون همه آدم ها درمان میشن و خدا موجود بیهوده نیافریده
✅ پاسخ:
در جمع بندی منابع دینی می توان گفت تقریبا اکثریت انسان هایی که در جهنم به سر می برند، پس از تحمل عذابی موقت به بهشت می روند؛
مثلا شخصی را در نظر بگیرید که ایمان آورده، ولی به خاطر ضعف ایمان، گناهان کبیره انجام داده،این فرد اگر توبه نکرده باشد ، با سختی جان دادن یا عذاب برزخ یا شفاعت یا تحمّل عذاب موقت جهنم پاک گردیده، به بهشت میرود؛
🔺 درواقع عذاب برای او حکم تطهیر و درمان از پلیدی گناه را دارد .
🔴 اکثر انسان ها که آمیخته ای از خوبی ها وبدی ها را دارا هستند ،همین وضعیت را دارند ؛ زیرا مبنای برخورد خداوند با گنهکاران ، رحمت وبخشایش و گذشت است.
🔅آیات متعدد قرآن که از «غفور» و «رحیم» بودن خداوند نام برده ،می تواند اشاره به همین مطلب داشته باشد .
🔆در قرآن کریم ، تصریح شده است:
«إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ؛
خداوند [هرگز] شرک را نمیبخشد! و کمتر از آن را برای هر کس بخواهد [و شایسته بداند] میبخشد!».
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
9.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سوال ۲۷۵
❓متن پیام:
سلام خسته نباشید
یه سوال داشتم که چرا خدا بیشتر طرف مادر و پدر رو میگیره و فرزند حقی نداره؟
✅ پاسخ از حجتالاسلام فرحزاد
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۶
❓متن پیام:
چرا با وجود فساد در سیستم، باید برای حفظ جمهوری اسلامی تلاش کنیم؟
✅ پاسخ از استاد رحیمپور ازغدی
قسمت اول
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام:
چرا با وجود فساد در سیستم، باید برای حفظ جمهوری اسلامی تلاش کنیم؟
✅ پاسخ از استاد رحیمپور ازغدی
قسمت دوم
💡@p_eteghaadi
سوال ۲۷۷
❓متن پیام:
سلام.اینکه میگن «خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا لَا مِنْ شَیْء» منظور چیه؟! چطور میشه از هیچ چیز خلقت شده باشه؟!
✅ پاسخ:
یکی از سؤالاتی که از دیر باز در مباحث توحیدی مطرح بوده، این است که آیا خداوند جهان هستی را از چیزی آفریده یا از هیچ؟
🤔به تعبیر فنیتر آیا خداوند، جهان را من «شیء» خلق کرده، یا من «لا شیء» و عدم؟
⁉️ مشکل آنجا است که به هر کدام از این دو احتمال، انتقاداتی وارد شده و راه سومی هم وجود ندارد.
1⃣ اگر خداوند، جهان را از «شیء» و چیزی خلق کرده باشد، لازم میآید که قبل آفرینش، چیزی وجود داشته باشد که بینیاز از خداوند است و لازم میآید که آن ماده اولیه، قدیم ذاتی باشد که این با اعتقاد به نیازمندی همه چیزها به خدا ناسازگار است.
2⃣ اگر خداوند جهان را از هیچ، یعنی عدم و «لا شیء» خلق کرده باشد، مشکلش این است که «هیچ» نمیتواند منشأ وجود گردد.
🌀از طرفی «خلق من شیء» و «خلق من لا شیء» دو نقیض هستند و میدانیم که در رابطه نقیضین، احتمال سومی وجود نخواهد داشت.
🔆از این رو برای شرح ماجرای آفرینش باید گفت:
1. خلقت اشیاء از عدم و «لا شیء» با این نگاه امکان پذیر است که بگوییم مقصود آموزههای اسلامی آن است که عالم، بلکه تمام اسما و صفات خداوند در رتبه ذات خدا مستهلک در ذات الهی هستند و در آنجا هیچ اسم، رسم، تمایز و صفتی وجود ندارد؛
به این جهت عالم (با ویژگی خاص) از عدم خلق شده است؛
یعنی در مرتبه ذات معدوم بود. که در اینجا قبلیت زمانی منظور نیست، بلکه قبلیت رتبه و مرتبه مقصود است.
2. در برخی روایات اهلبیت(ع) ماجرای آفرینش با ظرافتی بیان شده که خشک کننده ریشه شبهه و اشکال در معارف توحیدی است.
🔅توضیح اینکه اهلبیت(ع) در تبیین چگونگی خلقت جهان توسط خداوند متعال فرمودند که خداوند اشیاء را از چیز دیگری خلق نکرده است(لا من شیء) و نه آنکه از ناچیز خلق کرده باشد(من لا شیء)!
❗️👌🏻دقت و ظرافت موجود در این تعبیر، آن است که خداوند متعال، جهان را نه از چیز و مادهای خلق کرده تا بینیازی شیء از خدا و قدیم بودن ماده اولیه لازم آید، و نه از هیچ، خلق کرده تا خلق از عدم لازم آید؛
بلکه واقعیت آن است که خداوند بدون اینکه از چیزی خارج از وجود خودش بهره گیرد جهان را خلق کرده است.
📌البته تمام آنچه گفته شد مرتبط با خلقت ابتدایی جهان است؛
اما در خلقت موجودات بعدی روشن است که از مواد اولیه دیگری استفاده شده است؛ لذا مقصود این نیست که مثلاً لیوان یا بقیه موجودات فعلی از لا شئ خلق شدهاند.
🌐 منبع و مطالعه بیشتر
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۸
❓متن پیام:
سلام وعرض ادب خدمت شما ..ببخشید خواستم بپرسم در زیارت عاشورا وقتی میگوییم: اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ..منظور با امام سجاد (علیهمالسلام) هست یا حضرت علی اکبر(علیهمالسلام)؟
✅ پاسخ از استاد مرتجی
💡@p_eteghaadi