eitaa logo
پاسخ به شبهات اعتقادی
19.7هزار دنبال‌کننده
467 عکس
810 ویدیو
15 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ۲۷۳ ❓متن پیام: سلام به نظر میاد آیه 85سوره ال عمران با آیت الکرسی لااکراه فی الذین تناقض دارد؟ ✅ پاسخ: اجبار و اكراه در پذيرش دين نيست. دين بايد با اختيار و انتخاب خود شخص صورت گيرد. ♦️اصولاً دين به عنوان يك مقوله ايماني و قلبي چيزي نيست كه اجبار پذير باشد . ⚠️ اگر در آيه دقت كنيد، متوجه مي شويد كه‌ با زبان نفي سخن گفته، نه نهي، يعني فرمود: در دين اجبار نيست، نه اينكه نبايد اجبار كرد، يعني اجبار پذير نيست، نمي توان كسي را به زور انسان معتقد و مومن كرد، چون مربوط به اعتقاد و دل او و انتخاب او مي شود. اما دين پذيرفته نزد خدا فقط اسلام است، يعني فقط دين حق مورد پذيرش خدا است. ⁉️مثل آن است كه بگويد انسان ها در انتخاب نيك و بد اختيار دارند. انسان مي توان راه درستي و پاكي را انتخاب، يا راه گمراهي و ضلالت و گناه را برگزيند. هيچ كدام اجباري نيست، اما خدا فقط نيكي و خوبي را مي پذيرد و مورد قبول است. 🔺 خداوند فقط به نيكوكاران پاداش مي دهد.‌ اين دو با هم تناقض دارند؟ خداوند راه هدايت و ضلالت را معرفي و به انسان ها نشان داده و دستور و فرمان به سوي هدايت كرده، اما انسان ها را در انتخاب راه آزاد گذاشته كه هر كدام را بپذيرند و هر راه را خواستند، بپيماند، اما به آن ها فرمود كه تنها نيكوكاران و شاكران را پاداش مي دهد. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۷۴ ❓متن پیام: سلام مگر خدا مهربان نیست پس چرا تو جهنم انسان هارو میسوزونه بهتر نیست تو جهنم آدم های بد رو درمان کنه و نسوزونه چون همه آدم ها درمان میشن و خدا موجود بیهوده نیافریده ✅ پاسخ: در جمع بندی منابع دینی می توان گفت تقریبا اکثریت انسان هایی که در جهنم به سر می برند، پس از تحمل عذابی موقت به بهشت می روند؛ مثلا شخصی را در نظر بگیرید که ایمان آورده، ولی به خاطر ضعف ایمان‌، گناهان کبیره انجام داده،این فرد اگر توبه نکرده باشد ، با سختی جان دادن یا عذاب برزخ یا شفاعت یا تحمّل عذاب موقت جهنم پاک گردیده‌، به بهشت می‌رود؛ 🔺 درواقع عذاب برای او حکم تطهیر و درمان از پلیدی گناه را دارد . 🔴 اکثر انسان ها که آمیخته ای از خوبی ها وبدی ها را دارا هستند ،همین وضعیت را دارند ؛ زیرا مبنای برخورد خداوند با گنهکاران ، رحمت وبخشایش و گذشت است. 🔅آیات متعدد قرآن که از «غفور» و «رحیم» بودن خداوند نام برده ،می تواند اشاره به همین مطلب داشته باشد . 🔆در قرآن کریم ، تصریح شده است‌: «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَنْ يَشَاءُ؛ خداوند [هرگز] شرک را نمی‌بخشد! و کم‌‌تر از آن را برای هر کس بخواهد [و شایسته بداند] می‌بخشد!». 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۵ ❓متن پیام: سلام خسته نباشید یه سوال داشتم که چرا خدا بیشتر طرف مادر و پدر رو میگیره و فرزند حقی نداره؟ ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام فرحزاد 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۶ ❓متن پیام: چرا با وجود فساد در سیستم، باید برای حفظ جمهوری اسلامی تلاش کنیم؟ ✅ پاسخ از استاد رحیم‌پور ازغدی قسمت اول 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓متن پیام: چرا با وجود فساد در سیستم، باید برای حفظ جمهوری اسلامی تلاش کنیم؟ ✅ پاسخ از استاد رحیم‌پور ازغدی قسمت دوم 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۷۷ ❓متن پیام: سلام.اینکه میگن «خَلَقَ اللَّهُ تَعَالَى الْأَشْیَاءَ کُلَّهَا لَا مِنْ شَیْ‏ء» منظور چیه؟! چطور میشه از هیچ چیز خلقت شده باشه؟! ✅ پاسخ: یکی از سؤالاتی که از دیر باز در مباحث توحیدی مطرح بوده، این است که آیا خداوند جهان هستی را از چیزی آفریده یا از هیچ؟ 🤔به تعبیر فنی‌تر آیا خداوند، جهان را من «شیء» خلق کرده، یا من «لا شیء» و عدم؟ ⁉️ مشکل آن‌جا است که به هر کدام از این دو احتمال، انتقاداتی وارد شده و راه سومی هم وجود ندارد. 1⃣ اگر خداوند، جهان را از «شیء» و چیزی خلق کرده باشد، لازم می‌آید که قبل آفرینش، چیزی وجود داشته باشد که بی‌نیاز از خداوند است و لازم می‌آید که آن ماده اولیه، قدیم ذاتی باشد که این با اعتقاد به نیازمندی همه چیزها به خدا ناسازگار است. 2⃣ اگر خداوند جهان را از هیچ، یعنی عدم و «لا شیء» خلق کرده باشد، مشکلش این است که «هیچ» نمی‌تواند منشأ وجود گردد. 🌀از طرفی «خلق من شیء» و «خلق من لا شیء» دو نقیض هستند و می‌دانیم که در رابطه نقیضین، احتمال سومی وجود نخواهد داشت. 🔆از این رو برای شرح ماجرای آفرینش باید گفت: 1. خلقت اشیاء از عدم و «لا شیء» با این نگاه امکان پذیر است که بگوییم مقصود آموزه‌های اسلامی آن است که عالم، بلکه تمام اسما و صفات خداوند در رتبه ذات خدا مستهلک در ذات الهی هستند و در آن‌جا هیچ اسم، رسم، تمایز و صفتی وجود ندارد؛ به این جهت عالم (با ویژگی خاص) از عدم خلق شده است؛ یعنی در مرتبه ذات معدوم بود. که در این‌جا قبلیت زمانی منظور نیست، بلکه قبلیت رتبه و مرتبه مقصود است. 2. در برخی روایات اهل‌بیت(ع) ماجرای آفرینش با ظرافتی بیان شده که خشک کننده ریشه شبهه و اشکال در معارف توحیدی است. 🔅توضیح این‌که اهل‌بیت(ع) در تبیین چگونگی خلقت جهان توسط خداوند متعال فرمودند که خداوند اشیاء را از چیز دیگری خلق نکرده است(لا من شیء) و نه آن‌که از ناچیز خلق کرده باشد(من لا شیء)! ❗️👌🏻دقت و ظرافت موجود در این تعبیر، آن است که خداوند متعال، جهان را نه از چیز و ماده‌‌ای خلق کرده تا بی‌نیازی شیء از خدا و قدیم بودن ماده اولیه لازم آید، و نه از هیچ، خلق کرده تا خلق از عدم لازم آید؛ بلکه واقعیت آن است که خداوند بدون این‌که از چیزی خارج از وجود خودش بهره گیرد جهان را خلق کرده است. 📌البته تمام آنچه گفته شد مرتبط با خلقت ابتدایی جهان است؛ اما در خلقت موجودات بعدی روشن است که از مواد اولیه دیگری استفاده شده است؛ لذا مقصود این نیست که مثلاً لیوان یا بقیه موجودات فعلی از لا شئ خلق شده‌اند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۸ ❓متن پیام: سلام وعرض ادب خدمت شما ..ببخشید خواستم بپرسم در زیارت عاشورا وقتی میگوییم: اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ..منظور با امام سجاد (علیهم‌السلام) هست یا حضرت علی اکبر(علیهم‌السلام)؟ ✅ پاسخ از استاد مرتجی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۷۹ ❓متن پیام: باسلام و تشکر از کانال خوبتون. این فرضیه که روح تمام انسان ها در عالم ذر یکدیگر را ملاقات کردند تا چه حد مورد اعتماده؟ عالم ذر همان جهان السته؟ آیه‌ی ۱۷۲ سوره اعراف به پدیدار شدن تمام فرزندان حضرت آدم از صلب ایشون و شهادت دادن به حقانیت رب اشاره کرده. آیا این ماجرا در جهان الست اتفاق افتاده؟ امکان به یاد آوردن جهان الست یا همون عالم ذر وجود داره؟ و آیا جهان الست و عالم ذر دو جهان جدا از هم هستند یا هردو به یک جهان اشاره دارند؟ ✅ پاسخ: عَهد اَلَسْت یا اَلَسْت، به عهد و پیمانی اشاره دارد که خداوند در از همه آدمیان گرفته است. این اصطلاح برگرفته شده از تعبیر قرآنی «اَلَسْتُ بِرَبِّکمْ؛ آیا من پروردگار شما نیستم؟» است. براساس آیات قرآن، خداوند در یک زمان از فرزندان آدم نسبت به ربوبیت خود اقرار گرفته است. ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال ۲۸۰ ❓معنی «کهیعص» چیست؟ 💠 سعد بن عبدالله قمی گوید: به امام عصر(اوراحنا له الفداه) عرض کردم: 🔸ای فرزند رسول خدا! تاویل آیه «کهیعص»چیست؟ ✨ فرمودند: این حروف از خبرهای غیبی است که خداوند، بنده‌اش زکریّا را بر آن مطلع ساخت؛ سپس بر محمّد (صلّی اللّه علیه و آله) آن را حکایت فرمود، و آن چنین است که ⬅️وقتی زکریّا از پروردگار خواست که نام‌های پنج تن را به او تعلیم کند، خداوند جبرئیل را بر او نازل فرمود و به او نام آنان را آموخت، پس هرگاه زکریّا، نام محمّد و علی و فاطمه و حسن (علیهم السّلام) را یاد می‌کرد؛ همّ‌ و غمّ و اندوه از او دور می‌شد، ولی هروقت حسین (علیه السّلام) را یاد می‌کرد، بغض گلویش را می‌فشرد و به نفس‌زدن می‌افتاد. 🌟روزی به پیشگاه خداوند عرضه داشت: 🔸الها! چگونه است که وقتی نام چهار تن از اینان را یاد می‌کنم تسلّی خاطر می‌یابم و چون حسین را یاد می‌کنم، دیده‌ام گریان و ناله‌ام بلند می‌شود؟ 🔸خداوند متعال جریان [شهادت‌] آن حضرت را به اطّلاع زکریّا رسانید و فرمود: 👈"کهیعص" پس «کاف» نام کربلا است، 👈«ها» اشاره به کشته شدن عترت پیغمبر، 👈«یا» یزید است که ستم‌کننده بر حسین (علیه السّلام) می‌باشد، 👈«عین» عطش حسین (علیه السّلام)، 👈«صاد» صبر اوست. 🔸هنگامی که زکریّا این مطلب را شنید تا سه روز مسجدش را ترک نکرد و مردم را از ملاقات با خود ممنوع ساخت و به گریه و زاری پرداخت. بر حسین می‌گریست و می‌گفت: ⬅️خدایا! آیا بهترین خلایقت را به سوگ فرزندش خواهی نشانید؟ ⬅️پروردگارا! آیا این مصیبت بزرگ را بر او وارد خواهی نمود؟ ⬅️الهی! آیا جامه عزا بر تن علی و فاطمه خواهی پوشاند؟ ⬅️آیا غم این مصیبت را به ساحت آن‌ها خواهی رساند؟ 🔸 آن‌گاه می‌گفت: به من فرزندی روزی کن که چشمم در سنّ پیری به او روشن و محبّتش در دلم فتنه انگیزد، سپس مرا در غم از دست‌دادنش بنشان چنان‌که محمّد حبیب خود را در سوگ فرزندش خواهی نشاند. 🌟خداوند یحیی را به وی داد، و پس از آن به شهادت او سوگوارش ساخت و مدّت حمل یحیی مانند مدّت حمل حسین (علیه السّلام) شش ماه بود. 📚 پی نوشت: مکیال المکارم در فوائد دعا برای حضرت قائم (علیه السلام)، ج‌۱، ص۵۷ 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️امام سجّاد (ع) : المُؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلى ثَلاثٍ : إمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ و إمّا أن يُعَجَّلَ لَهُ و إمّا أن يُدفَعَ عَنهُ بَلاءٌ يُريدُ أن يُصيبَهُ ▪️امام سجّاد عليه السلام فرمود : مؤمن از خود يكى از سه نتيجه را مى گيرد : ✅️ يا برايش ذخيره مى شود ✅، يا در دنيا برآورده مى شود ✅ و يا بلايى كه مى خواست به او برسد از او برگردانده مى شود. 📚تحف العقول، ص 280 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۸۱ ❓متن پیام: سلام ببخشید این سوال ذهن من رو خیلی وقته که درگیر کرده.. که چطور حضرت علی هنگامی که یه مستضعف در نماز از ایشون کمک و یا در خواست مقداری پول کردن تونستن امام رو متوجه خودشون کنن اما وقتی دشمن نیزه فرو کردن در پای امام ایشون متوجه نشده بودن ✅ پاسخ از حجت‌الاسلام محمدی شاهرودی 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوال 282 ❓متن پیام: سلام با توجه به اینکه خداوند قادر معتالی نیازی به عبادات ندارد پس چرا تعدادی از فرشتگان را خلق کرده که دائما در رکوع و سجودند ممنون سپاس از پاسخ قانع کنندتون خدا خیرتون دهد ✅ پاسخ: وجود سلسله مراتب، لازمه نظام مندى و روش مندى آفرینش است. وجود وسایط فیض، هم خود وسایط را داراى کمال و فیض مى سازد و هم موجودات فروتر را در مسیر رشد و کمال قرار مى دهد. 〽️ شکل گیرى نظام آفرینش، به آن است که آب از طریق ریشه ها، جذب ساقه درخت شود و به برگ ها برسد. 🔺در این راستا نزول باران و هدایت آب ها و کار باغبان ها و... همگى معنا و مفهوم مى یابد و نشاط و فعالیت جهان را فرا مى گیرد و در غیر این صورت سستى و رکود و جدایى میان موجودات حاکم مى شود. 🔆 خداوند حکیم، نظام جهان را بر بنیانى محکم و زیبا استوار کرده است. لازمه چنین نظامى سلسله مراتب است. این سلسله از عالم لاهوت، به عالم جبروت و سپس به ملکوت و در فروترین مرتبه به عالم ملک یا ناسوت (عالم ماده) مى رسد. 🔺 در همین رابطه جایگاه وجود فرشتگان در نظام آفرینش تعریف مى شود. 💠 فرشتگان بزرگ الهى هر کدام وظیفه خاصى بر عهده دارند؛ چنان که حضرت جبرئیل و فرشتگان در اختیار او، وظیفه ارسال وحى و الهامات رحمانى را به بندگان بر عهده دارند. ( بقره (۲)، آیه ۹۷ ...) حضرت میکائیل و فرشتگان در اختیار او وظیفه روزى رسانى و تدبیر باد و باران و... را عهده دار هستند. (نازعات (۴۶)، آیه ۵) و حضرت عزرائیل و فرشتگان در اختیار او وظیفه قبض روح و مرگ موجودات را بر عهده دارند. (سجده (۳۲)، آیه ۱۱ ...) حضرت اسرافیل و فرشتگان در اختیار او نیز وظیفه تحول جهان را عهده دار هستند. (زمر (۳۸)، آیه ۶۸ ...) 🟠 اینها همه نشان از نظام مندى جهان هستى دارد که همگى به اذن و اراده الهى فعالیت دارند. 🌐 منبع و مطالعه بیشتر 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۲۸۳ 🔴 آیا رجعت زمان ظهور امام زمان ارواحنافداه اتفاق میفتد؟ 🎙 💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن پیام: سلام خسته نباشید سوال داشتم درباره اینکه میگن ممکنه قرآن هم مثل کتاب های الهی دیگه توش دست برده شده باشه؟ ✅ برای مشاهده پاسخ روی شماره سوال زیر کلیک کنید: سوال ۱۰۸ 👈🏼 لیست سوالات پاسخ داده شده در کانال 💡@p_eteghaadi