سوال 32
❌ شبهه
مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا میکنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟
✅ پاسخ
✍️ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند.
ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند میگوید:
هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است میتواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته میداند و از سوی خود، آنان را معیّن میکند.
ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، میگوید:
معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه میباشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند:
«المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.).
سپس به روایات دیگر اشاره میکند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید:
مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و میباید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی ـ فقیه جامع شرایط ـ برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد.
شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّةاللّه». این میرساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیمگیریها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری میباشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج اللّه علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیهالسلام.
شیخ انصاری در جمعبندی مطالب فوق مینویسد:
«و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغعنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.)
عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید:
«بیگمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیهالسلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، میرساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامهی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیهالسلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.)
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۴ روز تا عید غدیر
خطیب ارجمند
حجت الاسلام سید هادی عظیمی
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩پویش علی مولای
🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال 33
📺مشروعیت خمس در اسلام !!!
▫️در کلیپ فوق وجوب پرداخت خمس سالیانه را با استناد به قرآن و سنت ثابت کرده ایم و از عواقب عدم پرداخت خمس و نیز لزوم پرداخت خمس به مراجع سخن گفته ایم و به برخی از شبهات اهلسنت در این رابطه نیز پاسخ گفته ایم .
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از گروه سرود مهاد قم 🎙
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۳ روز تا عید غدیر
ذاکر اهل بیت علیهم السلام
حاج رضا سیرلانی
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩پویش علی مولای
___
▫️https://eitaa.com/ali_molay_ir
سوال 34
🔆متن شبهه:
امروزه افراد فراوانی از علما و مردم نسبت به ساخت وساز حرم امام خمینی اشکال می گیرند که چرا برای امام #ساده زیست چنین حرم مجللی ساخته اند آیا ساختن حرم برای امام خمینی موافق تعلیمات اسلام است یامخالف ❕
🔆پاسخ شبهه:
✅ساختن حرم و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور علما و صلحاء خصوصا امام خمینی که از سادات و #فرزندان پیامبر گرامی نیز می باشند از چند جهت رجحان دارد
1️⃣ از آیات قران استفاده می شود که احترام به قبور افراد با ایمان و بزرگان ، یک نوع امر رایج در میان ملل قبل از اسلام بوده است آنجا که درباره اصحاب کهف می فرماید
«هنگامی که وضع آنان بر مردم روشن شد ومردم به دهانه غار رفتند درباره مدفن آنها دو نظر ابراز داشتند ؛1_ بر روی قبور آنان بنایی بسازید_ 2_ مدفن انان را مسجد انتخاب می کنیم» (کهف 21)
👌 قران این دو #نظریه را نقل می کند بدون آنکه از آنها انتقاد کند لذا می توان گفت اگر هر دو نظریه بر خلاف قوانین الهی بودند قطعا قران از آن انتقاد می کرد. از این داستان بدست می آید که یکی از طرق بزرگداشت صالحان حفظ و آباد سازی #مدفن آنان است
❕اصولا بناهاى يادبود كه خاطره افراد برجسته و با شخصيت را زنده مى دارد هميشه در ميان مردم جهان بوده و هست، و يك نوع قدردانى از گذشتگان، و تشويق براى آيندگان در آن كار #نهفته است، اسلام نه تنها از اين كار نهى نكرده بلكه آن را مجاز شمرده است.
👌وجود اينگونه بناها يك سند تاريخى بر وجود اين شخصيتها و برنامه و تاريخشان است، به همين دليل #پيامبران و شخصيتهايى كه قبر آنها متروك مانده تاريخ آنها نيز مورد ترديد و استفهام قرار گرفته است.
📚تفسیر نمونه12/388
2️⃣ قران در آیه 32 حج می فرماید ؛
« هرکس شعایر الهی ونشانه های دین خداوند را تعظیم و #تکریم کند آن نشانه تقوای دلها است »
♻️ ایه شریفه می گوید هر چیزی که شعار و نشانه دین باشد بزرگداشت آن مایه تقرب به #درگاه خداوند است ، به طور مسلم علمای ربانی وفقهای برجسته از بزرگترین و بارزترین نشانه های دین الهی هستند که وسیله ابلاغ دین و مایه گسترش آن در میان مردم بوده اند .
🔹امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هرکس #فقیه مسلمانی را اکرام و احترام کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او راضی است »
📚بحار الانوار ج 2 ص 44
👌یکی از طرق بزرگداشت و اکرام علماء و فقهای ربانی ، حفظ آثار و قبورشان و آباد کردن وصیانت از فرسوده شدن و از بین رفتن قبور آنها می باشد .
3️⃣ در روایات #متعددی دستور به حب و دوست داشتن و محبت به علما و فقهای ربانی داده شده است ؛
📚بحار الانوار ج 1 ص 186 باب 2 فضل حب العلماء
👌همینطور در روایات متعدد دیگری دستور به حب سادات و نیکی کردن به آنها خصوصا اگر از #صلحاء باشند ، داده شده است .
📚وسایل الشیعه، ج16 ص332 باب 17
❕روشن است که یکی از مظاهر محبت و نیکی به علماء و فقهای ربانی خصوصا اگر از سادات باشند ، بازسازی و آباد #ساختن قبور آنها می باشد .
👌البته در روایاتی از بنای بر روی قبور و گنبد و #بارگاه ساختن آن نهی شده است ؛
📚وسائل الشیعه ج 3 ص 211 باب 44
این روایات ، #مستمسک برای عده ای قرار گرفته است تا ساخت و سازهای حرم امام خمینی را زیر سوال ببرند ، توجه به پاسخی که در گذشته داده ایم لازم است که این روایات #نهی کننده ، ناظر به قبور عموم مردم است و شامل قبور انبیاء و امامان و علماء و صلحاء نمی شود
زیرا ما برای بازسازی و گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور امامان و علماء و صلحا دلیل خاص داریم که در سطرهای #پیشین به آن اشاره شده است
مرحوم صاحب #حدائق می نویسد ؛
« از روایاتی که از بناء بر قبور نهی می کند ، استثناء می شود قبور انبیاء و امامان ...همینطور بعید نیست استثناء شود قبور علماء و صلحاء چرا که بازسازی قبور آنها ، تعظیم #شعائر اسلام است و مصالح دینی فراوانی بر آن مترتب می شود»
📚الحدائق الناضره ج 4 ص 131
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال 35
❌ شبهه:
انسانیت داشته باشیم کافی است، حالا نماز هم نخوندی اشکال ندارد خدا به نماز ما احتیاج ندارد!
✅ پاسخ حجتالاسلام قرائتی را بشنوید.
#نماز
💡@p_eteghaadi
سوال 36
🔘 متن شبهه:
چرا اینقدر که به حجاب گیر میدهند به کمک کردن فقرا گیر نمیدهند؟!
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ برخی بیماریها مثل کرونا واگیردار هستند و باید سریع با آنها برخورد کرد. و مردم از فرد بیمار واگیردار باید پرهیز کنند و از او فاصله بگیرند، چون ممکن است آنها هم بیمار شوند. اما برخی بیماریها شخصی هستند و به دیگران منتقل نمیشوند مثل سرطان و دیابت و فشار خون و... .
2️⃣ برخی از گناهان هم واگیردار هستند و اگر دیر به آنها رسیدگی شود ممکن است تعداد زیادی از جامعه را آلوده کنند، مثل بیحجابی چون روی دیگران اثر میگذارد ممکن است دیگران هم به بیحجابی میل پیدا کنند. ولی فقر مسری نیست کسی از فقرا، فقر را نمیگیرد و فقر آدم فقیر به کسی منتقل نمیشود.
3️⃣ علاوه بر این در دین اسلام و دستورات آن، آنقدر که به کمک کردن به فقرا سفارش شده است به چیز دیگری سفارش نشده است. در آیات قرآن میبینیم هر جا بحث نماز بیان شده، بحث زکات هم که کمک کردن به فقراست بیان شده است.
در بحث کفارات، غالبا برای فقراست مثلا اگر کسی روزه نگیرد باید فقرا را سیر کند یا بپوشاند. اگر کسی قسمش را بشکند باید فقرا را سیر کند. یا در سفارشات اهل بیت علیهم السلام به فرزندان خود و امامان بعد خود کمک کردن به فقرا در اولویت است.
کمکهای مخفیانه امامان که شبانه برای فقرا مواد غذایی میبردند. و نمونهها از این موارد زیاد است. بنابراین آنقدر که دین اسلام به فکر فقرا بوده است هیچ دینی نبوده است.
4️⃣ اما هر دستوری از احکام خدا سر جای خودش باید انجام شود. و نباید یکی را انجام داد و دیگری را انجام نداد. یا چون در یکی از دستورات خدا کم کاری شود نباید گفت چون این دستور به خوبی انجام نشده است پس فلان دستور هم نباید خوب انجام شود. مثلا اگر در کمک کردن به فقرا کم توجهی شده است دلیل بر این نیست که به حجاب هم بیتوجهی شود.
5️⃣ نکته دیگر که خیلی مهم است تبلیغات بد دشمنان علیه دستورات دین است که با قرار دادن یک دستور خدا در برابر دستور دیگر یا مقایسه کم کاری یکی با دیگری میخواهند ارزش دستورات خدا را کم کنند.
و همچنین با برجسته کردن یک حکم و تبلیغ آن در رسانههای خود این را به مخاطب القا میکنند که حکومت اسلامی فقط به فکر این دستور است و به فکر دستورات دیگر نیست. حتی اگر خیلی بیشتر از آن در موارد دیگر فعالیت شود. قدرت رسانهی دشمنان نمیگذارد دیده شود. مثلا اگر هزار تا کار مفید در راستای فقر انجام گیرد و ده تا کار در راستای بیحجابی انجام شود دشمنان آن ده تا کار را نشان میدهند ولی آن هزار تا اصلا دیده نمیشوند.
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۳۱ روز تا عید غدیر
مجری توانمند
محمدرضا بهروز
⛅️ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🚩پویش علی مولای
___
🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ویدئو| روایتی از تنها کفشداری خارجی که ۱۶۰ سال پیش در حرم امام رضا(ع) پاگرفت | کفشداری هندی
🔸قصه کفشدار هندو دیدنی و شنیدنی است.
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۲۵ روز تا عید غدیر
خطیب ارجمند
حجتالاسلام علیرضا ایزدی
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🔻@range_khodaa🔻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ بیان حضرت علامه جوادی آملی درباره معنای آیه لا اکراه فی الدین
سوال ۳۷
استفاده چندین باره مغرضین، از شبهه تکراری آیه «لا اکراه فی الدین» برای اثبات بی حجابی
پاسخ علامه آیتالله جوادی آملی:
این طرز برداشت از آیه می شود اباحیگری!
اگر معنای این آیه اینگونه بود پس اینهمه بگیر و ببند در قرآن برای چیست؟
💡@p_eteghaadi
سوال ۳۸
❌ شبهه :
در اسلام می گویند که زن و مرد یکسان آفریده شده اند پس چرا اسلام فقط زنان را محدود می کند؟ اگر بین زن و مرد تفاوتی نباشد پس مردها هم باید حجاب داشته باشند.
✅ پاسخ :
برای روشن شدن پاسخ توجه به چند نکته ضروی است:
1️⃣ زنان و مردان از جهاتی مانند؛ خلقت از یک ذات و گوهر[1]، و بهره مندی از حقوق اجتماعی همچون؛ ازدواج، تعلیم و تربیـت، احقاق حقوق، آزادی اندیشه، بیان و قلم و ... مساوی هستند.
2️⃣ زن و مرد در عین این که از جهات متعدد مساویند از جهات متعدد دیگر با هم اختلاف دارند.
3️⃣ اصل پوشش مخصوص خانمها نیست و بر مردان نیز تا حدودی لازم است[3].
4️⃣ فلسفه پوشش برای بانوان به چند چیز برمی گردد.
▪️از جنبه روانی حجاب به بهداشت روانی اجتماع کمک میکند.
▪️از جنبه خانوادگی حجاب سبب تحکیم روابط افراد خانواده و صمیمیت کامل بین زوجین میگردد.
▪️از جنبه اجتماعی حجاب موجب حفظ و استیفای نیروی کار و فعالیت اجتماع میگردد.
▪️ به عبارت دیگر اسلام میخواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری و لمسی و ...، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد واجتماع منحصرا برای کار و فعالیت باشد.
▪️بر خلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جوییهای جنسی به هم میآمیزد.
▪️اسلام میخواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند[4]
5️⃣ علاوه بر این دلیل لزوم پوشش بیشتر، ویژگی های خاصی است که در خانم ها وجود دارد؛ زیرا زن مظهر جمال و مرد مظهر شیفتگی است. قهرا به زن باید بگویند خود را در معرض نمایش قرار نده نه به مرد.
لذا با این که دستور پوشیدن برای مردان (مثل زنان) مقرر نشده است عملا مردان پوشیده تر از زنان از منزل بیرون میروند، زیرا تمایل مرد به نگاه کردن و چشم چرانی است نه به خودنمایی، و بر عکس تمایل زن بیشتر به خودنمایی است نه به چشم چرانی.
6️⃣ نکته ی پایانی این که پوشش بیشتر زن، سبب میگردد تا ارزش زن در برابر مرد بالا رود.
7️⃣ اگر اسلام تاکید کرده است که زن متین تر و با وقارتر و عفیف تر حرکت کند و خود را در معرض نمایش برای مردان نگذارد برای آن است که بر احترام زن افزوده شود و همچون کالای بی ارزشی تلقی نگردد که به راحتی در اختیار همگان است.
📚پی نوشت:
[1] نساء، 1 ".
[2] ترجمه المیزان، ج2، ص 416.
[3] مثلا پوشش عورت واجب است و پوشش بقیه بدن در صورتی که در معرض نگاه نامحرم و سبب فتنه وفساد شود نیز واجب است مگر آن مقداری که به صورت متعارف (مثل سر و صورت) آشکار است. مسائل جدید، ج3، ص227 و 228.
[4] مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج 19، ص 432.
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۳۹
❌ شبهه :
مگه در قرآن نیومده نماز انسان را از زشتی و منکر باز میدارد، پس چرا بعضی از نماز خوانها گناه و معصیت هم میکنند؟
✅ پاسخ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم را بشنوید
💡@p_eteghaadi
سوال ۴۰
📌شبهه 👇
سلام علیکم
طاعات و عبادات قبول
مهلتی که شیطان خواست برای چه بود؟
یعنی قرار بود کشته بشه؟
یا عذاب بشه؟
قال ربّ انظرنی الی یوم یبعثون
مقصود از وقت معلوم در عبارت الی یوم الوقت المعلوم آیا قیامته؟ یا ظهور حضرت صاحب الزمان؟
چرا خداوند دست شیطان رو برای کمک به گمراه کردن بندهها باز گذاشت؟ آیا «هوای نفس» برای ابتلا و امتحان بندگان کافی نبود؟
تشکر از زحمت شما
حفِظکم الله
📌پاسخ 👇
❇️شیطان بعد از اینکه سجده نکرد و مطرود و مورد لعن قرار گرفت از خداوند میخواهد او را تا قیامت، زنده نگه دارد:
«قالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنی إِلی یَوْمِ یُبْعَثُونَ»؛ «گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزی که (همگان) برانگیخته میشوند، مهلت ده». [حجر (۱۵)، آیه ۳۶]
⚛️و در این مدت برای نیل به هدف خود تلاش کند که قرآن این خواسته را اینگونه نقل میکند:
«قالَ رَبِّ بِما أَغْوَیْتَنی لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعینَ إِلاَّ عِبادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصینَ»؛ «گفت: پروردگارا! به سبب آنکه مرا گمراه ساختی، من (هم گناهانشان را) در زمین برایشان میآرایم و همه را گمراه خواهم ساخت، مگر بندگان خالص تو از میان آنان را».[حجر (۱۵)، آیه ۳۹ و ۴۰]
☑️بنا بر تصریح آیات قرآن خداوند این مهلت را به او میدهد:
«قالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرینَ إِلی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ»؛ «(خدا) گفت: تو از مهلت یافتگانی، تا روز (آن) وقت معین».[حجر (۱۵)، آیه ۳۷ و ۳۸]
⚛️در این که منظور از «یوم الوقت المعلوم» چیست در میان مفسّران قرآن و نهج البلاغه گفتگوست.
1️⃣بعضى گفته اند: منظور پایان جهان و برچیده شدن دوران تکلیف است (در این صورت تنها با مقدارى از درخواست ابلیس موافقت شده زیرا او درخواست حیات تا روز قیامت داشت ولى تا پایان دنیا موافقت شد).
2️⃣احتمال دیگر این که منظور زمان معیّنى است که پایان عمر ابلیس است و تنها خدا مى داند و جز او از آن آگاه نیست؛ چرا که اگر آن زمان را آشکار مى ساخت ابلیس تشویق به گناه و سرکشى بیشتر مى شد.
⏮در حدیثى نیز آمده است که منظور از «یوم الوقت المعلوم» زمان قیام حضرت مهدى (عج) است که به عمر ابلیس پایان داده مى شود. (تفسیر نورالثّقلین، ج 3، ص 14، ح 46.)
🔰آیات قرآن تنها به بیان همین امر بسنده کرده و بهصراحت بیان نمیکند که چرا این مهلت به شیطان داده شده است.
⏮ اما در روایات، نکاتی پیرامون این موضوع وجود دارد مانند آنچه در نهج البلاغه نقل شده است:
👈«فَأَعْطَاهُ اللَّهُ النَّظِرَةَ اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَةِ وَ اسْتِتْمَاماً لِلْبَلِیَّةِ وَ إِنْجَازاً لِلْعِدَةِ»؛[ نهج البلاغة،خطبه اول، ص ۴۲]
خداوند هم او را برای مستحق شدنش به خشم حق، و تمام کردن آزمایش و به انجام رسیدن وعدهاش مهلت داد،
🔰در اینجا حضرت علی علیهالسلام به سه نکته و دلیل برای این کار اشاره میکند که به ترجمه و توضیح آنها میپردازیم:
❇️«اسْتِحْقَاقاً لِلسُّخْطَةِ»؛ کلمه «سُخطة» از ماده «سخط» به معنای غضب و خشم است[ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۷، ص ۳۱۳]
و در مقابلِ معنای رضایت قرار دارد[فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج ۴، ص ۱۹۲، ]
✅ مورد لعن واقع شدن شیطان
در ابتدا وقتی انسان با این عبارت مواجه میشود گمان میکند که ابلیس با مخالفتی که با خداوند کرده، مستحق غضب الهی نبوده و خداوند به او مهلت داد تا مستحق غضب الهی گردد. اما چنین نیست؛ ابلیس مورد غضب و لعنت الهی قرار گرفت و به او مهلت داده شد تا گناه و اشتباه خود را بیشتر کند تا در نهایت عقوبت بیشتری ببیند.[خویی، میرزا حبیبالله هاشمی، منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغة، ج ۲، ص ۶۲]
⚛️علاوه بر این خداوند در قرآن درباره ابلیس آورده:
«وَ إِنَّ عَلَیْکَ اللَّعْنَةَ إِلیَ یَوْمِ الدِّینِ»؛ «و بیتردید تا روز قیامت لعنت بر تو خواهد بود». [حجر (۱۵)، آیه ۳۵]
✅بنابراین به او مهلت داد تا مستحق چنین لعنتی که تا قیامت است، گردد.[صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج ۱۶، ص ۱۸۱]
✅مهلت به سبب افزودن بر گناهان
🔰مانند چنین مهلتی، خداوند به کفار نیز مهلت میدهد تا بر گناهان خود بیافزایند:
«وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِین»؛ «و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان میدهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان میدهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است». [ آلعمران (۳)، آیه ۱۷۸]
💡@p_eteghaadi
سوال ۴۱
❌ شبهه :
چرا برای منطقه خاورمیانه ومثلا قوم بنی اسراییل چندین هزار پیامبر فرستاده شده است درحالی که برای مردم واقوام وقبایلی که در منطقه شرق آسیا مثل کشورهای چین و کره بوده اند یا برای آمریکای جنوبی یا جنوب آفریقا وخیلی از مناطق جهان هیچ پیامبری ارسال نشده است. اگر ارسال شده است چند نمونه را نام ببرید
در این صورت تکلیف و سرنوشت اخروی این دسته بزرگ از انسانها چیست و چرا پیام انبیای عظام به مردم این مناطق نرسیده است؟
اگر رسیده است چرا مردم این مناطق بی دین هستند یا پیرو ادیان انحرافی یا خرافی هستند. کلا مقصر چه کسانی هستند؟
✅ پاسخ:
( قسمت اول )
🔳 یکی از مشکلات رخدادهای تاریخی عدم شفافیت آن است؛ مکان ظهور پیامبران از مسایل تاریخی است که ابهام دارد و قضاوت درباره آن مشکل است. ما با توجه به رهنمودهای وحیانی معتقدیم که ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصى ندارد. به تصریح قرآن ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصى ندارد. طبق آموزه های اسلامی همه امت ها از خود پیامبر داشته اند:
« و ان من امّة الا خلا فیها نذیر؛(1)
در هر امتی نذیر و هشدار دهنده ای وجود دارد».
نیز:« لقد بعثنا فی کلّ أمة رسولاً أنِ اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت؛ (2)
در هر امتی پیامبری فرستادیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از بت دوری کنید ».
🔳 در هر حال اگر در قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودى از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست که تعداد ایشان منحصر به همین افراد است؛ بلکه در خود قرآن تصریح شده که بسیارى از پیامبران بوده اند که نامى از ایشان در قرآن به میان نیامده:
« و رسلاً لم نقصصهم علیک(3)؛
پیامبرانی که داستان آن ها را برایت بازگو ننمودیم ».
اتفاقا برخی از روایات به نوعی موید همین مطلب است، چنان که در برخی روایات از مولا على عليه السلام نقل شده كه خداوند پيامبرى را مبعوث كرد كه سياه پوست بوده و داستان آن به ما نرسيده است. (4)
🔳 بنابراین نمىتوان گفت که همه 124 هزار نفر پیامبر در یک منطقه خاص ظهور نموده اند. چه بسا در بسیاری از مناطق در گذشته های دور انبیاء مختلفی ظهور یافته و به هدایت مردمان خود مشغول شده اند .
اتفاقا برخی از شواهد و قرائن تاریخی و اجتماعی بیانگر آن است که در سایر مناطق جهان نیز در گذشته های دور انبیایی مبعوث شده اند ،مثلا برخی از اقوام سرخپوست و ساکنان منطقه آمریکای جنوبی، سنت های دینی و اذکار و اورادی نظیر عبادات سایر ادیان دارند که به احتمال قوی ناشی از تعالیم انبیایی است که در گذشته در آن مناطق زیسته اند، ولی نامی از آن ها به دست ما نرسیده است.
🔳 در واقع احتمال بسیار جدی وجود دارد که بسیاری از آیین های فعلی آسياي دور مانند بودا و تمدن های آمریکای جنوبی مانند تمدن مایا و اینکا و... به نوعی متاثر از تعالیم انبیای آن ها بوده که برای ما ناشناخته است. نمی توان گفت اثری از تعالیم این انبیا باقی نمانده است؛ اما در هر حال گذشت زمان باعث تغییر و تحریف بسیار در این آیین ها شده و از روح اصلی خود فاصله گرفتند ؛ اما در هر حال در زمان های بعد این مردمان هم موظف به یافتن دین حق و انبیاء جدید بوده و هستند و دقیقا به همین دلیل است که مردمان بسیاری از مناطق دیگر به دین اسلام یا مسیحیت درآمدند .
به عنوان اسلام قاره آفریقا در این زمان دارای دین آسمانی مسیحیت و اسلام است در حالی که پیامبران این دو دین در آفریقا نبودند ، اما به هر طریق آموزه های این دو دین به این قاره منتقل شد و اکنون بخش عمده مردم آفریقا مسیحی و مسلمان هستند ، همین طور چندصد میلیون از مردم منطقه جنوب شرق آسیا و چین مسلمان هستند که این امر نتیجه انتقال آموزه های اسلام به این مناطق بوده و تلاش های ساکنین همین مناطق بوده است .
🔳 البته این حقیقتی غیرقابل انکار است که پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت و کتاب آسمانی، از شرق میانه برخاستند. نوح علیه السلام از عراق برخاست. مرکز دعوت ابراهیم علیه السلام عراق و شام بود. به مصر و حجاز نیز سفر کرد. موسی علیه از مصر برخاست. چون که در زمان ظهور پیامبران، منطقه مسکونى عمده انسانها مناطق آسیایى بود و خاور میانه در مهد تمدن قرار داشت.
مورخان بزرگ جهان تصریح می کنند که مشرق زمین (مخصوصاً شرق میانه) گهواره تمدن انسانی است.
ادامه در پست بعدی 👇
💡@p_eteghaadi
پاسخ به شبهات اعتقادی
سوال ۴۱ ❌ شبهه : چرا برای منطقه خاورمیانه ومثلا قوم بنی اسراییل چندین هزار پیامبر فرستاده شده است د
ادامه پاسخ بالا 👇
🔳 تمدن مصر باستان که قدیمی ترین تمدّن شناخته شده جهان است، تمدّن بابل در عراق، تمدن یمن در جنوب حجاز، همچنین تمدّن ایران و شامات، همه نمونة تمدن های معروف بشری هستند. قدمت تمدن انسانی دراین مناطق به هفت هزار سال یا بیش تر باز می گردد. از سوی دیگر، رابطه نزدیکی میان تمدن انسانی و ظهور پیامبران بزرگ است، زیرا انسان های متمدن نیاز بیش تری به آیین های الهی دارند، تا هم قوانین حقوقی و اجتماعی را تضمین کرده، جلو تعدیات و مفاسد را بگیرد، و هم فطرت الهی آن ها را شکوفا سازد.
🔳 بنابر اینکه هبوط حضرت آدم علیه السلام و ثقل جمعیت بشری در منطقه خاوری بوده و انسان ها از این منطقه به دیگر مناطق کوچ کرده اند. می توان گفت: بین ثقل جمعیت و تمدن و بعثت پیامبران ارتباط منطقی برقرار است.
پیامبران بزرگ هر چند در یک منطقه خاص ظهور یافتند. اما به معنای انحصار رسالت آن ها در آن منطقه نیست. اگر رسالت یک پیامبر جهانی هم باشد، لازم است که در منطقه ای خاص ظهور یابد که امکان گسترش شریعت وی به دیگر نقاط عالم نیز از آن جا فراهم باشد .بعثت در مکان و مهد تمدن ها موجب می شود که پیام انبیا از طریق مردم آن سرزمین به مناطق دیگر نیز برود، چون با وجود تمدن در یک سرزمین، ارتباط مردم آن سرزمین با مناطق دیگر ساده تر و بیش تر خواهد بود.
اما در هر حال در مناطقی که هیچ پیام و پیامبری به آن ها نرسیده باز نباید از یاد برد که امکان هدایت و سعادتمندی در مورد آنان نیز وجود دارد زیرا خداوند متعال غیر از طریق وحی و ارسال انبیا بشر را از طریق عقل و فطرت الهی نیز هدایت کرده است. چنان که در روایتی آمده :
«ان لله علی الناس حجتین حجه ظاهره و حجه باطنه فاما الظاهره فالرسل و الانبیا و الائمه (ع) و اما الباطنه فالقعول» (5)
خداوند بر مردم دو حجت دارد: یکی حجت ظاهری و دیگری حجت باطنی، اما حجت ظاهری انبیا و فرستادگان الهی و ائمه علیهم السلام هستند اما حجت باطنی عقل آنان است. »
🔳 در نتیجه خداوند نه تنها از طریق وحی بلکه از راه عقل نیز بشر را به سوی سعادت هدایت کرده و پیام توحید را به آنان تفهیم نموده است و این قبیل افراد در فرض عدم دسترسی به هر نوع تعالیم وحیانی زمینه دریافت اصول و کلیات رفتارهای انسانی و درک معارف بنیادین دین را دارند و بر اساس همین مبنا و معیار هم مورد محاسبه و حسابرسی قیامت قرا می گیرند .
به علاوه اگر واقعا هیچ زمینه ای برای درک حقیقت از جانب برخی اقوام وجود نداشته باشد ، این تفاوت در بهره مندی از زمینه های سعادت و کمال ، در مورد تکالیف و مسئولیت ها و محاسبه خداوند مورد توجه قرار می گیرد .
به عبارت روشن تر وضعیت مسئولیت و تکالیفی که خداوند از من و شما و دیگر افرادی که در کشورهای اسلامی و در متن دین حق و شریعت واقعی رشد یافته اند ، می طلبد ، با انسان هایی که در مناطق مختلف دیگر همچون کشورهای غیر اسلامی یا اقوام بدوی و قبایل ابتدایی مناطقی چون صحراهای آفریقا یا جنگل های آمریکای جنوبی زندگی می کنند ، کاملا متفاوت است . هیچ گاه همسانی و همانندی وجود ندارد .
به این دلیل است که خداوند در قرآن مجید میفرماید: «و ما کنّا معذبین حتی نبعث رسولاً؛ هیچ طایفه ای را عذاب نمی کنیم . مگر اینکه فرستاده ای را برای شان مبعوث کرده(و حجت را بر آن ها تمام کرده) باشیم».(6)
یعنی میزان و معیار در مطالبه عقیده و عمل صحیح از افراد و در نتیجه عذاب و ثواب در محاسبه این اعمال ، وجود ارشاد و هدایت و تبیین مسیر صحیح توسط پیامبران الهی و مانند آنان است .
این حقیقتی است که در روایات ما هم مورد اشاره قرار گرفته و حتی از انسان هایی نام برده شده که به خاطر تمام نشدن حجت بر ایشان در قیامت یا برزخ به نوعی مورد آزمون و محاسبه قرار می گیرند. (7)
حتی بابی در این زمینه در کتاب های روایی باز شده تحت عنوان کسانی که حجت بر آنان تمام نشده است.
پینوشتها:
1. فاطر (35) آیه 24.
2. نحل (16) آیه 36.
3. نساء (4) آیه 124.
4. طبرسى، مجمع البيان فى تفسير القرآن، انتشارات ناصر خسرو، تهران، 1372 ش، ج 8 ،ص 830.
5. ثقه الاسلام کلینی ، اصول کافی، نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران 1388 ق.ج1 ،کتاب العقل، ص 16،
6. مائده (5) آیه 73.
7. علامه مجلسی ، بحارالانوار، نشر دار الكتب الإسلاميه، بي تا .ج 5، ص 289، حدیث 2و 3، « باب اطفال و ......»
💡@p_eteghaadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سوال ۴۲
📺شراب های بهشتی !!!
👌در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ داده ایم :
" چگونه است که شراب در دنیا حرام است اما خداوند وعده شراب در بهشت را به مومنین می دهد ? "
💡@p_eteghaadi
هدایت شده از رنگ خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🏳️ #پویش_علی_مولای
🚩 #غدیر_باید_جهانی_شود
🔸 روز شمار عید بزرگ غدیر
📆 ۱۷ روز تا عید غدیر
ذاکر اهل بیت علیهم السلام
آقا هادی خادم الحسینی
بشنوید از خاطره ایشون با شهید رحیم حسنلو در حرم امیرالمومنین
⛅ هر روز یک کلیپ
#نشر_حداکثری
🔻@range_khodaa🔻
💠 نظر مرحوم آیت الله حائری شیرازی درباره مراوده با بهائیت
🔻مرحوم آیت الله حائری شیرازی در پیامی دربارۀ مراودۀ برخی سیاسیون با بهائیت نکاتی را بیان کرده بود که بازنشر می شود:
◻️ یهود برای استحالهی اسلامِ اهلسنت، وهابیّتِ تکفیری را جعل نمود و برای استحالهی تشیّع، بهائیت را تأسیس کرد.
◻️وهابیّت، افراط در سنت گرایی است و بهائیت، افراط در تجدّدخواهی و سنتشکنی است.
◻️حکم نجاست کافر برای پیشگیری از نفوذ کافر در اسلام و مسلمانان است.
◻️میبینیم مسیحیّت در یهود حل شد، چون حکم به اجتناب از آنها را نداشت؛ اما اسلام به وسیلۀ حکم نجاستِ کافر، مصونیّت یافت.
◻️اینکه علمای بزرگ نسبت به مراوده فرزند یک شخصیّت با افراد شناخته شدۀ جریان کذایی (بهائیّت) موضعگیری میکنند، دلیلش استشمام عادیسازی روابط با ایشان است و عادی سازی در جهت عکس مسئله نجاست کفار است. ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
💡@p_eteghaadi
❌ شبهه :
مخالفان ولایت فقیه، مکرر ادعا میکنند، شیخ انصاری (از بزرگترین علمای شیعه) مخالف ولایت فقیه بوده است. این ادعا چقدر صحت دارد؟
✅ پاسخ:
1️⃣ شیخ انصاری دو نوع ولایت قائل هست؛ یک نوع آن را که بسیار گسترده است، مخصوص امامان معصوم می داند اما نوع دیگری از ولایت که مخصوص اموری است که شرعا و عقلاً باید اقامه شود (مانند حکومت) را برای فقیه هم ثابت می داند.
2️⃣ ایشان در مورد دسته دوم که از آن تعبیر به «ما لایرضی الشارع بترکه أبدا ؛ یعنی باید انجام گیرد،» می کند میگوید: هر گاه فقیه بداند امری از امور را که مربوط به شؤون امّت است میتواند به انجام رساند ؛ یعنی مشروعیّت انجام آن، منوط به حضور امام معصوم نیست، باید آن را برعهده گیرد و انجام دهد؛ شخصا یا با دستیاری کسانی که او شایسته میداند و از سوی خود، آنان را معیّن میکند.
3️⃣ ایشان با استناد به مقبوله عمربن حنظله، میگوید: معنای ظاهر این حدیث آن است که تعیین فقها در دوران غیبت، مانند تعیین والیان و حاکمان در عصر رسالت و صحابه میباشد که مردم، ملزم بودند در تمامی امور مربوط به شؤون عامّه، به آنان مراجعه کنند و از آنان اطاعت نموده، پیرو نظر آنان باشند:
«المتبادر عرفا من نصب السلطان حاکما، وجوب الرجوع إلیه فی الأمور العامّه المطلوبة للسلطان.» (مکاسب، ج3، ص 554.).
4️⃣ سپس به روایات دیگر اشاره میکند؛ از جمله توقیع امام زمان علیه السلام (اکمال الدین صدوق، ص 484.) که درباره آن می گوید:
مقصود از «الحوادث الواقعة» مطلق اموری است که مرتبط با شؤون عامّه است و میباید از دیدگاه عُرف، عقل و شرع به مقامات مسؤول مراجعه شود و تنها، مربوط به پرسش مسائل شرعی نیست؛ زیرا ظاهر عبارت آن است که مراجعه به وی "فقیه جامع شرایط " برای آن است تا او درباره آن تصمیم بگیرد و اقدام کند، نه آن که تنها حکم شرعی آن را بیان دارد.
شاهد دیگر بر این مدّعی، تعلیلی است که در توقیع آمده است: «فإنّهم حجّتی علیکم و أنا حجّةاللّه». این میرساند که حجیّت نظر و رأی مسؤولان در تصمیمگیریها از مقام منصوب بودنشان نشأت گرفته که در جهت زعامت و سیاستمداری میباشد و گرنه باید بگوید: «فإنّهم حجج اللّه علیکم»؛ زیرا حجیّت نظر و فتوای مجتهد در مسائل شرعی فرعی، از مقام استنباط وی از کتاب و سنّت نشأت گرفته، نه از مقام منصوب بودنش از سوی امام زمان علیهالسلام.
5️⃣ شیخ انصاری در جمعبندی مطالب فوق مینویسد: «و علی أیّ تقدیر فقد ظهر ممّا ذکرنا أنّ ما دلّ علیه هذه الأدلّة هو ثبوت الولایة للفقیه فی الامور الّتی تکون مشروعیّة ایجادها فی الخارج مفروغا عنه، بحیث لو فرض عدم الفقیه کان علی الناس القیام بها کفایة؛ از دلایل یاد شده روشن گردید اموری که مشروعیّت انجام آنها مفروغ عنه باشد، ولایت فقیه ثابت است» (مکاسب، ج3، ص 557-554.)
6️⃣ عبارات شیخ انصاری در کتاب دیگر ایشان در این خصوص صریح تر است و به یک جمله در این رابطه اکتفا می شود: ایشان می نویسید: «بیگمان، حکم فقیه جامع الشرایط در موضوعات قضایی، نافذ و حجّت است، ولی تعلیلی که امام علیهالسلام برای پذیرفتن حکم فقیه بیان داشته است، میرساند که دلیل آن، حکومت مطلقه و حجیت عامهی فقیه در تمام امور است؛ إنّ تعلیل الإمام علیهالسلام وجوب الرضا بحکومته فی الخصومات، بجعله حاکما علی الإطلاق و حجة کذلک، یدلّ علی أنّ حکمه فی الخصومات و الوقائع، من فروع حکومته المطلقة و حجیّته العامّة، فلایختص بصورة التخاصم.» (کتاب القضاء و الشهادات، ص49.)
✍️ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
💡@p_eteghaadi
سوال ۴۳
❌ شبهه:
مسیحی ها مگه از مسیح شفا نمیگیرن؟
پس اگه اسلام کامله مسیحیت ناقص چرا مسیحی ها شفا میگیرن و با دعا نتیجه میگیرن؟
✅ پاسخ :
1️⃣ مسیحیت فعلی و انجیل موجود تحریف شده است و این چیزی است که بسیاری از علمای مسیحیت نیز بدان اعتراف دارند و مذهب پروتستانیسم بر پایه اعتراض به همین تحریف شکل گرفت.
2️⃣ اما خود حضرت عیسی علیه السلام که منحرف نشده است! ما اعتقاد داریم ایشان از بزرگترین پیامبران الهی است و طبیعی است که به پیروانش عنایت داشته باشد.
3️⃣ لذا اگر کسی از صدق دل ایشان را واسطه حوائج خود قرار دهد، ممکن است به حاجت خود برسد. حتی اگر مسلمانی هم به ایشان متوسل شود چه بسا به نتیجه برسد.
💡@p_eteghaadi
از امام صادق علیه السلام منقول است که حضرت می فرماید :
مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ ...
کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش دنیا و پول و … باشد به سه تا مصیبت گرفتار می شود :
▪️اول : جعل الله الفقر بین عینیه :
خداوند فقر را مقابل دوچشمش می آورد.
▪️دوم قلبش پر از غم و غصه می شود.
▪️سوم: شتّت عمله:
کارهایش پراکنده می شود.
از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن آسانسور. به هر دری که می زند نمی شود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست.
برعکس مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ . " کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد.مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است و درآمدش هم زیاد است. اما با این حال تاکسی را نگه میدارد. به مسجد می رود نماز جماعتش را می خواند بعد سوار می شود و مسافر می برد. افراد این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند. " جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِي قَلْبِهِ. " خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار می دهد. یعنی چشمش سیر می شود. مثل شیخ محمد حسین زاهد که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی :
حال شما چه طور است ؟ دو سه بار پشت سر هم می گفت : الحمدلله . مثل اینکه همه تهران برای اوست. من یادم هست. حالا چیزی هم نداشت. دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود. اینها را به مردم بگویید تا مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند.
📚[ بررسی گناهان کبیره در مواعظ ایت الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45 ]
💡@p_eteghaadi
سوال ۴۴
⁉️ #پرسش:
سن تکلیف در پسران👱🏻♂️ و دختران 🧕🏻چه موقع است؟
📌پاسخ:
🧕🏻 نشانه بلوغ در دختران:
تمام شدن ۹ سال قمری است
(تقریبا معادل 8 سال و 8 ماه و 20 روز شمسی)
👱🏻♂️ نشانه بلوغ در پسر یکی از نشانه های زیر است:
◽️ تمام شدن پانزده سال قمری است.
(تقریبا معادل 14 سال و 6 ماه و15 روز شمسی)
▫️بیرون آمدن منی
▫️روئیدن موی درشت در زیر شکم بالای آلت تناسلی
▫️روئیدن موی درشت در صورت و پشت لب( این علامت فقط ویژه مقلدین آیت الله العظمی سیستانی)
💡@p_eteghaadi
سوال ۴۵
🔘 متن شبهه:
سالومه(مجری من و تو) : هیچ جای شاهنامه در مورد حجاب مطلبی گفته نشده!!!
🔆 پاسخ شبهه:
1️⃣ در پاسخ به این جاعل دروغگو صرفا به بخش هایی از داستان شیرین و شیرویه در شاهنامه اشاره می کنیم(در قسمت های دیگه شاهنامه نیز است).شیرین حتی به چادر سر کردن خود نیز اشاره می کند.
2️⃣ شیرین (زن پادشاه ایرانی در زمان ساسانیان )به بزرگان کشور بیان می کنه که زن ایرانی ۳ ویژگی دارد که عبارتند از : (شرم و حیا داشتن ، فرزند پسر به دنیا آوردن،پوشاندن موی):
▪️چنین گفت شیرین که ای مهتران
جهان گشته و کار دیده سران
▪️بسه چیز باشد زنان رابهی
که باشند زیبای گاه مهی
▪️یکی آنک باشرم و باخواستست
که جفتش بدو خانه آراستست
▪️دگرآنک فرخ پسر زاید او
ز شوی خجسته بیفزاید او
▪️سه دیگر که بالا و رویش بود
به پوشیدگی نیز مویش بود
3️⃣ شیرین (زن شاه ایرانی ) در جمع بزرگان کشور به دلایلی که مورد اتهام قرار گرفته است، چادر خود را بر می دارد و زیبایی موی و روی خود را بر همه نمایان می کند و می گوید: هنر من زیبای موی من بوده ولی تا الان هیچ کسی در جهان موی من را که ندیده ،حتی در موردش هم صحبت نکرده است.
▪️بگفت این و بگشاد چادر ز روی
همه روی ماه و همه پشت موی
▪️سه دیگر چنین است رویم که هست
یکی گر دروغست بنمای دست
▪️مرا از هنر موی بد در نهان
که آن راندیدی کس اندر جهان
▪️نمودم همه پیشت این جادویی
نه از تنبل و مکر وز بدخویی
▪️نه کس موی من پیش ازین دیده بود
نه از مهتران نیز بشنیده بود
منبع :گروه پژوهشی آرتا
💡@p_eteghaadi
سوال ۴۶
🔆متن شبهه :
محمد بن عبدالله !
کلمه (الله) که قبل از محمد بوده.
پدر محمد بنده کدام الله بوده است؟
چرا عبدالمطلب پسرش ابولهب را "عبدالعزی" (عزی نام بت) نامیده؟
🔆 پاسخ شبهه :
1️⃣ کلمه "الله " اختراع پیامبر نبوده است بلکه قبل از بعثت ایشان نیز خدای یکتا را در زبان عربی، با نام #الله می شناخته اند. نه اینکه پیامبر خدای جدید و با اسم جدیدی آورده باشد.
👈عرب ها حتى در دوران جاهلى نیز با این کلمه آشنایى داشتند . (1) اعراب بت پرست، بتها را خالق جهان نميدانستند، بلكه بتها را شريك الله در تدبير جهان مي دانستند. آنها خود بتها را هم مخلوق الله مي دانستند. لذا اعراب بت پرست، به خالق يگانه ولي به ربّها و معبودهاي متعدّد اعتقاد داشتند؛ يعني به توحيد در خالقيّت ولي شرك در ربوبيّت معتقد بودند.
💡لذا لفظ الله همواره در ميان اعراب، نام خداي خالق و نام خداي خدايان بوده است. آنها حتّي بت الله را هم درست نمي كردند؛ چون معتقد بودند كه الله فراتر از ادراك بشر است. و دقيقاً براي همين هم بتها را پرستش مي كردند. چون مي گفتند: الله، برتر از آن است كه ما بتوانيم او را درك و عبادت كنيم، لذا كارگزاران او بر جهان هستي را مي پرستيدند. پس عرب جاهلي، منكر الله نبوده. آنها مشرك بودند نه ملحد؛ يعني منكر الله نبودند بلكه براي الله، شريك قائل مي شدند، آن هم نه در خالقيّت، بلكه فقط در ربوبيّت.
✳️قرآن در این زمینه میفرماید: «و اگر از آنها بپرسى: «چه كسى آسمانها و زمين را آفريده؟» حتماً میگويند:«الله» بگو: «آيا هيچ درباره ي معبودانى كه غير از الله مىخوانيد انديشه میكنيد كه اگر الله زيانى براى من بخواهد، آيا آنها میتوانند گزند او را برطرف سازند؟! و يا اگر رحمتى براى من بخواهد، آيا آنها مىتوانند جلوي رحمت او را بگيرند؟!» بگو: «الله» مرا كافى است؛ و همه ي متوكّلان تنها بر او توكّل مىكنند!» (2)
💡پس رسول الله (ص) عرب را به قبول نمودن خدا فرا نمي خواند؛ بلكه آنها را دعوت مي نمود به قبول نمودن فقط خدا؛ يعني آنها را دعوت مي نمود كه براي الله شريك قرار ندهند.
2️⃣ معنی واژه الله:
✳️ کلمه "اللّه" عَلَم و نام مختصّ ذات مقدس پروردگار است. لفظ جلاله "الله" که آن را در فارسی به "خدا" ترجمه می کنند، اسم خاص و جامع ترین نام هاى خدا است. این نام جز بر خدا اطلاق نمىشود
واژهٔ الله تشکیل شده از دو بخش ال (الف و لام تعریف) + اله (خدا یا معبود) است. (3)
✳️ معنای دیگر واژه "الله":
"الله " مشتق از" وله" به معنى" تحیر" است، چرا که عقل ها در ذات پاک او حیران است، 👌چنان که در حدیثى از امیر مؤمنان على (ع) آمده است:
" اللَّه مفهومش، معبودى است که خلق در او حیرانند و به او عشق مىورزند، اللَّه همان کسى است که از درک چشم ها، مستور است، و از افکار و عقول خلق محجوب." (4)
3️⃣ عبدالمطلب و دیگر بنی هاشم هم (بجز ابولهب عموی پیامبر) یکتاپرست و پیرو دین ابراهیم حنیف بوده اند. دقیقا به همین دلیل، درست در عصری که همه روی کودکان شان نام بت ها : لات. هبل. عزی. بعل و.. را قرار میدادند، عبدالمطلب نام بت ها روی فرزندان و همینطور نوه اش رسول الله قرار نمی دهد.
بعضا میگویند که عموی پیامبر، ابولهب، نامش عبدالعزی بوده. حال آنکه در هیچ یک از منابع تاریخی تصریح نشده که عبدالمطلب پسرش را عبدالعزی نامیده، بلکه در بعضی از منابع آمده: وقتى "افلح بننضر شیبانى"، متولّى عزّى(بتی در جاهلیت)، در بستر مرگ درباره آینده آن ابراز نگرانى کرد، ابولهب به او دلدارى داد و متعهد شد که آن را رها نکند. بدین طریق، مدتى سدانت عزّى را برعهده گرفت. در این هنگام به هرکس مىرسید، مىگفت: اگر عزّى پیروز شود، من با خدمتى که به او کردهام در امانم و اگر محمّد بر آن پیروز شود که نمىشود، برادر زادهام است! (5)
منبع : روشنگری
پی نوشت ها:
(1) Studies on Islam. Merlin L. Swartz. University Press, 1981. ISBN 0195027167 pp.12
(2) الزمر:38
(3) "Allāh." Encyclopaedia of Islam, Second Edition. Brill, 2012
(4) بحار الانوار" ج3، ص222
(5) دائرة المعارف اسلامی،ج 2
💡@p_eteghaadi