eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغییر دادند ؟ پس بقیه احکام هم میشه کرد ❗️❗️ 💠💠 👌دیه زن تا یک سوم با دیه مرد برابر است اما بیشتر از آن ، دیه زن به نص قرآن و روایات متعدد ، نصف مرد ، لحاظ می شود . خداوند می فرماید ؛ « اى افرادى كه ايمان آورده ‏ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178) 👌این حکم در روایات هم تاکید شده است . 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 80 باب 33 🔸امام صادق علیه السلام در مورد مردی که زنش را عمدا به قتل رسانده بود فرمود ؛ « اگر خانواده زن قصد قصاص مرد را داشته باشند ، می توانند او را قصاص کنند به شرطی که به خانواده مرد ، نصف دیه او را بپردازند ، و اگر نخواهند قصاص کنند ، نصف دیه مرد را دریافت می کنند » 📚الکافی ج 7 ص 299 ❕در تفسیر نمونه آمده است ؛ 👌ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص و روایات دستور داده شده كه نبايد مرد بخاطر قتل زن مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين ‏تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق از انسانهايى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى‏ دهند قصاص نشود؟! ❗️ در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مردم نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحا بيان شده اولياى زن مقتولى مى‏ توانند مرد جنايتكار را به برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند. 🔸به عبارت ديگر ؛ منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است. ❕و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم رنگ‏تر از خون مرد است، اين توهمى است كاملا بيجا و غير منطقى . پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه از قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى‏ شود (دقت كنيد). 👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى ‏شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى‏ آورند، بنا بر اين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه ‏هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى ‏دليلى به بازماندگان مرد مقتول و بى ‏گناه او وارد مى‏ شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى‏ خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى‏ دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد. ❕البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان‏ آورتر از مردان باشند، ولى مى ‏دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى‏ زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد). 📚تفسیر ج 1 ص 611 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❔حال پرسش اینجاست که اگر دیه مرد ، دو برابر دیه زن است ، چرا در حکومت اسلامی ایران ،دیوان کشور ، حکم به برابری دیه مرد و زن داده است و این حکم را در تمام محاکم لازم الاجراء دانسته است ❗️ 👌پاسخ روشن است . دیوان عالی کشور نگفته است که دیه مرد و زن طبق قرآن و سنت برابر است ، بلکه در حکم خود آورده است که دیه مرد بیشتر از دیه زن است ، اما به حسب مصلحت ، صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه زنان و مردان است . 🌐fna.ir/daqvwi 👌یعنی اگر مردی زنی را بکشد ، در صورتی که خانواده زن بخواهند مرد را قصاص کنند ، باید نصف دیه را بپردازند ، قانون جدید می گوید خانواده زن نیازی نیست که نصف دیه را بپردازند ، بلکه صندوق تامین خسارت های بدنی ، ملزم به پرداخت نصف دیه است تا فشاری به خانواده زن وارد نشود ، یا در مواردی که زن مقتول نان آور خانواده بوده است ، صندوق نصف دیه مرد را به خانواده او پرداخت می کند تا از دست دادن او ، فشاری را بر خانواده اش وارد نکند . ❕اسلام دست ولی فقیه و دستگاه های حکومت اسلامی را باز گذاشته است تا از باب تقدیم مصلحت اهم ، از بیت المال ، ما به التفاوت دیه زنان و مردان پرداخت شود . 🔸به‌ موجب ماده‌ی ۲۴ قانون بیمه‌ی اجباری، منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی به شرح زیر است؛ 🔹هشت درصد از حق بیمه‌ی اجباری موضوع این قانون ، مبلغی معادل با حداکثر یک سال حق بیمه‌ی اجباری که از دارندگان وسایل نقلیه‌ای که از انجام بیمه‌ی موضوع این قانون خودداری کنند وصول می‌شود ، مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمه‌گران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان ‌دیدگان مطابق با مقررات این قانون حسب مورد دریافت می‌کند ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق ،بیست درصد از جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، بیست درصد از کل هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ، کمک‌های اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی . 🌐http://yon.ir/cvDf8 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امام صادق می گوید پیاز بخورید چون پیاز بوی دهان را پاکیزه می کند. 📙ترجمه فروع کافی ج۸ص۲۳۹ ⁉️آیا امام صادق نمی داند پیاز به دهان بدی می دهد؟ 💠💠 👌در روایات ما نسبت به خوردن پیاز به جهت خواص دارویی و درمانی خاصی که دارد ، توصیه هایی شده است . ❕از پیامبر گرامی شده است که فرمود ؛ «بر شما باد پياز آن؛ چرا كه چشم را جلا مى‏ دهد، مو را تميز مى ‏كند، آب كمر را افزون مى‏ سازد، بر گام‏ها مى ‏افزايد، و آفتاب‏ زدگى (سياهى چهره) و نيز خستگى را از ميان مى ‏برد » 📚بحار الانوار ج 66 ص 252 🔹و در روایت دیگر آمده است ؛ « پياز، خستگى را مى‏ برد، پى را استحكام مى‏ بخشد، بر ‏ها مى‏ افزايد، آب را افزون مى‏ سازد و تب را مى ‏برد.» 📚المحاسن ج 2 ص 329 ❔حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این نقل از امام صادق علیه السلام است که فرمود ؛ « پياز بخوريد؛ چرا كه سه ويژگى دارد ؛ بوى دهان را مى‏ سازد، لثه را استحكام مى ‏بخشد و آب و توان آميزش را افزون مى ‏كند » 📚الکافی ج 6 ص 374_ مکارم الاخلاق ج 1 ص 396 ❕این نقل ها که سخن از خوشبو شدن دهان با خوردن پیاز به میان می آورد ، اشاره است به خوردن پیاز شده نه پیاز خام که روشن است خوردن خام پیاز سبب بد بویی دهان میشود ، لذا در روایات متعددی وارد شده است که کسی که پیاز خام است و دهانش بوی بدی گرفته است به مسجد نرود تا دیگران اذیت نشوند مگر آنکه بوی بد پیاز را کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 226 باب 22 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله: كدو بخوريد، چرا كه عقل را تيز و (كارآيى) مغز را زياد مى ‏كند عَلَيْكُمْ بِالدُّبّاءِ فَاِنَّهُ يُذَكِّى الْعَقْلَ وَيَزيدُ فِى الدِّماغِ بحار،ج63ص229 #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔نظر اسلام در مورد چیست ❗️آیا حقیقت دارد که اسلام از مرده شستن نهی کرده است ❕متاسفانه برخی مردم از مرده شورها فراریند ❕❕ 💠💠 👌شستن پیکر بی جان مومن مستحب است و در صورتی که کسی نباشد تا به این مهم بپردازد ، بر فرد فرد مومنین واجب است نسبت به انجام آن اقدام کنند . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « موسی در مناجاتش با خدا از خداوند سوال کرد که چه پاداشی برای کسی است که مردگان ( مومن ) را غسل می دهد ؟ خداوند در پاسخش فرمود من هم او را از گناهانش غسل می دهم و پاکش می کنم مانند که از مادر متولد شده است » 📚الکافی ج 3 ص 164 🔹پیامبر گرامی فرمود ؛ « مرده را غسل بده تا بیدار شود چرا که جسد بی جان موعظه ای بلیغ برای تو است » 📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 172 👌امام صادق علیه السلام نیز فرمود ؛ « هیچ مومنی ،مومن دیگر را غسل نمی دهد و از خداوند تقاضای عفو نمی کند مگر آنکه خداوند کسی که غسل می دهد را می آمرزد » 📚الاختصاص مفید ص 26 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مگر در اسلام زیبایی درونی حاکم بر زیبایی ظاهری نیست پس چرا در حدیث آمده که خیر و خوبی را نزد بجویید ❗️چه بسیار زیبارویی که فاسد بودند و چه بسیار زشت رویی که صالح و سالم بودند ❕❕ 💠💠 👌مورد سوال روایتی است که از پیامبر گرامی به این صورت نقل شده است که فرمود ؛ «أطلبوا الخير عند حسان الوجوه؛ خير و نيكى را نزد زيبارويان بيابيد » 📚الخصال ج 2 ص 394_ عیون الاخبار ج 2 ص 74 ❕این نقل اگر چه از لحاظ خالی از اشکال و خدشه نیست اما با این وجود تفسیر روشنی دارد و آن اینکه ؛ « بسيارى از دانشمندان كرده ‏اند كه رابطه روح و جسم انسان چنان است كه ويژگى هريك در ديگرى اثر مى‏ گذارد، بنابراين جاى تعجب نيست كه ميان قيافه و قامت انسانها و ساير ويژگيهاى جسمانى آنان با روحيات و اخلاق آنها رابطه‏ اى برقرار باشد. 👌از قديم الايّام تا به امروز جمعى از دانشمندان اين روابط را در كتابهاى خود ذكر كرده‏ اند و مجموعه ‏اى به نام علم ‏ شناسى به وجود آمده است. 🔸ولى غالبا اعتراف دارند كه اين رابطه‏ ها یعنی رابطه اخلاق و روحيات با اشكال مختلف جسمانى كليت ندارد، زيرا عوامل ديگرى نيز در روحيات و اخلاق انسان اثرگذار است كه گاه تأثير آنها مى ‏كند و رابطه قيافه و اخلاق را برهم مى‏ زند؛ مثلا خلق و خوى پدر و مادر، تأثير آب و هواى اقليمى، سر و كار داشتن با اشياى مختلف به حسب شغل و كسب و كار خود و ... 👌 اين امور و مانند آن نيز مى‏ تواند در خلقيات انسان اثر بگذارد و گاه كلّيت روابط قيافه ‏شناسى را بر هم زند. ❕از اينجا روشن مى ‏شود كه اگر در نقلی آمده است که خير و نيكى را نزد زيبارويان بيابيد» ، نشان دهنده یک حکم کلی و ناپذیر نیست چرا که در روایات دیگری خلاف آن نیز وارد شده است مانند آنچه که در بعضى از روايات آمده است رسول خدا خطبه ‏اى فرمود: «أيّها النّاس إيّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه و ما خضراء الدّمن؟قال: المرأة الحسناء فى منبت السّوء؛ 👌 « اى مردم از گياهان زيبايى كه بر مزبله ‏ها مى‏ رويد بپرهيزيد، عرض كردند ، اى رسول خدا منظور از اين چيست؟فرمود: زن زيبارويى كه در خانواده آلوده‏ اى پرورش يافته باشد». 📚بحار الانوار ج 100 ص 236 _ پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 544 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مگر روحانیون نمی گویند که ما پس از مرگ در عالم برزخ حیات داریم و زندگی می کنیم و گاها شاید سال توقف ما در برزخ طول بکشد تا قیامت شود❕پس چگونه قرآن می گوید که توقف در برزخ اندکی بیشتر نیست ❗️ 💠💠 ❕ما معتقديم در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سوّمى به نام «برزخ» است كه ارواح همه انسان‏ها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مى ‏گيرند. ❕قرآن می فرماید ؛ 🔰«و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قيامت». ( مومنون 100) 👌البته از جزئيات آن جهان نيز زيادى نداريم و نمى‏ توانيم داشته باشيم، اين قدر مى‏ دانيم كه ارواح نيكان و صالحانى كه در درجات بالا قرار دارند مانند ارواح شهدا در آن جهان، متنعّم به نعمت‏هاى هستند: «هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند، بلكه آنها زنده ‏اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعّم اند». ( آل عمران 169) 👌و نيز ارواح ظالمان و طاغوت‏ها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند، همان گونه كه قرآن درباره فرعون و آل‏ فرعون مى‏ گويد: « عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏ شوند، و روزى كه قيامت برپا شود (مى ‏فرمايد) آل فرعون را داخل ‏ترين عذاب‏ها كنيد!». ( مومن 46) ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مومنین در برزخ در حجره ‏هايى از بهشت قرار دارند، از غذاهاى بهشتى مى‏ خورند، و از نوشيدني هايش مى ‏نوشند، و مى ‏گويند پروردگارا، هر چه زودتر قيامت را بر پا كن و به ‏ هايى كه به ما داده ‏اى وفا فرما ، ارواح کفار نیز در آتش جهنم هستند و آتش بر آنها عرضه می شود و می گویند خدایا قیامت را برپا مکن و آنچه در مورد عذاب به ما وعده داده ای اجرا مکن و آخرین ما را به اولین ما ملحق مکن » 📚 الکافی ج 3 ص 244 _ بحار الانوار ج 6 ص 270 ❔حال در مورد این آیه است که می فرماید ؛ « و روزى كه قيامت بر پا شود گنهكاران سوگند ياد مى‏ كنند كه جز ساعتى (در عالم برزخ) نكردند ، اينچنين آنها از درك حقيقت محروم مى‏ شدند » ( روم 55) 💠حال اين سؤال پيش مى ‏آيد كه چگونه آنها مدت عالم برزخ را اين گونه كوچك و كم مى ‏شمرند؟ 👌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن است، و آن اينكه هنگامى كه به انسان وعده شيرين و جالبى داده شود و آتش شوقش براى وصول به آن لحظه برافروخته‏ تر گردد ساعات و دقايق بر او بسيار دير مى‏ گذرد، و گاه يك ساعت به منزله روزها و سال‏ها است، به عكس هنگامى كه وعده مجازات دردناكى داده شود انسان ميل دارد چرخ زمان متوقف گردد، و گاه روزها و ماه‏ها به قدرى در نظرش به سرعت مى ‏گذرد كه گويى لحظه‏ ها و دقايقى بيشتر نبوده است، و چنين است سرنوشت مجرمان در قيامت . 👌درست است كه در عالم برزخ نيز از عذاب الهى بى‏ نصيب نيستند اما عذاب برزخی کجا و عذاب عالم قیامت کجا . 🔹آرى آن روز اين احساس به انسان دست مى‏ دهد كه دوران برزخ هر چند طولانى بوده، در برابر عمر بى نهايت در عالم بقاء و عذاب هایش لحظات زود گذرى بيش نيست. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 155_ پیام قرآن ج 5 ص 361 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
11.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرسمان مهدوی: ❓چگونه با امام غائب می توان ارتباط برقرار کرد؟ 🎤 حجت الاسلام و المسلمین حائری پور https://eitaa.com/bright_future313 https://www.aparat.com/bright.future
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مهدویت در کلام مراجع: ✳️ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: برای ظهور حضرت نیاز به انسانهای خود ساخته است. https://www.aparat.com/bright.future
🤔 ❔مگر روحانیون نمی گویند که ما پس از مرگ در عالم برزخ حیات داریم و زندگی می کنیم و گاها شاید سال توقف ما در برزخ طول بکشد تا قیامت شود❕پس چگونه قرآن می گوید که توقف در برزخ اندکی بیشتر نیست ❗️ 💠💠 ❕ما معتقديم در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سوّمى به نام «برزخ» است كه ارواح همه انسان‏ها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مى ‏گيرند. ❕قرآن می فرماید ؛ 🔰«و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قيامت». ( مومنون 100) 👌البته از جزئيات آن جهان نيز زيادى نداريم و نمى‏ توانيم داشته باشيم، اين قدر مى‏ دانيم كه ارواح نيكان و صالحانى كه در درجات بالا قرار دارند مانند ارواح شهدا در آن جهان، متنعّم به نعمت‏هاى هستند: «هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند، بلكه آنها زنده ‏اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعّم اند». ( آل عمران 169) 👌و نيز ارواح ظالمان و طاغوت‏ها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند، همان گونه كه قرآن درباره فرعون و آل‏ فرعون مى‏ گويد: « عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى‏ شوند، و روزى كه قيامت برپا شود (مى ‏فرمايد) آل فرعون را داخل ‏ترين عذاب‏ها كنيد!». ( مومن 46) ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مومنین در برزخ در حجره ‏هايى از بهشت قرار دارند، از غذاهاى بهشتى مى‏ خورند، و از نوشيدني هايش مى ‏نوشند، و مى ‏گويند پروردگارا، هر چه زودتر قيامت را بر پا كن و به ‏ هايى كه به ما داده ‏اى وفا فرما ، ارواح کفار نیز در آتش جهنم هستند و آتش بر آنها عرضه می شود و می گویند خدایا قیامت را برپا مکن و آنچه در مورد عذاب به ما وعده داده ای اجرا مکن و آخرین ما را به اولین ما ملحق مکن » 📚 الکافی ج 3 ص 244 _ بحار الانوار ج 6 ص 270 ❔حال در مورد این آیه است که می فرماید ؛ « و روزى كه قيامت بر پا شود گنهكاران سوگند ياد مى‏ كنند كه جز ساعتى (در عالم برزخ) نكردند ، اينچنين آنها از درك حقيقت محروم مى‏ شدند » ( روم 55) 💠حال اين سؤال پيش مى ‏آيد كه چگونه آنها مدت عالم برزخ را اين گونه كوچك و كم مى ‏شمرند؟ 👌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن است، و آن اينكه هنگامى كه به انسان وعده شيرين و جالبى داده شود و آتش شوقش براى وصول به آن لحظه برافروخته‏ تر گردد ساعات و دقايق بر او بسيار دير مى‏ گذرد، و گاه يك ساعت به منزله روزها و سال‏ها است، به عكس هنگامى كه وعده مجازات دردناكى داده شود انسان ميل دارد چرخ زمان متوقف گردد، و گاه روزها و ماه‏ها به قدرى در نظرش به سرعت مى ‏گذرد كه گويى لحظه‏ ها و دقايقى بيشتر نبوده است، و چنين است سرنوشت مجرمان در قيامت . 👌درست است كه در عالم برزخ نيز از عذاب الهى بى‏ نصيب نيستند اما عذاب برزخی کجا و عذاب عالم قیامت کجا . 🔹آرى آن روز اين احساس به انسان دست مى‏ دهد كه دوران برزخ هر چند طولانى بوده، در برابر عمر بى نهايت در عالم بقاء و عذاب هایش لحظات زود گذرى بيش نيست. 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 155_ پیام قرآن ج 5 ص 361 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا