eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
71 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 "حدیث ملک داعی" عن النّبي ِ صلّي الله عليه واله: أنّ الله تعالي نصب في السماء السابعه ملکاً، يقال له الدّاعي. فاذا دخل شهر رجب ينادي ذلک الملک کلّ ليلة منه الي الصباح: طوبي للذّاکرين، طوبي للطّائعين؛ يقول الله تعالي: أنا جليس من جالسني، و مطيع من أطاعني، غافر من استغفرني، الشهر شهري و العبد عبدي، والرحمه رحمتي، فمن دعاني في هذا الشهر أجبته، و من سألني أعطيته، و من أستهداني هديته، و جعلت هذا الشهر حبلاً بيني و بين عبادي، فمن اعتصم به وصل الیّ. از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) روایت شده است بدان که خداوند تعالی در آسمان هفتم فرشته‌ای را گماشته، که داعی (دعوت کننده) نامیده می‌شود. پس هنگامی که ماه رجب داخل شود، آن فرشته هر شب تا صبح ندا می‌دهد که، خوشا به حال ذاکران، خوشا به حال اطاعت کنندگان. خداوند تعالی می‌گوید: من همنشین کسی هستم که با من بنشیند، و مطیع آنم که اطاعتم کند، آمرزنده‌ی کسی هستم که از من طلب بخشش کند. ماه، ماه ِ من است و بنده، بنده‌ی من، و مهربانی و رحمت از آن من است، پس هر کس بخواند مرا در این ماه اجابتش کنم، و کسی که بخواهد از من عطایش کنم، و هر کس از من هدایت جوید، هدایتش می کنم، این ماه را ریسمانی میان خودم و بندگانم قرار دادم، هر کس بدان چنگ زند به من می‌رسد 📚 اقبال الاعمال 📚 المراقبات میرزاجواد آقا ملکی تبریزی ره 🔰 @p_eteghadi 🔰
💬 سوال: در مواردی که نظر ولی فقیه و مرجع تقلید تفاوت دارند، تکلیف چیست؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
در آیه آخر سوره حمد مغضوب شدگان و گمراهان به چه کسانی اطلاق می شود؟ پاسخ: مفسران در مورد مغضوبين فرموده اند که مغضوبين علاوه بر كفر، راه لجاجت و عناد و دشمنى با حق را مى‏پيمايند. همانند گمراهان لجوج و يا منافق. جمعى از مفسران عقيده دارند كه منظور از مغضوب عليهم منحرفان يهودند و در احاديث اسلامى نيز كرارا -مغضوب عليهم - به يهود و - ضالين - به منحرفان نصارى تفسير شده است. البته انطباق - مغضوب عليهم - بر يهود از قبيل تطبيق كلى بر فرد است نه انحصار مفهوم مغضوب عليهم در اين دسته از يهود، بنابراين مغضوبين كسانى هستند كه حركت آنها به سوى اسفل السافلين است.(1)(2) 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
در آیه آخر سوره حمد مغضوب شدگان و گمراهان به چه کسانی اطلاق می شود؟ پاسخ: مفسران در مورد مغضوبين فر
اما اینکه مغضوب عليهم و ضالين چه کسانی هستند اختلاف اندکی وجود دارد و محققان سه احتمال را بر حسب روایات مطرح کرده اند: 1. از موارد استعمال این دو کلمه در قرآن مجید چنین استفاده مى‏ شود که "مغضوب علیهم" مرحله‏ اى سخت‏تر و بدتر از "ضالین" است، و به تعبیر دیگر "ضالین" گمراهان عادى هستند، ولی مغضوب علیهم، گمراهان لجوج و یا منافق اند؛ و به همین دلیل در بسیارى از موارد، غضب و لعن خداوند در مورد آنها ذکر شده است.[2] 2. جمعى از مفسران عقیده دارند که مراد از ضالین منحرفان مسیحی و منظور از مغضوب علیهم منحرفان یهودی هستند. این برداشت به دلیل موضع‏ گیری­ هاى خاص این دو گروه در برابر دعوت اسلام است؛ زیرا همان گونه که قرآن هم صریحاً در آیات مختلف بازگو مى‏ کند، منحرفان یهود، کینه و عداوت خاصى نسبت به دعوت اسلام نشان مى ‏دادند، هر چند در آغاز، دانشمندان آنها از مبشران اسلام بودند، اما چیزى نگذشت که به جهاتى که در جای خود بیان شده - از جمله به خطر افتادن منافع مادیشان - سرسخت ترین دشمن اسلام شدند، و از هر گونه کار شکنى در پیشرفت اسلام و مسلمانان فروگذار نکردند. اما منحرفان مسیحی که موضعشان در برابر اسلام تا این حد سرسختانه نبود، تنها در شناخت آیین حق گرفتار گمراهى شده بودند، از آنها تعبیر به "ضالین" شده است.(3) با این حال تعبیر از آنها به "مغضوب علیهم" بسیار صحیح به نظر مى‏رسد، ولى باید توجه داشت که این تعبیر در حقیقت از قبیل تطبیق کلى بر فرد است؛ یعنی اینها از جمله مصادیق بارز این مفهوم هستند و افراد مغضوب و ضالین افراد و گروه های بیشتری را شامل می شود. 3. این احتمال نیز وجود دارد که ضالین به گمراهانى اشاره مى‏کند که اصرارى بر گمراه ساختن دیگران ندارند، در حالى که مغضوب علیهم کسانى هستند که هم گمراه اند و هم گمراهگر، و با تمام قوا مى‏کوشند دیگران را همرنگ خود سازند!(4) قرآن خود در آیاتی مصادیق مختلفی را برای گمراهان و غضب شدگان ذکر می کند که براى نمونه به موارد زیر اشاره مى‏شود: "مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرک را که بر خدا بدگمانند عذاب کند. بر گردشان بدى حلقه زند و خدا بر آنها خشم گرفت".(5) "آن کس که کفر را به جاى ایمان برگزیند، چون کسى است که راه راست را گم کرده باشد".(6) "آنان که درِ دل را به روى کفر مى‏ گشایند، مورد خشم خدایند و عذابى بزرگ برایشان مهیا است".(7) قرآن این گروه را جزو مغضوبین و ضالین نام می برد که وجه مشترک در تمام آنها نافرمانی کردن از خداوند است و هر یک به نوعی مخالفت خود را با خداوند به انجام رسانیده اند و در نهایت جزو گمراهان و یا غضب شدگان قرار می گیرند. 📚پی نوشت ها: 1. الميزان، سيد محمد حسين طباطبايي، مؤسسة الأعلمي للمطبوعات‏، لبنان- بيروت‏،1390 ه. ق‏،چاپ: 2، ج 1، ص 27. 2. تفسير نمونه،آيت الله مکارم شيرازي، دار الكتب الإسلامية،ايران- تهران‏، 1371 ه. ش‏، چاپ: 10، ج 1، ص 54 . 3. همان، ج 1، ص 55. 4. همان، ج 1، ص 56. 5. فتح، 6. [6] . بقره، 108. [7] . نحل، 106. 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(70).mp3
5.5M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 70- مراتب سلوک 🔰 @p_eteghadi 🔰
دوستی دارم که سن ازدواجش بالا رفته با قران استخاره گرفت که آیا ازدواج خواهد کرد یا خیر؟ که آیه 60 سوره نور;قواعد من النسا اللاتی لایرجون النکاح آمده و با این ای به کلی از ازدواج ناامید شده است. سوالم از شما این است که میتوان با دعا ونذر این سرنوشت را تغییر داد و دوم اینکه استخاره در مورد ازدواج در آینده کار درست است؟ 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
پرسمان اعتقادی
دوستی دارم که سن ازدواجش بالا رفته با قران استخاره گرفت که آیا ازدواج خواهد کرد یا خیر؟ که آیه 60 سو
این کار دوست شما تفأل به قرآن کریم بوده است. با قرآن کريم استخاره جايز است, ولي تفال جايز نيست. در روايتى از امام صادق(علیه السلام) تفأل زدن به قرآن را مورد نهى قرار گرفته است: «لا تتفأل بالقرآن».(1) بنا به آنچه برخى از فقيهان و اهل حديث فرموده ‏اند مراد از تفأل در اين حديث آينده ‏نگرى و پيش‏بينى آينده به وسيله قرآن است. مثل تفأل زدن به جهت اين كه براى ما معلوم شود مريض خوب مى‏ شود يا مى‏ ميرد و يا گمشده‏ اى پيدا مى‏ شود يا نه یا همین کار دوست شما که مثلا ازدواج خواهم کرد یا نه؟. اين‏گونه تفأل زدن به قرآن مورد نهى قرار گرفته است و اين غير از استخاره گرفتن به وسيله قرآن است. (2) لذا نباید نا امید باشد و با دعا و توسل امید داشته باشد که ان شالله به خواسته خود می رسد و اینکه به این شکل استخاره کند تا بداند در آینده ازدواج می کند یا نه مورد تایید دین نیست. 📚پی نوشت ها: 1. كليني، اصول كافي، دار الكتب چ 4، سال1365، ج 2، ص 629. 2. ناصر مکارم و جعفر سبحاني، پرسش ها و پاسخ هاي مذهبي، انتشارات نسل جوان، چاپ 15، 1370، ج 2، ص 138. 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓پرسش: منظور از خشم خداوند چیست؟ ✍️ پاسخ: باسمه تعالی؛ واژه خشم که معادل عربی آن «غضب» است، عبارت است از جوشش و غلیان خون قلب برای انتقام (مفردات راغب) و نیز عبارت از حالی است که در اثر عوامل مخصوصی به انسان عارض می‌شود و آن توأم با تاثیر و تغییر حالت است. از آنجا که تغییر و تاثیر در خداوند راه ندارد، لذا منظور از غضب خداوند همان انتقام و بلا و عذاب است که در اثر بد کاری، در دنیا و آخرت بر شخص وارد می‌شود؛ و در حدیثی از امام باقر(ع) در کافی، ج۱، ص۱۱۰ غضب خدا همان عقاب معنا شده است (قاموس قرآن). لذا منظور از غضب و خشم خداوند یعنی عدم رضایت خداوند از عقاید، اعمال و افکار فرد که منجر به عذاب می‌شود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🗓 🔘 ۳رجب شهادت "" (ع) (۲۵۴ ق) ▪️ در سال ۲۱۲ ه.ق در شهر صریا (نزدیک مدینه) دیده به جهان گشود. سال ۲۲۰ ه.ق در مدینه به امامت رسید. آن حضرت ۱۳ سال اول امامت خود را در آن شهر سپری نمود. متوکل (خلیفه ی وقت) که در دشمنی با ائمه اطهار علیه السلام مشهور بود؛ به خاطر هراسی که از نفوذ و محبوبیت امام علیه السلام داشت ایشان را از مدینه به سامرا فراخواند تا امام را از نزدیک تحت نظر بگیرد. امام هادی علیه السلام با این که شدیدا تحت نظر بود، فعالیت های خود را به شیوه ای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد. 🔳 از مهمترین فعالیت های : ▫️ آگاهی دادن نسبت به منصب امامت ▫️ شرکت در مناظرات و پرسش و پاسخ های علمی ▫️ تبیین عدم مشروعیت حکومت بنی عباس ▫️ و مهم ترین محور فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود. •❀• آن حضرت در شهر سامرا به شهادت رسید. در مورد شهادت امام هادی علیه السلام و قاتل آن حضرت اختلاف است: برخی معتمد عباسی را قاتل آن حضرت می دانند (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتمد رخ داده است) و به عقیده ی برخی دیگر معتز عباسی، فرمان قتل آن بزرگوار را صادر و معتمد آن را اجرا کرد. (یعنی این واقعه در زمان خلافت معتز روی داده است.) 🔰 @p_eteghadi 🔰
❓پرسش: چرا کسی از نسل امام حسن(ع) به امامت نرسید و فرزندان امام حسین(ع) به امامت منصوب شدند؟ ✍️ پاسخ: باسمه تعالی؛ حكمت بالغه‌ی پروردگار متعال بر اين تعلق می‌گيرد كه از نسل پيامبر يا امامی، پيامبر يا امامان ديگری باشند و يا نباشند. اين دليل بر ضعف و يا نقص آن پيامبر يا امام نخواهد بود، بلكه فقط و فقط حكايت از اراده و حكمت بالغه پروردگار متعال دارد و مسئله امامت از نسل امام حسين(ع) نيز به همين دليل است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا