eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیحی در مورد دو تعبیر " محقق اردبیلی " و " مقدس اردبیلی " با توجه به سخنان رئیسی در این زمینه !!!! 🤔 ❓اشتباه رئيسي در اردبیل 🔹رییسی در سخنرانی خود در اردبیل گفت: اردبیل مفاخر بسیاری دارد، ما در زمان خود نه محقق اردبیلی را درک کردیم و نه مقدس اردبیلی راو از محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی نام برد. 🔹 رئيسي فکر می کند این اسامی متعلق به دو نفر است، در صورتی که احمد بن محمد اردبیلی نجفی، مشهور به «مقدس» «مقدس اردبیلی» و «محقق اردبیلی» فقط نام یک نفر است نه دو نفر/عصرایران ❗️❗️ 👇👇👇
💠💠 👌چند روزی است که یک بحث تراجمی پیرامون دو اصطلاح " مقدس اردبیلی " و " محقق اردبیلی " بر پایه سخنان رئیس جمهور محترم , شکل گرفته است . ❕برخی از کانالها و افراد مانند امام جمعه اردبیل , به دفاع از جناب رئیسی و سخنان ایشان به پا خواسته اند و در این زمینه توضیحاتی داده اند . 👌خبرگزاری حوزه چنین می نویسد : "به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، در جمع نخبگان، علما، خانواده های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مردم اردبیل گفته بود: "اردبیل مفاخر و بزرگان بسیاری دارد، که اینها علمای عامل واصل اند، محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی. اینها چهره هایی هستند که امروز هم مشی و سخنان سیره آنها نه تنها برای اربیلی ها، برای ایران، عالم و جهان اسلام درس و الگو هستند. ما در زمان خودمان آنها را درک نکردیم، نه مقدس اردبیلی و نه محقق اردبیلی را".  ❕بعد از این اظهارات بود که برخی با حاشیه سازی ها و شیطنت های رسانه ای، با اشاره به این که محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی یکی هستند، گفتند رئیس‌جمهور دچار اشتباه تاریخی شده است. 👌پاسخ امام جمعه اردبیل به حاشیه سازان: حجت الاسلام والمسلمین عاملی امام جمعه اردبیل، در پاسخ به این حاشیه سازی ها، در گفتگویی با تایید سخنان رئیس جمهور، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور در سخنان خود از ۲ نفر از مفاخر شیعه اردبیلی یاد کردند که هر دو آنها از بزرگان هستند. ❕آیت‌الله محقق اردبیلی که دانشگاه اردبیل نیز به نام ایشان است از مفاخر شیعه و مشهور به مقدس اردبیلی هستند؛ نفر دومی که آقای رئیس‌جمهور منظورشان بود، آقای محمد بن علی اردبیلی مشهور به محقق اردبیلی صاحب کتاب مشهور جامع الرواة بودند که ایشان نیز واقعاً از مفاخر هستند. بنابراین آقای رئیسی از دو عالم بزرگوار متفاوت نام بردند. " 🌐https://hawzahnews.com/xbp67 ❕اما به نظر می رسد که توضیح مزبور صحیح نباشد و لزومی نیز ندارد که ما به هر قیمتی از سخنان و عملکردهای افراد دفاع کنیم و مخاطبین خود را نیز غافل فرض کنیم و بی اطلاعی خود را در بحث تراجم به رخ بکشیم !!! 💠 👇
💠ادامه 👇 👌علمای متعددی از بزرگان شیعه با پسوند اردبیلی بوده اند که در کتب تراجم مفصلا شرح حال آنان آمده است . 1⃣یکی از این علمای بزرگ , الحسین بن موسی الاردبیلی بوده است . 📚امل الامل ج ٢ ص ١٠٤ رقم ٢٨٧ _ طبقات اعلام الشیعه ج ٥ ص ١٥٧ 2⃣دیگری , محسن بن عبد الله الاردبیلی بوده است : 📚معجم المولفین ج ٨ ص ١٨٥ 3⃣دیگری , احمد بن بابا الاردبیلی بوده است : 📚اعیان الشیعه ج ٢ ص ٤٨٤ 4⃣دیگری , علی اکبر بن محسن بن عبد الله الاردبیلی بوده است : 📚الذریعه ج ٣ ص ٢٩ _ مفاخر آذربایجان ج ١ ص ٢٦٤ 5⃣دیگری , یوسف بن محسن بن عبد الله بن لطف علی الاردبیلی بوده است : 📚معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ١٠٣ 6⃣دیگری , یونس بن محمد تقی بن فتح علی الموسوی الاردبیلی بوده است : 📚مفاخر آذربایجان ج ١ ص ٣٢٩ _ معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ٩٩ 7⃣دیگری , ابراهیم بن علی قلی الاردبیلی بوده است : 📚اعیان الشیعه ج ٢ ص ١٣٢ 8⃣دیگری , موسی بن حیدر بن علی بن فیروز الاردبیلی بوده است : 📚الذریعه ج ٣ ص ٢٠٦ _ معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ٩٦ 9⃣دیگری , موسی بن مرتضی بن نقد علی بن علی رضا الموسوی الخلخالی الاردبیلی بوده است : 📚معجم رجال الفکر و الادب ج ١ ص ٩٨ 🔟و دیگری , محمد بن علی اردبیلی غروی حائری , صاحب کتاب جامع الرواه است . 1⃣1⃣و دیگری هم احمد بن محمد الاردبیلی , همان مقدس اردبیلی مشهور است . ❕در اصطلاح علمای شیعه , هر موقع گفته شود محقق اردبیلی یا مقدس اردبیلی , مقصود همان مورد یازدهم یعنی , احمد بن محمد الاردبیلی است زیرا ایشان مشهور به این دو لقب بوده اند : " الشهیر بالمحقق و بالمقدس الاردبیلی " 📚موسوعه طبقات الفقهاء ج ١٠ ص ٥٧ 👌چنان که گفتیم علمای شیعه چه اصولیون و چه اخباریون , همواره از مقدس اردبیلی با عنوان "محقق اردبیلی " یاد می کردند . ❕ شیخ انصاری در دو کتاب مشهور خود یعنی فرائد الاصول و مکاسب , بارها چنین استعمالی را داشته اند : 📚فرائد الاصول ج ١ ص ٢٧٢ _ ج ٢ ص ٥١٣ _ کتاب المکاسب ج ١ ص ٦٩ _ ج ٢ ص ٢١٨ _ ج ٣ ص ٢٧ ❕علامه مجلسی نیز در بحار الانوار , بارها از مقدس اردبیلی , با عنوان " محقق اردبیلی " یاد کرده اند : 📚بحار الانوار ج ١ ص ٤٢ _ ج ٥٧ ص ١٥٩ _ ج ٦٠ ص ٣٢ و ... ❕دیگران نیز بسیار از تعبیر " محقق اردبیلی " استفاده کرده اند و مقصودشان نیز همان مقدس اردبیلی بوده است : 📚التعلیقات علی شرح اللمعه ص ١٢٥ _ التفسیر الاثری الجامع ج ٢ ص ٢٩٨ _ الجواهر الفخریه فی شرح الروضه البهیه ج ٦ ص ٤٤٠ _ الحاشیه علی کفایه الاصول , بروجردی ج ٢ ص ٣٢٠ _ الزبده الفقهیه فی شرح الروضه البهیه ج ١ ص ٣٨ _ القوانین المحکمه فی الاصول ج ١ ص ٣٢٣ _ کفایه الاصول ص ٣٧٦ و .... 👌بنابراین در اصطلاح , هر جا کسی بگوید محقق اردبیلی یا مقدس اردبیلی , مقصود از هر دو تعبیر یک شخص است نه دو شخص . ❕آقای رئیس جمهور ظاهرا گمان کردند که دو تعبیر محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی , در لسان علماء , اشاره به دو شخصیت است , و در این زمینه اشتباه کردند . 👌 عده ای هم به دفاع بلند شدند و به صورت یقینی می گویند که مقصود رییس جمهور از محقق اردبیلی , صاحب جامع الرواه است , در حالی که گفتیم که در اصطلاح مقصود از محقق اردبیلی فقط مقدس اردبیلی است . ❕از سوی دیگر , علمای دیگری نیز با پسوند اردبیلی بوده اند , چگونه شما انگشت روی صاحب جامع الرواه گذاشته اید !!! گویی تصور کرده اند که عالم دیگری با پسوند اردبیلی جز همان دو تن نبوده است , یکی مقدس اردبیلی و دیگری صاحب جامع الرواه !!!! 👌به هر حال از ظاهر کلام جناب رئیس جمهور استفاده می شود که ایشان گمان کرده اند که مقصود علما از دو اصطلاح " محقق اردبیلی " و " مقدس اردبیلی " اشاره به دو شخصیت متفاوت است , در حالی که چنین نیست و ایشان ظاهرا دچار سهو و خطا شده اند . ❕خطای بزرگتر را کسانی کردند که خواستند از ایشان دفاع کنند و گمان کردند که تنها دو عالم است که پسوند اردبیلی دارند , پس مقصود رئیس جمهور از تعبیر محقق اردبیلی در مقابل مقدس اردبیلی , همان صاحب جامع الرواه است !!!! 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 همسایه کافر ✍ علی بن یقطین از امام کاظم علیه السلام نقل می کند که فرمود: در بنی اسرائیل مردی مؤمن همسایه ای کافر داشت. آن مرد کافر نسبت به همسایه مؤمن خود همواره نیکی و خوش رفتاری می کرد. وقتی آن مرد کافر از دنیا رفت، خداوند در جهنم خانه ای از نوعی گِل برای او بنا کرد که مانع از رسیدن آتش به او می گردد و روزی او خارج از اتش به او می رسید. به او گفته شد: این به خاطر نیکی تو به همسایه مؤمنت می باشد. مرحوم مجلسی این روایت را نقل کرده و پس از آن فرموده است: این روایت و امثال آن دلیل بر آن است که عذاب از برخی جهنمیان از کفار به خاطر اعمال نیکشان برداشته می شود. و آیاتی که درباره کفار وارد شده که تخفیفی در عذابشان داده نمی شود، در موردی است که چنین اعمال خیری از آنها صادر نشده باشد. 📚 کتاب بهشت و جهنم 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 اوضاع و شرایط قبل از ظهور، در منطقهٔ خاورمیانه... 👇👇👇👇
🔴 اوضاع و شرایط قبل از ظهور، در منطقهٔ خاورمیانه... 🌕 يکی از حوادث قبل از ظهور، افزايش و تداوم قتل و غارت در ميان مردم، به خصوص در منطقه خاور ميانه است. اين مسئله، باعث ترس همگانی، سلب آسايش و سختی برای همه می‌شود. 🔹 عبدالله بن سنان روايت كرده است كه امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: «يَشْمَلُ اَلنَّاسَ مَوْتٌ وَ قَتْلٌ حَتَّى يَلْجَأَ اَلنَّاسُ عِنْدَ ذَلِكَ إِلَى اَلْحَرَمِ فَيُنَادِي مُنَادٍ صَادِقٌ مِنْ شِدَّةِ اَلْقِتَالِ فِيمَ اَلْقَتْلُ وَ اَلْقِتَالُ صَاحِبُكُمْ فُلاَنٌ.» مرگ و کشتار، مردم را فرا می‌گيرد تا اينکه مردم درآن وقت به حرم الهی پناه می‌برند. در آن هنگام خبر دهنده راستگويی به دليل شدت کشتار، ندا می‌دهد: برای چه قتل و کشتار؟! امامتان فلانی است» 🔹 در حديثي ديگر، امام رضا علیه السلام فرمودند: «قُدَّامَ هَذَا اَلْأَمْرِ قَتْلٌ بُيُوحٌ قُلْتُ وَ مَا اَلْبُيُوحُ قَالَ دَائِمٌ لاَ يَفْتُرُ.» پيش از اين امر، کشتار بيوح است». پرسيدم: بيوح چيست؟ فرمود: «دائم لا يفتر دائمی است و قطع نمی‌شود». يعنی قبل از ظهور، کشتار و غارتی دامن‌گير مردم می‌شود که تمامی ندارد. 🔹 امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «الباقر علیه السلام: وَ یُذِیقَ بَعْضَکُمْ بَأْسَ بَعْضٍ وَ هُوَ أَنْ یَقْتُلَ بَعْضُکُمْ بَعْضاً وَ کُلُّ هَذَا فِی أَهْلِ الْقِبْلَهًِْ.» شما یکدیگر را خواهید کشت و تمام این اعمال در میان اهل قبله (مسلمانان) صورت می‌گیرد. 📗بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۲۹۶ 📗الغيبة (للنعمانی) ج ۱، ص ۲۶۷ 📗بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۸۲ 📗قرب الإسناد ج ۱، ص ۳۸۴ 📗تفسیر اهل بیت(ع)، ج۴، ص۴۲۲ 📗بحارالأنوار، ج۹، ص۲۰۵ 📗القمی، ج۱، ص۲۰۴ ➥ | شیخ احمد ڪـافی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 امام صادق علیه السلام : ✍ خداوند بندگانی دارد که روز قیامت پروندۀ اعمالشان کاملاً خالی و سفید است. ملائکه از پروردگار می‌پرسند: چرا هیچ چیزی در پروندۀ اعمال اینها ثبت نشده است؟ خداوند می‌فرماید: اینها برخی از بندگان مخلص من هستند که آن‌قدر خلوص‌شان بالا بوده که وقتی کار خوبی انجام می‌دادند حتی دوست نداشتند ملائکه‌ای که اعمال را ثبت می‌کنند هم ببینند، فقط دوست داشتند خدا ببیند! لذا هر وقت اینها می‌خواستند کار خوب انجام دهند، خدا اجازه نمی‌داد ملائکه ببینند و ثبت کنند. اینها حساب‌شان با خود خداوند است. 📚عدة الداعی و نجاح الساعی/ص207 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹داستانی از مرام تختی ✍️پهلوان تختی پس از این‌که "جهان پهلوان" لقب گرفت، دختران و بانوان زیادی از طریق نامه و درج آگهی در روزنامه‌ها و... به او ابراز لطف و غیرمستقیم ابراز تمایل کرده و از او می‌خواستند در مراسم‌های خاص آن‌ها را افتخار داده و شرکت کند، اما تختی به هیچ ‌یک از این درخواست‌ها جواب نمی‌داد. طوری که متهم به تکبّر و خودشیفتگی در نظر برخی از این بانوان شد. روزی در روزنامه کیهان جوابیه‌ای به این مضمون نوشت: "من تختی، از همه کسانی که به من ابراز محبت و علاقه می‌کنند سپاسگزارم. به اطلاع می‌رسانم من متأهل بوده و از همسر و زندگی‌ام راضی هستم. همسری که وقتی با من ازدواج کرد، من در تنگدستی بودم و عاشقِ خود من شد، در حالی که شما عاشق پهلوان تختی هستید نه غلامرضا تختی!!! 🔰 @p_eteghadi 🔰
آوردن نسب بی عیب و نقص عمر بن خطاب در کتب درسی دانش آموزان !!! 🤔 ❓اشکالی مطرح شده است که چرا در کتاب تاریخ پایه ١١ از نسب عمر بن خطاب سخن به میان آورده شده و او را از نسل حضرت اسماعیل شمرده اند ❗️لطفا در این رابطه توضیح دهید ❗️❗️ 👇👇👇
💠💠 👌چنان که در پرسش آمده است , در کتاب تاریخ ٢ پایه یازدهم رشته ادبیات و علوم انسانی , در ص ٢١ که از قبائل قریش سخن به میان می آورد , بالخصوص بر روی نام برخی از دشمنان اهلبیت ع چون عمر بن خطاب دست می گذارد و نسب آنان را تا حضرت اسماعیل ع بیان می کند و به صورت غیر مستقیم برای آنان فضیلت تراشی می کند , حال در این رابطه توجه به نکاتی لازم است : 1⃣اقتضای وجوب رعایت حرمت و محبت اهلبیت علیهم السلام و برائت از دشمنان آن بزرگواران آن است که در چنین مباحث آموزشی به فرزندانمان , آثار اهلبیت علیهم السلام را منتقل کنیم , نه آنکه به دروغ و جعل از دشمنانشان به نیکی یاد کنیم , چنان که در زیارت جامعه کبیره می خوانیم : " فَثَبَّتَنِىَ اللَّهُ أبداً ما حَييتُ عَلى‏ مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكْم، وَ وفَّقَنى لِطاعَتِكُمْ، وَ رَزَقَنى شَفاعَتَكُمْ، وَ جَعَلَنى مِنْ خيارِمَواليكُم، التّابِعينَ لِما دَعَوتُمْ إلَيهِ، وَ جَعَلَنى مِمَّنْ يَقْتَصُّ آثارَكُمْ وَ يَسْلُكُ سَبِيلَكُمْ وَ يَهْتَدى بِهُداكُم وَ يُحْشَرُ فى زُمْرَتِكُمْ وَ يُكَرُّ فى رَجْعَتِكُم وَ يُمَلَّكُ فى دَوْلتِكُمْ وَ يُشَرَّفُ فى عافِيَتِكُمْ وَ يُمَكَّنُ فى أَيّامِكُمْ وَ تَقِرُّ عَيْنُهُ غَدَاً بِرُؤْيَتِكُمْ " پس خداوند، هميشه تا زنده‏ام، بر موالات و دوستى شما و آيين شما، پا بر جايم بدارد و مرا در اطاعت شما، موفّق بدارد و شفاعت شما را روزى‏ام كند و مرا از بهترين دوستانتان- كه پيرو آنچه باشند كه شما بِدان دعوت مى‏كنيد-، قرار دهد؛ و مرا از آنانى كه آثار شما را نقل كرده، به راه شما مى‏رود و به هدايت شما، رهبرى مى‏شود و در گروه شما، محشور مى‏شود و در زمان بازگشتِ شما، باز مى‏گردد و در دولت شما، به فرمان‏روايى مى‏رسد و در عافيت (حُسنِ عاقبت) شما، بلندمرتبه مى‏شود و در روزگار شما، پا بر جا مى‏گردد و چشم او، فردا به ديدار شما روشن مى‏شود، قرار دهد " 📚الفقیه ج ٢ ص ٦١٥ 2⃣مشهور آن است که اعراب جاهلی و قبائل قریش از فرزندان اسماعیل ع بوده اند , که دچار انحراف شدند و قدم در وادی جهل و کفر و شرک گذاشتند , چنان که می نویسند : " عرب جاهلى كه از نسل اسماعيل بودند، روزگارى خداپرست بوده و از تعاليم ابراهيم و فرزندش اسماعيل پيروى مى‌كردند؛ ولى با گذر زمان و بر اثر آمد و شد با بت پرستان كم‌كم بت پرستى در ميان آنان جاى خداپرستى را گرفت. " 📚منشور جاوید، ج ۱۳، ص۳۶ ❕بنابراین صرف انتساب یک قبیله به یک پیامبر الهی , فضیلتی محسوب نمی شود , چنان که همه ما نیز به یک پیامبر الهی به نام آدم ع منسوبیم و از فرزندان ایشان محسوب می شویم و به خودی خود این انتساب فضیلتی نیست . 3⃣اساسا انتساب عمر بن خطاب به اسماعیل ع معلوم نیست , چرا که در نسب او فساد و زنا بوده است و دقیقا معلوم نیست که اجداد او از کدام قبیله عرب بوده اند ❗️❗️ ❕کلبی نسب شناس معروف اهلسنت می نویسد ; " هاشم بن عبد مناف , کنیزی داشت به نام صهاک که عبدالعزی بن رباح و ربیعه بن الحارث بن حبیب بن جذیمه با او همبستر شدند و دو فرزند به دنیا آورد که یکی به نام نفیل ( جد عمر بن خطاب ) بود که ملحق شد به عبدالعزی بن رباح و دیگری عمرو بود که ملحق شد به ربیعه " " ثم وقع علیها عبد العزی بن رباح فجاءت بنفیل جد عمر بن خطاب ثم وقع علیها ربیعه بن الحارث بن حبیب بن جذیمه فجاءت بعمرو بن ربیعه " 📚مثالب العرب کلبی ص ٩٥ ❕همین مطلب را علامه حلی به گونه ای دیگر از کلبی نقل می کند که او می گوید : " نفیل بن هاشم بر صهاک وارد می شد و سپس عبدالعزی بن رباح بر او وارد شد و نفیل جد عمر بن خطاب زاده شد " " وَ قَدْ رَوَى أَبُو الْمُنْذِرِ هِشَامُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ السَّائِبِ الْكَلْبِيُّ وَ هُوَ مِنْ رِجَالِ السُّنَّةِ فِي كِتَابِ الْمَثَالِب‏ كَانَتْ صُهَاكُ أَمَةً حَبَشِيَّةً لِهَاشِمِ بْنِ عَبْدِ مَنَافٍ فَوَقَعَ عَلَيْهَا نُفَيْلُ بْنُ هَاشِمٍ ثُمَّ وَقَعَ عَلَيْهَا عَبْدُ الْعُزَّى بْنُ رِيَاحٍ فَجَاءَتْ بِنُفَيْلٍ (جَدِّ عُمُرَ بْنِ الْخَطَّابِ) " 📚نهج الحق ص ٣٤٨ ❕بنابراین صهاک فرد هرزه و فاحشه ای بوده است و مردان گوناگون بر او وارد می شده اند و معلوم نیست که نفیل جد عمر بن خطاب دقیقا فرزند چه کسی بوده است تا بتوانیم بر اساس او نسب عمر را شناسایی کنیم ❗️❗️❗️ 💠 👇