eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
آيا سفره انداختن در عزاداريها و يا مولودهاي اهل بيت اعتبار دارد آيا جايز است پشتوانه روايي دارد؟ 🌳اصل سفره انداختن و اطعام مومنين از روش هاي بسيار پسنديده و بسيار مورد توصيه روايات مي باشد 🌳رسول خدا صلي الله عليه وآله مي فرمايد: «مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ وَ الصَّلَاةِ بِاللَّيلِ وَ النَّاسُ نِيامٌ؛ 🌳خداوند متعال، حضرت ابراهيم را دوست و خليل خود قرار نداد، مگر به سبب اطعام و نماز شب، در زماني كه مردم خواب بودند.» 🌳در روايت است که مردي دهن اسب رسول خدا را گرفت و عرض کرد: «يا رَسُولَ اللَّهِ اي الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ فَقَالَ: إِطْعَامُ الطَّعَامِ وَ إِطْيابُ الْكَلَامِ؛ (در ميان اعمال) کدام عمل بهتر است؟ حضرت فرمود: غذا دادن و خوب سخن گفتن.» 🌳رسول خداصلي الله عليه وآله ميفرمايد: «مِنْ مُوجِبَاتِ مَغْفِرَةِ الرَّبِّ إِطْعَامُ الطَّعَامِ؛ اطعام، باعث بخشش پروردگار مي شود.» 🌳اگر اطعام مومنين به خاطر مراسمات مذهبي باشد علاوه بر فضيلت اطعام مومنين ، تعظيم شعائر مي باشد و تعظيم شعائر ديني مورد توصيه قرآن و روايات مي باشد 🌳مثلا يکي از موضوعاتي که براي روز غدير در کنار اعمالي چون ديد و بازديد،لباس نو پوشيدن،زينت کردن،جشن گرفتن، عقد اخوت و.. در روايات بسيار به آن تأکيد شده، اطعام دادن است. امام رضا (ع) فرموده اند؛ "وَ مَنْ أَطْعَمَ مُؤْمِناً كَانَ كَمَنْ أَطْعَمَ جَمِيعَ الْأَنْبِيَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ"، کسي که در روز غدير به مؤمني اطعام دهد مانند آن است که تمام انبياي الهي و صدّيقين را اطعام داده است.(1) 🌳امام صادق عليه‌السلام فرمودند: وَ الدِّرْهَمُ فِيهِ بِمِائَةِ اَلْفِ دِرْهَمٍ: و کسي که در روز غدير يک درهم خرج کند، صد هزار درهم حساب مي‌گردد. 🌳و نيز حضرت در بياني ديگر فرموده اند؛ غذا دادن به يک مومن در روز عيد غدير ثواب اطعام يک ميليون پيامبر و صديق و يک ميليون شهيد و يک ميليون فرد صالح در حرم خداوند را دارد. 1. إقبال الأعمال، ج1، ص465 2-همان، ص: 476 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴چگونه در توبه ثابت قدم بمانم و مجددا سراغ گناه نروم ؟ 🔴حجت الاسلام مرحوم مهندسی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
شیوه های درمان صفت رذیله «تجسس» چیست؟ 🔷تا ریشه هاى عادت به تجسس در زندگى خصوصى دیگران از وجود انسان برچیده نشود، ترک آن خوی زشت غیر ممکن است، بنابراین آنان که مى خواهند با خودسازى این خوى زشت را از خود دور سازند در درجه اول باید سوءظن را از خود دور نمایند، چرا که همواره سوءظن انسان را به جستجوگرى وا مى دارد. حسد، کینه توزى، عداوت و تکبر، هر یک مى تواند عاملى براى تجسّس در زندگى خصوصى دیگران باشد، که اگر از وجود انسان برچیده شوند نتایج آن نیز از بین خواهد رفت. 🔷عقده حقارت و آلودگى به گناه، انسان را وادار به یافتن افرادى مانند خود می کند تا به مصداق «اَلْبَلِیَةُ اِذا عَمَّتْ طابَتْ» آرامش کاذبى پیدا کنند. اگر این عوامل از وجود انسان برچیده نشود، تفتیش در حالات دیگران ادامه خواهد یافت. 🔷 گذشته از این ها، هر کس باید در این موضوع بیندیشد که آیا راضى است دیگران به تفتیش زندگى خصوصى او پرداخته و به اسرار او دست یابند، اگر راضی نیست چرا خودش به تفتیش زندگى دیگران می پردازد، این مقایسه در بسیارى از خوهاى زشت، مى تواند جنبه بازدارنده قوى و نیرومندى داشته باشد. 🔷توجه به پیامدهاى سوء تجسّس براى فرد و جامعه و کیفرهاى شدید الهى آن در دنیا و آخرت، و اینکه هر کس براى فاش کردن اسرار دیگران تلاش کند خدا اسرار و عیوب پنهانى او را بر ملا خواهد نمود، و پرده هاى او را در دنیا و آخرت مى درد، نیز مى تواند اثر مهمى در بازدارندگى از این خوى زشت داشته باشد. 🔷ولى مهم این است که نه تنها در درمان این خوى زشت بلکه در تمام رذائل اخلاقى باید عوامل بازدارنده تکرار شوند، تا به خواست خدا، ریشه هاى گندیده رذائل از سرزمین قلب انسان کنده شده، و روح در پرتو انوار فضائل، نورانیت و آرامش یابد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سبک شمردن نماز.mp3
3.72M
🌀روایت‌ حضرت‌ فاطمه‌ س‌ درباره آثار سبک شمردن نماز 🌀با صدای شيخ احمد كافی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
حکم دعا کردن پیش افرادی که خود را سید می‌خوانند چیست؟ 🔰آیا این دعاها و کارهای مربوط به آنها حقیقت دارند؟ مثلاً سوزاندن یک سری کاغذها، نخوردن بعضی از خوراکی‌ها مثل غذای شب مانده و ... . 🌷به اینکه شخصی خود را سید یا ملأ بنامد و دعانویسی کند، اعتبار نیست. 🌷ولی درباره دعانویسی باید عرض نمود که گاهی بر اساس احادیث و روایات است. این نوع از دعاها غالباً در مفاتیح الجنان آمده است. 🌷گاهی نیز به کمک جن است و گاهی نیز بر اساس علوم غریبه است و نیاز به تخصص عالی دارد. 🌷غالب افرادی که در جامعه ادعا می‌کنند دعانویسی می‌توانند انجام دهند، یا تخصص لازم را ندارند یا آنکه شیاد هستند. 🌷 در نتیجه دعاهای آنان شاید در یک مورد مشکل را حل کند، اما در دراز مدت سبب آسیب فراوان مانند بیماری و اختلاف می‌شوند. لذا توصیه می‌شود که از آنان پرهیز کنید. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: 🌴لا يُسْبَقُ بَطيءٌ بحَظِّهِ و لا يُدرِكُ حَريصٌ ما لَم يُقدَّرْ لَه 🌴آن كه حرص نزند روزى خود را از دست نمى دهد و آن كه حرص زند، به آنچه روزی اش نيست نمى رسد 📚ميزان الحكمه جلد3 صفحه25 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چرا هنگام شنیدن نام قائم از جا بلند می شویم آیا این بلند شدن بخاطر عملی است که امام رضا (ع) انجام داده بود؟ اما در حدیث که از امام رضا هست یعنی رفع راسه هیچ اشاره ای به این نشده است؟ 🌀برخاستن هنگام شنیدن نام قائم یک نوع عمل مستحبى است و در زمان امام صادق (علیه السلام) در میان شیعیان معمول بوده است. مرحوم محدث نوری رحمت الله علیه درباره قیام و دست گذاردن بر سر می‌نویسد: این نوع قیام تعظیم در هنگام ذکر لقب مخصوص حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، از قدیم الأیام در میان تمام شیعیان؛ اعم از عرب و عجم و ترک و دیلم، در تمام شهرها و کشورها؛ ب مرسوم بوده است. 🌀امام صادق (علیه السلام) در حکمت این امر فرموده اند: «غیبت ایشان طولانی است و چون رأفت امام به کسانی که دوستش دارند، زیاد است، هرکس او را به این لقب ـ که اشاره به دولت ایشان دارد و حسرت بر غربت ایشان را می‌رساند ـ یاد کند، امام به او نظر می‌کند و از جمله چیز‌هایی که نشان تعظیم است، برخاستن بنده هنگام نگاه کردن مولا به او است.1 🌀در روایتی که مربوط به امام رضا علیه السلام است، عبارت رفع راسه برای نام قائم نیست بلکه وقتی شاعری نزد امام شعر خواند حضرت سرش پایین بود وقتی شعرش نزد امام تمام شد ، حضرت سرش را بالا گرفت و برای او دعا کرد. 🌀ولی در جایی دیگر نقل شده است که امام رضا (علیه السلام) وقتی نام مقدس حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را شنیدند؛ قیام نمودند و دست بر سر نهاده و فرمودند: «اللهم عجّل فرجه و سهّل مخرجه»2 📚پی نوشت ها: 1 منتخب الاثر، ص۶۴۱٫ 2 الزام الناصب ، ج1، ص: 24 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
چگونه به خداي ناديده ايمان بياوريم؟ 🌹ما بسياري از حقايق را از غير راه حواس ظاهري درك مي كنيم و با اين كه قابل درك حسي نيستند، اعتقاد يقيني به وجود آنها داريم؛ 🌹مثلاً از حالت ترس و محبت، يا اراده و تصميم خود آگاه هستيم و نسبت به وجود آن اعتقاد يقيني داريم؛ در صورتي كه اين پديده هاي رواني، همانند خود روح، قابل درك حسي نيستند. 🌹بنابراين، عدم ادراك چيزي به وسيله اندامهاي حسي، نه تنها دليلي بر عدم وجود آن نيست، بلكه حتي نبايد موجب استبعاد هم شود.(1) 🌹يا مثلا هرچه به زمين نگاه كنيم و خاك ها و سنگ هاي آن را به آزمايشگاه ببريم ، چيزي به نام جاذبه نمي بينيم ولي از افتادن سيب از درختي پي مي بريم كه جاذبه وجود دارد . پس لازم نيست هر چيزي را با چشم ببينيم تا به وجود آن ايمان بياوريم. 🌹جاذبه را با حواس پنجگانه حس نمي كنيم، اما از آثار آن پي به وجود آن مي بريم. چنانكه شناخت ما نسبت به دانش ، بينش ، هنر ، و مهارت مردم ، از راه گفتار و رفتار و آثار آنان است .(2) 🌹علاوه بر اينكه اگر بگوييم خدا ديده مي‌ شود، در اينصورت بايد بگوييم كه خداوند، جسم و ماده است و جسم بودن و مادي بودن، با نيازمند بودن و مركب بودن ملازم است؛ 🌹چرا كه نيازمند به اجزاء و مكان و... مي‌ باشد و خدايي كه محدود و نيازمند باشد، ديگر نمي‌ توان آن را خدا ناميد. 🌹قرآن كريم مي‌ فرمايد: «لَّا تُدْرِ‌كُهُ الْأَبْصَارُ‌ وَهُوَ يُدْرِ‌كُ الْأَبْصَارَ‌ وَهُوَ اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ‌؛ (3) ديده‌ها نمي‌ تواند او را درك كنند ولي او ديده‌ها را درك مي‌ كند و او لطيف و آگاه است». 📚پي نوشت 1. آموزش عقايد، مصباح يزدي، ج 1، درس سيزدهم ، ص 128 2. پرسش هاي مهم پاسخهاي كوتاه، قرائتي، سوال71 3. سوره انعام، آيه 104 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️هفت توصیه پیامبر اکرم (ص) به سلمان فارسی ✳️حجت‌ الاسلام بهشتی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁