eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
برخواهر خسرو خراسان صلوات برجلوه ی خورشید درخشان صلوات برحضرت معصومه شفیع شیعه برآیت حق مهر فروزان صلوات سالروز وفات حضرت معصومه (س) تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
◼️ علت وفات حضرت فاطمه معصومه (سلام‌الله‌علیها) چه بوده است؟ برخی از محققان معتقدند که حضرت معصومه (س) در ساوه مسموم شد و سپس با حالت بیماری وارد قم شد. و پس از مدت کوتاهی به شهادت رسید. محمدی اشتهاردی می‌نویسد: (مطابق نقل بعضی مسموم نمودن حضرت توسط زنی در ساوه انجام شد). عده‌ای نیز قایلند: (وقتی حضرت معصومه بدن‌های پاره پاره برادران و برادر زادگان خویش را که ۲۳ نفر بودند را دید، به شدت غمگین گشت و در اثر ان بیمار شد). پس از ورود حضرت معصومه (س) به قم در روز ۲۳ ماه ربیع الاول، ان حضرت ۱۷ یا ۱۹ روز ساکن منزل موسی بن خررج بود. و در این مدت با حالت بیماری مشغول عبادت و راز و نیاز با خداوند بود. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢لقب معصومه💢 لقب معصومه را چه کسی به حضرت داده است؟ به طور کلی لقبها براساس شهرت شخص در اعمال و رفتار و گفتارش؛ انتخاب و شهرت می یابد. در مورد معصومین ع و القابی که ایشان به اشخاص می دهند؛براساس روحیات آنها و اوصاف حقیقی آنهاست و بدون مبالغه و تاکید و اغراق ملقب شده و معین میگردد... در مورد حضرت معصومه س نیز لقب معصومه توسط معصوم با ملاحظه حقیقت وجودی ایشان واشراف به عمق اوصاف او ؛داده شده است... عصمت مراتبی دارد.عصمت کبری برای 14 معصوم و عصمت صغری برای امامزادگانی چون حضرت عباس ع و زینب کبری و معصومه س ثابت می باشد... ظاهرا این لقب توسط امام رضا ع به ایشان داده شده است. 📗زاد المعاد ص 547 میفرماید: مَنْ زارَ الْمَعْصُومَةَ بِقمْ کَمَنْ زارَنی هر کس حضرت معصومه(س) را در قم زیارت کند همانند کسی که مرا زیارت کرده باشد. 📘ناسخ التواریخ، ج ۳، ص ۶۸ 📒ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، ج 5، ص 35 همچنین لقب حضرت «معصومه» را میتوان از رویای صادقهای که توسط محقق بزرگواری چون علامه نوری نقل شده استنباط کرد. مطابق این نقل، خود حضرت معصومه(س) فرمودند: اَنَا الْمَعْصُومَةُ اُخْتُ الرِّضا(ع) من معصومه خواهر امام رضا(ع) هستم. 📚دارالسلام، ج ۲، ص 170 🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🌿🌿🌿🌿🌿 🔰 @p_eteghadi 🔰
16.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ♥️ ویژه وفات حضرت معصومه سلام الله علیها 🏴 ماجرای وفات حضرت معصومه سلام الله علیها 🎙 حجت الاسلام انصاریان 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی تبیین کردند: 🏴 آیا وجوب بهشت برای زائر حضرت معصومه (س) مطلق است یا مشروط؟ امام صادق (ع) می فرماید: در آینده نزدیک زنی از نسل من در این جا دفن می شود «فمن زارها وجبت له الجنّة»؛ البته «وجبت له الجنة» مطلق نیست یعنی این گونه نیست که بهشت بر او واجب شده است و او هر کاری که بخواهد می تواند انجام دهد؛ بلکه وجوب جنت مشروط است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ثواب زیارت کامل ▫️ اعمالی كه باعث ورود در بهشت است یكسان نیست. بعضی از عمل های خیر باعث می ‌شود انسان به بهشت راه پیدا می ‌كند، بعضی از اعمال خیر سبب می ‌شود كه بهشت در اختیار اوست نه او در اختیار بهشت! گاهی به ما می ‌فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی وارد بهشت می ‌شوی و گاهی می ‌فرمایند اگر فلان كار خیر را انجام دادی بهشت مال شماست؛ در صورت دوم كه بهشت برای كسی باشد انسان هم دارد كه عده ‌ای را به همراه ببرد. ▫️ سرّ اینكه وجود مبارك امام هشتم و امام نهم (سلام الله علیهما) فرمودند هر كس كریمه اهل بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كند ، این است كه او است. اگر كسی پیوند ولایی با دودمان عصمت و طهارت داشت، می‌ كوشد كه رایحه ولایت و طعم ولایت در هستی او پدید آید و خود جزء اولیای الهی بشود، اگر كسی جزء اولیای خدا شد و شد بهشت مشتاق اوست. ▫️ از وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) رسیده است كه فرمود اگر كسی خواهرم بیت فاطمه معصومه را «عارِفاً بِحَقِّها» زیارت كند بهشت برای او ثابت است. ▫️ معلوم می شود كریمه اهل بیت حقّی دارد كه بعضی از زائران به حقّش عارف هستند، بعضی عارف نیستند؛ بعضی او را فقط به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام می شناسند و زیارت می كنند كه اینها طَرفی از فضیلت و ثواب را می برند، اما به راه نمی یابند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/05/02 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اینکه علم از قم نشئت می گیرد و به جهان می رسد، اینکه انقلاب و امام(ره) از قم بر می خیزد و اینکه قم همینک ثقل تولید علم در جهان اسلام است، همه اینها به برکت مضجع نورانی همین ذات مقدسه فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است، همه ایران مدیون این مضجع شریفند و همه ما خواستار شفاعت او هستیم که ان شاء الله نصیب همه ما گردد.» مردادماه ۹۶ 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی.mp3
3.12M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «قبل از انقلاب اين نفت را هم اجازه نمي‌دادند که به عنوان حق مسلّم وزيری داشته باشد، وزارت‌خانه‌ای داشته باشد، مجلس حساب بکند، مجلس استيضاح بکند، مجلس سؤال کند، اجازه نمي‌دادند فقط در حد يک شرکت بود؛ مثل شرکت بيسکويت يا شرکت سوهان! ما قبل از انقلاب برای نفت وزارت‌خانه نداشتيم؛ چون حسابش مستقيماً به‌ دست ديگران بود. يک شرکت بود نه وزارت نفت. در تمام اين پمپ بنزين‌ها نوشته بود شرکت نفت ايران و انگليس! يک حق الزحمه‌ای به ما مي‌دادند يا حق استخراجی يا حق سرزمينی به ما مي‌دادند. ما اجير اينها بوديم؛ اين درباره نفت.» درس اخلاق ۹۶/١١/١٢ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رسالت امت 🔸 فرمود شما کاری بکنید که ضایع نشود؛ ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ این است! هم مسئولین باید دقیق باشند هم مردم باید محترمانه خواسته‌ هایشان را مطرح کنند و امر سوم بیگانه ‌هایی هستند که مرتّب در کمین هستند! 1️⃣ یک امر، وظیفه مدیریت و تدبیر و کارآیی و کارآمدی مسئولان است. 2️⃣ یکی وظیفه مردم است که موظف ‌اند نظام را یاری کنند چون مطابق با دینشان است و خواسته ‌شان را عاقلانه و عالمانه عرضه کنند. 3️⃣ سوم آن دشمنی است که در کمین است که مشترک برای مسئولین و مردم است؛ آن دشمنِ جامعه است. 🔸 این را شما ملاحظه کردید تا ایران یادش است یا مورد چپاول انگلستان بود یا مورد چپاول آمریکا بود یا مورد چپاول بعضی از کشورهای شمالی ما بود؛ یا آب و خاک ما را گرفتند یا معادن ما را گرفتند یا ثروت های دیگر ما را گرفتند؛ همه اینها غارتگرانی بودند که کشور را غارت کردند و چاپیدند! 🔸 مسئولین ما وظیفه ‌ای دارند حتماً باید جامعه را به خوبی اداره کنند، ما هم اگر اعتراضی داریم و به اینها بگوییم؛ اما آن ضلع سومی که ـ خدای ناکرده ـ فساد را راه می ‌اندازد، کشور را ناامن می ‌کند و آشوب راه می اندازد، این است! در برابر وابسته به بیگانه، در بخش پایانی سوره مبارکه «توبه» این جمله را فرمود: ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذینَ یلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْیجِدُوا فیكُمْ غِلْظَةً﴾؛ این ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ امر غایب است، این کفار امر حاضر را گوش نمی ‌دهند چه رسد به امر غایب! آیه می ‌فرماید که حتماً باید دشمنانِ شما غلظت و ستَبری را احساس بکنند؛ این امر حاضر به ماست! اینکه فرمود: ﴿وَ لْیجِدُوا﴾ که یعنی حتماً بر آنها واجب است که در شما قدرت احساس بکنند، این یعنی شما ؛ یعنی طرزی باشید که نتوانند در شما نفوذ کنند، حالا چه جنگ نرم چه جنگ سخت؛ این است! 📚 سوره مبارکه مطففین جلسه 4 تاریخ: 1398/10/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
237.9K
⭕️ سوال ❓چرا امامت مثل سلطنت محدود به خانواده خاصی بوده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
حجاب کنیزان و ازدواج با آنان !!!!! 🤔 : ❓تمام مادرانِ فرزندان امام موسی کاظم جزو کنیزان وی بودند و معاف از پوشیدن روسری! اما شما نزدیک به ۴۴ سال زنان ایران را ، ملزم به پوشیدن روسری کرده بودید با وجود آن معافیت! چرا از آنان (ولو کنیز امام باشند) با احترام یاد می‌کنید؟ (گفتنی است همۀ ۳۷ فرزند امام کاظم از کنیزانش زاده شدند) وكان لأبی‌الحسن موسى سبعةٌ و ثلاثون ولداً ذكراً و أنثى منهم: علي بن موسى الرضا و ابراهيم و العباس و القاسم لأمهات أَولادٍ. و إسماعيل و جعفر و هارون و الحسين لأمّ ولدٍ. و "أَحمد" و محمد و حمزة لأمّ ولدٍ. و عبدالله و إسحاق و عبيدالله و زيد و الحسن و الفضل و سليمان لأمّهات أَولادٍ. و فاطمة الكبرى و فاطمة الصغرى و رقیة و حكیمة و أم‌أبیها و رقیة الصغرى و كلثم و أم‌جعفرٍ و لُبابة و زينب و خدیجة و علیة و آمنة و حَسنة و بریهة و عائشة و أمّ‌سلمة و میمونةُ و أم‌كلثوم لأمّهات أَولادٍ (ارشاد شیخ‌مفید ج ۲ ص ۲۴۴) امیر ترکاشوند، ۱۴۰۱/۰۸/۱۰ ❗️❗️❗️ 💠💠 👌از آنجایی که کنیزان در جامعه مقام و جایگاهی نداشتند و افراد نیز تمایلی به ازدواج کردن با آنان نداشتند و مثلا ازدواج با کنیزان را دون شان خود می دانستند , امامان علیهم السلام به دستور قرآن مامور بودند که این تفکر غلط در مورد کنیزان را از بین برده و با ازدواج کردن با کنیزان و وارد کردن آنان به محیط زندگی و خانواده , به کنیزان شخصیت داده و توهم شهروند درجه چندم بودن در مورد آنان را از بین ببرند و از این طریق در مسیر آزادی کنیزان اقدام کنند , زیرا این ازدواج کردن منتهی به آزادی کنیزان از بردگی می شد . 📚وسائل الشیعه ج ٢٣ ص ١٧٥ باب ٦ ❕خداوند در این رابطه می فرماید : "با زنان پاكدامن از بردگانى با ايمان كه در اختيار داريد ازدواج كنند، خدا آگاه به ايمان شماست، و همگى اعضاى يك پيكريد " " " فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ مِنْ فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْض‏ " ( نساء ٢٥ ) ❕مفسرین می نویسند : " ( جمله ) بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ( اشاره به این دارد ) از آنجا كه بعضى در مورد ازدواج با كنيزان كراهت داشتند، قرآن مى‏گويد شما همه از يك پدر و مادر به وجود آمده‏ايد" و بعضى از بعض ديگريد" بنا بر اين نبايد از ازدواج با كنيزان كه از نظر انسانى با شما هيچگونه تفاوتى ندارند و از نظر ارزش معنوى، ارزش آنها مانند ديگران بسته به تقوى و پرهيزگارى آنان است، كراهت داشته باشيد، كه همه اعضاء يك پيكر محسوب مى‏شويد. " 📚تفسير نمونه، ج‏3، ص: 348 ❕در مواردی حکام ظالم زمان ائمه علیهم السلام به امامان ع خرده می گرفتند که چرا شان خود را با ازدواج با کنیزان پایین می آورند که امامان ع پاسخ می دادند که شان و برتری به تقوا و فضیلتهای اخلاقی است نه کنیز و آزاد بودن !!! 👌در روایتی آمده است : "عبدالملک بن مروان جاسوسی در مدینه داشت که اخبار آنچه در مدینه اتفاق می‌افتاد را به او می‌نوشت. امام علی بن الحسین علیهما السلام کنیزش را آزاد نموده و بعد با او ازدواج کرد. ❕ جاسوس این واقعه را برای عبدالملک نوشت.السلام نوشت: اما بعد، خبر ازدواج تو با کنیزت به من رسید و تو می‌دانی که در بین هم کفوان تو در قریش هستند کسانی که برای امر ازدواج شأن بلندی دارند و فرزندانت را با ازدواج با ایشان نجابت می‌بخشی! پس با این ازدواجت نه به شأن خود نظر خوبی کردی و نه نجابت فرزندانت را باقی گذاشتی. و السلام. 👌امام سجاد علیه السلام به او نوشت: "اما بعد، نامه تو به من رسید که در آن بر من نسبت به ازدواج با کنیزم سخت گرفتی و خیال کردی در زنان قریش کسانی هستند که من می‌توانم با ازدواج با او شأن والاتری کسب کنم و فرزندانم را نجیب تر کنم! و همانا بالاتر از رسول خدا رفعتی در مجد و چیزی که موجب ازدیاد کرم باشد نیست. این زن ملک یمین من بود که از دستم خارج شد و خدای عزوجل از من امری را اراده فرمود که من خواستار ثواب آن شدم، سپس طبق سنت خدا او را برگرداندم و کسی که در دین خدا پاک باشد، چیزی مخلّ امور او نمی شود و خدا با اسلام پستی را از بین برده و کاستی را با آن کامل نموده و ملامت را از بین برده. پس سرزنشی بر مرد مسلمان نیست و ملامت فقط ملامت جاهلیت است. " " وَ قَدْ رَفَعَ اللَّهُ بِالْإِسْلَامِ الْخَسِیسَةَ وَ تَمَّمَ بِهِ النَّقِیصَةَ وَ أَذْهَبَ اللُّؤْمَ فَلَا لُؤْمَ عَلَی امْرِئٍ مُسْلِمٍ إِنَّمَا اللُّؤْمُ لُؤْمُ الْجَاهِلِیَّةِ وَ السَّلَامُ " 📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٤ ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕امامان علیهم السلام برای دفع این سنت و دیدگاه ناپسند در مورد ازدواج با کنیزان از جامعه , افراد جامعه را نیز توصیه به ازدواج با کنیزان می کردند و می فرمودند که این ازدواج , لذت و شادباشی را در پی دارد که هرکس آن را بچشد , دیگر ازدواج با کنیزان برایش ناگوار نیست و این نوع ازدواج کردن را ترک نمیکند : " ثَلَاثٌ مَنْ عَرَفَهُنَّ لَمْ يَدَعْهُنَّ جَزُّ الشَّعْرِ وَ تَشْمِيرُ الثِّيَابِ وَ نِكَاحُ الْإِمَاءِ" 📚الکافی ج ٦ ص ٤٨٤ 👌در مورد حجاب کنیزان نیز گفتنی است که ما دلیلی نداریم که کنیزان ملزم بوده اند که در برابر نامحرمان با سر و بدن برهنه حاضر باشند , بلکه آیات قرآن با صراحت همه زنان مسلمان و مومنه اعم از زنان آزاد یا کنیز را ملزم به رعایت حجاب و پوشش کرده و می فرماید : " اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسرى‏هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه ( به عفت و پاکدامنی ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏ " " يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن‏ "( احزاب ٦٠ ) ❕و در آیه دیگر می فرماید : " و به زنان با ايمان بگو چشمهاى خود را (از نگاه هوس‏آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسرى‏هاى خود را بر سينه خود افكنند (تا گردن و سينه با آن پوشانده شود) و زينت خود را آشكار نسازند .... " " قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما يَصْنَعُونَ وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِن‏ " ( نور ٣٠ _ ٣١ ) ❕این آیات تمام زنان مومنه را امر به حجاب می کند و فرقی بین زن آزاد و کنیز نمی گذارد , بنابراین هم زنان آزاد ملزم به پوشش و حجاب هستند و هم زنان برده . 👌در روایات نیز به صورت مطلق تمام زنان مسلمان اعم از زن آزاد یا برده را موظف به حجاب کرده اند و این که تنها می توانند صورت و دستها تا مچ را از نامحرم بپوشانند , اما بقیه بدن باید از نامحرم پوشیده باشد : "سَمِعْتُ جَعْفَراً عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ سُئِلَ عَمَّا تُظْهِرُ الْمَرْأَةُ مِنْ زِينَتِهَا قَالَ: «الْوَجْهَ وَ الْكَفَّيْنِ» " 📚قرب الاسناد ص ٨٢ _ بحار الانوار ج ١٠١ ص ٣٣ ❕در روایتی نیز بالخصوص امام رضا ع فرمود که زن کنیز و ام ولد موظف است که سر خود را از مردان نامحرم بپوشاند : " سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع- عَنْ أُمَّهَاتِ الْأَوْلَادِ أَ لَهَا أَنْ تَكْشِفَ رَأْسَهَا بَيْنَ أَيْدِي الرِّجَالِ قَالَ تَقَنَّعُ " 📚الکافی ج ٥ ص ٥٢٥ ❕بله تنها در نماز خواندن زنان کنیز مخیر بودند که سرشان را بپوشانند یا نپوشانند : " سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْأَمَةِ أَ تُقَنِّعُ رَأْسَهَا قَالَ إِنْ شَاءَتْ فَعَلَتْ وَ إِنْ شَاءَتْ لَمْ تَفْعَل‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏4، ص: 412 👌یعنی کنیزان در برابر نامحرم ملزم به حجاب بودند اما این حکم در نماز در صورتی که نامحرم آن اطراف نباشد , برایشان استثناء شده بود که می توانستند پوشش سر را کنار بگذارند , شاید این حکم از این جنبه باشد که این کنیزان چون تازه مسلمان بودند و از نظر مالی و امکاناتی هم در محدودیت بودند و نمی توانستند لباسهای مناسب برای خود اختیار کنند , لذا برایشان سخت گرفته نشده بود که به صورت الزامی در نماز هم ملزم به حجاب و پوشش سر باشند , بلکه اختیار داشتند که یا در نماز سر را بپوشانند یا نپوشانند : ❕چنان که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : "يدل على وجوب تقنع أم الولد عن الرجال كما هو المشهور، و لا ينافي جواز كشف رأسها في الصلاة. " 📚مرآة العقول، ج‏ 20، ص: 354 👌بنابراین از آنچه گذشت روشن شد که کنیزان هم ملزم به رعایت حجاب در برابر نامحرم بوده اند و همینطور چرایی ازدواج امامان علیهم السلام با کنیزان نیز روشن گردید . 🔰 @p_eteghadi 🔰