♨️سوال:
🔴وضعیت رفاه اقتصادی و معیشتی، و امنیت اجتماعی در دوران حکومت حضرت مهدی(عج) چگونه است؟
الف. سطح رفاه زندگی در این دوره به حدی است که طبق روایات رسیده از امام صادق(ع)؛
در این دوره فقیری یافت نمیشود تا مردم زکات اموالشان را به او بدهند.
📚بحارالانوار ج52ص337
ب. در این دوره امنیت اجتماعی بطور کامل برقرار می شود، به گونه ای که اگر زنی به تنهایی بخواهد از عراق به شام سفر کند، در مورد امنیتش هیچ ترس و دلهره ای وجود ندارد.
📚 منتخب الاثرص379
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
t.me.lessonofquran sapp.lessonsofqurans_Default_1557742892.mp3
5.08M
● برنامه #درسهایی_از_قرآن●↶ 22 اردیبهشت 98
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی
شناخت بسترهاي گناه
حجم: 4.58 mb
زمان: 23:01 دقیقه
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 کار امام زمان (عج) در غیبت کبری
🔲 الان در دوران غیبت امام زمان(عج) ایشان کارش چی است؟ وظیفه اش چی است؟ آیا از صبح تا شب فقط عبادت میکند؟ کجاها میتونیم امید داشته باشیم ببینیمشان؟
🏷 #كار_امام_زمان_عج
🏷 #غیبت_كبری
🏷 #دكتر_جواد_جعفری
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#برابر_اعلام_شدن_دیه_مرد_و_زن
🤔#پرسش
❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغییر دادند ؟ پس بقیه احکام هم میشه #بروز کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌دیه زن تا یک سوم با دیه مرد برابر است اما بیشتر از آن ، دیه زن به نص قرآن و روایات متعدد ، نصف #دیه مرد ، لحاظ می شود . خداوند می فرماید ؛
« اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178)
👌این حکم در روایات #متعددی هم تاکید شده است .
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 80 باب 33
🔸امام صادق علیه السلام در مورد مردی که زنش را عمدا به قتل رسانده بود فرمود ؛
« اگر خانواده زن قصد قصاص مرد را داشته باشند ، می توانند او را قصاص کنند به شرطی که به خانواده مرد ، نصف دیه او را بپردازند ، و اگر نخواهند قصاص کنند ، نصف دیه مرد را دریافت می کنند »
📚الکافی ج 7 ص 299
❕در تفسیر نمونه آمده است ؛
👌ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص و روایات دستور داده شده كه نبايد مرد بخاطر قتل زن مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق از انسانهايى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى دهند قصاص نشود؟!
❗️ در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مردم نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحا بيان شده اولياى زن مقتولى مى توانند مرد جنايتكار را به #قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.
🔸به عبارت ديگر ؛ منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.
❕و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم رنگتر از خون مرد است، اين توهمى است كاملا بيجا و غير منطقى . پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه از قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت كنيد).
👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند، بنا بر اين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مرد مقتول و #فرزندان بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
❕البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى مى دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
📚تفسیر #نمونه ج 1 ص 611
🔸ادامه👇
پرسمان اعتقادی
#برابر_اعلام_شدن_دیه_مرد_و_زن 🤔#پرسش ❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغی
🔸ادامه 👇
❔حال پرسش اینجاست که اگر دیه مرد ، دو برابر دیه زن است ، چرا در حکومت اسلامی ایران ،دیوان #عالی کشور ، حکم به برابری دیه مرد و زن داده است و این حکم را در تمام محاکم لازم الاجراء دانسته است ❗️
👌پاسخ روشن است . دیوان عالی کشور نگفته است که دیه مرد و زن طبق قرآن و سنت برابر است ، بلکه در حکم خود آورده است که دیه مرد بیشتر از دیه زن است ، اما به حسب مصلحت #جامعه ، صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه زنان و مردان است .
🌐fna.ir/daqvwi
👌یعنی اگر مردی زنی را بکشد ، در صورتی که خانواده زن بخواهند مرد را قصاص کنند ، باید نصف دیه #مرد را بپردازند ، قانون جدید می گوید خانواده زن نیازی نیست که نصف دیه را بپردازند ، بلکه صندوق تامین خسارت های بدنی ، ملزم به پرداخت نصف دیه است تا فشاری به خانواده زن وارد نشود ، یا در مواردی که زن مقتول نان آور خانواده بوده است ، صندوق نصف دیه مرد را به خانواده او پرداخت می کند تا از دست دادن او ، فشاری را بر خانواده اش وارد نکند .
❕اسلام دست ولی فقیه و دستگاه های حکومت اسلامی را باز گذاشته است تا از باب تقدیم مصلحت اهم #جامعه ، از بیت المال ، ما به التفاوت دیه زنان و مردان پرداخت شود .
🔸به موجب مادهی ۲۴ قانون بیمهی اجباری، منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی به شرح زیر است؛
🔹هشت درصد از حق بیمهی اجباری موضوع این قانون ، مبلغی معادل با حداکثر یک سال حق بیمهی اجباری که از دارندگان وسایل نقلیهای که از انجام بیمهی موضوع این قانون خودداری کنند وصول میشود ، مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمهگران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان دیدگان مطابق با مقررات این قانون حسب مورد دریافت میکند ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق ،بیست درصد از جریمههای وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، بیست درصد از کل هزینههای دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ، کمکهای اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی .
🌐http://yon.ir/cvDf8
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌾💢🌾
💐آگاهی مردگان از دنیا
♨️سوال:
🔴این که می گویند: «روح مرده در آن دنیا آگاه است» یعنی چه؟ از کجا آگاه است؟ 🔴آیا از طریق فرشتگان با این دنیا در ارتباط است؟
✍️پاسخ:
✅در پاسخ به سؤال شما توجه به چند نکته ضروری است:
1️⃣. روح انسان حقیقتی است که همواره باقی است و فنا در آن راه ندارد، پس از مرگ آنچه از انسان جدا می شود قالب مادی اوست و روح در عالم برزخ به واسطۀ قالب مثالی (که با عالم برزخ سنخیت دارد) به سیر خود ادامه می دهد.
2️⃣. علامه مجلسی (علیه الرحمة)، در بحارالانوار، بدن مثالی را به اجسام جن و ملائکه، تشبیه نموده است.(1) یعنی همانگونه که جن و ملائکه از قالبی لطیف (حتی لطیف تر از هوا) برخوردارند، قالب مثالی انسان نیز به همین شکل است.
3️⃣. آیات و روایات، گویای آنست که درجۀ حیات برزخی از حیات دنیوی به مراتب کاملتر و برتر است و البته از صراحت و وضوح تجرد حیات آخرت پایین تر. در مثل، چنانکه انسان در حال خواب از درجه درک و احساس ضعیفی برخوردار است؛ به عبارتی حالتی نیمه زنده و نیمه مرده دارد و در بیداری از حالت بالاتر و هوشمندانه تری برخوردار است، نسبت حیات برزخی به دنیا بمثابۀ حالت بیداری نسبت به خواب است.(2)
4️⃣. طبق روایات بسیاری از معصومین (ع)، در جهان برزخ، به تناسب توشه و اندوختۀ انسان از ایمان و عمل، رنجها شدیدتر و خوشی ها نیز همراه با لذت بیشتری است، در آن نشئه (بدلیل حالت تجرد نفس انسانی) موانع مادی از سر راه برداشته می شود، دوری مسافت معنا ندارد، به قدر درجه و رتبه ای که نزد خدا در آن حیات، دارند می توانند از حقایق این جهان آگاه شوند، حتی می توانند به پرواز در آمده و به خانواده های خود در دنیا سر بزنند.(3)
📌امام کاظم (ع) فرمودند: "انسانهای برزخی، در شکل پرنده ای لطیف به دیوار خانه هایشان فرود می آیند. اگر کردار نیکی از خانواده هاشان ببینند خوشحال و در غیر اینصورت اندوهگین می گردند."(4)
☑️در روایتی دیگر امام صادق (ع) فرموده اند: "وقتی مؤمن، به دیدار خانواده اش می آید؛ آنچه که او را خوش آید می بیند و کارهای ناپسند از او پوشیده می گردد. اما وقتی کافر به دیدار خانواده اش می رود آنچه که وی را غمگین نماید بر او نمایان و آنچه پسندیده است از او پوشیده و مخفی می شود."(5)،(6)
✳️از اینرو سطح آگاهی انسان، به همان دلائلی که در بالا گفته شد در نشئه و حیات برزخ به مراتب بالاتر، وسیع تر و حساس و دقیق تر از سطح آگاهی انسان در نشئۀ دنیا است. به عبارتی تمثیلی روح انسان در نشئۀ دنیا چون پرنده ای در قفس را ماند که تنها از پنجرۀ ماده و جسم مادی می تواند عالم و حوادث پیرامونی آن را نظاره کند. در حالیکه روح انسان در نشئۀ برزخ، پرنده ای رها و آزاد از قفس جسم و ماده است که در حیاتی وسیع تر و از افقی بلندتر و بالاتر به حوادث عالم نظاره می کند.
📗پاورقی______________________________
1. بحارالانوار، ج 6، ص 217.
2. برگرفته از کتاب زندگی جاوید، اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری، ص 21.
3. الکافی، ج 3، ص 231؛ بحارالانوار، ج 6، ص 257.
4. همان منبع، ج 3، ص 230؛ همان منبع، ج 6، ص 257.
5. همان منبع؛ همان منبع، ج 6، ص 256.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اعمال_روز
🍃🍂 پنجشنبہ ها 🍃🍂
1️⃣👈استغفار در آخر روز
2️⃣👈دعاے روز پنجشنبه
3️⃣👈زیارت امام حسن عسکری(ع)
4️⃣👈صلوات
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#چله_کلیمیه
🤔#پرسش
❔می خواستم در مورد چله #کلیمیه که این روزها در کانال ها به آن سفارش می کنند مطلب بزارید ودرمورد صحت یا #بطلانش دلیل ارایه بدید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« کسی که چهل روز اعمال خود را #خالصانه انجام دهد ، چشمه های حکمت و دانش را از قلبش بر زبانش می گشاید »
📚#بحار_الانوار ج67 ص249
👌از این حدیث شریف استفاده می شود که خود سازی و انجام عبادات و ذکر #خداوند در مدت چهل روز تاثیر بسزایی در رشد و ترقی معنوی انسان دارد .
❕بر این اساس #چله گرفتن و #چهل روز عبادت و بندگی کردن اختصاص به زمان خاصی ندارد و در هر زمانی که شرایطش #فراهم باشد ، رجحان و استحباب دارد .
🗯آنچه به عنوان چله #کلیمیه از ابتدای ماه ذیقعده تا عید قربان ، گرفته می شود ، بالخصوص در روایتی نیامده است و به آن #توصیه نشده است اما با توجه به آنچه که گفته شد که چله گرفتن در تمامی روزهای سال #استحباب دارد ، چله کلیمیه نیز منافاتی با تعالیم دینی ندارد .
❕چله کلیمیه اشاره است به مدتی که حضرت موسی علیه السلام برای دریافت تورات و شریعت آسمانی ، به کوه #طور رفت و در آنجا مشغول عبادت و بندگی خداوند شد چنان که می فرماید ؛
« و ما به موسی سی شب وعده گذاردیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل کردیم و به این ترتیب میعاد پرودگارش با او #چهل شب تمام شد »
🗯#اعراف 142
👌بر اساس روایات این ایام و اربعین از آغاز ماه ذیقعده شروع و به ذیحجه ( عید #قربان ) ختم گردیده است .
📚#بحار_الانوار ج13 ص213
🗯از آنجایی که چله گرفتن در تمام ایام سال مستحب است و از سوی دیگر #چله گرفتن در مدتی که حضرت موسی علیه السلام آن ایام را به عبادت و بندگی خداوند اختصاص داده بود ، حاکی از اهمیت آن ایام است ،و دو ماه ذیقعده و ذیحجه نیز از ماه های #پربرکت تلقی می شود ، می توان پی برد که چله گرفتن در ایامی که مشهور به چله #کلیمیه است ، رجحان دارد ، اگر چه بالخصوص روایتی که توصیه به آن کرده باشد ، در مجامع روایی ما #وجود ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#زیارت_فاطمه_معصومه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که بر اساس روایات اهل بیت ، حتی یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه ، #انسان را بهشتی می کند ، امام جواد علیه السلام فرمود ؛
« هر کس #قبر عمه ام را در قم زیارت کند ، بهشت بر او واجب است »
📚وسائل الشیعه ج14 ص576
❕در نقل دیگر امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« ما اهل بیت حرمی داریم که آن قم است و به زودی در آنجا زنی از فرزندان من دفن می شود که #فاطمه نام دارد ، هر کس که او را زیارت کند ، بهشت بر او واجب می شود »
📚بحار الانوار ج99 ص268
👌در #نقل دیگر فرمود ؛
« به شفاعت فاطمه معصومه تمام #شیعیان ما وارد بهشت می شوند »
📚بحار الانوار ج57 ص228
💠ولی باید #توجه کرد؛
👌زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، در صورتی انسان را بهشتی می کند و اثر خود را خواهد گذاشت که #مقبول درگاه الهی واقع شود و الا عملی که مقبول درگاه الهی واقع نشود ، ارزشی ندارد .
❕#خداوند می فرماید:
« خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد»
🔶مائده27
🗯امام #صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و #پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )»
📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39
👌بنابراین زمانی زمانی #زیارت حضرت فاطمه معصومه، انسان را بهشتی می کند که فرد مصداق متقین باشد.
❕یعنی واجبات را انجام داده و محرمات را ترک کند و اگر گناهانی نیز دارد ، از گناهان خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود #توبه واقعی کرده است به زیارت حضرت معصومه برود .
💠اما اگر فرد بر انجام گناهان خود #اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه زیارت حضرت معصومه او را بهشتی نمی کند چنان که امام #صادق علیه السلام فرمود:
« به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام #معاصی خداوند اصرار داشته باشد»
📚الکافی ج2 ص288
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸ویژه نامه میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛
1️⃣برترین دختران امام کاظم علیه السلام ؛
❕بر حسب آنچه به ما رسيده افضل دختران امام کاظم علیه السلام ، سيّده جليله معظّمه، فاطمه بنت امام موسى عليه السّلام معروفه به حضرت معصومه عليها السّلام است كه مزار شريفش در بلده طيّبه قم است كه داراى قبّه عاليه و ضريح و صحنه اى متعدّده و خدمه بسيار و موقوفات است، و روشنى چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامّه خلق است، و در هر سال جماعات بسيار از بلاد بعيده شدّ رحال كنند و تعب سفر كشند به جهت درك فيوضات از زيارت آن معظمه عليها السّلام.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1581
2️⃣سبب آمدن ایشان به قم ؛
❕سبب آمدنش به قم چنان كه علامه مجلسى رحمه اللّه از تاريخ قم نقل كرده و از مشايخ اهل قم روايت كرده آن است كه ؛
👌 چون مأمون حضرت امام رضا عليه السّلام را در سال دويست از هجرت از مدينه به مرو طلبيد، يك سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه عليها السّلام به جهت اشتياق ملاقات برادرش از مدينه به جانب مرو حركت كرد، پس همين كه به ساوه رسيد مريضه شد، پرسيد كه از اينجا تا قم چه مقدار مسافت است؟
گفتند: ده فرسخ است، پس خادم خود را فرمود كه مرا به جانب قم ببر، پس آن حضرت را به قم آورد، و در خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آورد.
❕قول اصحّ آن است كه چون خبر آن مخدّره رسيد به آل سعد، همگى متفق شدند كه به قصد آن حضرت بيرون روند و از آن حضرت خواهش نمايند به قم تشريف آورد، پس در ميان همه موسى بن خزرج بر اين امر تقدّم جست، همين كه به خدمت آن مكرّمه رسيد مهار ناقه آن حضرت را گرفت و كشيد تا وارد قم ساخت، و در خانه خود آن سيّده جليله را منزل داد. پس آن حضرت مدّت هفده روز در دنيا مكث نمود و به رحمت ايزدى و رضوان اللّه پيوست، پس او را غسل داده و كفن نمودند و در ارض بابلان آنجا كه امروز روضه مقدّسه او است و ملك موسى بوده آن حضرت را دفن كردند.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1581_ بحار الانوار ج 48 ص 290_ ترجمه تاریخ قم ص 213
3️⃣وفات ایشان ؛
❕صاحب تاريخ قم گفته است که حديث كرد مرا حسين بن علىّ بن بابويه، از محمّد بن حسن بن وليد كه چون فاطمه عليها السّلام وفات كرد او را غسل دادند و كفن كردند و حركت دادند او را و بردند به بابلان و گذاشتند او را نزديك سردابى كه براى او كنده بودند. پس آل سعد با هم گفتگو كردند كه كيست داخل سرداب شود و جنازه بى بى را دفن نمايد، بعد از گفتگوها رأى ايشان بر آن قرار گرفت كه خادمى بود از براى ايشان به غايت پير كه نامش «قادر» بوده، و مرد صالحى بوده، او متصدّى دفن شود.
👌چون فرستادند عقب آن شيخ صالح ديدند دو نفر سوار كه دهان خود را بسته بودند به لثام، به تعجيل تمام از جانب رمله (يعنى ريگزار) پيدا شدند، چون نزديك جنازه رسيدند پياده شدند و نماز بر آن مخدّره خواندند و داخل در سرداب شدند و او را دفن كردند و بيرون آمدند و سوار گشتند و رفتند و كسى نفهميد كه ايشان چه كس بودند.
📚همان منابع
👌موسى بر سر قبر آن مخدّره سقفى از بوريا بنا كرد تا آن كه حضرت زينب دختر حضرت جواد عليه السّلام قبّه اى بنا كرد بر روى قبر. و محراب نماز فاطمه عليها السّلام هنوز موجود است در خانه موسى بن خزرج. در زمان ما نيز آن محراب مبارك موجود است و آن واقع است در محلّه ميدان مير و معروف است به ستيّه. يعنى معروف به ستّى، و ستّى به معنى خانم و بى بى است.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1582
🔸ادامه 👇
پرسمان اعتقادی
🌸ویژه نامه میلاد مبارک حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛ 1️⃣برترین دختران امام کاظم علیه السلام ؛
🔸ادامه 👇
4️⃣مدفونین در جوار ایشان ؛
❕بدان كه در بقعه حضرت فاطمه جماعتى از بنات فاطميّه و سادات رضائيّه مدفونند مانند: زينب و امّ محمّد و ميمونه دختران حضرت امام محمّد جواد عليه السّلام.
👌در نسخه اى از انساب مجدى ديدم كه ميمون دختر امام موسى عليه السّلام با معصومه فاطمه است و بريهه دختر موسى مبرقع و امّ اسحاق جاريه محمّد بن موسى و امّ حبيب جاريه محمّد بن احمد بن موسى- رضوان اللّه تعالى عليهم اجمعين- و اين كنيزك مادر امّ كلثوم دختر محمّد بوده است.
📚منتهی الامال ج 3 ص 1582 _ العوالم ج 21 ص 323
5️⃣فضیلت زیارت ایشان ؛
❕ در فضيلت زيارت حضرت فاطمه بنت موسى عليه السّلام روايات بسيار وارد شده از جمله در تاريخ قم مروى است كه جماعتى از مردم رى خدمت حضرت صادق عليه السّلام رسيدند و گفتند: ما از مردم رى هستيم.
🔸حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم. ايشان عرض كردند كه: ما از مردم رى هستيم، ديگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن جماعت چند كرّت اين سخن را گفتند و همين جواب را شنيدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از براى حقّ تعالى حرمى است و آن مكّه است، و براى رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است. و براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، و از براى ما اهل بيت حرمى است و آن بلده قم است، و بعد از اين دفن شود در آنجا زنى از اولاد من كه ناميده شود به فاطمه، هر كس او را زيارت كند بهشت از براى او واجب شود. راوى گفت: وقتى كه آن حضرت اين فرمايش نمود هنوز متولّد نشده بود امام موسى عليه السّلام.
📚بحار الانوار ج 102 ص 265_ تاریخ قم ص 214
🔸روايت شده كه حضرت امام رضا عليه السّلام به سعد اشعرى قمى فرمود كه: اى سعد! نزد شما قبرى از ما هست. سعد گفت: فداى تو شوم قبر فاطمه دختر امام موسى عليه السّلام را مى فرمايى؟ فرمود: بلى هر كه او را زيارت كند و حقّ او را بشناسد از براى اوست بهشت.
📚بحار الأنوار، ج 102، ص 265 و 267 و ج 48، ص 316؛ جامع احاديث الشيعة، ج 12، ص 617؛ العوالم، ج 21، ص 230؛ مجالس المؤمنين، ج 1، ص 83؛ النقض، ص 197.
❕قاضى نور اللّه در مجالس المؤمنين فرموده: از امام جعفر صادق عليه السّلام روايت است كه گفت آگاه باش بدرستى كه از براى خدا حرمى است و آن مكّه است، و از براى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم حرمى است و آن مدينه است، و از براى امير المؤمنين عليه السّلام حرمى است و آن كوفه است، آگاه باش بدرستى كه حرم من و حرم اولاد من بعد از من در قم است. آگاه باش بدرستى كه قم كوفه صغيره است، و همانا از براى بهشت هشت در است سه در آن به سوى قم است، و وفات كند در قم زنى كه از اولاد من باشد، و نام او فاطمه دختر موسى عليه السّلام است كه داخل مى شود به سبب شفاعت او شيعه من جميع ايشان در بهشت.
📚بحار الانوار ج 60 ص 228_ مجالس المومنین ج 1 ص 83
6️⃣علت ازدواج نکردن ایشان ؛
🔸و در تاريخ قم است آنچه حاصلش اين است ؛
👌چنين رسيده كه رضائيّه دختران خود را به شوهر نمى دادند، زيرا كسى را كه همسر و هم كفو ايشان بود نمى يافتند، و حضرت موسى بن جعفر عليه السّلام را بيست و يك دختر بوده است و هيچ يك شوهر نكرده اند. و اين مطلب در ميان دختران ايشان عادت شده، و محمّد بن على الرضا عليه السّلام به شهر مدينه ده ديه وقف كرده است براى دختران و خواهران خود كه شوهر نكرده اند و از ارتفاعات آن ديه ها نصيب و قسط رضائيّه كه به قم ساكن بوده اند از مدينه جهت ايشان مى آوردند.
📚منتهی الامال ، شیخ عباس قمی ، ج 3 ص 1584
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اگر چه درد… اگر چه هزار غم داریم
کنارِ حضرتِ معصومه ما چه کم داریم
کنارِ دخترِ باران و خواهرِ خورشید
بهشت حرفِ کمی هست تا حرم داریم
🌷 ولادت با سعادت #حضرت_معصومه سلام الله علیها و روز دختران مبارک 🌷
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
@porseman3.mp3
5.59M
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸💐میلاد کریمه اهل البیت فاطمه معصومه(س) مبارک💐
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دعای_روز #شنبه
🌹💐🌹💐🌹
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
بِسْمِ اللّهِ كَلِمَةِ الْمُعْتَصِمِينَ، وَ مَقَالَةِ الْمُتَحَرِّزِينَ، وَ أَعُوذُ بِاللّهِ تَعَالَى مِنْ جَوْرِ الْجَائِرِينَ، وَ كَيْدِ الْحَاسِدِينَ، وَ بَغْيِ الظَّالِمِينَ، وَ أَحْمَدُهُ فَوْقَ حَمْدِ الْحَامِدِينَ، اَللّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ بِلا شَرِيكٍ، وَ الْمَلِكُ بِلا تَمْلِيكٍ، لا تُضَادُّ فِي حُكْمِكَ، وَ لا تُنَازَعُ فِي مُلْكِكَ، أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ، وَ أَنْ تُوزِعَنِي مِنْ شُكْرِ نُعْمَاكَ مَا تَبْلُغُ بِي غَايَةَ رِضَاكَ، وَ أَنْ تُعِينَنِي عَلَى طَاعَتِكَ وَ لُزُومِ عِبَادَتِكَ، وَ اسْتِحْقَاقِ مَثُوبَتِكَ بِلُطْفِ عِنَايَتِكَ، وَ تَرْحَمَنِي بِصَدِّي [وَ صُدَّنِي ] عَنْ مَعَاصِيكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ تُوَفِّقَنِي لِمَا يَنْفَعُنِي مَا أَبْقَيْتَنِي، وَ أَنْ تَشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي، وَ تَحُطَّ بِتِلاوَتِهِ وِزْرِي، وَ تَمْنَحَنِي السَّلامَةَ فِي دِينِي وَ نَفْسِي، وَ لا تُوحِشَ بِي أَهْلَ أُنْسِي، وَ تُتِمَّ إِحْسَانَكَ فِيمَا بَقِيَ مِنْ عُمْرِي، كَمَا أَحْسَنْتَ فِيمَا مَضَى مِنْهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهرباني اش هميشگى است
به نام خدا كه كلمه پناه جويان و گفتار پرهيزكاران است، و پناه مي برم به خداي بلندمرتبه از ستم ستمگران، و نيرنگ حسودان، و سركشي ظالمان، و او را مي ستايم ستايشي برتر از ستايش ستايشگران، خدايا! تويي يگانه بي انباز، و پادشاه علي الاطلاق، در فرمانروايي ات مخالفت نشوي، و در پادشاهي ات هماوردي نداري، از تو مي خواهم كه بر بنده و فرستاده ات محمد درود فرستي، و سپاس نعمت هايت را چنان قسمت من كن كه مرا به كمال خشنودي ات نائل گرداند،
و به بركت عنايت خويش بر طاعت و مداومت عبادت خود و شايستگي پاداشت ياري نمايي، و تا زنده ام به بازداشتن از گناهانت بر من مهر ورزي، و تا پايان عمر بر انجام آنچه بهره ام رساند توفيقم دهي، و به كتاب خود (قرآن) براي پذيرش حق، سينه ام را فراخ گرداني، و بار گناهانم را با تلاوتش از نامه اعمالم فرو ريزي، و در دين و جانم به من سلامت بخشي، و كساني كه به آن ها انس گرفته ام از من وحشت زده نكني، و در باقيمانده عمر، احسانت را بر من تمام نمايي چنان كه در گذشته عمرم بر من احسان نمودي، اي مهربان ترين مهربانان.
💐🌹💐🌹💐
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
261_89051602637-3_a2.mp3
1.01M
#پرسمان_تربیتی
مخالفت پسر 3 ساله با مادر
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
262_89052302759-1_a2.mp3
1.85M
#پرسمان_تربیتی
سوال کردن زیاد و بی مورد کودک 2 ساله
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
263_89052302759-2_a2.mp3
1.3M
#پرسمان_تربیتی
علاقه پسر 7 ساله به اسباب بازیهای دخترانه - چه کنیم که کودک زود رنج بار نیاید؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
264_89052302759-3_a2.mp3
2.78M
#پرسمان_تربیتی
از چه سنی و چگونه خدا و بهشت و جهنم و ... را به بچه بشناسانیم؟
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 حسادت کودکانه
🔲 حسادت کودک به برادر چند ماهه ی خود که باعث اذیت دیگران می شود
🏷 #دكتر_همتی
🏷 #پرسمان_تربیتی
🏷 #حسادت_در_كودكان
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
آیتالله «حسینی شاهرودی» دعوت حق را لبیک گفت
🔹 آیتالله سید محمد حسینی شاهرودی، مرجع تقلید شیعیان که به دلیل بیماری مدتی در یکی از بیمارستانهای تهران بستری بود، در ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دعای_روز #دوشنبه
🌹💐🌹💐🌹
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي لَمْ يُشْهِدْ أَحَداً حِينَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ، وَ لا اتَّخَذَ مُعِيناً حِينَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ، لَمْ يُشَارَكْ فِي الْإِلهِيَّةِ، وَ لَمْ يُظَاهَرْ فِي الْوَحْدَانِيَّةِ، كَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَايَةِ صِفَتِهِ، وَ الْعُقُولُ عَنْ كُنْهِ مَعْرِفَتِهِ، وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَيْبَتِهِ، وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْيَتِهِ، وَ انْقَادَ كُلُّ عَظِيمٍ لِعَظَمَتِهِ، فَلَكَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِراً مُتَّسِقاً، وَ مُتَوَالِياً مُسْتَوْسِقاً [مُسْتَوْثِقا] ، وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَداً، وَ سَلامُهُ دَائِماً سَرْمَداً، اَللّهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ يَوْمِي هَذَا صَلاحاً، وَ أَوْسَطَهُ فَلاحاً، وَ آخِرَهُ نَجَاحاً، وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ يَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ، وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ، وَ آخِرُهُ وَجَعٌ، اَللّهُمَّ إِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ لِكُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ، وَ كُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ، وَ كُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ، وَ أَسْأَلُكَ فِي مَظَالِمِ عِبَادِكَ عِنْدِي، فَأَيُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِيدِكَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِكَ كَانَتْ لَهُ قِبَلِي مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِيَّاهُ فِي نَفْسِهِ أَوْ فِي عِرْضِهِ أَوْ فِي مَالِهِ أَوْ فِي أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ، أَوْ غِيبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا، أَوْ تَحَامُلٌ عَلَيْهِ بِمَيْلٍ أَوْ هَوىً، أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِيَّةٍ أَوْ رِيَاءٍ أَوْ عَصَبِيَّةٍ، غَائِباً كَانَ أَوْ شَاهِداً، وَ حَيّاً كَانَ أَوْ مَيِّتاً، فَقَصُرَتْ يَدِي وَ ضَاقَ وُسْعِي عَنْ رَدِّهَا إِلَيْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ، فَأَسْأَلُكَ يَا مَنْ يَمْلِكُ الْحَاجَاتِ، وَ هِيَ مُسْتَجِيبَةٌ لِمَشِيَّتِهِ، وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ، أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَنْ تُرْضِيَهُ عَنِّي بِمَا [بِمَ ] شِئْتَ، وَ تَهَبَ لِي مِنْ عِنْدِكَ رَحْمَةً، إِنَّهُ لا تَنْقُصُكَ الْمَغْفِرَةُ، وَ لا تَضُرُّكَ الْمَوْهِبَةُ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ، اَللّهُمَّ أَوْلِنِي فِي كُلِّ يَوْمِ إِثْنَيْنِ نِعْمَتَيْنِ مِنْكَ ثِنْتَيْنِ سَعَادَةً فِي أَوَّلِهِ بِطَاعَتِكَ، وَ نِعْمَةً فِي آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِكَ، يَا مَنْ هُوَ الْإِلهُ، وَ لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ.
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانیاش همیشگی است
ستایش خدای را که هنگام آفرینش آسمان ها و زمین احدی را گواه نساخت، و به گاه ایجاد جانداران یاوری نگرفت، در پرستش انبازی ندارد، و در یکتایی اش پشتیبانی نخواهد، زبان ها از بیان حقیقت وصفش درمانده، و خردها از ژرفای معرفتش وامانده، و گردنکشان در برابر عظمتش فروتن، و چهره ها از بیم او متواضع گشته، و هر بزرگی در برابر بزرگیش تسلیم گشته است، ستایش پیاپی و پیوسته و دنباله دار و پایدار تنها توراست، و رحمت همیشگی و درود جاودان و بی پایان او بر رسولش باد، بار خدایا! ابتدای امروزم را خیر و صلاح، و میانه امروزم را رستگاری و پایانش را کامیابی قرار ده، و به تو پناه می آورم از روزی که آغازش شیون، و میانش بی تابی، و پایانش دردمندی است، خدایا! از تو آمرزش می طلبم برای هر نذری که کردم، و هر وعده ای که دادم، و هر پیمانی که بستم سپس به آن وفا نکردم، و ادای حقوق بندگانت را که بر عهده دارم از تو درخواست می کنم، پس هر بنده ای از بندگانت و هر کنیزی از کنیزانت که او را نزد من حقی پایمال شده باشد که در آن به جان یا آبرو یا مال یا خانواده اش یا فرزندش ستم روا داشته ام، یا غیبتی از او کرده ام، یا بر اثر میل خود یا خواهش دل یا تکبّر یا غضب یا خودنمایی یا تعصّب بر او باری نهاده ام، این بنده یا کنیزت غایب باشد یا حاضر، زنده باشد یا مرده، و دستم کوتاه شده و وسعم نمی رسد از پرداخت آن حق یا طلب حلالیت از او، از تو می خواهم ای کسی که رفع نیازها در اختیار اوست، و آن حاجات در مقابل مشیت او اجابت پذیر و به جانب اراده اش شتابانند؛ که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی، و آن بنده را که بر او ستمی کردم هرگونه که خواهی از من راضی گردانی، و از جانب خود مرا رحمت عطا نمایی، چه آمرزیدن از تو نکاهد، و بخشیدن به تو زیان نرساند، ای مهربان ترین مهربانان، خدایا! در هر دوشنبه از سوی خویش دو نعمت بر من عطا کن، خوشبختی بندگی ات را در آغازش، و نعمت آمرزشت را در پایانش، ای آن که تنها او شایسته پرستش است و جز او کسی گناهان را نیامرزد.
💐🌹💐🌹💐
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
269_89060603017-3_a2.mp3
1.34M
#پرسمان_تربیتی
خواندن جهشی یک سال تحصیلی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁