#تاریخی_اعتقادی_حدیبیه_مخالفت_علی
🤔#پرسش
❔مخالفت حضرت علی علیه السلام با حضرت رسول در قضیه صلح #حدیبیه:
❕در این قرارداد صلح که حضرت رسول با مشرکین مکه در سال 6 هجری امضا کرد از حضرت علی علیه السلام خواست که یکسری کلمات از قبیل (( بسم الله الرحمن الرحیم)) و (( رسول الله)) را پاک کند اما حضرت علی علیه السلام فرمان #پیامبر را اجرا نکرد تا اینکه خود پیامبر خدا ناگزیر این کلمات را پاک کرد.
( لازم به ذکر است این مورد از سوی حضرت علی علیه السلام به عنوان یک اجتهاد تلقی می گردد.)
آدرس روایت در کتب معتبر شیعه:
مستدرك #وسائل الشيعة ج : 8 ص : 4366، الإرشاد /ج 1/ ص121؛ إعلام الورى/ص97؛ تفسير القمي ج2/ص313 ؛ بحار الأنوار/ج20/ص333).
💠#پاسخ💠
🗯آنچه در روایات اهل سنت و در برخی کتب شیعه آمده است این است ؛
« پیامبر به علی دستور داد که در متن #صلح نامه بنویسد بسم الله الرحمان الرحیم . سهیل بن عمرو که طرف پیامبر و نماینده قریش بود گفت من این نام را نمی شناسم باید بنویسید باسم اللهم .پیامبر به علی دستور داد که مطابق سخن #سهیل عمل کند.
🔷در ادامه پیامبر دستور داد که علی بنویسد ؛
« این مصالحنامه محمد ، #رسول الله با سهیل بن عمرو است »
🔷سهیل اعتراض کرد که اگر ما تو را به عنوان رسول خدا قبول داشتیم با تو #جنگ نمی کردیم باید اسم خودت و اسم پدرت را بنویسی .
❕پیامبر به علی امر کرد که نام رسول الله را پاک کند .علی گفت من هیچ گاه نام شما را #پاک نمی کنم و دست من توانایی این کار را ندارد .پیامبر گفت دست مرا بر روی آن بگذار تا خودم پاک کنم . علی نیز چنین کرد و پیامبر با دست خودش نام رسول الله را پاک کرد .»
📚صحیح #بخاری ج2 ص73
📚صحیح #مسلم ج5 ص173
❕به نظر ما این جریان و #مخالفت حضرت علی علیه السلام با پیامبر صحت ندارد به چند دلیل ؛
1⃣حضرت علی علیه السلام می فرمود ؛
« اصحاب و #یاران راز دار محمد به خوبی می دانند که من هرگز لحظه ای #مخالفت خدا و پیامبرش را نکردم »
📚#نهج البلاغه خطبه 197
2⃣پیامبر گرامی نیز بارها در مورد علی علیه السلام فرمود که او با #حق است و حق با او است و لحظه ای این دو از یکدیگر جدا نمی شوند و یا علی با قرآن است و قرآن با علی است و این دو #جدایی با هم ندارند .
📚مستدرک #حاکم ج3 ص119
📚تاریخ #بغداد ج14 ص321
📚#مجمع الزوائد ج7 ص234
❔چگونه ممکن است علی علیه السلام که لحظه ای از حق و قرآن جدا نمی شود ، خلاف حق و قرآن رفتار کرده باشد و امر پیامبر را #عصیان کرده باشد ❗️
3⃣سخن حضرت علی علیه السلام این بود ؛
« من بنده ای از #بندگان محمد هستم »
📚#بحار الانوار ج3 ص283
📚توحید #صدوق ص174
👌و می فرمود ؛
« من #زمیل و پیرو محمد هستم »
📚تاریخ #طبری ج3 ص291
❔بنابراین چگونه قابل قبول است که علی علیه السلام لحظه ای پیامبر گرامی و مولای خود را #عصیان کند❕
👌بی شک حضرت علی سریعا پس از دستور پیامبر گرامی نام ایشان را #پاک کردند چنان که در مورد پاک کردن بسم الله الرحمان الرحیم #فرمودند ؛
« اگر امر و اطاعت شما نبود آن جمله را #پاک نمی کردم اما چون شما امر کردید اطاعت می کنم »
📚#کشف الغمه ج1 ص210
4⃣جریان مخالفت حضرت علی در پاک کردن نام پیامبر در منابع شیعه با سند #ضعیف نقل شده است و قابل توجه نمی باشد و منابع اهل #سنت هم برای ما حجت نمی باشد .
🔶شیخ #مفید جریان را به صورت #مرسل و بدون #سند نقل می کند و تفسیر #قمی نیز جریان را به صورت مرسل و بدون سند نقل می کند .مرحوم #طبرسی نیز در اعلام الوری جریان را بدون سند نقل می کند . این جریان در کتاب #مستدرک الوسائل و #بحار الانوار نیز به نقل از سه کتاب مذکور ، با سند مرسل و #ضعیف نقل شده است که قابل اعتنا نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مرحوم آیتالله بهجت: مظلومیت علی (ع)، مظلومیت بشر تا روز قیامت است.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فلسفه_پرداخت_زکات_فطره
🤔#پرسش
❔فلسفه پرداخت زکات #فطره چیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌آنچه از روایات در مورد فلسفه پرداخت زکات #فطره به دست می آید این موارد است ؛
1⃣زکات فطره سبب #تکمیل شدن روزه می گردد؛
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« زکات فطره سبب اتمام و تکمیل شدن #روزه می گردد چنان که صلوات بر پیامبر ( و آلش ) سبب اتمام نماز می گردد زیرا کسی که روزه بگیرد و عمدا زکات فطره را پرداخت نکند ، گویی اساسا روزه نگرفته است و همینطور کسی که در نماز بر محمد ( و آلش ) صلوات نفرستد ، #نمازی برای او نوشته نمی شود »
📚#الفقیه ج2 ص183
👌و #فرمود ؛
« کسی که روزه اش را به قول یا عمل #صالحی خاتمه دهد ، خداوند روزه اش را قبول می کند .
🔷سوال شد قول و عمل #صالح چیست ؟
🗯امام علیه السلام فرمود ؛ قول صالح شهادت ان لا اله الا الله و عمل صالح پرداخت زکات #فطره است »
📚#معانی الاخبار ص235
2⃣پرداخت زکات فطره سبب حفظ جان اعضای #خانواده می گردد؛
👌 نقل است که امام #صادق علیه السلام خطاب به یکی از اصحاب فرمود ؛
« برو و از عیال ما و (تمام نانخواران) زکات #فطره را پرداخت کن و هیچیک از آنان را فراموش نکن زیرا اگر انسانی از آنان را #فراموش کنی از #مرگ بر او می ترسم »
📚#الکافی ج4 ص174
📚#وسائل الشیعه ج9 ص238
👌و #فرمود ؛
« زکات فطره بر هر مسلمانی واجب است ، اگر کسی آن را پرداخت نکند ، ترس #مرگ در مورد او می رود »
📚#مستدرک الوسائل ج7 ص138
3⃣پرداخت زکات فطره سبب پاکسازی و #تزکیه روح آدمی از پلیدی ها می شود ؛
🔷#خداوند می فرماید ؛
« مسلما رستگار می شود ، کسی که خود را #تزکیه کند »
🔷#الاعلی 14
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« پرداخت زکات #فطره است که سبب تزکیه و پاکسازی روح می شود »
📚#دعائم الاسلام ج1 ص266
👌#خداوند نیز می فرماید ؛
« از اموال آنان صدقه ای ( زکات ) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاکسازی و #تزکیه کنی »
🔶#توبه 103
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇
2⃣تفسیر باطنی آیات مربوط به شب قدر ، اشاره به فاطمه سلام الله علیها و فرزندانش علیهم السلام است .
❕امام صادق عليه السّلام در تفسير سوره قدر فرمود ؛
« در آيه: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ منظور از «الليلة» فاطمه عليها السّلام، و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر كه فاطمه را به واقع بشناسد ليلة القدر را درك كرده است، و همانا او را فاطمه ناميدند چون مردمان از كسب معرفت واقعى نسبت به وى عاجز هستند. »
📚تفسیر فرات کوفی ص 581 _ بحار الانوار ج 43 ص 65
❕راوی می گوید خدمت امام كاظم عليه السلام بودم كه مردى مسيحى آمد و ما هم با او در وادى عريض بوديم. مسيحى گفت: ... خدا كارت را به سامان كند! من سؤالى از تو دارم. فرمود: «بپرس». گفت: از كتاب خداى متعال برايم سخن بگو كه بر محمّد، نازل كرده و محمّد، آن را بر زبان آورده و آن را آن گونه كه خدا توصيف كرده، توصيف نموده است و خدا فرموده ؛
«حا ميم! سوگند به كتاب روشنگر. ما آن را در شبى مبارك، فرو فرستاديم. ما هشدار دهندگانيم. در آن [شب]، هر كارى [به گونه] حكمت آميز، فيصله مى يابد». تفسير باطنى اين چيست؟ فرمود: «حا. ميم»، محمد صلى الله عليه و آله است كه همانى است كه در كتاب هود، بر او نازل شده است، و [حاميم] حروفش ناقص است. «كتاب روشنگر» امير مؤمنان على عليه السلام است. «شب»، فاطمه است. و اين سخن خداوند: «در آن، هر كارى [به گونه] حكمت آميز، فيصله مى يابد»، مى گويد: از آن شب، خير فراوانى بيرون مى آيد؛ مرد حكيم، مرد حكيم، مرد حكيم».
آن مرد گفت: اوّلى و آخرينِ اين مردان را معرّفى كن. فرمود: «صفت آنها، مشابه است ... »
📚الکافی ج 1 ص 478
👌این که در این دو نقل تفسیر باطنی شب قدر فاطمه صدیقه سلام الله علیها دانسته شده است به آن معناست که مقام نورانيت و حقيقت فاطمه سلام الله علیها همان حقيقت شب قدر است. شب قدر شب نزول قرآن است و فاطمه ترجمان و حقيقت و ظهور كامل و تمام عيار قرآن كريم است و کسی که می خواهد شب قدر را درک کند باید با مقام و فضائل فاطمه سلام الله علیها آشنا باشد و بداند که ایشان مادر امامان یازده گانه هستند که مفسران قرآن اند ، لذا در نقل فوق خواندیم که از فاطمه سلام الله علیها خیر فراوان بیرون می آید ، مرد حکیم ، مرد حکیم ، مرد حکیم ، که مقصود امام حسن و امام حسین و امام سجاد ( و سایر امامان ) علیهم السلام می باشند ؛
📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 253
❕لذا می بینیم که علامه مجلسی در توضیح روایات فوق می نویسد ؛
« نزول قرآن در شب قدر برای هدایت خلق و آگاهی سازی آنها به شرایع دین و استقامت آنان چه قولی و چه فعلی بر صراط حق تا روز قیامت است که این مهم محقق نمی شود مگر به وجود امامی در هر عصر و زمانی که آگاه به تمام احکام دین و ظاهر و باطن قرآن باشد ، لذا علی علیه السلام برای تحقق این هدف به عنوان امام منصوب شد و مصداق کتاب مبین گشت و با فاطمه ازدواج کرد تا از آن دو امامانی به وجود آیند که حافظ دین تا روز قیامتند »
📚مراه العقول ج 6 ص 47
👌بنابراین کسی که می خواهد شب قدر را درک کند و به پاداش ثوابی برسد که برابر هزار ماه است ، از یک سو باید به عبادت و راز و نیاز با خداوند توجه کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« اى مردم هر كس ماه رمضان بر او وارد شود و او صحيح و سالم باشد، پس، روزش را روزه بدارد و بخشى از شب آن را به عبادت برخيزد و مواظب نمازش باشد و در گرماى آن به نماز جمعه اش برود و سحرگاه به نماز عيدش برود، به يقين، شب قدر را دريافته و به جايزه پروردگار، دست يافته است»
📚الفقیه ج 2 ص 98
👌و از سوی دیگر آگاه به مقامات اهل بیت پیامبر خصوصا فاطمه صدیقه سلام الله علیها باشد و بداند که عبادات بدون شناختن آنان نزد خداوند ارزشی ندارد ، چنان که فرمود ؛
« اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد»
📚الکافی ج 2 ص 18
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#قرآنی
#آفرینش_موجودات_از_آب
🤔#پرسش
❔خداوند می گوید همه موجودات زنده و #جنبندگان را از آب آفریدم درحالی که فرشتگان و اجنه موجود زنده هستند و از آب #خلق نشده اند و برخی حیوانات جنبنده هستند اما تک سلولی اند و از طریق آب #خلق نشده اند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌#خداوند می فرماید ؛
« خداوند هر جنبنده ای را از #آبی آفرید »
🔷#نور 45
👌در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
❕«در اینکه کلمه #آب در آیه مورد بحث اشاره به چه آبی است در میان مفسران گفتگو است و در واقع سه #تفسیر برای آن ذکر شده است ؛
1⃣ منظور آب #نطفه است، بسیاری از مفسران این تفسیر را انتخاب کرده اند، و در بعضی از روایات نیز به آن اشاره شده است .
👌مشکلی که در این تفسیر وجود دارد این است که همه #جنبندگان از آب نطفه به وجود نمی آیند، زیرا حیوانات تک سلولی و بعضی دیگر از حیوانات که مصداق جنبنده (#دابه ) هستند، از طریق تقسیم سلولها به وجود می آیند نه از نطفه مگر اینکه گفته شود حکم بالا جنبه نوعی دارد نه عمومی یعنی نوع و اکثر #جنبندگان از طریق نطفه و آب خلق شده اند .
2⃣دیگر اینکه منظور پیدایش نخستین #موجود است، زیرا هم طبق بعضی از روایات اسلامی اولین موجودی را که خدا آفریده آب بوده و انسانها را بعدا از آن آب آفرید و هم طبق فرضیه های علمی جدید نخستین جوانه حیات در #دریاها ظاهر شده، و این پدیده قبل از همه جا بر اعماق یا کنار دریاها حاکم شده است .
3⃣ آخرین تفسیر این است که منظور از خلقت #موجودات زنده از آب این است که در حال حاضر آب ماده اصلی آنها را تشکیل می دهد و قسمت عمده #ساختمان آنها آب است و بدون آب هیچ موجود زنده ای نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.
👌البته این تفسیرها منافاتی با هم ندارند ( و همه آنها می تواند #صحیح باشد )
📚تفسیر #نمونه ج14 ص508
👌و باز #خداوند می فرماید ؛
« هر چیز #زنده ای را از آب قرار دادیم »
🗯#انبیاء 30
👌که تفسیر مشهور این است که حیات همه موجودات زنده اعم از گیاهان و حیوانات به آب بستگی دارد .
🔶 طبق تحقیقات دانشمندان قسمت عمده بدن انسان و بسیاری از حیوانات را آب تشکیل می دهد یعنی حدود هفتاد درصد را.
👌 و نیز آیه اشاره است به این که غالب #موجودات زنده معمولا از نطفه به وجود آمده اند و این حکمی نوعی است نه عمومی و نیز اشاره است به آنچه دانشمندان امروز معتقدند که نخستین جوانه #حیات در اعماق دریاها پیدا شده است به همین دلیل آغاز حیات و زندگی را از آب می دانند و اگر قرآن آفرینش انسان را از خاک می شمارد منظور از خاک همان گل است که ترکیبی است از آب و #خاک .
👌این که برخی ایراد کرده اند که آفرینش #فرشتگان و #جن با این که موجودات زنده ای هستند مسلما از آب نیست پاسخش روشن است زیرا هدف آیه موجودات زنده ای است که برای ما #محسوس است .
📚تفسیر #نمونه ج13 ص396
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فقهی
#فلسفه_نماز_عید_فطر
🤔#پرسش
❔فلسفه خواندن نماز #عید فطر چیه ❗️
💠#پاسخ💠
👌امام #رضا علیه السلام فرمود ؛
« خداوند روز فطر را به این سبب عید قرار داد تا مسلمانان #مجمعی داشته باشند که در آن روز جمع شوند و در برابر خداوند به خاطر منت ها و نعمت هایش به تمجید و #تعظیم بپردازند ، پس آن روز ، روز عید و اجتماع و زکات و رغبت و تضرع است و چون آن روز اولین روز از سال است که خوردن و آشامیدن حلال می شود ، خداوند دوست دارد که برای بندگان در آن روز #مجمعی باشد تا او را حمد و تقدیس کنند »
📚#الفقیه ج1 ص522
📚#وسائل الشیعه ج7 ص481
❕این حدیث شریف ، فلسفه نماز و #عید را چنین بیان کرده است ؛
1⃣اجتماع و گردهمایی #مسلمین که نشان از شوکت و وحدت آنان دارد .
2⃣زکات و رسیدگی به #فقراء
3⃣رغبت و #گرایش به خدا
4⃣#تضرع و نالیدن به درگاه پرودگار
👌در روایت دیگری حضرت #علی علیه السلام در مورد عید فطر و نماز عید فرمودند ؛
« روز عید فطر ، روزی است که #محسنون پاداش داده می شوند و روز خسران #گناهکاران است ، و روز عید ، شبیه ترین روزها به #قیامت است ؛
1⃣با خروج خود از منزل به سوی مصلی به یاد خروجتان از قبر ها به سوی #پرودگارتان بیفتید .
2⃣با ایستادن و وقوفتان در مصلی برای خواندن نماز یاد #وقوفتان در برابر خداوند ( در روز قیامت ) بیفتید .
3⃣با بازگشت و رجوع به منازلتان یاد رجوع به منازلتان در #بهشت و #جهنم بیفتید .
📚امالی #صدوق ص61
📚#بحار الانوار ج87 ص362
🔷 از پیامبر #گرامی نیز نقل است که فرمود ؛
« هر کس ماه رمضان را روزه بگیرد و زکات فطره را پرداخت کند ، و نماز #عید را با غسل بخواند ، خداوند تمام گناهانش را می آمرزد »
📚#ثواب الاعمال ص102
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از کانال اخبار فوری و مهم
#جشن_عید_فطر
🤔#پرسش
❔مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه #مهمانى خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و #شادى ميكنند❕معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را #جشن ميگيرند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌جشن گرفتن ما در پایان ماه مبارک رمضان و عید فطر از این جهت است که یک ماه توانستیم #بندگی خداوند را انجام دهیم و با خود سازی و پاکی که حاصل کردیم ، توانستیم مشمول عفو و #غفران پرودگار شویم و عبادات و نیایش های ما مورد رضایت خداوند قرار گیرد و از #غم و سنگینی گناهان خلاص شویم .
🔶اگر کسانی در این ماه از #عبادت و روزه داری استنکاف کردند و توجه به نیایش و #دعا و تهذیب و خودسازی نداشته اند ، جشن گرفتن آنان در روز عید لغو و #بیهوده است .
🔷علی علیه السلام در مورد جشن عید #فطر فرمود ؛
« امروز تنها روز #عید کسی است که روزه آن ها مقبول درگاه پرودگار و #عبادت های شبانه آنها مورد پذیرش او قرار گرفته است و ( بنابراین ) هر روزی که در آن عصیان خداوند نشود آن روز #عید است »
📚#نهج البلاغه حکمت 428
❕در عید فطر ملت مسلمان بعد از یک #ماه روزه داشتن به فرمان خدا و عبادات روزانه و شبانه و بر شیطان پیروز شدن این پیروزی را جشن می گیرند ، جشن #اطاعت فرمان حق و رهایی از قید و بند شیطان
🗯بنابراین عید #فطر برای کسانی است که روزه و طاعات آن ها قبول شده است اما کسانی که #اصلا روزه نگرفتند و یا روزه های آن آلوده به گناهان و نافرمانی بوده و به همین دلیل مقبول درگاه حق واقع نشده نمی توانند شاد و #خوشحال باشند .
🔶شادی از آن کسانی است که طاعاتشان #مقبول در گاه حق شده است .
📚#پیام امام امیر المومنین ، ج15 ص432
👌بندگان صالح به جهت آمرزش و پاداش الهی و رهایی از غم #گناهان روز عید فطر را جشن می گیرند چنان که امام علی علیه السلام فرمود ؛
« منادی در آخرین روز ماه رمضان ندا می دهد بشارت باد بر شما بندگان خدا ، تمام #گناهان گذشته شما آمرزیده شد ، پس توجه کنید که چگونه اعمالتان را از نو #شروع می کنید »
📚#بحار الانوار ج87 ص367
👌امام #حسن علیه السلام نیز فرمود ؛
« روز عید فطر روزی است که #نیکوکاران پاداش داده می شوند و #مقصران ناامید می گردند »
📚#الفقیه ج1 ص511
🗯البته ما از این جهت که ماه #رمضان و #ضیافت الهی پایان یافت بسیار ناراحت هستیم لذا #وداع کردن با ماه رمضان ( با حالت حزن و گریه ) مورد توصیه #بزرگان ما قرار گرفته است .
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
«با ماه رمضان #وداع کن و چنین بگو ؛ « خدایا این ماه رمضان را آخرین رمضان #عمر ما قرار مده و اگر قرار بود تا ماه رمضان سال بعد زنده نباشیم ، من را همین حالا مشمول رحمت و #غفرانت کن و #محرومم نفرما »
📚#بحار الانوار ج95 ص172
❕دعاها و نیایش های دیگری نیز در #وداع با ماه مبارک رمضان در مجامع روایی ما نقل شده است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚#بحار الانوار ج95 ص170 باب 8 « ادعیه #وداع شهر رمضان و اعماله »
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#قاتل_علی_علیه_السلام_سردار_ایرانی
🤔#پرسش
❔«ابن ملجم مرادی» یک سردار ایرانی به نام بهمن جازویه اهل رامهرمز بوده که اسیر شده بود و با قتل حضرت علی (ع) انتقام حمله تازیها را گرفت. در ضمن وقت نماز از پشت سر ضربه نزد، بلکه در یک جنگ تن به تن در مسجد غالب شد و ...؟!
💠#پاسخ💠
1⃣بهمن جاذویه که شبهه افکن مدعی است قاتل علی علیه السلام است ، سال ها قبل از خلافت علی علیه السلام و در جریان حمله اعراب به ایران در نبرد قادسیه کشته شده بود ، چنان که طبری می نویسد ؛
« ذو الحاجب به هماوردى قعقاع آمد كه از او پرسيد: «كيستى؟» گفت: «من بهمن جاذويه هستم» قعقاع بانگ برآورد كه اى انتقام ابى عبيد و سليط و كشتگان جنگ جسر! و با هم بجنگيدند و قعقاع او را بكشت »
📚ترجمه تاریخ طبری ج 5 ص 1717
2⃣قاتل علی علیه السلام ، ابن ملجم مرادی است که از تیره ها و قبائل اعراب است و به هیچ عنوان رگ و ریشه ایرانی ندارد ، چنان که سیره نگاران در شرح حال او گفته اند ؛
«عبد الرّحمن بن ملجم المراديّ و هو من حمير، و عداده في بني مراد و هو حليف بني جبلة من كندة » « عبد الرحمان بن ملجم مرادی از قبیله حمیر و خاندانش از بنی مراد که هم پیمان بنی جبله از کنده بوده است »
📚تاریخ مدینه دمشق ج 42 ص 558_ اسد الغابه ج 3 ص 616 _ تهذیب الاسماء ص 248
👌در کتاب تاریخنامه طبری هم ، ابن ملجم از اهل مصر دانسته شده است که به همراه مردمی که برای کشتن عثمان آمده بودند به مدینه آمده بود و پس از آن به کوفه افتاده بود .
📚تاریخنامه طبری ج 4 ص 671
3⃣در رابطه با انگیزه ابن ملجم از قتل علی علیه السلام هم مورخینی چون شیخ مفید و دیگران چنین نوشته اند ؛
« گروهى از خوارج در مكّه گرد آمدند و درباره زمامداران صحبت كردند و از آنان و رفتارشان با خوارجْ عيب جويى كردند. سپس يادى از نهروانيان كرده، بر آنان رحمت فرستادند. يكى به ديگرى گفت: كاش ما جان خود را با خدا معامله كنيم، سراغ سران گمراهى برويم و غافلگيرانه آنان را ترور كنيم و مردم و شهرها را از آنان آسوده كنيم و انتقام خون برادران شهيدمان در نهروان را هم بگيريم. با هم عهد بستند كه پس از پايان حج در پى اين كار روند. عبدالرحمان بن ملجم گفت: كشتن على با من.بُرَك بن عبد اللّه تميمى گفت: من هم معاويه را مى كشم. عمرو بن بكر تميمى گفت: كشتن عمرو عاص هم به عهده من. بر اين مسئله با هم پيمان بستند و توافق كردند و قول دادند كه به عهد وفا كنند. وعده را براى ماه رمضان، شب نوزدهم گذاشتند و از هم جدا شدند.
👌ابن ملجم كه كمك كارانش در قبيله كِنده بودند وارد كوفه شد و همفكران خويش را در آن جا ديدار كرد و تصميم خود را از آنان پوشيده داشت تا چيزى از اوفاش نشود. در كوفه بود كه به ديدار مردى از همفكرانش از قبيله تَيم الرَّباب رفت و نزد او با قُطام دختر اخضر تيميه برخورد كرد، كه امير مؤمنانْ پدر و برادرش را در نهروان كشته بود. قطام از زيباترين زنان زمان خود بود. چون ابن ملجم او را ديد، شيفته او شد و از او خوشش آمد. درخواست كرد كه با او ازدواج كند و خواستگارى كرد. قطام گفت: براى من چه مهريّه اى معيّن مى كنى؟
گفت: هرچه كه تو بخواهى. گفت: من سه هزار درهم، يك غلام نوجوان، يك خدمت گزار و كشتن على بن ابى طالب را تعيين مى كنم. گفت: همه اينها را مى پذيرم؛ ولى كشتن على بن ابى طالب، چگونه ممكن است؟گفت: او را غافلگيرانه مى كُشى. اگر او را كُشتى، دلم را آرام مى كنى و زندگى با من برايت گوارا خواهد شد و اگر كشته شدى، پاداش الهى برايت بهتر از دنياست. گفت: به خدا سوگند، من كه از اين شهر گريزان بودم و از مردمش ايمن نبودم و جز براى همين خواسته كه كشتن على بن ابى طالب باشد، به اين شهر نيامدم. پس خواسته ات را مى پذيرم....»
📚الإرشاد: ج 1 ص 17، روضة الواعظين: ص 148، المعجم الكبير: ج 1 ص 97 الرقم 168، تاريخ الطبري: ج 5 ص 143 ، الطبقات الكبرى: ج 3 ص 35، مروج الذهب: ج 2 ص 423، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 434، أنساب الأشراف: ج 3 ص 251 و ص 253 ، تاريخ دمشق: ج 42 ص 558 ، اسد الغابة: ج 4 ص 112 ، الاستيعاب: ج 3 ص 218 الرقم 1785، المناقب لابن شهر آشوب: ج 3 ص 311.
🔸ادامه 👇