❓🤔پرسش
❔چرا علوم غریبه مانند سحر و جادو حرام است❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️در تفسیر نمونه چنین آمده است؛
🔶«سحر نوعی اعمال خارق العاده است که آثاری از خود در وجود انسانها به جا می گذارد و گاهی یکنوع چشمبندی و تردستی است، و گاه تنها جنبه روانی و خیالی دارد.
👌سحر از نظر لغت به دو معنی آمده است :
1⃣به معنی خدعه و نیرنگ و شعبده و تردستی و به تعبیر قاموس اللغه سحر یعنی خدعه کردن .
2⃣آنچه عوامل آن نامرئی و مرموز باشد.
❗️در مفردات راغب که مخصوص واژه های قرآن است به این معانی اشاره شده :
1⃣خدعه و خیالات بدون حقیقت و واقعیت همانند شعبده و تردستی .
2⃣جلب شیطانها از راه های خاصی و کمک گرفتن از آنان
❗️از بررسی حدود 51 مورد کلمه سحر و مشتقات آن در سوره های قرآن از قبیل : طه، شعراء، یونس و اعراف و... راجع به سرگذشت پیامبران خدا: موسی، عیسی و پیامبر اسلام به این نتیجه می رسیم که سحر از نظر قرآن به دو بخش تقسیم می شود:
1⃣آنجا که مقصود از آن فریفتن و تردستی و شعبده و چشمبندی است و حقیقتی ندارد چنانکه می خوانیم :
«ریسمانها و عصاهای جادوگران زمان موسی در اثر سحر، خیال می شد که حرکت می کنند»
🔶طه آیه 66
❗️ و در آیه دیگر آمده است «هنگامی که ریسمانها را انداختند چشمهای مردم را سحر کردند و آنها را ارعاب نمودند»
🔷اعراف آیه 116
👌از این آیات روشن می شود که سحر دارای حقیقتی نیست که بتوان در اشیاء تصرفی کند و اثری بگذارد بلکه این تردستی و چشمبندی ساحران است که آنچنان جلوه می دهد.
2⃣ از بعضی از آیات قرآن استفاده می شود که بعضی از انواع سحر به راستی اثر می گذارد مانند آیه 102 بقره که می گوید آنها سحرهائی را فرا می گرفتند که میان مرد و همسرش جدائی میافکند یا تعبیر دیگری که در آیه فوق است که آنها چیزهائی را فرا می گرفتند که مضر به حالشان بود و نافع نبود .
❓ولی آیا تاثیر سحر فقط جنبه روانی دارد و یا اینکه اثر جسمانی و خارجی هم ممکن است داشته باشد؟ در آیات بالا اشارهای به آن نشده، و لذا بعضی معتقدند اثر سحر تنها در جنبه های روانی است .
❗️به نظر میرسد قسمت قابل توجهی از سحرها بوسیله استفاده از خواص شیمیائی و فیزیکی به عنوان اغفال مردم ساده لوح انجام می شده است .
👌مثلا در تاریخ ساحران زمان موسی می خوانیم که آنها درون ریسمانها و عصاهای خویش مقداری مواد شیمیائی مخصوص (احتمالا جیوه و مانند آن ) قرار داده بودند که پس از تابش آفتاب، و یا بر اثر وسائل حرارتی که در زیر آن تعبیه کرده بودند، به حرکت در آمدند، و تماشا کنندگان خیال می کردند آنها زنده شده اند.
این گونه سحرها حتی در زمان ما نیز کمیاب نیست .
📚تفسیر نمونه ج1 ص376
👌از آنچه گذشت روشن می شود که فلسفه حرمت سحر و ساحری و علوم غریبه مفاسد فردی و اجتماعی متعددی است که بر آن مترتب می شود که سبب اغفال و گمراه سازی مردم و سوئ استفاده مادی و معنوی برای شیادان می باشد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« کسی که سحر بیاموزد کم یا زیاد کافر شده است و رابطه او با خداوند به کلی قطع می شود و حدش آن است که کشته می شود مگر آنکه توبه کند»
📚وسائل الشیعه ج17 ص148
📚قرب الاسناد ص71
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓وطن دوستی در اسلام و در تشیع چه جایگاهی دارد❕❕
💠پاسخ💠
❗️از آیات و روایات استفاده می شود که از دید اسلام وطن ذاتا دارای ارزش است . چه وطن ، دار الاسلام باشد و چه نباشد البته اگر عنوان دار الاسلام بر وطن صدق کند احترام آن دو چندان می شود.
❗️در آیات قرآن کرارا آمده است که « بیرون راندن از وطن ، یک ضد ارزش » است .مفهوم آن این است که وطن ذاتا یک ارزش محسوب می شود .
🔶خداوند در آیات 8 و 9 ممتحنه می فرماید:
« خدا شما را از نیکی کردن و رعایت عدالت نسبت به کسانی که در امر دین با شما پیکار نکردند و از خانه و دیارتان بیرون نراندند نهی نمی کند ...تنها شما را از دوستی کسانی نهی می کند که در امر دین با شما پیکار کردند و شما را از خانه هایتان بیرون راندند یا به بیرون راندن شما کمک کردند ( نهیتان می کند) ...»
👌در این دو آیه مساله اخراج از خانه و وطن در برابر مقاتله در دین قرار داده شده که نشان می دهد هر کدام ارزشی جدا گانه دارد.
❗️در آیه 246 بقره نیز این سخن از زبان گروهی از بنی اسراییل نقل شده است:
« چگونه ممکن است که در راه خدا پیکار نکنیم در حالی که از خانه ها و فرزندانمان رانده شده ایم ( شهرهای ما از سوی دشمن اشغال و فرزندانمان اسیر شده اند)»
❗️این تعبیر نشان می دهد که انگیزه آنها برای جهاد علاوه بر حفظ آیین الهی نجات و طن بوده است و پیامبر آنان بر این سخن اعتراض نکرد و عملا بر آن مهر تایید نهاد .
👌پیامبر اکرم نیز هنگامی که می خواست از مکه هجرت کند سخت ناراحت و منقلب بود .درست است که مکه ارزش معنوی و الهی فوق العاده ای داشت ولی به نظر می رسد که علاقه پیامبر به آن شهر جهات متعددی داشت که از جمله آن علاقه او به زادگاهش بود .
🔶خداوند با این جمله او را دلداری داد:
« آن کس که قرآن را بر تو فرض کرد تو را به جایگاهت باز می گرداند»
🔶قصص 85
❗️اساسا انسان رابطه مادی و معنوی فراوانی با زادگاه خود دارد و تاریخ زندگیش با آن پیوند ناگسستنی پیدا کرده است .همین پیوند ، سبب علاقه او به وطن می شود و همین علاقه انگیزه حفظ و دفاع و عمران و آبادی آن می گردد.
👌امام علی علیه السلام فرمود:
« شهر ها با حب وطن آباد می شود»
📚بحار الانوار ج75 ص45
🔷در حدیث دیگری فرمود:
« از نشانه های ارزش و شخصیت انسان آن است که نسبت به عمر از دست رفته ( که در آن کوتاهی کرده است) اشک بریزد و نسبت به وطنش علاقه مند باشد»
📚بحار الانوار ج7 ص264
❗️حدیث معروف :« علاقه به وطن از نشانه های ایمان است» نیز در منابع مختلفی نقل شده است.
📚سفینه البحار ماده وطن
❗️نتیجه آن که عشق و علاقه به زادگاه و وطن هم ریشه هایی در قرآن دارد و هم در روایات و هم در منطق عقل.
🔶توجه به این نکته نیز لازم است که اگر وطن مادی و جسمانی توأم با وطن معنوی و روحانی گردد و عنوان دار الاسلام به خود بگیرد عشق و احترام و علاقه به آن به مراتب افزون تر می گردد .
📚پیام امام امیر المومنین ج2 ص220
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش
❓در آیه ۱۹ سوره مائده بیان شده است: پیامبر اکرم(ص) پس از فاصله زمانی با پیامبران قبلی آمده است. از طرف دیگر در روایت آمده است که زمین از حجت الهی خالی نمی ماند. وقتی که پیامبری نیست حجت الهی کیست؟
💠پاسخ💠
👌در این شکی نیست که زمین لحظه ای بدون حجت الهی باقی نمی ماند .
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« خداوند زمین را بدون حجت و عالمی از جانب خودش رها نمی کند»
📚کمال الدین ج1 ص203
📚علل الشرایع ج1 ص196
🔶وفرمود:
« اگر بر روی زمین دو نفر باقی بمانند باید یکی از آنان حجت باشد ( چون زمین بدون حجت باقی نمی ماند)»
📚بحار الانوار ج23 ص22
❗️امام باقر علیه السلام فرمود:
« به خدا سوگند خداوند زمین را از زمانی که آدم از دنیا رفت بدون امامی که به سوی خدا دعوت می کند خالی نگذاشته است .او حجت خداوند بر مردم است و زمین بدون حجت الهی باقی نمی ماند»
📚بحار الانوار ج23 ص23
👌خداوند می فرماید:
« ای اهل کتاب رسول ما به سوی شما آمد در حالی که به دنبال « فترت» میان پیامبران حقایق را برای شما بیان می کند »
🔶مائده 19
❗️فترت در اصل به معنای سکون و آرامش است و به فاصله میان دو جنبش و حرکت یا دو کوشش و نهضت و انقلاب نیز گفته می شود.
🔶بین دوران مسیح و بعثت پیامبر گرامی اسلام حدود ششصد سال فاصله بود و این فاصله را دوران فترت می گویند.
❗️قرآن می گوید در این دوران رسولانی بر انگیخته نشدند « فتره الرسل» اما هیچ مانعی ندارد که اوصیای آنها وجود داشته باشند و حجت الهی باشند.
🔷رسولان آنهایی بودند که دست به تبلیغات وسیع و دامنه داری می زدند و مردم را بشارت و انذار می دادند و سکوت و خاموشی اجتماعات را در هم می شکستند و صدای خود را به گوش همگان می رساندند ولی اوصیای آنها همگی چنین ماموریتی را نداشتند و حتی گاهی ممکن است آنها بخاطر یک سلسله عوامل اجتماعی در میان مردم به طور پنهان زندگی داشته باشند.
👌علی علیه السلام در یکی از بیاناتش در نهج البلاغه می فرماید:
« آری روی زمین هرگز از کسی که قیام به حجت الهی کند خالی نخواهد ماند خواه آشکار و مشهور باشد یا پنهان و ناشناخته برای اینکه احکام و دستورات و دلائل و نشانه های خداوند از میان نرود ...خداوند به وسیله آنها دلائل و نشانه های خود را حفظ می کند تا به افرادی همانند خود بسپارند و بذر آن را در دلهای کسانی شبیه خود بیفشانند...»
📚نهج البلاغه حکمت 147
❗️تفسیر نمونه ج4 ص331
🔶در حدیثی پیامبر گرامی سلسله انبیا و اوصیای آنان را از زمان حضرت آدم تا زمان خود چنین بر شمردند:
« آدم به شیث وصیت کرد و شیث به شبان و شبان به محلث و محلث به محوق و محوق به عمیشا و عمیشا به اخنوخ که ادریس است و ادریس به ناحور...و زکریا به عیسی و عیسی به شمعون و شمعون به یحیی و یحیی به منذر و منذر به سلیمه و سلیمه به برده و برده به پیامبر اسلام»
📚امالی صدوق ص402
📚کمال الدین ج1 ص212
📚بحار الانوار ج23 ص57
❗️طبق این حدیث شریف نیز روشن می شود که ما بین مسیح و پیامبر اسلام حجت الهی بوده است و دوران فترت نفی کننده حجت الهی نمی باشد.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از روانشناسان بزرگ
#نوشمک درست کردم چه نوشمکایی😜😋
والا از #یخمکای بیرون آدم چه بدونه باچه آبی و چه رنگایی درست کردن نامردا 😒😢
دلتون نخواد بچه هام از یخچال دست نمیکشن همش میگن مامان توروخدا یکی دیگه یکی دیگه😋🙈
بچه داری بیا #آموزش ۵۰ نوع نوشمک و بستنی یخی بدون شکر و ژلاتین 😍👇
eitaa.com/joinchat/3187277831C5a6fba1991
🤔پرسش
❓کانال ضد دین روایتی از علی علیه السلام آورده است و می گوید علی بسیار زن ستیز بوده است زیرا می گوید:« موجبات فتنه سه چیز است که اول دوست داشتن زنان است .هر کس زنان را دوست بدارد از زندگیش بهره نبرد» ( بحار الانوار ج103 ص225)
💠پاسخ💠
❗️در مجامع روایی ما روایات متعددی در استحباب دوست داشتن زوجه و همسر وارد شده است .
👌امام صادق علیه السلام فرمود:
« هر قدر ایمان بنده ای افزایش یابد محبتش به زوجه اش بیشتر می شود»
📚الکافی ج5 ص320
❗️وفرمود:
« هر چقدر عقیده به ولایت در مومن بیشتر شود محبتش به زوجه اش بیشتر می شود»
📚همان مدرک ص321
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« این که مرد به زنش بگوید تو را دوست دارم این سخن از قلب زن هیچگاه خارج نمی شود»
📚الکافی ج5 ص568
📚وسائل الشیعه ج20 ص23
👌اگر چه دوست داشتن همسر و زوجه امری ممدوح و لازم است اما دوست داشتن زنان بیگانه و نامحرم بسیار ناپسند و زشت بوده که زمینه گرفتاری و غوطه ور شدن افراد را به گناه و مفاسد فراهم می کند.
❗️لذا در روایات ما از دوست داشتن زنان نامحرم به شدت نهی شده است.
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« اولین چیزهایی که زمینه عصیان الهی را فراهم کرد شش چیز بود ؛ حب دنیا و حب ریاست و حب خواب و حب زنان ( نامحرم ) و حب طعام و حب آسایش و راحتی»
📚الخصال ج1 ص330
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« سلاح کاربردی شیطان در برابر صالحین دوست داشتن زنان ( نامحرم ) است ( که آنان را گرفتار گناه می کند)»
📚مستدرک الوسائل ج14 ص159
❗️آن کلام حضرت علی نیز اشاره به دوست داشتن زنان نامحرم است که از جمله موجبات فتنه و فساد محسوب می شود که زمینه غوطه ور شدن افراد را در گناهان و بی بند و باری فراهم می کند . لذا حضرت امیر این نوع دوست داشتن را ناپسند می شمارد.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔🤔🤔پرسش❔
❓برخی شبهه می کنند که مساله طول عمر امام زمان با آیه قرآن در تضاد است .زیرا قرآن می گوید:
«هر کس را طول عمر دهیم در آفرینش واژگونه اش می کنیم ( و به ناتوانی کودکی باز می گردانیم) آیا اندیشه نمی کنید»( 68 یس)
❓امام زمان بیش از هزاران سال طول عمر دارد و در آفرینش ایشان واژگونی صورت نمی گیرد و پیر نمی شود آیا این تضاد نیست❗️
💠پاسخ💠
❗️آیه مزبور در حقیقت یک ناموس طبیعى و قانون الهى را توضیح مى دهد؛ یعنى انسان ها مطابق سیر طبیعى، پس از آن که به سر حد تکامل جسمى رسیدند ؛
🔶تدریجا نیروهاى خود را یکى پس از دیگرى از دست داده و به ضعف و ناتوانى روز اول بازگشت مى کنند.
👌 این «منحنى» ضعف و قدرت یک قانون عمومى براى تمام موجودات زنده است و همگى روى سیر طبیعى و معمولى این سرنوشت را خواهند داشت؛
❕ولى در موضوع طول عمر امام زمان با این که یک سلسله مطالعات علوم طبیعى چنین طول عمرى را طبق موازین علمى امرى کاملا ممکن معرفى مى کند، در عین حال باید اعتراف کرد که این طول عمر فعلا جنبه استثنایى دارد.
❗️به عبارت دیگر عمر هزار ساله و بیشتر انسان مطابق اصول علمى امروز به هیچ وجه محال نیست به دلیل این که دانشمندان علوم طبیعى براى طولانى ساختن عمر انسان همواره مشغول مطالعاتى هستند و به ما نوید مى دهند که روزى موفق شوند از طرق علمى حداکثر طول عمر انسان را به مراتب افزایش دهند، این خود نشانه امکان و معقول بودن چنین طول عمرى است.
🗯ولى نمى توان انکار کرد که فعلا چنین طول عمرى جنبه استثنایى دارد و هنوز انسان از طرق معمولى موفق به آن نشده است بنابر این خداوند براى اصلاح جامعه بشریت یکى از بندگان برگزیده خود را طول عمر فوق العاده اى داده که در موقع معینی قیام کند و جهانى را مملو از عدالت گرداند.
👌پرواضح است آیه مزبور که نظر به افراد معمولى و عادى دارد شامل حال چنین فردى نخواهد شد که وضع او یک وضع فوق العاده است و از جریان هاى معمولى برکنار مى باشد.
👌خلاصه همان خدایى که برخلاف وضع عادى چنین عمر طولانى را به آن حضرت داده و به صورت فوق العاده او را زنده نگه داشته، از عوارض طول عمر که ضعف و ناتوانى و بازگشت به قهقراست نیز حفظ مى نماید و این مطلب با آیه مزبور که نظر به افراد عادى معمولى دارد، هیچ گونه منافاتى نخواهد داشت.
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی، مکارم شیرازی و سبحانی تبریزی ، ص216
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔آیا آیه ای از قرآن وجود داره که ثابت کنه ازدواج با محارم حرام است❕برخی میگن تو اسلام ازدواج با محارم جایز است اما روحانیون این ها را بر ملا نمی کنن❓
💠پاسخ💠
❗️در آیات 22 و 23 سوره نسائ حکم تحریم ازدواج با محارم صادر شده است و می فرماید:
« ازدواج نکنید با زنانی که پدران شما با آن ها ازدواج کرده اند»
❗️« حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه ها و خاله ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانی که شما را شیر داده اند و خواهران رضاعی شما و مادران همسر و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافته اند ...و همسرهای پسرانتان که از نسل شما هستند و اینکه جمع کنید بین دو خواهر ...»
👌محارم به سه دسته کلی تقسیم می شوند؛
1⃣محارم نسبی 2⃣محارم سببی 3⃣محارم رضاعی
❗️روایات فراوانی نیز بر حرمت ازدواج با این سه دسته محارم در مجامع روایی ما وارد شده است که در قرآن مورد اشاره اجمالی قرار گرفته است که جهت آگاهی تفصیلی رجوع فرمایید:
📚وسائل الشیعه ج20 ص361 تا 467
❗️فلسفه تحریم ازدواج با محارم نیز روشن است؛
1⃣همه افراد طبعا از این گونه ازدواج ها تنفر دارند و به همین دلیل همه اقوام و ملل جز افراد کمی ازدواج با محارم را ممنوع می دانند و حتی مجوسی ها که در منابع اصلی خود قائل به جواز این گونه ازدواج ها بوده اند امروزه آن را انکار می کنند و این حاکی از فطری بودن این تحریم دارد که در میان تمام افراد بشر ریشه دارد .
2⃣امروز این حقیقت ثابت شده است که ازدواج افراد همخون با یکدیگر خطرات فراوانی دارد و سبب آشکار و تشدید شدن بیماری های نهفته و ارثی می شود .
3⃣در میان محارم جاذبه و کشش جنسی معمولا وجود ندارد زیرا محارم غالبا با هم بزرگ می شوند و برای یکدیگر یک موجود عادی و معمولی هستند و موارد نادر و استثنایی نمی تواند مقیاس قوانین عمومی و کلی گردد و می دانیم که جاذبه جنسی شرط استحکام پیوند زناشویی است بنا براین اگر ازدواجی در میان محارم صورت گیرد ناپایدار و سست خواهد بود .
📚تفسیر نمونه ج3 ص326
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از راز سلامتی
❓پرسش
❔آیا حضرت زهرا پس از شهادت امام حسین برای ایشان گریه می کنند❗️❗️
❓مگر امام حسین در برزخ نزد حضرت زهرا نمی باشد دیگر گریه کردن چه وجهی دارد❗️
❔ایا حضرت زهرا در کربلا زمان شهادت امام حسین حاضر شدند❗️
💠پاسخ💠
❕از جملات شهید مطهری استفاده می شود که ایشان مساله گریه کردن حضرت زهرا برای امام حسین پس از شهادتشان را از جمله تحریفات عاشورا می داند و می گوید:
« ایشان با اینکه در بهشت هستند و با اینکه همراه فرزند بزرگوارشان هستند مع ذالک با این که امام حسین ملحق به مادرش است حضرت زهرا در بهشت نشسته و دائما بی تابی می کند و ما مردم بی سر و پا باید بیاییم یک مقدار گریه کنیم که حضرت زهرا تسلی خاطر پیدا کند .ایا شما توهینی بالاتر از این برای حضرت زهرا پیدا می کنید؟»
📚مجوعه آثار ج17 ص111
❗️اما با نگاه موشکافانه تری به این نتیجه می رسیم که مساله گریه کردن حضرت زهرا برای امام حسین مستند بوده و قابل انکار نمی باشد.
🔷امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه هرگاه به فرشتگان اطراف قبر حسین نگاه می کند و با او هزار پیامبر و هزار صدیق و هزار شهید و از فرشتگان هزار هزار نفرند که به گریه او کمک می کنند ، ناله جان خراش می زند و در آسمان ها فرشته ای نمی ماند جز اینکه برای ترحم به صدای فاطمه می گرید و فاطمه آرام نمی گیرد تا این که پیامبر پیش او می آید و می فرماید دخترم آسمانیان را گریاندی ...»
📚کامل الزیارات ص177
📚بحار الانوار ج45 ص224
❗️امام صادق فرمود:
« فاطمه برای حسین می گرید و ضجه می زند و دوزخ آهی می کشد...»
📚کامل الزیارات ص169
📚بحار الانوار ج45 ص208
❗️در روایت دیگر فرمود:
« زمانی که قیامت شود برای فاطمه قبه ای از نور قرار داده می شود و حسین بدون سر وارد عرصه محشر می شود .فاطمه وقتی او را می بیند ناله و زاری سر می دهد و تمام فرشتگان و پیامبران و مومنان برای ناله زهرا گریه می کنند »
📚ثواب الاعمال ص216
📚بحار الانوار ج43 ص221
❗️گریه حضرت زهرا در عالم برزخ و موقف قیامت به دلیل فراق از امام حسین نمی باشد تا بگوییم که وقتی انان در برزخ نزد هم هستند چرا باید ایشان گریه کنند بلکه سبب گریه ایشان یاد آور ستم ها و مصائبی است که در حق امام حسین روا داشته شده است و نشان دهنده این نکته است که به قدری این مصیبت بزرگ بوده است که حتی حضرت زهرا در عالم برزخ نیز از آن متاثر شده و هر زمان آن مصیبت را یاد می کند ناله و شیون سر داده و بخاطر این مصیبت گریه می کنند.
❕در مورد حضور حضرت زهرا در کربلا در زمان شهادت امام حسین مستند قطعی و معتبری یافت نشد.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔ یک شبهه داشتم که حضرت آدم ع به چه زبانی سخن میگفت❕❕
💠پاسخ💠
👌خداوند همه زبان ها را به حضرت آدم آموخته بود و ایشان با همه زبان ها آشنا بودند.
❗️امام رضا علیه السلام فرمود:
«خداوند حجتی بر قوم و مردمی قرار نمی دهد مگر آنکه او را آگاه به تمام لغات آنها می کند»
📚عیون الاخبار ج2 ص228
📚اعلام الوری ص332
👌اگر چه حضرت آدم آگاهی به تمام لغات داشته است اما زبان اصلی او که با آن تکلم می کرده است ؛ « عربی و سریانی » بوده است.
❗️از امام معصوم نقل شده است که فرمود:
« پنج تن از انبیا سریانی بودند ؛ آدم و شیث و ادریس و نوح و ابراهیم
👌زبان آدم در ابتدا عربی بود همان زبانی که بهشتیان به آن تکلم می کنند اما پس از ترک اولی آدم خداوند بهشت و نعمات آن را با زمین و کشاورزی عوض کرد و زبان عربی آدم را تبدیل به زبان سریانی کرد »
📚الاختصاص شیخ مفید ص264
📚بحار الانوار ج11 ص56
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔چگونه یک شیطان به نام ابلیس حدود 7 میلیارد آدم را همزمان وسوسه می کند ❓
❔به نظرتون چنین چیزی قابل قبول است آیا خرافات نیست ❗️
💠پاسخ💠
👌شیطان به معنای موجود سرکش و متمرد است و شیطان به هر موجود موذی و منحرف کننده و طاغی و سرکش خطاب می شود و ابلیس نام آن شیطان بزرگی است که بر آدم سجده نکرد و هم اکنون هم با لشکر و جنود خود در کمین تمام آدمیان است.
📚تفسیر نمونه ج1 ص191
❗️ابلیس شیطان بزرگ دارای اعوان و فرزندان و جنودی از اجنه است که با کمک آنان جهانیان را می فریبد.
🔶قرآن به جنود و فرزندان شیطان اشاره می کند و می فرماید:
« آیا ابلیس و فرزندانش را به جای من اولیای خود انتخاب می کنید در حالی که دشمن من هستند»
🔶کهف50
❗️ومی فرماید:
« ابلیس ( شیطان بزرگ ) و همکارانش شما را می بینند و شما آنها را نمی بینید»
🔷اعراف 27
👌امام صادق فرمود:
« هنگامی که آیه « کسانی که وقتی کار بدی انجام دهند یا به خویشتن ستم کنند خدا را به یاد می آورند و برای گناهانشان استغفار می کنند»( ال عمران 35) نازل شد ابلیس بالای کوهی در مکه رفت و با صدای بلند فریاد کشید و سران لشکرش را جمع کرد .
❗️گفتند ای آقای ما چه شده است که ما را فرا خواندی؟
🔶گفت این آیه نازل شده است چه کسی می تواند با آن مقابله کند...
❗️وسواس خناس یکی از شیاطین گفت من آنها را با وعده ها و آرزوها سرگرم می کنم تا الوده گناه شوند و هنگامی که گناه کردند توبه را از یادشان می برم .
👌ابلیس گفت تو می توانی از عهده این کار بر آیی و این ماموریت را تا روز قیامت به او سپرد»
📚امالی صدوق ص465
📚وسائل الشیعه ج16 ص67
❗️این حدیث نیز وجود اعوان و انصار را برای شیطان بزرگ ابلیس ثابت می کند.
👌پیامبر گرامی فرمود:
« همراه هر یک از شما دو فرشته از جانب خدا است .یکی جانب راست او که حسناتش را می نویسد و دیگری جانب چپ او که بدی هایش را می نویسد و با هر انسانی دو شیطان از جانب ابلیس نیز می باشد که او را وسوسه و می فریبند...»
📚بحار الانوار ج60 ص271
❗️در روایت دیگر آمده است که فرمود:
« هیچ فرزندی برای انسان متولد نمی شود مگر آنکه برای ابلیس دو فرزند متولد می شود و او با کمک فرزندانش انسان ها را اغوا می کند»
📚بحار الانوار ج60 ص275
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از کیک شیرین🍰
#ماکارونی رو آبکش نکنید❌❌❌
که نصف عمرتون به فناست😱
منم قبلا نمیدونستم😏
تا دوست #آشپزم_بهم_گفت_چجوری_بپزم😍
انقدر خوشمزه میشه،شیش لیگ و چلوگوشت جلوش کم میاره😉
#همیشه_برا_مهمونام_میپزم، عاشقشن
کی فکر میکرد #ماکارونی ازبرنج جلو بزنه😁
تا حالا هر چی ماکـــارونی خــــــوردی سوتفاهم بوده😂 از این به بعد با این روش بپز😍👇
http://eitaa.com/joinchat/4105371656Cef4cada4cd
❓پرسش
احكامى كه پس از ساختن حرم امامان نازل شده: زن حائض و جنب نبايد به حرم وارد شود چون هتك حرمت است.
❔ببينم آيا در زمان حيات پيامبر و امامان وقتى اهل منزل حيض يا جنب بودند نبايد در محضر معصومين مي بودند و آنها از خانه اخراج مي شدند؟!!! اين دروغها از كجا است؟❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️مراجع تقلید بر اساس روایات متعددی که در مجامع روایی ما نقل شده است فتوا به حرمت ورود جنب و حایض در حرم های اهل بیت داده اند.
📚توضیح المسائل مراجع ، بنی هاشم ، ج1 ص212
🔶مستند این حکم روایات متعددی است که دستور می دهد که افراد بی طهارت تا زمانی که غسل نکرده اند حق ندارند در محضر امام حاضر شوند .
❗️بکر بن محمد می گوید:
« ما به قصد زیارت امام صادق از شهر خارج شدیم .وقتی وارد بر امام شدیم ابوبصیر آنجا حاضر بود اما جنب بود و ما از جنابت او اطلاع نداشتیم .
👌امام روی به ابوبصیر کرد و گفت:
« آیا نمی دانی که پسندیده نیست انسان جنب با حالت جنابت وارد خانه انبیا ( و اولیا ) شود »
🔷ابوبصیر پس از این سخن امام بازگشت و ما وارد بر امام شدیم»
📚بصائر الدرجات ص261
📚وسائل الشیعه ج2 ص211
📚مستدرک الوسائل ج1 ص462
📚قرب الاسناد ص21
👌در روایت دیگر خطاب به او فرمود:
« ای ابوبصیر آیا نمی دانی که بیوت انبیا و فرزندان آنان دارای شان و مقام است و جنب نباید وارد آن بیوت شود»
📚الارشاد شیخ مفید ج2 ص185
👌در روایت دیگر فرمود:
« برخیز و غسل کن ( سپس بر من وارد شو )»
📚کشف الغمه ج2 ص188
📚الخرائج و الجرائح ص226
🔶در روایت دیگر آمده است :
« امام بر ابوبصیر نگاه خشمگینانه ای کرد و فرمود در حالت جنب وارد بر بیوت انبیا می شوی .
👌ابوبصیر گفت به خدا پناه می برم از غضب خداوند و غضب شما .
🔶او استغفار کرد و دو مرتبه این عمل را تکرار نکرد»
📚رجال کشی ص 170- 288
❗️جابر می گوید:
« اعرابی در حالت جنابت وارد بر امام سجاد شد .امام به او فرمود:
❗️« ایا حیا نمی کنی و در حالت جنابت بر امامت وارد می شوی !!»
📚وسائل الشیعه ج2 ص212
👌این روایات مطلق است و هم شامل حیات امامان می شود و هم ممات آن بزرگواران و در هیچیک از این حالت افراد بی طهارت حق ورود به حریم و مشاهد ائمه را ندارند.
❗️محدث بحرانی می نویسد:
« شکی نیست که همان احترامی را که امامان در حال حیات دارند در حال ممات هم دارا هستند . همانگونه که در حال حیات جنب نمی تواند بر آنان وارد شود در حال ممات هم نمی تواند»
📚الحدائق الناضره ج3 ص53
❗️بر اساس این روایات اهل منزل امام نیز از این حکم مستثنی نمی باشند و آنان نیز بدون عذر نباید غسل را تاخیر بیندازند و الا حق مجالست با امام را ندارند .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔در قضیه به آتش افتادن حضرت ابراهیم آیا سوزندگی جزئ آتش است یا خیر❗️❗️
❓اگر آری چگونه ذات آن گرفته شد و اگر خیر پس ذات آتش چیست❕❕
💠پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که سوزندگی ذاتی آتش محسوب می شود اما باید توجه داشت:
🔶خدایی که همه چیز به فرمان اوست و مسبب الاسباب همه چیز محسوب می شود و حتی سوزندگی را او به آتش داده است اراده کرد که این ذاتی را از آتش بگیرد و آن را برای ابراهیم سرد و سلامت کند و فرمود:
« به آتش گفتیم ای آتش سرد و ملایم بر ابراهیم باش»
🔶انبیاء 69
❗️فرمان خداوند در اینجا فرمان تکوینی بود همان فرمانی که در جهان هستی به خورشید و ماه و زمین و آسمان و آب و آتش و گیاهان داده است و همگان آثار خود را به اذن الهی دارا هستند.
❗️با توجه به بینش توحیدی هیچ سببی بی فرمان خداوند کاری از او ساخته نیست اگر چه آن سبب ذاتی یک چیز محسوب شود .
🔶یک روز به کارد در دست ابراهیم می گوید مبر و روز دیگر به آتش می گوید مسوزان . خداوند با قدرت مطلقه خودش خاصیت احراق را از آتش گرفت ، با توجه به این که خداوند مسبب الاسباب است و آتش نیز سوزندگی خود را به اذن الهی دارد چه مانعی دارد که خداوند بنابر مصلحتی این ذاتی آتش را از او بگیرد❗️
❓چه مانعی دارد که خداوند همان اثری و خاصیتی که خود به یک شیئ داده و آن شیئ با اذن الهی دارای آن اثر و خاصیت است از آن بگیرد آیا محال عقلی لازم می آید ❗️
📚تفسیر نمونه ج13 ص446
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از ابَر أمر
🌼 روش جدید امر به معروف؛ #جماعت، مؤثر و ساده در ۳۰ ثانیه
1️⃣ اگر نگران #نماز_جماعت هستیم، امیرالمؤمنین فرمود، همه نیکیها، حتی جهاد، در برابر #امر_به_معروف، مثل یک دمیدن در اقیانوس است.
2️⃣ یکی از بزرگترین فسادها در دستگاهها، #کوتاهی_برخی مسوولین و ولنگاری در #فضای_مجازی است که هر روز ارزشهای اقتصادی، معنوی و خانوادگی میلیونها نفر را به خطر میاندازد؛ به بیان رهبرمان قتلگاه جوانان و نوجوانان شده است؛
3️⃣ فرایند شکل گیری این پویش:
👈اعتراضات مردمی
👈اعتراض امام خامنه ای
👈اعتراض آیت الله اعرافی، رئیس حوزه علمیه
👈اعتراض نخبگان و فضلای حوزه
🌕 رفتن به خبرگزاری فارس:
www.farsnews.ir/my/c/23860
✅ زدن روی گزینه #حمایت
🌕 ارسال شماره همراه
✅ ارسال تایید دریافتی
🌹توضیح بیشتر در کانال ابرامر:
🇮🇷 @abaramr
❓پرسش
❔یکی از کانال های ضد دین به روایاتی استدلال می کند که امام حسن زنان زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد خواستم ببینم این روایات صحیح است❗️❗️
🔶امام صادق گفت: مردی به حضور امام علی رسید و گفت: حسن و حسین و عبدالله ابن جعفر از دختر من خواستگاری کردند، اکنون با تو مشورت می کنم که کدام یک از ایشان را بپذیرم.حضرت فرمود: شخصی که مورد مشورت قرار میگیرد امین است اما فرزندم حسن، طلاق دهنده زنان(طلاق) است. دخترت را به فرزندم حسین بده این کار برای دخترت خیر است.
منبع: المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقی ج ٢ ص ٦٠١
🔶امام صادق گفت:
امام علی در حالى كه بر فراز منبر مشغول سخنرانى بود فرمود: به فرزندم حسن زن ندهيد او زياد طلاق میدهد. مردى از قبيله همدان برخاست و گفت: آرى، به خدا قسم ما به حسن زن ميدهيم، در حالی که او فرزند پيغمبر و على بن ابی طالب است اگر بخواهد نگه ميدارد و اگر نخواهد طلاق ميدهد.
📚الكليني الرازي، أبو جعفر محمد بن يعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الكافي، ج ٦ ص ٥٦، ناشر: اسلاميه، تهران، الطبعة الثانية،١٣٦٢ هـ.ش.
💠پاسخ💠
❗️این روایات ضعیف و غیر قابل استدلال است .
1⃣روایت اول از کتاب محاسن مرحوم برقی ارسال دارد زیرا مرحوم برقی روایت را مستقیما از ابن محمود نقل می کند در حالی که بین آنها سال ها فاصله بوده است .
❗️راویانی در این بین بوده اند که از سند حدیث ساقط شده است لذا چون تمام راویان حدیث مشخص نشده است روایت می شود مرسل و بدون سند کامل و روشن است که روایت مرسل ضعیف بوده و قابل استدلال نیست.
2⃣روایت دوم از کتاب کافی نیز ضعیف است .
❗️در سند آن حسن بن محمد بن سماعه قرار دارد که از بزرگان و متعصبان واقفیه بوده و از دشمنان امام رضا علیه السلام محسوب می شده است.
📚رجال نجاشی ص40
❗️محمد بن زیاد بن عیسی نیز در سند حدیث قرار دارد که راوی به این نام در مجامع رجالی توثیق نشده است و مجهول است .
📚مستدرکات رجال الحدیث ج7 ص101
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔در مورد پلورالیسم و دلایل بطلان آن از کتاب و سنت بفرمایید❗️❗️
💠پاسخ💠
❗️پلورالیسم دینی یا همان صلح کل جهانی بر این مبنا است که هرکس به هر مذهب و مسلکی متدین باشد در نهایت اهل نجات و رستگاری است و همه ی ادیان و مذاهب از حق و حقیقت بهره ای دارند و حقانیت اختصاص به پیروی از یک دین و یک مذهب و مسلک خاص ندارد.
👌دلائل بطلان این نظریه از دید قرآن و روایات اسلامی بدیهی است و روشن است که اسلام رستگاری را تنها در پیروی از آیین پیامبر خاتم و اهل بیت پاک او می داند .
1⃣خداوند می فرماید:
«هرکس جز اسلام آیینی برای خود انتخاب کند از او پذیرفته نخواهد شد واو در آخرت از زیانکاران است»
🔷 ال عمران 85
❗️و می فرماید:
«دین در نزد خدا اسلام است»
🔷 ال عمران 19
2⃣اسلام آیین خودش را جهانی معرفی می کند که همه افراد بشر تا روز قیامت باید متدین به آیین اسلام باشند.طبیعی است که چنین دعوتی به معنای ترک آیین پیشین و پیوستن به آیین جدید که اسلام است می باشد.
👌خداوند می فرماید:
«بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم»
🔷اعراف158
❗️«ما تو را برای بشارت و انذار تمام مردم ارسال کردیم»
🔷سبا28
❗️«ما تو را برای تمام مردم فرستادیم»
🔷نسائ 79
❗️« ما تو را به عنوان رحمتی برای جهانیان فرستادیم»
🔷انبیا107
❗️« پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا برای جهانیان منذر باشد»
🔷فرقان1
❗️« ( بگو) قرآن بر من وحی شده است تا شما و هرکس که دعوتم به او برسد را انذار دهم»
🔷انعام19
🗯همینطور ایات زیر بر این مطلب گواه است؛
♻️صف 9- نسائ 170- ابراهیم 1- ال عمران 138
3⃣در آیات متعددی اهل کتاب را به دلیل عدم تبعیت از اسلام ملامت می کند و می فرماید:
« بدان چه نازل کرده ام که موید همان چیزی است که با شماست ایمان آورید و نخستین منکر آن نباشید و آیات مرا به بهایی ناچیز نفروشید »
🔷بقره41
❗️همین مضمون در آیات ؛ مائده 15 و 16 و 19 و آل عمران 70- 71 و...تکرار شده است.
👌همین طور سوره بینه در قرآن دلیل روشنی بر نفی پلورالیسم دینی و انحصار حقانیت در اسلام می باشد .
4⃣روایات فراوانی نیز بر این مطلب دلالت دارد .
❗️امیر مومنان فرمود:
«کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن اورا خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت»
📚نهج البلاغه،خطبه 161
🔶پیامبر گرامی فرمود:
«روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند،هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم،دیگری میگوید من روزه ام و...
❗️سپس اسلام را می آورند ومی گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام.
«خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم»
📚در المنثور،ج2 ص48
📚تفسیر نمونه،ج2 ص646
5⃣در روایات فراوان دیگری نیز آمده است که هر کس معتقد به ولایت اهل بیت و امامت آنان نباشد و اعمال و افعال صالح انجام دهد خداوند هیچ یک از اعمالش را قبول نمی کند و جایگاه او در روز قیامت آتش دوزخ است .
📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29
📚مستدرک الوسائل ج1 ص149 باب 27
🔶امام باقر فرمود:
« هر کس بدون اعتقاد به امامت ما عبادت و بندگی کند سعی و تلاش او غیر مقبول است و او گمراه و متحیر محسوب می شود ، خداوند نیز اعمالش را قبول نمی کند »
📚الکافی ج1 ص183
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔دلیل اینکه عموم مردم علی ع را نخواستند چه بود❕❕
❓آیا ممکن است چند هزار نفر که در غدیر بودند همگی دست از علی ع بردارند❔آیا برای این مطلب شواهد قرآنی هست❗️
💠پاسخ💠
👌چه شاهد قرآنی از این بالاتر که حضرت موسی برادر خود حضرت هارون را به عنوان جانشین خود در میان بنی اسرائیل منصوب داشت و خود به میعاد گاه خداوند برای گرفتن احکام تورات از طریق وحی رفت چنان که قرآن چنین می گوید:
❗️« ما به موسی سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب دیگر تکمیل نمودیم به این ترتیب میعاد پرودگارش با او چهل شب شد و «موسی به برادرش هارون گفت جانشین من در میان قوم من باش... »
🔶اعراف 142
👌اما بنی اسراییل خلافت و جانشینی هارون را نادیده گرفتند و به وصیت موسی عمل نکردند و راه کفر و شرک و بت پرستی و گوساله پرستی را در غیاب موسی در پیش گرفتند چنان که قرآن نقل می کند:
« قوم موسی بعد از ( رفتن ) او ( به میعاد گاه خداوند) از زیور آلات خود گوساله ای ساختند ...هنگامی که موسی خشمگین و اندوهناک به سوی قوم خود بازگشت گفت پس از من بد جانشینانی برایم بودید ( و آیین مرا ضایع کردید ) ...( هارون گفت ) فرزند مادرم این گروه مرا در فشار گذاشتند و نزدیک بود مرا به قتل برسانند...»
🔷اعراف 148 تا 151
❓آیا پشت کردن بنی اسراییل به خلافت و وصایت هارون دلیلی بر بطلان خلافت او می باشد❕
👌پشت کردن صحابه به امام علی مورد پیش بینی پیامبر گرامی قرار گرفته بود چنان که علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی خطاب به حضرت علی فرمود:
« کینه هایی مردم نسبت به تو در دل دارند که هنگامی آن را آشکار خواهند کرد که من از دنیا رفته باشم»
📚المعجم الکبیر ج11 ص73
📚مسند ابی یعلی ج1 ص426
📚تاریخ مدینه دمشق ج42 ص322
🔶وفرمود:
« پس از من مردم با حیله گری با تو رفتار می کنند»
📚المستدرک علی الصحیحین ج3 ص 150
❗️البته چنان نبود که تمام صحابه غدیر و مساله ولایت و خلافت حضرت علی را فراموش کنند بلکه عده ای از آنان تن به خلافت ابوبکر نداده و در برابر او اعتراض و احتجاج به ولایت حضرت علی می کردند.
👌علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را اختصاص داده است به احتجاجات صحابه بر خلافت وامامت امیر مومنان در برابر غاصبان خلافت
📚بحار الانوار،ج29 ص79 باب 8
👌از ابی بن کعب نقل می کند زمانی که ابوبکر داشت خطبه می خواند بلند شد وچنین احتجاج کرد:
«آیا نمی دانید که پیامبر علی را برای ما چنین معرفی کرد
"من کنت مولاه فهذا علی مولاه یعنی علیا ومن کنت نبیه فهذا امیره"
"هرکس من مولای او هستم علی مولای اوست وهرکس من پیامبر او هستم علی امیر اوست"
📚همان مدرک،ص83
❗️اسامه بن زید دربرابر ابوبکر چنین استدلال کرد:
«تو سخن پیامبر در مورد علی در روز غدیر را چه زود فراموش کردی»
📚همان مدرک،ص92
🔶همچنین علامه مجلسی در ج28 ص175 باب 4 از بحار الانوار انبوهی از این احتجاج ها را می آورد.
❗️در کتب اهل سنت هم سخن از مخالفت صحابه با خلافت ابوبکر آمده است؛
🔶بخاري در صحيح خود از زبان عمر بن خطاب نقل می کند که تمام انصار و نيز علی بن ابی طالب ، زبير بن عوام و تمام طرفداران آنها با خلافت ابوبکر مخالف بودند:
َ
«تمامي انصار با ما مخالفت كردند و در سقيفه بنی ساعده جمع شدند، و نيز علی و زبير و كسانی كه همراه آنها بودند، با ما مخالفت كردند»
📚صحیح بخاری،ج8 ص26
❗️و طبری و ابن اثير در تاريخ شان نقل کردهاند که تمام انصار و يا بعضی از آنها گفتند که ما تنها با علی بن ابی طالب بيعت ميکنيم:
« فقالت الا نصار او بعض الانصار: لا نبايع الا علیا»
📚الكامل ج 2، ص 325
📚تاريخ الطبري ج 2 ص 443
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔از من پرسیدند که شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔
❓ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودومی گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕
💠پاسخ💠
❗️در این شکی نیست که آنانی که از این دنیا رفتند پس از مرگ دارای حیات برزخی هستند و از احوالات دنیا مطلع می شوند .
🔶بخاری از علمای اهل سنت روایت می کند که پیامبر گرامی فرمود:
« بنده زمانی که در قبر گذاشته میشود و اقوامش از نزدش می روند ( به مقداری هوشیار است) که حتی صدای پای تشییع کنندگان را هم می شنود»
📚صحیح بخاری ج2 ص90
🔶ونقل می کند که پیامبر گرامی پس از جنگ بدر با مشرکین صحبت می کرد و آنان را مخاطب خود قرار داد و وقتی به ایشان گفته شد که ایا با مردگان صحبت می کنند پاسخ دادند:
« شما از انها شنواتر نیستید اما انان نمی توانند جواب دهند»
📚 صحیح بخاری،کتاب الجنائز باب ما جائ فی عذاب القبر
❗️و باز علمای اهل سنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس نزد قبر من به من سلام دهد می شنوم و اگر از راه دور به من سلام دهد سلامش به من می رسد»
📚کنزالعمال ج1 ص492
📚فتح الباری ج6 ص353
📚الجامع الصغیر،ج2 ص618
📚شرح سنن نسائی،سیوطی،ج4 ص110
🔶و نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود:
« حیات من برای شما بهتر است ،حدیث می گویید و حدیث می شنوید و وفات من برای شما بهتر است زیرا اعمالتان بر من عرضه می شود و هر چه از اعمال خیر می بینم خدا را شکر می کنم و انچه از اعمال شر می بینم برای شما استغفار می کنم»
📚مجمع الزوائد ،ج9 ص24
👌قران نیز بر صحت ارتباط با مردگان صحه می گذارد و خطاب به پیامبر می فرماید:
« از پیامبران پیشین بپرس ایا غیر از خدای رحمان خدایی قرار دادیم که مورد پرستش قرار گیرد»
📓زخرف45
🔶ظاهر ایه این است که پیامبر گرامی می تواند از همین دنیا با پیامبرانی که در این دنیا نیستند تماس بگیرند و از انان سوال کنند
👌این که ما معتقدیم که امامان سخنان ما را می شنوند بر گرفته از همین دلائل است مضافا بر این که :
🗯اعمال همگان بر انان صبح و شام عرضه می شود و انان مطلع بر احوال و افعال مردمان هستند
📚بحار الانوار ج23 ص333 باب 20
🔶امام صادق فرمود:
« انبیا و اوصیای انبیا چنین هستند که سلام شما به انان از راه دور می رسد و اگر از نزدیک قبورشان به انها سلام کنید خوشان می شنوند»
📚بحار الانوار ج27 ص299 به نقل از بصائر الدرجات
👌لذا زیارت پیامبر و امامان از راه دور فراوان در روایات توصیه شده است و فرموده اند که انان از زیارت و عرض ارادت شما مطلع می شوند چنان که اگر از نزدیک قبورشان زیارت صورت گیرد انان مستقیما آگاه به شما می باشند.
📚بحار الانوار ج98 ص365 باب32
📚مستدرک الوسائل ج10 ص186 باب 4
📚وسائل الشیعه،ج14 ص337 باب 4
🔶امام صادق فرمود:
«وقتی به زیارت قبر حسین می روید خطاب به او بگویید که شهادت می دهم تو از حضور من در این مکان اگاهی داری و کلام و سخن مرا می شنوی و تو زنده هستی در نزد پرودگارت روزی می خوری»
📚مستدرک الوسائل ج10 ص345
❗️در روایت دیگر فرمود:
«حسین به زائران خود نگاه می کند و او کاملا به احوال و اسمائ انان و اسمائ پدرانشان اگاهی دارد حتی بیشتر از اگاهی پدر نسبت به احوال فرزند»
📚بحار الانوار ج27 ص300
❗️❗️همان گونه که خلق کردن موجودات جان دار از عدم و نیستی و شفا دادن بیماران و زنده کردن مردگان و خبر دادن از غیب اختصاص به خداوند دارد اما حضرت عیسی به اذن الهی این امور را انجام می داد
🔶آل عمران 49
👌شنیدن صدای همگان و آگاهی بر احوال و افعال مردمان نیز از اختصاصات الهی است و امامان به اذن الهی آگاه بر این امور می باشند بنابراین اشکال مذکور شما موجه نمی باشد.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔حدیثی که در آن نقل شده اگر معلومات سلمان را ابوذر میدانست وی را تکفیرمیکرد و میکشت درچه کتابی نقل شده وسندحدیث قوی هست ❓
💠پاسخ💠
👌در این شکی نیست که سلمان و ابوذر هر دو از صحابه ای بلند مرتبه پیامبر گرامی هستند که لحظه ای از مسیر حق و حقیقت جدا نشدند.
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« خداوند مرا به دوست داشتن چهار نفر امر کرده است ؛ علی بن ابی طالب و مقداد و ابوذر و سلمان فارسی»
📚قرب الاسناد ص417
📚رجال کشی ص10
🔶و فرمود:
« بهشت مشتاق علی و عمار و سلمان و ابوذر و مقداد می باشد»
📚الخصال ج1 ص303
📚عیون الاخبار ج2 ص67
❗️حال در مورد سوالتان گفتنی است:
👌امام صادق علیه السلام فرمود:
« به خدا سوگند اگر ابوذر به آنچه در قلب سلمان بود آگاه می شد او را می کشت اما پیامبر بین آنان پیمان برادری ایجاد کرده بود»
📚الکافی ج1 ص401
📚مختصر البصائر ص334
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص858
📚الوافی ج3 ص644
📚بحار الانوار ج2 ص190
👌حدیث از حیث سند صحیح است .
❗️علامه مجلسی در شرح و توضیح حدیث سه توجیه می آورد:
1⃣در قلب سلمان مراتبی از معرفت خداوند یا پیامبر و ائمه بوده است که اگر سلمان آن معارف را برای ابوذر ظاهر می ساخت ابوذر ظرفیت پذیرش آن را نداشت و سلمان را به کذب و ارتداد یا علوم غریبه نسبت می داد یا آن ها را به سحر و آثار عحیبه ای منتسب می داد و سلمان را بر مبنای آن می کشت .
2⃣اگر سلمان آن ها را به ابوذر تعلیم می داد چون ابوذر ظرفیت تحمل آن را نداشت آن ها را بین مردم گسترش می داد و زمینه قتل سلمان را فراهم می کرد .
3⃣یا بگوییم ضمیر به ابوذر بر می گردد یعنی اگر سلمان آن علوم را به ابوذر تعلیم می داد چون ابوذر تاب تحمل آن علوم و معارف را نداشت ، این آگاهی سبب مرگ و هلاکت ابوذر می شد زیرا آن معارف خارج از ظرفیت ابوذر بوده و سبب کفر ابوذر می شد و یا سبب می شد ابوذر آن علوم را بین مردم رواج دهد و زمینه قتل خویش را فراهم کند.
📚بحار الانوار ج22 ص343
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
4_5917937202666407948.mp3
3.98M
🔊 تلاوت جزء بیست و ششم قرآن کریم
🔹 از ابتدای سوره «احقاف» تا آیه 30 سوره «ذاریات»
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔آیا در روایات با قرآن در مورد سن بهشتیان چیزی گفته شده است ؟
❔آیت الله دستغیب در کتاب سرای دیگر در تفسیر سوره واقعه سن آنها را 33 سال ذکر کرده است ، آیا سندی در مورد این موضوع وجود دارد ؟ چرا 33 سال مطرح شده و سنین کمتر یا بیشتر گفته نشده است؟
💠پاسخ💠
👌از روایات متعددی استفاده می شود که بهشتیان در بهشت به صورت جوان و زیبا و شاداب خواهند بود.
❗️پیامبر گرامی فرمود:
« بهشتیان وارد بهشت می شوند در حالی که جوان و نورانی هستند»
📚مناقب ال ابی طالب ج1 ص148
🔶امام جواد فرمود:
« بهشتیان همگان جوان هستند و در بین آنان هیچ پیری وجود ندارد»
📚بحار الانوار ج50 ص80
❗️روشن می شود که بهشتیان همگان جوان وارد بهشت می شوند . در روایتی بیان شده است که سن آنان « سی و سه سال» می باشد.
🔶امام باقر فرمود:
« بهشتیان زمانی که وارد بهشت می شوند قامت آنان به اندازه قامت آدم هفتاد ذراع می باشد و سن آنان به اندازه سن عیسی سی و سه سال می باشد و لسان آنان به زبان محمد عربی می باشد و صورت آنان به جمال و زیبایی یوسف می باشد سپس نور صورت آنان را فرا می گیرد و قلب آنان همانند قلب ایوب خالی از هر گونه غل و کینه می باشد»
📚الاختصاص ص356
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص263
📚بحار الانوار ج8 ص218
👌از این روایت بدست می آید که « سی و سه ساله » بودن بهشتیان از این جهت است که سن حضرت مسیح به این مقدار بوده است و خداوند به پاس بزرگداشت مقام مسیح ، سن بهشتیان را هم سن او قرار می دهد .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁