eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
16.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 عاق شدن والدین توسط فرزندان 🎙 حجت الاسلام استاد فرحزاد 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
14.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 💢 برای این حرم آدم باید جان بده 🎙 حجت الاسلام پناهیان 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💥سید به چه کسی اطلاق می‌شود؟ 🔸فتوای مشهور فقها این است که سید به فرزندان و نوادگان هاشم جد اعلای پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌‌آله گفته می‌شود و اختصاصی به فرزندان پیامبر اسلام ندارد. فرزندان ابوطالب به نام‏های طالب، عقیل، جعفر طیار، علی علیه‌السلام و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) نیز سیدند. از این رو سید و هاشمی بودن، عنوانی است که بر کسی که فقط از طریق پدر به هاشم منتسب باشد، اطلاق می شود. در نتیجه فرزندان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از طریق حضرت امیر علیه‌‌السلام سید شمرده می‌شوند. 🔸البته بین سید بودن و فرزند پیامبر اسلام بودن فرق است. همه فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها، فرزند پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله نیز می‌باشند، چنانچه در روایتی امام کاظم علیه‌السلام در جواب هارون‌الرشید می‌فرماید: «همانطور که خداى متعال، او را از طریق مریم علیها‌السلام به ذرارى انبیاء ملحق کرده است، ما را نیز از طریق مادرمان فاطمه علیها‌السلام به ذریه حضرت رسول صلى‌الله‌علیه‌وآله ملحق گردانید». 🖊نتیجه اینکه فرزندان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها از طرف پدر سید و از طرف مادر ذریه پیامبر اسلام شمرده می‌شوند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
28.8K
⭕️ سوال سلام و عرض ادب ببخشید سوالم اینه اگر دعا کردیم و خدا حاجت مارو داد، یعنی به صلاحمونه؟ میشه حاجتی به صلاحمون نباشه و خدا بهمون بده؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم نه اگر مصلحت مؤمن نباشد، خدا آن حاجت را نمی‌دهد. پس اگر آن حاجت را داده، معلوم است که [خدا] خواسته و به مصلحت مؤمن بوده. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
🌸🎊🌸 هر چند که رسم است بگویند تبریک پسر را به پدرها میلاد پدر بر تو مبارک ای آمدنت رأس خبرها...❤️ 💜 🌸 🌸🎊🌸 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 حدیث روز 💠 💎 تواضع از نگاه امام حسن عسکری (علیه‌السلام) 🔻امام عسكرى عليه‌السلام: مِنَ التَواضُعِ السَّلامُ عَلى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ ❇️ سـلام‌كردن به هر كس كه بر او مى‌گذرى و نشستن در جايى كه پايين‌تر از جايگاه (توست)، نشانه تواضـع و فـروتنى اسـت. 📚 بحارالأنوار ۷۸، ۳۷۲ ح ۹ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داده امشب خداوند، حسن دوباره‌ای به زهرا میلاد علیه‌السلام مبارک باد 💚🌹 👤 زیبای "منم گدای امامِ عسکری" با مولودی‌خوانیِ کربلایی تقدیم نگاهتان 🌺 ویژهٔ ولادت 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 شکایت از روزگار مفضل بن قیس، سخت در فشار زندگی واقع شده بود. فقر و تنگدستی، قرض و مخارج زندگی، او را آزار می داد. یک روز در محضر امام صادق (علیه السلام) لب به شكایت گشود و بیچارگی های خود را مو به مو تشریح كرد. گفت فلان مبلغ قرض دارم، نمی دانم چه جور ادا كنم؟ فلان مبلغ خرج دارم و راه درآمدی ندارم. بیچاره شدم، متحیرم، گیج شده ام. به هر در بازی می روم، به رویم بسته می شود. در آخر از امام تقاضا كرد درباره اش دعایی بفرماید و از خداوند متعال بخواهد گره از كار فروبسته او بگشاید. امام صادق (علیه السلام) به كنیزكی كه آنجا بود فرمود برو آن كیسه اشرفی را كه منصور برای ما فرستاده بیاور. كنیزک رفت و فورا كیسه اشرفی را حاضر كرد. آنگاه به مفضل بن قیس فرمود در این كیسه چهارصد دینار است و كمكی است برای زندگی تو. گفت مقصودم از آنچه در حضور شما گفتم این نبود، مقصودم فقط خواهش دعا بود. امام فرمود بسیار خب، دعا هم می كنم، اما این نكته را به تو بگویم، هرگز سختی ها و بیچارگی های خود را برای مردم تشریح نكن. اولین اثرش این است كه وانمود می شود تو در میدان زندگی زمین خورده ای و از روزگار شكست یافته ای. در نظرها كوچک می شوی و شخصیت و احترامت از میان می رود. 📚 بحارالانوار، جلد 11، صفحه 114 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مرام هوشمندانه 🔸 ابن‌ ادریس كه از بزرگان فقهای ماست در طلیعه كتاب خود به نام سرائر در همان مقدمه دارد كه برخی مردم, به بچه ‌های خود سفارش می ‌كردند می‌ گفتند: «یا بنی لا تقوموا فی الأسواق إلا علی زرّاد أو ورّاق»؛ به جوان ‌هایشان می ‌گفتند بازار كه رفتید یا در مغازه ورّاق‌ ها و بازار ورّاق‌ ها بنشینید كه سخن از کتاب و خرید و فروش كتاب است یا بازار اسلحه ‌سازان كه سخن از مبارزه و جنگ و شمشیر و اینهاست؛ یا یا ! 🔸 ملت باید آن خودش را بیابد! ملت اگر ملّت گوش شد، هر كسی را بخواهند بر او تحمیل می ‌كنند و هر چیزی را بخواهند از او می ‌گیرند، چون یك مقدار است، بعد چند بار هم كه كردند باور می‌شود! 📚 دیدار رئیس كتابخانه ملی با حضرت استاد تاریخ: 1393/12/24 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حیات انسانی 🔸 وجود مبارک حضرت امیر فرمود: بعضی‌ ها زنده ‌اند؛ اما به زنده‌ اند یا به زنده‌ اند و از نظر مرده ‌اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛ یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی. 🔸 فرمود در بین زنده‌ ها مرده است؛ برای اینکه غذا خوب می ‌خورد حیوانات هم می‌ خورد، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. این حیوانات جنگلی ... هر کدام حوزه استحفاظی دارند، این زنبور عسل ملکه دارد ریاست دارد زعامت دارد. این که انسان نیست. آنکه است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». 🔸 عالم اهل بیت آن است که جامعه را به برساند و انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است... . 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا مثل خدا وجود دارد !!!!! 🤔 : ❓خداوند در آیه ای می گوید که مثل مثل خدا نیست , این یعنی مثل و همانند خداوند است اما هیچ کس نمی توانند مانند مثل خدا باشند !!!! در این صورت وجود مثل و همتا برای خداوند ثابت می شود !!!!! 💠💠 👌قرآن با صراحت از خداوند نفی هر گونه شبه و مانند و مثلی را می کند و می فرماید : " براى او هيچ گاه شبيه و مانندى نبوده است».""وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُواً أَحَدٌ»" ( اخلاص ٤ ) ❕زیرا خداوند ذاتی است نامحدود و غیر او همه محدود , روشن است که محدود هیچگاه نمی تواند به مانند نامحدود باشد , بنابراین مطابق اين آيه تمام عوارض مخلوقين، و صفات موجودات، و هر گونه‏ نقص و محدوديت، از ذات پاك او منتفى است، ...او نه شبيهى در ذات دارد، نه مانندى در صفات، و نه مثلى در افعال، و از هر نظر بى نظير و بى مانند است. " 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 443 ❕بر همین اساس امام باقر عليه السلام به جابر جُعفى فرمود : "اى جابر! خداوند تبارك و تعالى نظير و شبيه ندارد، از صفت توصيفگران والاتر، از خيال تخيّل‏كنندگان، بزرگ‏تر و از چشم تماشاگران، محجوب است، با نابود شدنى‏ها نابود نمى‏گردد و با افول‏كنندگان، افول نمى‏پذيرد. چيزى به مانند او نيست و شنوا و داناست. " " يا جابِرُ، إِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لا نَظيرَ لَهُ ولا شَبيهَ، تَعالى عَن صِفَةِ الواصِفينَ، وجَلَّ عَن أَوهامِ المُتَوَهِّمينَ، وَاحتَجَبَ عَن أَعيُنِ النّاظِرينَ، لا يَزولُ مَعَ الزّائِلينَ، ولا يَأفِلُ مَعَ الآفِلينَ، لَيسَ كَمَثلِهِ شَي‏ءٌ وهُوَ السَّميعُ العَليمُ. " 📚التوحيد: ص 179 ح 13، تفسير العيّاشي: ج 1 ص 59 ح 94 ❕در آیه ای هم که در پرسش مورد اشکال قرار گرفته است , خداوند می فرماید : " «هيچ چيز همانند او نيست و او شنوا و بيناست». " " «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» "( سوره شورى، آيه 11) ❕با توجه به اينكه" كاف" در جمله" لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ" كاف تشبيه است‏ و به معنى مثل مى‏آيد جمله چنين معنى مى‏دهد:" همانند مثل او چيزى نيست" اين تكرار سبب شده كه بسيارى از مفسران" كاف" را زائده بدانند كه معمولا براى تاكيد مى‏آيد، و در كلمات فصحاء فراوان است. ❕بنابراین كلمه «كاف» در جمله «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ» زائده، و براى تأكيد است , يعنى چيزى كه درست همانند او باشد وجود ندارد آرى ممكن است پرتوى از وجود و علم و قدرت او در عالم ممكنات بيفتد امّا هرگز مخلوقات ممكنه مثل او نيستند. ❕البته بعضى «كاف» را زائده ندانسته، و گفته‏اند: مفهوم آيه اين است چيزى همانند مثل خدا نيست، منتها مثل در اينجا به معناى ذات است همان‏گونه كه مى‏گوييم مثل تو در چنين راه خلافى گام نمى‏گذارد (يعنى خود تو نبايد اين كار را بكنى). ❕یعنی گاه گفته مى‏شود: 👌مثل تو از ميدان حوادث فرار نمى‏كند، يعنى مثل تو با اين شجاعت، با اين عقل و هوش و درايت نبايد از ميدان حوادث بگريزد (خلاصه كسى كه اوصاف تو را دارد بايد چنين و چنان باشد). ❕در آيه مورد بحث نيز معنى چنين مى‏شود: مثل خداوند با اين اوصاف كه ذكر شد، با اين علم گسترده و قدرت عظيم و بى پايان و ... همانندى نخواهد داشت. " 📚پيام قرآن، ج‏3، ص: 308 _ تفسير نمونه، ج‏20، ص: 372 🔰 @p_eteghadi 🔰