eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.9هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
71 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ❓آیا سوره‌ای هست که بخونیم و زود ازدواج کنیم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1265575282.mp3
694.9K
⭕️ سوال: ⁉️ آیا این درسته که حضرت حوا از دنده آدم آفریده شده است؟ این که زن از مرد آفریده شده نشانه ی این است که مردان برتر هستند و زنان محتاج مردان ؟ 🔰 پاسخ 💢 نخیر ، زن و مرد ، هر دو آنها مستقل هستند و از همان جنس (گِل) هستند. «وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا» یعنی از همان جنس (گِل) زن او را خلق کردیم ، نه (این که) از دنده آدم خلق شده است. 🔸 عرض کنم از همان جنس (گِل، خلق شده است) اگر گفته شده از زیادی گِل آدم، یعنی از همان گِل آدم، در واقع می خواهد بگوید جنسشان یکی است و هر دو آدم هستند. و هر دو هم مستقل اند. هر دو با هم در مسیر کمال انسان را پیش می برند. ✍️ نه زن می تواند تنهایی به کمال برسد و نه مرد به تنهایی. یکی از آنها اگر بودند نسل بشر مُنقَطِع می شد و ادامه نسلی نبود هر دوی آنها انسان هستند و اصلاً اِنسانیَّت که به نفس انسان باشد، مذکر و مؤنث برنمی دارد. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
61.9K
⭕️ سوال ❓اگر شیطان نام فرمانی نمی‌کرد یا از خدا چنین درخواستی نداشت امتحان انسان چگونه بود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام صادق عليه السلام: تسبيحات فاطمه عليها السلام در هر روز و در پى هر نماز، نزد من، محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است الكافی جلد3 صفحه343 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان 💢آیه لااکراه و قتل مرتد 💢 خداوند متعال مى فرمايد: لا إِكْراهَ فِى الدِّينِ در دين، اكراهى نيست. (البقره: 256) 1 معنى آيه ى شريفه اين است كه امور اعتقادى اساساً قابل اجبار نيستند، نه اينكه اجبار ممكن است ولى اسلام حكم به اجبار نمى كند. چون اعتقاد، امر قلبى است و امر قلبى را نمى توان با اجبار پديد آورد. نمى توان با تهديد و كتك زدن كسى را وادار كرد كه كسى را دوست داشته باشد يا از كسى متنفر شود. چون اين امور، مربوط به قلبند. بلى مى توان كسى را با زور و تهديد واردار نمود كه در زبان اظهار محبّت به كسى كند يا به وجود خدا اقرار نمايد يا به ظاهر نماز بخواند ولى هيچگاه نمى توان او را به زور وادار نمود كه در قلب نيز به آن شخص محبّت داشته باشد يا وجود خدا را بپذيرد يا به نيّت قربهالى الله نماز بخواند. بلكه بر عكس، هر چه كسى را به اين گونه امور بيشتر اجبار نمايند خود به خود نتيجه ى معكوس مى دهد و انزجار شخص زيادتر مى شود. لذا نمى توان يك شخص غير مسلمان را با زور واداشت كه مسلمان شود يا كسى را كه قلب او از اعتقاد و يقين به اسلام برگشته نمى توان با زور وادار نمود كه دوباره به اسلام معتقد گردد. تنها كارى كه براى او مى توان نمود اين است كه با استدلال، يقين او را نسبت به حقّانيّت اسلام بازسازى نمود. 2 امّا اگر كسى از اعتقاد به اسلام برگشت، هيچگاه اسلام حكم به اعدام او نمى دهد. حكم اعدام مرتدّ به خاطر امر ديگرى است نه به خاطر برگشتن او از اعتقاد به اسلام. اگر كسى از اعتقاد به اسلام برگشت و كفر خود را هم علنى نساخت و به تبليغ بر ضدّ اسلام قيام نكرد، هيچگاه اسلام او را محكوم به اعدام نمى داند. لذا تا اينجا «لا اكراه فى الدّين» امّا اگر كسى بعد از ارتداد، كفر خود را اعلام عمومى نمود و به اين وسيله دست به تخريب اعتقادات ديگران زد، و خواست ابّهت دين را بشكند و اسلام را دينى سست جلوه دهد، در اين هنگام است كه اعدام او لازم مى شود. و اين حكمى است عقلانى كه در تمام ممالك جهان مشابه آن اجراء مى شود. براى مثال اگر كسى مبتلا به مرض ايدز شد آيا جامعه به او اين اجازه را مى دهد كه آزادانه به اشاعه ى ويروس ايدز بپردازد؟ يا اگر كسى به اين اعتقاد رسيد كه دروغ گويى و فريب و خيانت براى رسيدن به هدف جايز است، آيا جامعه به او اجازه مى دهد كه او اين اعتقاد خود را علنى ساخته اين اعتقاد را تبليغ كند؟ اگر كسى به اين باور معتقد شد كه عالم پوچ و زندگى فاقد ارزش است پس بايد خودكشى نمود، آيا عقلاى يك جامعه به چنين كسى اجازه مى دهند كه باورهاى خود را علنى ساخته افراد جامعه را تحريك به خودكشى نمايد؟ پس اگر در چنين مواردى كه پاى سلامتى جسمى يا روانى جامعه در ميان است، قشر غالب جامعه از آرمانهاى منطقى خود دفاع مى كند و عامل مخرّب را محدود مى سازد، چگونه اسلام به كسى اجازه دهد كه نه سلامت جسمى يا روانى كه فراتر از آن سعادت ابدى ديگران را به خطر اندازد؟ 3 همچنين اگر يك مسلمان كه قلباً اعتقادات اسلامى را قبول دارد، عملى دينى را همراه با اعتقاد به وجوب آن علناً نه در حوزه ى شخصى ترك نمود، باز گفته نمى شود «لا اكراه فى الدّين» بلكه اينجا اسلام حكم مى كند كه بايد او را نهى از منكر نمود و اگر مقاومت كرد، مى توان او را مجازات كرد. چون اينجا ديگر سخن از حيطه ى باور قلبى نيست كه اكراه ممكن نباشد، بلكه شخص در عين داشتن باور قلبى در عمل سستى مى ورزد. بر همين اساس است كه اگر مسلمانى علناً روزه خورد يا شرب خمر نمود مجازات مى شود. البته اين مجازاتها براى كسى است كه مرحله ى قلبى را پشت سر گذاشته باشد، و الّا در اسلام هيچگاه يك مسيحى به خاطر خوردن روزه مجازات نمى شود مگر اينكه حكمى از احكام اسلام تبديل به قرارداد اجتماعى شده جزء قوانين مملكتى شود كه در اين صورت در مورد همه يكسان اجراء خواهد شد همانگونه كه قوانين راهنمايى و رانندگى عمومى است و مسلمان و غير مسلمان نمى شناسد. اكثريّت هر جامعه اى براى خود قراردادهايى را پذيرفته و بر اساس آن زندگى مى كند و اخلال به آن را موجب به هم خوردن نظم عمومى جامعه ى خود مى داند. لذا حتّى اگر كسى از خارج وارد آن كشور شود بايد طبق قوانين آن كشور رفتار نمايد. براى مثال در كشور هند كشتن گاو ممنوع است لذا اگر كسى وارد اين كشور شد حقّ ندارد علناً دست به كشتن گاو بزند. و اگر دست به اين كار زد طبق قوانين آن مملكت مجازات خواهد شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ❓چرا خداوند در قرآن کریم در کنار رحمتش و معرفی خود به‌عنوان «ارحم الراحمین» سفارش به مجازات تا سر حد اعدام (قصاص، قطع دست و ...) نموده است؟ 🔹معمولاً قرآن در کنار«وعده‏ها» به «وعیدها» و در کنار«بشارت‌ها» به«انذارها» مى‏پردازد تا دو عامل بیم و امید را که انگیزه حرکت تکاملى است، تقویت کند؛ چراکه انسان به مقتضاى حب ذات، تحت تأثیر غریزه «جلب منفعت» و «دفع ضرر» است.۴ به‌عبارت دیگر، در قرآن غالباً هر جا سخن از تهدید و عذاب به میان آمده، به دنبال آن از رحمت و مغفرت سخن گفته است؛ شاید سرّش این باشد که چون یکى از فضایل بسیار نیک انسانى این است که همیشه بین خوف و رجاء باشد و براى اعتدال حالش نه به آیات رحمت مغرور گردد و نه از رحمت الهى مأیوس گردد 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين علوم امانت‌های الهی است، اين را به ما آموختند، ما بايد پيش‌ مطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم، بشويم استاد. اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی تدريس كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانت‌های الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم.» درس اخلاق ۹۲/٧/۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓آیا ممکنه کسی با چشم زخم بمیره؟ برای جلوگیری از چشم زخم باید چکار کرد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
10.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 ماجرای کشیدن خلخال از پای زن یهودی چه بود؟ 🔹روایت حجت‌الاسلام مهدی طباخیان پژوهشگر تاریخ اسلام در مورد حقیقت ماجرای کشیدن خلخال از پای زن یهودی این ماجرا مربوط به ظلم یکی از مأموران معاویه به زنی یهودی در قلمرو حکومت علوی بوده ولی بسیاری در طول تاریخ و حتی امروز، روایت را درباره مسائلی غیر مرتبط بکار می‌‌برند. 🔹چادر از سر زن مسلمان می‌کشند و علیه تمام ساختارهای رسمی جمهوری اسلامی اقدام مسلحانه انجام می‌دهند، ولی هنوز منتظریم این آقایان دوباره بگویند «مرد در این غصه بمیرد حق دارد» 📎 📎 # امام_زمان 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1304939594.mp3
952.9K
⭕️ سوال ❓نظراستاد راجع به فکر منفی چیست؟راه مقابله چیست؟ خیلی وقت ها فکرهایی به ظاهر مثبت ولی اضطراب زا در ذهنم می اید. کتاب سیاحت غرب واقعا آدم را می ترساند ،وقتی می بینیم یک عالم این قدر سخت گذشته به ایشان .نظرتان چیست ؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
18.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 🔰 اگر امامان شیعه دانشمند هستند، کتابشان کجاست؟ ✍️ یکی از شبهاتی که از سوی وهابی‌ها مطرح می شود این است که اگر امامان شیعه دانشمند و عالم بوده اند، چرا از آنان هیچ کتابی بر جای نمانده است؟ این سؤال در حالی بیان می‌شود که از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز هیچ کتابی بر جای نمانده است. 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰