eitaa logo
پرسمان اعتقادی
44.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
3.6هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❓یکی از کانال های ضد دین تحدی را مطرح کرده است که اگر شیعه معتقد است امامان علم غیب می دانند لطف کنید این عقیده یعنی علم غیب امامان را از قرآن ثابت کند❕❕ 💠پاسخ💠 ❗️واژه غیب در برابر شهود است و شهود در موردی گفته می شود که چیزی قابل مشاهده و محسوس باشد بنابراین غیب به کلیه اموری اطلاق می شود که از حس انسان پنهان است . 📚پیام قرآن ج7 ص217 👌برای اثبات علم غیب امامان از طریق قرآن به چند دسته از آیات می توان استدلال کرد؛ 1⃣ قرآن در مورد کسی که تخت ملکه سبا را در یک چشم به هم زدن از یک فاصله دور نزد سلیمان آورد می گوید: « کسی که دانشی از کتاب داشت گفت من آن را پیش از آنکه چشم بر هم بزنی نزد تو خواهم آورد و هنگامی که ( سلیمان) آن را نزد خود دید گفت این از فضل پرودگار من است» 🔷نمل 40 ❗️در این آیه می بینیم که آصف بن برخیا وزیر حضرت سلیمان به سبب داشتن تنها اندکی از علم الکتاب ( عنده علم من الکتاب ) این قدرت و آگاهی غیبی را داشت که توانست تخت ملکه سبا را از یک فاصله دور در یک چشم بر هم زدن نزد سلیمان حاضر کند. ❗️در آیه دیگر خداوند می گوید: « بگو کافی است برای گواه میان من و شما ، خداوند و کسی که علم کتاب نزد او است» 🔶رعد43 ❗️در این آیه خداوند از کسی به عنوان گواه بر رسالت پیامبر نام می برد که تمام علم کتاب نزد او است « من عنده علم الکتاب» 👌در روایات ما بیان شده است که مراد از کسی که تمام علم الکتاب نزد او است حضرت علی است. 🔶پیامبر گرامی فرمود: « کسی که تنها اندکی از دانش کتاب نزد او بود وصی برادرم سلیمان است و کسی که تمام علم کتاب نزد او است برادرم علی بن ابی طالب است» 📚امالی صدوق ص337 ❗️امام صادق فرمود: « کسی که تمام علم الکتاب نزد او است علی بن ابی طالب است .نسبت کسی که تنها اندکی از علم الکتاب را دارا بود با کسی که تمام علم الکتاب را دارا است همانند آن مقدار آبی است که یک پشه با بال خود از دریا بر می دارد » 📚بحار الانوار ج35 ص429 👌در روایت دیگر امام باقر فرمود: « تمام علم الکتاب نزد ما است و علی افضل و اول ما و برترین ما بعد از پیامبر است» 📚بصائر الدرجات ج1 ص215 📚تفسیر عیاشی ج2 ص220 ❗️علامه مجلسی حدود 20 روایت در این زمینه نقل می کند؛ 📚بحار الانوار ج35 ص429 👌بنابراین اهل بیت که دارای تمام علم الکتاب هستند به طریق اولی دارای قدرت و آگاهی های غیبی هستند به گونه ای که قدرت و علم غیبی اندک آصف بن برخیا در برابر قدرت و علم غیبی آنان قابل مقایسه نمی باشد. 2⃣خداوند می فرماید: « عالم غیب او است و هیچکس را بر اسرار غیبش آگاه نمی کند مگر رسولانی که آنها را برگزیده است» 🔶جن 25-28 ❗️به دو طریق می توان به این آیه بر اثبات علم غیب امامان استدلال کرد؛ 🔶1- مراد از رسولان الهی مطلق فرستاده شدگان برای هدایت انسان ها می باشد که هم شامل پیامبران می شود و هم شامل امامان زیرا خداوند همه آنها را برای هدایت انسان ها فرستاده است.بنابراین امامان نیز از جمله کسانی هستند که خداوند آنها را آگاه بر علم غیب کرده است و آنان را بر این آگاهی برگزیده است چنان که روایات فراوانی بر این مطلب گواهی می دهد. 📚بحار الانوار ج26 ص109 باب6 🔶2- بگوییم مراد از رسولان پیامبران الهی هستند .بنابراین خداوند پیامبرانش را آگاه بر علم غیب کرده است و امامان نیز که وارثان پیامبران هستند به علم غیب آگاهی دارند. ❗️خداوند در آیات متعددی تصریح می کند که پیامبرانش نسبت به علوم غیبی آگاهی داشته اند؛ 🔶حضرت آدم آگاه به علم اسماء بود ( بقره31-33) - نوح آگاه به سرانجام قومش بود( نوح 26-27)- ابراهیم آگاه به ملکوت بود( انعام 75) - لوط آگاه به سرانجام قومش بود( هود81) یعقوب آگاه به پیامبری یوسف و جایگاه والای او بود( یوسف4 و6)- یوسف آگاه به علوم غیبی تعبیر خواب بود( یوسف101)- صالح آگاه بود که ظرف سه روز قومش گرفتار عذاب می شوند ( هود64- 65) سلیمان آگاه به زبان حیوانات بود که این هم نوعی آگاهی غیبی محسوب می شود( نمل 16-18-19)- مسیح نیز صراحتا مردم را از غیب و آنچه در خانه هایشان بود آگاه می کرد( ال عمران 49)- 👌در روایات ما بیان شده است که امامان تمام علوم انبیا را دارا هستند و هر آنچه که خداوند به انبیا خود داده است به امامان نیز داده است؛ 📚بحار الانوار ج26 ص159 باب12 ❗️بنابراین اگر خداوند انبیا را از علم غیب آگاه ساخته است طبیعتا امامان را نیز بر علم غیب آگاه ساخته است. 👌ادامه پاسخ👇👇👇
👌ادامه پاسخ👇👇👇 3⃣در روایات متعدد دیگری نیز آمده است که امامان عالم تر از تمام انبیا به غیر از پیامبر اسلام هستند .علامه مجلسی در این رابطه حدود 13 روایت نقل می کند؛ 📚بحار الانوار ج26 ص194 باب15 ❗️بنابراین اگر انبیاء الهی آگاه به غیب هستند امامان که عالم تر از آنان قلمداد می شوند به طریق اولی نسبت به غیب آگاهی دارند. 4⃣در آیات متعددی تصریح شده است که پیامبر اسلام آگاه به علم غیب بوده است. ❗️او نسبت به اخبار غیبی مربوط به قوم نوح آگاهی داشت ( هود 48-49) و نسبت به احوالات منافقان آگاهی غیبی داشت ( توبه94) و از حقائق نهفته تاریخ زکریا و مریم آگاه بود ( ال عمران 44) و از طریق رویا به برخی از امور آگاهی غیبی پیدا کرده بود ( اسراء 60- فتح 27) ❗️از سوی دیگران تمام علوم پیامبر اسلام به امامان به ارث رسیده است؛ 📚بحار الانوار ج2 ص172 باب23 👌بنابراین علوم غیبی پیامبر اسلام نیز به امامان به ارث رسیده است و آنان به تعلیم پیامبر آگاه به علم غیب بوده اند زیرا پیامبر از جمله آگاهان به غیب بوده و آنان را نیز اگاه ساخته است . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓آیا واقعا اشک ریختن برای امام حسین و اهل بیت تمام گناهان را می ریزد؟ من فردی را می شناسم که بسیار انسان بد دهن و بی ادبی است و همه خانواده اش از او ناراضی هستند اما او برای اهل بیت زیاد گریه می کند آیا خداوند با گریه کردنش گناهانش را می بخشد اگر چه انسان بدی باشد❓ 💠پاسخ💠 👌در این شکی نیست که گریه برای اهل بیت از جمله اعمال صالحه ای است که اگر مقبول درگاه الهی واقع شود تمام گناهان انسان آمرزیده می شود. 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « هر کس برای مصائب ما اهل بیت به مقدار بال پشه ای گریه کند خداوند تمام گناهانش را می آورزد اگر چه گناهانش به اندازه کف روی دریاها باشد» 📚بحار الانوار ج44 ص278 ❗️اما باید توجه کرد؛ 👌گریه کردن برای اهل بیت زمانی برای انسان موثر است و سبب آمرزش انسان می شود که این گریه و عزاداری مقبول درگاه الهی واقع شود . 🔶خداوند می فرماید: « خدا تنها ( اعمال نیک را ) از پرهیزکاران می پذیرد» 🔶مائده27 🗯امام صادق علیه السلام فرمود: « خداوند تنها اعمال نیک و صالح را قبول می کند و اعمال نیک را نیز تنها در صورتی قبول می کند که شما به عهد و پیمان او عمل کنید ( در صورتی که گناه نکنید و پرهیزکار باشد )» 📚الکافی ج1 ص139 - ج2 ص39 ❗️بنابراین زمانی گریه برای اهل بیت زمینه آمرزش تمام گناهان را فراهم می کند که فرد مصداق متقین باشد. 👌یعنی از گذشته خود نادم و پشیمان بوده و در حالی که از گذشته خود توبه واقعی کرده است برای اهل بیت گریه کند در این صورت خداوند به سبب توبه اش و گریه برای اهل بیت تمام گناهان او را می آمرزد. 💠اما اگر فرد بر انجام گناهان خود اصرار داشته باشد و توبه و استغفار واقعی را ترک کرده باشد هیچگاه گریه برای اهل بیت سبب آمرزش او نمی شود چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد» 📚الکافی ج2 ص288 📚وسائل الشیعه ج15 ص337 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤔پرسش ❓آیا امامان و اهل بیت هم فشار قبر و سوال قبر دارند یا خیر❕❕ 💠پاسخ💠 👌فشار قبر مساله ای همگانی است اما شامل معصومین نمی شود .افراد غیر معصوم اگر اهل گناه و معصیت باشند گرفتار فشار قبر می شوند اگر مومن باشند برای آنان جنبه کفاره گناهان را دارد و اگر کافر باشند برای آنها جنبه عذاب را دارد. 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فشار قبر برای مومن کفاره ضایع کردن نعمت ها از ناحیه او است» 📚بحار الانوار ج6 ص221 👌در روایت دیگر امام علی علیه السلام فرمود: « معیشت تنگ همان است که خداوند کافران را از عذاب و فشار قبر بر حذر داشته است» 📚بحار الانوار ج6 ص218 ❗️پیامبر گرامی در مورد سعد بن معاذ فرمود: « او گرفتار فشار قبر شد زیرا در خانه با خانواده اش رفتار خوبی نداشت» 📚بحار الانوار ج6 ص220 🔷امام صادق علیه السلام فرمود: « یکی از خوبان از دنیا رفت . فرشتگان عذاب به سراغ او آمده و خبر از فشار قبر به او دادند زیرا او روزی بدون وضو نماز خوانده و از نصرت ضعیفی خود داری کرده بود» 📚بحار الانوار ج6 ص221 👌حضرت علی فرمود: « فشار قبر به سبب سخن چینی و پرهیز نکردن از بول و دوری کردن از همسر است» 📚بحار الانوار ج6 ص222 👌چون بیشتر مومنان اعمال خوب و بد را با هم آمیخته اند و گناهانی در پرونده اعمالشان ثبت است لذا امام صادق علیه السلام فرمود: « چه کم کسانی هستند که فشار قبر ندارند» 📚بحار الانوار ج6 ص260 👌اما اهل بیت و امامان و پیامبران که افراد معصوم بوده اند و هیچ نقطه تاریکی در زندگی آنان نبوده است هیچگاه گرفتار فشار قبر نمی شوند . ❗️البته در اخباری وارد شده است که کسانی که بر انجام بعضی از اعمال خیر مانند انجام چند حج یا خواندن برخی سور و اذکار مداومت داشته باشند از فشار قبر در امان هستند. 📚سفینه البحار ج2 ص397 ❗️سوال قبر هم در مورد عموم مردم است نه حجت های الهی که از عموم مردم در مورد خدا و پیامبر و کتابشان و امامشان سوال می شود 📚بحار الانوار ج6 ص223 👌معنا ندارد که این سوالات از امام و پیامبر شود و اساسا آنان برترین مخلوقات الهی هستند و قابل تصور نیست فرشتگانی که مقامشان از آنها پایین تر است آنان را مورد باز خواست و سوال و جواب قرار دهند. 📝پرسمان اعتقادی h 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
توصیه‌های رهبر انقلاب درباره شب‌های قدر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔کانال های ضد دین این شبهه را مطرح میکنند که چرا بعداز کشتن شتر صالح عذابی نازل شد ولی بعداز واقعه کربلا عذاب نازل نشد؟؟❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌عذاب های عمومی و فراگیر و استیصالی همانند آنچه در امت های گذشته اتفاق می افتاد به خاطر وجود پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان از زمینیان برداشته شده است و خداوند تا زمانی که اهل بیت در دنیا باشند افراد را گرفتار عذاب استیصال و فراگیر نخواهد کرد. 👌خداوند خطاب به پیامبرش می گوید: «خداوند انان را به خاطر حضور تو در میان انان عذاب نمی کند» 📓انفال33 🔷امام سجاد فرمود: « ما مایه امنیت زمینیان از عذاب و هلاک شدن هستیم» 📚امالی صدوق ص186 💢در روایتی امده است که جابر از امام باقر سوال کرد به چه علت زمین محتاج به حضور امام است .فرمود: « برای انکه عالم بر صلاح و امنیت خود باقی بماند چرا که خداوند زمینیان را عذاب نمی کند در صورتی که بینشان امامی باشد چرا که پیامبر فرمود اهل بیت من مایه امان برای زمینیان هستند و وقتی انان نباشند زمینیان را انچه مکروه می دارند خواهد رسید» 📚علل الشرایع ج1 ص123 👌اما عذاب های خصوصی و شخصی بر افراد وارد می شود و خداوند تمام قاتلان امام حسین علیه السلام را گرفتار این نوع عذاب کرد اما این عذاب کردن الهی با واسطه بوده است چنان که می فرماید: « با آنها پیکار کنید که خداوند آنها را به دست شما مجازات می کند» 🔶توبه 15 👌حال سرنوشت قاتلین امام حسین علیه السلام؛ 1⃣یزید بن معاویه که مجرم اصلی فاجعه کربلا بود تنها پس از سه سال از گذشت فاجعه کربلا با ننگ ترین مرگ ها از دنیا رفت و بر اثر افراط در میگساری و بدمستی هلاک گردید .عباسیان قبرش را نبش کرده و استخوان های باقی مانده او را آتش زدند . 📚دانش نامه امام حسین ج9 ص147 2⃣عبیدالله بن زیاد توسط ابراهیم اشتر کشته شد و ابراهیم سرش را جدا کرد و بدنش را سوزاند و دست و پایش در نبرد ابراهیم قطع شد. 📚امالی طوسی ص241 📚بحار الانوار ج45 ص335 📚تذکره الخواص ص286 3⃣عمر بن سعد نیز توسط ابوعمره کشته شد و سرش از تن جدا شد. 📚الاخبار الطوال ص300 📚تاریخ مدینه دمشق ج45 ص58 4⃣شمربن ذی الجوشن هم توسط مختار گردن زده شد و جنازه اش در روغن جوشان انداخته شد. 📚امالی طوسی ص244 📚بحار الانوار ج45 ص338 5⃣حصین بن نمیر که فرماندهی تیر اندازان لشکر عمر سعد را بر عهده داشت و با تیراندازانش یاران امام را تیر باران و اسبان آنان را کشت و تیری به دندان های امام انداخت و پس از پایان جنگ هفده سر را به کوفه برد . ❗️او توسط ابراهیم اشتر کشته شد و سرش برای مختار فرستاده شد و در مکه و مدینه آویزان شد. 📚تاریخ دمشق ج14 ص389 📚البدایه و النهایه ج8 ص268 ص59 ❗️سایر قاتلین و مسببان حادثه کربلا نیز هر یک به نحوی در همین دنیا مجازات شدند و این نفرین پیامبر در حق آنان محقق شد که فرمود: « خدایا هر که او را بی یاور گذاشت بی یاورش بگذار و قاتل او را بکش و کسی را که سر او را برید ذبح کن و خواسته اش را بر آورده مکن» 📚کامل الزیارات ص131 👌نفرین پیامبر مستجاب شد و همه کسانی که به گونه ای در فاجعه کربلا نقش داشتند در همین دنیا مجازات شدند. 📚دانش نامه امام حسین ج9 ص324 👌عبدالرحمان غنوی می گوید: « از آنان که در کشتن حسین دنباله رو یزید بودند و با حسین جنگیدند کسی نماند مگر این که به دیوانگی یا جذام و یا پیسی مبتلا شد و این مرض در نسل او به ارث ماند» 📚بحار الانوار ج44 ص236 ❗️ابن حجر عالم سنی می گوید: « از قاتلان حسین کسی نماند مگر اینکه در همین دنیا پس از مدت اندکی عقوبت شد به کشته شدن یا کور شدن و یا رو سیاه شدن و یا از دست دادن حکومت» 📚الصواعق المحرقه ص195 👌یعقوبی می نویسد: « مختار قاتلان حسین را تعقیب می کرد و جمع فراوانی از آنها را کشت به گونه ای که کمتر کسی از آنها زنده ماند» 📚تاریخ یعقوبی ج2 ص259 👌در بحار الانوار چنین آمده است: « مختار در طول هجده ماه حکومت خود بر کوفه ، هجده هزار تن از کسانی را که در به شهادت رساندن امام حسین و یارانش شرکت کرده بودند کشت» 📚بحار الانوار ج45 ص386 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓در قرآن کریم میفرمایند ما شما را از دوجنس مرد و زن آفریدیم یا از دو جنس نر و ماده خلق کردیم چرا اشاره ای به دوجنسه نشده؟حکم ارث بردن دوجنسه هاچگونه است؟حکم ازدواج بافرد دوجنسه❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند در سوره حجرات می فرماید: « ای مردم ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است» 🔶حجرات13 👌منظور از آفرینش مردم از یک مرد و زن همان بازگشت نسب آن ها به آدم و حوا است و همگان اعم از مرد و زن و خنثی پدر و مادر و ریشه واحدی دارند که حضرت آدم و حوا می باشند. 📚تفسیر نمونه ج22 ص196 ❗️ممکن است استدلال شما به این آیه موجه تر باشد که خداوند می فرماید: « به هر کس اراده کند دختر می دهد و به هر کس اراده کند پسر می دهد و یا اگر اراده کند پسر و دختر هر دو به آنها می دهد» 🔶شوری49 ❗️و اشکال کنید که خداوند تنها به فرزندان پسر و دختر اشاره کرده است و از خنثی که جنسیت او مشخص نیست نامی نبرده است. 👌اما باید توجه کرد: ❕افراد خنثی و دو جنسه در واقع یا مذکر هستند و یا مونث و از این دو حالت و محتوای آیه مذکور خارج نیستند اما گاهی جنسیت او مشخص است و گاهی مشخص نمی باشد و خنثی مشکل نامیده می شود. 👌امروزه از طریق آزمایش های هور مونی به راحتی جنسیت دو جنسه تشخیص داده می شود و پس از تعیین جنسیت با انجام عمل جراحی ، جنسیت واقعی را ظاهر می کنند .یعنی اگر مرد است آلت تناسلی زن را بر می دارند و مرد می شود و احکام مرد را پیدا می کند و اگر تشخیص دادند که زن است آلت تناسلی مردی را بر می دارند و زن می شود و احکام زن بر او جاری می شود. 📚استفتاءات جدید ، مکارم شیرازی، ج1 ص470 👌در گذشته چون علوم پزشکی محدود بود و راه تشخیص جنسیت خنثی کاملا مشخص نبود به وسیله راهکار هایی که در روایات بیان شده جنسیت خنثی را تعیین می کردند تا حکم همان جنس را مانند دیگران داشته باشند .مثلا اگر هم آلت زنانه دارد و هم مردانه چنانچه ادرار اول از آلت تناسلی مردی خارج شود مرد است و اگر از آلت تناسلی زنی خارج شود زن است. 📚وسائل الشیعه ج26 ص284 ❗️اما اگر از این راه نیز نمی توانستند پی به جنسیت فرد ببرند و مثلا از هر دو آلت همزمان بول خارج شود چنین فردی خنثی مشکل نامیده می شد . 🔶خنثی مشکل در تکالیف باید احتیاط کند و در ارث نصف ارث مرد و نصف ارث زن را می برد. 📚وسائل الشیعه ج29 ص228 ❗️در سایر تکالیف نیز باید احتیاط کند مثلا در نماز تمام بدنش را بپوشاند و تا زمانی که جنسیتش مشخص نشده است حق ازدواج ندارد و ... 📚الحدایق الناضره ج7 ص20 ❗️اما چنان که گفته شد امروزه با پیشرفت علوم پزشکی به راحتی جنسیت تشخیص و عمل جراحی صورت می گیرد و جنسیت واقعی مشخص می شود. 👌نوعی دیگر از خنثی آن است که فرد در ظاهر مرد است اما خصوصیات و روحیات زنانه دارد و یا در ظاهر زن است اما خصوصیات و روحیات مردانه دارد در این صورت نیز می تواند عمل جراحی کند تا واقعیت جنسیتی او آشکار شود و پس از عمل کردن حکم جنس تغییر یافته را خواهد داشت ، اما تا قبل از تغییر جنسیت حکم خودش را دارد .اگر مرد است و روحیات زنانه دارد تا قبل تغییر جنسیت احکام مرد بر او جاری است و اگر زن است و روحیات مردانه را دارد تا قبل از تغییر جنسیت احکام زن را خواهد داشت . 📚استفتاءات جدید ، مکارم شیرازی، ج1 ص470 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترتیل جزء هجدهم قرآن کریم 🔺 تلاوت ترتیل قرآن کریم در مسجد مقدس جمکران، هر روز پس از اذان صبح از شبکه قرآن و معارف سیما و شبکه های اجتماعی مسجد مقدس جمکران بصورت زنده پخش می شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓برخی اشکال می کنند که از جمله خرافات شیعه آن است که به امام زمانشان می گویند (بقیه الله) و استناد به آیه قرآن می کنند :« بقیه الله خیر لکم» در حالی که این آیه مربوط به قوم شعیب و در آمد حلال است و ربطی به امام زمان ندارد❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌قرآن از زبان حضرت شعیب نقل می کند که چنین با قومش گفتگو می کرد: « ای قوم من پیمانه و وزن را با عدالت وفا کنید و بر اشیاء ( و اجناس) مردم عیب مگذارید و از حق آنان نکاهید و در زمین فساد نکنید .سرمایه حلالی که خداوند برای شما باقی گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید ( بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین)» 🔶هود 85- 86 👌تعبیر به بقیه الله یا به خاطر آن است که سود حلال اندک چون به فرمان خداست بقیه الله است و یا اینکه تحصیل حلال باعث دوام نعمت الهی و بقای برکات می شود و یا اینکه اشاره به پاداش ها و ثواب های معنوی است که تا ابد باقی می ماند هرچند دنیا و تمام آنچه در آن است فانی شود . 📚تفسیر نمونه ج9 ص203 🔴در روایات متعددی بقیه الله تفسیر به وجود پر خیر و برکت امام مهدی علیه السلام شده است . 🔶امام باقر علیه السلام فرمود: « نخستین سخنی که مهدی پس از قیام خود می گوید این آیه است « بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» سپس می گوید منم بقیه الله و حجت و خلیفه او در میان شما سپس هیچکس بر او سلام نمی کند مگر اینکه بگوید السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه» 📚کمال الدین ج1 ص447 📚اعلام الوری ج2 ص248 📚بحار الانوار ج52 ص23 👌امام صادق علیه السلام فرمود: « آخرین امامان قائم به حق است .بقیه الله در زمین و صاحب الزمان» 📚بحار الانوار ج51 ص145 👌وفرمود: « مردم بر صاحب الزمان چنین سلام می کنند « سلام بر تو ای بقیه الله» سپس آیه « بقیه الله خیر لکم » را تلاوت فرمود» 📚الکافی ج1 ص412 ❗️آیات قرآن هر چند در مورد خاصی نازل شده باشد مفاهیم جامعی دارد که می تواند در اعصار و قرون بعد بر مصداق های کلی تر و وسیع تر تطبیق شود .درست است که در آیه مورد بحث ، مخاطب، قوم شعیب هستند و منظور از بقیه الله سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهی است ولی هر موجود نافع که از طرف خداوند برای بشر باقی مانده و مایه خیر و سعادت گردد بقیه الله محسوب می شود .مصداق این کلی گاهی سرمایه و سود حلالی است که به فرمان الهی کسب می شود و گاه تمام پیامبران الهی و جانشینانشان بقیه الله هستند .تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت برای یک قوم و ملت باقی می مانند از این نظر بقیه الله هستند. 👌واز آنجا که مهدی موعود آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابی پس از قیام پیامبر اسلام است یکی از روشن ترین مصادیق بقیه الله می باشد و از همه به این لقب شایسته تر است بخصوص که تنها باقیمانده بعد از پیامبران و امامان است. 📚تفسیر نمونه ج9 ص204 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توصیه‌های امام خمینی (ره) برای آمادگی شب قدر 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اعمال شب نوزدهم
⚫️اعمال مشترک شب های قدر ماه مبارک رمضان 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓قرآن می گوید نماز انسان را از فحشاء و منکر نگه می دارد در حالی که امروزه افرادی نماز می خوانند و هزار و یک ظلم و جنایت هم می کنند .به نظرتون این گفته قرآن نوعی تناقض و دروغ محسوب نمی شود❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند می فرماید: « نماز را بر پا دار که نماز ( انسان را ) از زشتی ها و منکرات باز می دارد » 🔶عنکبوت 45 ❗️طبیعت نماز از آنجا که انسان را به یاد نیرومندترین عامل بازدارنده یعنی اعتقاد به مبدء و معاد می اندازد دارای اثر بازدارندگی از فحشاء و منکر است . 👌انسانی که به نماز می ایستد تکبیر می گوید خدا را از همه چیز برتر و بالاتر می شمرد به یاد نعمتهای او می افتد ، حمد و سپاس او می گوید، او را به رحمانیت و رحیمیت می ستاید، به یاد روز جزای او می افتد، اعتراف به بندگی او می کند، از او یاری می جوید صراط مستقیم از او می طلبد، و از راه کسانی که غضب بر آنها شده و گمراهان به خدا پناه می برد (مضمون سوره حمد) 🔶بدون شک در قلب و روح چنین انسانی جنبشی به سوی حق و حرکتی به سوی پاکی و جهشی به سوی تقوا پیدا می شود . 👌برای خدا رکوع می کند، و در پیشگاه او پیشانی بر خاک می نهد، غرق در عظمت او می شود و خودخواهیها و خود برتربینیها را فراموش می کند . ❗️شهادت به یگانگی او می دهد گواهی به رسالت پیامبر می دهد . 🔶بر پیامبرش درود می فرستد و دست به درگاه خدای برمی دارد که در زمره بندگان صالح او قرار گیرد (تشهد و سلام) 👌همه این امور موجی از معنویت در وجود او ایجاد می کند، موجی که سد نیرومندی در برابر گناه محسوب می شود . 🔶این عمل چند بار در شبانه روز تکرار می گردد، هنگامی که صبح از خواب برمی خیزد در یاد او غرق می شود . 🔶در وسط روز هنگامی که غرق زندگی مادی شده ناگهان صدای تکبیر مؤذن را می شنود، برنامه خود را قطع کرده، به درگاه او می شتابد، و حتی در پایان روز و آغاز شب پیش از آنکه به بستر استراحت رود با او راز و نیاز می کند و دل را مرکز انوار او می سازد . 🔷از این گذشته به هنگامی که آماده مقدمات نماز می شود خود را شستشو می دهد پاک می کند، حرام و غصب را از خود دور می سازد و به بارگاه دوست می رود همه این امور تاثیر بازدارنده در برابر خط فحشاء و منکرات دارد . 👌منتها هر نمازی به همان اندازه که از شرایط کمال و روح عبادت برخوردار است نهی از فحشاء و منکر می کند، گاه نهی کلی و جامع و گاه نهی جزئی و محدود . 📚تفسیر نمونه ج16 ص283 👌از این بیان روشن می شود که باز دارندگی نماز از فحشاء و منکر به نحوی مقتضی است نه علت تامه یعنی چنین نیست که هر کس نماز بخواند گناه نکند بلکه بدین معنا است که طبیعت نماز اگر به صورت کامل محقق شود و مانع و مزاحمی ایجاد نشود زمینه باز دارنگی از گناه را در انسان ایجاد می کند زیرا نماز انسان را به یاد خدا می اندازد و یاد خدا مانع انجام گناهان است چنان که امام باقر علیه السلام فرمود: « یاد خدا سبب ایجاد مانع بین انسان و معصیت می شود» 📚بحار الانوار ج90 ص151 ❗️بنابراین نماز زمینه ترک گناه را در انسان با یاد خدا فراهم می کند و خداوند هم تنها آن مقدار از نمازهای فرد را قبول می کند که آن نماز سبب ترک گناه او شود و حقیقتا به خدا توجه کرده باشد چنان که امام صادق علیه السلام فرمود: « کسی که دوست دارد ببیند آیا نمازش مقبول درگاه الهی شده یا نه باید ببیند آیا این نماز او را از زشتی ها و منکرات باز داشته یا نه به همان مقدار که باز داشته نمازش قبول است» 📚معانی الاخبار ص236 📚بحار الانوار ج81 ص263 👌اگر برخی نماز می خوانند و گناه می کنند از این جهت است که به خوبی متذکر به یاد خدا نشده اند. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔ چند روز هست که ساعت هفت عصر در شبکه چهار سیما افرادی را میاورند که از این دنیا رفته و مجددا برگشتند و از حال و هوای برزخ که دیده بودند می گویند. آیا انسان های برگشتی از برزخ به این تعداد که زیاد هم نشان می دهند ممکن هست؟ و نیز در این رابطه آیا آیات و روایات در تایید آن داریم؟ اینان مرگ را خیلی راحت جلوه می دهند آیا واقعا چنین است ❗️❗️ 💠💠 👌در این باره توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣اصل اولی آن است که با مرگ کسی به دنیا بازگشت نمی کند ، این حقیقتی است که در آیات متعددی مورد تاکید قرار گرفته است . 🔸خداوند می فرماید ؛ « (آنها همچنان به راه غلط خود ادامه مى ‏دهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرارسد، مى ‏گويد: پروردگار ا! مرا بازگردانيد؛ شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم، (ولى به او مى ‏گويند) چنين نيست! اين سخنى است كه او به زبان مى‏ گويد (و اگر باز گردد، كارش همچون گذشته است).» ( مومنون 99 _ 100) ❕اين آيه صريحاً بازگشت به اين زندگى را براى جبران گذشته، نفى مى‏ نمايد. 👌و همچنین می فرماید ؛ « چگونه به خدا ايمان نمى‏ آوريد با اين كه شما (قبل از آفرينش آن گاه كه خاك بوديد) مرده و بى‏ جان بوديد و خداوند شما را زنده كرد؛ سپس شما را مى‏ ميراند و بعد زنده مى ‏كند، و سپس به سوى او باز مى‏ گرديد » ( بقره 28) 👌اين آيه نیز صريحاً مى‏ گويد پس از مرگ يك بار بيشتر زنده نخواهيد شد و آن زنده شدن در رستاخيز و بازگشت به سوى خدا و پيوستن به ابديّت و زندگى جاويدان آن سرا است. 👌یا می فرماید ؛ « خداوند همان كسى است كه (نخست) شما را آفريد، سپس روزى داد؛ بعد مى ‏ميراند، سپس زنده مى‏ كند. » ( روم 40) ❕در اين آيه نيز تنها يك مرتبه مرگ و حيات، پس از آفرينش نخستين انسان، ذكر شده، كه مرگ اين جهان و حيات بازپسين باشد. 👌و نیز می فرماید ؛ « مى‏ گويند: پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى؛ اكنون به گناهان خود معترفيم؛ آيا راهى براى خارج شدن (از دوزخ) وجود دارد » ( غافر 11) 👌منظور از دو بار ميراندن، مرگ در پايان عمر و مرگ در پايان برزخ است، و منظور از دو مرتبه احيا، احياى برزخى و احياى در قيامت است . 📚تفسیر نمونه ج 20 ص 42 ❕بنابراین از آیات استفاده می شود که هر انسانی تنها یک بار مرگ را تجربه می کند و کسی به دنیا بازگشت نمی کند که مجددا مرگ را تجربه کند . 2⃣از این اصل کلی در ممنوعیت بازگشت به دنیا ، مواردی استثناء می شود که افرادی به اعجاز الهی برای مصلحتی به دنیا بازگشت می کنند ، مانند کسانی که در هنگام ظهور امام مهدی علیه السلام رجعت می کنند یا کسانی که توسط عیسی مسیح زنده شدند یا عزیر نبی که صد سال میرانده شد و زنده شد ، یا افرادی از بنی اسرائیل که پس از مرگ مجددا زنده شدند. 👌یا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « ( پس از وفات پیامبر ) علی علیه السلام ابوبکر را ملاقات کرد و با او در امر خلافت احتجاج کرد ، و گفت آیا راضی می شوی که در این مساله پیامبر بین من و تو قضاوت کند ؟ علی علیه السلام دست ابوبکر را گرفت و به مسجد قبا برد که به ناگاه پیامبر در آنجا بود که بر علیه ابوبکر حکم داد ، ابوبکر ترسان بازگشت و عمر را مطلع کرد ، عمر گفت این سحر بنی هاشم است » 📚بصائر الدرجات ج 1 ص 274 👌بنابراین زنده شدن مجدد و بازگشت به دنیا در موارد استثنایی و محدود بوده که آن هم به خاطر مصالحی توسط خداوند واقع می شده است . 3⃣مرگ حتی برای بندگان مخلص خداوند راحت نیست و همراه با سختی هایی است . ❕قرآن بارها روى مساله مرگ و مخصوصا لحظه جان دادن تكيه مى‏ كند، و به انسانها هشدار مى ‏دهد كه همگى چنين لحظه‏ اى را در پيش دارند، گاه از آن به" سكرة الموت" (مستى و گيجى حال مرگ) تعبير كرده است ( ق 19) و گاه تعبير به" غمرات الموت" يعنى" شدائد مرگ" ( انعام 93) گاه تعبير به" رسيدن روح به حلقوم" ( واقعه 83) و گاه تعبير به" رسيدن روح به تراقى"، يعنى استخوانهاى اطراف گلوگاه نموده است ، چنان که می فرماید ؛ « جان به گلوگاهش رسد- و گفته شود: آيا كسى هست كه اين بيمار را از مرگ نجات دهد؟ - و يقين به فراق از دنيا پيدا كند- و ساق پاها (از شدت جان دادن) به هم مى‏ پيچيد. » ( قیامت 26_ 29) ❕ اين نكته از این آيات استفاده مى‏ شود كه جدايى روح از بدن به طور تدريجى صورت مى ‏گيرد، و اين خود مزيد بر وحشت است كه اگر ناگهانى و در يك لحظه بود تحملش آسان‏تر بود. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌مرگ انتقال از اين جهان به جهان ديگر مى‏ باشد، يعنى همانگونه كه انتقال انسان از عالم جنين به جهان دنيا توأم با درد و رنج فراوان است، انتقال به جهان ديگر نيز طبعا چنين خواهد بود. ❕از روايات استفاده مى‏ شود كه حتّى انبياء و مردان خدا كه نه دلبستگى به دنيا داشتند، و نه وحشتى از آينده، و به همين دليل از آرامش خاصى در اين لحظه برخوردار بودند از مشكلات و شدائد اين لحظه انتقالى بى‏ نصيب نبودند، چنانكه در حالات پيامبر مى‏ خوانيم كه در واپسين لحظات عمر مباركش دست در ظرف آبى مى ‏كرد و به صورت مى كشيد وَلا الهَ الّا اللَّه مى ‏گفت، و مى‏ فرمود ؛ «مرگ سكرات و شدائدى دارد» 📚تفسیر روح البیان ج 9 ص 118 👌و یا در نقل دیگری آمده است ؛ « عیسی بن مریم به سوی قبر یحیی بن زکریا رفت و از خداوند خواست تا او را زنده کند ، خداوند هم یحیی را زنده کرد ، و از قبر خارج شد و به عیسی گفت از من چه می خواهی ، گفت می خواهم با من انس بگیری چنان که در گذشته دنیا مانوسم بودی ، یحیی گفت هنوز حرارت مرگ در من خاموش نشده است و تو می خواهی باز مرا به دنیا و حرارت مرگ بازگردانی » 📚الکافی ج 5 ص 640 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « نامأنوس ‏ترين زمان براى اين آفريده (انسان)، سه زمان است: روزى كه متولّد مى ‏شود و از رحِم مادرش بيرون مى ‏آيد و دنيا را مى‏ بیند. و روزى كه‏ مى‏ ميرد و آخرت و اهل آخرت را مى‏ بيند. و روزى كه برانگيخته مى‏ شود و مقرراتى را مى‏ بيند كه در سراى دنيا نديده است » 📚عيون أخبار الرِّضا عليه السلام ج 1 ص 257 👌پیامبر گرامی می فرمود ؛ « مشاهده ملك الموت سخت‏ تر از هزار ضربه شمشير است. سوگند به آنكه جانم در دست اوست، جان هيچ بنده ‏اى از دنيا نرود مگر اينكه يكايك رگ‏هاى او درد كشند.» 📚میزان الحکمه ج 11 ص 124 👌و فرمود ؛ « آسانترين مردن، به منزله خارى است كه در ميان پشم باشد. آيا خار از پشم بيرون مى‏ آيد بدون آنكه مقدارى پشم با آن باشد » 📚همان مدرک 👌بنابراین نمی توان تصویری از مرگ ارائه داد که هیچ گونه درد و رنج و سختی در آن نباشد . 4⃣به نظر می رسد اکثر کسانی که در برنامه مذکور حاضر می شوند ، مرگ را درک نکرده اند ، بلکه تجربه هایی نزدیک به مرگ داشته اند و در آن هنگام که حالت خواب و بیهوشی آنها را در برگرفته بوده است ، ارواحشان عوالمی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان بر آن برده اند که آن عوالم را پس از مرگ تجربه کرده اند . 👌خداوند می فرماید ؛ « خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض مى ‏كند، و ارواحى را كه نمرده ‏اند نيز به هنگام" خواب" مى ‏گيرد، سپس ارواح كسانى را كه فرمان مرگ آنها را صادر كرده نگه ميدارد، و ارواح ديگرى را (كه بايد زنده بمانند) باز مى ‏گرداند تا سرآمد معينى، در اين امر نشانه‏ هاى روشنى است براى كسانى كه تفكر مى‏ كنند. » ( زمر 42) ❕از این آیه استفاده می شود که انسان تركيبى است از روح و جسم، روح گوهرى است غير مادى كه ارتباط آن با جسم مايه نور و حيات آن است و به هنگام مرگ خداوند اين رابطه را قطع مى ‏كند، و روح را به عالم ارواح مى‏ برد و به هنگام خواب نيز اين روح را مى‏ گيرد، اما نه آن چنان كه رابطه به كلى قطع شود، بنا بر اين روح نسبت به بدن داراى سه حالت است ؛ ❕ارتباط تام (حالت حيات و بيدارى) ارتباط ناقص (حالت خواب) قطع ارتباط به طور كامل (حالت مرگ). و خواب چهره ضعيفى از" مرگ" است، و" مرگ" نمونه كاملى از" خواب و بعضى از ارواح هنگامى كه در عالم خواب رابطه آنها با جسم ضعيف‏ مى‏ شود گاه به قطع كامل اين ارتباط مى ‏انجامد به طورى كه صاحبان آنها هرگز بيدار نمى‏ شوند، و اما ارواح ديگر در حال خواب و بيدارى در نوسانند تا فرمان الهى فرا رسد. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 478 ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر كس مى ‏خوابد نفس او به آسمان صعود مى ‏كند و روح در بدنش مى ‏ماند، و در ميان اين دو ارتباطى همچون پرتو آفتاب است، هر گاه خداوند فرمان قبض روح آدمى را صادر كند" روح" دعوت نفس را اجابت مى ‏كند، و به سوى او پرواز مى‏ نمايد، و هنگامى كه خداوند اجازه بازگشت روح را دهد" نفس" دعوت" روح" را اجابت مى‏كند و به تن باز مى‏ گردد » 📚بحار الانوار ج 58 ص 27 👌به نظر می رسد که افراد مذکور گرفتار خواب عمیقی بوده اند که ارتباط روح با جسم ضعیف شده بوده به نحوی که حتی از نظر پزشکان هم مثلا آنان مرده محسوب می شده اند ، اما هنوز این ارتباط به نحو کامل قطع نشده بوده تا آنان حقیقتا بمیرند و روح آنان عوالم و حالاتی را مشاهده کرده که پس از بهبودی گمان کرده اند که آن حالات را در هنگامه مرگ مشاهده کرده در حالی که این مشاهده در هنگام خواب عمیق نزدیک به مرگ بوده است ، نه خود مرگ . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است ❗️چرا باید شب قدر را احیا گرفت ❕❕ 💠💠 👌شب قدر به اين جهت" قدر" ناميده شده كه جميع مقدرات بندگان در تمام سال در آن شب تعيين مى‏ شود، اين معنى سوره دخان است كه مى‏ فرمايد ؛ « ما اين كتاب مبين را در شبى پر بركت نازل كرديم، و ما همواره انذار كننده بوده‏ ايم، در آن شب كه هر امرى بر طبق حكمت خداوند تنظيم و تعيين مى‏گردد" (دخان- 3 و 4). 👌اين بيان هماهنگ با روايات متعددى است كه مى‏ گويد در آن شب، مقدرات يك سال انسانها تعيين مى‏ گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها، و امور ديگر، در آن ليله مباركه تفريق و مى‏ شود. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان صورت می گیرد و ابرام و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم صورت می گیرد » 📚الکافی ج 4 ص 156 👌و فرمود ؛ « حوادث و مرگ‏ها و روزى‏ ها و آنچه تا سال خواهد شد ، در شب نوزدهم تقدیر می شود » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕البته اين امر هيچگونه تضادى با آزادى اراده انسان و مساله اختيار ندارد، چرا كه تقدير الهى به وسيله فرشتگان بر طبق شايستگيها و لياقتهاى افراد، و ميزان ايمان و تقوى و پاكى نيت و آنها است. ❕يعنى براى هر كس آن مقدر مى‏ كنند كه لايق آن است، يا به تعبير ديگر زمينه ‏هايش از ناحيه خود او شده، و اين نه تنها منافاتى با اختيار ندارد و بلكه تاكيدى بر آن است. 📚تفسیر نمونه ج 27 ص 189 ❕ در گذشته بیشتر در مورد رابطه الهی با اختیار انسان توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3519 👌 فلسفه احیاء شب قدر در این نکته است که چون در شب قدر سرنوشت انسانها براى يك سال، بر طبق لياقتها و آنها، تعيين مى ‏شود، بايد آن شب را بيدار بود، و توبه كرد و خودسازى نمود و به درگاه خدا رفت و لياقتى بيشتر و بهتر براى رحمت او پيدا كرد ، به خاطر همین است که عبادت و بندگی در شب قدر ارزشی بالاتر از هزار ماه دارد . ❕آرى در لحظاتى كه سرنوشت ما تعيين مى‏ شود نبايد انسان در خواب باشد، و از همه چيز غافل و بيخبر كه در اين سرنوشت غم ‏انگيزى خواهد داشت ، قرآن نیز چون يك كتاب سرنوشت ‏ساز است، و خط سعادت و خوشبختى و هدايت انسانها در آن مشخص شده است بايد در شب قدر ، شب تعيين سرنوشتها، نازل گردد، و چه زيبا است رابطه ميان" قرآن" و" شب قدر"؟ 📚همان مدرک ❕لذا در فراوانی بر احیاء شب قدر تاکید شده است . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس شب قدر را احیاء بگیرد ، گناهانش آمرزیده می شود ، اگر چه به اندازه ستاره های آسمان و سنگینی و پیمانه های دریاها باشد » 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 358 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم ❗️❗️ 💠💠 👌برترین اعمال در شب قدر ، مشغول شدن به عبادت و بندگی و ذکر و دعا و قرائت قرآن و شب زنده داری است . ❕🔷زیرا اعمال و در شب قدر برتر از هزار ماه است . 🔶 3 ❕و هزار ماه بیش از سال است .به راستی چه شب با عظمتی است که به اندازه یک عمر طولانی پر برکت دارد . 📚تفسیر ج27 ص183 🔷امام علیه السلام فرمود : « اعمال خیر و در شب قدر برتر از هزار ماهی است که شب قدر نباشد » 📚 ج4 ص157 🔶امام علیه السلام فرمود : « اعمال صالح در شب از نماز و زکات و سایر کارهای خیر برتر است از عمل کردن در ماهی که شب قدر نداشته باشد » 📚 ج4 ص157 👌پیامبر فرمود : « هر کس شب قدر را از روی و امید به خداوند احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد » 📚 الاشهر الثلاث ص136 👌امام علیه السلام فرمود : « هر کس شب قدر را احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستارگان آسمان ها و سنگینی ها و پیمانه های دریاها باشد » 📚 الاعمال ص186 👌در حدیث نقل شده است که خداوند می فرماید ؛ « تقرب من برای کسی است که شب قدر را بماند ، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به رحم کند ، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر بدهد ، درختان و میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر مرا بگوید ، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر کند ، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت بخواند » 📚مستدرک ج7 ص456 👌در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « شب قدر را احیاء بگیر و صد رکعت در آن بخوان و غسل کن » 📚الکافی ج 4 ص 156 ❕فضیل بن یسار می گوید ؛ « امام باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ، تمام شب را با دعا سپری می شد تا هنگام صبح و سپس نماز ( صبح را ) می خواند » 📚الکافی ج 4 ص 155 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند ، به خداوند سوگند اهل بهشت است ، چرا که این دو سوره در نزد خدا جایگاه رفیعی دارند » 📚بحار الانوار ج 94 ص 19 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « در شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان که در هر رکعت پس از حمد ، ده مرتبه سوره توحید را بخوان و اگر بتوانی این دو شب را تا صبح بیدار باشی چنین کن ، چرا که در آن فضل کبیر و نجات از آتش است » 📚همان مدرک ص 24 ❕علامه مجلسی می گوید: « بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و آلش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند» 📚زاد المعاد ص126 ❕البته شیخ صدوق در این رابطه سخنی قابل توجه دارد و می گوید ؛ « هر کس این دو شب ( شب بیست و یکم و بیست و سوم ) را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است» 📚امالی ، ص649 ❕به نظر می رسد که این مطلب برگرفته از سخن پیامبر به ابوذر است که فرمود ؛ « یک ساعت نشستن برای مذاکره علم محبوبتر است نزد من از شب زنده داری هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز خوانده شود و برتر است از هزار غزوه که انجام داده شود و برتر است از دوازده هزار مرتبه قرائت قرآن ، پس بر شما باشد به مذاکره و گفتگوی علمی چرا که با علم حلال از حرام شناخته می شود ، ای ابوذر ، یک ساعت نشستن برای گفتگوی علمی برای تو از عبادت یک سال که روزش را روزه بداری و شبش را به نماز بایستی بهتر است » 📚جامع الاخبار ص 37 ❕در کتاب مفاتیح نوین هم آمده است ؛ « احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند» 📚کلیات مفاتیح نوین،ص785 👌بنابراین هم عبادت و بندگی لازم است و هم علم آموزی و یاد گرفتن دین ، در این صورت است که عبادت موجب رشد و ترقی انسان می شود . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ترتیل جزء نوزدهم قرآن کریم . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال روحانیون میگن در شب قدر اعمال مقدر میشه اگر اعمال ما مقدر شده پس اختیار ما چی میشه خب مقدر شده من گناه کنم ،بدبخت بشم ،و ...تقصیری ندارم ♦️پاسخ ❗️از جمله امور مسلم نزد ما مساله قضا و قدر میباشد و این که امور در شب قدر مقدر میشود 🔷امام صادق فرمود: « تقدیر در شب نوزدهم ماه رمضان است ،تحکیم ساختن آن امور مقدر شده در شب بیست و یکم است و امضا و قطعی ساختن آن در شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚الکافی ج4 ص159 🔶و امده است که این مقدر ساختن،تقدیرات یک ساله عمر انسان تا ماه رمضان سال اینده است 📚الکافی ج4 ص160 ❗️ اما باید توجه کرد که مساله قضا و قدر و تقدیر امور توسط خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد مهم ان است که مقدرات پرودگار به طور صحیح تفسیر شود: ♻️« مقصود از تقدیرهای خداوند همان سنت های قطعی است که بر ما و جهان حکومت می کنند و تاثیر این سنت ها در خوشبختی و بدبختی مردم قطعی و تخلف ناپذیر است و ما در انتخاب هر سنتی از این سنن مختار و ازاد هستیم 👌تقدیر الهی درباره ملتی که تن به تنبلی و بیکاری درد دهند و با یکدیگر به نزاع و اختلاف برخیزند و نیروهای خداد را در مسیر های غلط به هدر دهند واز وضع زمان و محیط خود اگاهی نداشته باشند ان است که دیر یا زود از هم متلاشی گردند ولی تقدیر خداوند درباره ملتی که به فکر محرومان زحمتکش باشد و با کم کردن فاصله طبقاتی انان را از یک زندگانی ابرومند برخور دار سازندل وبه طور خلاصه ملتی که عاطفه ودادگر باشند این است که همواره از ثبات و ارامش و ترقی و پیشرفت و تحرک و سازندگی برخوردار شوند ❗️این ما هستیم که از هر یک از این دو تقدیر یکی را انتخاب می کنیم ❗️اگر شخص بیمار به پزشک مراجعه کند و دارو بخورد خوب میشود و اگر به پزشک مراجعه نکند و یا دارو نخورد یا می میرد یا رنجور می شود هر دو سرنوشت به دست خداست و انتخاب هریک با ماست واثر ان به حکم خداست ❗️هر کس تلاش و کوشش کند موفق می شود و هرکس از امکاناتش استفاده نکند،سرنوشتش خراب میشود 🔷تقدیر خداوند این است که هر کس صله رحم کند و صدقه دهد عمرش زیاد شود و هر کس قطع رحم کند عمرش کم شود ❗️شما میتوانید با مراجع به سنن خداوند در جهان افرینش صدها مثال برای قضا وقدر مربوط به افعال بشر پیدا کنید ومعنای تقدیر را درباره کارهای انسان بدست اورید ❗️پیامبر گرامی فرمود: « پنج طایفه هستند که دعای انان مستجاب نمی شود یکی از انان کسی است که از زیر دیوار کج که در حال ریختن است فرار نکند و دیوار فرو ریزد » 📚بحار الانوار ج 5 ص 105 ❗️دعای او مستجاب نمی شود زیرا سرنوشت کسی که از دیوار کج فرار نکند مرگ است ولی با اختیار خود به استقبال این سرنوشت رفت در صورتی که می توانست تقدیر دیگری انتخاب کند ❗️امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که ایا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود: « از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست» 📚توحید ،صدوق ص369 ❗️یعنی من در انتخاب هر دو ازاد هستم اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است واگر فرار کنم و سالم بمانم ان نیز به حکم سرنوشت است» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی،ایات عظام سبحانی ومکارم،ص65 🔷با این بیان روشن میشود که مساله قضا و قدر و تقدیرات خداوند منافاتی با اختیار انسان ندارد 🔺از سوی دیگر خداوند می داند که انسان با اختیار خود از کدام یک از تقدیرات تبعیت می کند .ایا با اختیارش صله رحم می کند تا عمرش زیاد شود یا قطع رحم می کند تا عمرش کم شود .با اختیارش تلاش می کند تا موفق شود یا تنبلی می کند تا شکست بخورد ▪️همان امری را که قرار است انسان با اختیار خودش انجام دهد نزد خداوند معلوم است و پرودگار در پرونده عمل او ثبت می کند و طبق روایات در شب قدر فرشتگان آن پرونده را به محضر امام عصر عرضه می کنند 📚بحار الانوار ج25 ص47 باب 3 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر میتوان اثبات وجود امام زمان را کرد ♦️پاسخ ❗️امام باقر فرمود: « با سوره قدر بر امامت ما احتجاج کنید و بدانید که در بحث و استدلال پیروز می شوید چرا که پس از پیامبر حجت خدا بر خلق همین سوره است این سوره سرور دین و بزرگترین دلیل مذهب شما و نهایت دانش ما است» 📚الکافی ج1 ص249 🔷نحوه استدلال را نیز چنین اموخته اند که به منکران امامت ما بگویید: ⁉️« ایا با رحلت پیامبر گرامی شب قدر هم از بین رفت یا باقی است ؟ 🔷قطعا باید بگویند که باقی است»( چون تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می کند .پیامبر نیز فرمود شب قدر تا روز قیامت باقی است ؛ بحار الانوار ج25 ص98) ♦️« بعد از ان بگویید : ❗️اگر هر سال شب قدر دارد و فرشتگان در آن نازل میشوند و اسرار سالانه ( من کل امر) را با خود می اورند ⁉️اولا : بر چه کسی نازل میشوند ⁉️ثانیا : چرا این اسرار را می اورند ❗️ایا می اورند که به کسی بدهند یا می اورنند که برگردانند ؟ 🔷اگر می اورند که برگردانند پس چرا اوردند وچرا نازل شدند و اگر می اورند که به کسی بدهند آن فرد کیست 👌 در زمان پیامبر گرامی ناچارا باید بگویند بر ایشان نازل می شدند و پس از ایشان نیز ناچارا باید بگویند تا روز قیامت انسان های کاملی و امامانی مانند پیامبر که برتر از فرشتگان هستند بر روی زمین حضور دارند که محل نزول فرشتگان ومیزبان انها هستند » 📚الکافی الکافی ج1 ص249 برگرفته از استدلال حضرت امیر ❗️نزول فرشتگان در شب قدر و شرف یابی انان به حضور امام معصوم ان قدر زیاد است که امام باقر فرمود: « تمام ملائکه در شب قدر به دور ما طواف میکنند» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج5 ص13 🔷پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال متنی در مورد شب قدر در کانال ها در حال انتشار است خواستم پاسخ بدید: « حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من» ♦️پاسخ ❗️در روایات ما امده است که اگر انسان شب قدر را با توجه و توبه شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می امرزد ♦️امام باقر فرمود: « هر کس شب قدر را احیا نگه دارد و شب زنده داری کند خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه به اندازه ستاره های اسمان و سنگینی کوهها و پیمانه های دریاها باشد» 📚وسائل الشیعه ج10 ص358 ❗️اما از سوی دیگر تاکید شده است که تلاش برای کسب و بدست اوردن روزی حلال برترین عبادت است و شاید بتوان گفت از شب زنده داری در شب قدر نیز برتر است چنان که پیامبر گرامی فرمود: « عبادت هفتاد جزئ دارد که برترین جزئ آن طلب حلال است» 📚الکافی ج5 ص78 ❗️وفرمود: « چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند » 📚بحار الانوار ج100 ص10 ♦️امام کاظم فرمود: « هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است» 📚قرب الاسناد ص340 💢تا جایی که پیامبر گرامی فرمود: « هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی خوابیده است که خداوند تمام گناهانش را آمرزیده است» 📚امالی صدوق ص289 ⁉️حال شما چگونه می گویید که کسی که از شدت خستگی برای کسب حلال به خواب رفت و نتوانست شب قدر شب زنده داری کند گناهان امسالش بر گناهان سال های قبل اضافه میشود ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا اهل بیت دقیقا شب قدر رو مشخص نکردن چه فلسفه ای داشته ♦️پاسخ ❗️در این شکی نیست که امامان از اینکه کدام شب ،شب قدر است کاملا اطلاع و اگاهی داشته اند چنان که امام باقر فرمود: « شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که فرشتگان در آن شب دور ما طواف می کنند» 📚بحار الانوار ج94 ص13 ❗️اما انان به خاطر ملاحظاتی شب قدر را به طور معین اعلام نفرمودند .در فلسفه آن چنین گفته اند: «این مخفی بودن برای این است که مردم به همه شب های ماه رمضان یا شب های اخر ان اهمیت دهند .همانگونه که خداوند رضایت خود را در میان انوع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی اورند و غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه بپرهیزند ،دوستانش را در میان مردم مخفی کرده تا همه را احترام کنند اجابت را در میان دعاها پنهان مرده تا به همه دعا ها روی آورند ،اسم اعظم را در میان اسمایش مخفی ساخته تا همه را بزرگ دارند،وقت مرگ را مخفی ساخته تا در همه حال اماده باشند ،شب قدر را نیز پنهان ساخته تا همه شب های ماه رمضان را اهمیت دهند و کوچک نشمرند» 📚تفسیر نمونه ج27 ص190 🔷این بیان در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است ❗️علامه مجلسی نقل می کند که به امام علی گفته شد که شب قدر کدام شب است؟ ♦️حضرت پاسخ داد: « شب قدر برای شما مخفی قرار داده شده است چرا که اگر شما از آن اگاهی پیدا کنید تنها درآن شب عمل می کنید و از باقی شب ها غافل میشوید» 📚بحار الانوار ج94 ص5 ❗️اگر چه اهل بیت به خاطر همان فلسفه ذکر شده صراحتا از این که شب قدر کدام شب است سخن نگفته اند اما با دقت در اخبارشان بدست می اید که شب قدر کدام شب است ♦️چنان که علامه مجلسی می آورد: «اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است» 📚زاد المعاد ص187 🔷رییس المحدثین ،شیخ صدوق نیز چنین می آورد: « مشایخ ما و بزرگان و علمای شیعه اتفاق دارند که شب قدر ،شب بیست و سوم ماه رمضان است» 📚خصال ج2 ص519 ♦️پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤩 انگشتر های نقره با نگین های درخشان (اصل) با انواع مدل 🔮 معتبرترین فروشگاه انگشترهای عقیق تو ایتا همه انگشتر های عقیق رو حراج کرده ارسالش هم رایگانه 😍 https://eitaa.com/joinchat/3838443554C79f2fe4bc5 سفارش آنلاین | ارسال فوری با بهترین قیمت و کیفیت و تخفیف ویژه برای شما 👌