❓پرسش
❔با وجود علم که می توانیم با آن به مجهولات جواب بدهیم چه نیازی به وجود امام و پیامبر هست❗️
💠پاسخ💠
🗯هدف از آفرینش انسان رسیدن به کمال و سعادت شایسته انسانی است .مسلما تربیت چنین موجود تکامل یافته ای بدون یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده در تمام جنبه های زندگی امکان پذیر نیست .
🔶به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی بشر یک زندگی اجتماعی است و تمام پیشرفت ها و موفقیت هایی که برای بشر حاصل شده است ناشی از همین اجتماعی بودن آن است ولی روشن است که زندگی گروهی با تمام برکاتی که دارد بی شک سبب تصادم ها و کشمکش ها و برخورد منافع افراد خواهد بود .
❗️از اینجا نیاز به تشریع قوانین اجتماعی و تنظیم حقوق برای افراد جامعه روشن می شود.
👌با اندکی تامل روشن می شود که تنها برنامه ریز سعادت بشری و قانون گذار زندگی اجتماعی انسان کسی جز خالق آن ها نمی تواند باشد زیرا؛
1⃣برنامه ریز و قانون گذار باید قبل از هر چیز یک انسان شناس کامل باشد و تمام اسرار جسم و جان بشر و عواطف، غرائز، امیال، هوس ها، آرزوها، فطریات و ادراکات عقلى او را بداند
👌و نیز به تمام اصولى که حاکم بر روابط انسان ها با یکدیگر است احاطه داشته باشد، تا بتواند قوانینى هماهنگ با تمام آن ها وضع کند.
❓آیا کسی جز خالق انسان ها این آگاهی ها را دارد❔
2⃣باید از گذشته و آینده، تا زمان هاى دور، اطلاع کامل داشته باشد، تا ریشه مسائل پیچیده امروز را در گذشته ببیند، و آثار قوانین امروز را در آینده زندگى بشر نیز ارزیابى کند .چرا که حل مشکلات امروز بدون آگاهى از ریشه هاى آن در دیروز ممکن نیست همان گونه که مفید بودن یک قانون در امروز بدون توجّه به واکنش هاى آن در فردا کافى به نظر نمى رسد .
3⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته باید داراى علم کامل باشد تا بتواند با قوانین خود تمام استعدادها و شایستگى هایى را که در فرد فرد انسان ها و اجتماع نهفته است به مرحله بروز برساند، و آنچه بالامکان و بالقوّه در نهاد آدمى وجود دارد به آن جنبه فعلیّت بخشد، و با حدّاقل ضایعات که به طور طبیعى در زندگى دسته جمعى وجود دارد، حد اکثر بهره را به جامعه برساند.
4⃣برنامه و قوانین باید جنبه عملى داشته باشد نه خیالى و از ضمانت اجراى کافى برخوردار باشد نه بدون پشتوانه وهمچنین درک آن براى همگان ممکن باشد نه اینکه پیچیده و دور از فهم و درک افرادباشد.
5⃣برنامه ریز و قانون گذار حقیقى کسى است که مرتکب لغزش و گناه و خطا و اشتباهى نشود، و از این گذشته نسبت به افرادى که مى خواهد قانون براى آنان وضع کند مهربان و دل سوز، و در عین حال قوىّ الاراده باشد، و از هیچ قدرتى نهراسد.
6⃣برنامه ریز و قانون گذار شایسته کسى است که خودش منافعى در آن جامعه نداشته باشد .چرا که منافع شخصى و خصوصى به هر حال فکر قانون گذار را به سوى خود مى کشاند زیرا اگر بتواند از تأثیرات آگاهانه آن خود را بر کنار کند از آثار ناخودآگاه آن ممکن نیست برکنار باشد، و اتفاقاً مهم ترین مشکل دنیاى امروز که سبب درگیرى هاى خونین و کشمکش هاى ظالمانه شده همین قوانینى است که از سوى به اصطلاح متفکران هر جامعه وضع مى شود، و هر کدام منافع خویش، یا گروه و کشور خویش را در نظر مى گیرند، و مسلّماً این خود خواهى ها و تنگ نظرى ها نتیجه اى جز تشدید تضادها و درگیرى ها نخواهد داشت.
❓آیا این جهات شش گانه که در بالا گفته شد در کسى جز ذات پاک خدا پیدا مى شود؟
👌کسى که خالق بشر است و از تمام اسرار وجود او آگاه است، کسى که علم او گذشته و آینده را تا میلیاردها سال در بر مى گیرد، و از ریشه ها و اسرار هر چیز و بازتاب ها و نتایج هر موضوع آگاه است. کسى که خطا و لغزش و اشتباه در ذات پاکش راه ندارد، و بالاخره کسى که نیاز به چیزى و کسى ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند.
🔷از اینجا نتیجه مى گیریم که هر قانونى غیر از قانون خدا ناقص و بى فرجام است، و هر حکمى غیر از حکم الهى غیر قابل اعتماد و بى سرانجام است، و هنگامى که درست دقّت مى کنیم مى بینیم، تمام بدبختى و مشکلات بشر از اینجا سرچشمه مى گیرد که خودش مى خواهد با آن علم محدود، با آن همه انگیزه هاى هوس آلود، براى خویش قانون بگذارد و این یکى از دلایل عقلى لزوم بعثت انبیاء است.
📚پیام قرآن ج7 ص42
🔶علم محدود انسانی نمی تواند انسان را از وجود پیامبران بی نیاز کند زیرا انسان با پیشرفتی که در علوم حاصل کرده است باز دنیایی از مجهولات در رشته های مختلف پیش روی او است که همگان به آن اذعان کرده اند .
👌از سوی دیگر نیازهای انسان منحصر به این عالم ماده نمی باشد بلکه زندگی بشر مرحله برزخ و قیامت هم دارد که تشخیص مصالح آن مراحل تنها از طریق شرع ممکن است.
📚 الالهیات ج3 ص32
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔خداوند در آیه 56 می گوید که ما به انسان های بد نعمت دادیم تا بر تیره بختی انان بیفزاییم .مگر خداوند ظالم است که این طور می کند❗️❗️
💠پاسخ💠
👌خداوند در آیه 55 و 56 مومنون می فرماید:
« آنها گمان می کنند اموال و فرزندانی که به آنان داده ایم برای این است که درهای خیرات را به روی آن ها بگشاییم ؟ ( چنین نیست ) بلکه آنان نمی فهمند»
👌در تفسیر نمونه ذیل آیه چنین آمده است:
❗️« آنها نمی دانند که این اموال و فرزندان فراوان در حقیقت یک نوع عذاب و مجازات یا مقدمه عذاب و کیفر برای آنها است .آنها نمی دانند که خدا می خواهد آنها را در ناز و نعمت فرو برد تا به هنگام گرفتار شدن در چنگال کیفر الهی تحمل عذاب برای آنان درد ناک تر باشد .زیرا اگر درهای نعمتها به روی انسان بسته شود و آمادگی پذیرش ناراحتیها پیدا کند مجازات زیاد دردناک نخواهد بود اما اگر کسی را از میان ناز و نعمت بیرون کشیدند و به سیاه چال زندان وحشتناکی بیفکنند فوق العاده دردناک خواهد بود .
🔶این همان چیزی است که در سایر آیات قرآن از آن اشاره به « استدراج در نعمت » شده است.
📚تفسیر نمونه ج14 ص263
👌ودر جای دیگر از تفسیر نمونه چنین آمده است؛
❗️« از آیات قرآن و احادیث استفاده می شود که خداوند گناهکاران و طغیانگران جسور و زورمند را طبق یک سنت فورا گرفتار مجازات نمی کند بلکه درهای نعمتها را به روی آنها می گشاید .هر چه بیشتر در مسیر طغیان قدم بر می دارند نعمت خود را بیشتر می کند و این از دو حال خارج نیست؛
1⃣یا این نعمتها باعث تنبه و بیداریشان می شود که در این حال برنامه « هدایت الهی » عملی شده است.
2⃣یا این که بر غرور و بی خبریشان می افزاید که در این صورت مجازاتشان به هنگام رسیدن به آخرین مرحله دردناک تر است زیرا به هنگامی که غرق ناز و نعمت می شوند خداوند همه را از آنها می گیرد و طومار زندگی آنها را درهم می پیچد و این گونه مجازات بسیار سخت تر است »
📚تفسیر نمونه ج7 ص34
👌حضرت علی فرمود:
« هنگامی که می بینی پرودگارت نعمت هایش را پی در پی برای تو می فرستد در حالی که تو معصیت او را می کنی از او بترس ( مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»
📚نهج البلاغه حکمت 25
👌امام صادق فرمود:
«زمانی که بنده ای در گناهان غوطه ور می شود و خداوند دیگر برای او اراده خیری ندارد هنگامی که او گناه کند نعمتی به او می بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد تا کوله بارش سنگین شود»
📚الکافی ج2 ص452
❗️این مجازات استدراجی خداوند یعنی نعمت دادن در برابر گناهان نتیجه اعمال خود مردمان است که مستحق مجازات الهی هستند و خداوند یکی از طرق مجازات آنان را مجازات استدراجی قرار داده اند زیرا آنان به گونه ای هستند که دیگر شایستگی هدایت را از دست داده اند و دیگر لیاقت هشدار های الهی را ندارند.
❗️بنابراین روشن می شود که خداوند در حق آنان هیچ ظلمی مرتکب نمیشود.
📚پیام امام امیر المومنین ج12 ص161
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#فرق_امامان_و_خداوند
🤔#پرسش
❔آيت الله بهجت ميگويد:
تفاوتى بين خدا و ١٤ معصوم وجود ندارد
پس به ادعاى ايشان زيارت قبر ائمه برابر است با پرستش اين قبرها چون قبر خدا محسوب ميشود
در واقع ايشان روى بت پرستهارو هم سفيد كرده ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که امامان اهل بیت علیهم السلام ، مظهر صفات جلال و جمال الهی هستند و صفات کمالی خداوند در وجود آنان تجلی یافته ، لذا از آنان تعبیر می کنیم به خلفاء و آیات خداوند .
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« ما اهل بیت حجت های خداوند در زمینش و خلفای او در میان بندگانش هستیم»
📚کمال الدین ج1 ص202
👌حضرت علی علیه السلام فرمود ؛
« خداوند امامان را به عنوان جانشینان و خلفاء و دوستان خود برگزیده است»
📚بحار الانوار ج24 ص379
❕در زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت علیهم السلام می خوانیم ؛
« وخداوند شما را برگزید برای جانشینی و خلافت در زمینش و حجت بودن بر آفریدگانش »
📚الفقیه ج 2 ص 611
👌اهل بیت خلیفه خدایند ، یعنی جانشین و قائم مقام خداوند در عالم هستند و روشن است که خلیفه دارای صفات کمالی کسی است که از او جانشینی می کند و اهل بیت علیهم السلام دارای صفات کمالی خداوندی هستند که از او جانشینی می کنند .
❕همینطور آن بزرگواران آیات الهی اند ، چنان که در زیارت جامعه کبیره در توصیف آن بزرگواران آمده است ؛
« وَ الآْيَةُ الْمَخْزُونَةُ ( شما ) آن نشانه پنهان ( خدا ) در گنجينه اید »
📚الفقیه ج 2 ص 613
❕امامان عليهم السلام، از آن روی كه مظهر اسماء و صفات الهى بوده، ، آيت الهى اند . آنان بزرگترين نشانه هاى خدا در روى زمين اند ، چنان که در روایات فراوانی از آنان با عنوان « آیات الله » یاد شده است ؛
📚بحار الانوار ، ج 23 ص 206 باب 11 انهم آیات الله
👌این که آنان « نشانه خدایند » یعنی آینه ی خدا نمایند و صفات جلال و جمال الهی در وجود آنان تجلی یافته است .
❕امامان علیهم السلام ، اگر چه دارای صفات کمالی الهی اند ، اما هیچگاه شریک و شبیه خداوند نبوده و هم طراز خداوند محسوب نمی شوند ، آنان هر چه دارند از خداوند است و از خود چیزی ندارند ، آنچه خداوند از صفات کمالی داراست ، همه بالذات و استقلالی بوده و آنچه ائمه دارا هستند ، بالغیر و با عنایت الهی بوده چرا که خداوند خالق است و آنان مخلوق ، لذا در زیارتی که از امام عصر علیه السلام نقل شده می خوانیم که فرمود ؛
« تفاوتی میان تو و آنان ( والیان امرت یعنی امامان ) نیست ، جز آنکه آنان بندگان و مخلوق تو هستند و باز و بست و آغاز و پایانشان با توست »
📚مصباح المتهجد ج 2 ص 803 _ اقبال الاعمال ج 2 ص 646
👌یعنی امامان علیهم السلام از آنجایی که حجت و خلیفه و آیت تو هستند ، دارای صفات کمالی تواند ، اما از آنجایی که مخلوقند ، در این صفات استقلالی نیستند و هر چه دارند از تو و خالقشان دارند و هیچگاه همطراز تو نیستند وتمام شوونشان وابسته به تو است .
❕لذا می بینیم که علی علیه السلام فرمود ؛
« بپرهیزید از غلو در حق ما ، بگویید ما بندگانی هستیم که تحت ربوبیت خدا هستیم .پس از آن هر چه در فضل ما خواستید بگویید »
📚خصال ج 2 ص 614
👌یعنی هر چه از صفات کمالی و الهی می شناسید در مورد ما بگویید چرا که ما دارای آن هستیم ، اما ما را خدا و همطراز او ندانید چرا که ما عبد و مربوب خداییم و از خود استقلالی نداریم ، لذا می بینیم که افتخار آن بزرگواران بندگی و تضرع به درگاه الهی بوده است ، چنان که علی علیه السلام در مناجات خود با خداوند می فرمود ؛
« برای فخر من همین بس که بنده تو هستم »
📚مناقب آل ابی طالب ، ج 3 ص 104
👌و امام رضا علیه السلام در توصیف امام فرمود ؛
« یکون ... اعبد الناس » « امام عابدترین مردم به درگاه خداوند است »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 213
❕بنابراین ما اگر چه می گوییم در صفات کمالی ، فرقی میان خداوند و امامان نیست ، اما خداوند بالذات و استقلالی دارای آن صفات است ، ولی امامان بالغیر و غیر استقلالی ، چرا که خداوند خالق است و امامان مخلوق ، و مخلوق هر چه دارد از خالق است و از خود چیزی ندارد و هیچگاه امامان جای خداوند را در عبادت و پرستش نمی گیرند ، بلکه خود امامان عبادت خداوند را افتخار خود می دانستند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔این که در نماز میت خوانده می شود « اللهم انا لا نعلم منه الا خیرا » خدایا ما جز خیر و خوبی از این مرده نمی شناسیم آیا دروغ نیست❗️زیرا بسیار میشود که ما از فردی بدی دیده ایم.
❓ ایا عدالت اقتضا می کند که این جمله در نماز گفته نشود❔می گویند رهبری به این خاطر در نماز ایت الله رفسنجانی این جمله را نگفت چون گفتنش خلاف عدالت بود❕
💠پاسخ💠
🗯در روایتی امام صادق علیه السلام فرمود:
« در نماز میت چنین می گویی ...خداوندا ما جز خیر و خوبی از این میت ندیدیم و تو آگاهتر به وضعیت او هستی .اگر او محسن و نیکوکار بود در احسانش بیفزا و احسانش را از او قبول کن و اگر گناهکار بوده گناهش را بر او ببخش و او را رحمت کن و از او بگذر»
📚الکافی ج3 ص184
📚وسائل الشیعه ج3 ص61
❗️می بینیم امام قید نکرد که باید این جمله در مورد کسانی گفته شود که اهل گناه و معصیت نبوده اند و به صورت مطلق فرمودند که در نماز میت مومن چنین بگویید.
👌مراجع تقلید نیز به پیروی از امامشان گفتن این جمله را پس از تکبیر چهارم نماز میت مستحب شمرده اند و به هیچ عنوان قید نکرده اند که این جمله باید برای افرادی گفته شود که اهل گناه و معصیت نباشند.
📚توضیح المسائل مراجع ج 1 ص337
👌بنابراین ، این که بگوییم اقتضای عدالت این است که این جمله برای افراد عاصی گفته نشود پنداری است بس باطل و اجتهاد در برابر نص می باشد که بطلان آن روشن است .
❗️فلسفه گفتن این سخن روشن است .کسانی که در تشییع پیکر انسان مومنی شرکت می کنند و برای او نماز می خوانند با بیان این شهادت خوبی ها و حسنات او را بزرگ جلوه داده و تمام اموری که با این شهادت منافات دارد نادیده می گیرند .
👌صحیح است که ممکن است میت اهل گناه و معصیت باشد اما خداوند با آموزش این دعا از مسلمین می خواهد که گناهان و معاصی او را نادیده بگیرند و حسنات او را بازگو کنند .خداوند نیز به پاس شهادت آنان از گناهان میت می گذارد چنان که امام صادق فرمود:
« زمانی که مومن می میرد و در تشییع جنازه او چهل انسان مومن حاضر می شوند و بگویند خدایا ما جز خیر و خوبی از او سراغ نداریم و تو به وضعیت او از ما داناتر هستی خداوند ندا می دهد که شهادت شما را درباره او پذیرفتم و گناهان او را بخشیدم»
📚الفقیه ج1 ص165
🔶امام باقر فرمود:
«در زمان حضرت داود عابدی بود که در نگاه مردم، انسان خوب و زاهدی نشان میداد، ولی حضرت داود با وحی الهی متوجه شده بود که آن عابد، ریاکار بوده است. چون از دنیا رفت چهل نفر از بنی اسرائیل درباره او اینگونه شهادت دادند: «اللهمّ لا نعلم منه إلا خیرا..»، سپس در هنگام غسل، چهل نفر دیگر اینگونه شهادت دادند، و زمانی که دفنش میکردند؛ چهل نفر دیگر اینگونه شهادت دادند: «ما جز خوبی از او ندیدیم»؛ در این هنگام، خداوند به داود وحی کرد که چرا در نماز بر او شرکت نکردی؟
❗️داود گفت: بدان خاطر که به من وحی کردی؛ او شخص ریاکاری بوده است.
👌خداوند در جواب داود فرمود:
🗯 «عدهای درباره او به نیکی سخن گفته و شهادت دادهاند، من هم آنچه را که آنان نمیدانستند، بر او بخشیدم»
📚الکافی ج7 ص405
📚التهذیب ج6 ص278
👌بنابراین این که بگوییم رهبری بخاطر مراعات عدالت این جمله را بر زبان جاری نکرد از دو فرض خارج نیست؛
1⃣بگوییم ایشان آگاه نبوده اند که گفتن این جمله با عدالت منافات ندارد.
❗️روشن است که این فرض با مقام علمی ایشان مناسبت ندارد و قابل پذیرش نیست .
2⃣بگوییم ایشان آگاه بودند که گفتند این جمله حتی در مورد افراد خطا کار منافی با عدالت نیست و مفید به حالشان است اما با این وجود این جمله را در نماز جاری نکردند و از جملات و کلمات دیگری استفاده کردند که برای میت پر فایده تر از گفتن این جمله به اجتهاد ایشان بوده است .
🔶این فرض قابل قبول است و با مقام علمی رهبری نیز منافات ندارد و سبب نقصان مقامی مرحوم ایت الله رفسنجانی نیز نمیشود.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔ببخشید اخیرا کلیپی از فردی منتشر شده که او می آورد قرآن در زمان عثمان جمع آوری شده و قرآن های مختلف در جامعه بوده که عثمان اونا رو از بین برد و این یعنی در قرآن تحریف شده و قرآن های متعدد ایجاد شده است❕
💠پاسخ💠
👌در این شکی نمی باشد که قرآن در زمان پیامبر گرامی و تحت نظر ایشان جمع آوری شد و آنچه اهل سنت نقل می کنند که عثمان قرآن را جمع آوری کرد به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد و بر این مطلب دلائلی چند دلالت می کند؛
1⃣چگونه می توان باور کرد که پیامبر چنین کار مهمی را نادیده گرفته باشد و قرآن را جمع آوری نکرده باشد درحالی که او به کارهای بسیار کوچک هم توجه داشته است .
❓مگر نه این است که قرآن قانون اساسی اسلام و کتاب بزرگ تعلیم و تربیت و زیر بنای همه برنامه های اسلامی و عقائد است .
❔آیا عدم جمع آوری آن در عصر پیامبر این خطر را نداشت که بخشی از قرآن ضایع گردد و یا اختلافاتی در میان مسلمانان بروز کند
📚تفسیر نمونه ج1 ص10
2⃣قرآن مردم را به مبارزه دعوت کرده است و فرموده است که مثل قرآن یا مثل ده سوره یا یک سوره بیاورید و سوره به مجموعه ای گفته می شود که آغاز و انجامش مشخص باشد و با یک بسم الله شروع شود و به بسم الله بعدی که اغاز سوره بعدی است ختم شود .
🔷اسرائ 88 - هود 12- بقره 23
👌بنابراین سوره های قرآن مشخص و جمع بندی شده و معلوم بوده است که اغاز و انجامش کجا است .
❓ اگر نقل های اهل سنت که می گویند ایات قرآن پراکنده بوده و مثلا دو آیه نزد یکی و سه آیه نزد دیگری بوده است تا عثمان انها را جمع آوری کرد درست باشد دیگر قرآن مرزی ندارد و به آن نمی توان سوره اطلاق کرد.
3⃣در روایات متعددی آمده است که در زمان پیامبر گرامی قرآن توسط حضرت علی و سایر صحابه جمع آوری شد.
🔶امام صادق فرمود:
« رسول خدا به علی فرمود قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آوری کنید»
📚البرهان ج5 ص866
🔶بخاری روایت می کند که انس می گوید:
« قرآن را در زمان پیامبر چهار نفر از اصحاب به طور کامل جمع کردند ؛ ابی بن کعب ، معاذ ، زید بن ثابت و ابوزید»
📚صحیح بخاری ج6 ص102
🔶زید بن ثابت می گوید:
« ما در خدمت پیامبر قرآن را از قطعات پراکنده جمع آوری می کردیم و هر کدام را طبق راهنمایی پیامبر در محل مناسب خود قرار می دادیم »
📚المستدرک علی الصحیحین ج2 ص611
🔶عثمان می گوید:
« هرگاه وحی نازل می شد پیامبر سراغ کاتبان وحی می فرستاد و می فرمود این آیه را در فلان سوره کنار آیات معینی قرار دهید»
📚البیان ص26
🔷وباز نقل می کنند :
« شش نفر از انصار قرآن را در زمان پیامبر جمع آوری کرده بودند ؛ ابی بن کعب ، زید بن ثابت ، معاذ بن جبل ، ابو الدردائ ، سعد بن عبید ، و ابو زید»
📚منتخب کنزالعمال ج2 ص48
4⃣پیامبر گرامی سوره حمد را « فاتحه الکتاب» نامید و فرمود:
« نمازی جز با فاتحه الکتاب صحیح نیست»
📚مسند احمد ج2 ص428
📚مستدرک الوسائل ج4 ص158
❗️از اینجا روشن میشود که قرآن در زمان آن حضرت گرد آوری شده بود و سوره حمد هم در اول آن بود .اگر قرآن مجموعه سوره ها و آیات پراکنده بود معنی نداشت که این سوره را فاتحه الکتاب نام گذارند.
5⃣در حدیث تقلین پیامبر گرامی فرمود:
« من در میان شما دو چیز نفیس باقی می گذارم ؛ کتاب خدا و عترتم .اگر به آن دو تمسک بجوبید هرگز گمراه نمی شوید و آن دو از هم جدا نمی شوند تا آنکه در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند»
📚سنن دارمی ج2 ص432
👌این خود نشان می دهد که قرآن در زمان پیامبر گرامی جمع شده و به صورت کتاب در آمده بود.
👌در مورد جمع آوری کردن قرآن توسط عثمان نیز باید توجه کرد که قرائنی در دست است که عثمان برای جلوگیری از اختلاف قرائت ها اقدام به نوشتن قرآن واحدی با قرائت و نقطه گذاری نمود چرا که تا آن زمان نقطه گذاری معمول نبود و الا قرآن در زمان پیامبر گرامی جمع آوری شده بود.
📚تفسیر نمونه ج1 ص10
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
ارضی_رمضان۸۰شب۲۹.mp3
34.68M
🔸 وداع با ماه مبارک رمضان
حاج منصور ارضی
اگر قطره اشکی آمد، ما را هم از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید.
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❓وقتی حضرت موسی با اینکه پیامبر بود
تقاضای رؤیت خدا را میکند من که یک آدم معمولی هستم چطور میتوانم به مرحله یقین
برسم چه رؤیتی میتوانم داشته باشم ❗️❗️
💠پاسخ💠
👌آیه مورد استناد شما در مورد حضرت موسی چنین است؛
«هنگامی که موسی به میعاد گاه ما آمد و پرودگارش با او سخن گفت عرض کرد پرودگارا خودت را به من نشان ده تا تو را ببینم . گفت هرگز مرا نخواهی دید ولی به کوه بنگر اگر در جای خود ثابت ماند مرا خواهی دهید .اما هنگامی که پرودگارش جلوه بر کوه کرد آن را همسان زمین قرار داد و موسی مدهوش به زمین افتاد موقعی که به هوش آمد عرض کرد خدایا منزهی تو ( از اینکه قابل مشاهده باشی ) من به سوی تو بازگشتم و من نخستین مومنانم »
🔶اعراف 143
👌خداوند پرتوی از یکی از مخلوقاتش را بر کوه ظاهر ساخت که به سبب آن برای همگان روشن شد که وقتی تاب تحمل دیدن مخلوقی از مخلوقات الهی را ندارند چگونه ممکن است خداوندی را که به هیچ وجه دیدنی نیست مشاهده کنند.
🔶اما باید توجه کرد؛
❗️موسی می دانست که خداوند نه جسم است و نه مکان دارد و نه قابل مشاهده و رویت است .او تنها درخواست مشاهده خداوند را از زبان قومش مطرح کرد زیرا جمعی از جاهلان بنی اسرائیل اصرار داشتند که باید خدا را ببینند تا ایمان آورند و آیه 153 سوره نسائ گواه بر این مطلب است .
👌حضرت موسی از طرف خدا ماموریت پیدا کرد که این تقاضا را مطرح کند تا همگان پاسخ کافی را بشنوند .
🔶در روایتی امام رضا علیه السلام صریحا به همین مطلب تصریح می کند.
📚التوحید ص121
📚عیون الاخبار ج1 ص200
❕از قرائن روشنی که این تفسیر را تایید می کند این است که در آیه 155 سوره اعراف می خوانیم که موسی پس از این ماجرا عرض کرد:
« آیا ما را به آنچه بی خردان ما انجام داده اند هلاک و مجازات می کنی »
❗️از این تعبیر استفاده می شود که این تقاضا از سوی موسی صورت نگرفت او در فشار بود تا تقاضای گروه جاهل را مطرح کند و از پیشگاه خدا جواب بگیرد و به آنان بدهد .
🔷در آیه 55 سوره بقره می خوانیم:
« به یاد آورید هنگامی را که گفتید ای موسی ما هرگز به تو ایمان نمی آوریم مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم .پس صاعقه شما را فرا گرفت در حالی که تماشا می کردید»
👌از این آیات به خوبی استفاده میشود که این درخواست زشت و غلط از ناحیه بنی اسرائیل صورت گرفت و موسی فقط بازگو کننده تقاضای آنان بود تا جواب کوبنده الهی را بشنوند.
❗️واگر موسی پس از این جریان از خداوند توبه کرد از این جهت بود که ؛
1⃣موسی به عنوان نمایندگی از بنی اسرائیل چنین درخواستی را کرد و باز در همین مقام و به همین صورت نمایندگی تقاضای توبه و اظهار ایمان نمود.
2⃣همین مقدار نمایندگی از بنی اسرائیل نیز ممکن است ساحت مقدس ایمان او را آلوده کند لذا برای قداست بیشتر خود توبه کرد و اظهار ایمان نمود.
📚تفسیر نمونه ج6 ص356
👌بنابراین حضرت موسی جهت ایجاد یقین درخواست ملاقات و دیدن خداوند را نکرد .
❕اما در این شکی نیست که افراد می توانند با قلب و دل خداوند را مشاهده کنند و ونوعی شهود باطنی و قلبی نسبت به خداوند حاصل کنند که این شهود نیز تنها با پاکی دل ایجاد می شود.
🗯«یکی از دوستان دانشمند علی علیه السلام به نام ذعلب یمانی از امام پرسید :آیا خدای خود را دیده ای ؟
❗️امام فرمود « آیا خدائی را که نبینم پرستش کنم »
🗯و هنگامی که او توضیح بیشتر خواست امام اضافه کرد:
👌«چشمهای ظاهر هرگز او را مشاهده نکنند، بلکه قلبها بوسیله نور ایمان او را درک می نمایند»
📚نهج البلاغه خطبه 179
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔چرا مادر هنگام قتل فرزند باید اعدام شود اما پدر اعدام نمی شود❗️
❓آیا مگر مادر کمتر از پدر زحمت ورنج برای پرورش فرزند کشید است❕
💠پاسخ💠
👌دلیل این حکم که پدر بر خلاف مادر در برابر قتل فرزند قصاص نمی شود تنها روایات اهل بیت علیهم السلام می باشد.
🔶امام صادق فرمود:
« مرد اگر فرزندش را بکشد قصاص نمی شود اما اگر فرزند پدرش را بکشد قصاص می شود»
📚الکافی ج7 ص141
📚التهذیب ج10 ص237
👌امام باقر فرمود:
« مردی که فرزندش را بکشد قصاص نمی شود اما شلاق خورده و تعزیر می شود»
📚التهذیب ج10 ص236
📚الفقیه ج4 ص120
❓حال فلسفه این حکم چیست چرا پدر در برابر قتل فرزند قصاص نمی شود اما مادر قصاص می شود مگر حق پدر بر فرزند بیشتر از حق مادر است❕
👌برای پاسخ به این سوال باید توجه داشت؛
❗️به یقین تمام احکام الهی فلسفه و حکمت هایی دارد که به ما باز می گردد .او حکیم است نه بی حساب به چیزی فرمان می دهد و نه بی دلیل از چیزی نهی می کند.
📚پیام امام ، ج13 ص126
❗️ «معلومات ما هر قدر هم با گذشت زمان پیش رود باز هم محدود است . ما همه چیز را نمی دانیم و آنچه می دانیم در برابر آنچه نمی دانیم همچون قطره ای در برابر دریا است.
🔷از سوی دیگر احکام و دستورات آسمانی از علم بی پایان خدا سر چشمه می گیرد .
❔ آیا با توجه به این حقایق می توانیم انتظار داشته باشیم که فلسفه همه احکام را درک کنیم؟
❔اگر چنین بود چه نیازی به پیامبران برای تشریع احکام داشتیم خودمان می نشستیم و آنچه را که صلاح و مصلحت بود تصویب می کردیم❗️
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص270
🔶امام صادق فرمود:
« از آنجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم که تمام افعال و دستوراتش دارای حکمت است اگر چه فلسفه آن برای ما روشن نباشد»
📚بحار الانوار ج52 ص92
👌بنابراین در این مساله نیز باید تصدیق کنیم که حتما علت و هدفی در پس این حکم بوده است اگرچه ما دقیقا به آن علت و هدف راهی نداریم .
👌با این وجود درباره فلسفه عدم قصاص پدر در برابر قتل فرزند و قصاص مادر در برابر قتل فرزند چنین گفته شده است؛
1⃣یکی از اهداف قصاص دور کردن جامعه از تکرار چنین عملی است و در فرض قتل فرزند توسط پدر چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است زیرا به ندرت اتفاق می افتد پدری که منشا پیدایش فرزند بوده و با زحمات طاقت فرسا او را رشد و پرورش داده است بیاید فرزندش را بکشد.
2⃣به نقش اقتصادی پدر برای حیات یک خانواده نیز باید توجه داشت زیرا مجازات و قصاص او سبب محرومیت خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده از تامین معیشت می شود .
❗️مردان غالبا در خانواده عضو موثر اقتصادی هستند و مخارج خانواده را متحمل می شوند و با فعالیت های اقتصادی خود چرخ زندگی خانواده را به گردش در می آورند بنابراین تفاوت از میان رفتن مرد و زن از نظر اقتصادی و جنبه های مالی بر کسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود خسارت بی دلیل به افراد خانواده وارد می شود.
📚تفسیر نمونه ج1 ص611
👌اگر پدر در برابر قتل فرزند قصاص نمیشود به دلیل همین جایگاه اقتصادی او در خانواده است در حالی که برای مادر این جایگاه ثابت نمی باشد .
🔶البته ممکن است حتی در برخی موارد مادر از پدر نان آور تر باشد اما باید توجه کرد که احکام و قوانین بر محور افراد دور نمی زند بلکه کل مردان را با کل زنان باید سنجید تا هرج و مرج در قوانین ایجاد نشود.
❗️آنچه گفتیم تنها برداشت های عقلی ما از فلسفه این حکم است و علت اصلی این حکم محسوب نمی شود و علت اصلی حکم تنها نزد اهلش می باشد و وظیفه ما نیز تسلیم و اطاعت می باشد.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔راجع به وقوع معراج پیامبراکرم(ص)میشه توضیح بدین
❓معراج ایشان آیا جسمانی بوده؟ آیا معراج و وارد شدن جسم به ابعاد غیرمادی ممکناست❗️
💠پاسخ💠
👌در تفسیر نمونه در مقام پاسخ به پرسش شما چنین آمده است؛
🔷«علاوه بر اینکه مشهور میان دانشمندان اسلام اعم از شیعه و اهل تسنن این است که این امر در بیداری صورت گرفته ظاهر خود آیات قرآن در آغاز سوره اسراء و همچنین سوره نجم آیات 13 تا 18 نیز وقوع این امر را در بیداری گواهی می دهد.
👌تواریخ اسلام نیز گواه صادقی بر این موضوع است زیرا :
🗯در تاریخ می خوانیم هنگامی که پیامبر مسأله معراج را مطرح کرد مشرکان به شدت آنرا انکار کردند و آنرا بهانه ای برا کوبیدن پیامبر دانستند این به خوبی گواهی میدهد که پیامبر هرگز مدعی خواب یا مکاشفه روحانی نبوده و گرنه این همه سر و صدا نداشت
🔷و اگر در روایتی از حسن بصری میخوانیم که «این امر در خواب واقع شده است» و یا خبری که از عایشه نقل شده «به خدا سوگند بدن پیامبر از میان ما نرفت تنها روح او به آسمانها پرواز کرد» ظاهراً جنبه سیاسی داشته و برای خاموش کردن جنجالی بوده است که درباره مسأله معراج در میان عده ؛ای به وجود آمده بود.
❓حال مسائل تازهای در زمینه معراج مطرح شده و سؤالاتی از این قبیل :
🔶1 - برای اقدام به یک سفر فضائی نخستین مانع نیروی جاذبه است که باید با وسائل فوق العاده بر آن پیروز شد زیرا برای فرار از حوزه جاذبه زمین سرعتی لااقل معادل چهل هزار کیلومتر در ساعت لازم است ❗️
🔶2 - مانع دیگر، فقدان هوا در فضای بیرون جو زمین است که بدون آن انسان نمیتواند زندگی کند❗️
🔶3 - مانع سوم گرمای سوزان آفتاب و سرمای کشنده ای است که در قسمتی که آفتاب مستقیما میتابد و قسمتی که نمیتابد وجود دارد ❗️
🔶4 - مانع چهارم اشعه های خطرناکی است که در ماوراء جو وجود دارد مانند اشعه کیهانی و اشعه ماوراء بنفش و اشعه ایکس، این پرتوها هرگاه به مقدار کم به بدن انسان بتابد زیانی بر ارگانیسم بدن او ندارد ولی در بیرون جو زمین این پرتوها فوق العاده زیاد است و کشنده و مرگبار اما برای ما ساکنان زمین وجود قشر هوای جو مانع از تابش آنها است .❗️
🔶 5- مشکل بی وزنی است گر چه انسان تدریجا میتواند به بی وزنی عادت کند ولی برای ما ساکنان روی زمین اگر بی مقدمه به بیرون جو منتقل شویم و حالت بی وزنی دست دهد تحمل آن بسیار مشکل یا غیر ممکن است .❗️
🔶6- و سرانجام مشکل زمان ششمین مشکل و از مهمترین موانع است چرا که علوم روز میگوید سرعتی بالاتر از سرعت سیر نور نیست و اگر کسی بخواهد در سراسر آسمانها سیر کند باید سرعتی بیش از سرعت سیر نور داشته باشد.❗️
👌در برابر این سؤالات توجه به چند نکته لازم است :
1⃣ ما می دانیم که با آن همه مشکلاتی که در سفر فضائی است بالاخره انسان توانسته است با نیروی علم بر آن پیروز گردد، و غیر از مشکل زمان همه مشکلات حل شده و مشکل زمان هم مربوط به سفر به مناطق دور دست است .
2⃣بدون شک مساله معراج جنبه عادی نداشته بلکه با استفاده از نیرو و قدرت بی پایان خداوند صورت گرفته است و همه معجزات انبیاء همین گونه است.
❗️ به عبارت روشنتر معجزه باید عقلا محال نباشد، و همین اندازه که عقلا امکان پذیر بود بقیه با استمداد از قدرت خداوند حل شدنی است .
👌هنگامی که بشر با پیشرفت علم توانائی پیدا کند که وسائلی بسازد سریع آنچنان سریع که از حوزه جاذبه زمین بیرون رود، سفینه هائی بسازد که مساله اشعه های مرگبار بیرون جو را حل کند، لباسهائی بپوشد که او را در برابر سرما و گرمای فوق العاده حفظ نماید، با تمرین به بی وزنی عادت نماید خلاصه جائی که انسان بتواند با استفاده از نیروی محدودش، این راه را طی کند آیا با استمداد از نیروی نامحدود الهی حل شدنی نیست ❔
❗️ما یقین داریم که خدا مرکب سریع السیری که متناسب این سفر فضائی بوده باشد در اختیار پیامبرش گذارده است و او را از نظر خطراتی که در این سفر وجود داشته زیر پوشش حمایت خود گرفته است .
❗️ این مرکب چگونه بوده است و چه نام داشته ؟ براق ؟ رفرف ؟ یا مرکب دیگر؟ در هر حال مرکب مرموز و ناشناخته ای است از نظر ما؟
👌از همه اینها گذشته فرضیه حد اکثر سرعت که در بالا گفته شد، امروز در میان دانشمندان متزلزل شده، هر چند اینشتاین در فرضیه معروف خودش به آن سخت معتقد بوده است .
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
👌ادامه پاسخ👇👇👇
❗️دانشمندان امروز میگویند امواج جاذبه بدون نیاز به زمان در آن واحد از یکسوی جهان به سوی دیگر منتقل میشود و اثر میگذارد، و حتی این احتمال وجود دارد که در حرکات مربوط به گستردگی جهان (میدانیم جهان در حال توسعه است و ستاره ها و منظومه ها به سرعت از هم دور میشوند) منظومه هائی وجود دارند که با سرعتی بیش از سرعت سیر نور از مرکز جهان دور میشوند دقت کنید.
👌کوتاه سخن اینکه مشکلاتی که گفته شد هیچکدام به صورت یک مانع عقلی در این راه نیست، مانعی که معراج را به صورت یک محال عقلی در آورد، بلکه مشکلاتی است که با استفاده از وسائل و نیروی لازم قابل حل است .
🗯به هر حال مساله معراج نه از نظر استدلالات عقلی غیر ممکن است و نه از نظر موازین علم روز و خارق العاده بودن آن را نیز همه قبول دارند بنا بر این هر گاه با دلیل قاطع نقلی ثابت شود باید آن را پذیرفت
📚تفسیر نمونه ج12 ص15
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔یه سوال در مورد فلسفه اوقات خواندن نماز داشتم که چرا باید نماز رو در زمان های مشخص بخونیم❓ ایا سند قرانی برا این زمان ها هست؟ لطفا جواب قانع کننده و مستند بدید که بشه در جمع ازش استفاده کرد وفرد رو قانع کرد❕❕
💠پاسخ💠
👌در آیات قرآن به وجوب نماز های پنج گانه در اوقات مشخصی اشاره شده است .
🔶می فرماید:
« نماز را از زوال خورشید تا نهایت تاریکی شب ( نیمه شب) بر پا دار و همچنین قرآن فجر ( نماز صبح) را چرا که قرآن فجر مورد مشاهده ( فرشتگان شب و روز ) است»
🔷اسرائ 78
👌آیه فوق از آیاتی است که اشاره اجمالی به وقت نمازهای پنج گانه می کند و با انضمام به سایر آیات قرآن که در زمینه وقت نماز است و روایات فراوانی که در این رابطه وارد شده است وقت نمازهای پنج گانه دقیقا مشخص می شود .
❗️البته توجه لازم است که بعضی از آیات قرآن تنها اشاره به یک نماز کرده است ومی فرماید:
« در انجام همه نمازها ( به خصوص ) نماز وسطی ( نماز ظهر ) کوشا باشید»
🔷بقره238
👌وگاه اشاره به وقت سه نماز از نمازهای پنج گانه کرده است و می فرماید:
« نماز را در دو طرف روز و اوائل شب بر پا دار»
🔷هود 114
🔶که دو طرف روز اشاره به نماز صبح و مغرب است و اوائل شب اشاره به نماز عشا است .
🔶گاهی اوقات نیز هر پنج نماز را اجمالا بیان می کند مانند آیه ابتدایی بحث که آوردیم
📚تفسیر نمونه ج12 ص223
❗️ به هر حال جای تردید نیست که جزئیات اوقات نمازهای پنج گانه در این آیات بیان نشده بلکه مانند بسیاری دیگر از احکام الهی تنها به کلیات قناعت شده و شرح آن در سنت پیامبر و امامان راستین آمده است که جهت آگاهی رجوع فرمایید:
📚وسائل الشیعه ج4 ص10 باب 2 و ص 125 باب 4 و ص156 باب 10 و ص172 باب 16 و ص183 باب 17 و ص207 باب 26 و ...
👌 در روایتی آمده است که فردی یهودی از پیامبر در مورد فلسفه وجوب نمازهای پنج گانه در ساعات مختلف شبانه روز سوال کرد .
🔷 پیامبر گرامی فرمود:
❗️«وقتیکه آفتاب به نقطه زوال می رسد؛ حلقهای دارد که در آن وارد می شود و هنگامیکه در آن داخل شد؛ وقت ظهر و زوال می شود و همه اشیا مادون عرش در برابر اسماء و صفات پروردگارم تسبیح می گویند و آن همان ساعتی است که پروردگارم بر من درود و رحمت می فرستد لذا خداوند نمازگزاردن در آن هنگام را بر من و امتم واجب نموده و فرموده است:«از وقت زوال آفتاب تا تاریکی شب نماز بپا دار»
🔷اسرائ 78
👌و آن همان ساعتی است که جهنم را در روز قیامت می آورند. پس هر مؤمنی که در آن ساعت موفّق به سجده یا رکوع یا قیام شده باشد؛ خداوند بدن او را بر آتش جهنّم حرام می کند.
👌 وقت نماز عصر همان ساعتی است که آدم از میوه درخت بهشتی تناول نمود و در نتیجه خداوند او را از بهشت بیرون راند. لذا خداوند به فرزندانش دستور داده که این نماز را تا روز قیامت بخوانند و آن را برای امّت من برگزید و آن نماز از محبوبترین نمازها در نزد خداوند است و خداوند به من سفارش فرموده که به خصوص آن را از میان دیگر نمازها پاس بدارم.
❗️و وقت نماز مغرب، همان ساعتی است که خداوند توبه آدم را پذیرفت و فاصله بین تناول میوه درخت بهشتی و پذیرش توبه اش سیصد سال از روزهای دنیا، نسبت به روزهای آخرت بود.که هر روز از آن مانند هزار سال از سالهای دنیا می باشد.یعنی از وقت عصر شرعی تا شام و مغرب می باشد. پس حضرت آدم سه رکعت نماز خواند.یک رکعت برای ترک اولی و خطای خود، و یک رکعت به خاطر خطیئه حوّا، و یک رکعت برای
توبه اش لذا خداوند این سه رکعت را بر امّتم واجب فرمود و آن همان ساعتی است که دعا در آن مستجاب می شود. و پروردگارم وعده داده که هر کس از امّتم در آن ساعت دعا کند؛ دعایش را مستجاب نماید .
👌امّا وقت نماز عشا به راستیکه قبر تاریکی و ظلمتی دارد و روز قیامت را تاریکی و ظلمتی است. لذا خداوند به من و امّتم دستور داده که این نماز را در این هنگام بخوانیم تا بدین وسیله قبرهای امّتم را روشن و بر پل صراط به آنان نور و روشنایی عنایت شود. هر گامی که برای خواندن نماز عشا برداشته می شود؛ خداوند بدن صاحب آن گام را بر آتش جهنّم حرام می گرداند و این همان نمازی است که خداوند برای فرستادگان پیش از من برگزیده بود.
❗️ امّا وقت نماز صبح، هنگامیکه خورشید طلوع می کند؛ بر شاخهای شیطان طلوع می کند و خداوند به من دستور داده که نماز صبح را پیش از دمیدن آفتاب و پیش از آنکه کافر آفتاب پرست بر آن سجده می کند؛بخوانم و امّتم برای خدا سجده و کرنش نمایند. و زود خواندن آن در نزد من محبوبتر است و آن همان نمازی است که فرشتگان شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند»
📚الفقیه ج1 ص205
📚وسائل الشیعه ج4 ص14
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از اطلاعات عمومی مهم ایتا👇
زمانی که تو ایتا توسط شخصی بلاک میشین😅
با ترفند زیر در کانال اطلاعات عمومی مهم به راحتی میتونید
بهش پیام بدین، چکش کنید 👌
حتی اخرین بازدیدشو!!!
حتی عکس هاشو😍
خودتون برید ببینید😉👇
https://eitaa.com/joinchat/3948675073C27475e7eda
❓پرسش
❔آیا راست است که می گویند وقتی امام زمان ظهور کند مسجد الحرام و مسجد النبی را خراب می کند❗️❕❗️
💠پاسخ💠
👌کلینی و دیگران نقل می کنند که امام صادق فرمود:
« هنگامی که قائم قیام کند مسجد الحرام را به اساس خود باز می گرداند و نیز مسجد النبی را نیز به اساس خود باز می گرداند...»
📚الکافی ج4 ص543
📚التهذیب ج5 ص452
👌اما باید توجه کرد که هر دو روایت ضعیف و مرسل بوده و قابل استناد نمی باشد زیرا راوی بین « احمد بن محمد و «محمد بن حسین» مشخص نشده و با تعبیر « عمن حدثه » ذکر شده است.
🔶همین طور شیخ مفید و دیگران نیز روایت می کنند که امام صادق فرمود:
« زمانی که قائم قیام کند مسجد الحرام را تخریب کرده و به اساسش بازمی گرداند»
📚الارشاد ج2 ص383
📚اعلام الوری ص461
📚کشف الغمه ج2 ص465
👌اما باید توجه کرد که تمام این نقل ها به صورت مرسل و بدون سند ذکر شده است و روشن است روایتی که مرسل و بدون سند باشد قابل استدلال نمی باشد.
❗️همچنین شیخ طوسی در الغیبه خودش نقل می کند که امام صادق فرمود:
« آنگاه كه حضرت قائم قيام كند، مسجد الحرام و مسجد النبى را خراب می كند تا آن را بر اساس و اصلش بسازد، خانه كعبه را جاى اصلى خود برگردانده و دستان دزدان بنى شيبه را قطع و آنها را بر خانه كعبه آويزان میکند»
📚الغیبه ص472
👌اما در سند آن علی بن ابی حمزه بطائنی قرار دارد که از سرمداران واقفی ها و از دشمنان امام رضا بوده است و روایتش مردود است.
📚رجال کشی ج2 ص705
📚رجال علامه حلی ص96
❕بنابراین روشن می شود که این روایات از حیث سند ضعیف بوده و قابل استدلال نمی باشد .
🔶از ضعف سند نیز اگر چشم بپوشیم می توان چنین توجیه کرد که از آن جا که برخی از نواحی این دو مسجد توسط سلاطین جور و به جهت ریا و ...ساخته شده است امام عصر برای آن که آثار ظالمین باقی نماند آنها را خراب می کند و به جای اصلی آن باز می گرداند.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
javadmoghaddam-@yaa_hossein.mp3
2.71M
#ماه_مبارک_رمضان
🎵خداحافظ اے سفره سبز افطار
🎤جواد #مقدم
#شور
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔موضوعی ذهنم را مشغول داشته است و آن اینکه آیا امام زمان پس از ظهور به مرگ طبیعی از دنیا می روند ویا شهید می شوند .لطفا پاسخم را مستند دهید❗️
💠پاسخ💠
1⃣از دسته ای روایات استفاده می شود که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا می روند.
🔶امام صادق فرمود:
« چون معرفت و ایمان به حضرتش در دل های مردم استقرار یافت مرگ حجت فرا می رسد پس امام حسین متولی غسل و کفن و حنوط و دفن ایشان خواهد شد»
📚الکافی ج8 ص206
👌در روایت دیگر پیامبر گرامی فرمود:
« مهدی از عترت من و از فرزندان فاطمه خواهد بود و در بین مردم به سنت پیامبرشان رفتار می کند و پس از چند سال می میرد و مسلمین بر او نماز می خوانند»
📚بحار الانوار ج51 ص104
2⃣از دسته ای دیگر از روایات استفاده می شود که ایشان شهید می شوند.
👌امام حسن علیه السلام فرمود:
«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود»
📚بحار الانوار ج27 ص217
📚کفایه الاثر ص227
👌امام رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم»
📚الفقیه ج2 ص585
📚عیون الاخبار ج2 ص203
❗️از این روایات استفاده میشود که امام عصر نیز به مرگ غیر طبیعی و شهادت از دنیا خواهند رفت .
🔴باید توجه کرد که اگر در روایات دسته اول تنها سخن از مرگ و از دنیا رفتن به میان آمده است و تصریح به شهادت ایشان نشده است این سخن منافاتی با شهادت ایشان ندارد زیرا مرگ اعم از مردن طبیعی و شهادت است و شهادت نیز نوعی از مرگ است نه خارج از آن از این رو می توان روایات دستۀ اول را حمل بر شهادت نمود و تعارض را رفع نمود.
👌درباره کیفیت شهادت ایشان مولف کتاب الزام الناصب نیز می نویسد:
« مهدی را زنی از بنی تمیم که نامش سعیده است و دارای ریشی همچون مردان است با انداختن سنگی از بام بر سر آن حضرت ایشان را به شهادت خواهند رساند در حالی که ایشان در حال عبور از راه خواهند بود .پس چون از دنیا رفت امام حسین امور مربوط به ایشان را انجام خواهد داد»
📚الزام الناصب ج2 ص139
🔶برخی به این مطلب اشکال گرفته اند که دارای سند نبوده و از معصوم هم نقل نشده است.
📚موعود شناسی، رضوانی ، ص641
❗️اما به هر حال اصل شهادت ایشان به مقتضای ادله بالا ثابت است اگر چه ما این روایت را درباره کیفیت شهادت ایشان قبول نکنیم .
👌به هر حال صحیح است که انگیزه های گناه و عصیان در زمان حکومت ایشان به حد اقل می رسد اما چون در وجود همگان نفس اماره لحاظ شده است این امکان وجود دارد که افرادی تحریک شوند و زمینه شهادت حضرت را فراهم کنند.
🔴نکته پایانی؛
🔷در روایات اهل سنت آمده است که امام عصر به مرگ طبیعی از دنیا می روند؛
🔶زهری می گوید:
« مهدی چهارده سال زندگی می کند سپس به مرگ طبیعی رحلت می کند»
📚البرهان ، متقی هندی ، ص163
📚الفتن ، ابن حماد ، ص104
🔶ارطاه می گوید:
« به من خبر رسیده که مهدی چهل سال زندگی می کند سپس به مرگ طبیعی در بستر خود می میرد»
📚همان منابع
❗️اما باید توجه کرد که این جملات از معصوم نقل نشده و ناقل آن ها افرادی هستند که مورد وثوق ما نبوده لذا احتجاج به سخنان آنان ناتمام است .
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
44.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مناجات خواني شب28 #ماه_مبارک_رمضان 99
🎤 محمدحسین #پویانفر
📍حرم حضرت علي بن موسي الرضا
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
قرائت قرآن - ترتیل جزء بیست و نهم.mp3
22.97M
#ترتیل جزء بیستم و نهم قرآن کریم
💠💠💠
❓پرسش
❔آیا جن شیعه هم داریم❕یعنی اجنه از امامان هم تبعیت می کردند❓
💠پاسخ💠
👌امامان بزرگوار ما علیهم السلام نه تنها حجت و امام برای انسان ها بوده اند بلکه آنان حجت و امام برای اجنه نیز می باشند و برخی از اجنه به آنها ایمان داشته و معالم دینی خود را از آنها فرا می گرفتند.
🔶علامه گرامی مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار بابی را می گشاید تحت این عنوان:
« اجنه خدام و نوکران امامان هستند و برای امامان ظاهر شده و سوالات دینی خود را از آنها می پرسیدند»
📚بحار الانوار ج27 ص13 باب 11
🔶شیخ بزرگوار کلینی روایت می کند که امام باقر فرمود:
« در این میان که امیر المومنین علی بر منبر بود اژدهایی از طرف یکی از درهای مسجد پیش آمد و مردم قصد کشتن او را کردند .امیر مومنان کسی را فرستاد و مانع آنها شد .آن اژدها خود را به منبر علی رساند و به ایشان درود گفت .حضرت به او گفت منتظر باش تا سخنرانی ام تمام شود و چون سخنرانی را به پایان رساند به او گفت تو کیستی.
❗️گفت من عمرو پسر عثمانم که کارگزار شما بر جن بود .پدرم مرده است و وصیت کرده که خدمت شما برسم .
👌حضرت علی به او عرضه داشت:
« من تو را سفارش به تقوای از خدا کرده و این که برگردی به جای پدرت در میان جن کارگزار من باشی که تو بر جنیان از طرف من نیابت داری .
🔷راوی به امام باقر گفت آیا عمرو به واجب خود عمل کرد و خدمت شما می رسد؟
🔶امام فرمود: آری
📚الکافی ج1 ص396
🔶در روایت دیگر نقل می کند که سعد اسکافی می گفت:
« می خواستم به خدمت امام باقر برسم .به ناگاه دیدم شتران با جهازی بر در خانه صف کشیده و ناگهان آواز برخاست و سپس مردمی عمامه به سر مانند سودانی ها و هندی ها از درخانه بیرون شدند .من خدمت امام رسیدم و گفتم قربانت گردم امروز دیر به من اجازه دادید و مردمی را دیدم که آنها را نشناختم .
🔷فرمود:« اینها برادران جن شما هستند که نزد ما می آیند و از حلال و حرام و معالم دین خود سوال می کنند»
📚همان مدرک ص395
👌حکیمه دختر امام کاظم می گوید امام رضا را دیدم که در انبار هیزم ایستاده و به آرامی سخن می گوید و من دیگری را نمی بینم .گفتم ای آقایم با چه کسی سخن می گویی؟
🔶فرمود: این عامر زهرایی از اجنه است که آمده و از من پرسش کند و شکایتش را نزد من آورده است .
👌می گوید گفتم ای آقایم می خواهم کلام او را بشنوم.
🔷به من فرمود که اگر سخن او را بشنوی یک سال دچار تب می شوی اما گفتم باز هم دوست دارم بشنوم.
❗️به من فرمود گوش ده گوش دادم و چیزی مانند سوت زدن شنیدم و تا یک سال دچار تب شدم
📚همان مدرک ص395
🔷امام باقر فرمود:
« ما خدمتکارانی از جن داریم وقتی کار فوری داریم آنها را می فرستیم»
📚بصائر الدرجات ج1 ص96
📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص190
🔶ثمالی می گوید:
« در خدمت امام صادق بودم در بین مکه و مدینه ناگاه متوجه طرف چپ خود شد سگی سیاه بود .فرمود تو را چه شده است چقدر عجله داری یک مرتبه دیدم شبیه پرنده شد .
🔷گفتم فدایت شوم این چیست .
🔶فرمود:
« این عثم پیک جن است هشام از دنیا رفته است هم اکنون او پرواز می کند و در هر شهر خبر مرگ او را منتشر می کند»
📚بصائر الدرجات ج1 ص96
📚الکافی ج6 ص553
❗️به این مضمون روایات متعدد دیگری نیز می باشد که جهت آگاهی به آدرس داده شده از کتاب شریف بحار الانوار رجوع فرمایید.
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش
❔چطور میشه که با دوکلام نوشته عربی بهم محرم میشیم با دوکلامم نامحرم ؟
❓اصن این خطبه عقد چیه ؟ چرا واجبه؟
💠پاسخ💠
1⃣طبق بینش اسلامی تنها خداوند بوده که حق قانون گذاری و اطاعت را در میان بندگان داشته و به غیر او کسی بالاصاله از چنین حقی بر خوردار نمی باشد.
🔶خداوند می فرماید:
« آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمی کنند کافر هستند»
🔶مائده 44
🔷ومی فرماید:
«آنها که به آنچه خدا نازل کرده حکم نمی کنند فاسق هستند»
🔶مائده 45
🔷ومی فرماید:
« حاکمیت و قانون گذاری تنها از آن خداست»
🔶قصص88
👌اساسا وقتی خداوند خالق و مالک و مدیر و مدبر بندگان است بی شک قانون گذاری در میان بندگان نیز برای او می باشد و به غیر از او کسی صلاحیت قانون گذاری را ندارد.
📚الالهیات ، سبحانی ، ج2 ص81
2⃣خداوند بر اساس حق قانون گذاری که دارا بوده است چنین جعل و تشریع کرده که رضایت درونی و طرفینی بین دو نفر برای ایجاد پیوند ازدواج کافی نبوده و حتما باید صیغه مخصوصی برای ایجاد علقه ازدواج ایراد شود و الا ازدواج و زوجیت محقق نشده است.
📚وسائل الشیعه ج20 ص261 باب 1
📚مستدرک الوسائل ج14 ص311 باب 1
👌بنابراین فلسفه خواندن صیغه عقد از همین جا نشات می گیرد که چون خداوند که قانون گذار بندگان است این مساله را لازم دانسته است و این قانون را جعل کرده است برای ایجاد محرمیت باید این خطبه مخصوص باشد و الا زوجیت ایجاد نمی شود.
3⃣در هر دین و آیین و عرف اجتماعی چنین است که پیوند زنا شویی به انجام برخی تشریفات و رعایت برخی آداب و رفتار ها صورت می گیرد و در اسلام نیز به جعل الهی ایجاد پیوند ازدواج بستگی به خواندن خطبه قرار داده شده است.
4⃣به این نکته نیز باید توجه داشت که زندگی اجتماعی و روابط حقوقی به دلیل حساسیت آن بر اساس الفاظ و کلمات صورت می گیرد .اگر شخصی به دیگری بگوید منزل تو را اجاره کردم و او نیز قبول کند رابطه موجر و مستاجر بین آنها ایجاد می شود و اگر بگوید منزل تو را خریدم و او نیز قبول کند رابطه فروشنده و خریدار بین آنها ایجاد می شود .
👌اگر این الفاظ و کلمات و پایبندی ها نباشد افراد به راحتی می توانند که بر خلاف مراد بینشان رفتار کرده و هیچ قانونی نیز نمی تواند آنان را ملزم به غیر آن کند.
❗️صیغه ازدواج نیز یک نوع عقد برای ایجاد زوجیت است که سبب ضابطه مندی ازدواج می شود و چون این قرار داد پیوندی بسیار حساس بوده شرع اصرار دارد که با آداب و شرایط خاصی مانند اظهار زبانی و ...صورت گیرد تا دو طرف نتوانند براحتی منکر ارتباط بین هم شده و این اظهار زبانی سبب استحکام این پیوند و پایبندی به آن شود و این قانون مانند سایر قوانین موجود در جامعه سبب التزام افراد به محتوای آن شود.
5⃣به تصریح فقها اگر طرفین نتوانند عقد را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است و عربی بودن شرط لازم در هر شرایطی نمی باشد.
📚توضیح المسائل مراجع ج2 ص453
📝پرسمان اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
هدایت شده از ایتایار
🔸 مقام معظم رهبری:
ایشان #حکیم هستند. از ایشان استفاده کنید.
ایشان همیشه بحمداللَّه جزو #زبده_گوها و #گزیده_گوها هستند.
🔸 آیت الله میرباقری:
ایشان، حقیقتاً مصداق #اولی_الالباب بود.
ایشان از کسانی بود که #طعم_توحید را چشیده بود.
قلب ایشان #چشمه_جوشان_حکمت بود.
ایشان یک #اسلام_شناس_ویژه بود.
🔸 حجه الاسلام پناهیان:
کتاب های ایشان #خیلی_دلچسب_تر از کتاب های شهید مطهری بود.
گرمای کتابهای ایشان نسبت به کتابهای #مشهورترین_علمای ما #غیر_قابل_مقایسه است.
ایشان #اهل_حکمت بودند. ما عالم دینی داریم اما اهل حکمت کم داریم.
تعبیر رهبر انقلاب در مورد ایشان این بوده: «من اگر میتوانستم شما را #30_قسمت کنم، هر قسمت را به یک #استان میفرستادم»
#هیچ_عالم_دینی در حوزه های علمیه به اندازۀ ایشان برای طبقات مختلف مردم، حرف در سبک زندگی ندارد!
🔴🔴🔴 جهت عضویت در کانال «ایشان» از لینک زیر استفاده کنید: 👇
http://eitaa.com/joinchat/454361092C75c4b499d3