eitaa logo
پرسمان اعتقادی
44.4هزار دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
3.5هزار ویدیو
59 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال با کسی بحثم شد گفت حضرت زهرا چرا ارزوی مرگ کرد مگر معصوم نبود( بحار الانوار ج29 ص234) 🔷پاسخ: ❗️طلب مرگ نمودن از خداوند دلیل های گوناگون دارد .اگر به دلیل برخورد با مشکلات زندگی و ضعف نفس باشد کاری قبیح و ناپسند است و همان است که در روایات ممنوع شده است 📚وسائل الشیعه ج2 ص499 باب 32 ❗️اما اگر منشا ان ایمان قوی و عشق و محبت وصف ناشدنی به خداوند باشد به گونه ای که عاشق تحمل دوری محبوب را ندارد و وصال وی تمام آرزوی او است این طلب مرگ ممنوع است ❗️امیر مومنان در خطبه متقین در اوصاف اهل تقوا چنین عرضه می دارد: « اگر خداوند عمر معینی را برای اهل تقوا و ایمان معین نکرده بود یک چشم بهم زدن نیز روح انان در بدنشان نمی ماند به جهت لقای خداوند» 📚خطبه 193 🔶کسی که در دنیا به گونه ای زندگی کرده است که تمام وظایف خود را انجام داده است و کاری نکرده باقی نگذاشته است چنین فردی اگر از روی محبت به خداوند تقاضای مرگ کند هیچ اشکالی ندارد چنان که پیامبر گرامی فرمود: « هیچکدام از شما تقاضای مرگ نکنید مگر در صورتی که به عملتان اطمینان داشته باشید» 📚میزان الحکمه ج11 ص122 ❗️حضرت امیر فرمود: « هر گز آرزوی مرگ نکن مگر با شرطی مطمئن و استوار ( که از اعمال خود مطمئن باشی)» 📚نامه 69 ❗️حضرت زهرا نیز از این جهت ارزوی مرگ کرده اند چرا که هم تمام مسوولیت های شرعی ودینی خود را به انجام رسانده بودند و مشتاق لقای خداوند بودند 🔷واز سوی دیگر نیز این ارزوی جهت ابراز کراهت از اعمال مردمانی بود که به منزلش حمله کرده و او را ازرده بودند و خلافت و حکومت را قبضه کرده و حضرت امیر را خانه نشین کرده بودند ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال من آلمان زندگي ميكنم دو روز پيش معلمم كه قرآن رو كاملا خوانده وبااينكه مسيحي هست به من گفت چرا تو قرآن نوشته كه يك مرد ٤تا زن ميتونه بگيره و به شرط اينكه مساوات رو رعايت كنه.من چي جواب بدم؟ 🔷پاسخ: ❗️در مورد فلسفه تعدد زوجات برای مردان در تفسیر نمونه چنین امده است : ❗️با مطالعه وضع محیطهای مختلف قبل از اسلام، به این نتیجه می رسیم که تعدد زوجات بطور نامحدود امری عادی بوده و حتی بعضی از مواقع بت پرستان به هنگام مسلمان شدن، بیش از ده زن و یا کمتر داشته اند، بنابراین تعدد زوجات از پیشنهادها و ابتکارات اسلام نیست بلکه اسلام آن را در چهارچوبه ضرورتهای زندگی انسانی محدود ساخته و برای آن قیود و شرائط سنگینی قائل شده است. ❗️قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی بشر دور می زند نه تبلیغات ظاهری و احساسات رهبری نشده، مساءله تعدد زوجات نیز از همین زاویه در اسلام مورد بررسی قرار گرفته، زیرا هیچ کس نمی تواند انکار کند که مردان در حوادث گوناگون زندگی بیش از زنان در خطر نابودی قرار دارند و در جنگها و حوادث دیگر قربانیان اصلی را آنها تشکیل می دهند 🔷و نیز نمی توان انکار کرد که عمر زندگی جنسی مردان، از زنان طولانی تر است زیرا زنان در سنین معینی آمادگی جنسی خود را از دست می دهند در حالی که در مردان چنین نیست. 🔷و نیز زنان به هنگام عادت ماهانه و قسمتی از دوران حمل، عملا ممنوعیت جنسی دارند در حالی که در مردان این ممنوعیتها وجود ندارد. 🔶 از همه گذشته زنانی هستند که همسران خود را به علل گوناگونی از دست می دهند و معمولا نمی توانند به عنوان همسر اول، مورد توجه مردان قرار گیرند و اگر مساءله تعدد زوجات در کار نباشد آنها باید برای همیشه بدون همسر باقی بمانند همانطور که در مطبوعات مختلف می خوانیم که این دسته از زنان بیوه با محدود شدن مساءله تعدد زوجات از نابسامانی زندگی خود شکایت دارند و جلوگیری از تعدد را یک نوع احساسات ظالمانه درباره خود تلقی می کنند. ❗️ بادر نظر گرفتن این واقعیتها در این گونه موارد که تعادل میان مرد و زن به عللی بهم می خورد ناچاریم یکی از سه راه را انتخاب کنیم: 1⃣مردان تنها به یک همسر در همه موارد قناعت کنند و زنان اضافی تا پایان عمر بدون همسر باقی بمانند و تمام نیازهای فطری و خواسته های درونی خود را سرکوب کنند. 2⃣مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند ولی روابط آزاد و نامشروع جنسی را با زنانی که بی شوهر مانده اند به شکل معشوقه برقرار سازند. 3⃣ کسانی که قدرت دارند بیش از یک همسر را اداره کنند و از نظر جسمی و مالی و اخلاقی مشکلی برای آنها ایجاد نمی شود و قدرت بر اجراء عدالت کامل در میان همسران و فرزندان خود دارند به آنها اجازه داده شود که بیش از یک همسر برای خود انتخاب کنند. مسلما غیر از این سه راه، راه دیگری وجود ندارد. ❗️اگر بخواهیم راه اول را انتخاب کنیم باید با فطرت و غرائز و نیازهای روحی و جسمی بشر به مبارزه برخیزیم و عواطف و احساسات اینگونه زنان را نادیده بگیریم، این مبارزهای است که پیروزی در آن نیست و به فرض که این طرح عملی شود جنبه های غیر انسانی آن بر هیچ کس مخفی نیست. 🔷 به تعبیر دیگر مساءله تعدد همسر را در موارد ضرورت نباید تنها از دریچه چشم همسر اول، مورد بررسی قرار داد، بلکه از دریچه چشم همسر دوم نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد، و آنها که مشکلات همسر اول را در صورت تعدد زوجات عنوان می کنند کسانی هستند که یک مساءله سه زاویه ای را تنها از یک زاویه نگاه می کنند زیرا مساءله تعدد همسر، هم از زاویه دید مرد و هم از زاویه دید همسر اول و هم از زاویه دید همسر دوم باید مطالعه شود و با توجه به مصلحت مجموع، در این باره قضاوت کنیم. 🔷 اگر راه دوم را انتخاب کنیم باید فحشاء را به رسمیت بشناسیم و تازه زنانی که به عنوان معشوقه مورد بهره برداری جنسی قرار می گیرند نه تامینی دارند و نه آینده ای، و شخصیت آنها در حقیقت لگدمال شده است و اینها اموری نیست که هیچ انسان عاقلی آنرا تجویز کند. ❗️بنابراین تنها راه سوم باقی می ماند که هم بخواسته های فطری و نیازهای غریزی زنان پاسخ مثبت می دهد و هم از عواقب شوم فحشاء و نابسامانی زندگی این دسته از زنان بر کنار است و جامعه را از گرداب گناه بیرون می برد. 🔷البته باید توجه داشت که جواز تعدد زوجات با اینکه در بعضی از موارد یک ضرورت اجتماعی است و از احکام مسلم اسلام محسوب می شود اما تحصیل شرائط آن در امروز با گذشته تفاوت بسیار پیدا کرده است 📍ادامه پاسخ 👇👇👇👇👇 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💭ادامه پاسخ : زیرا زندگی در سابق یک شکل ساده و بسیط داشت و لذا رعایت کامل مساوات بین زنان آسان بود و از عهده غالب افراد برمی آمد ولی در عصر و زمان ما باید کسانی که می خواهند از این قانون استفاده کنند مراقب عدالت همه جانبه باشند و اگر قدرت بر این کار دارند چنین اقدامی بنمایند. اساسا اقدام به این کار نباید از روی هوی و هوس باشد. 🔺جالب توجه اینکه همان کسانی که با تعدد همسر مخالفند (مانند غربیها) در طول تاریخ خود، به حوادثی برخورده اند که نیازشان را به این مساءله کاملا آشکار ساخته است، ▪️مثلا بعد از جنگ جهانی دوم احتیاج و نیاز شدیدی در ممالک جنگ زده، و مخصوصا کشور آلمان، به این موضوع احساس شد و جمعی از متفکران آنها را وادار ساخت که برای چاره جوئی و حل مشکل در مساءله ممنوعیت تعدد همسر، تجدید نظر کنند، و حتی برنامه تعدد زوجات اسلام را از دانشگاه (الازهر) خواستند و تحت مطالعه قرار دادند، ولی در برابر حملات سخت کلیسا مجبور به متوقف ساختن این برنامه شدند، و نتیجه آن همان فحشاء وحشتناک و بیبند و باری جنسی وسیعی بود که سراسر کشورهای جنگ زده را فرا گرفت. 🔷از همه اینها گذشته تمایل پاره ای از مردان را به تعدد همسر نمی توان انکار کرد، این تمایل اگر جنبه هوس داشته باشد قابل ملاحظه نیست اما گاه می شود که بر اثر عقیم بودن زن، و علاقه شدید مرد به داشتن فرزند، این تمایل را منطقی می کند، و یا گاهی بر اثر تمایلات شدید جنسی و عدم توانائی همسر اول برای انجام این خواسته غریزی، مرد، خود را ناچار به ازدواج دوم می بیند، حتی اگر از طریق مشروع انجام نشود از طرق نامشروع، اقدام می کند در اینگونه موارد نیز نمی توان منطقی بودن خواسته مرد را انکار کرد، و لذا حتی در کشورهائی که تعدد همسر قانونا ممنوع است، عملا در بسیاری از موارد ارتباط با زنان متعدد رواج کامل دارد، و یک مرد در آن واحد با زنان متعددی ارتباط نامشروع دارد. ❗️مورخ مشهور فرانسوی گوستاولوبون قانون تعدد زوجات اسلام را که به صورت محدود و مشروط است یکی از مزایای این آئین می شمارد و بهنگام مقایسه آن را روابط آزاد و نامشروع مردان، با چند زن، در اروپا چنین می نویسد: «در غرب هم با وجود اینکه آب و هوا و وضع طبیعت هیچکدام ایجاب چنین رسمی (تعدد زوجات) نمی کند با این حال وحدت همسر چیزی است که ما آن را فقط در کتابهای قانون می بینیم و الا گمان نمی کنم که بشود انکار کرد که در معاشرت واقعی ما اثری از این رسم نیست! راستی من متحیرم و نمی دانم که تعدد زوجات مشروع و محدود شرق، از تعدد زوجات سالوسانه غرب چه چیز کم دارد؟ بلکه من می گویم که اولی از هر حیث از دومی بهتر و شایسته تر است » 📚تاریخ تمدن اسلام و عرب ترجمه فخر گیلانی صفحه 509 ❗️البته نمی توان انکار کرد که بعضی از مسلمان نماها بدون رعایت روح اسلامی این قانون، از آن سوء استفاده کرده و برای خود حرم سراهای ننگینی بر پا نموده و به حقوق زنان و همسران خود تجاوز کرده اند، ولی این عیب از قانون نیست و اعمال آنها را نباید به حساب دستورهای اسلام گذاشت، کدام قانون خوبی است که افراد سودجو از آن، بهره برداری نامشروع نکرده اند؟ 🔴ادامه پاسخ 👇👇👇
🔶ادامه پاسخ 👇👇👇👇 ⁉️در اینجا بعضی سؤال می کنند که ممکن است شرائط و کیفیاتی که در بالا گفته شد برای زن یا زنانی پیدا شود آیا در این صورت می توان به او اجازه داد که دو شوهر برای خود انتخاب کنند؟ 🔷جواب این سؤال چندان مشکل نیست: ❗️اولا: (بر خلاف آنچه در میان عوام معروف است) میل جنسی در مردان به مراتب بیش از زنان است و از جمله ناراحتیهائی که در کتب علمی مربوط به مسائل جنسی درباره غالب زنان ذکر می کنند مساءله (سرد مزاجی) است در حالی که در مردان، موضوع بر عکس است، و حتی در میان جانداران دیگر نیز همواره دیده می شود که تظاهرات جنسی، معمولا از جنس نر شروع می شود. ❗️ثانیا : تعدد همسر در مورد مردان هیچ گونه مشکل اجتماعی و حقوقی ایجاد نمی کند در حالی که درباره زنان اگر فرضا دو همسر انتخاب کنند، مشکلات فراوانی به وجود خواهد آمد که ساده ترین آنها مساءله مجهول بودن نسب فرزند است که معلوم نیست مربوط به کدام یک از دو همسر می باشد و مسلما چنین فرزندی مورد حمایت هیچ یک از مردان قرار نخواهد گرفت و حتی بعضی از دانشمندان معتقدند: فرزندی که پدر او مجهول باشد کمتر مورد علاقه مادر قرار خواهد گرفت، و با این ترتیب چنین فرزندانی از نظر عاطفی در محرومیت مطلق قرار می گیرند، و از نظر حقوقی نیز وضعشان کاملا مبهم است. 🔷و شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که توسل به وسائل پیشگیری از انعقاد نطفه بوسیله قرص یا مانند آن، هیچگاه اطمینان بخش نیست و نمی تواند، دلیل قاطعی بر نیاوردن فرزند بوده باشد زیرا بسیارند زنانی که از این وسائل استفاده کرده و یا در طرز استفاده، گرفتار اشتباه شده و فرزند پیدا کرده اند، بنابراین هیچ زنی نمی تواند به اعتماد آن، تن به تعدد همسر بدهد. ❗️روی این جهات، تعدد همسر برای زنان نمی تواند منطقی بوده باشد، در حالی که در مورد مردان، با توجه به شرائط آن، هم منطقی است و هم عملی است. 🔴برگرفته از تفسیر نمونه ،ج3 ص256 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال کانال های ضد دین تحدی جدیدی را مطرح کرده اند مبنی بر اینکه شما برای حضرت زهرا خیلی فضایل و مناقب نقل می کنید لطفا بگویید که زهرا چه خدمتی به بشریت کرده است که این مقام را بدست اورده در عمر کوتاهش 🔷پاسخ: ❗️خداوند صراحتا به سخنان پیامبر حجیت داده و می فرماید: « هر گز از روی هوای نفس سخن نمی گوید و انچه اورده ( وبرای شما بازگو می کند) جز وحی نیست که به او وحی شده است» 📓نجم 4 ❗️و می فرماید: « انچه پیامبر برایتان اورده بگیرید و از انچه شما را از آن منع کرده بر حذر باشید» 📓حشر 7 ❗️حال که روشن شد سخنان پیامبر جز وحی مطلق نیست و وظیفه همگان ان است که در برابر سخنان ایشان خاضع باشند می گوییم: ❗️پیامبر گرامی حضرت زهرا را چنین معرفی می کند: « برترین زنان بهشت خدیجه دختر خویلد،فاطمه دختر محمد ،مریم دختر عمران،اسیه دختر مزاحم( همسر فرعون) می باشند» 📚مستدرک علی الصحیحین،ج2 ص497 📚بحار الانوار ج43 ص19 ❗️وفرمود: « فاطمه برترین زنان بهشت است از بین تمام انها( اولین و اخرین انها)» 📚امالی، صدوق ص125 ❗️وفرمود:« برترین زنان اهل زمین است» 📚عیون الاخبار ج2 ص183 ❗️وفرمود: « فاطمه برترین زنان عالم است از بین تمام زنان اولین تا اخرین انها » 📚کمال الدین ،ج1 ص257 ❗️وفرمود: « خداوند با غضب فاطمه غضبناک و با رضایت او خرسند می شود» 📚معانی الاخبار ص303 ❗️وفرمود: « اگر علی با زهرا ازدواج نمی کرد بر روی زمین همتایی برای زهرا پیدا نمی شد از زمان حضرت ادم تا ابد» 📚الخصال ج2 ص414 ⁉️حال شما اشکال می کنید که فاطمه در عمر کوتاه خود چه خدمتی کرده است که چنین فضایلی در شان او وارد شده است؟ 🔶پاسخ می دهیم: ❗️ ایا صرف این که ندانیم چرا فاطمه به این مقام رسید و او چه خدمت و چه خصلتی داشت که اورا از میان جهانیان ممتاز کرد سبب میشود که روایات وارده در شان ایشان را انکار کنیم . 🔶ما به مقتضای روایات بالا که از وحی الهی سرچشمه گرفته است حکم به برتری حضرت زهرا بر جهانیان می کنیم اگر چه ندانیم که چه عملی از ایشان صادر شده است که او را به این مقام رسانده است . 🔴گذشته از این که : ❗️ایشان به مصداق ایه تطهیر از هر گونه رجس و پلیدی و گناهی مصون و معصوم هستند 📓احزاب 33 ❗️و ایثار و از خود گذشتگی ایشان به حدی بود که یک سوره در شان ایشان نازل شد 📓سوره انسان 📚الکافی ج2 ص283 📚تفسیر کشاف ج4 ص670 ❗️ومصداق خیر کثیری قلمداد شده است که خداوند به پیامبر گرامی داده است 📓سوره کوثر 📚تفسیر فخر رازی ج32 ص124 ❗️وهیچکس مانند او عبادت پرودگار را نمی کرد وعابد ترین مردم بود 📚علل الشرایع،ج1 ص181 📚بحار الانوار ج43 ص85 📚عوالم العلوم ج11 ص277 به بعد ❗️و زهد و ایثار ایشان به قدری بود که هر چه داشت را در راه پرودگار انفاق می کرد 📚الصواعق،ص109 📚مسند احمد ج3 ص150 📚بحار الانوار ج43 ص81 ❗️واز همه راستگو تر بود 📚مناقب ال ابی طالب،ج3 ص341 ❗️ودارای معجزات متعددی بود 📚عوالم العلوم،ج11 ص87 به بعد 📚بحار الانوار ج43 ص78 📚در المنثور،ذیل ایه 37 ال عمران ❗️ودر حسن خلق و فضایل اخلاقی کسی به پای ایشان نمی رسید 📚عوالم العلوم ج11 ص243 به بعد 📚بحار الانوار ج43 ص146 باب 6 ❗️و مناقب فراوان دیگر که جهت اگاهی رجوع شود به کتاب عوالم العلوم،مرحوم بحرانی،ج11 ص17 به بعد ❗️واین بود که ایشان را به الگو و اسوه برای بشریت تبدیل نمود و امامان از دامن ایشان به دنیا امدند تا بشریت را به نور و روشنایی هدایت کنند. ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال ایه ای از قران است که میگه هر کس هر ایینی داشته باشه رستگاره نمیخواد حتما اسلام باشه الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ (بقره- 62) کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده‏اند، و یهود و نصارى و صابئان (پیروان یحیى یا نوح یا ابراهیم) آنها که ایمان بخدا و روز رستاخیز آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند پاداششان نزد پروردگارشان مسلم است، و هیچگونه ترس و غمى براى آنها نیست ❗️لطفا جواب این شبهه رو بگید 🔷پاسخ: ❗️به خوبى مى دانیم که آیات قرآن یکدیگر را تفسیر مىکنند قرآن در آیه 85 سوره آل عمران میگوید: 🔷«هر کس دینى غیر از اسلام براى خود انتخاب کند پذیرفته نخواهد شد.» ❗️بعلاوه آیات قرآن پر است از دعوت یهود و نصارى و پیروان سایر ادیان به سوى این آئین جدید یعنی اسلام اگر تفسیر فوق صحیح باشد با بخش عظیمى از آیات قرآن تضاد صریح دارد، بنا بر این باید به دنبال معنى واقعى آیه رفت. 🔶در اینجا دو تفسیر از همه روشنتر و مناسبتر به نظر مى رسد 1⃣اگر یهود و نصارى و مانند آنها به محتواى کتب خود عمل کنند مسلما به پیامبر اسلام ایمان مى اورند چرا که بشارت ظهور او با ذکر صفات و علائم مختلف در این کتب آسمانى آمده است که شرح آن در ذیل آیه 146 سوره بقره در تفاسیر بیان شده است. ❗️مثلا قرآن در آیه 68 سوره مائده مىگوید: « ای اهل کتاب شما ارزشى نخواهید داشت مگر آن زمانى که تورات و انجیل و آنچه را از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده بر پا دارید (و از جمله به پیامبر اسلام ص که بشارت ظهورش در کتب شما آمده است ایمان بیاورید).» 2⃣ این آیه ناظر به سؤالى است که براى بسیارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فکر بودند که اگر راه حق و نجات تنها اسلام است، پس تکلیف نیاکان و پدران ما چه مىشود؟ ⁉️ آیا آنها به خاطر عدم درک زمان پیامبر اسلام و ایمان نیاوردن به او مجازات خواهند شد؟ 🔶در اینجا آیه فوق نازل گردید و اعلام داشت هر کسى که در عصر خود به پیامبر بر حق و کتاب آسمانى زمان خویش ایمان آورده و عمل صالح کرده است اهل نجات است، و جاى هیچگونه نگرانى نیست. ❗️بنا بر این یهودیان مؤمن و صالح العمل قبل از ظهور مسیح، اهل نجاتند، همانگونه مسیحیان مؤمن قبل از ظهور پیامبر اسلام 📚تفسیر نمونه،ج1 ص283 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا راسته که خدا سید ها رو جهنم نمیبره و اتش جهنم بر اونها حرام است 🔷پاسخ: ❗️در روایتی چنین امده است که پیامبر گرامی چنین فرمود: « خداوند ذریه فاطمه را بر اتش حرام کرده است» 📚عیون الاخبار ج2 ص63 🔷با توجه به بیانات اهل بیت مراد از روایت ذریه بلاواسطه حضرت زهرا هستند نه تمامی ذریه ایشان 🔷در روایتی امده است که محمد بن مروان می گوید: « به امام صادق گفتم ایا پیامبر گفته است که خداوند اتش را بر ذریه حضرت زهرا حرام کرده است؟ 🔷امام پاسخ داد: « بله چنین گفته است اما منظور از ذریه او حسن و حسین و زینب و ام کلثوم بوده است( فرزندان بلا واسطه او)» 📚معانی الاخبار ص106 🔷در روایتی امده است که محمّد بن احمد سنانى از حسن بن موساى وشائ بغدادى روایت می‌کند: من در خراسان در مجلس على بن موسى الرّضا بودم و زید بن موسى (معروف به زید النار) در آن‌جا حاضر بود و به جماعت حضّار، فخر می‌فروخت که ما چنین و چنان هستیم، و امام رضا که با دیگران مشغول گفت‌وگو بود سخنان زید را شنید و رو به او کرده گفت: ❗️«اى زید آیا حرف‌‌هاى ناقلان کوفه تو را مغرور کرده و فریب خورده‌ ای که روایت می‌کنند: «فاطمه عفّت خود را حفظ کرد و خداوند آتش را بر ذریه او حرام نمود»؟ به خدا سوگند این فقط براى حسن و حسین و فرزندان بلا واسطه آن حضرت است، نه دیگران، امّا این‌که موسى بن جعفر پدرت اطاعت خدا کند، روزها را روزه بگیرد و شب‌‌ها را به نماز و عبادت بپردازد و تو معصیت و نافرمانى خدا کنى، سپس در روز رستاخیز هر دو در عمل مساوى باشید و جزاى هر دو بهشت باشد، پس در این صورت بدون تردید تو گویا عزیزتر از او در نزد خدا خواهی بود(چون او با طاعات خود مستحقّ بهشت شده است و تو بدون طاعت و با معصیت همان پاداش را گرفته‌ ای ) ❗️آرى على بن الحسین فرموده است: « براى نیکوکار ما دو چندان پاداش و اجر است و براى بدکار ما دو چندان عذاب و جریمه» 📚عیون الاخبار ج2 ص234 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا الفاظ قران از جانب پیامبر است نه خدا؟ مستحضر هستید که دکتر سروش معتقدند که الفاظ قران از جانب خدا نیست بلکه رسول خدا مکاشفاتی نموده و حاصل مکاشفات خود را متناسب با نیازهای زمان در قالب الفاظ ریخته است شما چه ردیه ای بر این مطالب دکتر سروش دارید 🔷پاسخ: ❗️همانطور که ایجاد حقیقت وحی اختصاص به ذات خداوند دارد ،الفاظ قرآن کریم نیز از سوی خداوند تعیین شده است و نظریه دکتر سروش تحت عنوان « تجربه دینی» که محتوای وحی را به خود پیامبر نسبت می دهد مطلبی خلاف واقع و بدون دلیل است . ❗️الفاظ قران کریم از جانب خداوند می باشد لذا جنبه اعجازی دارد و می فرماید: « اگر نسبت به حقانیت انچه بر بنده خود نازل کردیم شک و تردید دارید سوره ای همانند آن را بیاورید» 📓بقره23 🔷می بینیم که در این ایه صراحتا الفاظ و محتوای قرآن به خداوند نسبت داده شده است. ❗️در ایات قرانی از قران به عنوان « کلام الله» ( توبه6) و « کتاب الله» ( بقره101) یاد شده است ولی در هیچ ایه ای از آن با عنوان کلام الرسول یا کلام النبی تعبیر نشده است. 🔷در ایات فراوانی تصریح شده است که قرآن از جانب خداوند بر پیامبر نازل شده و لفظ و محتوا اختصاص به خداوند دارد . 🔷« ما ایاتی بینات بر تو نازل کردیم» 📓بقره 99 🔷« کتاب را به حق بر تو نازل کرد» 📓ال عمران 3 🔷« کتاب را بر تو نازل کرد تا تو ایاتش را برای مردم تبیین کنی» 📓نحل64 🔷« حمد و ستایش برای خداوندی است که بر بنده اش کتاب را نازل کرد» 📓کهف1 🔷« تو قرآن را از جانب خداوند حکیم علیم دریافت می کنی» 📓نمل6 🔷« ما قران را به صورتی عربی نازل کردیم تا تعقل کنید» 📓زخرف 3 🔷« جبرییل ایات را به اذن خدا بر قلب تو نازل می کند» 📓بقره97 🔷« ای مردم برهانی از جانب خدا برایتان امده و ما برایتان نوری مبین نازل کردیم» 📓نسائ 174 🔷« ما کتاب را به حق بر تو نازل کردیم» 📓مائده 48 🔷« این کتابی است مبارک که خداوند آن را نازل کرده است» 📚انعام 155 🔷« ولی من خداوند است کسی که کتاب را بر من نازل کرده است» 📓اعراف 196 🔷« او کسی است که بر بنده اش ایات بینات نازل می کند تا شما را از ظلمات به سوی نور خارج کند» 📓حدید9 ❗️در این مضمون ایات فراوانی است که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف فرهنگ قران،ج23 ص185 به بعد 🔴همچنین در روایات فراوانی نیز تصریح شده است که قرآن شریف چه از جهت الفاظ و چه از جهت محتوا از جانب خداوند نازل شده است و « کلام خداوند» است نه کلام مخلوقین که جهت اگاهی می توانید رجوع کنید به : 📚بحار الانوار ج89 ص1 به بعد « کتاب القرآن» ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📌 🔻 بلا یعنی جمعه برسد و نبینم روی ماهت را... 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال ایا قیام زید مورد تایید امامان بوده است .الله یاری می گوید هر گونه قیامی قبل خروج مهدی باطل است لذا قیام زید نیز باطل و مورد تایید امامان نمی باشد 🔷پاسخ: ❗️در مورد مشروعیت قیام قبل از ظهور امام عصر ما در گذشته مفصلا پاسخ داده ایم که می توانید کلید واژه « پرچم » را در کانال سرچ کنید. ❗️اما در مورد قیام زید بن علی: 🔷علامه سبحانی چنین می اورد: « موضع اهل بیت نسبت به قیام زید موضع مثبت بوده و انان قیام او را مطابق کتاب و سنت می دانستند» 📚الملل و النحل ج7 ص195 🔷وقتی خبر شهید شدن زید به امام صادق رسید حضرت چنین فرمود: « او خوب عمویی بود.او مردی برای دنیا و اخرت ما بود .عمویم شهید شد مانند شهدایی که در رکاب پیامبر و علی و حسین شهید شدند» 📚عیون الاخبار ج1 ص252 🔷وفرمود: « کسی که بر زید گریه کند با او در بهشت خواهد بود» 📚بحار الانوار ج46 ص193 ❗️شیخ مفید چنین می اورد: « وقتی خبر شهادت زید به امام صادق رسید امام بسیار محزون شد و هزار دینار از مالش را به خانواده های شهدایی که در رکاب زید شهید شدند اختصاص داد » 📚الارشاد،ص269 🔷امام صادق فرمود: « خداوند زید را رحمت کند او اگر پیروز میشد به وعده خود وفا می کرد .او مردم را به سوی من دعوت می کرد» 📚بحار الانوار ج46 ص129 به نقل از عیون الاخبار 🔷پیامبر گرامی خطاب به امام حسین فرمود: « از صلب تو مردی به نام زید به دنیا می اید .زید و یارانش در قیامت مقامشان از همه برتر است» 📚همان ص209 ❗️علامه سبحانی بیش از بیست روایت در تایید قیام زید از ناحیه ائمه نقل می کند 📚الملل و النحل،ج7 ص195 به بعد فصل دهم ❗️در این باره روایات فراوانی امده است که می توانید رجوع کنید به 📚بحار الانوار ج46 ص155 به بعد باب11 🔷علامه مجلسی چنین می گوید: « اخباری که دلالت بر جلالت مقام زید و مدح و ستایش او دارد و اینکه او مدعی غیر حق نبود بیشتر و زیاد است و اکثر اصحاب به عظمت مقام زید اعتراف دارند» 📚بحار الانوار ج46 ص205 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال ببخشید مگه نمیگن شیطان فرشته بوده و فرشته ها اختیار ندارن؟ پس چطور شیطان با اختیار خودش از فرمان خدا سرپیچی کرد؟ یا شما درمورد فرشتگان گفتین که گناه نمیکنند پس قضیه فطرس چیه؟ 🔷پاسخ: ❗️یکی از علمای معاصر چنین جواب می دهد: « بعضی تصور می کنند معصوم بودن یا نبودن در مورد فرشتگان مفهوم ندارد ولی این صحیح به نظر نمی رسد. 🔷درست است که انگیزه های گناه مانند شهوت و غضب در انها نیست ( یا بسیار ضعیف است) ولی نباید فراموش کرد که انها فاعل مختار هستند و قدرت بر مخالفت دارند و حتی از ایات قران استفاده می شود که انها از بیم مجازات خداوند در وحشت هستند 📓انبیائ28 👌این تعبیرات همه نشان می دهد که انها در عین قدرت بر معصیت ،معصوم و پاک از گناهند 🔶از این جا روشن می شود که اگر در بعضی از روایات درباره کندی بعضی از فرشتگان در اطاعت فرمان حق و تنبیه انان به خاطر این کندی آمده همانند « ترک اولی هایی» است که در مورد انبیا نیز گفته شده است و می دانیم ترک اولی هرگز به معنی گناه نیست بلکه گاه ممکن است کار مستحب خوبی باشد که در مقایسه با کار بهتر انجام آن و ترک کار بهتر ترک اولی نامیده میشود» 📚شرح نهج البلاغه،ایت الله العظمی مکارم،ج1 ص169 ⁉️اما ایا شیطان فرشته بود؟ اگر فرشته بود چگونه معصیت خداوند را کرد مگر فرشتگان معصوم نیستند؟ 🔷پاسخ: ❗️شیطان فرشته نبود.خداوند صراحتا بر این مطلب تصریح کرده و می فرماید: « ابلیس از طائفه جن بود» 📓کهف50 ❗️در کتاب عیون الاخبار از امام رضا می خوانیم: « فرشتگان همگی معصومند و محفوظ از کفر و زشتیها به لطف پرودگار . 🔷راوی سوال کرد: مگر ابلیس فرشته نبود؟ ❗️فرمود : نه او از جن بود 📚عیون الاخبار ج1 ص269 ❗️واگر در برخی از خطب نهج البلاغه تعبیر شده است که شیطان از جمله ملائکه بوده است 📚خطبه192 🔷از این جهت بوده است که ابلیس به موجب داشتن عبادات فراوان در صفوف فرشتگان جای گرفته بود نه اینکه واقعا جزو فرشتگان بود.و تعبیر ملک نسبت به ابلیس با توجه به قرائن و دلایل بر عدم فرشته بودن ابلیس ٬تعبیر مجازی بوده است 📚تفسیر نمونه ج12 ص466 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا امام زمان از وقت ظهورش اگاهی داره که چه وقت ظهور می کنه برخی میگن اگاهی داره 🔷پاسخ: ❗️در مورد این که امام عصر از ظهور خود اگاهی داشته باشد ما مستندی قابل توجه بر این مطلب نیافتیم بلکه از برخی روایات استفاده می شود که ایشان نیز از وقت ظهور اگاهی ندارند. 🔷امام باقر فرمود: « مثل ظهور مهدی همچون بر پایی قیامت است که کسی جز خدا از وقت آن اگاه نیست» 📚بحار الانوار ج51 ص154 🔻در روایت دیگر امام زمان فرمود: « وقت ظهور فقط در نزد خداوند معلوم است» 📚کمال الدین،ج2 ص484 🔶در روایت دیگر از نحوه اطلاع یافتن زمان ظهور برای حضرت چنین امده است چنان که امام کاظم فرمود: « هرگاه وقت خروج حضرت رسید علم به خروج در نفس او منتشر می شود .آن علم او را ندا داده ای ولی خدا خروج کن و دشمنان خدا را به قتل برسان و برای او شمشیری است هنگامی که وقت خروج فرا رسد از غلافش بیرون می آید و حضرت را ندا می دهد ای ولی خدا خروج کن که بر تو حلال نیست که از دشمنان خدا صرف نظر کنی» 📚بحار الانوار ج52 ص311 ❗️با این بیانات روشن میشود که یکی از منتظران فرج حضرت مهدی خود آن حضرت هستند؛ زیرا ❗️انتظار، در روایات ما به عنوان افضل العبادة مطرح شده است 📚کمال الدین،ج1 ص287 🔷لذا بعید، بلکه محال است که آن وجود عزیز از افضل عبادات غافل و محروم باشد. 🔷 بنابراین، خود حضرت ولی عصر نیز چون هدف استقرار نظام توحیدی و فراهم ساختن زمینه سعادت بشری را دارند، در انتظار چنین روزی هستند، تا عدل و داد را بر سراسر جهان حاکم کند. ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال فرشته ها موجودات مجردند یا نیستند معصوم هستند یا غیر معصوم لطفا نظر اهل بیت رو بگید با اقوال فلاسفه و ...کاری ندارم تشکر 🔷پاسخ: 🔷موجود مجرد ،موجودی است که از ماده و خواص ماده مبرا باشد . ❗️ما اگر تاملی در ایات و روایاتی که در مورد فرشتگان است داشته باشیم پی می بریم که قول به تجرد انان از ماده قابل قبول نمی باشد .زیرا زمان داشتن و مکان داشتن و اوصاف دیگری که لازمه جسم و جسمانیت است نظیر بال داشتن،پر داشتن،سجده کردن،رکوع کردن ٬ به شکل های گوناگون درآمدن و ...برای انها در روایات ثابت شده است که می توانید جهت اگاهی به کتاب شریف بحار الانوار رجوع فرمایید 📚بحار الانوار ج56 ص144 باب23 ❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین می اورد: « علمای کلام بلکه اکثریت قاطع دانشمندان اسلامی فرشتگان را موجودات جسمانی از جسم لطیف می دانند ودر بعضی از تعبیرات کلمه نور به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده فرشتگان امده است و در عبارت معروفی که در بسیاری از کتب امده است می خوانیم « الملک جسم نوری» .از ظاهر ایات و روایات را اگر نخواهیم توجیه و تفسیر کنیم بدست می اید که انها مجرد مطلق نیستند» 📚شرح نهج البلاغه،ج1 ص162 با تلخیص ❗️علامه مجلسی چنین می گوید: « بدان که شیعه امامیه بلکه جمیع مسلمین اجماع دارند بر وجود ملائکه و این که انها دارای اجسام لطیف نورانی هستند و تنها فلاسفه با انها مخالفت کرده اند انها که خود را داخل مسلمین کرده اند برای تخریب اصول انها و تضییع عقاید مسلمین» « اعلم انه اجتمعت الامامیه بل جمیع المسلمین الا من شذ منهم من المتفلسفین الذین ادخلوا انفسهم بین المسلمین لتخریب اصولهم و تضییع عقائدهم علی وجود الملائکه و انهم اجسام لطیفه نورانیه» 📚بحار الانوار ج56 ص203 ( غرض ما تنها نقل قول بود) 🔴اما در مورد عصمت فرشتگان: ❗️در قران تصریح شده است که انها هرگز دچار گناه و معصیت نمی شوند 🔷« انها بندگان شایسته خدا هستند که هرگز در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند» 📓انبیا26،27 ❗️ویا فرمود: « هرگز مخالفت فرمان او نمی کنند» 📓تحریم6 ❗️حضرت امیر فرمود: « هر گز در میان فرشتگان غفلت و معصیت خداوند وجود ندارد» 📚بحار الانوار ج56 ص175 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸 رزق قرآنی امروز 📖 هیچ جنبنده‌ای در زمین، 🦅و هیچ پرنده‌ای که با دو بال خود پرواز می‌کند، نیست مگر اینکه امت هایی همانند شما هستند. 📖 ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛ 🔰 سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور می‌گردند.آیه(٣٨) 📖 سوره انعام ، صفحه١٣٢ شرکت در ختم قرآن برای فرج🤲 #هرروزیک‌صفحه‌قرآن‌باترجمه 🔸ترجمه هر صفحه قرآن می‌تونه #پیام_ویژه_پروردگار برای همان روزِ ما باشد. #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا امامان به زبانهای دیگر غیر از عربی هم سخن می گفتن و زبان های دیگر رو هم می دانستند 🔷پاسخ: ❗️علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان« امامان جمیع لغات و زبان ها را می دانند و به آن صحبت می کنند» 📚بحار الانوار ج26 ص190 باب14 🔷ابا صلت هروی چنین می گوید: « امام رضا با همه مردم با لغات خودشان صحبت می کرد و او فصیح ترین مردم و عالمترین انها به هر زبان ولغتی بود .روزی به او گفتم من در تعجبم که شما چگونه به همه این لغات با اختلاف انها علم دارید؟ 🔷امام پاسخ داد: « من حجت خدا بر خلقش هستم و خداوند بر خلقش حجتی قرار نمی دهد که زبان و لغات انها را نداند» 📚عیون الاخبار ج2 ص228 🔷امام حسن فرمود: « من به جمیع لغات علم دارم» 📚الکافی ج2 ص503 ❗️علی بن مهزیار می گوید: « وارد بر امام هادی شدم و او با من به فارسی شروع به صحبت کردن کرد» 📚بصائر الدرجات،ج1 ص333 🔴ابی هاشم جعفری می گوید: « وارد بر امام کاظم شدم .امام به من فرمود با این خادم به فارسی صحبت کن زیرا گمان می کند اگاه به ان زبان است . 🔷می گوید به خادم گفتم :« زانویت چیست» ❗️او به من جواب نداد . 🔷امام به او فرمود: « یقول رکبتک»( زانویت را می گوید) ❗️سپس از او سوال کردم: « نافت چیست» 🔷او جوابم نداد. 🔷امام به او فرمود: « یقول سرتک»( زانویت را می گوید) 📚بحار الانوار ج49 ص89 🔴در این باره روایات فراوانی امده است که میتوانید به ادرس داده شده از بحار الانوار رجوع کنید ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال ایا اگر کسی منکر ولایت فقیه باشد کافره؟ پس چرا در شعارها میگید مرگ بر ضد ولایت فقیه 🔷پاسخ: ❗️انچه که شرط اسلام است جاری کردن شهادتین بر زبان می باشد چنان که در روایات فراوانی بر آن تصریح شده است 📚بحار الانوار ج65 ص225 باب24 🔷بر این اساس علمای شیعه به کفر منکرین امامت و ولایت حکم نداده اند و بحث اصول دین را از اصول مذهب تفکیک کرده اند. 🔶از انجا که امامت و عدل از اصول مذهب می باشد هر کسی به این دو اصل پایبند نباشد بر او حکم کفر بار نمیشود. ♻️وقتی عدم اعتقاد به امامت باعث کفر نشود یقینا نفی ولایت فقیه هم نمی تواند انسان را از دین خارج کند زیرا ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه است . 🔻در استفتایی از مقام معظم رهبری چنین سوال شده است: ⁉️ایا اگر کسی که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد مسلمان حقیقی محسوب نمی شود؟ ❗️ایشان چنین پاسخ دادند: « عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه اعم از این که بر اثر اجتهاد باشد یا تقلید در عصر غیبت حضرت حجت موجب ارتداد و خروج از اسلام نمی شود» 📚توضیح المسائل مراجع،بنی هاشم،ص35 ❗️حال در مورد شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه »باید گفت: 🔷قطعا منظور از این شعار کسانی که صرفا مخالفت ولایت فقیه می باشند نیست .بلکه منظور کسانی هستند که در جهت تضعیف ولایت فقیه و حکومت اسلامی دست به توطئه می زنند و دشمنی کرده و آرامش جامعه را بر هم زده و ناامنی و اشوب در جامعه ایجاد می کنند . 🔷رهبر انقلاب در بیاناتی چنین فرمودند: « ضدیت با ولایت فقیه یعنی پنچه در افکندن،دشمنی کردن نه معتقد نبودن » 📚بیانات ایشان در تاریخ 17-7-86 🔴ودر مورد مستند شرعی این مساله نیز باید گفت که در فرهنگ و ادبیات اسلامی نیز موارد متعددی یافت می شود که خداوند و پیامبر و ائمه مشرکان ،ظالمان،مستکبران ،و اشوب گران را مورد لعن و نفرین خود قرار داده اند 📚میزان الحکمه،ج10 ص274 به بعد 📚شیعه شناسی،رضوانی،ج2 ص587 به بعد ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👌برخی از علما ، در چرایی خواندن نماز به زبان عربی می نویسند ؛ «خواندن نماز به زبان عربى يكى از نشانه ‏هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى كه در يك صف قرار مى ‏گيرند و در يك جبهه واحد فعّاليّت مى‏ كنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند كه به وسيله آن تفاهم كنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، يك «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيّت بدون اين قسمت مسلّماً كامل نيست. 👌امروز عدّه ‏اى از متفكّران معتقدند تا دنيا به صورت يك كشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين كه اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه ‏هايى طرح كرده ‏اند و يكى از موادّ برنامه آنها به وجود آوردن يك زبان بين ‏المللى و جهانى است. ❕خلاصه اين كه خواندن نماز به يك زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجّه به اين كه زبان عربى به اعتراف اهل فن‏ يكى از وسيعترين و جامع‏ترين زبان‏هاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى‏ شود كه تمام فرق مسلمانان مى‏ تواند آن را به عنوان يك زبان بين‏ المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى استفاده كنند. 👌علاوه بر اين، خواندن نماز به يك صورت معيّن، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى ‏اساس كه بر اثر مداخله افراد غير وارد ( هنگام ترجمه آن به زبان‏هاى ديگر ) رخ مى‏ دهد، نگاه مى‏ دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى ‏ماند . ❕منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى‏ گويد و اتّفاقاً ياد گرفتن ترجمه نماز كه در يك صفحه كتاب خلاصه مى ‏شود، به اندازه ‏اى ساده و آسان است كه ممكن است آن را در يك ساعت ( براى تمام عمر )ياد گرفت. ❕كوتاه سخن اين كه همان‏ طور كه مى‏ دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يك زيربناى اساسى محسوب مى ‏گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن و به يك زبان مشخّص، نمونه ‏اى از اين وحدت است. 👌اگر به هنگام مراسم حج در مكّه باشيم و نماز جماعتى را كه صدها هزار نفر از نژادها و ملّيّت‏هاى مختلف از سراسر جهان در آن شركت مى‏ جويند و همه با هم مى‏گويند «اللَّهُ اكبر» ... مشاهده كنيم، آن‏گاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى ‏شويم كه اگر هريك، اين جمله روح پرور يا ساير اذكار نماز را به زبان محلّى خود مى‏ گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى ‏داد.» 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی وسبحانی تبریزی ، ص 293 👌برخی دیگر نیز در این رابطه می نویسند ؛ ❕« ما موظّفيم به همان نحوى كه مقرّر شده نماز بخوانيم، و عبادات ديگر را به جاى آوريم، و حق نداريم از خود چيزى در اين موارد اختراع نماييم. 👌البتّه توجّه به معانى و ترجمه آيات و اذكارى كه در موقع نماز خوانده مى ‏شود بسيار خوب بوده و موجب كمال نماز، شدّت فضل، و كثرت اجر و ثواب مى‏ شود؛ ولى بايد همان حمد و سوره و اذكارى را كه معيّن شده بخوانند و اگر از آن تخلّف شود عنوان اطاعت از آن سلب مى‏ شود، و نتايج بزرگى كه مقصود است حاصل نگشته‏ است ... ❕اكتفا به قرائت ترجمه در نماز و غير آن به زبان‏هاى مختلف، جدايى مسلمين از هم، و اختلاف و پراكندگى و بعضى تعصّبات را موجب مى‏ شود. در حالى كه اسلام براى نزديك كردن مردم، و متّحد ساختن جامعه‏ هاى بشرى، برقرارى تفاهم بين افراد و رفع اختلاف زبانى، نژادى و ديگر اختلافات آمده است. 👌اكنون هم يكى از جهات جامعه مسلمانان همان متّحد بودن وضع عبادات و نماز و روزه و حج و غير آن است كه در تشييد اخوّت اسلامى، كمال دخالت را دارا است. ❕امّا اين كه نوشته‏ ايد مردم بيشتر از معانى نماز بى ‏اطّلاعند ؛ 🔸اوّلًا ؛ بيشتر به طور اختصار، متوجّه اجمال معانى افعال و اذكار نماز هستند و مى ‏دانند كه نماز، توجّه بنده به خدا است، و عباراتى كه مى‏ خوانند متضمّن حمد، تمجيد، تسبيح، دعا، استغفار، اقرار به شهادتين است؛ اگر چه خصوصيّات آن را ندانند، يا در بيان آن عاجز باشند . 🔸ثانياً ؛ فرا گرفتن آن به طور اجمال براى هر كس آسان است، و حتّى در رساله‏ هاى عمليّه‏ اى كه با زبان فارسى ساده نوشته شده و در دسترس عوام است، ترجمه اذان و اقامه و حمد و سوره و اذكار نماز نوشته شده است . » 📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج 1 ص 232 ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 : روايت داريم که پیغمبر اسلام به عیادت شخص یهودی که هر روز از بالای خانه‌اش بر سر پیغمبر آشغال و محتویات شکم چهارپایان را می‌ریخته، رفته است و از این روست که پیغمبر اسلام خیلی مهربان و با‌گذشت بود. ▪️پرسش يك انسان خردمند: مگر اين پیغمبر شما مجبور بود که فقط از آنجا رد شود!؟ يعنى هيچ راه دیگری نبوده!؟ آدم عاقل حتی ماشینش را زیر یک درخت که پاتوق کلاغ‌ها شده پارك نميكند، چه برسد به اینکه هر روز از جایی رد شود که مطمئن باشد یک نفر روی سرش آشغال و یا حتی یک استکان آب تمیز خالی می‌کند ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه که تحت عنوان اذیت و آزار پیامبر گرامی با شکمبه حیوانات ، در منابع تاریخی نقل شده است ، روایت ذیل از عبد اللّه بن مسعود است که می گوید ؛ «جز يك روز، هيچ‏گاه نديدم رسول خدا قريش را نفرين كند و آن زمانى بود كه حضرت در حال نماز گزاردن بود . جمعى از قريش نشسته بودند و در نزديكى آنان شكمبه شترى قرار داشت آن گروه با خود گفتند: چه كسى حاضر است اين شكمبه را بردار و بر پشت پيامبر بيفكند. فردى- عقبة بن أبى معيط- به پا خاست و گستاخانه آن را برداشت و بر پشت پيامبر انداخت و حضرت هم‏چنان در سجده باقى ماند تا فاطمه زهرا عليها السّلام از راه رسيد و آن را از پشت مبارك پدر برگرفت، اين‏جا بود كه رسول خدا عرضه داشت: ، خدايا! از آزار و اذيّت جمعى از قريش به تو شكوه مى‏كنم، خدايا! كيفر عتبة بن ربيعه، شيبة بن ربيعه، ابو جهل بن هشام، عقبة بن أبى معيط، ابّى بن خلف و اميّة بن خلف را به تو وامى‏ گذارم.‌.. » 📚ذخائر العقبى طبرى 57 _ البداية و النهايه ابن كثير ج 3 ص 357 . ❕اما آنچه که ملحد به صورت ناقص به آن استناد کرد ، نقلی است که در برخی از کتب علمای هم عصر و معاصر آمده است و ریشه در مجامع متقدم روایی و تاریخی ندارد ، اینان نقل می کنند ؛ « حضرت همسايه‏ اى يهودى داشت كه وى را بسيار اذيّت مى‏ كرد، هر روز از پشت بام خاكستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى‏ ريخت. اين كار در ظاهر به عنوان ريختن زباله و خاكستر در كوچه، و در حقيقت به منظور ابراز خشم و كينه يهودى نسبت به پيامبر اسلام انجام مى ‏شد، و پيامبر كريمانه از كنار آن مى‏ گذشت. تا اينكه يك روز خبرى از مرد يهودى نشد، پيامبر اسلام از غيبت آن مرد سؤال كرد.گفتند: خوشبختانه بيمار گشته، و بر اثر بيمارى مزاحمتهايش قطع شده است. فرمود:بايد به عيادتش برويم! به سمت خانه‏ اش حركت كرد. در خانه يهودى را كوبيد.همسرش به پشت درآمد و سؤال كرد: كيست؟ حضرت فرمود: پيامبر مسلمانان به ديدار و عيادت همسايه بيمار خود آمده است! زن ماجرا را به شوهرش گفت. مرد يهودى كه بسيار تعجّب كرده بود، و در مقابل عملى غير قابل پيش‏بينى قرار گرفته بود، گفت: در را باز كن تا داخل شوند. پيامبر وارد شد، و كنار بستر بيمار نشست.و از حال بيمار پرسيد، و به گونه‏ اى برخورد كرد كه گويا هيچ اذيّت و آزارى از اين مرد يهودى به آن حضرت نرسيده است. مرد يهودى كه از فرط خجالت صورت خويش را مى‏ پوشانيد و در برخورد با اين اخلاق كريمانه پيامبر اسلام مبهوت شده بود، از آن حضرت پرسيد: اين نوع برخورد آيا اخلاق شخصى شماست، يا جزء دستورات دينى محسوب مى‏ شود؟ حضرت فرمود: جزء دستورات دينى است، و ما به همه مسلمين سفارش مى ‏كنيم كه چنين كنند. مرد يهودى با برخورد زيبا و پرجاذبه پيامبر اسلام مسلمان شد » 📚سوگندهای پر بار قرآن ، مکارم شیرازی ، ص 355 ❕استاد مکارم شیرازی ، در تفسیر نمونه نیز به این واقعه اشاره کرده و می نویسد ؛ « آيه بعد در توصيف ديگرى از پيامبر ص مى‏ گويد:" تو صاحب اخلاق عظيم و برجسته‏ اى هستى" (وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ).اخلاقى كه عقل در آن حيران است لطف و محبتى بى ‏نظير، صفا و صميميتى بى ‏مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله ‏اى توصيف ناپذير. اگر مردم را به بندگى خدا دعوت مى ‏كنى تو خود بيش از همه عبادت مى ‏نمايى، و اگر از كار بد بازمى‏ دارى تو قبل از همه خوددارى مى‏ كنى آزارت مى ‏كنند و تو اندرز مى‏ دهى، ناسزايت مى ‏گويند و براى آنها دعا مى ‏كنى، 👈بر بدنت سنگ مى ‏زنند و خاكستر داغ بر سرت مى‏ ريزند 👉و تو براى هدايت آنها دست به درگاه خدا برمى‏ دارى. آرى تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتى. » 📚تفسیر نمونه ج 24 ص 371 🔸 👇
🔸ادامه 👇 ❕در کتاب تفسیر اطیب البیان ، اثر مرحوم سید عبدالحسین طیب از علمای معاصر نیز می خوانیم ؛ « نقل كردند كه يك يهودى بود همه روزه بالاى بام مى‏ رفت و خاك‏روبه بر سر حضرت مى‏ ريخت چند روزى شد كه ديگر اين عمل را نميكرد حضرت پرسش فرمود گفتند ، مريض شده حضرت به عيادت او تشريف برد سه مرتبه صورت برگردانيد باز حضرت مقابل صورتش نشست اين خلق را كه مشاهده كرد به شرف اسلام مشرف شد، خاكروبه مى ‏ريختند چند قدمى دور ميشد و خود را تكان مى‏ داد و روى خود نمى‏ آورد... » 📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، ج 9 ص 463 👌چنان که گفتیم ، این نقل در منابع متقدم روایی و تاریخی نیست و تنها تنی چند از علمای معاصر بدون سند دهی از منابع متقدم ، آن را در کتب خویش آورده اند . ❕ما اگر نقل مذکور را قبول نیز کنیم ، عملکرد پیامبر گرامی ، فلسفه و وجه روشنی دارد . 👌پیامبر اسلام حاکم جامعه اسلامی بود و به راحتی می توانست یهودی را به سزای عمل خود برساند و نیازی به تغییر مسیر حرکت و ... هم نداشت ، اما ایشان چنین نکردند تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود ، یهودی را جذب اسلام کند که نهایتا موفق به این امر هم شدند . ایشان به دستور خداوند عمل کردند که فرمود ؛ « هرگز نيكى و بدى يكسان نيست، بدى را با نيكى دفع كن ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است ، اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى‏ رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نائل نمى‏ گردند. » ( فصلت 34 _ 35) ❕بر همین اساس علی ع فرمود ؛ «با رفتار نيك خود، بدكار را اصلاح كن، و با گفتار نيكويت، به سوى خوبى رهنمون باش » 📚غرر الحكم ح 2304 ❕یا امام صادق ع نیز فرمود ؛ « مردم را با عمل و رفتارتان فراخوانيد و [تنها] با زبان‏هايتان، مردم را دعوت نكنيد » 📚بحار الأنوار ، ج 5 ص 198 👌پیامبر گرامی نیز با آن یهودی برخورد خشنی نکرد ، حتی مسیر حرکت خود را تغییر نداد ، تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود یهودی را جذب اسلام کند و دشمنی او را تبدیل به دوستی و محبت کند که نهایتا موفق بر این امر نیز شدند .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام: هرگاه فرصتى به چنگ آوردى، آن را غنيمت بشمار كه فرصت ‏سوزى، مايه اندوه است إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزها؛ فَإِنّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصَّةٌ غررالحكم، حدیث 4124 #سایت_ما ipasookh.ir 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔مطالب شما بر باب خروج از منزل زن را خواندم میخواستم بدونم با چه منطقی مرد اگه نخواد (طبق فتوای اکثریت فقها شیعه از غیبت امام عصر تا به حال ) زن تا اخر عمرش حتی به طور محدود پدر و مادرشو نمیتونه ببینه و مرد میتونه مانع شه ❗️❗️ 💠💠 👌مطابق روایات متعددی ، زن برای خروج از منزل باید اجازه شوهرش را بگیرد و حق خروج بی اجازه او را ندارد . ❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « زنی به نزد پیامبر آمد و سوال کرد ، حق بر زن چه چیزهایی است پیامبر گرامی پاسخ داد ؛ « از شوهر اطاعت کند و ( در مسائل جنسی و خروج از منزل ) را نکند ، و جز با اجازه او از منزلش ندهد ، و روزه را با اجازه شوهر بگیرد ، و خود را برای لذت شوهر آماده سازد ، و بدون اجازه شوهر از خارج نشود ، که اگر بدون اجازه او خارج شود ، فرشتگان و ، و فرشتگان و ، او را لعنت می کنند تا زمانی که به منزل باز گردد » 📚الکافی ج5 ص506 ❕در رابطه با چرایی لزوم اجازه شوهر در خروج از منزل ، گفتنی است از آنجایی که مرد سرپرست خانواده است ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10451 👌حق طبیعی اوست که برای اداره بهتر خانواده ، نسبت به ورود و خروج اعضای خانواده ، نظارت و کنترل داشته باشد ، چنان که برخی در فلسفه این حکم دو وجه ذکر می کنند و چنین می گویند ؛ 1️⃣ « تأمين نياز جنسى‏ ؛ ❕رعايت حقوق مرد، اقتضاى هماهنگى زن در خروج از منزل را دارد. سيد محمد حسين فضل ‏اللّه در تفسير من وحى القرآن مى‏ گويد ؛ «عقد ازدواج، تعهدهايى را در پى دارد كه زن و مرد ملزم به رعايت آنها هستند ... بر زن واجب است كه به نيازهاى جنسى مرد پاسخ مثبت دهد و مانع مادى و معنوى در برابر او ايجاد نكند. همين نياز، بيرون رفتن بدون اجازه زن را از منزل ناروا مى ‏نماياند». 📚من وحی القرآن ، ج 7 ص 156 2️⃣ آسيب پذيرى زن‏ ؛ ❕به طور معمول، آسيب‏ پذيرى زن در بيرون از خانه، بيش از مرد است. زن ممكن است مورد تعرض و تجاوز قرار گيرد، از اين رو مرد براى اطمينان خاطر خويش و مصونيت زن، بايد در مورد آمد و شد همسرش به خانه و خارج از آن مطلع باشد. با توجه به آسيب ‏پذيرى بيشتر زن، به مرد اين حق داده شده كه بر اين مسئله نظارت داشته باشد.» 📚پرسشها و پاسخهای دانشجویی ، دفتر هفتم ، ص 344 ❕برخی دیگر نیز می نویسند ؛ « تشريع اين حكم بدين منظور بوده كه مرد بتواند به وظيفه سنگين سرپرستى خانواده و مراقبت و صيانت از زن و فرزند عمل كند. بنابراين، اگر مرد نسبت به همسر خود اعتماد دارد، نبايد آزادى را از او بگيرد و بدون عذر شرعى و عرفى او را از خروج از منزل نهى كند. به‏ ويژه ديدار با پدر و مادر و خويشان نزديك و يا شركت در جلسات دينى و علمى و انجام وظايف اجتماعى....» 📚همسرداری ، امینی ، ص 128 🔸ادامه دارد👇