⁉️سوال
فرشته ها موجودات مجردند یا نیستند معصوم هستند یا غیر معصوم لطفا نظر اهل بیت رو بگید با اقوال فلاسفه و ...کاری ندارم تشکر
🔷پاسخ:
🔷موجود مجرد ،موجودی است که از ماده و خواص ماده مبرا باشد .
❗️ما اگر تاملی در ایات و روایاتی که در مورد فرشتگان است داشته باشیم پی می بریم که قول به تجرد انان از ماده قابل قبول نمی باشد .زیرا زمان داشتن و مکان داشتن و اوصاف دیگری که لازمه جسم و جسمانیت است نظیر بال داشتن،پر داشتن،سجده کردن،رکوع کردن ٬ به شکل های گوناگون درآمدن و ...برای انها در روایات ثابت شده است که می توانید جهت اگاهی به کتاب شریف بحار الانوار رجوع فرمایید
📚بحار الانوار ج56 ص144 باب23
❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین می اورد:
« علمای کلام بلکه اکثریت قاطع دانشمندان اسلامی فرشتگان را موجودات جسمانی از جسم لطیف می دانند ودر بعضی از تعبیرات کلمه نور به عنوان ماده اصلی تشکیل دهنده فرشتگان امده است و در عبارت معروفی که در بسیاری از کتب امده است می خوانیم « الملک جسم نوری» .از ظاهر ایات و روایات را اگر نخواهیم توجیه و تفسیر کنیم بدست می اید که انها مجرد مطلق نیستند»
📚شرح نهج البلاغه،ج1 ص162 با تلخیص
❗️علامه مجلسی چنین می گوید:
« بدان که شیعه امامیه بلکه جمیع مسلمین اجماع دارند بر وجود ملائکه و این که انها دارای اجسام لطیف نورانی هستند و تنها فلاسفه با انها مخالفت کرده اند انها که خود را داخل مسلمین کرده اند برای تخریب اصول انها و تضییع عقاید مسلمین»
« اعلم انه اجتمعت الامامیه بل جمیع المسلمین الا من شذ منهم من المتفلسفین الذین ادخلوا انفسهم بین المسلمین لتخریب اصولهم و تضییع عقائدهم علی وجود الملائکه و انهم اجسام لطیفه نورانیه»
📚بحار الانوار ج56 ص203 ( غرض ما تنها نقل قول بود)
🔴اما در مورد عصمت فرشتگان:
❗️در قران تصریح شده است که انها هرگز دچار گناه و معصیت نمی شوند
🔷« انها بندگان شایسته خدا هستند که هرگز در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند»
📓انبیا26،27
❗️ویا فرمود:
« هرگز مخالفت فرمان او نمی کنند»
📓تحریم6
❗️حضرت امیر فرمود:
« هر گز در میان فرشتگان غفلت و معصیت خداوند وجود ندارد»
📚بحار الانوار ج56 ص175
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸 رزق قرآنی امروز
📖 هیچ جنبندهای در زمین،
🦅و هیچ پرندهای که با دو بال خود پرواز میکند، نیست مگر اینکه امت هایی همانند شما هستند.
📖 ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛
🔰 سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور میگردند.آیه(٣٨)
📖 سوره انعام ، صفحه١٣٢
شرکت در ختم قرآن برای فرج🤲
#هرروزیکصفحهقرآنباترجمه
🔸ترجمه هر صفحه قرآن میتونه #پیام_ویژه_پروردگار برای همان روزِ ما باشد.
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
ایا امامان به زبانهای دیگر غیر از عربی هم سخن می گفتن و زبان های دیگر رو هم می دانستند
🔷پاسخ:
❗️علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان« امامان جمیع لغات و زبان ها را می دانند و به آن صحبت می کنند»
📚بحار الانوار ج26 ص190 باب14
🔷ابا صلت هروی چنین می گوید:
« امام رضا با همه مردم با لغات خودشان صحبت می کرد و او فصیح ترین مردم و عالمترین انها به هر زبان ولغتی بود .روزی به او گفتم من در تعجبم که شما چگونه به همه این لغات با اختلاف انها علم دارید؟
🔷امام پاسخ داد:
« من حجت خدا بر خلقش هستم و خداوند بر خلقش حجتی قرار نمی دهد که زبان و لغات انها را نداند»
📚عیون الاخبار ج2 ص228
🔷امام حسن فرمود:
« من به جمیع لغات علم دارم»
📚الکافی ج2 ص503
❗️علی بن مهزیار می گوید:
« وارد بر امام هادی شدم و او با من به فارسی شروع به صحبت کردن کرد»
📚بصائر الدرجات،ج1 ص333
🔴ابی هاشم جعفری می گوید:
« وارد بر امام کاظم شدم .امام به من فرمود با این خادم به فارسی صحبت کن زیرا گمان می کند اگاه به ان زبان است .
🔷می گوید به خادم گفتم :« زانویت چیست»
❗️او به من جواب نداد .
🔷امام به او فرمود:
« یقول رکبتک»( زانویت را می گوید)
❗️سپس از او سوال کردم:
« نافت چیست»
🔷او جوابم نداد.
🔷امام به او فرمود:
« یقول سرتک»( زانویت را می گوید)
📚بحار الانوار ج49 ص89
🔴در این باره روایات فراوانی امده است که میتوانید به ادرس داده شده از بحار الانوار رجوع کنید
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
ایا اگر کسی منکر ولایت فقیه باشد کافره؟ پس چرا در شعارها میگید مرگ بر ضد ولایت فقیه
🔷پاسخ:
❗️انچه که شرط اسلام است جاری کردن شهادتین بر زبان می باشد چنان که در روایات فراوانی بر آن تصریح شده است
📚بحار الانوار ج65 ص225 باب24
🔷بر این اساس علمای شیعه به کفر منکرین امامت و ولایت حکم نداده اند و بحث اصول دین را از اصول مذهب تفکیک کرده اند.
🔶از انجا که امامت و عدل از اصول مذهب می باشد هر کسی به این دو اصل پایبند نباشد بر او حکم کفر بار نمیشود.
♻️وقتی عدم اعتقاد به امامت باعث کفر نشود یقینا نفی ولایت فقیه هم نمی تواند انسان را از دین خارج کند زیرا ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه است .
🔻در استفتایی از مقام معظم رهبری چنین سوال شده است:
⁉️ایا اگر کسی که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد مسلمان حقیقی محسوب نمی شود؟
❗️ایشان چنین پاسخ دادند:
« عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه اعم از این که بر اثر اجتهاد باشد یا تقلید در عصر غیبت حضرت حجت موجب ارتداد و خروج از اسلام نمی شود»
📚توضیح المسائل مراجع،بنی هاشم،ص35
❗️حال در مورد شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه »باید گفت:
🔷قطعا منظور از این شعار کسانی که صرفا مخالفت ولایت فقیه می باشند نیست .بلکه منظور کسانی هستند که در جهت تضعیف ولایت فقیه و حکومت اسلامی دست به توطئه می زنند و دشمنی کرده و آرامش جامعه را بر هم زده و ناامنی و اشوب در جامعه ایجاد می کنند .
🔷رهبر انقلاب در بیاناتی چنین فرمودند:
« ضدیت با ولایت فقیه یعنی پنچه در افکندن،دشمنی کردن نه معتقد نبودن »
📚بیانات ایشان در تاریخ 17-7-86
🔴ودر مورد مستند شرعی این مساله نیز باید گفت که در فرهنگ و ادبیات اسلامی نیز موارد متعددی یافت می شود که خداوند و پیامبر و ائمه مشرکان ،ظالمان،مستکبران ،و اشوب گران را مورد لعن و نفرین خود قرار داده اند
📚میزان الحکمه،ج10 ص274 به بعد
📚شیعه شناسی،رضوانی،ج2 ص587 به بعد
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه
👌برخی از علما ، در چرایی خواندن نماز به زبان عربی می نویسند ؛
«خواندن نماز به زبان عربى يكى از نشانه هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى كه در يك صف قرار مى گيرند و در يك جبهه واحد فعّاليّت مى كنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند كه به وسيله آن تفاهم كنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، يك «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيّت بدون اين قسمت مسلّماً كامل نيست.
👌امروز عدّه اى از متفكّران معتقدند تا دنيا به صورت يك كشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين كه اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه هايى طرح كرده اند و يكى از موادّ برنامه آنها به وجود آوردن يك زبان بين المللى و جهانى است.
❕خلاصه اين كه خواندن نماز به يك زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجّه به اين كه زبان عربى به اعتراف اهل فن يكى از وسيعترين و جامعترين زبانهاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى شود كه تمام فرق مسلمانان مى تواند آن را به عنوان يك زبان بين المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى استفاده كنند.
👌علاوه بر اين، خواندن نماز به يك صورت معيّن، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى اساس كه بر اثر مداخله افراد غير وارد ( هنگام ترجمه آن به زبانهاى ديگر ) رخ مى دهد، نگاه مى دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى ماند .
❕منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى گويد و اتّفاقاً ياد گرفتن ترجمه نماز كه در يك صفحه كتاب خلاصه مى شود، به اندازه اى ساده و آسان است كه ممكن است آن را در يك ساعت ( براى تمام عمر )ياد گرفت.
❕كوتاه سخن اين كه همان طور كه مى دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يك زيربناى اساسى محسوب مى گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن و به يك زبان مشخّص، نمونه اى از اين وحدت است.
👌اگر به هنگام مراسم حج در مكّه باشيم و نماز جماعتى را كه صدها هزار نفر از نژادها و ملّيّتهاى مختلف از سراسر جهان در آن شركت مى جويند و همه با هم مىگويند «اللَّهُ اكبر» ... مشاهده كنيم، آنگاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى شويم كه اگر هريك، اين جمله روح پرور يا ساير اذكار نماز را به زبان محلّى خود مى گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى داد.»
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی وسبحانی تبریزی ، ص 293
👌برخی دیگر نیز در این رابطه می نویسند ؛
❕« ما موظّفيم به همان نحوى كه مقرّر شده نماز بخوانيم، و عبادات ديگر را به جاى آوريم، و حق نداريم از خود چيزى در اين موارد اختراع نماييم.
👌البتّه توجّه به معانى و ترجمه آيات و اذكارى كه در موقع نماز خوانده مى شود بسيار خوب بوده و موجب كمال نماز، شدّت فضل، و كثرت اجر و ثواب مى شود؛ ولى بايد همان حمد و سوره و اذكارى را كه معيّن شده بخوانند و اگر از آن تخلّف شود عنوان اطاعت از آن سلب مى شود، و نتايج بزرگى كه مقصود است حاصل نگشته است ...
❕اكتفا به قرائت ترجمه در نماز و غير آن به زبانهاى مختلف، جدايى مسلمين از هم، و اختلاف و پراكندگى و بعضى تعصّبات را موجب مى شود. در حالى كه اسلام براى نزديك كردن مردم، و متّحد ساختن جامعه هاى بشرى، برقرارى تفاهم بين افراد و رفع اختلاف زبانى، نژادى و ديگر اختلافات آمده است.
👌اكنون هم يكى از جهات جامعه مسلمانان همان متّحد بودن وضع عبادات و نماز و روزه و حج و غير آن است كه در تشييد اخوّت اسلامى، كمال دخالت را دارا است.
❕امّا اين كه نوشته ايد مردم بيشتر از معانى نماز بى اطّلاعند ؛
🔸اوّلًا ؛ بيشتر به طور اختصار، متوجّه اجمال معانى افعال و اذكار نماز هستند و مى دانند كه نماز، توجّه بنده به خدا است، و عباراتى كه مى خوانند متضمّن حمد، تمجيد، تسبيح، دعا، استغفار، اقرار به شهادتين است؛ اگر چه خصوصيّات آن را ندانند، يا در بيان آن عاجز باشند .
🔸ثانياً ؛ فرا گرفتن آن به طور اجمال براى هر كس آسان است، و حتّى در رساله هاى عمليّه اى كه با زبان فارسى ساده نوشته شده و در دسترس عوام است، ترجمه اذان و اقامه و حمد و سوره و اذكار نماز نوشته شده است . »
📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج 1 ص 232
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ریختن_خاکستر_بر_سر_پیامبر_توسط_یهودی
🤔#پرسش
#آخوند:
روايت داريم که پیغمبر اسلام به عیادت شخص یهودی که هر روز از بالای خانهاش بر سر پیغمبر آشغال و محتویات شکم چهارپایان را میریخته، رفته است و از این روست که پیغمبر اسلام خیلی مهربان و باگذشت بود.
▪️پرسش يك انسان خردمند:
مگر اين پیغمبر شما مجبور بود که فقط از آنجا رد شود!؟
يعنى هيچ راه دیگری نبوده!؟
آدم عاقل حتی ماشینش را زیر یک درخت که پاتوق کلاغها شده پارك نميكند،
چه برسد به اینکه هر روز از جایی رد شود که مطمئن باشد یک نفر روی سرش آشغال و یا حتی یک استکان آب تمیز خالی میکند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه که تحت عنوان اذیت و آزار پیامبر گرامی با شکمبه حیوانات ، در منابع تاریخی نقل شده است ، روایت ذیل از عبد اللّه بن مسعود است که می گوید ؛
«جز يك روز، هيچگاه نديدم رسول خدا قريش را نفرين كند و آن زمانى بود كه حضرت در حال نماز گزاردن بود . جمعى از قريش نشسته بودند و در نزديكى آنان شكمبه شترى قرار داشت آن گروه با خود گفتند: چه كسى حاضر است اين شكمبه را بردار و بر پشت پيامبر بيفكند. فردى- عقبة بن أبى معيط- به پا خاست و گستاخانه آن را برداشت و بر پشت پيامبر انداخت و حضرت همچنان در سجده باقى ماند تا فاطمه زهرا عليها السّلام از راه رسيد و آن را از پشت مبارك پدر برگرفت، اينجا بود كه رسول خدا عرضه داشت: ، خدايا! از آزار و اذيّت جمعى از قريش به تو شكوه مىكنم، خدايا! كيفر عتبة بن ربيعه، شيبة بن ربيعه، ابو جهل بن هشام، عقبة بن أبى معيط، ابّى بن خلف و اميّة بن خلف را به تو وامى گذارم... »
📚ذخائر العقبى طبرى 57 _ البداية و النهايه ابن كثير ج 3 ص 357 .
❕اما آنچه که ملحد به صورت ناقص به آن استناد کرد ، نقلی است که در برخی از کتب علمای هم عصر و معاصر آمده است و ریشه در مجامع متقدم روایی و تاریخی ندارد ، اینان نقل می کنند ؛
« حضرت همسايه اى يهودى داشت كه وى را بسيار اذيّت مى كرد، هر روز از پشت بام خاكستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى ريخت. اين كار در ظاهر به عنوان ريختن زباله و خاكستر در كوچه، و در حقيقت به منظور ابراز خشم و كينه يهودى نسبت به پيامبر اسلام انجام مى شد، و پيامبر كريمانه از كنار آن مى گذشت. تا اينكه يك روز خبرى از مرد يهودى نشد، پيامبر اسلام از غيبت آن مرد سؤال كرد.گفتند: خوشبختانه بيمار گشته، و بر اثر بيمارى مزاحمتهايش قطع شده است. فرمود:بايد به عيادتش برويم! به سمت خانه اش حركت كرد. در خانه يهودى را كوبيد.همسرش به پشت درآمد و سؤال كرد: كيست؟ حضرت فرمود: پيامبر مسلمانان به ديدار و عيادت همسايه بيمار خود آمده است! زن ماجرا را به شوهرش گفت. مرد يهودى كه بسيار تعجّب كرده بود، و در مقابل عملى غير قابل پيشبينى قرار گرفته بود، گفت: در را باز كن تا داخل شوند. پيامبر وارد شد، و كنار بستر بيمار نشست.و از حال بيمار پرسيد، و به گونه اى برخورد كرد كه گويا هيچ اذيّت و آزارى از اين مرد يهودى به آن حضرت نرسيده است. مرد يهودى كه از فرط خجالت صورت خويش را مى پوشانيد و در برخورد با اين اخلاق كريمانه پيامبر اسلام مبهوت شده بود، از آن حضرت پرسيد: اين نوع برخورد آيا اخلاق شخصى شماست، يا جزء دستورات دينى محسوب مى شود؟ حضرت فرمود: جزء دستورات دينى است، و ما به همه مسلمين سفارش مى كنيم كه چنين كنند. مرد يهودى با برخورد زيبا و پرجاذبه پيامبر اسلام مسلمان شد »
📚سوگندهای پر بار قرآن ، مکارم شیرازی ، ص 355
❕استاد مکارم شیرازی ، در تفسیر نمونه نیز به این واقعه اشاره کرده و می نویسد ؛
« آيه بعد در توصيف ديگرى از پيامبر ص مى گويد:" تو صاحب اخلاق عظيم و برجسته اى هستى" (وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ).اخلاقى كه عقل در آن حيران است لطف و محبتى بى نظير، صفا و صميميتى بى مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله اى توصيف ناپذير. اگر مردم را به بندگى خدا دعوت مى كنى تو خود بيش از همه عبادت مى نمايى، و اگر از كار بد بازمى دارى تو قبل از همه خوددارى مى كنى آزارت مى كنند و تو اندرز مى دهى، ناسزايت مى گويند و براى آنها دعا مى كنى، 👈بر بدنت سنگ مى زنند و خاكستر داغ بر سرت مى ريزند 👉و تو براى هدايت آنها دست به درگاه خدا برمى دارى. آرى تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتى. »
📚تفسیر نمونه ج 24 ص 371
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در کتاب تفسیر اطیب البیان ، اثر مرحوم سید عبدالحسین طیب از علمای معاصر نیز می خوانیم ؛
« نقل كردند كه يك يهودى بود همه روزه بالاى بام مى رفت و خاكروبه بر سر حضرت مى ريخت چند روزى شد كه ديگر اين عمل را نميكرد حضرت پرسش فرمود گفتند ، مريض شده حضرت به عيادت او تشريف برد سه مرتبه صورت برگردانيد باز حضرت مقابل صورتش نشست اين خلق را كه مشاهده كرد به شرف اسلام مشرف شد، خاكروبه مى ريختند چند قدمى دور ميشد و خود را تكان مى داد و روى خود نمى آورد... »
📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، ج 9 ص 463
👌چنان که گفتیم ، این نقل در منابع متقدم روایی و تاریخی نیست و تنها تنی چند از علمای معاصر بدون سند دهی از منابع متقدم ، آن را در کتب خویش آورده اند .
❕ما اگر نقل مذکور را قبول نیز کنیم ، عملکرد پیامبر گرامی ، فلسفه و وجه روشنی دارد .
👌پیامبر اسلام حاکم جامعه اسلامی بود و به راحتی می توانست یهودی را به سزای عمل خود برساند و نیازی به تغییر مسیر حرکت و ... هم نداشت ، اما ایشان چنین نکردند تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود ، یهودی را جذب اسلام کند که نهایتا موفق به این امر هم شدند . ایشان به دستور خداوند عمل کردند که فرمود ؛
« هرگز نيكى و بدى يكسان نيست، بدى را با نيكى دفع كن ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است ، اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نائل نمى گردند. » ( فصلت 34 _ 35)
❕بر همین اساس علی ع فرمود ؛
«با رفتار نيك خود، بدكار را اصلاح كن، و با گفتار نيكويت، به سوى خوبى رهنمون باش »
📚غرر الحكم ح 2304
❕یا امام صادق ع نیز فرمود ؛
« مردم را با عمل و رفتارتان فراخوانيد و [تنها] با زبانهايتان، مردم را دعوت نكنيد »
📚بحار الأنوار ، ج 5 ص 198
👌پیامبر گرامی نیز با آن یهودی برخورد خشنی نکرد ، حتی مسیر حرکت خود را تغییر نداد ، تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود یهودی را جذب اسلام کند و دشمنی او را تبدیل به دوستی و محبت کند که نهایتا موفق بر این امر نیز شدند .
#پرسمان_اعتقادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام:
هرگاه فرصتى به چنگ آوردى، آن را غنيمت بشمار كه فرصت سوزى، مايه اندوه است
إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزها؛ فَإِنّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصَّةٌ
غررالحكم، حدیث 4124
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اجازه_زن_از_شوهر_برای_خروج_از_منزل
🤔#پرسش
❔مطالب شما بر باب خروج از منزل زن را خواندم میخواستم بدونم
با چه منطقی مرد اگه نخواد (طبق فتوای اکثریت فقها شیعه از غیبت امام عصر تا به حال ) زن تا اخر عمرش حتی به طور محدود پدر و مادرشو نمیتونه ببینه و مرد میتونه مانع شه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق روایات متعددی ، زن برای خروج از منزل باید اجازه شوهرش را بگیرد و حق خروج بی اجازه او را ندارد .
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« زنی به نزد پیامبر آمد و سوال کرد ، حق #شوهر بر زن چه چیزهایی است پیامبر گرامی پاسخ داد ؛
« از شوهر اطاعت کند و ( در مسائل جنسی و خروج از منزل ) #معصیتش را نکند ، و جز با اجازه او از منزلش #صدقه ندهد ، و روزه #مستحبی را با اجازه شوهر بگیرد ، و خود را برای لذت #جنسی شوهر آماده سازد ، و بدون اجازه شوهر از #منزل خارج نشود ، که اگر بدون اجازه او خارج شود ، فرشتگان #آسمان و #زمین ، و فرشتگان #رحمت و #عذاب ، او را لعنت می کنند تا زمانی که به منزل باز گردد »
📚الکافی ج5 ص506
❕در رابطه با چرایی لزوم اجازه شوهر در خروج از منزل ، گفتنی است از آنجایی که مرد سرپرست خانواده است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10451
👌حق طبیعی اوست که برای اداره بهتر خانواده ، نسبت به ورود و خروج اعضای خانواده ، نظارت و کنترل داشته باشد ، چنان که برخی در فلسفه این حکم دو وجه ذکر می کنند و چنین می گویند ؛
1️⃣ « تأمين نياز جنسى ؛
❕رعايت حقوق مرد، اقتضاى هماهنگى زن در خروج از منزل را دارد. سيد محمد حسين فضل اللّه در تفسير من وحى القرآن مى گويد ؛ «عقد ازدواج، تعهدهايى را در پى دارد كه زن و مرد ملزم به رعايت آنها هستند ... بر زن واجب است كه به نيازهاى جنسى مرد پاسخ مثبت دهد و مانع مادى و معنوى در برابر او ايجاد نكند. همين نياز، بيرون رفتن بدون اجازه زن را از منزل ناروا مى نماياند».
📚من وحی القرآن ، ج 7 ص 156
2️⃣ آسيب پذيرى زن ؛
❕به طور معمول، آسيب پذيرى زن در بيرون از خانه، بيش از مرد است. زن ممكن است مورد تعرض و تجاوز قرار گيرد، از اين رو مرد براى اطمينان خاطر خويش و مصونيت زن، بايد در مورد آمد و شد همسرش به خانه و خارج از آن مطلع باشد. با توجه به آسيب پذيرى بيشتر زن، به مرد اين حق داده شده كه بر اين مسئله نظارت داشته باشد.»
📚پرسشها و پاسخهای دانشجویی ، دفتر هفتم ، ص 344
❕برخی دیگر نیز می نویسند ؛
« تشريع اين حكم بدين منظور بوده كه مرد بتواند به وظيفه سنگين سرپرستى خانواده و مراقبت و صيانت از زن و فرزند عمل كند. بنابراين، اگر مرد نسبت به همسر خود اعتماد دارد، نبايد آزادى را از او بگيرد و بدون عذر شرعى و عرفى او را از خروج از منزل نهى كند. به ويژه ديدار با پدر و مادر و خويشان نزديك و يا شركت در جلسات دينى و علمى و انجام وظايف اجتماعى....»
📚همسرداری ، امینی ، ص 128
🔸ادامه دارد👇
🔸ادامه 👇
❕با این وجود ، از حکم فوق ، مواردی استثناء می شود ، آن هم در جایی است که زن باید وظیفه واجب و ضروری خود را انجام دهد ، اما مرد اجازه خروج از منزل را به او نمی دهد ، در چنین موردی ، زن برای خروج از منزل ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ، چنان که پیامبر گرامی و علی علیهماالسلام فرمود ؛
« لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ » «طاعت مخلوق در #معصيت خالق روا نيست »
📚الفقیه ، ج 4 ص 381 _ نهج البلاغه حکمت 165
👌امام صادق ع فرمود ؛
« به خاطر رضایت هیچ یک از مخلوقین ، خداوند را به خشم نیاورید و با دوری از خداوند ، به مردم نزدیکی نجویید »
📚وسائل الشیعه ج 16 ص 154
👌امام رضا ع فرمود ؛
« کسی که به خاطر مخلوق ، تن به معصیت خالق بدهد ، دین ندارد »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 43
❕بر این اساس ، تصریح شده است که زن برای انجام حج واجب ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ؛
📚وسائل الشیعه ج 11 ص 155 باب 59
❕و بر همین اساس ، استاد مکارم شیرازی فتوا می دهد ؛
« در مواردى اجازه شوهر لازم نيست، مانند انجام واجبات (حج واجب، صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)، فراگرفتن احكام اسلام مانند رفتن به مسجد و امثال آن، تهيه اجناس ضرورى منزل در حالى كه مجبور باشد، شركت در انتخابات و راهپيمايى هاى ضرورى، و همچنين در مورد مراجعه به طبيب. »
📚احکام بانوان ، ص 210
👌و در استدلال دیگر خود می گوید ؛
« ( مورد استثناء از اجازه شوهر ) ، خروج براى انجام تكليفى از تكاليف واجب مثل اداى دين واجب و يا حج و صله رحم. يكى از واجبات صله رحم است كه يك معناى عرفى دارد و معناى آن اين است كه قطع رابطه با پدر و مادر نكند و در حدّ عرفيّات رابطه را برقرار كند. در عرف شركت در عزا و عيادت و حتّى شركت در مراسم عروسى هم صله رحم است و بايد ارتباط در حدّى باشد كه عرفا نگويند اينها قهر هستند و مشكل دارند. از جمله مسائلى كه اين روزها جزء واجبات است، حضور در مجالس وعظ و خطابه است، براى اين كه تعلّم احكام دينى واجب است و معمولا جايى جز مساجد براى تعليم احكام نيست، حال اگر زن را از خروج از منزل نهى كنند چگونه مسائل را ياد بگيرند ، علاوه بر اين كه اگر در جماعت شركت نكنند سبب استخفاف جماعت است پس بايد كم و بيش در جماعت حاضر شوند. و از جمله واجبات حضور در بعضى از راهپيمايى هاست كه اگر حاضر نشوند، نيمى از جامعه در واقع شركت نكرده اند و باعث ضعف نظام است؛ پس اينها مسائلى است كه واجب است و اگر زن از منزل خارج نشود نمى تواند به واجبات خود عمل كند. »
📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ، ج 6 ص 120
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#طوفان_نوح_نبی_افسانه_گيلگمش
🤔#پرسش
❔پرسش من این است که برخی ادعا می کنند داستان نوح نبی برگرفته از افسانه گیلگمش است و برای ادعای خود به شباهت غیرقابل انکار برخی از این داستان با جریان نوح(ع) استناد می کنند.شما چه دلیلی برای رد این ادعا دارید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس بر آوردهای تاریخی و مویدات عقلی ، از عمر آدم ع حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد ، چنان که در تفسیر المیزان می خوانیم ؛
« در تاريخ يهود آمده است كه عمر نوع بشر از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، بيش از حدود هفت هزار سال نيست كه اعتبار عقلى هم كمك و مساعد اين تاريخ است، براى اينكه اگر ما از نوع بشر يك انسان مرد و يك زن را كه با هم زن و شوهر باشند فرض كنيم كه در مدتى متوسط نه خيلى طولانى و نه خيلى كوتاه با هم زندگى كنند، و هر دو داراى مزاجى معتدل باشند، و در وضع متوسطى از حيث امنيت و فراوانى نعمت و رفاه و مساعدت و ... و همه عوامل و شرايطى كه در زندگى انسان مؤثرند قرار داشته باشند و از سوى ديگر فرض كنيم اين دو فرد در اوضاعى متوسط توالد و تناسل كنند، و باز فرض كنيم كه همه اوضاعى كه در باره آن دو فرض كرديم در باره فرزندان آن دو نيز محقق باشد، و فرزندانشان هم از نظر پسرى و دخترى بطور متوسط به دنيا بيايند، خواهيم ديد كه اين انسان كه در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند، در يك قرن يعنى در رأس صد سال عددشان به هزار نفر مىرسد، در نتيجه هر يك نفر از انسان در طول صد سال پانصد نفر مى شود. آن گاه اگر عوامل تهديدگر را كه با هستى بشر ضديت دارد (از قبيل بلاهاى عمومى، يعنى سرما، گرما، طوفان، زلزله، قحطى، و با، طاعون، خسف، زير آوار رفتن، جنگهاى خانمان برانداز و ساير مصائب غير عمومى كه احيانا به تك تك افراد مىرسد) در نظر بگيريم و از آن آمار كه گرفتيم سهم اين بلاها را كم كنيم، و در اين كم كردن حد اكثر را در نظر بگيريم يعنى فرض كنيم كه بلاهاى نامبرده از هر هزار نفر انسان نهصد و نود و نه نفر را از بين ببرد، و در هر صد سال كه بر حسب فرض اول در هر نفر هزار نفر مى شوند، غير از يك نفر زنده نماند.
❕و به عبارت ديگر ، عامل تناسل كه بايد در هر صد سال دو نفر را هزار نفر كند تنها آن دو را سه نفر كند، و از هزار نفر تنها يك نفر بماند، آن گاه اين محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال يعنى هفتاد قرن ادامه دهيم، خواهيم ديد كه عدد بشر به دو بليون و نيم مى رسد، و اين عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، كه آمارگران بين المللى آن را ارائه داده اند. »
📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 4 ص 221
🔸ادامه 👇