🌸 رزق قرآنی امروز
📖 هیچ جنبندهای در زمین،
🦅و هیچ پرندهای که با دو بال خود پرواز میکند، نیست مگر اینکه امت هایی همانند شما هستند.
📖 ما هیچ چیز را در این کتاب، فرو گذار نکردیم؛
🔰 سپس همگی به سوی پروردگارشان محشور میگردند.آیه(٣٨)
📖 سوره انعام ، صفحه١٣٢
شرکت در ختم قرآن برای فرج🤲
#هرروزیکصفحهقرآنباترجمه
🔸ترجمه هر صفحه قرآن میتونه #پیام_ویژه_پروردگار برای همان روزِ ما باشد.
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
ایا امامان به زبانهای دیگر غیر از عربی هم سخن می گفتن و زبان های دیگر رو هم می دانستند
🔷پاسخ:
❗️علامه گرانقدر مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان« امامان جمیع لغات و زبان ها را می دانند و به آن صحبت می کنند»
📚بحار الانوار ج26 ص190 باب14
🔷ابا صلت هروی چنین می گوید:
« امام رضا با همه مردم با لغات خودشان صحبت می کرد و او فصیح ترین مردم و عالمترین انها به هر زبان ولغتی بود .روزی به او گفتم من در تعجبم که شما چگونه به همه این لغات با اختلاف انها علم دارید؟
🔷امام پاسخ داد:
« من حجت خدا بر خلقش هستم و خداوند بر خلقش حجتی قرار نمی دهد که زبان و لغات انها را نداند»
📚عیون الاخبار ج2 ص228
🔷امام حسن فرمود:
« من به جمیع لغات علم دارم»
📚الکافی ج2 ص503
❗️علی بن مهزیار می گوید:
« وارد بر امام هادی شدم و او با من به فارسی شروع به صحبت کردن کرد»
📚بصائر الدرجات،ج1 ص333
🔴ابی هاشم جعفری می گوید:
« وارد بر امام کاظم شدم .امام به من فرمود با این خادم به فارسی صحبت کن زیرا گمان می کند اگاه به ان زبان است .
🔷می گوید به خادم گفتم :« زانویت چیست»
❗️او به من جواب نداد .
🔷امام به او فرمود:
« یقول رکبتک»( زانویت را می گوید)
❗️سپس از او سوال کردم:
« نافت چیست»
🔷او جوابم نداد.
🔷امام به او فرمود:
« یقول سرتک»( زانویت را می گوید)
📚بحار الانوار ج49 ص89
🔴در این باره روایات فراوانی امده است که میتوانید به ادرس داده شده از بحار الانوار رجوع کنید
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال
ایا اگر کسی منکر ولایت فقیه باشد کافره؟ پس چرا در شعارها میگید مرگ بر ضد ولایت فقیه
🔷پاسخ:
❗️انچه که شرط اسلام است جاری کردن شهادتین بر زبان می باشد چنان که در روایات فراوانی بر آن تصریح شده است
📚بحار الانوار ج65 ص225 باب24
🔷بر این اساس علمای شیعه به کفر منکرین امامت و ولایت حکم نداده اند و بحث اصول دین را از اصول مذهب تفکیک کرده اند.
🔶از انجا که امامت و عدل از اصول مذهب می باشد هر کسی به این دو اصل پایبند نباشد بر او حکم کفر بار نمیشود.
♻️وقتی عدم اعتقاد به امامت باعث کفر نشود یقینا نفی ولایت فقیه هم نمی تواند انسان را از دین خارج کند زیرا ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه است .
🔻در استفتایی از مقام معظم رهبری چنین سوال شده است:
⁉️ایا اگر کسی که اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه ندارد مسلمان حقیقی محسوب نمی شود؟
❗️ایشان چنین پاسخ دادند:
« عدم اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه اعم از این که بر اثر اجتهاد باشد یا تقلید در عصر غیبت حضرت حجت موجب ارتداد و خروج از اسلام نمی شود»
📚توضیح المسائل مراجع،بنی هاشم،ص35
❗️حال در مورد شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه »باید گفت:
🔷قطعا منظور از این شعار کسانی که صرفا مخالفت ولایت فقیه می باشند نیست .بلکه منظور کسانی هستند که در جهت تضعیف ولایت فقیه و حکومت اسلامی دست به توطئه می زنند و دشمنی کرده و آرامش جامعه را بر هم زده و ناامنی و اشوب در جامعه ایجاد می کنند .
🔷رهبر انقلاب در بیاناتی چنین فرمودند:
« ضدیت با ولایت فقیه یعنی پنچه در افکندن،دشمنی کردن نه معتقد نبودن »
📚بیانات ایشان در تاریخ 17-7-86
🔴ودر مورد مستند شرعی این مساله نیز باید گفت که در فرهنگ و ادبیات اسلامی نیز موارد متعددی یافت می شود که خداوند و پیامبر و ائمه مشرکان ،ظالمان،مستکبران ،و اشوب گران را مورد لعن و نفرین خود قرار داده اند
📚میزان الحکمه،ج10 ص274 به بعد
📚شیعه شناسی،رضوانی،ج2 ص587 به بعد
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه
👌برخی از علما ، در چرایی خواندن نماز به زبان عربی می نویسند ؛
«خواندن نماز به زبان عربى يكى از نشانه هاى جهانى بودن دين اسلام است، زيرا جمعيّتى كه در يك صف قرار مى گيرند و در يك جبهه واحد فعّاليّت مى كنند، ناگزيرند زبان واحدى داشته باشند كه به وسيله آن تفاهم كنند؛ يعنى، علاوه بر زبان مادرى و محلّى، يك «زبان عمومى و جهانى» هم داشته باشند و وحدت جمعيّت بدون اين قسمت مسلّماً كامل نيست.
👌امروز عدّه اى از متفكّران معتقدند تا دنيا به صورت يك كشور در نيايد، مردم جهان روى سعادت را نخواهند ديد و براى اين كه اين موضوع جامه عمل به خود بپوشد، نقشه هايى طرح كرده اند و يكى از موادّ برنامه آنها به وجود آوردن يك زبان بين المللى و جهانى است.
❕خلاصه اين كه خواندن نماز به يك زبان از طرف تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه يگانگى مسلمانان است و با توجّه به اين كه زبان عربى به اعتراف اهل فن يكى از وسيعترين و جامعترين زبانهاى دنياست، اين حقيقت روشنتر مى شود كه تمام فرق مسلمانان مى تواند آن را به عنوان يك زبان بين المللى بشناسند و از آن به عنوان حسن تفاهم و همبستگى استفاده كنند.
👌علاوه بر اين، خواندن نماز به يك صورت معيّن، آن را از دستبرد و تحريف و آميخته شدن به خرافات و مطالب بى اساس كه بر اثر مداخله افراد غير وارد ( هنگام ترجمه آن به زبانهاى ديگر ) رخ مى دهد، نگاه مى دارد و به اين وسيله روح اين عبادت اسلامى محفوظتر مى ماند .
❕منتها بر هر مسلمانى لازم است به قدر توانايى با زبان دينى خود آشنا باشد و بداند با خداى خود چه مى گويد و اتّفاقاً ياد گرفتن ترجمه نماز كه در يك صفحه كتاب خلاصه مى شود، به اندازه اى ساده و آسان است كه ممكن است آن را در يك ساعت ( براى تمام عمر )ياد گرفت.
❕كوتاه سخن اين كه همان طور كه مى دانيم مسأله توحيد و يگانگى، در تمام اصول و فروع اسلام يك زيربناى اساسى محسوب مى گردد و نماز به سوى قبله واحد و در اوقات معيّن و به يك زبان مشخّص، نمونه اى از اين وحدت است.
👌اگر به هنگام مراسم حج در مكّه باشيم و نماز جماعتى را كه صدها هزار نفر از نژادها و ملّيّتهاى مختلف از سراسر جهان در آن شركت مى جويند و همه با هم مىگويند «اللَّهُ اكبر» ... مشاهده كنيم، آنگاه به عظمت و عمق اين دستور آشنا مى شويم كه اگر هريك، اين جمله روح پرور يا ساير اذكار نماز را به زبان محلّى خود مى گفت چه هرج و مرج زشتى در آن روى مى داد.»
📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، مکارم شیرازی وسبحانی تبریزی ، ص 293
👌برخی دیگر نیز در این رابطه می نویسند ؛
❕« ما موظّفيم به همان نحوى كه مقرّر شده نماز بخوانيم، و عبادات ديگر را به جاى آوريم، و حق نداريم از خود چيزى در اين موارد اختراع نماييم.
👌البتّه توجّه به معانى و ترجمه آيات و اذكارى كه در موقع نماز خوانده مى شود بسيار خوب بوده و موجب كمال نماز، شدّت فضل، و كثرت اجر و ثواب مى شود؛ ولى بايد همان حمد و سوره و اذكارى را كه معيّن شده بخوانند و اگر از آن تخلّف شود عنوان اطاعت از آن سلب مى شود، و نتايج بزرگى كه مقصود است حاصل نگشته است ...
❕اكتفا به قرائت ترجمه در نماز و غير آن به زبانهاى مختلف، جدايى مسلمين از هم، و اختلاف و پراكندگى و بعضى تعصّبات را موجب مى شود. در حالى كه اسلام براى نزديك كردن مردم، و متّحد ساختن جامعه هاى بشرى، برقرارى تفاهم بين افراد و رفع اختلاف زبانى، نژادى و ديگر اختلافات آمده است.
👌اكنون هم يكى از جهات جامعه مسلمانان همان متّحد بودن وضع عبادات و نماز و روزه و حج و غير آن است كه در تشييد اخوّت اسلامى، كمال دخالت را دارا است.
❕امّا اين كه نوشته ايد مردم بيشتر از معانى نماز بى اطّلاعند ؛
🔸اوّلًا ؛ بيشتر به طور اختصار، متوجّه اجمال معانى افعال و اذكار نماز هستند و مى دانند كه نماز، توجّه بنده به خدا است، و عباراتى كه مى خوانند متضمّن حمد، تمجيد، تسبيح، دعا، استغفار، اقرار به شهادتين است؛ اگر چه خصوصيّات آن را ندانند، يا در بيان آن عاجز باشند .
🔸ثانياً ؛ فرا گرفتن آن به طور اجمال براى هر كس آسان است، و حتّى در رساله هاى عمليّه اى كه با زبان فارسى ساده نوشته شده و در دسترس عوام است، ترجمه اذان و اقامه و حمد و سوره و اذكار نماز نوشته شده است . »
📚معارف دین ، صافی گلپایگانی ، ج 1 ص 232
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#ریختن_خاکستر_بر_سر_پیامبر_توسط_یهودی
🤔#پرسش
#آخوند:
روايت داريم که پیغمبر اسلام به عیادت شخص یهودی که هر روز از بالای خانهاش بر سر پیغمبر آشغال و محتویات شکم چهارپایان را میریخته، رفته است و از این روست که پیغمبر اسلام خیلی مهربان و باگذشت بود.
▪️پرسش يك انسان خردمند:
مگر اين پیغمبر شما مجبور بود که فقط از آنجا رد شود!؟
يعنى هيچ راه دیگری نبوده!؟
آدم عاقل حتی ماشینش را زیر یک درخت که پاتوق کلاغها شده پارك نميكند،
چه برسد به اینکه هر روز از جایی رد شود که مطمئن باشد یک نفر روی سرش آشغال و یا حتی یک استکان آب تمیز خالی میکند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه که تحت عنوان اذیت و آزار پیامبر گرامی با شکمبه حیوانات ، در منابع تاریخی نقل شده است ، روایت ذیل از عبد اللّه بن مسعود است که می گوید ؛
«جز يك روز، هيچگاه نديدم رسول خدا قريش را نفرين كند و آن زمانى بود كه حضرت در حال نماز گزاردن بود . جمعى از قريش نشسته بودند و در نزديكى آنان شكمبه شترى قرار داشت آن گروه با خود گفتند: چه كسى حاضر است اين شكمبه را بردار و بر پشت پيامبر بيفكند. فردى- عقبة بن أبى معيط- به پا خاست و گستاخانه آن را برداشت و بر پشت پيامبر انداخت و حضرت همچنان در سجده باقى ماند تا فاطمه زهرا عليها السّلام از راه رسيد و آن را از پشت مبارك پدر برگرفت، اينجا بود كه رسول خدا عرضه داشت: ، خدايا! از آزار و اذيّت جمعى از قريش به تو شكوه مىكنم، خدايا! كيفر عتبة بن ربيعه، شيبة بن ربيعه، ابو جهل بن هشام، عقبة بن أبى معيط، ابّى بن خلف و اميّة بن خلف را به تو وامى گذارم... »
📚ذخائر العقبى طبرى 57 _ البداية و النهايه ابن كثير ج 3 ص 357 .
❕اما آنچه که ملحد به صورت ناقص به آن استناد کرد ، نقلی است که در برخی از کتب علمای هم عصر و معاصر آمده است و ریشه در مجامع متقدم روایی و تاریخی ندارد ، اینان نقل می کنند ؛
« حضرت همسايه اى يهودى داشت كه وى را بسيار اذيّت مى كرد، هر روز از پشت بام خاكستر همراه آتش بر روى سر آن حضرت مى ريخت. اين كار در ظاهر به عنوان ريختن زباله و خاكستر در كوچه، و در حقيقت به منظور ابراز خشم و كينه يهودى نسبت به پيامبر اسلام انجام مى شد، و پيامبر كريمانه از كنار آن مى گذشت. تا اينكه يك روز خبرى از مرد يهودى نشد، پيامبر اسلام از غيبت آن مرد سؤال كرد.گفتند: خوشبختانه بيمار گشته، و بر اثر بيمارى مزاحمتهايش قطع شده است. فرمود:بايد به عيادتش برويم! به سمت خانه اش حركت كرد. در خانه يهودى را كوبيد.همسرش به پشت درآمد و سؤال كرد: كيست؟ حضرت فرمود: پيامبر مسلمانان به ديدار و عيادت همسايه بيمار خود آمده است! زن ماجرا را به شوهرش گفت. مرد يهودى كه بسيار تعجّب كرده بود، و در مقابل عملى غير قابل پيشبينى قرار گرفته بود، گفت: در را باز كن تا داخل شوند. پيامبر وارد شد، و كنار بستر بيمار نشست.و از حال بيمار پرسيد، و به گونه اى برخورد كرد كه گويا هيچ اذيّت و آزارى از اين مرد يهودى به آن حضرت نرسيده است. مرد يهودى كه از فرط خجالت صورت خويش را مى پوشانيد و در برخورد با اين اخلاق كريمانه پيامبر اسلام مبهوت شده بود، از آن حضرت پرسيد: اين نوع برخورد آيا اخلاق شخصى شماست، يا جزء دستورات دينى محسوب مى شود؟ حضرت فرمود: جزء دستورات دينى است، و ما به همه مسلمين سفارش مى كنيم كه چنين كنند. مرد يهودى با برخورد زيبا و پرجاذبه پيامبر اسلام مسلمان شد »
📚سوگندهای پر بار قرآن ، مکارم شیرازی ، ص 355
❕استاد مکارم شیرازی ، در تفسیر نمونه نیز به این واقعه اشاره کرده و می نویسد ؛
« آيه بعد در توصيف ديگرى از پيامبر ص مى گويد:" تو صاحب اخلاق عظيم و برجسته اى هستى" (وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ).اخلاقى كه عقل در آن حيران است لطف و محبتى بى نظير، صفا و صميميتى بى مانند، صبر و استقامت و تحمل و حوصله اى توصيف ناپذير. اگر مردم را به بندگى خدا دعوت مى كنى تو خود بيش از همه عبادت مى نمايى، و اگر از كار بد بازمى دارى تو قبل از همه خوددارى مى كنى آزارت مى كنند و تو اندرز مى دهى، ناسزايت مى گويند و براى آنها دعا مى كنى، 👈بر بدنت سنگ مى زنند و خاكستر داغ بر سرت مى ريزند 👉و تو براى هدايت آنها دست به درگاه خدا برمى دارى. آرى تو كانون محبت و عواطف و سرچشمه رحمتى. »
📚تفسیر نمونه ج 24 ص 371
🔸#ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در کتاب تفسیر اطیب البیان ، اثر مرحوم سید عبدالحسین طیب از علمای معاصر نیز می خوانیم ؛
« نقل كردند كه يك يهودى بود همه روزه بالاى بام مى رفت و خاكروبه بر سر حضرت مى ريخت چند روزى شد كه ديگر اين عمل را نميكرد حضرت پرسش فرمود گفتند ، مريض شده حضرت به عيادت او تشريف برد سه مرتبه صورت برگردانيد باز حضرت مقابل صورتش نشست اين خلق را كه مشاهده كرد به شرف اسلام مشرف شد، خاكروبه مى ريختند چند قدمى دور ميشد و خود را تكان مى داد و روى خود نمى آورد... »
📚اطیب البیان فی تفسیر القرآن ، ج 9 ص 463
👌چنان که گفتیم ، این نقل در منابع متقدم روایی و تاریخی نیست و تنها تنی چند از علمای معاصر بدون سند دهی از منابع متقدم ، آن را در کتب خویش آورده اند .
❕ما اگر نقل مذکور را قبول نیز کنیم ، عملکرد پیامبر گرامی ، فلسفه و وجه روشنی دارد .
👌پیامبر اسلام حاکم جامعه اسلامی بود و به راحتی می توانست یهودی را به سزای عمل خود برساند و نیازی به تغییر مسیر حرکت و ... هم نداشت ، اما ایشان چنین نکردند تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود ، یهودی را جذب اسلام کند که نهایتا موفق به این امر هم شدند . ایشان به دستور خداوند عمل کردند که فرمود ؛
« هرگز نيكى و بدى يكسان نيست، بدى را با نيكى دفع كن ناگاه (خواهى ديد) همان كس كه ميان تو و او دشمنى است گويى دوستى گرم و صميمى است ، اما جز كسانى كه داراى صبر و استقامتند به اين مقام نمى رسند و جز كسانى كه بهره عظيمى (از ايمان و تقوا) دارند به آن نائل نمى گردند. » ( فصلت 34 _ 35)
❕بر همین اساس علی ع فرمود ؛
«با رفتار نيك خود، بدكار را اصلاح كن، و با گفتار نيكويت، به سوى خوبى رهنمون باش »
📚غرر الحكم ح 2304
❕یا امام صادق ع نیز فرمود ؛
« مردم را با عمل و رفتارتان فراخوانيد و [تنها] با زبانهايتان، مردم را دعوت نكنيد »
📚بحار الأنوار ، ج 5 ص 198
👌پیامبر گرامی نیز با آن یهودی برخورد خشنی نکرد ، حتی مسیر حرکت خود را تغییر نداد ، تا با رفتار کریمانه و بزرگوارانه خود یهودی را جذب اسلام کند و دشمنی او را تبدیل به دوستی و محبت کند که نهایتا موفق بر این امر نیز شدند .
#پرسمان_اعتقادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امیرالمؤمنین عليه السلام:
هرگاه فرصتى به چنگ آوردى، آن را غنيمت بشمار كه فرصت سوزى، مايه اندوه است
إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزها؛ فَإِنّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصَّةٌ
غررالحكم، حدیث 4124
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#اجازه_زن_از_شوهر_برای_خروج_از_منزل
🤔#پرسش
❔مطالب شما بر باب خروج از منزل زن را خواندم میخواستم بدونم
با چه منطقی مرد اگه نخواد (طبق فتوای اکثریت فقها شیعه از غیبت امام عصر تا به حال ) زن تا اخر عمرش حتی به طور محدود پدر و مادرشو نمیتونه ببینه و مرد میتونه مانع شه ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق روایات متعددی ، زن برای خروج از منزل باید اجازه شوهرش را بگیرد و حق خروج بی اجازه او را ندارد .
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« زنی به نزد پیامبر آمد و سوال کرد ، حق #شوهر بر زن چه چیزهایی است پیامبر گرامی پاسخ داد ؛
« از شوهر اطاعت کند و ( در مسائل جنسی و خروج از منزل ) #معصیتش را نکند ، و جز با اجازه او از منزلش #صدقه ندهد ، و روزه #مستحبی را با اجازه شوهر بگیرد ، و خود را برای لذت #جنسی شوهر آماده سازد ، و بدون اجازه شوهر از #منزل خارج نشود ، که اگر بدون اجازه او خارج شود ، فرشتگان #آسمان و #زمین ، و فرشتگان #رحمت و #عذاب ، او را لعنت می کنند تا زمانی که به منزل باز گردد »
📚الکافی ج5 ص506
❕در رابطه با چرایی لزوم اجازه شوهر در خروج از منزل ، گفتنی است از آنجایی که مرد سرپرست خانواده است ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10451
👌حق طبیعی اوست که برای اداره بهتر خانواده ، نسبت به ورود و خروج اعضای خانواده ، نظارت و کنترل داشته باشد ، چنان که برخی در فلسفه این حکم دو وجه ذکر می کنند و چنین می گویند ؛
1️⃣ « تأمين نياز جنسى ؛
❕رعايت حقوق مرد، اقتضاى هماهنگى زن در خروج از منزل را دارد. سيد محمد حسين فضل اللّه در تفسير من وحى القرآن مى گويد ؛ «عقد ازدواج، تعهدهايى را در پى دارد كه زن و مرد ملزم به رعايت آنها هستند ... بر زن واجب است كه به نيازهاى جنسى مرد پاسخ مثبت دهد و مانع مادى و معنوى در برابر او ايجاد نكند. همين نياز، بيرون رفتن بدون اجازه زن را از منزل ناروا مى نماياند».
📚من وحی القرآن ، ج 7 ص 156
2️⃣ آسيب پذيرى زن ؛
❕به طور معمول، آسيب پذيرى زن در بيرون از خانه، بيش از مرد است. زن ممكن است مورد تعرض و تجاوز قرار گيرد، از اين رو مرد براى اطمينان خاطر خويش و مصونيت زن، بايد در مورد آمد و شد همسرش به خانه و خارج از آن مطلع باشد. با توجه به آسيب پذيرى بيشتر زن، به مرد اين حق داده شده كه بر اين مسئله نظارت داشته باشد.»
📚پرسشها و پاسخهای دانشجویی ، دفتر هفتم ، ص 344
❕برخی دیگر نیز می نویسند ؛
« تشريع اين حكم بدين منظور بوده كه مرد بتواند به وظيفه سنگين سرپرستى خانواده و مراقبت و صيانت از زن و فرزند عمل كند. بنابراين، اگر مرد نسبت به همسر خود اعتماد دارد، نبايد آزادى را از او بگيرد و بدون عذر شرعى و عرفى او را از خروج از منزل نهى كند. به ويژه ديدار با پدر و مادر و خويشان نزديك و يا شركت در جلسات دينى و علمى و انجام وظايف اجتماعى....»
📚همسرداری ، امینی ، ص 128
🔸ادامه دارد👇
🔸ادامه 👇
❕با این وجود ، از حکم فوق ، مواردی استثناء می شود ، آن هم در جایی است که زن باید وظیفه واجب و ضروری خود را انجام دهد ، اما مرد اجازه خروج از منزل را به او نمی دهد ، در چنین موردی ، زن برای خروج از منزل ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ، چنان که پیامبر گرامی و علی علیهماالسلام فرمود ؛
« لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ » «طاعت مخلوق در #معصيت خالق روا نيست »
📚الفقیه ، ج 4 ص 381 _ نهج البلاغه حکمت 165
👌امام صادق ع فرمود ؛
« به خاطر رضایت هیچ یک از مخلوقین ، خداوند را به خشم نیاورید و با دوری از خداوند ، به مردم نزدیکی نجویید »
📚وسائل الشیعه ج 16 ص 154
👌امام رضا ع فرمود ؛
« کسی که به خاطر مخلوق ، تن به معصیت خالق بدهد ، دین ندارد »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 43
❕بر این اساس ، تصریح شده است که زن برای انجام حج واجب ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ؛
📚وسائل الشیعه ج 11 ص 155 باب 59
❕و بر همین اساس ، استاد مکارم شیرازی فتوا می دهد ؛
« در مواردى اجازه شوهر لازم نيست، مانند انجام واجبات (حج واجب، صله رحم نسبت به پدر و مادر و برادر و خواهر و امثال آن به مقدار لازم)، فراگرفتن احكام اسلام مانند رفتن به مسجد و امثال آن، تهيه اجناس ضرورى منزل در حالى كه مجبور باشد، شركت در انتخابات و راهپيمايى هاى ضرورى، و همچنين در مورد مراجعه به طبيب. »
📚احکام بانوان ، ص 210
👌و در استدلال دیگر خود می گوید ؛
« ( مورد استثناء از اجازه شوهر ) ، خروج براى انجام تكليفى از تكاليف واجب مثل اداى دين واجب و يا حج و صله رحم. يكى از واجبات صله رحم است كه يك معناى عرفى دارد و معناى آن اين است كه قطع رابطه با پدر و مادر نكند و در حدّ عرفيّات رابطه را برقرار كند. در عرف شركت در عزا و عيادت و حتّى شركت در مراسم عروسى هم صله رحم است و بايد ارتباط در حدّى باشد كه عرفا نگويند اينها قهر هستند و مشكل دارند. از جمله مسائلى كه اين روزها جزء واجبات است، حضور در مجالس وعظ و خطابه است، براى اين كه تعلّم احكام دينى واجب است و معمولا جايى جز مساجد براى تعليم احكام نيست، حال اگر زن را از خروج از منزل نهى كنند چگونه مسائل را ياد بگيرند ، علاوه بر اين كه اگر در جماعت شركت نكنند سبب استخفاف جماعت است پس بايد كم و بيش در جماعت حاضر شوند. و از جمله واجبات حضور در بعضى از راهپيمايى هاست كه اگر حاضر نشوند، نيمى از جامعه در واقع شركت نكرده اند و باعث ضعف نظام است؛ پس اينها مسائلى است كه واجب است و اگر زن از منزل خارج نشود نمى تواند به واجبات خود عمل كند. »
📚کتاب النکاح ، مکارم شیرازی ، ج 6 ص 120
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#طوفان_نوح_نبی_افسانه_گيلگمش
🤔#پرسش
❔پرسش من این است که برخی ادعا می کنند داستان نوح نبی برگرفته از افسانه گیلگمش است و برای ادعای خود به شباهت غیرقابل انکار برخی از این داستان با جریان نوح(ع) استناد می کنند.شما چه دلیلی برای رد این ادعا دارید ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بر اساس بر آوردهای تاریخی و مویدات عقلی ، از عمر آدم ع حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد ، چنان که در تفسیر المیزان می خوانیم ؛
« در تاريخ يهود آمده است كه عمر نوع بشر از روزى كه در زمين خلق شده تا كنون، بيش از حدود هفت هزار سال نيست كه اعتبار عقلى هم كمك و مساعد اين تاريخ است، براى اينكه اگر ما از نوع بشر يك انسان مرد و يك زن را كه با هم زن و شوهر باشند فرض كنيم كه در مدتى متوسط نه خيلى طولانى و نه خيلى كوتاه با هم زندگى كنند، و هر دو داراى مزاجى معتدل باشند، و در وضع متوسطى از حيث امنيت و فراوانى نعمت و رفاه و مساعدت و ... و همه عوامل و شرايطى كه در زندگى انسان مؤثرند قرار داشته باشند و از سوى ديگر فرض كنيم اين دو فرد در اوضاعى متوسط توالد و تناسل كنند، و باز فرض كنيم كه همه اوضاعى كه در باره آن دو فرض كرديم در باره فرزندان آن دو نيز محقق باشد، و فرزندانشان هم از نظر پسرى و دخترى بطور متوسط به دنيا بيايند، خواهيم ديد كه اين انسان كه در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند، در يك قرن يعنى در رأس صد سال عددشان به هزار نفر مىرسد، در نتيجه هر يك نفر از انسان در طول صد سال پانصد نفر مى شود. آن گاه اگر عوامل تهديدگر را كه با هستى بشر ضديت دارد (از قبيل بلاهاى عمومى، يعنى سرما، گرما، طوفان، زلزله، قحطى، و با، طاعون، خسف، زير آوار رفتن، جنگهاى خانمان برانداز و ساير مصائب غير عمومى كه احيانا به تك تك افراد مىرسد) در نظر بگيريم و از آن آمار كه گرفتيم سهم اين بلاها را كم كنيم، و در اين كم كردن حد اكثر را در نظر بگيريم يعنى فرض كنيم كه بلاهاى نامبرده از هر هزار نفر انسان نهصد و نود و نه نفر را از بين ببرد، و در هر صد سال كه بر حسب فرض اول در هر نفر هزار نفر مى شوند، غير از يك نفر زنده نماند.
❕و به عبارت ديگر ، عامل تناسل كه بايد در هر صد سال دو نفر را هزار نفر كند تنها آن دو را سه نفر كند، و از هزار نفر تنها يك نفر بماند، آن گاه اين محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال يعنى هفتاد قرن ادامه دهيم، خواهيم ديد كه عدد بشر به دو بليون و نيم مى رسد، و اين عدد همان عدد نفوس بشر امروزى است، كه آمارگران بين المللى آن را ارائه داده اند. »
📚ترجمه تفسیر المیزان ، ج 4 ص 221
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌بنابراین از عمر آدم ع تا کنون ، حدود هفت هزار سال یا بیشتر می گذرد . نوح نبی ع اولین پیامبر صاحب شریعت است که حدود هزار سال بعد از آدم ع می زیسته است ، زیرا نوح نبی ، تقریبا هشتمین جانشین آدم ع بوده است و حد اکثر فاصله او با آدم هزار سال می تواند قلمداد شود ، چنان که در نقلی پیامبر گرامی فرمود ؛
« آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان و شبان به محلث ، و محلث به محوق ، و محوق به عمیشا و عمیشا به اخنوع ( ادریس ) و ادریس به ناحور و ناحور به نوح نبی ...»
📚الفقیه ج 4 ص 176 _ امالی صدوق ص 402 _ امالی طوسی ص 442 _ مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 251 _ بحار الانوار ج 23 ص 57
👌بنابراین نوح نبی حدود شش هزار سال قبل می زیسته است . آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش یاد می شود ، اشاره به جریانی است که طبق تصریح باستان شناسان مربوط به هفتصد سال پیش از میلاد مسیح است ، یعنی حدود ، دو هزار و هفتصد سال پیش .
👌بنابراین افسانه گیلگمش ، حدود سه هزار سال پس از زمان نوح نبی ، مورد تقریر قرار گرفته است ، چنان که می نویسند ؛
« در سال 1853 ميلادى ه. رسام به نسخه اى از روايت بابلى طوفان دست يافت كه در كتابخانه مشهور آشوربانيپال (668- 626 ق. م) در پايتخت آشور، نينوا كشف شده و به قرن هفتم قبل از ميلاد بر مى گردد.
❕در سوم دسامبر 1872 م، باستان شناس ديگرى به نام سيدنى اسميت اعلام داشت كه به اشعارى از گيلگمش در دوازده لوح دست يافته كه يازدهمين لوح آن درباره داستان طوفان نوح است.
👌گيلگمش يكى از پادشاهانى است كه اسمشان در ثبت ملوك وركاء در عهد خاندان اوليه آمده و حاكم بر عراق در شهر وركاء بوده اند.
❕دكتر جان الدر مى نويسد ؛
« اشعار كشف شده گيلگمش داراى 205 بيت است كه در آن به طوفان عظيمى اشاره مى كند: ائو خداى زمين از طوفان قريب الوقوعى، اوت نا پيشيتم را مطلع مى سازد و به او مى گويد با ساختن سفينه اى جهت خود و خانواده آماده استقبال سيل گردد. اوت كشتى مى سازد و براى جلوگيرى از نفوذ آب آن را با زفت اندود مى كند و خوراك و آشاميدنى در آن جاى مى دهد و از همه موجودات زنده در آن گرد مى آورد و خانواده را با جمعى كارگر و يك نفر ناخدا سوار كشتى مى كند.شماش، خداى خورشيد تاريخ وقوع طوفان را تعيين مى كند، ارواح زمين با مشعله اى خود زمين را منور مى سازند ....
شش شبانه روز باد مى وزد و سيل و طوفان زمين را فرا مى گيرد، روز هفتم طوفان فرو مى نشيند و دريا عقب مى كشد و باد شوم پايان مى پذيرد و كشتى بر زمين نيسر مى نشيند. »
📚باستان شناسى كتاب مقدس، دکتر جان الدر ، ص 31، 34 ( به نقل از باستان شناسى و جغرافياى تاريخى قصص قرآن، متن، ص: 37 )
👌بنابراین باید بگوییم ، آنچه که تحت عنوان افسانه گیلگمش از آن یاد می شود ، برگرفته از جریان طوفان نوح است ، که سینه به سینه مردمان آن را نقل می کردند ، اما به مرور زمان ، آنان در نقل واقعه طوفان نوح تحریفاتی را ایجاد کردند و هر ملتی مطابق آراء و اهواء خود ، آن را شرح و تفصیل داده و افسانه سازی کرده و نقل کرده اند و آنان اصل واقعه را دچار تحریف و زیاده و نقصان کردند و موهومات و افسانه های خود را وارد بر آن کردند ، چنان که صاحب تفسیر المنار از اقوام گوناگون بشری که حتی قبل از زمان مسیح ع می زیستند ، نقل می کند که آنان به نوعی جریان طوفان نوح را نقل می کردند ، اما نقل آنها همراه با افسانه سازی و تحریفات عدیده ای بوده است ، بنابراین افسانه گیلگمش برگرفته از جریان نوح نبی ع است نه آنکه داستان نوح نبی ع برگرفته از افسانه گیلگمش باشد .
📚المنار ج 11 ص 101 _ 105
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#برابر_اعلام_شدن_دیه_مرد_و_زن
🤔#پرسش
❔دیه زن و مرد برابر شد اگر دیه دستور خدا و قرآن بود چطور تغییر دادند ؟ پس بقیه احکام هم میشه #بروز کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌دیه زن تا یک سوم با دیه مرد برابر است اما بیشتر از آن ، دیه زن به نص قرآن و روایات متعدد ، نصف #دیه مرد ، لحاظ می شود . خداوند می فرماید ؛
« اى افرادى كه ايمان آورده ايد! حكم قصاص در مورد كشتگان بر شما نوشته شده است، آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود مورد عفو قرار گيرد (و حكم قصاص او تبديل به خونبها گردد) بايد از راه پسنديده پيروى كند (و در طرز پرداخت ديه، حال پرداخت كننده را در نظر بگيرد) و قاتل نيز به نيكى ديه را به ولى مقتول بپردازد (و در آن مسامحه نكند) اين تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگار شما و كسى كه بعد از آن تجاوز كند عذاب دردناكى خواهد داشت.» ( بقره 178)
👌این حکم در روایات #متعددی هم تاکید شده است .
📚وسائل الشیعه ج 29 ص 80 باب 33
🔸امام صادق علیه السلام در مورد مردی که زنش را عمدا به قتل رسانده بود فرمود ؛
« اگر خانواده زن قصد قصاص مرد را داشته باشند ، می توانند او را قصاص کنند به شرطی که به خانواده مرد ، نصف دیه او را بپردازند ، و اگر نخواهند قصاص کنند ، نصف دیه مرد را دریافت می کنند »
📚الکافی ج 7 ص 299
❕در تفسیر نمونه آمده است ؛
👌ممكن است بعضى ايراد كنند كه در آيات قصاص و روایات دستور داده شده كه نبايد مرد بخاطر قتل زن مورد قصاص قرار گيرد، مگر خون مرد از خون زن رنگين تر است؟ چرا مرد جنايتكار بخاطر كشتن زن و ريختن خون ناحق از انسانهايى كه بيش از نصف جمعيت روى زمين را تشكيل مى دهند قصاص نشود؟!
❗️ در پاسخ بايد گفت: مفهوم آيه اين نيست كه مردم نبايد در برابر زن قصاص شود بلكه همانطور كه در فقه اسلام مشروحا بيان شده اولياى زن مقتولى مى توانند مرد جنايتكار را به #قصاص برسانند به شرط آنكه نصف مبلغ ديه را بپردازند.
🔸به عبارت ديگر ؛ منظور از عدم قصاص مرد در برابر قتل زن، قصاص بدون قيد و شرط است ولى با پرداخت نصف ديه، كشتن او جايز است.
❕و لازم به توضيح نيست كه پرداخت مبلغ مزبور براى اجراى قصاص نه بخاطر اين است كه زن از مرتبه انسانيت دورتر است و يا خون او كم رنگتر از خون مرد است، اين توهمى است كاملا بيجا و غير منطقى . پرداخت نصف ديه تنها بخاطر جبران خسارتى است كه از قصاص گرفتن از مرد متوجه خانواده او مى شود (دقت كنيد).
👌مردان غالبا در خانواده عضو مؤثر اقتصادى هستند و مخارج خانواده را متحمل مى شوند و با فعاليتهاى اقتصادى خود چرخ زندگى خانواده را به گردش در مى آورند، بنا بر اين تفاوت ميان از بين رفتن مرد و زن از نظر اقتصادى و جنبه هاى مالى بر كسى پوشيده نيست كه اگر اين تفاوت مراعات نشود خسارت بى دليلى به بازماندگان مرد مقتول و #فرزندان بى گناه او وارد مى شود، لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد رعايت حقوق همه افراد را كرده و از اين خلاء اقتصادى و ضربه نابخشودنى، كه به يك خانواده مى خورد جلوگيرى نموده است اسلام هرگز اجازه نمى دهد كه به بهانه لفظ" تساوى" حقوق افراد ديگرى مانند فرزندان شخصى كه مورد قصاص قرار گرفته پايمال گردد.
❕البته ممكن است زنانى براى خانواده خود، نان آورتر از مردان باشند، ولى مى دانيم احكام و قوانين بر محور افراد دور نمى زند بلكه كل مردان را با كل زنان بايد سنجيد (دقت كنيد).
📚تفسیر #نمونه ج 1 ص 611
🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇
❔حال پرسش اینجاست که اگر دیه مرد ، دو برابر دیه زن است ، چرا در حکومت اسلامی ایران ،دیوان #عالی کشور ، حکم به برابری دیه مرد و زن داده است و این حکم را در تمام محاکم لازم الاجراء دانسته است ❗️
👌پاسخ روشن است . دیوان عالی کشور نگفته است که دیه مرد و زن طبق قرآن و سنت برابر است ، بلکه در حکم خود آورده است که دیه مرد بیشتر از دیه زن است ، اما به حسب مصلحت #جامعه ، صندوق تامین خسارت های بدنی ملزم به پرداخت مابه التفاوت دیه زنان و مردان است .
🌐fna.ir/daqvwi
👌یعنی اگر مردی زنی را بکشد ، در صورتی که خانواده زن بخواهند مرد را قصاص کنند ، باید نصف دیه #مرد را بپردازند ، قانون جدید می گوید خانواده زن نیازی نیست که نصف دیه را بپردازند ، بلکه صندوق تامین خسارت های بدنی ، ملزم به پرداخت نصف دیه است تا فشاری به خانواده زن وارد نشود ، یا در مواردی که زن مقتول نان آور خانواده بوده است ، صندوق نصف دیه مرد را به خانواده او پرداخت می کند تا از دست دادن او ، فشاری را بر خانواده اش وارد نکند .
❕اسلام دست ولی فقیه و دستگاه های حکومت اسلامی را باز گذاشته است تا از باب تقدیم مصلحت اهم #جامعه ، از بیت المال ، ما به التفاوت دیه زنان و مردان پرداخت شود .
🔸به موجب مادهی ۲۴ قانون بیمهی اجباری، منابع مالی صندوق تأمین خسارت های بدنی به شرح زیر است؛
🔹هشت درصد از حق بیمهی اجباری موضوع این قانون ، مبلغی معادل با حداکثر یک سال حق بیمهی اجباری که از دارندگان وسایل نقلیهای که از انجام بیمهی موضوع این قانون خودداری کنند وصول میشود ، مبالغ بازیافتی از مسببان حوادث، دارندگان وسایل نقلیه، بیمهگران و سایر اشخاصی که صندوق پس از جبران خسارت زیان دیدگان مطابق با مقررات این قانون حسب مورد دریافت میکند ، درآمد حاصل از سرمایه گذاری وجوه صندوق ،بیست درصد از جریمههای وصولی راهنمایی و رانندگی در کل کشور ، بیست درصد از کل هزینههای دادرسی و جزای نقدی وصولی توسط قوه قضاییه و تعزیرات حکومتی ، کمکهای اعطایی از سوی اشخاص حقیقی یا حقوقی .
🌐http://yon.ir/cvDf8
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پیاز_بوی_بد
🤔#پرسش
❔امام صادق می گوید پیاز بخورید چون پیاز بوی دهان را پاکیزه می کند.
📙ترجمه فروع کافی ج۸ص۲۳۹
⁉️آیا امام صادق نمی داند پیاز به دهان #بوی بدی می دهد؟
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما نسبت به خوردن پیاز به جهت خواص دارویی و درمانی خاصی که دارد ، توصیه هایی شده است .
❕از پیامبر گرامی #نقل شده است که فرمود ؛
«بر شما باد پياز آن؛ چرا كه چشم را جلا مى دهد، مو را تميز مى كند، آب كمر را افزون مى سازد، بر گامها مى افزايد، و آفتاب زدگى (سياهى چهره) و نيز خستگى را از ميان مى برد »
📚بحار الانوار ج 66 ص 252
🔹و در روایت دیگر آمده است ؛
« پياز، خستگى را مى برد، پى را استحكام مى بخشد، بر #گامها مى افزايد، آب را افزون مى سازد و تب را مى برد.»
📚المحاسن ج 2 ص 329
❔حال آنچه مورد اشکال قرار گرفته است این نقل از امام صادق علیه السلام است که فرمود ؛
« پياز بخوريد؛ چرا كه سه ويژگى دارد ؛ بوى دهان را #خوش مى سازد، لثه را استحكام مى بخشد و آب و توان آميزش را افزون مى كند »
📚الکافی ج 6 ص 374_ مکارم الاخلاق ج 1 ص 396
❕این نقل ها که سخن از خوشبو شدن دهان با خوردن پیاز به میان می آورد ، اشاره است به خوردن پیاز #پخته شده نه پیاز خام که روشن است خوردن خام پیاز سبب بد بویی دهان میشود ، لذا در روایات متعددی وارد شده است که کسی که پیاز خام #خورده است و دهانش بوی بدی گرفته است به مسجد نرود تا دیگران اذیت نشوند مگر آنکه بوی بد پیاز را #برطرف کند ؛
📚وسائل الشیعه ج 5 ص 226 باب 22
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#غسل_میت
🤔#پرسش
❔نظر اسلام در مورد #مرده_شور چیست ❗️آیا حقیقت دارد که اسلام از مرده شستن نهی کرده است ❕متاسفانه برخی مردم از مرده شورها فراریند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌شستن پیکر بی جان #میت مومن مستحب است و در صورتی که کسی نباشد تا به این مهم بپردازد ، بر فرد فرد مومنین واجب است نسبت به انجام آن اقدام کنند .
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« موسی در مناجاتش با خدا از خداوند سوال کرد که چه پاداشی برای کسی است که مردگان ( مومن ) را غسل می دهد ؟ خداوند در پاسخش فرمود من هم او را از گناهانش غسل می دهم و پاکش می کنم مانند #روزی که از مادر متولد شده است »
📚الکافی ج 3 ص 164
🔹پیامبر گرامی فرمود ؛
« مرده را غسل بده تا #قلبت بیدار شود چرا که جسد بی جان موعظه ای بلیغ برای تو است »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 172
👌امام صادق علیه السلام نیز فرمود ؛
« هیچ مومنی ،مومن دیگر را غسل نمی دهد و از خداوند تقاضای عفو نمی کند مگر آنکه خداوند #گناهان کسی که غسل می دهد را می آمرزد »
📚الاختصاص مفید ص 26
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#خیر_و_خوبی_زیبا_رویان
🤔#پرسش
❔مگر در اسلام زیبایی درونی حاکم بر زیبایی ظاهری نیست پس چرا در حدیث آمده که خیر و خوبی را نزد #زیبارویان بجویید ❗️چه بسیار زیبارویی که فاسد بودند و چه بسیار زشت رویی که صالح و سالم بودند ❕❕
💠#پاسخ💠
👌مورد سوال روایتی است که از پیامبر گرامی به این صورت نقل شده است که فرمود ؛
«أطلبوا الخير عند حسان الوجوه؛ خير و نيكى را نزد زيبارويان بيابيد »
📚الخصال ج 2 ص 394_ عیون الاخبار ج 2 ص 74
❕این نقل اگر چه از لحاظ #سندی خالی از اشکال و خدشه نیست اما با این وجود تفسیر روشنی دارد و آن اینکه ؛
« بسيارى از دانشمندان #تصريح كرده اند كه رابطه روح و جسم انسان چنان است كه ويژگى هريك در ديگرى اثر مى گذارد، بنابراين جاى تعجب نيست كه ميان قيافه و قامت انسانها و ساير ويژگيهاى جسمانى آنان با روحيات و اخلاق آنها رابطه اى برقرار باشد.
👌از قديم الايّام تا به امروز جمعى از دانشمندان اين روابط را در كتابهاى خود ذكر كرده اند و مجموعه اى به نام علم #قيافه شناسى به وجود آمده است.
🔸ولى غالبا اعتراف دارند كه اين رابطه ها یعنی رابطه اخلاق و روحيات با اشكال مختلف جسمانى كليت ندارد، زيرا عوامل ديگرى نيز در روحيات و اخلاق انسان اثرگذار است كه گاه تأثير آنها #غلبه مى كند و رابطه قيافه و اخلاق را برهم مى زند؛ مثلا خلق و خوى پدر و مادر، تأثير آب و هواى اقليمى، سر و كار داشتن با اشياى مختلف به حسب شغل و كسب و كار خود و ...
👌 اين امور و مانند آن نيز مى تواند در خلقيات انسان اثر بگذارد و گاه كلّيت روابط #علم قيافه شناسى را بر هم زند.
❕از اينجا روشن مى شود كه اگر در نقلی آمده است که خير و نيكى را نزد زيبارويان بيابيد» ، نشان دهنده یک حکم کلی و #استثناء ناپذیر نیست چرا که در روایات دیگری خلاف آن نیز وارد شده است مانند آنچه که در بعضى از روايات آمده است رسول خدا #ضمن خطبه اى فرمود: «أيّها النّاس إيّاكم و خضراء الدّمن قيل يا رسول اللّه و ما خضراء الدّمن؟قال: المرأة الحسناء فى منبت السّوء؛
👌 « اى مردم از گياهان زيبايى كه بر مزبله ها مى رويد بپرهيزيد، عرض كردند ، اى رسول خدا منظور از اين #گياهان چيست؟فرمود: زن زيبارويى كه در خانواده آلوده اى پرورش يافته باشد».
📚بحار الانوار ج 100 ص 236 _ پیام امام امیر المومنین ج 8 ص 544
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#مدت_توقف_در_عالم_برزخ
🤔#پرسش
❔مگر روحانیون نمی گویند که ما پس از مرگ در عالم برزخ حیات داریم و زندگی می کنیم و گاها شاید #هزاران سال توقف ما در برزخ طول بکشد تا قیامت شود❕پس چگونه قرآن می گوید که توقف در برزخ اندکی بیشتر نیست ❗️
💠#پاسخ💠
❕ما معتقديم در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سوّمى به نام «برزخ» است كه ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مى گيرند.
❕قرآن می فرماید ؛
🔰«و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قيامت». ( مومنون 100)
👌البته از جزئيات آن جهان نيز #آگاهى زيادى نداريم و نمى توانيم داشته باشيم، اين قدر مى دانيم كه ارواح نيكان و صالحانى كه در درجات بالا قرار دارند مانند ارواح شهدا در آن جهان، متنعّم به نعمتهاى #فراوانى هستند: «هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند، بلكه آنها زنده اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعّم اند». ( آل عمران 169)
👌و نيز ارواح ظالمان و طاغوتها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند، همان گونه كه قرآن درباره فرعون و آل فرعون مى گويد: « عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند، و روزى كه قيامت برپا شود (مى فرمايد) آل فرعون را داخل #سختترين عذابها كنيد!». ( مومن 46)
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مومنین در برزخ در حجره هايى از بهشت قرار دارند، از غذاهاى بهشتى مى خورند، و از نوشيدني هايش مى نوشند، و مى گويند پروردگارا، هر چه زودتر قيامت را بر پا كن و به #وعده هايى كه به ما داده اى وفا فرما ، ارواح کفار نیز در آتش جهنم هستند و آتش بر آنها عرضه می شود و می گویند خدایا قیامت را برپا مکن و آنچه در مورد عذاب به ما وعده داده ای اجرا مکن و آخرین ما را به اولین ما ملحق مکن »
📚 الکافی ج 3 ص 244 _ بحار الانوار ج 6 ص 270
❔حال #پرسش در مورد این آیه است که می فرماید ؛
« و روزى كه قيامت بر پا شود گنهكاران سوگند ياد مى كنند كه جز ساعتى (در عالم برزخ) #درنگ نكردند ، اينچنين آنها از درك حقيقت محروم مى شدند » ( روم 55)
💠حال اين سؤال پيش مى آيد كه چگونه آنها مدت #طولانى عالم برزخ را اين گونه كوچك و كم مى شمرند؟
👌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن است، و آن اينكه هنگامى كه به انسان وعده شيرين و جالبى داده شود و آتش شوقش براى وصول به آن لحظه برافروخته تر گردد ساعات و دقايق بر او بسيار دير مى گذرد، و گاه يك ساعت به منزله روزها و سالها است، به عكس هنگامى كه وعده مجازات دردناكى داده شود انسان ميل دارد چرخ زمان متوقف گردد، و گاه روزها و ماهها به قدرى در نظرش به سرعت مى گذرد كه گويى لحظه ها و دقايقى بيشتر نبوده است، و چنين است سرنوشت مجرمان در قيامت .
👌درست است كه در عالم برزخ نيز از عذاب الهى بى نصيب نيستند اما عذاب برزخی کجا و عذاب عالم قیامت کجا .
🔹آرى آن روز اين احساس به انسان دست مى دهد كه دوران برزخ هر چند طولانى بوده، در برابر عمر بى نهايت در عالم بقاء و عذاب هایش لحظات زود گذرى بيش نيست.
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 155_ پیام قرآن ج 5 ص 361
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسمان مهدوی:
❓چگونه با امام غائب می توان ارتباط برقرار کرد؟
🎤 حجت الاسلام و المسلمین حائری پور
#مهدویت
#امام_زمان
#ظهور
#امام_غائب
#غیبت
#آخر_الزمان
#آینده_روشن
https://eitaa.com/bright_future313
https://www.aparat.com/bright.future
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓پرسمان مهدوی
چگونه با امام زمان (عج) عهد ببندیم؟
🎤 پاسخ استاد پور سیدآقایی
#مهدویت
#امام_زمان
#تجدید_عهد
#آینده_روشن
https://eitaa.com/bright_future313
https://www.aparat.com/bright.future
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مهدویت در کلام مراجع:
✳️ آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
برای ظهور حضرت نیاز به انسانهای خود ساخته است.
#مهدویت
#امام_زمان
#ظهور
#انتظار
#آینده_روشن
https://www.aparat.com/bright.future
#مدت_توقف_در_عالم_برزخ
🤔#پرسش
❔مگر روحانیون نمی گویند که ما پس از مرگ در عالم برزخ حیات داریم و زندگی می کنیم و گاها شاید #هزاران سال توقف ما در برزخ طول بکشد تا قیامت شود❕پس چگونه قرآن می گوید که توقف در برزخ اندکی بیشتر نیست ❗️
💠#پاسخ💠
❕ما معتقديم در ميان اين جهان و سراى آخرت، جهان سوّمى به نام «برزخ» است كه ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قيامت در آن قرار مى گيرند.
❕قرآن می فرماید ؛
🔰«و پشت سر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قيامت». ( مومنون 100)
👌البته از جزئيات آن جهان نيز #آگاهى زيادى نداريم و نمى توانيم داشته باشيم، اين قدر مى دانيم كه ارواح نيكان و صالحانى كه در درجات بالا قرار دارند مانند ارواح شهدا در آن جهان، متنعّم به نعمتهاى #فراوانى هستند: «هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند مردگانند، بلكه آنها زنده اند و در پيشگاه پروردگارشان متنعّم اند». ( آل عمران 169)
👌و نيز ارواح ظالمان و طاغوتها و حاميان آنها در آن جهان معذّبند، همان گونه كه قرآن درباره فرعون و آل فرعون مى گويد: « عذاب آنها (در برزخ) آتش (دوزخ) است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مى شوند، و روزى كه قيامت برپا شود (مى فرمايد) آل فرعون را داخل #سختترين عذابها كنيد!». ( مومن 46)
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مومنین در برزخ در حجره هايى از بهشت قرار دارند، از غذاهاى بهشتى مى خورند، و از نوشيدني هايش مى نوشند، و مى گويند پروردگارا، هر چه زودتر قيامت را بر پا كن و به #وعده هايى كه به ما داده اى وفا فرما ، ارواح کفار نیز در آتش جهنم هستند و آتش بر آنها عرضه می شود و می گویند خدایا قیامت را برپا مکن و آنچه در مورد عذاب به ما وعده داده ای اجرا مکن و آخرین ما را به اولین ما ملحق مکن »
📚 الکافی ج 3 ص 244 _ بحار الانوار ج 6 ص 270
❔حال #پرسش در مورد این آیه است که می فرماید ؛
« و روزى كه قيامت بر پا شود گنهكاران سوگند ياد مى كنند كه جز ساعتى (در عالم برزخ) #درنگ نكردند ، اينچنين آنها از درك حقيقت محروم مى شدند » ( روم 55)
💠حال اين سؤال پيش مى آيد كه چگونه آنها مدت #طولانى عالم برزخ را اين گونه كوچك و كم مى شمرند؟
👌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن است، و آن اينكه هنگامى كه به انسان وعده شيرين و جالبى داده شود و آتش شوقش براى وصول به آن لحظه برافروخته تر گردد ساعات و دقايق بر او بسيار دير مى گذرد، و گاه يك ساعت به منزله روزها و سالها است، به عكس هنگامى كه وعده مجازات دردناكى داده شود انسان ميل دارد چرخ زمان متوقف گردد، و گاه روزها و ماهها به قدرى در نظرش به سرعت مى گذرد كه گويى لحظه ها و دقايقى بيشتر نبوده است، و چنين است سرنوشت مجرمان در قيامت .
👌درست است كه در عالم برزخ نيز از عذاب الهى بى نصيب نيستند اما عذاب برزخی کجا و عذاب عالم قیامت کجا .
🔹آرى آن روز اين احساس به انسان دست مى دهد كه دوران برزخ هر چند طولانى بوده، در برابر عمر بى نهايت در عالم بقاء و عذاب هایش لحظات زود گذرى بيش نيست.
📚تفسیر نمونه ج 12 ص 155_ پیام قرآن ج 5 ص 361
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#جاه_طلبی_فطرت
🤔#پرسش
❔همه انسانها دوست دارند مشهور و محبوب باشند با این حال چرا روایات از #شهرت نهی کردند؟ آیا این نهی مقابله با فطرت انسان نیست ❕❗️
💠#پاسخ💠
👌هر كس به چيزى علاقه مند است، بعضى به مال عشق مى ورزند، بعضى ديگر به جمال، گروهى خواهان كمالند، ولى جمعى طالب مقام و شهرت و آوازه اند و اين گروه اخير را #جاه طلب مى نامند، دوست دارند مردم همه به آنها احترام بگذارند، و به خانه آنها رفت و آمد داشته باشند، و به اصطلاح از ديگران يك سر و گردن برتر باشند، آخرين سخن، سخن آنها باشد و كسى روى حرف آنها حرف نزند، هر چند عقل و كفايت و #درايت لازم براى اين امور را نداشته باشند. اين گونه افراد را جاه طلب و طالب اسم و آوازه و مقام مى نامند..
❕اين صفت رذيله سرچشمه بسيارى از مفاسد فردى و اجتماعى است، انسان را از خدا و خلق خدا دور مى كند و او را براى وصول به مقصدش به دنبال گناهان خطرناكى مى فرستد، و از همه بدتر اين كه در بسيارى از اوقات با صفات نيك مانند احساس مسؤوليت و تصميم بر انجام #وظيفه اجتماعى و لزوم مديريت صالح در جامعه و امثال اينها اشتباه مى شود. اين صفت، پيوند نزديكى با رياكارى و تكبر و عُجب و خودپسندى دارد .
📚اخلاق در قرآن ج 3 ص 13
🔹تأثير مخرّب اين رذيله اخلاقى در دين انسان به قدرى شديد است كه در #حديثى از رسول خدا مى خوانيم ؛
«دو گرگ درنده كه در آغل گوسفندان رها شوند فساد و خرابى آنها بيشتر از حبّ مال و مقام در دين انسان مسلمان نيست ».
📚میزان الحکمه ج 1 ص 492
👌و فرمود ؛
« علاقه شديد به مقام ( و شهرت ) و مال، #نفاق را در قلب انسان مى رويانند همان گونه كه آب سبزه را مى روياند».
📚المحجه البیضاء ج 6 ص 112
🔹 در حديث ديگرى از امام #صادق عليه السلام مى خوانيم ؛
« كسى كه طالب مقام باشد (و دلباخته آن گردد) هلاك مى شود »
📚الکافی ج 2 ص 297
❕البته اسلام با مطلق مقام و شهرت و جاه و ریاست طلبی مخالفتی ندارد تا شما بگویید #حکم اسلام در این رابطه خلاف فطرت است در روایت معصوم داریم که فرمود ؛
« كسى كه رياست را به #ناحق طلب كند از اطاعت خداوند به حق محروم خواهد شد»
📚تحف العقول ص 237
❕از اين حديث اين نكته استفاده مى شود كه رياست طلبى بر دوگونه است ؛ ریاست حق و باطل ؛
👌در بعضى از آيات قرآن مى خوانيم كه يكى از خواسته هاى #بندگان خاص خدا (عِبادُالرَّحْمانِ) اين است كه مى گويند: «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ اماماً؛ خداوندا! ما را پيشواى پرهيزگاران قرار ده» ( فرقان 74)
🔸از اين تعبير به خوبى استفاده مى شود كه رياست طلبى هميشه مذموم نيست، بلكه به گفته «علّامه #مجلسى» (رضوان الله تعالى عليه) در «بحارالانوار»، رياست بر دو گونه تقسيم مى شود، حق و باطل، سپس براى رياست حق مثال به متصدى شدن مقام فتوا و تدريس و وعظ مى زند و مى گويد ؛
« كسى كه اهليت اين كار را دارد و عالم به متون كتاب و سنت است و هدفش هدايت خلق و تعليم مسائل دين باشد اين از نوع رياست حق است كه گاه وجوب عينى يا كفائى دارد، ولى كسى كه آگاهى از اين امور ندارد يا آگاهى دارد ولى هدفش تنها شهرت طلبى و جلب قلوب و تحصيل مال و مقام است اين از نوع رياست باطل است و اين كار كسانى است كه به صفت رذيله جاه طلبى گرفتارند.»
💠سپس از بعضى از #محققان نقل مى كند كه معنى «جاه» همان تملك دلها و نفوذ در آنهاست. و حكم آن حكم تملك اموال است، اينها همه از امورى است كه جزء اهداف زندگى دنيا مى باشد و با مرگ پايان مى يابد و دنيا مزرعه آخرت است؛ پس كسى كه از اين امور زاد و توشه اى براى آخرت برگيرد سعادتمند و خوشبخت است و كسى كه آن را وسيله هوسرانى قرار دهد بدبخت و بيچاره است.
📚بحار الانوار ج 70 ص 147 به بعد
👌در واقع كسانى كه مقام و آوازه را براى رسيدن به اهداف مقدس اجتماعى و انسانى و به تعبير ديگر براى اهداف الهى مى طلبند نه جاه طلبند و نه مقام پرست؛ آنها در خط اميرمؤمنان #على عليه السلام حركت مى كنند كه مى فرمايد: « آگاه باشيد! به خدا سوگند، خدائى كه دانه را شكافت، و انسان را آفريد، اگر نه اين بود كه جمعيت بسيارى گرداگردم را گرفته و به ياريم قيام كرده اند و از اين جهت، حجت تمام شده است، اگر نبود عهد و مسئوليتى كه خداوند از علماء و دانشمندان (هر جامعه) گرفته كه در برابر شكم خوارى ستمگران و گرسنگى ستمديدگان سكوت نكنند، من مهار شتر خلافت را رها مى ساختم و از آن صرف نظر مى نمودم و آخر آن را با جام آغازش سيراب مى كردم»
📚نهج البلاغه خطبه 3
#پرسمان_اعتقادی
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁